Jos ei jaksakaan intoilla

...ja rokoteoireet tulivat. Lapsiparka oksenteli ja vaikersi muutaman tunnin [:(] Ruoka ei kelvannut ja ehdin jo huolestua. Tk:een soitin ja käv ästiin siellä mutka mutta lähettivät kotiin rauhoiteltuaan. Ja kotiin kun päästiin niin jo suostui poika syömäänkin ja nukahti vihdoin omaan turvalliseen laatikkoonsa! Ja nyt - minä joka olen vannonut etten ikinä hössöttäisi - lohdutan lähinnä omaa itseäni sillä ajatuksella että onneksi en vielä ole lapsiriepua pinnikseen laittanut vaan on sillä sentään turvallinen tuttu laatikko missä nukkua <:) Ja koitan unohtaa kuinka hysteerisen tuoreen äidin kuvan olen itsestäni terveyskeskuksessa antanut [:D] Vaan kaiketi se on paras kuitenkin ennemmin viedä lapsi turhaan lääkäriin kun jättää viemättä jos huolta on (itse kun ei diagnoosia osaa tehdä). Tällä samalla periaatteella tuli myös itse käytyä raskausaikana lääkärissä kun ei ollut enää oma perse ainoa mistä huolehtia.

Moon: Saitteko siis sen rotavirusrokotteen tänään? Meillä tuli siitä kans enemmän pulauttelua, ei onneksi muuta... Mua jänskättää kovin huomiset piikit, vaik ite on niitä pistänyt, mutta kun on oma lapsi niin se onkin sitten jo ihan eri juttu... :/

Luin muuten jostain, että vaikka lapsella olisi kylmät/viileät sormet ja varpaat, ei se kerro onko lapsella kylmä tai kuuma. Lapsella voi olla hyvä olla, vaikka olisikikn viileät sormet tai varpaat. Vauvan lämpö pitäisi testata kuulemma joko niskasta tai vatsasta.

Pitäisi varmaan joku päivä laittaa taas kylpyveden mittari tuonne vaunuihin lapsen kyljen viereen, niin sais vaunujen lämpötilan. Se ehkä auttaisi taas pukemisen suhteen, kun tietäisi millainen lämpötila vaunujen sisällä on.

Sannukka87: Juu rotarokote saatiin ja sitten se FinIP:n tutkimusrokote. Yö meni onneksi hyvin illan oksentelujen jälkeen ja nyt poika jo touhuaa hyväntuulisena, jee!

KiCa: Ei mikään hassumpi idea toi lämpömittari. Meillä saattaa olla lapsella muuten sisävaatteena vain body päällä mutta sitten, tilanteen mukaan, tumput ja lämpöiset sukat kuitenkin. Tosin yritän kuitenkin tuulettaa niitä käsiä niin paljon kuin mahdollista ja rajata tumppujen käyttöä vain makuuhuoneeseen (missä lämpötila n.17 astetta mukavuussyistä). Nuo omat kädet kun alkaa olla niin ihana ja kiehtova asia että niitä täytyy päästä heiluttamaan ja syömään niin usein kuin mahdollista. Välillä on aikamoiset raivaushommat kun pitää kaivaa ne kädet suusta että saisi tissin lykättyä tilalle [:D]

Tota lämpömittari-juttua kokeilin ainakin talvipakkasilla, kun mietin onko tytöllä vaunuissa kylmä vai ei.

Meillä tyttö lutkuttaa omia käsiään ihan hulluna. Viime yönäkin kuulu kauhee lutkutus. Voiko se olla vain sitä, että omat kädet on löytyny vai onko tytöllä nälkä? Tuttia yritin tilalle tarjoa, mutta ei se kelvannu...Tissin kyllä otti suuhun kun tarjosin, mutta jäin miettimään tarjosinko turhaan....

KiCa: Meillä lapsi joskus tuntuu harrastavan sitä käsien lutkutusta kun on tarve röyhtästä, ts. jos sylissä (etenkin tissillä ollessaan/käytyään) alkaa mennä kädet suuhun ja vähänkään tulee kitinää niin useimmiten on ilmavaivoista kyse. MUTTA kädet toimii myös huvituttina ja joskus olen tulkinnut näläksikin. Tilanteesta riippuen <:) Ja kuolaaminen on lisääntynyt myös reippaasti. Välillä tuntuu että lapsi niillä käsillään hankaa ikeniään. Ehkä on kyse hampaiden joistain esioireista vaikka puhkeamiseen aikaa olisikin.

Tietoa kenelläkään koska noiden rokoteoireiden pitäis loppua? Tiistaina tosissaan poika oksenteli, eilen ei mutta veto oli pois ja väliin tuli lohduttomia itkukohtauksia. Tänään taas veto pois ja maha kuralla ja äsken taas tuli kaarella oksennus :/

Moon: Mitä rokotteita babynne on saanut? Meillä on saatu vasta ensimmäinen annos rotavirusrokotetta (juoma) ja kaksi on siis vielä saamatta. Se meni melko helposti. Jonkun verran kyllä itkuisuus lisääntyi. Onneksi nyt voi jo paremmin. Mutta seuraavalla neuvolakäynnillä on sitten taas sama edessä. [8|]

Kovasti pohdimme osallistummeko pnemokokkirokotetutkimukseen. Hemmetin vaikea päätös. Oikeastaan siinä kiikastaa se, että vaihtoehtoisena rokotteena saatava hepatiittirokote tuntuu turhalta. Ja toisaalta sitten myös se pelottaa, että kuinka pahoja oireita tyttö rokotteista saa.

Maippi: Poika sai ensimmäisen rotavirusrokotteen ja sitten ton FinIP:n tutkimusrokotteen. Me lähettiin siihen rokotetutkimukseen mukaan toiveena että joskos se olis sitten se pneumokokkirokote. Mäkin oon pohtinu tota hepatiittirokotteen turhuutta mutta jos on kerran mahdollista että saisi sen pneumokokkirokotteen niin lähdettiin mukaan. Veikkaisin että noi mahaoireet olis tosta rotarokotteesta mutta saattaahan ne olla tosta toisestakin. Luojan kiitos yöt on nukuttu kuitenkin loistavasti oireista huolimatta. Tulee vaan paska fiilis kun lapsi voi silmin nähden huonosti eikä oikein pysty mitään tekemään. En ole viittiny suppoa antaa kun kuumetta ei kuitenkaan ole. Sairaanhoitaja tosin sano että kuume saattaa nousta monen päivänkin päästä... No onneksi noi rokotukset ekan vuoden jälkeen melko vähäisiä.

Jännää miten eritavalla rokotukset menee... Siis sen tutkimusrokotteen joilleki laitettaan samaa aikaa kun eka rotavirus rokote. Meillä tääl kyläs sai rotavirus rokotteen ainoastaa sillon kahden kuukauden iässä... Sitten nyt 3k iässä kaksi piikki siis yhdistelmärokote ja pneumokokki rokote ja suun kautta rotavirus... 

Sannukka87: Varmaan suurinpiirtein sama rokotusohjelma kaikkialla ainoana poikkeuksena se tutkimusrokotteen aikataulu. Meillä terkkari kysy haluanko että alotetaan se samantien... Ja niin se sitten alotettiin.

Poika siirty viime yönä 2kk-päivän kunniaksi pinnikseen ja hyvin meni - turhaa stressasin. Olihan se aikakin kun poika on jo vastasyntynyttä itseään päätä pidempi... Alko olla ahdasta siellä laatikossa. Pinnasänkykin on toki tyynyillä vähän pienennetty ettei iskis torikammo. Yöt on nyt menny tosi hyvin muutenkin 1-2 herätyksellä.

Jotenkin tuntuu että ollaan otettu pieni askel taaksepäin kehityksessä muuten. Lapsi on taas vähentäny päikkäreitään ja on semmonen sylissä pidettävä. Lattialla ei taas viihtyisi yhtään mutta sinne sitä silti sitkeästi totuttelen.

Helkkari kun väsyttää... Poika tosissaan heräsi viime yönä vain kerran mutta joku aivokääpiö oli taas juonut liikaa kahvia liian myöhään. Sitten yhdistettiin siihen kuorsaava ja hampaita narskuttava mies ja levoton koira niin olin niin kiukkunen ettei senkään puolesta meinannu uni tulla... No jos tänään yrittäis jättää päiväkahvit juomatta <:) Ukko taas viikonlopun töissä joten enpä saa päikkäreitäkään nukuttua. Vaan ens yönä ei tartvinne houkutella nukkumattia!

Voi että kun ottaa päähän asua kerrostalossa!! Seinänaapurin teinillä taas bileet. Tällä kertaa ei niistä ollu ilmotettu mitään. Yrittivät hiljentää melua, mutta onneks alakerran neljän lapsen isä meni klo 23 soittamaan ovikelloa ja kertomaan, että kuuluu liikaa meteliä. Laitoin tänään isännöitsijälle valitusmeilin, että voisko ainakin järjestyssäännöt postittaa vaikka kaikille asukkaille. Pari kuukautta sitten ennen muksun syntymää soitettiin vastaavassa tilanteessa poliisit paikalle.

Toki mun pitää naapurina ymmärtää muiden juhlimista. Ja se onkin musta ok jos ilmotetaan etukäteen ja juhlimista jatketaan illan aikana jossain muualla. Niin, että talossa on yörauha kaikilla! Meidän likka nukku sitten tosi levottomasti ja lähinnä sylissä. Klo 5.30 tunnin sylittelyn jälkeen luovutin ja otin tytön nukkumaan viereeni sillä seurauksella, että tyttö nukkui ja minä en. Oon ehkä kokonaiset 4h nukkunu viime yönä ja hirvee ärsytys päällä. Tyttö heräs 8.30 mutta jo 7.50 kuului ensimmäiset stereoiden jumputukset seinän takaa. Varmaan jotain darramusiikkia oli soitettava, että jaksavat siivota jälkensä.

Ainakin saan motivaatiota säästää omaa asuntoa varten. Mä niin haluan pois kerrostalosta!
Seinänaapurit on asunu talossa alle vuoden ja oon menettäny niihin hermoni monesti: äänekkäitä perheriitoja, ulko-oven paiskontaa yms.

Onhan sitä itsekin tullu oltua kotibileissä. Nyt on erilaista elää näitä hetkiä tällä ns. toisella puolella, kun itseä ei vois juhliminen vähenmpää kiinnostaa ja elämänrytmi on erilainen. Mies sanoo, että on tämmönen naapurien vihaaja...

KiCa: Ei voi kuin huokasta helpotuksesta että asutaan omakotitalossa! Meillä tosin osassa rakennuksessa on leipomo ja sieltä kuuluu öisin kolinaa mutta siihen on niin tottunut ettei herää. Mutta tosiaan, eipä sitä itse aikanaan kerrostalossa asuneena osannut aina ottaa naapureita huomioon... Meillä kerrosnaapurin koirat huusi päivät, yläkerrassa tapeltiin ja seinänaapuri - vanha puolikuuro mies - kuunteli elämää lujemmalla virsiä. Itseä nämä äänet ei haitanneet eikä naapureita se että itse kävin yöllä suihkussa ja meluakin tuli kun oli illanistujaisia joista useinmiten lähettiin kyllä ajoissa baariin... Mutta sillon ei ollutkaan itsellä lasta eikä ollut naapureillakaan. Tietty määrä meteliä kerrostalossa täytyy sietääkin mutta toi jatkuva biletys yöaikaan ei kuulu niihin. Omakotitalossa ei tosissaan tartte kuunnella muiden mölyjä ja itse saa metelöidä kuinka ja milloin vaan [:)] Ei tartte harmitella ainakaan naapureiden takia jos lapsi saa yöllä raivarin! Me muuten asutaan vuokralla isossa omakotitalossa ja vuokra on huomattavasti pienempi kuin Helsingissä postimerkin kokoisessa kerrostalokaksiossa. Ja sinne nimenomaiseen Hkiin pääsee tarvittaessa puolessa tunnissa. Ja aah tätä kehyskunnan rauhaa [;)]

Mua on viime aikoina ottanu päähän tuo oma ihana mies. Se on tosissaan keskittyny viime aikoina lähinnä työntekoon ja treenaamiseen ja siinä sivussa nähnyt lastaan ohimennen ehkä tunnin päivässä... Sitten jos sattuu olemaan kotona vaikkapa lapsen nukuttamisen aikaan se saattaa hyssyttää lasta pari minuuttia ja jättää sen sitten huutamaan ja toteaa että ei se taas hänestä tykkää... Niinpä niin, lapsihan yleensä hiljenee kun painaa off-nappia... Tai sitten jos itse nukutan poikaa saattaa ukko tulla paikalle neuvomaan... Minä sen pojan olen nukuttanut yksin tän viimeisen kuukauden ajan! Ei sillä ettei joku vinkki saattaisi paikalleen tullakin mutta jos itsellä riittää kärsivällisyys vaan parin minuutin hyssytykseen niin kannattaako tulla neuvomaan! Voisi vaikka mielummin itse laittaa sen nukkumaan joskus.
Nojoo, onnistuin myös ihan asiallisesti sanomaan eilen miehelle että voisi jonkun päivän viikossa pyhittää "perhepäiväksi" eli tekisi semmosen normaalien ihmisten työpäivän (8h) ja viettäisi sitten illan kotona mun ja lapsen kanssa tai jopa hetkittäin pojan kanssa kahdestaan että mäkin pääsisin joskus jonnekin itekseni. Hienoa sinänsä että ukkohan piti ajatusta ihan hyvänä! Onneksi hillitsin kiukkuni että sain asian sanottua muuten kuin jäkättäen [:)] Ja kivaa että ensi viikolla on miehellä pitkästä aikaa vapaa viikonloppukin. Ja pakko ollakin kun on ne ristiäiset!

Mulla taas mahakatarri nostaa karvaista päätänsä. Ja tietenkin just viikonloppuna kun pitäis selvittää että saako noita lääkkeitä käyttää kun imettää. Netissä lukee että ei mutta samaisten lääkkeiden käyttö raskausaikanakin on sen mukaan kielletty ja mulle nimenomaan raskausaikana sairaalassa määrättiin niitä lääkkeitä... Täytynee sinnitellä noiden kipujen kanssa kunnes saan parempaa tietoa. Luulis kuitenkin että maitoon erittyy pienempi määrä ko. lääkeaineita kuin mitä sikiö sai raskausaikana istukan kautta... Eihän kenelläkään ole tietoa? Litalgin-nimisestä kipulääkkeestä kyse.

"Minä olen katkera kusipää"

Nyt vietän sitten sunnuntai-iltaa yksinäni. Tai poika nukkuu tuolla makkarissa mutta miehen ajoin tiehensä. En tiedä alkaako olla jotain pms-oiretta mutta mutta mutta. Mies sai tänään puhelun että hänen ystävänsä on ampunut itsensä. Se tuli töistä kotiin ja yritin siinä lapsen kanssa lohdutella. Mies päätti tehdä paukun itselleen. Mä en tykänny ajatuksesta mutta ajattelin että eipä toi yksi paukku mitään ja varmasti itsekin tekisi mieli vastaavassa tilanteessa. Se vaan ei jääny siihen yhteen paukkuun. Mun oli tosi vaikeeta tuntea mitään myötätuntoa siinä vaiheessa. Ilmotin ukolle että ymmärrän jos tekee mieli ryypätä mutta lapsen ollessa kotona ei sitä viinaa ruveta kaksin käsin lotraamaan. Meinasi ukko suuttua kun otin siltä lasin pois mutta ymmärsi sitten alkaa soittelemaan kavereilleen että minne sitä saisi mennä kun kotoa patistetaan pois. Kävin sen sitten heittämässä kylille ja huomenna haen kotiin kunhan on selvittäny päänsä. Kai ois pitäny olla jotenkin lämpimämpi ja ymmärtäväisempi mutta ei vain semmosia tunteita irronnu... Ite olisin varmaan ollu helisemässä jos mies ois ollu mua kohtaan niin kylmä. En tiedä sitten...

Ja sitten toi helkkarin tuhkapilvi... Saas nähdä pääseekö vieraat tulemaan ristiäisiin jos se purkaus jatkuu. Plääh.

Onneks toi lapsi on nyt nukkunu niin hyvin - tämmösenä päivänä tarttee ne kunnon yöunet että pääsis tästä murjotuksesta eroon ja heräis uuteen päivään vähän inhimillisempänä...

Kovin paljon jaksamista sulle Moon!
Mulla on kans hermoja kiristelly, miehet on miehiä... Kyllä ite voi reissata, mut sitten ku ite haluis jotai käydä tekemäs jossai, ni johan on ollu raskasta, ja hitto me tehdään sitä "työksemme"..Vaikka en kyllä tätä työtä mistään hinnasta vaihtais... <3

Onkos muute kukaan teistä antanu vettä vauvallenne? Mä koittelin tossa muutaman kerran mutta ei se uppoa, neuvolas ne sanoo et ei tarvii antaa, mut ei se nyt pahaksikaan mun mielstäni ole, ku ei desi tolkulla juota... :) Kohta suunnittelin jos alkais kokeilee maissivelliä, mitä pikkumies siit tykkää...

Moon, en halua loukata, mutta onkohan teidän isäntä nyt ollenkaan
tajunnut mitä lapsen tulo ja vastuu tarkoittaa?

En tiedä olenko itse vaan onnellisessa asemassa, mutta kyllä meillä
mennään täysin periaatteella "Kun äiti voi hyvin, niin lapsikin".

Mua on jo moneen kertaan kehotettu lähtemään elokuviin ja viettämään
omaa aikaa, en vaan ole vielä tuntenut siihen varsinaista tarvetta.
Ja isäntä hoitaa mukulaa lähes kaikki ne ajat kun on kotona.

Nämä tällaiset itsemurha-jututhan on aika extremejä eikä tavallista
arkipäivää, että ymmärrän kyllä, että miehesi oli siinä tilanteessa
vaan parempi lähteä pois kotoa.

Mutta kyllä meillä juodaan olutta/viinaa kotonakin. Ja jopa perskännitkin
isäntä vetäny, mutta mieluummin pidän sen kotona, kun että kiertää
kapakoita ja törsää vaippakassaa.

Mun mielestä molemmilta puolilta pitäisi tulla myönnytyksiä ja sunkin
päästä irtaantuun siitä muksusta. Eihän sitä voi vaan elää niin, että
toinen uhrautuu koko ajan. Siitähän ne avioerotilastot vaan kasvaa.

Tämä siis vaan kaikella hyvällä kirjoitettu...

Oi ihana corolla, ymmärrän pointin kyllä! Itseasiassa tänään sai meillä mies viettää aikaa lapsen kanssa kahestaan kun ensin kävin oikein ajan kanssa pyörimässä kaupassa ja kotiin päästyäni painuin päiväunille [:D] Kyllähän se mielellään pojan kanssa touhuaakin silloin kun ehtii kotona olla. Ja joo, täytyy tosiaan ite jämäköityä siinä oman ajan ottamisessa. Oon ehkä ite antanu asioiden lipsua tälle tolalle. Toisaalta nyt kun lapsi on alkanut kommunikoimaan enemmän ja nukkua hyvin niin ilohan sen kanssa on kahdestaankin olla. Vaan kolmin aina kaunihimpi tässä tapauksessa. Ehkä tää tilanne tästä helpottaa ton treenikauden jälkeen... Duuniahan ukon on pakko paiskia kun mulla tulot vaan laskee (ekat 3kk makso työnantaja vähän äitiysrahaa isompaa palkkaa, nyt tulee vaan sitä kela-rahaa ja syksyllä sitten hoitovapaa...). Syksyllä ajattelin kyllä palata tohon keikkatyöhön - se kun on kaljanlaskemista iltaisin satunnaisesti. Sais sitten sitäkin kautta omaa aikaa ja omaa rahaakin.

Nyt vois mennä puhaltamaan hiustenkuivaajalla tota tuhkapilveä takasin Islantiin jotta pääsis ne ristiäisvieraat mualimalta tulemaan. Tosin ehkä toi tilanne helpottaa perjantaiksi. Toivottavasti.

Niin joo - lisäys tohon aikasempaan vielä että mä siedän sen pienen kaljottelun kotona mutta jos ukko rupeaa viinan kanssa läträämään niin sitten saa etsiä jonkun paikan kodin ulkopuolelta. Siinä viiden promillen kännissä ei tartte tulla lasta lääppimään ja ennen kaikkea mä en jaksa katella sitä. Välillä tosin tuntuu että musta on tullu ihan hillitön nipo mutta tokihan tää lapsellisen elämä on erilaista kuin lapsettoman.

Nonni, ristiäiset pidetty, mukavasti meni. Hyvin on menny myös nyt kun on ihmisiä talo tulvillaan. Poika on nukkunu ihan ok. Ensimmäinen yö meni useammalla herätyksellä mutta viime yö taas normaalisti yhdellä herätyksellä.

Tossa ennen ristiäisiä sai muuten mies jäädä kahestaan lapsen kanssa kotiin pariksi tunniksi kun mä kävin hoitamassa asioita. Poika oli karjunu koko sen ajan. Salaa tunsin tyytyväisyyttä että nytpäs mieskin näkee millasta lastenhoito saattaa olla [;)] Luulenpa että ukko ymmärtää paremmin muakin [:D] Haittapuoli on kyllä se että lapsi on alkanu vieroksua tuttipulloa eli se sitoo mua taas enemmän kotiin. Höh.

Noille mahavaivoille ja levottomuuksille muuten löyty ihan järkeenkäypä selitys: ensimmäinen hammas puhkesi. Pitänee kaivaa se ä-pakkauksen hammasharja esiin ja alkaa leikkiä sen kanssa että toi tottuisi siihen kun näköjään pitää alkaa kohta pesemään.

Mites corolla teidän ristiäiset meni?

Moon kiva kuulla, että ristiäiset sujuivat hyvin. Oon hieman kateellinen, kun meillä ei yöt vielä mene yhdellä herätyksellä [;)]. 3-5 herätystä edelleen öisin.

Meillä on rokotusoireista selvitty ja neiti on palaamassa "normaaliksi".Pitkät päiväunet on vielä vähän hakusessa. Mutta eiköhän se siitä hiljalleen. Iltaisin meillä mennään nukkumaan jo 19.30-20.30 välisenä aikana suunnilleen. Hieman on päivärytmi muuttunut, kun ennen nukkumaanmenoaika oli 21-00 aikaan. Tämä muutos tosin vaikuttaa siihen, että jos haluaa yön sujuvan rauhallisesti ja herätysten tulevan 2-4h välein, niin alkuiltaisin ei kotoota juuri minnekään mennä, koska 19 jälkeen pitää alkaa tehdä jo iltatoimia. Toki nämä rytmit vielä muuttuvat vauva-aikana moneen kertaan.

Tytön kanssa olen alkanut opettelemaan erilaisia leikkejä. Hän rakastaa lauluja ja loruja ja nyt toistellaankin joka päivä muutamia samoja juttuja. Tutuiksi on jo muutamat tulleet hyvin. Viikonlopun aikana ollaan otettu käyttöön myös höyhenet ja huivit. Tyttö rakastaa, kun saa loikoilla lattialla peitolla ja katsoa kun tiputtelemme höyheniä hänen päälleen. Huivi- ja kukkuu-leikit ovat vielä harjoitusvaiheessa, mutta tänään aamulla tuli muutama valloittava hymy huivileikin aikana. Kohta siitäkin tulee varmasti hittijuttu. Päätä neiti kannattelee jo aika hyvin, mutta välillä vielä heittelehtii minne sattuu.

Tänään huomasin, että toinen silmä rähmii, taas. Onneksi edellisestä silmätulehduksesta on vielä tippoja muutamia jäljellä niin voidaan käyttää ne ensin loppuun. Saa nähdä, pitääkö mennä lääkäriin hakemaan lisää. Niiden laittaminen on vaan niin kurjaa...

Takaisin