Jos ei jaksakaan intoilla

Maippi yleensä vauva kiinnittyy 36 viikon jälkeen. Eli siis vaikka olis RT niin vauva ei ole laskeentunut tarpeeksi "lähtökuoppiinsa" kiinnittyäkseen. Uudelleen synnyttäjällä tämä taas saattaa tapahtua myöhemmin kuin ensisynnyttäjällä.
 Ja tuo kääntyminen siis yleensä tapahtuu 33-36.. itselläni esikoinen kääntyi sen  36+ jotain..  eikä siinä vaiheessa kääntämisestä edes puhuttu vaan ultra oli muistaakseni 36+6 jolloin vauva oli kääntynyt. Ja syntyi sitten 37+3.

Itsellä maha on nyt hytkähtänyt sivuprofiilista katsoessa alas. Eli ei ole niin korkealla rinnan alla kuin aikaisemmin.

Kiitos Riiuzka. Vauva siis treenatkoon pepunheilutuksia ja voltteja ihan rauhassa masussa vielä muutaman viikon ajan. [:D] Huomenna on taas neuvola ja siellä saa taas kysellä niin paljon kuin sielu sietää. Toivottavasti muistan edes puolet jutuista, jotka ovat tässä matkan varrella askarruttaneet.

Oletko muuten synnyttänyt aiemminkin Tyksissä vai onko tämä eka kerta siellä? Jos olet, niin mitä pidit paikasta? Harmittaa, kun nykyään ei enää pääse tutustumiskäynnille etukäteen. Olisi ollut mukava kurkistaa ennakkoon, että minne sitä vauvaa oikein on maailmaan ähertämään. Mutta aika pianhan se selviää. Olisi mukava jos pääsisin ammeeseen kipuja lievittämään. Mutta ammeita taitaa olla vain yksi ja sinne luultavasti on muitakin halukkaita synnyttäjiä menossa. Synnytys ei vielä ole alkanut jännittämään, saa nähdä mitkä ovat fiilikset kun laskettuun aikaan on alle viikko.

Jälleen yksi syy odottaa raskauden ja imetyksen päättymistä...  Mulla on nyt pidempään ollu niska-hartia -osasto aivan jumissa ja se juilii ikävästi myös voimakkaana päänsärkynä.  Hieronta ja lämpötyynykään ei auta kun ilmeisesti tulehdus jo jyllää alueella.  Vaan kipugeeliä tai tulehduskipulääkettä ei voi ottaa :'(  Parasetamolilla ei tunnu olevan tehoa.  Täytynee kysyä huomenna neuvolalääkäriltä oisko jotain edes mitä saisi raskaana käyttää mikä helpottaisi.  Harmi vaan että useimmiten ei tule mitään mieleen sillon kun neuvolassa kysytään lopuksi "Oliko sulla jotain kysyttävää?"...

Corolla: Mulle tosiaan sanottiin se rv36 tosta tarjonnasta ja näköjään Riiuzka osasi kertoa vielä tarkemmin.  Häntä pystyyn siis!  Vielä se pikkuihminen ehtii kääntyä :)  Ja synnärillä kerrottiin että joka tapauksessa tutkitaan laitoksella se tarjonta siltä varalta että muksu on vielä ehtinyt kääntyä.

Huomenna tosissaan neuvolalääkäri.  Edellinen lääkärikäynti olikin toisella paikkakunnalla joten ei aavistustakaan millainen lääkäri on luvassa.  Vaan eiköhän tuo hyvin mene :)  Olisi kiva kyllä saada joku painoarvio tosta ipanasta kun tuntuu että maha painaa 20kg vähintään :D mutta en tiedä tehdäänkö sellaista.

Moon ootko koskaan kokeillut intialaista päähierontaa? itse kävin raskauden puolivälissä, aivan ihanaa!! Totesin, että pitäis mennä taas kun hartiat ja niska ihan jumissa, päähän asti säteilee. Päähieronta autto mulla ainakin edellisellä kerralla, pisti oikein veren kiertämään. Ja kun sen tekee ammattilainen niin ai että, suosittelen!!

Itellä vauva käänty jo rv28 ja kiinnitty joskus niillä tienoilla.. siellä se on porskuttanu samas asennossa sivuttain.. pää alaspäin, peppu oikean kylkikaaren alla ja jalat ja kädet vasemmalla puolella.
Massu ollu siis tosi alhaalla jo noilla viikoilla että kai se on jotenki yksilöllistä.
Tosin aika raastavaa hommaa välillä kun se sitä pyllyä työntää niin joudun istumaanki kierossa kun oikee kylkikaari nousee ylemmäs ja vauva siellä alla sitä painaa tosi inhottavasti.

ALKUPERÄINEN: Maippi
Oletko muuten synnyttänyt aiemminkin Tyksissä vai onko tämä eka kerta siellä? Jos olet, niin mitä pidit paikasta? Harmittaa, kun nykyään ei enää pääse tutustumiskäynnille etukäteen.

Juu olen synnyttänyt TYKSissä vuonna 1999.. eli siitä on tovi aikaa ja varmasti osa henkilökunnastakin on vaihtunut :D
 Pääosin muistot sairaalassa oloajalta ja synnytyksestä on positiiviset.
Synnytysosastolle en päässyt silloinkaan tutustumaan, aika toki oli varattuna, mutta lapsi syntyi lauantaina kun aika oli maanantaiksi :)
 Synnytyksessä oikeastaan tarjotut kivunlievitysvaihtoehsot oli silloin epiduraali ja aquarakkulat. Toivottavasti nyt myös on enemmän vaihtoehtoja saatavilla.
 Imetysneuvontaa ja ohjausta vauvan käsittelyssä olis ollu mukava saada. Tuolloin ei ketään kiinnostanut ohjata. Imetysneuvontakin oli sellainen, että täti tuli laitto vauvan rinnalle ja siinäpä se.. "hyvinhä se sujuu" no eipä sujunu.

Kait se on ihan yksilöllistä miten kukin kokee TYKSin synnytyssairaalana ja varmasti sitä on herkemäpänäkin kaikelle negatiiviselle synnytyksen jälkeen, mutta kyllä mä ihan positiivisin mielin sinne olen menossa.

Johan nyt on kumma etten saa suutani auki neuvolassa!  Taas unohtu kaikki kysymykset...  Tänään siis oli neuvolalääkäri.  Raivotarjonnassa muksu oli niin kuin tähänkin asti, mutta en sitten hoksannut kysyä joko olisi kiinnittynyt.  No, ainakin omasta mielestä tuntuu, että maha olisi alempana kun ei enää kylkiluut huuda hoosiannaa kun vauva pukkaa pyllyllään ja pissalla saa juosta entistä useammin.  Toiveet romahti kyllä kohdunkaulaa tutkittaessa: "Pehmentynyt on mutta ihan suljettu vielä, eli joudut vaan sitkeästi odottelemaan" <:)  Mulla kun oli salainen toive, että lääkäri toteaisi muksun saattavan tulla etuajassa X)  Painoarvioksi synnytykseen n.3,5-4kg.
Oli muuten stressitön neuvolakäynti kun ei tarvinnut käydä puntarissa eikä otettu kokeita!  Mutta unohdin kysyä myös siitä kipugeelistä...  Katselin noita tuoteselosteita äsken itse ja sain selville että Mobilatia voi näköjään käyttää, jee!

KiCa: Ei ole tullut kokeiltua tuota päähierontaa mutta kuulostaa aika ihanalta!  Täytyy selvitellä missä moista olisi saatavilla.  Toistaiseksi on ollut jo luksusta kun mies on suostunut hieromaan päivittäin :)  Mutta ammattilainen on aina ammattilainen ja kyllä tässä on hemmottelua ansaittukin 24/7- hautomona :)

ALKUPERÄINEN: Moon

Johan nyt on kumma etten saa suutani auki neuvolassa!  Taas unohtu kaikki kysymykset...  Tänään siis oli neuvolalääkäri.  Raivotarjonnassa muksu oli niin kuin tähänkin asti, mutta en sitten hoksannut kysyä joko olisi kiinnittynyt.  No, ainakin omasta mielestä tuntuu, että maha olisi alempana kun ei enää kylkiluut huuda hoosiannaa kun vauva pukkaa pyllyllään ja pissalla saa juosta entistä useammin.  Toiveet romahti kyllä kohdunkaulaa tutkittaessa: "Pehmentynyt on mutta ihan suljettu vielä, eli joudut vaan sitkeästi odottelemaan" <:)  Mulla kun oli salainen toive, että lääkäri toteaisi muksun saattavan tulla etuajassa X)  Painoarvioksi synnytykseen n.3,5-4kg.
Oli muuten stressitön neuvolakäynti kun ei tarvinnut käydä puntarissa eikä otettu kokeita!  Mutta unohdin kysyä myös siitä kipugeelistä...  Katselin noita tuoteselosteita äsken itse ja sain selville että Mobilatia voi näköjään käyttää, jee!

KiCa: Ei ole tullut kokeiltua tuota päähierontaa mutta kuulostaa aika ihanalta!  Täytyy selvitellä missä moista olisi saatavilla.  Toistaiseksi on ollut jo luksusta kun mies on suostunut hieromaan päivittäin :)  Mutta ammattilainen on aina ammattilainen ja kyllä tässä on hemmottelua ansaittukin 24/7- hautomona :)

Voiko Mobilatia tosiaan käyttää? Ainakain tuolla -> http://www.mobilat.fi/ käsketään neuvottelemaan ensin lääkärin kanssa?

Täällä http://www.mobilat.fi/hyva_kysymyksia.php sanotaan näin:

9. Sopiiko Mobilat raskauden tai imetyksen aikana?

Mobilatia voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana esimerkiksi selkäkivuissa. Jos kyseessä on jatkuva käyttö tai hoidettava alue on kovin laaja, kannattaa asiasta kysyä lääkäriltä. Farmakologista estettä käytölle ei kuitenkaan ole, kunhan noudattaa tervettä järkeä (esimerkiksi ei levitetä Mobilatia rintojen alueelle imetyksen yhteydessä).

Esim. Voltaren -geeli taas saattaa aiheuttaa vauvalle vaurioita, joten se on kokonaan kielletty.

Riiuzka: Kiitos kun vastailit. Mukavaa, että löytyy positiivisia kokemuksia. Yleisönosastoilla on ollut kaikenlaista tekstiä. En ole vielä alkanut jännittämään synnytystä. Olen vain kiitollinen siitä, että ei tarvitse itsekseen tätä vauvaa pusertaa maailmaan.

Niitä aquarakkuloita haluaisin itse kokeilla, sillä olen saanut moneen selkäkipuun apua akupunktiosta. Jos ne vaikka jelppaisivat siinä supisteluvaiheessa. Rakkulat toimivat kuulemma samalla periaatteella kuin akupunktio. Ystäväni sai synnytyskipuihin apua kohdunkaulan puudutuksesta (?), mutta synnytys oli toisella puolella Suomea, joten en tosiaan tiedä mitä vaihtoehtoja Tyksissä on tarjolla. Vielä tämä viikko töitä, sitten saa keskittyä hetken omaan napaan ennen vauvan syntymää.

Enää neljä viikkoa...

Alkanut mietityttämään, että miten sujuu koiran sopeutuminen vauvaan.  Kun toistaseksi meillä koira on tottunut olemaan se "huomion keskipiste" ja pikkulapsia kohtaan on ollut mustasukkainen.  Ei se ole lapsille ikinä mitään tehnyt, mutta mustasukkaisuuksissaan saattaa vaikka pissata matoille saadakseen huomion itseensä.  Täytyy varmaan yrittää järjestää koiralle ihan omaa huomiota ja laatuaikaa lapsen syntymänkin jälkeen.  Yksi aivan kauhea mahdollisuushan on:  että lapsi olisikin allerginen!  Meillä on kyllä olemassa hätäsuunnitelma tätäkin tilannetta silmällä pitäen.  Koira muuttaa siskolleni jos tuo pahin tapahtuu.  Pakko se on saada pitää perheessä kuitenkin kun se on vuosikaudet jo perheenjäsen ollut.

Tosta vauvan tarjonnasta piti vielä sanoa, että meillähän kävi niin, että tämä oli monta monta viikkoa raivotarjonnassa, ja pää hyvion hyvin alhaalla "oikeassa paikassa". Eikä koskaan pyörinyt siitä mihinkään.  Kunnes sitten yhtäkkiä päätti kääntyä perätarjontaan rv33 lopussa.

No, onneksi se vielä ehtii sieltä kääntyä itselläänkin, ja toivottavasti kääntyy.

Moon kannattaa seurata tilannetta nimittäin tuo on aika vaarallista jos koira tai mikä tahansa eläin tulisi mustasukkaiseksi lapsesta.
Koskaanhan ei voi sanoa varmaksi, että mitä keksii tai tekee niin ei kannata vauvaa jättää koiran kanssa kaksin sekunniksikaan.. on kyllä tympeä toisaalta kun koirakin perheenjäsen ja varmaan sille uutta kun tulee pieni vauva perheeseen, mutta jospa se tottuisi[:)]

Nyt se sitten alkoi, työnarkomaanin äitiysloma. Ajatuksissa risteilee sekavia ajatuksia siitä, että mahtaakohan minulla olla työpaikka jäljellä vielä loman päätyttyä. Ja unohdanko kaiken mitä osaan. Ja miten kummassa saan ajan kulumaan kotona ennen kuin vauva syntyy...

Toivon, että kaikki huoleni ovat turhia ja osaan pian jo nauttia vapaa-ajasta. Ehkä tämä on nyt se joulu, jota en kerinnyt tänä vuonna viettämään. Mukavia kävelylenkkejä, kirjoja, elokuvia ja vauvantarvikkeiden järjestelyä. Ja ennen kaikkea pikkuisen elämän odottamiseen keskittymistä.

Riittävä lepo tulee kyllä tarpeeseen, kun monena yönä olen valvonut itseni pökerryksiin ja raahautunut työpaikalle zombina. Mutta kummasti työni hektisyys minut aina herätti ja vaikka illalla oli rikkikatkipuhki, niin oli hyvä fiilis.

Nyt täytyy oppia ja opetella uutta. Opettaja saapuu kotiini helmikuun aikana. Se on aluksi ihan pieni. Ja oppitunti kestää loppuelämäni ajan. Odotan hänen saapumistaan pelkoa ja iloa sydämessäni.

Kyllä Maippi tähän kotona olemiseen tottuu... Ja se nukkuminen on kyllä
ihan parasta. Vaikkakin kyllä päivät tuntuu aika samanlaisilta ja välillä
on tylsää jos ei ole mitään erikoista tekemistä. Mutta ei oo enää kauaa.
Huomenna neuvola. Toivottavasti mukula on kääntyny...

Maippi: Mua huoletti kanssa alkuunsa toi tekemisen puute.  Reilu viikko meni totutellessa mutta nyt olen oppinut jakamaan kotihommia joka päivälle:  ei mitään isompaa mutta joku pikkuhomma päivän "tehtäväksi", esim. koneellinen pyykkiä tai joku vauvan tavaroiden järjestely -homma.  Neuvolaa sun muutakin on nyt niin usein että on siinäkin ohjelmanumeroa.  Ja mulla ainakin työnarkkaus esti sosiaalista elämää aikasemmin - en vaan jaksanut kavereita tavata.  Nyt on ollut aikaa kyläillä ja kutsua ihmisiä kylään :)  Omasta ajasta voi nauttia:  leffoja, kirjoja, käsitöitä.  Tänään jopa ärsytti kun mies tulikin oletettua aikasemmin lenkiltä kun olin luullut saavani olla vielä tunnin itsekseni :D  Ja parasta kaikessa on se että voi lepäillä silloin kun siltä tuntuu - yöllä tai päivällä.  Yöunet on usein lyhyitä mutta voi sitten torkkua tai muuten vaan makoilla päivällä.

Hallitus: Juu, koiran tekemisiä syynätään varmasti tarkasti vauvan tulon jälkeen.  Vaikkei se ole ikinä ihmisille mitään tehnyt niin koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu: kiltinkin koiran päässä voi napsahtaa.  Mutta onhan noita lapsosia tullut ennenkin koiraperheisiin niin eiköhän kaikki mene ihan hyvin - ainakin ajan kanssa!

Ihanaa viettää viikonloppuja kun mieskin on nyt jo joulukuusta viihtynyt selvinpäin :)  Vähän kyllä hymyilyttää välillä kun se tuntuu olevan sille niin iso uhraus - onhan tässä tovi tullut selvisteltyä itselläkin;)  Vaikkei tuo nyt kesän jälkeen kovin usein alkolla lätrännytkään niin silti otti syksyllä päähän kun ei ite vaan voinut nollata ikinä ja toinen kyllä surutta niin teki kun olin "hankala"  X)  Mutta tilanne on onneksi seestynyt muutenkin mitä pidemmälle raskaus on edennyt.

Että tämmönen aamu sitten...
Nyt tuntuu että on verenpaineet huipussaan ihan silkasta stressistä.  Alkaa olla talous tiukalla tai ainakin tuntuu siltä kun on ikään kuin tyhjän päällä kun kela ei tee päivärahapäätöstä...  Soitin sinne perjantaina mutta enpä tiedä onko siitäkään apua.  Ei nyt vielä ole ihan talouskatastrofi mutta stressaa ihan hirveesti kun ei tiedä koska saa rahaa ja kuinka paljon :(

Lapsi on ollut myös muutaman päivän tosi vaisu.  Olen sitä koittanut herätellä ja härnätä liikkumaan ja liikelaskennassa saanut sen 10 liikettä aikaiseksi.  Iltaisin se on herännyt ja liikkunut vähän paremmin mutta ei entiseen malliinsa (on ollut todella touhukas aikaisemmin).  No, tänään on neuvola, eiköhän siellä selviä jotain.
Tänään pitäisi myös tk-lääkärin soittaa verikokeista kun on ollut maksa-arvot aavistuksen kohollaan.  Toivottavasti ois laskeneet normitasolle.

Vieläköhän sitä sais hetken nukuttua...  Pyörii vaan asiat päässä niin ettei pysty rauhottumaan ja päätä särkee :(

Moon: Minulla on myös viime aikoina ollut päiviä, joina en ole tuntenut vauvan liikkeitä ollenkaan.
Kävin jopa viime viikolla kesken työpäivän neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, kun olin niin huolissani.
Neuvolassa minua neuvottiin herättelemään vauvaa. Kun kysyin miten, niin hän neuvoi syömään/juomaan
jotakin kylmää/sokerista. Jääkaappikylmä vesi ei tehonnut. Mutta illalla söin vielä jäätelöä, niin johan vauva alkoi jytäämään.

Toivottavasti saat neuvolasta mielenrauhan, voimia!

Moon/Maippi: Vauvalla on nyt vähemmän tilaa liikkua, ihan sikskin voi myös ne liikkeet vähentyä tässä loppuaikana. Varsinkin ekaa odottaessa paikat ei oo niin väljiä (mulla tolla muksulla on ihan liikaakin tilaa ja pyörii kuin väkkärä edelleen...).

Jaksuja! Eiköhän vauvat oo ihan kunnossa kummiskin, mut tosiaan kannattaa käydä vaikka joka päivä kuunteluttamassa sydänääniä jos huolettaa. Parempi vauvankin on olla kun äiti ei stressaa turhaan [:)].

Ja naiset, hankkikaa se kotidoppleri Angelsounds, niin ei tarvii
juosta neuvolassa. Ebaysta ostettuna maksaa 25 euroa ja tulee
viidessä arkipäivässä postilaatikkoon asti. Ei mee rahat hukkaan,
voin kertoo. Ja senhän voi aina myydä eteenpäin.

Mulla kans tykyttää nyt niin, että saa näkee paljo verenpaine on.
45 min päästä neuvola. Ja toivottavasti se ois ny kääntyny.

Takaisin