IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Uskaltaudun tänne kirjoittamaan, kun olen palstaa jonkun aikaa seurannut. Onko kukaan kokenut plussauksen jälkeen, että vuoto alkaa ihan jopa kuukautismaisena? Virallisena testipäivänä räikeä plussa ja minuutissa. Sitten kahden tunnin päästä alkaa vuoto, joka kovenee. Aamulla pärähti taas toisen merkkiseen testiin heti voimakas plussa. Verikokeeseen menossa tänään ja tunteet aika sekavat. Toisen ICSIn tuoresiirto menossa ja pelko, että tässä tää oli nyt. Normaalit kuukautiskivutkin löytyy.
En ole itse kokenut, mutta minulle painotettiin klinikalta, ettei tukilåäkitystä saa lopettaa vaikka tulisi ihan minkälaista vuotoa tahansa, eli jos sinulla on käytössä tukilääkitys, älä lopeta sitä ennen kuin otat yhteyttä klinikkaan.

Hussilla ohjeistettiin lopettamaan ennen testin tekoa. Aika ihmeellistä. Aina pitänyt lopettaa ennen testiä, koska kuulemma pitäisi oman keltarauhasen toimia

Hussilla ohjeistettiin lopettamaan ennen testin tekoa. Aika ihmeellistä. Aina pitänyt lopettaa ennen testiä, koska kuulemma pitäisi oman keltarauhasen toimia
Joo, näissä on eroja, riippuen siitä, onko kyseessä tuoresiirto vai pakastealkiosiirto, ja onko omassa hormonitoiminnassa havaittu ongelmia.
Mutta siis tarkoitin lähinnä sitä, että tukilääkityksessä mennään lääkärin määräyksen mukaisesti riippumatta siitä, tuleeko vuotoa vai ei, eli runsas vuotokaan ei ole syy poiketa lääkärin ohjeesta.

Uskaltaudun tänne kirjoittamaan, kun olen palstaa jonkun aikaa seurannut. Onko kukaan kokenut plussauksen jälkeen, että vuoto alkaa ihan jopa kuukautismaisena? Virallisena testipäivänä räikeä plussa ja minuutissa. Sitten kahden tunnin päästä alkaa vuoto, joka kovenee. Aamulla pärähti taas toisen merkkiseen testiin heti voimakas plussa. Verikokeeseen menossa tänään ja tunteet aika sekavat. Toisen ICSIn tuoresiirto menossa ja pelko, että tässä tää oli nyt. Normaalit kuukautiskivutkin löytyy.
Moi, omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tältä palstalta mielestäni löytyy historiasta tapauksia, joissa runsaastakin vuodosta huolimatta raskaus on jatkunut ihan normaalisti. Omalta osaltani voin puolestaan sanoa, että plussauksissa on aina ollut normaalit menkkaoireet läsnä, vaikka vuoto ei sitten omalla kohdalla olekaan alkanut. Toivon kovasti, että sinun kohdallasi vuoto olisi harmitonta!

HCG oli 223, eilen oli siis testipäivä virallisesti. Onkohan hyvä arvo. Klinikka mennyt kiinni, yritin soittaa 🙄
Mielestäni on hyvä arvo. Itselläni oli viimeksi 73 testipäivänä ja se oli sen verran matala että jouduin HCG seurantaan (tehtiin pari lisämittausta).

Mutta nyt raskausviikot ovat jo 24+3, joten kyllä niillä matalemmillakin arvoilla porskutetaan ❤️.

No ei voi väittää että mitenkään äärimmäisen yllättynyt olisin ollut, kun diagnoosin joitain kuukausia sitten sain, vaikka olinkin muutama vuosi aiemmin käynyt gynellä kertomassa epäilyistäni, ja silloin vastaus oli, että ei se ainakaan endometrioosi ole. Kaikenlaisia tuntemuksia on ollut ja koko ajan tullut lisää, niin ihan kiva, että löytyi syy, vaikka ei se mikään hyvä uutinen ole lapsen saamista ajatellen. Kuukautiset muuttuivat kivuliaiksi lukioiässä, yhdyntäkipuja on ollut aina, ja muutama vuosi sitten tuli olkapääpistos kuvioihin kuukautisten aikoihin. Nykyään pistää silloin myös kylkeen. Jossain välissä myös hengittäminen muuttui kuukautisten aikaan vähän hankalaksi, enkä esimerkiksi saanut haukotusta loppuun, mutta tämä vaiva meni onneksi ohi. Eli ei kyllä tässä tapauksessa mitenkään äärimmäisen salakavala ole ollut :grin Diagnoosissa kyllä kesti.

Endometriooma löytyi, kun ensimmäisen kerran ultrattiin lapsettomuushoidoissa, ja samalla löytyi arpeumaa kohdun takaosasta, mikä viittaisi syvään endometrioosiin. Tuo olkapääpistos ja hengitysvaikeudet ovat merkkejä siitä että endometrioosia voi olla palleassa, mutta ihan varmaahan tuo ei pelkkien oireiden perusteella ole. Eli onhan näitä, mutta voisin kyllä tosiaan olla ilmankin.

Huh! Hurjalta kuulostaa, onneksi edes osa oireista on hiipunut. (Sain ite kokea hartiapistoksia laparoskopian jälkeen, niistä jäi erittäin epämiellyttävä muisto).

Mut valitettavan tyypillistä endon kohdalla, että ekaksi sanotaan että ”ei tämä nyt ainakaan sitä ole”, jos koko sairautta on edes ylipäänsä osattu nimetä. Sehän on niin monikasvoinen tauti että melkein mikä tahansa omituinen kropan oire voi olla juuri sitä.

Ja aina parempi että tämmönen asia on selvinnyt kuin että jos siitä ei tietäis. Etenkin kun on näistä hoidoista kyse.

Onpa ihanaa, kun löysin tämän palstan. Tippa linssissä olen lukenut kokemuksistanne ja täytyy sanoa, että olette sinnikästä porukkaa! Tiedätte myös todella paljon aiheeseen liittyen. Välillä olen ihan äimänä kaikesta, mitä tämän asian eteen voidaankaan tehdä.

Minulla alkoi Gonal-f pistokset tiistaina annoksella 300yksikköä. Vielä ei ole kummempia tuntemuksia, ehkä vähän etova olo välillä. Ikäni ja alhaisen AMH-arvon (0,69) takia lääkäri päätti aloittaa suurella annostuksella.

Punktio pelottaa aikalailla, koska muutama todella huono kokemus eräistä toimenpiteistä saivat aikaan sen, että sain pakokauhu/paniikkireaktion jo hammaslääkärissä. Onneksi lääkärini on tietoinen aiheesta ja asia otetaan huomioon punktiossa.

Ristiriitaisin tuntein käyn läpi tätä touhua. En osaa uskoa siihen, että ihan kovin helposti tärppäisi, vaikka pieni toive siitä tietenkin on. Olen kuitenkin mielessäni jo varautunut tuleviin pettymyksiin ja nekin kyllä pelottavat. Ehkä siksi en osaa toiveita kovin korkealla pitääkään. Milloinhan sitä uskaltaa hengittää ja olla rauhallisin mielin, jos raskaus joskus alkaa ja etenee 😄

Näillä näkymin tuoresiirtoa kokeillaan ja loput alkioista laitetaan pakkaseen. Sikälimikäli niitä siis tulee.

Onpa ihanaa, kun löysin tämän palstan. Tippa linssissä olen lukenut kokemuksistanne ja täytyy sanoa, että olette sinnikästä porukkaa! Tiedätte myös todella paljon aiheeseen liittyen. Välillä olen ihan äimänä kaikesta, mitä tämän asian eteen voidaankaan tehdä.

Minulla alkoi Gonal-f pistokset tiistaina annoksella 300yksikköä. Vielä ei ole kummempia tuntemuksia, ehkä vähän etova olo välillä. Ikäni ja alhaisen AMH-arvon (0,69) takia lääkäri päätti aloittaa suurella annostuksella.

Punktio pelottaa aikalailla, koska muutama todella huono kokemus eräistä toimenpiteistä saivat aikaan sen, että sain pakokauhu/paniikkireaktion jo hammaslääkärissä. Onneksi lääkärini on tietoinen aiheesta ja asia otetaan huomioon punktiossa.

Ristiriitaisin tuntein käyn läpi tätä touhua. En osaa uskoa siihen, että ihan kovin helposti tärppäisi, vaikka pieni toive siitä tietenkin on. Olen kuitenkin mielessäni jo varautunut tuleviin pettymyksiin ja nekin kyllä pelottavat. Ehkä siksi en osaa toiveita kovin korkealla pitääkään. Milloinhan sitä uskaltaa hengittää ja olla rauhallisin mielin, jos raskaus joskus alkaa ja etenee 😄

Näillä näkymin tuoresiirtoa kokeillaan ja loput alkioista laitetaan pakkaseen. Sikälimikäli niitä siis tulee.
Mahtavas että kirjoittelemaankin tänne olet alkanut.
Milloin rauhallisin mielin? no mulla nyt spontaani rv37 menossa ja yhä löytyy uusia pulssin nostajia. Pelot ja murheet oppuvat kuulemma vasta kun käötö sylissä ja silloinhan voikin alkaa pelkäämään jotain aivan uutta.😎
Raskaus on kuin kansainvälinen maratooni, kaikesta valmistautumusesta huolimatta ei tiedä onko ilmoittaminen hyväksytty ja miten matka kohti maalia etenee. Onneksi tällä palstalla saa vetoapua!!

Muokattu viimeksi:
No ei voi väittää että mitenkään äärimmäisen yllättynyt olisin ollut, kun diagnoosin joitain kuukausia sitten sain, vaikka olinkin muutama vuosi aiemmin käynyt gynellä kertomassa epäilyistäni, ja silloin vastaus oli, että ei se ainakaan endometrioosi ole. Kaikenlaisia tuntemuksia on ollut ja koko ajan tullut lisää, niin ihan kiva, että löytyi syy, vaikka ei se mikään hyvä uutinen ole lapsen saamista ajatellen. Kuukautiset muuttuivat kivuliaiksi lukioiässä, yhdyntäkipuja on ollut aina, ja muutama vuosi sitten tuli olkapääpistos kuvioihin kuukautisten aikoihin. Nykyään pistää silloin myös kylkeen. Jossain välissä myös hengittäminen muuttui kuukautisten aikaan vähän hankalaksi, enkä esimerkiksi saanut haukotusta loppuun, mutta tämä vaiva meni onneksi ohi. Eli ei kyllä tässä tapauksessa mitenkään äärimmäisen salakavala ole ollut :grin Diagnoosissa kyllä kesti.

Endometriooma löytyi, kun ensimmäisen kerran ultrattiin lapsettomuushoidoissa, ja samalla löytyi arpeumaa kohdun takaosasta, mikä viittaisi syvään endometrioosiin. Tuo olkapääpistos ja hengitysvaikeudet ovat merkkejä siitä että endometrioosia voi olla palleassa, mutta ihan varmaahan tuo ei pelkkien oireiden perusteella ole. Eli onhan näitä, mutta voisin kyllä tosiaan olla ilmankin.
Hei jollain muullakin oireena hartiapistos! Mulla alkoi olkapää oireilla 2014 ja ah kaikki ortopedit ja fyssarit sen kanssa ravattu vuosien aikana läpi. Sitten joskus aloitin e-pillerit ja kipu lieveni (luulin fysioterapian ansioksi), mutta kun lopetin pillerit tajusin, että kipu tuli takaisin entisenlaisena. Kun aloin seurata kk-kiertoani, tajusin, että hartiakipu tulee aika pahimpana ovulaation aikaan ja vähän lievempänä menkkojen aikana. En ymmärtänyt mistä kyse. Sitten kävi aukiolotutkimuksessa ja valaistuin yhteydestä, kun jälkioireissa mainittiin hartiapistos. Vähän myöhemmin löysin blogikirjoituksen, jossa hartiapistos mainittiin yhtenä endometrioosin oireena. Ja siitä vielä myöhemmin lääkäri viime kuussa ilmoitti aivan varmaksi endometrioosi- ja adenomyoosi-diagnoosit. Juuri samat fiilikset kuin @Monni92 diagnoosi ei päässyt yllättämään, mutta ei toki hilpeyttäkään herätä... Aiemminkin aina ollut kivuliaat ja runsaat kuukautiset ja tiputtelua ennen menkkoja. Lisäksi menkkojen aikana vähän haasteita suolen kanssa ja aina tiheä virtsaamisen tarve. Ja perimän rasite tässäkin, äidiltä juuri poistettiin kohtu. Mitähän muuta? Yhdyntäkipuja en tunnista. Tietääkö joku lisää tosta adenomyoosista? Mulla ei siis toistaiseksi näy mitään endometrioosikystia tai -kiinnikkeitä, mutta munasarjat liimautuneet kohtuun ja kohtu ei kai liiku normaalisti yms. Voiko näille tehdä mitään? Leikataanko adenomyoosia?

Hei Taysissa käyneet/käyvät, tuleeko tiedot alkioiden kohtalosta, hedelmöittyneet, miten jakaantuneet tms. Oma taysiin? Vai johonkin muualle?

Huh! Hurjalta kuulostaa, onneksi edes osa oireista on hiipunut. (Sain ite kokea hartiapistoksia laparoskopian jälkeen, niistä jäi erittäin epämiellyttävä muisto).

Mut valitettavan tyypillistä endon kohdalla, että ekaksi sanotaan että ”ei tämä nyt ainakaan sitä ole”, jos koko sairautta on edes ylipäänsä osattu nimetä. Sehän on niin monikasvoinen tauti että melkein mikä tahansa omituinen kropan oire voi olla juuri sitä.

Ja aina parempi että tämmönen asia on selvinnyt kuin että jos siitä ei tietäis. Etenkin kun on näistä hoidoista kyse.
Onneksi on osa hiipunut joo, myös tuo hartiapistos. Ennen se oli paljon kovempi, mutta ajoittui pelkästään kuukautisten ajalle, mutta nykyään on lievempi ja tuntuu jonkin verran myös muissa vaiheissa kiertoa.

Olis kyllä vähän petrattavaa tuossa, että diagnoosit saataisiin tehtyä ajoissa. Ihan hulluja nuo ajat, mitä siihen menee, siihen nähden miten yleinen vaiva kuitenkin on kyseessä.

Ja hei, @Kaihonkukka, hartiapistostoveri! :grin Voin kyllä kuvitella, miten tuon kanssa on saanut ihmetellä hyvän tovin, mistä tuo johtuu. Ei ole ihan ensimmäisenä listalla, kun jossain luetellaan, mitä oireita kuukautiskiertoon voi liittyä. Itsellä vaan oli niin selvästi kuukautisten aikaan sijottuvaa tuo, että aika nopeasti osasin yhdistää. Nykyäänkin ensimmäinen merkki kuukautisista on tuo hartiapistos, ja sen alkamisesta voi joidenkin tuntien kuluttua tai seuraavana päivänä odottaa vuotoa.

Hei Taysissa käyneet/käyvät, tuleeko tiedot alkioiden kohtalosta, hedelmöittyneet, miten jakaantuneet tms. Oma taysiin? Vai johonkin muualle?
Mä kävin ihan tarkastamassa eli OmaKantaan tuli tieto ensin siitä kuinka monta munasolua kerätty punktiossa (tämä toki kerrotaan sen operaation jälkeenkin) ja sen muistan että tuoresiirrossa (2 päivänen) kerrottiin että 4 mun 7 munasolusta hedelmöittyi. Tämä ei kuitenkaan lue missään.

Jatkoviljelyn ja pakastuksen osalta kirjattiin OmaKantaan seuraavaa:

Jatkoviljeltyjä alkioita: 3
Jatkoviljelyn jälkeen pakastuskelpoisia alkioita pakastettu: 1
Pakkasessa alkioita yhteensä: 1 x D5 täysi blastokysta

Tästä pakastettujen määrästä tais tulla joku kirjekin kotiin.

Mutta missään ei kerrottu että missä vaiheessa noi muut kupsahtivat.

Kun siirryin yksityiselle niin sain Taysista kaikki hoitoon liittyvät paperit ja myös sen viljelykartan, mistä näki miten yksittäiset solut olivat kehittyneet. Mutta ei niitä muuten mihinkään kirjattu, mistä olisin ne itse nähnyt aikaisemmin.

Osaako joku sanoa, että kuinka minuutin tarkkaa on gonal-f pistosten kanssa? Vuosi sitten olin todella tarkka että pistokset on joka päivä samaan kellon aikaan, mutta nyt viikonloppuna menoa niin että miettinyt pääni puhki miten saisin tehtyä pistoksen. Pitääkö tässä mennä jonnekin vessaan piiloon pistämään vai voiko pistää kotona pari tuntia ennen?

Osaako joku sanoa, että kuinka minuutin tarkkaa on gonal-f pistosten kanssa? Vuosi sitten olin todella tarkka että pistokset on joka päivä samaan kellon aikaan, mutta nyt viikonloppuna menoa niin että miettinyt pääni puhki miten saisin tehtyä pistoksen. Pitääkö tässä mennä jonnekin vessaan piiloon pistämään vai voiko pistää kotona pari tuntia ennen?
Meille sanottiin, että tunnin sisään samana kellonaikana päivittäin.

Mä kävin ihan tarkastamassa eli OmaKantaan tuli tieto ensin siitä kuinka monta munasolua kerätty punktiossa (tämä toki kerrotaan sen operaation jälkeenkin) ja sen muistan että tuoresiirrossa (2 päivänen) kerrottiin että 4 mun 7 munasolusta hedelmöittyi. Tämä ei kuitenkaan lue missään.

Jatkoviljelyn ja pakastuksen osalta kirjattiin OmaKantaan seuraavaa:

Jatkoviljeltyjä alkioita: 3
Jatkoviljelyn jälkeen pakastuskelpoisia alkioita pakastettu: 1
Pakkasessa alkioita yhteensä: 1 x D5 täysi blastokysta

Tästä pakastettujen määrästä tais tulla joku kirjekin kotiin.

Mutta missään ei kerrottu että missä vaiheessa noi muut kupsahtivat.

Kun siirryin yksityiselle niin sain Taysista kaikki hoitoon liittyvät paperit ja myös sen viljelykartan, mistä näki miten yksittäiset solut olivat kehittyneet. Mutta ei niitä muuten mihinkään kirjattu, mistä olisin ne itse nähnyt aikaisemmin.
Hei kiitosta vastauksesta! Aahaa eli ei saa nopeaa päivitystä tilanteesta🙈 joitain päivityksiä nähnyt, et joissain sairaanhoitopiireissä olis tyylii omapolul tullu biologin päivitykset nopeestikin vai oonkohan ihan omiani lukenut. Ja tietty sit yksityiset erikseen missä vissiin ihan soitellaan tilannepäivityksiä🤔

On niin nurinkurista odottaa seuraavia menkkoja ku kuuta nousevaa. Haluun vaa päästä pistelemään ja piinailemaan tosissaan. Nyt on kp13 meneillää, kovin ovismaisia oloja mut lämmöt sit kertonee lähipäivinä. Kierrot ollu max. 27 päivää vuoden sisää ilma lääkkeit. Aattelin laittaa lääkkeet jo tilaukseen ni on sit valmiina.

Mahtavas että kirjoittelemaankin tänne olet alkanut.
Milloin rauhallisin mielin? no mulla nyt spontaani rv37 menossa ja yhä löytyy pulssin omistajia. Loppuvat kuulemma kun käötö sylissä ja voikin alkaa pelkäämään jotain aivan uutta.
Raskaus on kuin kansainvälinen maratooni, kaikesta valmistautumusesta huolimatta ei tiedä onko ilmoittaminen hyväksytty ja miten matka kohti maalia etenee. Onneksi tällä palstalla saa vetoapua!!
Juuri tuota tarkoitin, että milloin uskaltaa hengähtää ja uskoa edes vähän, että raskaus menisi loppuun asti 🥰 Minua jännittää eniten se, että ikäni puolesta keskenmenoriski on aika suuri.

Vertaistuki lienee se paras apu tähän asiaan.

Tällä hetkellä mahaa vähän turvottaa ja pää on vähän kipeä. Maanantaina ultrataan ja katsotaan tilanne 💖

Onko muilla tapahtunut niin, että Gonal f-pistosten aikana kuukautiskivut katoavat. En tiedä onko asioilla yhteyttä, mutta nyt on kolmas pistopäivä, eikä kuukautiskipuja ole ollut yhtään. Yleensä kipuja on hyvinkin ja joudun syömään särkylääkettä ja käyttämään lämpöpussia vatsan päällä.

Takaisin