IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Sarsabutt valtavaati voimia muiden elämän haasteiden kohtaamiseen. On mun mielestä ihan normaalia että muut haasteet vaikuttaa myös tuntemuksiin hoitoja koskien, eikä aina riitä niin sanotusti kaistaa syventyä näihin tunnelmiin. Myös sellainen sanoisin ”hoitoturtumus”, kun ei jaksa odottaa/pelätä/toivoa mitään, on mullekin tuttua.

@Anisiina me puhuttiin alkuun vaan osalle lähiperhettä, ja muutenkin vain ihan muutamille. Sittemmin ollaan puhuttu asiasta jonkun verran avoimemmin. Ollaan niin onnekkaita, että meidän vanhemmat ja ne keille ollaan hoidoista puhuttu on osanneet suhtautua asiaan tosi hyvin ja ollaan A saatu sopivaa tukea ja b enimmäkseen vältytty tyhmiltä kommenteilta. Hyvää on se että lähipiiri tietää, että hoidot voi vaikuttaa mielialaan, välillä ruokavalioon (mun oma linja on noudattaa raskausajan ruokavaliota aina siirtojen jälkeen) yms, ja hoidoista voi puhua jos siltä tuntuu. Huono puoli on ehkä ollut suorat kysymykset hoitoihin liittyen tilanteissa joissa niistä ei haluaisi puhua. Mutta siitä oon selvinnyt toteamalla että just nyt en halua puhua, toivon että kysytään miten voin/mitä kuuluu ja kerron sit hoidoista jos siltä tuntuu. Mua on joissain tilanteissa harmittanut että selvästi aistin puhujan ajattelevan että ns ”vika” on automaattisesti mussa tai mun iässä (35-40) mutta en voi korjata tai avata enempää kun sitten kyse ei ole enää mua koskevista asioista - mutta tää nyt ei ylipäänsä liittynyt tuohon puhumiseen

Moi kaikille,

Täällä pidempään oon jo lukenut kaikkien kokemuksia ja tarinoita, ja nyt itsekin uskaltaudun kirjottelemaan. Tästä foorumista on ollut kyllä iso apu. 💕

Tässä kohtaa perjantain ultraan tuntuu varmasti olevan pieni ikuisuuksiin, haluan kuitenkin lohduttaa ja luoda uskoa että nuo jarrupiikit useimmiten tekevät tehtävänsä, eikä munasolut pääse karkaamaan. Ovulaatiolimat on noiden munasoluja kasvattavien lääkkeiden aika tavallinen sivuoire, ja niiden sisältämät hormoni/hormonit saavat limat aikaan jo ennen ovulaation tapahtumista. Sitten irrotuspiikillä irroitetaan munasolut (mulla on sen jälkeen muistaakseni aina loppunut limat, eikä siltikään ole munasolut karanneet vaan ne on kerätty sitten punktiossa kaikki talteen). Mulla on myös yksityisellä ollut aina eka follikontrolli 7 pistosäivänä, eli oman kokemuksen mukaan se on aika normaalikäytäntö. Toivotaan siis ettei sielläkään ole munasolut lähteneet liian aikaisin liikkeelle ❤️

Jarrupiikki on ollut käytössä vaan kerran, ja siitä on jo aikaa, mutta muistaakseni sekin alkoi joskus pistelypäivä 4 tienoilla, eli samoihin aikoihin suunnilleen ainakin

Kiitos @Pumpulipilvi 💕 Kiva kun jaksoit kertoa! Huomenna ultraan ja sielä selviää. Voi hyvin olla että onkin vaan niin voimakkaat oireet noista lääkkeitä että eilisillan jarru ehti vielä vaikuttaa! On tää itelle, kropalle ja päällekin kyl semmosta vuoristorataa, et ihmettelen et näinkin järjissään vielä😅
Läheisille kertomisesta oli kans kiinnostava lukea. Meillä tietää vain mun muutama hyvä ystävä. Vanhemmille ei olla kerrottu, kun tiedetään, että sieltä alkaa tulvimaan kysymyksiä, joihin ei itsekään tiedä vastausta tai halua alkaa pohtimaan edes vastauksia. Ja toisaalta kommentit, kysymykset todennäköisesti tulisivat väärissä paikoissa ilman tilannetajua. Joten ainakin vielä ollaan jätetty kertomatta. Ehkä myöhemmin😊

@Kirppuliini , mulla on myös Gonal käytössä, julkisella ollaan, ekat ivf-hoidot käynnissä. Mulla on nyt kuudes päivä pistelyjä, ei tuntemuksia, paitsi jumpan jälkeen vähän jomotusta munasarjoissa. Pistely on ollut myös hyvin kivutonta ja tosi oireeton on siis olo, mietityttää tietysti, kasvaako munasarjoissa mitään. Maanantaina on ultra ja sitten saa tietää punktiopäivän, ilmeisesti keskiviikolle tai torstaille tulee.
Vähän särähti itsellä korvaan, kun lääkäri ekassa ultrassa sanoi, että "no kokeillaan nyt tällä kertaa tätä annosta ja sitten nostetaan seuraavalle kierrolle", ei kauheasti valanut uskoa, että nyt vielä onnistuisi ekalla kerralla hyvää määrää saamaan. Toki, kun edessä on vielä alkiodiagnostiikka, niin niitä tutkittavaksi lähteviä olisi tietysti hyvä olla vähän enemmänkin, koska geenivirhe karsii niistä varmasti paljon pois.
Kiva kuulla, että pistokset sujuneet hyvin ja olo melko oireeton. Toivon samaa itsellenikin, mutta ymmärrän myös, että oireettomuus epäilyttää. Millaisella annoksella sulla Gonal? Mulla laitettu suunnitelmaan 250. Tänään on ensimmäinen pitkän kaavan tsekkaus ja jos munasarjat lepotilassa, niin illalla alkaa piikittäminen. Jännittää päivän lääkärikäynti ja illalla mahdollisesti alkava piikittäminen.

Liikunta on itselleni tosi tärkeää ja toivon säilyväni jumppa- ja salikykyisenä mahdollisimman pitkään. Ihanaa siis kuulla, että sulla kuudentena päivänä vielä jumppaharrastukset menossa.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä kaikille. :) Melkein itse toivoisi, että olisin oireeton. Olen pistänyt Menopuria nyt viime perjantaista asti (annos 187,5) ja olo on todella turvonnut. Yöllä heräsin siihen, että vatsa on pinkeä pallo ja en pysty nukkumaan enää mahallani. Ja kivut alkaa heti, jos on jaloillaan tai liikkeessä vähän aikaa. Jouduin jäämään saikullekin. Soitin polille ja ultra tehdään jo huomenna kun mulla on hyperin riski. Nyt jännittää, että tuleeko punktio olemaan jo alkuviikosta.

Kysyn kokeneimmilta - onko tällaiset tuntemukset tavallisia vai onko syytä huoleen? Ja närästää ja etoo inhottavasti, mutta kai tääkin menee turvotuksen piikkiin..

Mulla oli tänään pitkän hoitokaavan ensimmäinen ultraus, jossa varmistettiin Synarela-sumutteen teho. Lääkärin mukaan kaikki hyvin. Folleja näkyi yhteensä 12. Lääkäri arveli, että siellä myös pienempiä, jotka eivät nyt näkyneet, mutta lähtevät kasvamaan. Tänään alkaa sitten Gonarelan piikittäminen ja Synarela-suihkeen käyttömäärä puolittuu. Gonal-pakkaus on 900 ja mun annos 250 eli saan tuosta yhdestä kolmen päivän kokonaisen annoksen, mutta vikalle päivälle jää vain 150. Sitten pitänee käyttää loppu 150 ensimmäisestä pakkauksesta ja ottaa 100 päälle seuraavasta. Näinkö olette toimineet? Eli kukin lääkekynä käytetään aina loppuun ja jatketaan tarvittavalla määrällä seuraavasta? Enpä ollut etukäteen ajatellut, kun psyykkasin itseäni yhteen pistokseen per ilta, että joinakin iltoina vaatii kaksi pistosta.

Käytiin lokakuussa kattavissa labroissa hoitoja varten, niin nyt oli ikävä yllätys, että molempien pitää käydä ensi viikolla uudelleen. Tulokset voimassa kolme kuukautta ja se ylittyy tässä hoidossa muutamalla päivällä. Pieni muutos ja ylimääräinen juttu, mutta sai kyynelkanavat auki lääkärin vastaanotolla. Taisi purkautua kaikki jännitys.

@Kirppuliini joo pistät 150+100 neljäntenä päivänä. Tsemppiä pistelyyn🤗

@ElinaHelmi Kyllä se follien kasvu voi tehdä tukalan ja turvonneen olon. Mulla Menopur annos 375, mutta ei ole odotettavissa kuin muutaman follin kasvu. Mutta alavatsa tuntuu silti täydeltä, varsinkin makoillessa ja lysyssä istuessa.

Tsemppiä tuleviin ultriin kaikille❤️

Takaisin