Jos ei jaksakaan intoilla

Tervehdys naiset!
Sen verran noista harjoitussupistuksista, että ne on paaaaljon tyypillisempiä jo aiemmin synnyttäneillä kuin ensisynnyttäjillä. Ei mullakaan ollut mitään sellaisia, kun odotin poikaani, mutta nyt on! Samoin on synnytyksessä ns. jälkisupistusten kanssa - kun lapsen jälkeen kohdusta pitäisi saada vielä ulos istukka ym. "roippeet", uudelleen synnyttäjät kokevat usein kivuliaitakin supistuksia, jotka jatkuvat myös sen jälkeen, kun kohtu palautuu pieneksi. Kun synnytin Valtteria, en tuntenut sen jälkeen minkäänlaisia jälkisupistuksia, kun taas kaksi kertaa synnyttänyt kaksospuolikkaani kertoo niiden olleen kivuliaita. Että sitä odottelen...
Mulla ei ole varsinaisia kipuja - kop, kop, koputan puuta, mutta noita harjoitussuppareita tulee, jos kävelen vähänkin pidemmän lenkin tai nousen mäkiä - vatsa kovettuu ja on pakko pysähtyä hengittämään syvään, ei sekään kivaa ole. Lisäksi mulla on nyt jonkinlaista msennusta, pimeys rassaa eikä mikään huvita. Olo on raskas ja mä valitan turhista asioista miehelle ja pojalle. Pitäis siivota, mutta ei jaksa, ei saa aikaiseksi. Mörköilen kotona.

Minullakin on jo jonkin aikaa ollut kävelyn yhteydessä sellaista vatsan kivettymistä. Ja vihlontaa. Onneksi on mennyt ohitse pysähtymällä ja huilaamalla. Siitä typerästä lenkistä olen jo toipunut. Mutta 3 päivää siihen meni. Tarvii nyt sitten ottaa rauhallisesti.

Painon nousu on neuvolan tätin mukaan ollut maltillista, eli ihan käyrien mukaan. Se oli helpottavaa kuulla, sillä olin valmistautunut jonkinmoiseen nuhteluun. Minusta se melkein 800 g viikossa ei ole kauhean maltillista. Mutta kokonaisuutta ajatellen kuulemma ihan hyvä luku. Kympit sen kuin rikkoutuvat, ja vielä pitäisi massua kasvattaa yli 2 kk. Auts...

Jipii!
Hyvin meni eilinen neuvola - kerrankin!  Hemoglobiini oli noussut, se oli nyt 119.  Painoa oli tullut silminnähtävästä mahankasvusta huolimatta kuukaudessa vain kilo eli reilu parisataa  grammaa viikossa.  Vihdoinkin!  Mä kun luulin että sitä tulee se liki kilo viikossa niin kun tähän asti.  Voin siis jatkaa joulutorttusyöpöttelyä :)  Nyt alkaakin sitten olla neuvolakäynnit tiuhempaan.  Jännää.

Corolla: Hampaista.  Ne on ahkerasta putsauksesta huolimatta alkanu reikiintyä ja lohkeilla ja ja ja...  Hammaslääkärissä täytyy juosta kun syöminen tahtoo olla turhan kivuliasta kun kylmä ja kuuma juilii vielä pitkään syömisen jälkeenkin tai sitten vuotaa ikenet verta tai jotain muuta ällöä :(  Mutta niinhän sitä sanotaan että odottava äiti menettää keskimäärin yhden hampaan per lapsi... 

Ensi viikolle ollaan suunniteltu tutustumiskäyntiä synnärille.  Tuntuu kyllä todella utopistiselta että se synnytys alkaa olla kohta käsillä.  Sitten se muuttuukin elämä kertaheilautuksella.  Kiehtovaa ja pelottavaa yhtä aikaa!

Täällä ei järjestetä synnärille tutustumiskäyntejä, mutta lauantaina meillä on perhevalmennus, jossa saa kuulemma lisäinfoa synnäristäkin. Täällä siis järjestetään tuo perhevalmennus tuollaisena yksipäiväisenä kertapläjäyksenä pienelle ryhmälle (neljä pariskuntaa).

Tosiaan, pikkuhiljaa sitä alkaa tajuamaan, että enää ei ole pitkä aika. Reilu 2kk jäljellä enää. Ihan uskomatonta, mihin tää aika onkaan mennyt? Mä alkujaan kuvittelin tän raskauden paljonkin pitkäveteisemmäksi.

Nyt pitäis oikeestaan ottaa itseään niskasta kiinni, ja alkaa pestä noita vauvanvaatteita jo valmiiksi, ja sänkykin pitäisi hakea, jotta mies pääsee muuttamaan sen laidan laskettavaksi.
Vaikka periaatteessa kaikki onkin jo hankittu, niin silti tuntuu että vielä olisi aika paljon tekemistä. Kaipa sitä vielä ehtii kuitenkin [:)]

Moon, aika pelottavan kuulosta tuo hampaiden lähteminen, kääks.

Maippi, ethän nyt ressaisi siitä painosta. Ei o ku pari kuukautta, niin
sitte aletaan tiputteleen niitä kiloja, mutta nyt ei vielä iloja [:)]

Ei täälläkään, siis Tampereen alueella, järjestetä käyntejä synnärille,
mutta jotain valmennuksia on ja netistä saa kattoo jonku synnytysvideon.
Olenko mielestänne tyhmä / tyhmän rohkee, jos jätän valmennukset ja
videot väliin ja luotan siihen, että kaikki tapahtuu luonnostaan ja että
kätilöt osaavat hommansa? Mä en oo vaan moneen kuukauteen kestäny
kattoo mitään synnytykseen liittyviä ohjelmia, en vaan halua.

Varoitus: Intoilua luvassa. Minä nimittäin nimittäin näin tänään vauvan liikkeitä vatsaa tarkkailemalla.
Jihuu! Masuasukki on siis kasvanut ja jaksaa vähän riehuakin massun uumenissa. Tuntuu hyvältä. [:)]

Äitiyspakkaus tuli tänään postissa. Vähän se oli pettymys, kun vaatteet ovat sellaista mummon alushousuväritystä. Onneksi olemme saaneet iloisen värisiä vaatteita lahjaksi, niin yhdistelemällä nämäkin vaatteet pääsevät käyttöön. Harmittaa, että olen niin tunneihminen. Iloiset värit saavat minut hyvälle tuulelle ja värittömyys aiheuttaa alakuloa. Mutta onhan se hienoa, että tuollainen paketti on jaossa. [:)]

Tosi kivan oloisia olivat ne paketin kestovaipat. Niitä ainakin aiomme kokeilla. Osaako kukaan sanoa miten iso/millainen setti niitä kestovaippoja pitäisi hankkia, jotta niillä pärjäisi yksistään? Mielelläni kuulisin myös kestojen hankintapaikoista netissä.

Tuntuu hurjalta, että 10 viikossa vauvan pitäisi kasvaa valmiiksi massussa. Ensin pieni on kasvanut vaivalla 30 viikossa puolitoistakiloiseksi rääpäleeksi. Ja sitten pitäisi ottaa tehospurtti yli kolmekiloiseksi vauveliksi 10 viikossa. Taitaa vatsanahka joutua kovalle koetukselle! Onneksi on kosteusvoidetta jättipakkaus, jolla voi ihoa hoitaa.

Corolla: Vähän se paino ressaa, kun tosiaan olen koko ikäni painoa tarkkaillut. Mutta ei se onneksi päällimäisenä ajatuksena ole. Nyt on niin hyvä mieli siitä, että olen tuntenut vauvan liikkeitä, että painoasiat tuntuvat ihan naurettavan pieniltä jutuilta. Pudotellaan sitten ensi vuonna mammakiloja pois. [:D]  

Moi,
Mä en oikein meinaa tunnistaa ennakoivia supistuksia. Oon huomannu joskus iltaisin sellasta vatsan kiristymistä et tuntuu et nahka repee. ne on varmaan ollu niitä ennakoivia supistuksia mut niitäki tuntemuksia on ollu tosi vähä. Oon pari kertaa luullu et nyt supistelee, mut sit onki hetken päästä pitänu todeta et vessaanhan täs on mentävä, eli kyse on ollu vaan vatsanpuruista [:D]. Tänään kävi hassusti neuvolassa ku terkka kyseli et supisteleeko mua koskaan, ja selitin just tän saman, et en oikeen tiiä. Terkka siinä sitte tunnusteli mun mahaa ja sano et "arvaas mitä, sua supistaa just parhaillaan, kohtulihas on ihan kova". Mä en tuntenu mitään!

Ens viikolla mennään taas kattoo äitipolille sokeriseuranta-ajalle ultrakuvaa :) Vähän kyllä jännittää et onko vauva kasvanu liika isoksi ku mulla on raskausajan diabetes ja tarkka verensokeriseuranta. viimesten kahen viikon aikana sokerit on heitelleet mut sain ne kyl onneks tasaantumaan tiukentamalla diettiä (ja tiukensinki niin että olin laihtunut 200 g per viikko). Nyt oli ekan kerran neuvolakäynnillä virtsassa sokeria, +2, eli ei paljoo mutta enemmän ku vähä. neuvolatäti ei ollu kauheen huolissaan ku kysyin sit heti tarkottaaks se nyt sitä että ne määrää mulle ens viikolla insuliinit. Ei kuulema tarkota, vauvan kasvulla on suurempi painoarvo. munuaiset vaan suodattaa nyt sokereita vähä enemmän läpi ku raskauden viimenen kolmannes kuormittaa sisäelimiä. Saapa nähdä alkaako tässä arvot huononemaan ku tähän asti sokerti, verenpaineet ja hemoglobiini on ollu hyvät...Nyt on sokrut noususuunnassa ja hb laskusuunnassa. 

Maippi, kato tuolta Yleinen raskauskeskustelu-palstalta
mun aloittama ketju "Kestovaippakokemuksia?". Sinne
tuli hyvin vastauksia ja linkkejä asiaan liittyen.
Ite olen ostanu kaks Bumgeniuksen kestovaippaa
huuto.netistä, jotka menee koko vaippaiän. Maksovat
20e/ kpl, molemmat käyttämättömiä ja niihin tuli
molempiin kaks imua mukaan. Täytys ostaa myös
muunlaisia, kuin taskuvaippoja, jotta saa monenmoisista
kokemusta ja jos joku malli ei omalle mukulalle sovi, niin
ne saa kyllä tosi helposti myytyä huuto.netis pois...

Tosi kiva, että tunnet liikkeet.[:)]

Maipp: ooh! hienoa että liikkeet näkyy. Mä en vieläkään ole itse nähnyt liikkeitä. Tuon liikkeet kyllä tapahtuu suurimmaksi osaksi niin alavatsalla, että voi olla etten vaan näe sinne, sillä viikko sitten kuitenkin neuvolassa terkkari näki mahan pinnalla kun "kädet, tai jotain muuta pientä" liikkui, samaan aikaan kun  itse tunsin liikkeen. Mies sattui tietysti just silloin katsomaan muualle. 

Mulla kävi jo kerran niin, että makasin sohvalla ja laskin sellasen ohuen
mainoslehden mahani päälle. Tuli kova muksaus niin lehti oli sen jälkeen
lattialla [:D] Ens viikolla parturiin pitkästä aikaa!

Argh, mä oon taas ollu kauan poissa ja oli vähän luettavaa. Mun vau.fi ei ilmota jos jossain palstalla on joku kommentoinu mun kirjotusta, tai noh. anyway.

Mä oon sairaslomalla äitiyslomaan saakka. Kamalan kipeitä supistuksia pitkin päivää, ei seisomatyö oikein taida sopia tässävaiheessa enää. Ei ollu raskausdiapetestä, eikä sitä hepatoosiakaan :) Kaiken pitäs kyllä olla ihan kunnossa, mutta mä en vieläkään oo huokassu helpotuksesta.. Autossa matkustaminen on tuskaa myös, siis pitkiä matkoja. Mekin istutaan joulunseutuun sen 1500km autossa..
Sain luvan syödä atarax -nimisiä lääkkeitä ihon kutinaan JA unettomuuteen. ONKO kellään muulla ollu unettomuutta?? Mulla meni semmonen pari-kolme viikkoa ihan muutaman tunnin yöunilla, enkä sitten päivällä saanu edes päiväunia nukuttua!

Hemoglobiinit on laskeneet entisestään, viimeviikolla sain ohjeet että syödä jo 2tabl OBSIDAN -valmistetta päivässä. Olen ottanu noi obsidanit just ennen nukkumaanmenoa, tai yöllä kun joutuu heräämään vessaan. Sillonkin ne on hyvä napata, tyhjään mahaan. Oon kyllä ihan syöny illalla vaikka mandariinin, se vielä tehostaa sen imeytymistäkin :)  Mutta kunhan ei maitotuotteita tunti ennen tai jälkeen.

Laitoin noi kelan hakemuksetkin viimein, toissa perjantaina ja nyt torstaina oli tullu päätös siitä äitiyspakkauksesta, mutta siis ne muut päätökset nyt sitten viipyykin. Pitäs sen äitiyspakkauksen kahen viikon sisällä tulla.

Ja mullakun ei tässä raskaudessa vielä mitään hyvää ole ollut, niin menen nyt käymään pelkopolilla tässä joulunpyhinä. Saan pahoja paniikkikohtauksia kun ajattelinkin koko synnytystä ja aika menee nyt ihan liian nopeesti. huoh.. syvä huoh.

Ihanaa joulunaikaa teille kaikille, ei oo enää pitkämatka ja niille ketä ei potkuja vielä "näe" niin don't worry, kokeile mennä kyljellesi, laittaa käsi mahan päälle ja vaikka mandariininkuoria. Ja tai, kokeilkaa taskulamppua mahaa vasten, tässävaiheessa vauva jo reagoi siihen valoonkin :))  Ja toivossa on hyvä elää, että kun on rauhallinen vauva masussa, niin olis sitten synnyttyäänkin(?) :)  Mulla vauva alkaa muljuamaan jos ympärillä on kova hälinä, kaupan kassalla vaikka TAI kun vauvan isä laittaa käden vatsanpäälle. [:)]

Terve!
Taidanpas "liittyä" tähän keskusteluun. Viikkoja 30+1. En edes jaksaisi/muistaisi laskea niitä, mutta kun se tuossa etusivulla aina mainitaan kirjautuessa. Alusta asti ollut jalat maassa, enkä ole hössöttänyt. Tietysti tämä raskaus tuli yllätyksenä, sillä en seurustellut, eikä näin ollen ollut suunniteltukaan. Enpä ikinä ole lapsista haaveillut. Heti kun lähimmät ihmiset kuulivat plussasta alkoi sen päiväinen hössötys, että piti linnottautua omaan kotiini sitä karkuun.
Lapsen isä on teiniaikainen exäni, seurustelimme kolme-neljä vuotta. Meillä oli kolmen erossaolovuoden aikana säännöllisen epäsäännöllinen seksisuhde josta lapsi sai alkunsa. No mies sitten palasi luokseni kuultuaan plussasta. Sanoi miettineensä jo aiemmin yhteen paluuta kun meillä oli mennyt niin hyvin... heh heh. Kestihän sitä iloa 6.12 asti, kunnes mies otti ja lähti. Lapsestaan aikoo kuulemma huolehtia, muttei pysty seurustelemaan kanssani. No joo, tuli aika puun takaa. Nyt olen enemmän pessimisti kuin aiemmin.
Tavarat vauvalle on hankittu miehen äidin puolesta. Nyt vain yksin jäädessäni paniikissa ryntäsin ostamaan lisää vaatteita, kun ei sitä tiedä milloin se tulee ulos. Varsinkin kun itse on ihan rikki. Oispa mies tajunnut pysyä alusta asti poissa eikä tullut vain kääntymään perhe-elämässä.

KultaHauki ootpas saanut aikaisin päätöksen äitiyspakkauksesta. Itse laitoin hakemukset noin 1,5kk sitten eikä vieläkään ole mitään kuulunu. Pitäisköhän kohta soitella hieman niiden perään....?!

KiCa, kyllä sen päätöksen pitäis tulla kahdessa viikossa. Otappa yhteys Kelaan.

KultaHauki, tosi kurjaa kuulla, että sinulla on noinkin monenlaista kremppaa.
Unettomuus on kyllä varmasti kamalinta (?). Itse voisin nukkua vaikka miten paljon.
Ja jos saa huonosti nukuttua, niin en saa mitään aikaseksi ja olen tosi kiukkunen.
Ei voi muuta kuin toivottaa tsemppiä ja jaksamista. Yritä olla ajattelematta liikaa
sitä synnytystä, tai niin ainakin itse yritän. En halua ajatella, ettei pelot yllätä...

Kiki88, tervetuloa ketjuun mukaan. Sinulle myös jaksamista. Mies teki tosi kurjan
tempun. Toivottavasti sinulla kuitenkin on läheisiä / ystäviä joiden puoleen
voit kääntyä hädän hetkellä...

Tuli sitten talvi. Ja joulu lähenee. Joulukortit lähetetty ja lahjat paketoitu.
Joulusiivouksen unohdan tänä vuonna. Tapaninpäivänä Rukalle lomaileen.
Maha tiellä monessa asiassa, mutta ei auta.

Joo, mulla se äitiyspakkaus tuli kotiinkin jo suunnilleen kahden viikon kuluessa hakemuksen laitosta, joten Kica, ota tosiaan yhteys Kelaan. Ovatkohan saaneet hakemuksesi? Mä seuraan itse näitä päätöksiä aina sieltä Kelan verkkopalvelusta.

Sitä mä ihmettelin, kun muutamahan täällä sanoi jo saaneensa päätöksiä Kelalta noista vanhempainrahoista, oliko se tässä ketjussa vai jossain toisessa, kun kaksikin taisi sanoa, et kelalta oli tullut päätös siitä, että minkä tulojen mukaan tuo äitiyspäiväraha maksetaan? Eli onko niiden ensi vuoden vanhempainrahojen käsittely aloitettu siis jo?

Noniin, verkkopalvelusta tsekkasin ja tänään tuli kirjekin kotiin äitiyspakkauksen myöntämisestä. Siitä, kun hakemukseni oli saapunut Kelaan, on mennyt kuukausi, että se on käsitelty ja siitä 3päivää että kirje on laitettu mulle postitukseen. Ja nyt vielä noin 2viikkoa menee pakkauksen saapumiseen.

Aikamoista, että kuukauden hakemus on vaan lojunu jossain, vai onkohan Helsingissä ollut joku ruuhka....

KiCa: Uskoisin että on ihan kiinni siitä toimistosta jonka piiriin itse kuuluu, käsittelyajat vaihtelee jopa saman kaupungin eri toimistojen välillä ainakin kaikissa muissa tukiasioissa.  Mulle ei ole tullut kummempia ilmoituksia myöntämisistä, ainoastaan tuli kirje että siirtävät asian työpaikan sairaskassan käsiteltäväksi.  Toivottavasti tulee kuitenkin äitiyspakkaus <:)

Kiki88: Ei kyllä kuulosta tosiaankaan helpoimmalta toi sinun tilanteesi :(  Toivottavasti saat kuitenkin iloa ja voimia kasvavasta lapsestasi!  Tsemppiä!

Kultahauki: Toi unettomuus on valitettavasti tuttua mullekin.  Mulla ongelma on lähinnä se että heräilen ihan jatkuvasti joko pahoinvointiin tai pissahätään ja kun olen kerran herännyt en meinaa saada enää unen päästä kiinni.  Onneksi kohta alkaa loma niin ei ainakaan tartte pirtelöidä töissä vaan voi rauhassa retkottaa väsyneenä kotona.  Ainakin jos malttaa - mä en oikein malta olla tekemättä mitään <:D
Odotan myös osin kauhulla joulua:  meilläkin on reissu tiedossa 900km päähän.  Täytyy varmaan maata takapenkillä jalat ylhäällä ettei ne ihan räjähdyksiin turpoa...

Mulla on nyt viime päivinä toi närästys karannut ihan käsistä.  Syön täsmälääkettä päivittäin ja lisäksi rennietä mutta silti jäytää mahaa kuin puukolla leikkaisi ja oksennus liekehtii kurkussa.  Oon rakentanu sänkynikin läjäksi että voin nukkua ikään kuin pystyasennossa mutta silti mahan sisus pyrkii suuhun :(  Päivisin on helpompaa kun on pystyasennossa mutta makuuasento ja kumarrukset pahentaa.  Ja suurin osa ruoka-aineista :(

ALKUPERÄINEN: KiCa
Ja nyt vielä noin 2viikkoa menee pakkauksen saapumiseen.

Siis se pakkaus lähetetään kahden viikon kuluessa, mulle se tuli jo viikon kuluttua myöntämispäivästä. Eli hyvinkin voi olla, että pakettikortti kohta jo kolahtaa postiluukusta :)

Moon: Äitiysavustushan myönnetään erikseen äitiyspäivärahasta. Äitiysavustus (äitiyspakkaus) käsitellään suoraan KELAssa, että toi mikä sinne työpaikalle on siirretty on varmaan ollut se päivärahahakemus.

Vaikka noi kaikki kolme, päiväraha, äitiysavustus ja lapsilisä, haetaankin sillä samalla lomakkeella, niin ne kaikki myönnetään erikseen ja ovat keskenään erillisiä tukia.

Äitiysavustuksesta pitäisi käsittääkseni kyllä aina tulla se päätös, otti sen sitten rahana tai äitiyspakkauksena. Kunnasta riippumatta.

Ai niin ai niin!! Piti munkin hehkuttaa, että tänään aamulla mäkin näin ekan kerran liikettä mahan pinnalla, ihan pienenpieniä aaltoja/väreitä näkyi vatsan pinnalla kun vauva liikahteli [:)]

Tänään haettiin myös sänky kotiin, ja mies pääsee sitä muokkailemaan, olisi siis tarkoitus muuttaa yksi laita siitä laskettavaksi. Ja Kärkkäiseltä tarttui mukaan ensimmäinen paketti pikkuisia vaippojakin. Enää ei puutu paljoa! Ehkä tässä vielä ehtiikin kaiken ihan hyvin. Tosin me alettiinkin keräämään tavaraa jo tosi alussa. Kerrankin mä oon ajoissa jonkun asian suhteen. Yleensä mulla jää kaikki aina viime tippaan.

Argh. Sain tänään kuulla, että kannan massussani (joka sivullisten mielestä tavattoman pieni) jättivauvaa.
Kävin nimittäin ylimääräisessä ultrassa, kun istukan sijainti on hankala. Nyt sitten pääsen taas uuteen ultraan rv:lla 37,
jossa arvioidaan onko tavallinen synnytys mahdollinen. Meidän pikkuinen prinsessamme ei siis ole pikkuinen edes pienenä.
Aikamoinen järkytys oli kuulla moisia lukuja...

Sokeriarvot olivat ok silloin sokerirasituksessa aikanaan. Mutta päätin nyt olla syömättä makeisia yms. nämä jäljellä olevat 2 kuukautta.
Kiva vaan, kun joulukin on tulossa... Mutta eiköhän se kuitenkin ole sekä lapsen että oma etuni, että sokeripurkin kansi on nyt laitettu kiinni.

Ja se istukka. Sen sijainti oli ilmeisesti ihan ok, eli normaali synnytys on mahdollinen. Paitsi jos pikkujätti jatkaa kasvuaan tuohon malliin...

Takaisin