Moi kaikille,
Täällä pidempään oon jo lukenut kaikkien kokemuksia ja tarinoita, ja nyt itsekin uskaltaudun kirjottelemaan. Tästä foorumista on ollut kyllä iso apu.
Yritin lyhyesti tiivistää meidän tarinaa tähän. En ehkä onnistunut, toivottavasti jaksatte lukea
Meillä takana yritystä n. 2 vuotta. Minä ja mies molemmat 33-vuotiaita ja ensimmäistä lasta yritetään. 1 km takana 6/2023, sen jälkeen ei plussan plussaa. Mulla lyhyt kierto n 24pv pituinen, ja amh arvo muistaakseni 1,3 mutta alakanttiin joka tapauksessa.
ensikäynnille päästiin 6/2024, jossa mulla todettiin munasarjan endometrioosi, vasen munasarja kiinni kohdussa ja taaksepäin kallistunut kohtu. Jysähti, mutta samalla sain kuitenkin syyn ja diagnoosin kauan kestäneille mahavaivoille joiden kanssa yrittänyt koko aikuisiän selvitä, joihin aina todettu et sulla on vaan herkkä vatsa
Ensin meille jostain syystä valikoitui hoitomuodoksi inseminaatio, jota varten täytyi tehdä munanjohtimien aukiolotutkimus. Gonal-f pistokset siis kierron 5. Pvä alkaen ja ultraan ja aukiolotutkimukseen 11.pvä. Ensimmäisellä kerralla tähän tutkimukseen mennessäni lääkäri totesikin ultrattuaan, että ovulaatio näyttäisi jo tapahtuneen, Gonal-f tehnyt tosiaan tehtävänsä. Ei muuta kun keskeytettiin kierto ja todettiin et kokeillaan seuraavalla kierrolla uudelleen.
Seuraavassa kierrossa siis uusi yritys. -> Gonal-f ja nyt ultraan vähän aiemmin kuin viimeksi. Totesin sitten lääkärille seuraavalla kerralla, että onkin aika tukala olo, vatsa aivan pinkeä, turvonnut ja kipeä. No nyt lääkäri löysikin oikeasta munasarjasta 6x5cm kystan joka alkanut kasvamaan viime kierrosta. Ei siis toivoa että inseminaatiota voidaan nytkään tehdä. Tässä vaiheessa ensikäynnistä oli kulunut 4kk eikä oltu päästy puusta pitkälle

Tässä kohtaa lääkäri ehdotti hoitomuodon vaihtoa, ei tuhlata enää aikaa vaan hypätään suoraan IVF hoitoon. En voinut olla enempää samaa mieltä. Aloitettiin keltarauhaskuuri surkastuttamaan kysta ja sen jälkeen aloitin endometrioosilääkkeen helpottamaan oireita ja elämää. Tammikuussa alkaisi ensimmäinen ivf. Ei muuta kun kotiin odottelemaan lisää.
Nyt lopulta vuoden vaihtuessa päästiin aloittelemaan ensimmäistä IVF kierrosta.
Viime perjantaina aloittelin Gonal-f pistokset 300 annoksella, tänään laitan ensimmäisen jarrutuspiikin ja perjantaina pitäisi mennä ultraan katsomaan miltä näyttää. Nyt vaan eilisen oirekirjon sekä ovulaatioliman vuoksi pelkään, että sama tapahtui kuin ensimmäisellä kierroksella - ovulaatio ehkä ehti jo tapahtumaan

toivon kovasti, että oli vain munasarjojen turpoamista/munarakkuloiden kasvua/endometriooma oireilua tai jotain muuta eikä mitään ehtinyt vielä tapahtumaan. Harmittaa silti kyllä jo nyt niin paljon että tuleeko tästäkin turha kierros, vaikka en toki ole varma. Perjantaina selviää oonko pistänyt tänään ja huomenna turhaan. Soitin polille ja sieltä kätilö totesi että ”ei voi olla mahdollista että nyt jo ovulaatio. tähän hätään ei voida tehdä mitään. Jatka pistelyä. katsotaan perjantaina.” Paitsi, että mulle kävi jo kerran näin, mutta asia selvä.
Todella vaikea syksy takana. Vauva uutisia tulee ovista ja ikkunoista, jotka tuntuu potkulta vatsaan. Onnellinen muiden puolesta, mutta samalla oma suru ja epäonni nostaa palan kurkkuun.
Onko muilla ollut samantapaisia kokemuksia, että lääkkeet toimiikin liian tehokkaasti ja nopeuttaa kiertoa niin että nämä julkisen puolen normikäytännöt ja aikataulut ei toimi?
Tsemppiä ja jaksamista kaikille missä vaiheessa meettekään