Jos ei jaksakaan intoilla

Pitäisi ruveta noita Kelan lappuja pikku hiljaa täyttelemään (ai kuinka niin olen hätäinen..? [:D]) mutta hitto kun hitotuttaan edelleen tuo äitiyspakkauksen kuosi.. Väirt on sellaisia, että itku meinaa päästä, ja se "sydänkäpynen"-haalari on aivan järkyttävä. Mutta koska kaiken järjen mukaan en ehdi odottaa ensi vuoden pakkausta, niin parempi laittaa hakemukset eteenpäin jo hyvissä ajoin. [&:]
Siitä tulikin mieleeni, että voinko kirjautua Kelan sivuille eri pankin tunnuksilla, kuin minkä tilinumeron laitan sitten hakemukseen..? Kun miulla on ainoastaan yhden pankin verkkotunnukset, mutta käytän toisen pankin tiliä virallisena pankkitilinä. Ei siinä muuten mitään, mutta ei tarvitsisi sitten ihan Kelaan asti lähteä papereita viemään, ja voisi verkkotunnusten avulla seurata asian käsittelyä. [:)]

Kiki88: Tervetuloa joukkoon mukaan! Kurjassa tilanteessa olet kyllä, toivottavasti täältä löydät varhaistukea ankeaan tilanteeseen. [;)]

Maippi: No höh, onpa kurja tilanne! [>:] Ehkä tän yhden joulun kuitenkin kestää ilman herkkuja, ihan vain oman itsensä ja vauvan takia.. Hitto kun itsellekin maistuu suklaa vähän liian hyvin, mutta kun ei millään malttaisi olla syömättä kun sokerihammasta kolottaa. [8|]

Arwen, eikös niillä pankkitunnuksilla todenneta / varmenneta ainoastaan sinun
henkilöllisyytesi, ei siis liity käsittääkseni mitenkään siihen mitä pankkia käytät...

Maippi, saitko jonkun painoarvion? Vai sf-mitta hälyttävän suuri? Sanoiko lääkäri,
että vauva olisi jättisuuri? Kerro lisää. Ethän nyt vaan hermoilisi turhia?

Perhana, uskaltaisko sitä lenkille... Päätä särkee. Ulkona pirun kylmä. Tässä yks
päivä lähettiin miehen kans kävelylle, niin piti palata jo noin 200 metrin päässä
takasin, kun naama jääty [:D] Ei sitä vaan yhtäkkii totu -15 -20 asteeseen...

Nyt on myönnettävä, että eilen, nousi tippa linssiin. Makasin sohvalla, toinen
käsi mahan päällä, kun mukula ilmeisesti käänsi kylkeä, sellainen nyrkin kokonen
möykky meni mahan laidalta laidalle! Siis ilmeisesti mukulan pää tai takapuoli
pullistu ulospäin komeesti nahkaa venyttäen. [:D] Aluks ihan pelästyin, että
mitäs ny tapahtuu.

Juu, sain painoarvion. Ja muksu painaa kilon enemmän kuin näillä viikoilla kuuluisi. Se on noin pienelle ihan helkkaristi. Lääkäri kysyikin heti, että miten mun sokerirasituskokeeni meni. Ja oli ihmeissään, kun sanoin arvojen olleen normaaleita. Ja tosiaan hän määräsi sen uuden ultran, kun arvelee tästä vauvasta tulevan tosi ison.

Jaa-a, mahtaakohan tälle muksulle mahtua kotiin saadut pienimmät vaatteet. Siis ne 50-senttiset. Noh, jos eivät mahdu, niin kiertoon sitten vain. Saa nähdä jatkuuko vauvan kasvu yhtä hurjana loppuun asti... Syntyisi jo niin minä en räjähtäisi. [8|]

Maippi siis onko sun lapsi jo liki kolme kilonen?? Tai ylikin?

ou mai... no hyvä, että nyt hokasivat ja pääset tarkempaan syyniin.
En mä usko, että antavat guinessin ennätyskirjoihin asti vauvan kasvaa vaan puuttuvat asiaan sitten aikaisemmin ja vielä helpommin jos lantio ei anna myöten.

Mä alan oleen kypsä. Mä en jaksa nää murehtia ja miettiä mitään. Asiat saa ny mennä ihan miten menee..  Mä vaan reissaan mukana. Huomenna lääkäriin soittelen ja sanon sinnekkin että mä en jassa enää. Enköhän mä ole tarpeeksi itkenyt iltaisin miettiessäni sattuuko aamulla paikkoihin yhtä paljon ko illalla..

Eilen kävin labrassa ottamassa hempan, sitte sen streptokokkiviljelyn alakerrasta ja sappijutskat. Hemppa ok muita sitten ootellaan vielä.

Maha muljuaa ja välillä se on oikeesti aika etovan tuntusta. Kivaha se on edelleen että toinen liikkuu mutta kyllä se kipiää välillä tekee.
 Mahassa noi aaltoilut on näkyny jo reilun kuukauden mulla.. ehkä tää läski sitten vaan hyllyy helpommin [:D]

Ai niin ja hankinnoista.. meillä on vaunut :D
 Mä tein oikein jättisuuren investoinnin ja ostin uudet vaunut, hintaa jopa mahtavat 199 euroa. No mutta hinnasta huolimatta tunnustaa äärettömän tukevilta ja käytännöllisiltä vaunuilta. Ei miltään muovihökötyksiltä.
 Sänky tuleekin sitten vasta tammikuussa, koska toimitusaika hieman venähti. Mutta tulossa kuitenkin. Ja onhan mulla toi pahvilaatikko sitten jos hätä tulee [:)]

Arvion mukaan vauva on nyt 2,5 kiloinen. Meni mammalta yöunet, kun mietin että lapsen pitäisi vielä 2 kuukautta kasvaa. Argh. Mutta se siitä, enhän mä oikeestaan muuta voi tehdä kuin kontrolloida syömistäni. Jotenkin toi paino tuli yllärinä, sillä sf-mitta on kulkenut koko ajan tiukasti keskikäyrää. Joten kuvittelin, että normaalikokoista lastakin odottelen. Ultra sitten kertoi ihan muuta.

Onko susta Maippi tuntunut, että vauva kasvais pyrähdyksinä, siis, ettei niin tasaisesti...
Musta ainakin henk.koht tuntuu juurikin siltä. Ajattelin vaan, että voisko se olla
mahdollista? Ja haluan nyt rauhotella, sillä jos ihan puhdasta matikkaa käyttää, niin
muksu kasvaa noin 250g viikko, siis ainakin keskiarvojen mukaan ja sen kun kertoo
kahdeksalla, niin sehän on kaks kiloo. Eli 2,5+2=4,5 kiloa. Jos se näin menee, niin
sehän on ihan normi kokoinen. Kaikesta huolimatta hyvä, että sulla on sitten vielä
ylimääränen ultra, niin näkevät miten pitää edetä. Tsemppiä Maippi, kaikki menee
varmasti hyvin. Mutta älä syö kilokaupalla suklaata [:D] kun itsekin pystyis noudattaan
omia neuvoja...

darjiana: Tiedän kyllä että äitiysavustus, -raha, vanhempainraha jne on erillisiä asioita vaikka haetaankin samalla lomakkeella.  Lähinnä huolettaa se äitiyspakkauksen kohtalo kun Kela ei ole ottanut siihen mitään kantaa vaikka rahahakemuksesta tuli se ilmoitus niin nettiin kuin paperiversiona kotiinkin.  No, täytyy pyhien jälkeen ottaa yhteyttä sinne jos ei mitään ole kuulunut kun hakemuksen jättämisestä alkaa olla aikaa kuitenkin.

Maippi: Eihän olisi mahdollista että raskaus olisikin jo pidemmällä kuin mitä on oletettu?  Tai toivottavasti pikkuisella on vaan kiire kasvaa ja tasoittuu sitten näiden viimeisten viikkojen aikana.  Ja pääasiahan kuitenkin on että sillä on kaikki hyvin vaikka vähän isompi olisikin.  Tsemppiä!  Ja toisaalta ihanaa että pääset "kurkkaamaan" vauvaa ylimääräisissä ultrissa!

Riiuzka: Mulla kanssa maha muljuaa ja on sitä pitkään jo tehnytkin.  Muistaakseni jossain kauhuleffassa oli joku alien joka liikku samannäköisesti ihmisten sisuksissa <:)  Mutta ainakin näkee ja tuntee että lapsi konkreettisesti on olemassa ja touhuilee.  Mulla ainakin alkuraskaudessa oli sitä epäuskoa että "onko siellä ketään" :D

Mulla onkin viikonlopuksi valtava pyykkiurakka kun saatiin lahjaksi iso kassillinen vauvan vaatteita ja täytyy ne pestä kaappiin valmiiksi.  Samoin olen tehnyt käyttöönottopesun kestovaipoille mitä ollaan jo jonkun verran haalittu.  Eihän näilläkään olisi mikään kiire mutta...

Niin joo, eilen käytiin synnytyssairaalassa tutustumassa.  Oli kyllä hienoa nähdä ne paikat etukäteen.  Mutta nousi kyllä vähän tukka pystyyn kauhusta kun selvisi että lapsivuodeosastolla on isille ja vauvan sisaruksille 12h vierailuaika päivittäin.  Ts tottakai isille mutta mua kauhistuttaa jos siellä on kiljuvia ja juoksevia kakaroita :O  Niitä nimittäin näkyi siellä tolla tutustumiskäynnillä...  Ei mua vastasyntyneiden itku haittaa tuolla mutta noi muut on aika huhhuh...  Kuten jossain ketjun alkuaikojen viestissäni olen todennut:  en automaattisesti pidä lapsista...

Suklaapurkki on laitettu kiinni ja olen nyt alkanut välttelemään sokeroituja jukurtteja, mehuja ja muita herkkuja. Glögiä olen juonut pari lasillista, mutta sitä nyt ei onneksi ihan joka päivä ole edes tarjolla.

Olen itse alusta asti epäillyt, että raskaus olisi pidemmällä kuin laskettu aika on. Silloin rakenneultrassa ihmelteltiin kovasti sitä, että miten pitkät koivet tytöllä on. Ja nyt sitten koko ipana on hurahtanut mittaa joka ilmansuuntaan. Mutta laskettua aikaa ei ole suostuttu tarkistamaan tai muuttamaan. Kai se sitten on vain minun toiveajatteluani, että vauva on valmiimpi kuin oikeasti on.

Hassua sinänsä, että vauveli on pitkäkoipinen. Mielenkiintoista oli, kun katseli ultraäänikuvan perusteella tullutta laskettua aikaa, niin se olisi jo ihan helmikuun alussa. Minua se ei kyllä yhtään haittaisi vaikka olisikin. Paitsi että meillä ei kyllä ole vielä lähellekään valmista vauvaa varten. Vaatteita on aika kivasti, kun suku on meitä muistanut + äitiyspakkaus saapunut. Mutta pesemättä ovat kaikki. Sänkykin on kokoamatta ja lastenhuone toimittaa muuton jäljiltä lähinnä varaston virkaa.

Meinaakohan minulle tulla se kuuluisa loppuraskauden paniikki järjestelyistä, mistä on paljon Vaun sivuilla kirjoiteltu. Hmmm... Taidan ottaa pienet torkut ja sen jälkeen reippailla kauppareissun verran. Mukavaa kun on pikkupakkanen ja hiukan lunta.

Moon:
Ilmaisin varmaan itseäni hiukan huonosti. Tarkoitukseni oli sanoa, että kyllä sulle olisi se päätös äitiysavustuksesta pitänyt kaiken järjen mukaan tulla jo. Eli kannattaa varmaan soitella Kelaan asiasta.

Tätä palstaa lukeville haluan toivottaa tässä vaiheessa
oikein rauhallista joulua ja pomppivia mahoja! [:D]
Itellä myllää niin, ettei meinaa rauhaa saada...

Joulupäivänä suunnataan Rukan maisemiin pariks
viikkoo, mutta kannettava ja mokkula seuraa mukana,
joten olen linjoilla...

Palataan asiaan...

Tervehdys kaikille!
Nyt on joulut juhlittu ja yllättävä hyvin meni ajomatkatkin.  Oltiin siis pohjosessa joulun vietossa ja pelotti etukäteen se puolen päivän ajomatka suuntaansa mutta ihan jees se meni.  Piti kyllä välillä retkottaa takapenkillä jalat ylhäällä ja selkä tyynyllä tuettuna.  Enemmän ongelmia aiheutui tuosta silmissä paisuvasta mahasta:  kohtu on nyt niin ylhäällä että puskee sisuskalut ahtaalle ja kylkiluita ulospäin kipuillen.  Lääkärillä piipahdin varmuuden vuoksi ja odottelen tuloksia ettei ole mikään sappivaiva kuitenkin.  Niin joo, antauduin syntiin jouluna ja join tilkan shampanjaa kun sitä aperitiivina oli.  Enkä usko että siitä parista lusikallisesta on vauvallekaan haittaa.  Ja maistui kyllä taivaalliselle vaikka normaalisti kyseistä tököttiä inhoankin.  Se on se kielletty hedelmä ilmeisesti X)

Mulla on nyt vuosiloma ja jään suoraan äitiyslomalle jahka nämä muutama lomapvä on lusittu.  On vaan jotenkin pöljä olo kun on ihan terveenä kotona <:)  Kai tämä on sitä "luterilaista työmoraalia", pitäis vaan nauttia olostaan kun siihen on kerran mahdollisuus!  Vaan eiköhän tähänkin totu :))

Äitiyspakkauksesta tuli vihdoinkin päätös eli parin viikon kuluessa se pitäisi tulla.  Jee!

Torstaina on neuvola.  Sitten selviää onko joulukinkku siirtynyt suoraan elopainooni ;)  Tuntuu kyllä tosissaan että toi maha kasvaa silmissä ja nahka kiristää.  En kyllä pistäisi pahakseni jos lapsi syntyisi vähän etuajassa!  Jos tämä pingottuminen nimittäin vielä pahimmillaan helmikuun loppuun kestää niin kuinkahan tukala mahtaa olo olla :O

Terveeks Moon ja muut. 9 tuntia kesti meillä ajomatka tänne Rukalle, mutta
ei tullu etes selkä kipeeks, mitä pelkäsin. Ainoostaan perberi puutu.
Mutta nyt kaks viimestä yötä ollu aivan tuskaa. Ensinnäkin iskias is back, perkele.
Onhan se välillä vihotellu, mutta nyt se on taas tosi paha ja kivutonta asentoa ei
meinaa löytyä. Selällään ei pysty makaan ollenkaan, ja molemmilla kyljillä on se
yks tietty jalkojen asento, missä kipu ei tunnu niin raastavalta, että voi saada jopa
nukuttua. Tämän lisäksi herään öisin parin tunnin välein tosi tuskallisena koko lantion
kattavaan polttavaan kipuun ja se ei hellitä ellen nouse teputtaan kämppää ympäri.
Onks muilla kokemusta tällaisesta?

Kauhulla ajattelen tulevia viikkoja. Kahdeksan vielä! Mulla meinaa välillä pää pettää.

Paljos muuten immeisillä kiloja kertyny? Mulla tullu reilu kymppi, jotain 12, siis ennen joulua
kävin neuvolas... Vaikkakin henk.koht. tällä kohtaa on aivan yks hailee paljonko kiloja
on tullu, kun pääsis näistä kivuista. Joka tapaukses laihdutan lähitulevaisuudes ne parikymmentä
kiloo, mitä oli liikaa ennen tätä raskautta.

Hei vaan kaikille!

Nyt on aikaa kirjotella tännekkii kun lonkat on niin kipeät ettei pysyt puuhailemaan juuri mitään.
Vajaa kuusi viikkoa pitäisi vielä kärvistellä, tosin mulla on sellainen tunne että alkaa aikasemmin tapahtua [:D]

Eilen käytiin neuvolassa ja painoahan on alkanut kertyä. Nyt on kuukaudessa tullut 3 kiloa lisää, suurin osa tuli joulumässäilystä [;)]. Pitää taas laittaa ittensä ruotuun kun aikasemminhan mulla ei oo tullu grammaakaa. Lähtöpaino oli huimat 105 kg, toivotaan vaan ettei mennä seuraavalle kympille.

Kaikki muu oli kuiteki hyvin; pissa puhas, paineet 126/72, sf 33 ja poitsun sydänäänet 150 ja liikkeet ++.

Illalla supisteli pariin otteeseen suht kovasti mutta ei ne vielää hirveän kivuliaita ollu, pahimmat kuiteki tähän asti.
Aamulla kuuden aikaa piti nousta ylös hankaamaan saippuaa sormuksiin kun oli sormet lievästi sanoen turvoksissa; johtuneeko suolaisesta joulukinkusta [:D]

Terveisiä neuvolasta täältäkin suunnalta. Sf-mitta kulkee yhä orjallisesti keskikäyrää ja painonnousu on ollut maltillista rajun alkupyrähdyksen jälkeen.
Yhteensä painoa on kertynyt 11-12 kiloa. Ei kuulemma mitenkään erityisen paljon neuvolan tätin mielestä.

Vauvan kokoarviota hoitaja ihmetteli, sillä nuo mun mitat ovat kaikki kuulemma ihan normaaleja.
Mutta parin viikon kuluttua meen taas ihmeteltäväksi ja silloin sovitaan aika beiben kokoarvioultraan. Vähän jännittää.
Mutta eihän tässä edelleenkään voi mitään muuta kuin tarkkailla omia syömisiään.

Damdidam... Vähän reilut 7 viikkoa olisi vielä pullistumista jäljellä. Argh. Toivottavasti terveellisemmät elämäntavat auttavat vauvaa.

Mulla on samanlaisia kipuja öisin kun Corollalla. Mieskin alkaa olla kyllästynyt heräilemään kun mun on melkein tunnin välein noustava kävelemään, kun lonkkia särkee ja kyljet on niin puuduksissa. Mä en tosiaan tiedä miten tässä jaksaa kärvistellä vielä 7viikkoa. Tää vatta on joka asiassa tiellä, eikä ole olemassa juurikaan "hyvää asentoa". Mua vaivas alkuraskaudesta kans tuo issias. Kävin mun vakkari hermoratahierojalla (ylläpitohoitoa migreeniin, kun ei raskaana saa käyttää lääkkeitä) ja tulin maininneeksi tuosta kiusallisesta issias kivusta, jota ei juuri silloin ollut kovasti. Hieroja alkokin sitten "kaivelemaan" selän/kyljen puolelta tota lantionseutua ja tokas, että sulla jää issiashermo jumiin jotenkin tuossa lantion tienoilla, noh, se sillä viikolla työsti sitä pari tuntia ja ehkä siitä hyvästä ei ole issiaskipu palannut, vaikka näin pitkällä jo ollaan...*kopkop*.[:)]

Onko muilla mammoilla ollut migreeniä raskauden aikana? mulle kun joku viisas sanoi, että yleensä migreeni ei vaivaa raskauden aikana kun hormoonitasapaino muuttu..ei mulla vaan ole mitään eroa normaaliin, paitsi että mitään järeämpiä särkylääkkeitä en ole ottanut,vaan jokasen kohtauksen kärvistellyt alusta loppuun. Joka onkin ainoa syy, että olen raskauden aikana ollut 2pvää saikulla. Olen niin tyytyväinen, ettei ole ollut sairasloman tarvetta muuten, kun firman johtaja manas yhdessä tiimipalaverissa: "että raskaana olevat naiset tulee niin kalliiksi, kun ovat puolet raskausajasta sairaslomalla". Pääsinpä viime tiimissä näpäyttämään tämän asian tiimoilta, kun saatiin henkilöstötilinpäätös, jossa minulla on suurin "työssäolo"prosentti  [:D] Toki nyt jo odotan äippäloman alkua, joka onkin muutaman vuoron päässä, alkaa tehdä töissä oleminen todella tiukkaa, johtuen pitkälti yöunien mitättömyydestä...

Huomenna oliskin neuvola ja seuraavalla viikolla sitten äippäpoli, siellä ultrataan ja katotaan riittääkö tila kantamaan tätä toukaa loppuun asti, kun nyt jo sf-mitta huitelee ja alkaa tissit olla kohdunkasvun esteenä kohta, niin korkealle kylkien päälle tuo vatta pukkaa...yök... tuskin muistaa aikaa kun sai vaivatta ajaa autoa tai edes ähkimättä kengät jalkaan....hiphei, tää on tätä raskauden ihanuutta.. (meillä taitaa lapsi määrä olla tässä = vaan yksi, jos ei tulevaisuudessa näitä raskautumatta saa) [:D]

JuuliaN: Varsinaista migreeniä ei ole ollut, mutta pari kertaa on tullut herättyä kesken unien aivan armottomaan pään jomotukseen. Siis sellaiseen, että on meinannut kyyneleet kihahtaa silmiin. Sitä on kestänyt korkeintaan kymmenen minuuttia, sitten se on kadonnut. Ja tosiaan pari kertaa on uusinut, ei siis mitenkään säännöllisesti.

Nyt muuten kun siihen olisi mahdollisuus, niin oon huomannut ettei tule pahemmin vatsalle puhuttua.. Saati sitten laulettua. [8|] Vaikka olisin yksin kotosalla, niin silti vaikuttaa jotenkin höhlältä ruveta juttelemaan itsekseen. [:D] En tiedä miten paljon te muut (tai miehenne) olette puhuneet vatsoillenne, tulenks mie olemaan vauvalle sitten ihan vieras, kun ei äidin ääntäkään ole raukka pahemmin kuullut. [&:] On vain niin vieras ajatus, ja sitten jos pakottaisi itsensä jotain sanomaan, niin se olisi väkinäistä.

Moi Arwen! En mä ainakaan mahalleni mitään puhu tai silittele, ei tullu yhtään luonnolliselta vaan tuntee ittensä vaan ihan ääliöks. No, pari kertaa oon jotain sanonu herkistelypuuskassa, mutta en muuten. Joskus koitin, niin sellasta väkisvääntämistä se oli että lopetin siihen. Mitäs sitä suotta ellei tule luonnostaan, ehtii sitä sitten synnytyksen jälkeenki sille jutteleen. Ja mieskin on vaan pari kertaa jotain jutellu. Usein kyllä pidetään kättä mahan päällä jos on villit painimiset käynnissä, mutta en mitään silittele tms.  

Jaahas, neuvolakäynti takana.  Sf-mitta hieman laskussa, samoin hemoglobiini mutta painoa on taas tullu kiitettävästi lisää.  Onneksi oma terkkari oli lomalla, ei tuo sijainen pitänyt mitään moraalisaarnaa.  Ihan hyvin mielin pääsin kotio lähtemään sieltä.

Allekirjoitan kyllä likimain koko kirjoituksesi, JuuliaN!  Yöt on haastavia täälläkin ja iskias vaivaa.  Ja harmittaa tosiaan että ei voi vaan sujauttaa sandaaleita jalkaan vaan pitää äheltää talvikenkien kanssa... Mutta meillä on kyllä suunnitelmissa useampi lapsi, kaikesta ähellyksen kauhistuksesta huolimatta <:)  Tuntuu kyllä ihan evoluution jäynältä että raskaus kestää niin pitkään että lapselta meinaa loppua tila (tai pikemminkin äidiltä ja kohtua lukuunottamatta muilta elimiltä) vaikka vielä on taivalta jäljellä.  Tai sitten kylkiluiden pitäis olla joustavampia...

Arwen: Mulla on tullut muutamia sanoja mahalle puhuttua ja laulelen muuten vaan aika paljon.  Olen yrittänyt laulella ihan tuutulauluja välillä - josko siitä saisi "aseen" lapsen rauhoittamiseen sen synnyttyä ;)  Mutta kuuleehan se tenava onneksi äidin äänen silloinkin kun muiden kanssa puhuu joten eiköhän joka lapsi oman äitinsä ääneen rauhoitu.  Jossain määrin ainakin :)

Nyt täytyy painonnoususta huolimatta mennä välipalalle.  Maha kiljuu nälästä...  Tätä se teettää kun ei pysty syömään kuin murusen kerrallaan -> kokoaika saa olla syömässä...

Hyvää uutta vuotta koko porukalle!

Takaisin