IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo äskeinen viesti siis minulta. Kirjoitin koneella ja kirjautuminen meni jotenkin todella pieleen näimmä.. 😅 En nyt alkanut poistamaan ja kirjottelen tähän uudelleen. 🙂

Oon pahoillani kaikkien menetystä kokeneiden puolesta. :red-heart:

Täälä myös raskausuutiset kirpaisee edelleen. Mutta mä toivon ja koitan uskoa että tää olis kaikkien meidän vuosi päästä itse jakamaan onnenuutisia.:Two-hearts::Sparkles: Vuoden vaihtuminen tuntu monen vuoden tauon jälkeen toiveikkaalta ja tuntu hyvältä päästää kipeästä vuodesta irti. Tunnistan myös hyvin ajatukset "jos nyt tähän kiertoon kuitenkin tärppäis", vaikka takaraivossa tietää että ei, ei ja ei se ole mahdollista.

Mulla on huomenna punktion ajoitusultra. Jännittää ja hermostuttaa ihan hirmuna. :disappointed-face: Menopurin pistelyä takana siis reilu viikko ja eipä oikein tunnu missään. Ajatuksia on ihan laidasta laitaan. Vaikka punktio oli mulla melko helppo niin toimenpiteenä se jännittää taas tosi paljon. Ja siis ylipäänsä oispa sielä nyt sit priimaluokan soluja kerättäväks ja aktiivisia siittiöitä riittäis! Koitan pysyy positiivisena, mutta pelottaa niin pirusti tää touhu taas! :crying-face:
Hurjasti tsemppiä huomiseen ultraan!🌈 miltä sulla on edellisessä ultrassa näyttänyt? Ymmärrän ton pelon koska itsellä ihan sama fiilis. Pistelyt ja toimenpide ei pelota mutta saalis todellakin pelottaa.

Kiitos @Lilies ja @Pumpulipilvi tiedoista. Kysynpä vielä tähän väliin, että miltä stimulaation kuuluu tuntua? Onko teillä ollut kovaa vihlontaa ja toisaalta paineen tunnetta munasarjoissa?
Mulla oli eka stimulaatio paljon epämukavampi, puolivälin paikkeilla alkoi tuntua painetta ja kipua ja vikat päivät ennen punktiota jouduin saikulle kun kävelykin sattui.
Toinen stimulaatio oli helppo, en tuntenut juuri mitään ja sanoinkin lääkärille että saadaankohan sieltä mitään saalista kun ei tunnu missään 😅 Tällä kerralla oli vielä maksimiannokset Gonal-f.
Molemmilla kerroilla saatiin 5 munasolua kerättyä. Endon takia vaste ei kovin hyvä mutta kuulemma näillä spekseillä oikein hyvä tulos.

Hei kiitos paljon!! 🌈💖
Meidän saldo elokuussa oli seuraava:

8 munasolua
5 kypsää
2 normaalisti hedelmöittynyttä
1 siirrettiin

Tosiaan GonalF oli sillon käytössä.

@Pumpulipilvi joo Zumenon alkoi viikko sitten, yksi aamulla ja yksi illalla. Vähän vaan jännittää, kun en tunnistanut ovulaatiota selkeästi tästä kierrosta. Mahtaako liian pitkä Zumenon-kuuri haitata ivf-kiertoa jotenkin, jos tää kierto venyykin. Mulla on yleensä noin kerta vuoteen yksi kierto venynyt noin 40 päiväiseksi ja viime vuonna sellaista kiertoa ei tullut, niin oisko se nyt just sit tämä 😣 Täytyy soitella klinikalle ennen pistelyä, jos menkat ei ala tällä viikolla.

@ElinaHelmi mulla follien kasvaminen aiheutti turvotusta ja hiukan epämukavaa oloa viimeisinä päivinä, mutta ei kipuja. Kipuherkkyys on tietysti yksilöllistä ja follienkin määrä vaikuttaa.

@Kyfi9001260 tsemppiä ultraan ja toivotaan hyvää vastetta! ❤️

@ElinaHelmi mulla ei stimulaatio tuntunut ollenkaan. Mulla oli kohtalaisen pienet annokset Gonalia hypeririskin vuoksi. Kroppa ei kuitenkaan reagoinutkaan rajusti, vaan kasvatteli vain 9 follia, joista 8 sisälsi munasolun. Ensi kierroksella sitten tarkoitus nostaa hormonien määrää, katsotaan sitten alkaako tuntua painetta vatsalla 😅

Oon ajatellut, että jos endosta jotakin hyötyä on, niin korkea kipukynnys. Mikään toimenpide tms ei oikein tunnu miltään, kun on tottunut kammottaviin endokipuihin. Ollut pakko löytää tästä jotakin positiivista 😂

@Jenny A. Tsemppiä ultraan, toivottavasti olisi hyviä uutisia siellä!

Täällä vielä lomaillaan, mutta kuun puolivälin jälkeen aletaan toivottavasti valmistautua tokan ivf:n ainoaan siirtoon eli passiin. Hauska muuten että meillä taisi olla aivan samat määrät joka vaiheessa soluja kuin sulla @Jenny A

Katsoin että letroissa oli ohje, yksi tabletti aamulla ja yksi illalla. Mutta lääkekaapissa oli vanhat letrot, joissa ohje 2 tablettia aamulla ja kaksi illalla. Jäin miettimään, että pitäisikö kysyä julkiselta, että miksi vain yksi, jos aiemmin ollut kaksi. Tosin pitäisi ehkä eka kaivaa vanhat hoitokaaviot esiin ja varmistaa, olisiko siellä jotain selitystä. Miten teillä muilla ollut passissa letrot?

Täällä vielä lomaillaan, mutta kuun puolivälin jälkeen aletaan toivottavasti valmistautua tokan ivf:n ainoaan siirtoon eli passiin. Hauska muuten että meillä taisi olla aivan samat määrät joka vaiheessa soluja kuin sulla @Jenny A

Katsoin että letroissa oli ohje, yksi tabletti aamulla ja yksi illalla. Mutta lääkekaapissa oli vanhat letrot, joissa ohje 2 tablettia aamulla ja kaksi illalla. Jäin miettimään, että pitäisikö kysyä julkiselta, että miksi vain yksi, jos aiemmin ollut kaksi. Tosin pitäisi ehkä eka kaivaa vanhat hoitokaaviot esiin ja varmistaa, olisiko siellä jotain selitystä. Miten teillä muilla ollut passissa letrot?
Kaksi aamulla ja kaksi illalla kuulostaa tosi isolta annostukselta. Mä melkein uskaltaisin sanoa että yks aamulla ja yks illalla olisi oikein. Mulla ei oo vielä ollut PAS:asia mutta induktiossa oli tuo yksi aamulla ja yksi illalla annostus ja se oli se ”iso” määrä verrattuna moniin jolla oli joko yksi päivässä tai joka toinen päivä yksi ja joka toinen kaksi.

Kaksi aamulla ja kaksi illalla kuulostaa tosi isolta annostukselta. Mä melkein uskaltaisin sanoa että yks aamulla ja yks illalla olisi oikein. Mulla ei oo vielä ollut PAS:asia mutta induktiossa oli tuo yksi aamulla ja yksi illalla annostus ja se oli se ”iso” määrä verrattuna moniin jolla oli joko yksi päivässä tai joka toinen päivä yksi ja joka toinen kaksi.
Kiitti kommentista! Luottavaisesti sit vaan meen annetulla määrällä. Missäköhän sit on ollut noin isot letrot, onhan takana inssejä ja kaksi ivf🤔 No se ja sama. En ole edes lääkkeiden vieressä, jotta voisin tarkistaa, muistanko oikein.

Täällä menossa pitkän kaavan ensimmäisen vaiheen 13. päivä eli sumuttelua tuon verran takana. Jonkin verran ollut päänsärkyä ja itku herkässä, mutta en tiedä liittyykö lääkkeeseen. Kuukautiset alkoi viikonloppuna ja ovat vaikuttaneet ihan normaaleilta. Ylihuomenna torstaina on ensimmäinen ultra, jossa katsotaan kuinka lääke tehonnut. Jos teho toivottu, niin samana iltana alkaa sitten Gonalin pistelyt. Moni on kirjoittanut, että Menopurilla olisi tullut parempi saalis kuin Gonalilla, mutta kai siihen on joku syy, miksi hoidot yleensä aloitetaan Gonalilla. Vai onko niin, että julkisella suositaan Gonalia ja yksityisellä Menopuria?

Muokattu viimeksi:
Noniin. Tilkassa on nyt käyty ultrassa ja muniksii näky 3+7. Olo on aika hämmentynyt ja pettynyt. Mutta eiköhän se toivon kipinän taas syty, kun on saanut ajatuksia taas kasaan. ✨
10 on ihan hyvä määrä ja kannattaa muistaa, että laatu on määrää tärkeämpää ❤️ Onko sulla vielä toista seurantaultraa vai saitko jo punktioajan?

@Kirppuliini mä oon käsittänyt, että Menopuria suositaan ainakin iäkkäämmillä naisilla parempilaatuisten munasolujen saamiseksi.

Täällä menossa pitkän kaavan ensimmäisen vaiheen 13. päivä eli sumuttelua tuon verran takana. Jonkin verran ollut päänsärkyä ja itku herkässä, mutta en tiedä liittyykö lääkkeeseen. Kuukautiset alkoi viikonloppuna ja ovat vaikuttaneet ihan normaaleilta. Ylihuomenna torstaina on ensimmäinen ultra, jossa katsotaan kuinka lääke tehonnut. Jos teho toivottu, niin samana iltana alkaa sitten Gonalin pistelyt. Moni on kirjoittanut, että Menopurilla olisi tullut parempi saalis kuin Gonalilla, mutta kai siihen on joku syy, miksi hoidot yleensä aloitetaan Gonalilla. Vai onko niin, että julkisella suositaan Gonalia ja yksityisellä Menopuria?
Mun kokemuksella yksityinen vrt julkinen oletus ei pitänyt paikkaansa. Yksityisellä tehtiin ivf Gonalilla ja julkisella kaksi vuotta myöhemmin Menopurilla. Yksityiselläkin viimeinen PAS tehtiin Menopur-tuella.

Kiitos vastauksista liittyen Gonaliin ja Menopuriin. Itselläni ikää 38 ja ensimmäinen ivf-hoito käynnissä. Jos kehtaan, niin kysyn seuraavalla lääkärikäynnillä miksi minulla Gonal, eikä joku muu lääke. Tuossa Gonalissa voi olla tilastollisesti vaikka vähemmän sivuvaikutuksia ja siksi aloitetaan sillä.

Löysin netistä enkunkielisen vertailun, mutta en tullut juurikaan viisaammaksi. https://www.rxlist.com/gonal-f_vs_menopur/drugs-condition.htm

Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista liittyen Gonaliin ja Menopuriin. Itselläni ikää 38 ja ensimmäinen ivf-hoito käynnissä. Jos kehtaan, niin kysyn seuraavalla lääkärikäynnillä miksi minulla Gonal, eikä joku muu lääke. Tuossa Gonalissa voi olla tilastollisesti vaikka vähemmän sivuvaikutuksia ja siksi aloitetaan sillä.

Löysin netistä enkunkielisen vertailun, mutta en tullut juurikaan viisaammaksi. https://www.rxlist.com/gonal-f_vs_menopur/drugs-condition.htm
Mullakin alotettiin eka ivf Gonalilla ja kun siihen ei ollut kunnon vastetta, niin vaihdettiin Menopuriin. Gonalilla 1 folli ja ivf vaihtui inssiin. Menopurilla uä:ssa nähtiin 4, mutta kerättiin 7, joista 4 munasolu ja 2 hedelmöittyi normaalisti. Ikää oli 38-39 näiden aikaan.

Mä oon ymmärtänyt, että Gonalilla usein alotetaan ja osa onnistuu jo sillä. Se eka ivf on vähän hakemista, ku katsotaan, että miten kroppa reagoi ja mikä toimii. Tsemppiä ivf-hoitoon❤️

Niin ku tuossa linkin artikkelissa todetaankin Gonal F sisältää ainoastaan FSH hormonia ja Menopur FSH:n lisäksi LH hormonia, eli voivat vähän eri tavalla stimuloiva munasarjoja varmaan. Vielä pari vuotta sitten Menopurit piti itse sekoittaa yhdistämällä kuiva-aine ja neste, ja esitäytetyt kynät on musta tullu vasta 23 saataville. Lieneekö tuokin yksi syy miksi monesti gonalilla aloitetaan. Mulla on aina ollu ivf kiekoilla Menopur, varmasti just laadun toivossa kun ikää jo >35, mutta sit lääkkeillä buustatussa Pas:ssa ovulaatiota tuettiin gonalilla - siinä on ainakin laajemmin eri määriä saatavilla. Hinnassa ei taidakaan juurikaan olla kyllä eroa (jos laskee hinnan per iu). Noihin laatuasioihin pääsy on vaatinut muistaakseni jo aikamoista sukeltamista tieteellisiin artikkeleihin, joten ei ihme jos ei heti tuu vastaan mitään.

@Mariamimi voi ei, toivottavasti nyt ei pilaisi mitään vaikka olisi ollut pitkä kierto tulossa tähän. Mulla oli just ennen tän kierron oletettua ovulaatiota kontrolli ja sain sieltä itselle ajan jolloin aloittaa zumenonien popsiminen, maanantaina alkaa ja toivottavasti sitten seuraava kiero alkaa aika nopeasti niin pääsisi sitten tositoimiin.

Takaisin