Olen pahoillani kaikista menetyksistä, todella raskasta! Hyvä, että avaudut! Kovin tuttuja nuo tuntemukset siitä, ettei kuulu mihinkään ja nuo häpeän tunteet ja kaikki muu. Toivottavasti helpottaa edes hieman häpeän tuskaa, että nuo samat ajatukset ja tunteet ovat varmasti tuttuja useimmille, jotka kamppailevat tahattoman lapsettomuuden kanssa. Se on niin perseestä, ettei riitä sanoja kuvaamaan! Vaikka me lopulta olemme todella onnekkaita, niin minä aloin sen reilun neljän vuoden aikana, joka meillä kesti saada esikoisen raskaus hoidoilla alulle, nähdä kaikki asiat pelkästään muiden raskauksien ja lasten kautta ja koin jatkuvasti pelkkää ulkopuolisuutta kaikkien muiden kamalien tunteiden ja ajatusten lisäksi. On hyvin tuttua myös tuo halu eristäytyä. Vaikka korona oli kamalaa aikaa, niin minulle se oli helpotus, kun sai vihdoin ”luvalla” eristäytyä koko maailmasta. Paljon voimia IVF-hoitoihin ja toivon sydämestäni, että ne tuovat myös teille (ja tietenkin myös kaikille muille tällä polulla oleville) pienen nyytin syliin.Täällä ollaan siirtymässä IVF-hoitojen pariin tämän vuoden aikana.
Ehkäisyn jättämisestä tulee pian kolme vuotta. Tähän kolmeen vuoteen on mahtunut luomuraskaus, joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon, tätä seurasi plussaton vuosi. Hoitoihin päästiin viime keväänä ja kolmesta inssistä jäi käteen kohdunulkoinen raskaus, nega ja kemiallinen raskaus.
Ensi viikolla olisi suunnittelukäynti Kysissä. Onko jotain vinkkejä mitä minun kannattaisi kysyä hoitavalta taholta? Täällä olen oppinut jotain hoitopolusta ja termeistä Mutta jokaisen hoidot ovat varmasti tapauskohtaisia.
Tuohon miten kestää muiden raskausuutiset/vauvat niin en meinaa jaksaa. Itsellä on taustalla oman vanhemman kuolema, jonka jälkeisestä surusta olen päätynyt keskelle lapsettomuushoitoja. Voimavarat ovat siksi vähissä ja olen alkanut vetäytymään sosiaalisista suhteista. "Viimeinen niitti" oli kun miehen sisarukset ilmoittavat yllättäen että heille on tulossa jälkikasvua. Nämä vauvat syntyivät lopulta samana päivänä. Olen lähipiirissä ainut, jonka raskaudet eivät ole onnistuneet ja katsonut surullisena sivusta kun kaikilla muilla homma menee maaliin saakka kerrasta. Häpeän sitä että en pysty olemaan mukana toisten onnessa. Koen että en kuulu oikein mihinkään ryhmään. Noh, tulipahan avattua tuntemuksia tänne