Jos ei jaksakaan intoilla

Parempi alku tälle päivälle.

Eilen tuo lapsonen sitten "heräsi" viikonlopun horroksestaan ja liikkui taas ihan normaalisti.  Neuvolassakin todettiin kaiken olevan normaalisti.  Ja tänäänkin möyrii tuttuun tapaansa.

Kelasta ei sitä perjantaina luvattua päätöstä kuulu, mur.

Maksa-arvot on edelleen humpsahtaneet ylöspäin :(  Lääkäri käski kontrolliin 2kk päähän lapsen syntymästä - josko olisi raskaudesta johtuvaa.  Päätä särkee edelleen, onneksi jo vähemmän kuin eilen.

Kaiken väsymyksen keskellä eilen tuli sitten paha mieli jostain ihan älyttömän pienestä jutusta mitä mies teki tai sanoi (en edes muista enää kun ei ollut mitään merkityksellistä) ja aloin itkeä ihan hysteerisesti.  Ja samantien kun ne hanat aukesi niin tuntui etten olisi voinut lopettaa ollenkaan.  Mieskin oli ihan hädissään kun luuli jonkun olevan oikeasti pahasti vialla.  Onneksi oli kultainen ja lohdutteli ja piti hyvänä.

Nyt pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö takana. (Toki pakolliset 7 vessareissua tehty yön aikana mutta unet jatkuneet silti)  Josko sitä taas päivä paistaisi tähänkin risukasaan <:)

Moon: Kiva kuulla, että vauveli on heräillyt. [:)] Noita hysteerisiä itkukohtauksia on täälläkin ollut... Ja valitettavasti myös kiukkukohtauksia. Mutta toivottavasti nyt tasoittuu, kun saa olla kotona. Eli ei ainakaan työuupumus ole kiusana.

Tuntuu, että omassa raskaudessa on kaikki mennyt väärässä järjestyksessä. Raskauden alussa paino nousi hurjasti ja loppua kohden vauhti on huomattavasti hiljentynyt. Ja sama järjestys pätee vauvan liikuskeluun. Nyt kun liikkumatilaa pitäisi olla vähän, on neiti aloittanut akrobatiaharjotukset. Ja ilmeisesti venyttelyäkin hän treenaa, kun välillä tuntuu että hänellä on viisi raajaa ja ne kaikki kurottautuvat eri suuntiin.

Olen varmaan malttamaton, mutta tuntuu pitkältä ajalta odotella, että tyttö alkaisi jo laskeutumaan. Edes hiukan. Samanlainen pinkeä, korkea pallo tämä massu vain on hartaista toiveistani huolimatta. Voi kun ei menisi yliajalle...

Täällä kans padot aukeaa harva se päivä ja yleensä ilman
mitään hyvää syytä, sitä tuntuu välillä olevan vaan mahdoton lopettaa.

Kylkikivut helpotti yli kolmen viikon kärvistelyjen jälkeen. En pystynyt
liikkumaan juuri ollenkaan. Mukula siis käänty perätilasta oikein päin,
niin johan taas maistuu ulkoilma ja lenkkeily.

Moon: Aikamoinen määrä tuo 7 kertaa yössä!

Maippi: Mulla kyllä normiolosuhteissa sama homma noiden liikkeiden kanssa... Ihmeellisen paljon tilaa tuntuu kaverilla kuitenkin olla vaikka itestä tuntuu että on ihan äärimmilleen jo venynyt :/ Mulla on maha onneksi jo vähän valahtanut alaspäin (saa kylkiluut lepoa ja näränen on vähän siedettävämpi) vaikka mukula ei olekaan vielä lantion perukoille kiinnittynyt. Vielä pari viikkoa sitten oli välillä tosi tukalat oltavat...

corollamyyntiin: Upeaa että on muksu kääntynyt oikein päin! Taas yksi huoli vähemmän :) Ja joo, mulla toi 7 kertaa pissalle yön aikana on aika normaalia - valitettavasti... Yli 5 kertaa järestään per yö. Etenkin jos lapsi on aktiivinen niin tuntuu kuin joku alustaisi voimallisesti pullataikinaa rakossa <:)

Alkanu pelottaa että menee yliaikaseksi tämä raskaus. Haluisin jo niin kovasti jakautua ja tavata ton potkunyrkkeilijän!

Viikon neuvolakäynti takana. Kaikki ok mutta painoa oli tullu 1400g viikossa. Justiinsa.

Perjantaina alkaa sitten hillitön rappusten edestakas ramppaaminen ja muu riehuminen kun saa luvan alkaa houkuttelemaan supistuksia. Mulla kun ei ole ollut noita ennakoiviakaan niin jotenkin tuntuu ettei toi lapsi tuolta itsestään aio tulla - kai sillä on siellä liian mukavaa <:)

Kavereille syntyi viime viikolla poika. Iski semmonen epäusko sillon että syntyyköhän meidän lapsi milloinkaan... Vaikka tottakai sen tietää että tuleehan kaikki ulos aikanaan [:D]

Niin joo, eipä ole aikaisemmin iskenyt mokoma vaiva mutta siellä tutkimuspöydällä selällään maatessa iski ihan sairaan huono olo ja pyörrytys... (vena cava -syndrooma) Onneksi sydänäänet voi kuunnella kyljelläänkin! Ja ensi viikolla tietää sitten senkin etukäteen

Mulla kans neuvolakäynti takana. Painoo +700 gr/vko. Taitaa kiihtyä vaan tuo kasvu loppua kohden?
Korkeusmitta ei ollu kasvanu, lääkäri sano, että olis jo pikkusen painunu alaspäin...
Ja kohdunsuu ei ollu auki, ettei ny tänään ainakaan synnytetä [:D]
Kierukasta tulin kysyneeksi ja normikierukka on kuulemma ekalla kertaa ilmanen, että
sellasta ajattelin kokeilla synnytyksen jälkeen... Hormonikierukat 100-150 eur.

Piti vielä kertomani... Kelasta soitettiin kun olin jättänyt vanhempainraha-hakemuksesta
täyttämättä kohdan, johon merkitään saako palkkaa äitiysloman aikana. Olin
vähän hoo-moilasena, koska ajattelin, että ei kai kukaan työnantaja palkkaa maksa, jos
makaa kotona. Mutta asia siis tarkistettiin ja alamme työehtosopimuksessa on pykälä, joka
velvoittaa työnantajan maksamaan minulle palkkaa ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta.

corollamyyntiin: Mulla sama juttu! Pöljintä kaikessa oli ettei mun pomokaan ollut asiasta tietonen mutta työpaikkakassa selvitti asian. Harmittaa vaan kun oon hakenu äitiys- ja vanhempainpäivärahaa 6kk:n tulojen perusteella... Nyt noi 3kk ilman henk.koht. lisiä laskee sitä summaa tuntuvasti samoin kuin se että mun toinen työnantaja ei suinkaan maksa palkkaa äitiyslomalla. Eli luultavasti tulee sitten melko kehno päiväraha kun vuoden 2008 verotulotkin oli aivan onnettomat... Ois pitäny ketkutella äitiysloma alkamaan 2009 puolella niin olis päiväraha määräytyny 2007 verotuksen mukaan. Vaan jälkiviisas on helppo olla <:) Pääasia että sitä rahaa tulee jostain niin että toimeen tulee. Ja onneksi vauvan hankinnat on pitkälle ajalle tehty eli jos imetykset ja kestovaipatukset sujuu niin eipä tuota kulupuoltakaan pitäisi liieemmin olla ensimmäisten kuukausien ajalta.

Tulisi vaan tuo mukula jo - nyt alkaa jo käydä aika pitkäksi kotona kun ei mihinkään kovin pitkälle voi enää edes lähteä...

Täällä mökkihöperöitymistä torjutaan leivonnan keinoin. Pari viikkoa vielä, niin täytyy ostaa uusi pakastin...

Maippi, mä en uskalla leipoo, ellei ole tiedossa vieraita,
meinaan syön kaiken ite :)

Moon, ei mullakaan noita harjotussupistuksia ole tullu, että kaippa
se sitte on menoo kun alkaa supisteleen. Hope so...

Voi luoja että on tehny mieli makeeta tänään :O Luultavasti oon onnistunu nyt herättämään jonkun ruokapakkomielteen itessäni ku päätin nyt syödä ainakin tän viikon korostetun terveellisesti ettei tarttis maanantaina neuvolassa ihmetellä taas puolentoista kilon viikkonousua painossa... Mutta nyt kun pitää miettiä joka ainoa suupala mitä suuhunsa laittaa niin tottahan toki syöminen on mielessä joka sekunti. Etenkin kun tekemisen puute vaivaa... Meillä on pakkasessa vierasvarana paistovalmiita viinereitä ja oli hyvin lähellä etten olisi pakkomielteisesti niitä paistamaan. Vielä kuitenkin sain itseni hillittyä ja kun sain vähän tekemistä niin helpotti tuo makeantuskakin [:D] En mä ole tähänkään asti herkkujen kanssa touhunnut kuin silloin tällöin mutta nyt olen päättänyt jättää kaiken ylimääräisen pois: välipalaomenat jne jos ei oikeasti ole kiljuva nälkä. Tosin tänään söin vähän rusinoita napostelumielessä - ja heti tuli huono omatunto! Voi jee...

Tänään uimaan. Saapa vesi kannatella jättiläismahaa puolestani vähän aikaa :)

Te olette Moon ja Corolla varsin tiukkoja tätejä, kun pystytte kieltäytymään kaikista herkuista. Ja hedelmistäkin vielä tingitte. Vau! Mun on pakko sanoa, että en pysty samaan. Leipomukset ovat menneet suurimmaksi osaksi pakastimeen, mutta muutama pulla ja sämpylä on kahdonnut siinä matkalla...

Juu se on pakko yrittää... Jos normaalilla syömisellä tulee 1,4kg/vko painoa niin en uskalla edes ajatella mitkä ne lukemat olisi jos uskaltaisi herkutella :/ Täytyy herkutella sitten synnytyksen jälkeen, se on mun kannustin :D

Maippi, en mä ole mistään kieltäytyny ja sen takia noita kiloja tullukin jo se 15.
Kyllä mä joka päivä jotain hyvää syön oli se sitten esim. Käck-patukka, pulla, leivos,
suklaata, vanukas, kaakaota tai jäätelöä, mutta joka päivä jotain. [:D]
En mä pysty oleen erossa. Nuo käck-patukat on mun uusin intohimo.

Nyt on vaan sitte abauttiarallaa 30 kiloo, mistä pitäis päästä eroon synnyttämällä
ja laihiksella, mutta no worries, laihduttaminen on helppoa, painon pitäminen
poissa on vasta sitä vaikeinta.

Ja jos joku imetysrintsikoita miettiny, niin suosittelen carriwellin comfort bra
hinta 12.90. Ei mitenkään hirveen tukevat, mutta aivan sairaan mukavan tuntuset
päällä, voi käyttää vaikka yötä päivää. Carriwellin kalliimmista malleista löytyy
sitte enemmän sitä tukea tissuloille...

Neuvola takana. Painoa tullut kaikesta syömisen rajoittamisesta huolimatta 1100g/vko. Alapaineet nousussa. Sf-mitta räjähtäny käsiin. Vauva noussut irralleen lantiosta. Keskiviikkona pitää mennä kontrolliin (verenpaine, pissa, sf-mitta) ja sitten mahdollisesti äitiyspolille arviointiin että mahtuuko lapsi syntymään alakautta ja missä mennään kun ei osoita syntymisen merkkejä.

PERKELE.

Kostoksi koko maailmalle kävin ostamassa itselleni laskiaispullan ja sen jälkeen kävin vielä lohtushoppailemassa - joskin ihan käyttötavaraa vauvalle (jos se nyt ikinä edes syntyy). Äsken heiluin vielä kiukuissani kolan kanssa lumitöissä kun uutta lunta tullut taas parikymmentä senttiä... On nyt ainakin rauhallisempi olo.

Suoraan sanottuna vituttaa kyllä ettei pysty näihin asioihin vaikuttamaan millään lailla. Lapsi kasvaa ja kasvaa ja inhottaa ajatus sektiosta.

Hemoglobiini oli sentään nousussa <:)

Moon, jopas oli sitte uutisia kerrakseen. Mulla sf-mitta ei ollut enää kasvanu
edellisellä neuvolakeikalla ja mukula ilmeisesti painunu lantioon inasen, ko kusettaakin
huomattavasti enemmän nykyään. Mutta mitäs se meinaa, että noussut irralleen
lantiosta? Eli oliko se jo "ulostulokuopissa" vai eikö se nyt vaan laskeudu?
Mukula kuitenki raivotarjonnas?

Toi laskiaispulla muuten hyvä idea. Täytyy itekki poiketa leipomon kautta.
Melkosen kasvupyrähdyksen se sitte otti tähän loppuun. Toivottavasti et
keisariin joudu. Serkku tossa synnytti justiin yli viis kilosen...

Montakohan kertaa tänään vielä tarvii lumityöt tehä, kun tota tulee koko ajan lisää...

Onkos muuten raskausarpia tullu kellään? Mulla on maha niinku tiikerillä [:D]

Ja närästää niin että öisinkin joutuu herään ottaan renniee...

Arvista: Mulle on tullut kaksi pienehköä jälkeä alavatsaan kaikesta rasvailusta huolimatta. Niinhän sitä väitetään, että jos on taipumusta arpiin, niitä on sitten melkein mahdotonta estellä. Sinänsä kyllä jotenkin hassua, että juuri alavatsaan ne jäljet tulivat, sillä ylävatsa minulla enemmän on venynyt odotusaikana.

Täytyy myöntää, että olen itse ihan pihalla suurimmasta osasta jutuista, joita viisaat lääkärit käynneillään juttelevat. Ja sitten sitä on niin hämmentynyt kaikesta, että ei hoksaa kysyäkään, että mitäs tuo nyt sitten tarkoitti... Toivottavasti joku kokeneempi konkari osaa kertoa mitä nuo arviot tarkoittavat.

Arvista: En ole rasvannut kokoaikana yhtään, koska jotenkin inhoan rasvan tunnetta iholla ja siitä huolimatta on vain yksi noin 2cm pitkä arpi suoraan navan yläpuolella. toivottavasti ei tulis enempää

corolla: Mä en ihan käsittänyt niitä juttuja siellä neuvolassa mutta aikaisemmin lapsen pää on siis ollut selkeästi häpyluun reunan alla ja nyt ilmeisesti "pyöri irrallaan" (tämä oli siis se terkkarin termi) ylempänä. Sf-mitta oli pompsahtanu 2cm viikossa - aikasemmin n. 0,5cm/vko... Oli epäselvää sekin oliko mukula edes enää raivotarjonnassa joten piti ultralla tarkistaa. Oli sentään... Mutta huomenna siis kontrolli ja sitten jos edelleen on epäselvää niin äitiyspoliklinikalle arvioon mahtuuko mukula syntymään. Ilmeisesti epäily olisi terkkarilla ja neuvolan kätilöllä että olisi kasvanut niin reilusti ettei enää mahtuisi sinne lantioon...

Mulla ei ole (vielä) tullu arpia mitä oon ihmetellyt kyllä - onhan tota painoa jo se karvan vajaa 20kg tullu. Yleensä mulla arpeutuu iho äärimmäisen herkästi joten olisin odottanu kyllä raskausarpiakin. Tissit on kyllä pirun kipeät ja kutiavat enkä pitäisi ihmeenä jos niihin arpia tulisi viimeistään maidon noustessa - on ne niin äärimmilleen venyneet jo nyt. Jonkin verran oon rasvaa läärinyt itteeni kun iho on kuiva ja pingottunut - oon vaan auttamattoman laiska muistamaan tämmösiä kosmeettisia toimenpiteitä [:D]

Ihanaa että tulee vieraita huomenna niin saa tekemistä taas pitkästä aikaa! Alkaa koti kyllästyttää toisinaan...

Takaisin