IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tuosta synarelasta, tämän palstan ansiosta kysyin omalta hoitotaholta ( suunn.käynti 2.1 ja 2 pitkää kaavaa takana) että olen kuullut että siinä on toimituskatkos niin mulle vaan vastattiin että hoitajana he eivät ole kuulleet tälläisestä ja käyt apteekissa sitten suun.käynnin jälkeen.. Kum kysyin saisko reseptin jo että voisi hakea jos viä jossain ois… että näin..

On kyllä harmi että käytäntöjä on niin erejä. 😕 Minulle lähetetty laput IVFään marraskuun lopulla ja käsin jo kirjoitettu että katkos ja hakea jo joulukuussa. Samoin sanoi myös soittaessani apteekkiin, voiko varata tammikuun alkuun (lääkekaton vuoksi), ei ollut mahdollista. Niin puhelun jälkeen ajoin ja hain noin 20km päästä, noin reilu viikko sitten. Onneksi hain, mietin jos hakisin heti tammikuun alussa, en uskaltanut ottaa riskiä ja hyvä niin. Samoin sanoi apteekissa että on katkos mutta heiltä vielä löytyy. Muutama päivä sitten katsoin saldoja ja lähin olisi ollut yli 360km päässä. Ja nyt näyttää että vain 2 apteekissa on muutama jäljellä. Onneksi on vaihtoehtoinen tapa, ja toivotaan että se mahdollisimman monelle sopisi ja riittäisi. 🙏🏻 Jokaiselle meille tämän kivisentien kävijälle toivoo lyhyttä ja onnistumisen matkaa. ❤Meille tulee huhtikuussa 3 vuotta tämän haaveen yrittämisestä, aina se ei ole helppoa, mutta toivoa ei ole menetetty vielä. Lisäys, fimean sivuilta voi katsoa saatavuushäiriöitä lääkkeen nimellä.

Muokattu viimeksi:
Hei kaikille,

täällä kirjoittelee 38-vuotias vasta-alkaja. Puolisoni on samanikäinen. Ehkäisyn jätimme pois jo pitemmän aikaa sitten sillä ajatuksella, että voi tulla jos on tullakseen... Tosin olin miettinyt jo nuorempana, että jossakin voi olla jotakin häikkää, kun en tuolloisen kumppanin kanssa ollut raskaaksi tullut, vaikka se olisi ollut mahdollista. Tuolloinen kumppanini sai sittemmin lapsia, ja nykyisellä puolisollani on lapsi entuudestaan, joten nuolet taisivat osoittaa yksin minuun.

Koko homma lähti kuitenkin kunnolla liikkeelle oikeastaan vasta 2021, kun aloin kärsiä kivuista, joiden syyksi paljastui nopeasti kasvanut munasarjan endometriooma. Kysta poistettiin laparoskopiassa, jossa todettiin lisäksi sekä pinnallista että syvää endoa, eli kerralla koko värisuora.

Dg tässä iässä oli aika iso yllätys - minulla ei ole ollut sairauden tyypillisimpiä oireita, eikä mitään oltu havaittu koskaan gynelläkään. Toisaalta endo oli myös varsin selkeä selitys lapsettomuudelle. Laparoskopian jälkeen saimmekin lähetteen lapsettomuuspolille, ja hoidoissa päätettiin taustan vuoksi mennä heti ivf:ään.

Eka hoitokierto alkoi elokuussa. Punktiossa saatiin kerättyä viisi kypsää solua. Punktion jälkeen tehtiin tuoresiirto, siitä ei tullut mitään. Pakkaseen jäi yksi alkio. Muistan vielä, kun jotenkin kolkosti jopa nauratti, kun sain tuon tiedon - että ei sitten ihan kauhean elinvoimaista. Pas päästiin kuitenkin tekemään modifioituun luonnolliseen kiertoon nyt joulukuussa.

Ja kaksi päivää sitten pitelin käsissäni kahden viivan testitikkua. Olo on aivan epäuskoinen, sillä näinä vuosina en ole tietääkseni koskaan ollut raskaana, en varmaan edes lähellä sitä. Tajuan hyvin, että positiivinen testi ei vielä takaa yhtään mitään lopputuloksesta, mutta olin tavallaan jo totutellut ajatukseen, että en ikinä pääse edes tähän pisteeseen perussairauteni ja ikäni huomioiden. Tuntuu, että nytkin on varminta ajatella vaan huomiseen, eikä yhtään sen yli.

Hei kaikille,

täällä kirjoittelee 38-vuotias vasta-alkaja. Puolisoni on samanikäinen. Ehkäisyn jätimme pois jo pitemmän aikaa sitten sillä ajatuksella, että voi tulla jos on tullakseen... Tosin olin miettinyt jo nuorempana, että jossakin voi olla jotakin häikkää, kun en tuolloisen kumppanin kanssa ollut raskaaksi tullut, vaikka se olisi ollut mahdollista. Tuolloinen kumppanini sai sittemmin lapsia, ja nykyisellä puolisollani on lapsi entuudestaan, joten nuolet taisivat osoittaa yksin minuun.

Koko homma lähti kuitenkin kunnolla liikkeelle oikeastaan vasta 2021, kun aloin kärsiä kivuista, joiden syyksi paljastui nopeasti kasvanut munasarjan endometriooma. Kysta poistettiin laparoskopiassa, jossa todettiin lisäksi sekä pinnallista että syvää endoa, eli kerralla koko värisuora.

Dg tässä iässä oli aika iso yllätys - minulla ei ole ollut sairauden tyypillisimpiä oireita, eikä mitään oltu havaittu koskaan gynelläkään. Toisaalta endo oli myös varsin selkeä selitys lapsettomuudelle. Laparoskopian jälkeen saimmekin lähetteen lapsettomuuspolille, ja hoidoissa päätettiin taustan vuoksi mennä heti ivf:ään.

Eka hoitokierto alkoi elokuussa. Punktiossa saatiin kerättyä viisi kypsää solua. Punktion jälkeen tehtiin tuoresiirto, siitä ei tullut mitään. Pakkaseen jäi yksi alkio. Muistan vielä, kun jotenkin kolkosti jopa nauratti, kun sain tuon tiedon - että ei sitten ihan kauhean elinvoimaista. Pas päästiin kuitenkin tekemään modifioituun luonnolliseen kiertoon nyt joulukuussa.

Ja kaksi päivää sitten pitelin käsissäni kahden viivan testitikkua. Olo on aivan epäuskoinen, sillä näinä vuosina en ole tietääkseni koskaan ollut raskaana, en varmaan edes lähellä sitä. Tajuan hyvin, että positiivinen testi ei vielä takaa yhtään mitään lopputuloksesta, mutta olin tavallaan jo totutellut ajatukseen, että en ikinä pääse edes tähän pisteeseen perussairauteni ja ikäni huomioiden. Tuntuu, että nytkin on varminta ajatella vaan huomiseen, eikä yhtään sen yli.
Onnea plussasta! Itse aikoinaan pas-plussan jälkeen olin aivan järjettömän onnellinen jokaisesta päivästä raskaana. Se oli pitkän tien jälkeen niin ihanaa, vaikka epävarmuus jatkosta kalvoi koko ajan. Meillä kaikki meni hyvin ja nyt tyttö 5-vuotias känkkäränkkä-auringonpaiste 😍

Myös seuraava pas onnistui ja nyt 33+6! Edelleen olen epäuskoinen siitä, miten helposti (vaikka icsillä) vauvat on saaneet alkunsa. Se, että joku tulee raskaaksi vain seksiä harrastamalla on aivan käsityskyvyn ulkopuolella 😄😄😄

Kuinka nopeasti teillä on tullut munasarjatuntemuksia gonal f-pistelyn jälkeen? Mulla on tänään kolmas pistopäivä (150iu) ja kävelylenkillä joutui himmammaan vauhtia ihan reilusti, kun oikeaa puolta alkoi jomotella. Huomenna olis eka vasteultra.

Mieliala alkaa pikkuhiljaa rauhoittumaan takas siihen normaaliin hyvään, vaikka vasta pari päivää sitten itkin miehelle, kuinka vihanen oon kaikille helposti raskaaksi tuleville ja miten epäreilua lapsettomuus ja hoitojen läpikäyminen on 🙈 samalla tuli kauhea tunnontuska edes ajatella näin. Ivf-hoitoihin siirtyminen otti kovemmalle kuin olisin osannut ajatella. Nyt on sellanen olo, etten hetkeen halua nähdä tai tavata ketään raskaana olevaa tuttua, kun asia on vaan liian kipeä, kun hoidot on aktiivisesti meneillään ja ns. luomuraskauden mahdollisuus suljettu vastikään pois.

Kovasti mietityttää, että saadaanko tästä ekasta kierroksesta mitään siirrettävää tai edes mitään pakkaseen. Samalla ajattelen, että tästä mikään ei oo mun omissa käsissä ja nyt vaan mennään päivä kerrallaan 🌈

Hei kaikille,

Paljon onnea! 😍 Meillä selittämätön lapsettomuus, mutta ivf jälkeen oon varma että vika on minussa. Saatiin 6 kypsää solua ja kaikki hedelmöittynyt. Yksi siirrettiin mistä plussa ja nyt rv12+3. Pakkaseen ei mitään. Joten tää raskaus suoranainen ihme!
Uskon, että kaikki menee sulla hyvin loppuun asti.

Tsempit ja kommentit tuntuvat todella hyvältä, kiitän niistä sydämeni pohjasta :red-heart:

Fuksia ja Tinttinen22: teidän viesteistä tuli kovin toiveikas mieli. On ihanaa ja rohkaisevaa kuulla tarinoita, jotka ovat menossa hyvin & oikein. Toivon teille kaikkea parasta :folded::Two-hearts:

Mulla ei ollutkaan mitään kokemuksia vielä tällaisesta tuesta, kun ei olla kenellekään kerrottu edes näistä hoidoista. Endosta läheiset ihmiset tietävät kyllä, mutta muusta ei. Oon kyllä ihan sinut paitsi sairauteni, myös näiden hoitojen kanssa, mutta en ole silti ollut valmis kertomaan muille - asia tuntuu niin perin juurin herkältä ja yksityiseltä. En tiedä helpottaisko, jos vois avoimesti kertoo, vai ahdistaisko siitä väistämättä seuraavat kysymykset ja keskustelut vaan.

Lähipiiriin on taas viime aikoina tullut lapsia aivan hyökymällä, perinteisin menetelmin siis. Tuntuu tosiaan itselle aivan utopialta, että joiltakin ne hommat voi luonnistua vipsis vain!

Samoja juttuja olen äimistellyt, että miten jollain on voinut tulla jopa useampi lapsi ilman ongelmia... Itse olen tullut kahdesti raskaaksi, kerran luomuna ja kerran inssistä, mutta se on mysteeri, miten saada ne pysymään sisällä loppuun asti... 💔 Tämä ivf ei siihen auta, joten on vähän ristiriitaiset fiilikset odotella sitä...

Hei kaikille,

Ihana oli lukea tämä, kun samanlainen värisuora on täällä kerättynä tuon endon kanssa. Antaa taas toivoa omaan yritykseenkin, vaikka eka tuoresiirto ei tuottanutkaan tulosta. Paljon onnea plussasta!

@Onnenomena, lämpöinen osanottoni suureen suruun ja tuskaan :red-heart: Arvaan, että joskus on vaikea löytää voimia siihen, että jaksaa ajatella edes sitä huomista. Erityisesti silloin, jos on kovasti kysymyksiä ilman vastauksia, ja näissä jutuissa tuntuu niitä kysymyksiä olevan aina paljon, ja vastauksia toisinaan vain vähän :sad-face:

En lakkaa miettimästä sitä, millaista henkistä kestävyyttä ja hirmuista epävarmuuden sietokykyä nämä taipaleet pahimmillaan vaativat. Sitä ajelehtii pienellä kaarnalautalla, oksanpätkällä, koivunlehdellä, ja vaikka kaikkensa olisi tehnyt, jossakin kohtaa tulee se piste, ettei voi kuin toivoa, että virta veisi hyvään suuntaan.

@Monni92, sitä värisuoraa ilmankin voisi olla! Oliko asia sinulle kuinka paha yllätys? Oman laparoskopiani löydöksistä kuullessani alkujärkytyksessäni pohdin, että miten tämä kaikki on voinut minussa tapahtua niin salavihkaa, minun tietämättäni, todennäköisesti jo vuosien ja vuosien ajan.

Vertaistuki lämmittää, joten on mukavaa, jos tästä toivoa sinullekin tuli :Two-hearts:Ei auta kuin katsoa rauhassa minne huominen vie, ja sen jälkeen, aikanaan, se seuraava päivä.

Hyvää alkanutta uutta kaikille!

Tuun tänne kitisemään, kun en tiedä mihin muuallekaan 😅 Päivälehdet pelottelevat uudella koronavariantilla ja alan olla neuroottinen. Oon perunut jo parhaan kaverin synttärijuhlat ja firman kansainvälisen miitin illallisen... Me vedettiin korona läpi lokakuun alussa ja sen piti olla hyvä juttu, mutta nyt kun Kiinasta laskettiin vapaalle kaikki siellä kaksi vuotta muhinut, niin näinhän tässä taas kävi 😡

Ensi viikolla alkaisi nyrkkeily, baletti ja kilpatanssitreenit joulutauon jäljiltä. Mihin sitä uskaltaa enää mennä? Keräys on arvioitu viikolle 7. Pää ei kestä pelkkää kotona istumista, eikä terveys muutenkaan 😭 Pakko olisi johonkin uskaltautua, mutta samalla pelottaa armottomasti, jos onnistuukin noukkimaan jonkun taudin, joka pilaa koko hoitokierron.

Moikka ja ihanaa uutta vuotta kaikille ❤ Täällä aloitettiin pistelyt perjantaina Meriofertillä annoksella 375, torstaina (kp8) eka ultra. Jännittää ihan sikana mitä siellä näkyy. Ja mitäs sit jos silloin oiskin kaikki follit jo liian isoja? Voiko niin edes käydä 😅 huomenna alan pistelee myös jarrua.

@Onnenomena, lämpöinen osanottoni suureen suruun ja tuskaan :red-heart: Arvaan, että joskus on vaikea löytää voimia siihen, että jaksaa ajatella edes sitä huomista. Erityisesti silloin, jos on kovasti kysymyksiä ilman vastauksia, ja näissä jutuissa tuntuu niitä kysymyksiä olevan aina paljon, ja vastauksia toisinaan vain vähän :sad-face:

En lakkaa miettimästä sitä, millaista henkistä kestävyyttä ja hirmuista epävarmuuden sietokykyä nämä taipaleet pahimmillaan vaativat. Sitä ajelehtii pienellä kaarnalautalla, oksanpätkällä, koivunlehdellä, ja vaikka kaikkensa olisi tehnyt, jossakin kohtaa tulee se piste, ettei voi kuin toivoa, että virta veisi hyvään suuntaan.

@Monni92, sitä värisuoraa ilmankin voisi olla! Oliko asia sinulle kuinka paha yllätys? Oman laparoskopiani löydöksistä kuullessani alkujärkytyksessäni pohdin, että miten tämä kaikki on voinut minussa tapahtua niin salavihkaa, minun tietämättäni, todennäköisesti jo vuosien ja vuosien ajan.

Vertaistuki lämmittää, joten on mukavaa, jos tästä toivoa sinullekin tuli :Two-hearts:Ei auta kuin katsoa rauhassa minne huominen vie, ja sen jälkeen, aikanaan, se seuraava päivä.
No ei voi väittää että mitenkään äärimmäisen yllättynyt olisin ollut, kun diagnoosin joitain kuukausia sitten sain, vaikka olinkin muutama vuosi aiemmin käynyt gynellä kertomassa epäilyistäni, ja silloin vastaus oli, että ei se ainakaan endometrioosi ole. Kaikenlaisia tuntemuksia on ollut ja koko ajan tullut lisää, niin ihan kiva, että löytyi syy, vaikka ei se mikään hyvä uutinen ole lapsen saamista ajatellen. Kuukautiset muuttuivat kivuliaiksi lukioiässä, yhdyntäkipuja on ollut aina, ja muutama vuosi sitten tuli olkapääpistos kuvioihin kuukautisten aikoihin. Nykyään pistää silloin myös kylkeen. Jossain välissä myös hengittäminen muuttui kuukautisten aikaan vähän hankalaksi, enkä esimerkiksi saanut haukotusta loppuun, mutta tämä vaiva meni onneksi ohi. Eli ei kyllä tässä tapauksessa mitenkään äärimmäisen salakavala ole ollut :grin Diagnoosissa kyllä kesti.

Endometriooma löytyi, kun ensimmäisen kerran ultrattiin lapsettomuushoidoissa, ja samalla löytyi arpeumaa kohdun takaosasta, mikä viittaisi syvään endometrioosiin. Tuo olkapääpistos ja hengitysvaikeudet ovat merkkejä siitä että endometrioosia voi olla palleassa, mutta ihan varmaahan tuo ei pelkkien oireiden perusteella ole. Eli onhan näitä, mutta voisin kyllä tosiaan olla ilmankin.

Moikka ja ihanaa uutta vuotta kaikille ❤ Täällä aloitettiin pistelyt perjantaina Meriofertillä annoksella 375, torstaina (kp8) eka ultra. Jännittää ihan sikana mitä siellä näkyy. Ja mitäs sit jos silloin oiskin kaikki follit jo liian isoja? Voiko niin edes käydä 😅 huomenna alan pistelee myös jarrua.
Meillä oli tänään toinen folliultra (kp8). Lääkkenä gonal f ja eilen pistettiin eka jarru menemään. Suurin folli oli 14mm ja sit pienimmät kasvuun lähteneet ja mitatut 11mm. Kysyin samalla, et kuinkas isoksi niitä kasvatellaan, niin gyne tuumasi, et reilu 20mm on sellanen ”perus”. Eli kasvunvaraa tuntuu olevan ☺️ Nyt meil on uus folliultra vielä torstaina (kp11), jolloin saadaan kuulla, et tehdäänkö punktio la vai vasta ma. Luulis, että ne nappais sut punktioon tai himmais lääkkeitä, jos tilanne näyttää siltä, et follit tulee liian isoiksi 🙂 Onko sulla jo kovasti tuntemuksia? Oliko annettu mitään arviota punktiopäivästä/pistelyiden kestosta?

Minäki täältä taas yritän aktivoitua kirjoittelemaan. 🙋‍♀️😊
Taustalla oon kyllä lukenu päivittäin teidän juttuja, mutta kun oma tilanne on ollu "jäissä", niin ei oo sitten tullu liityttyä jutteluun mukaan..

Tänään soittelin polille, että onkohan seuraavaan kiertoon mahdollista ehtiä mukaan hoitoon. Uusi kierto mulla alkaa tod.näk. 15. tai 16. pv ja ehtivät polilla juuri passelisti pitää hoitopalaverin Ovumian kanssa 12.1., missä meidän hoito on listalla. Eli päästään siis parin viikon päästä uuteen yritykseen!

Esitin kätilölle toiveen kirjattavaksi sinne palaveriin, että jos vaan mahdollista, niin mentäisiin sillä Ovumian lääkärin tekemällä hoitosuunnitelmalla, joka marraskuussa tehtiin yksityisellä käynnillä.
Ihan vaan, koska suunnitelmassa oli minun käsityksen mukaan tehokkaampi ja kalliimpi lääke (Pergoveris) ja koska kävin sen (ja kaikki muutkin lääkkeet) joulukuussa apteekista hakemassa lääkekaton ollessa täysi. Eli kaikki lääkkeet olisi jo valmiina.. 😅

Edellisen todella surkean gonal-f -vasteen takia en edes halua uutta gonal -hoitoa. 😖
(Kerättiin 3 munasolua, joista vain 1 oli kypsä.)

Minäki täältä taas yritän aktivoitua kirjoittelemaan. 🙋‍♀️😊
Taustalla oon kyllä lukenu päivittäin teidän juttuja, mutta kun oma tilanne on ollu "jäissä", niin ei oo sitten tullu liityttyä jutteluun mukaan..

Tänään soittelin polille, että onkohan seuraavaan kiertoon mahdollista ehtiä mukaan hoitoon. Uusi kierto mulla alkaa tod.näk. 15. tai 16. pv ja ehtivät polilla juuri passelisti pitää hoitopalaverin Ovumian kanssa 12.1., missä meidän hoito on listalla. Eli päästään siis parin viikon päästä uuteen yritykseen!

Esitin kätilölle toiveen kirjattavaksi sinne palaveriin, että jos vaan mahdollista, niin mentäisiin sillä Ovumian lääkärin tekemällä hoitosuunnitelmalla, joka marraskuussa tehtiin yksityisellä käynnillä.
Ihan vaan, koska suunnitelmassa oli minun käsityksen mukaan tehokkaampi ja kalliimpi lääke (Pergoveris) ja koska kävin sen (ja kaikki muutkin lääkkeet) joulukuussa apteekista hakemassa lääkekaton ollessa täysi. Eli kaikki lääkkeet olisi jo valmiina.. 😅

Edellisen todella surkean gonal-f -vasteen takia en edes halua uutta gonal -hoitoa. 😖
(Kerättiin 3 munasolua, joista vain 1 oli kypsä.)
Pitää gonalia ekaa kertaa käyttävänä varmistaa, että kasvoiko sulla follejakin se 3kpl vai oliko tyhjiä folleja paljon?

Meillä oli tänään toinen folliultra (kp8). Lääkkenä gonal f ja eilen pistettiin eka jarru menemään. Suurin folli oli 14mm ja sit pienimmät kasvuun lähteneet ja mitatut 11mm. Kysyin samalla, et kuinkas isoksi niitä kasvatellaan, niin gyne tuumasi, et reilu 20mm on sellanen ”perus”. Eli kasvunvaraa tuntuu olevan ☺️ Nyt meil on uus folliultra vielä torstaina (kp11), jolloin saadaan kuulla, et tehdäänkö punktio la vai vasta ma. Luulis, että ne nappais sut punktioon tai himmais lääkkeitä, jos tilanne näyttää siltä, et follit tulee liian isoiksi 🙂 Onko sulla jo kovasti tuntemuksia? Oliko annettu mitään arviota punktiopäivästä/pistelyiden kestosta?

Mä en

Teillä on jännät paikat siis ihan pian 🤩 Julkisella ei taideta la tehdä mitään, mä toivon että maanantaina päästäis me tosi toimiin. Jonkin verran on tuntemuksia oikealla puolella, vasemmalla ei mitään. Veikkaan että pari kolme 13mm:stä tai sit yks isompi. Mulla ovis on tuntunut aina selkeesti. 2019 kun rakkuloita kasvoi 7kpl/ovis, kivut alkoi jo 4-5 päivää ennen ovulaatiota ja oli tosi voimakkaat. Nyt kun rakkuloita on enää vaan sen 2-4/ovis niin tuntemukset tulee aina päivää ennen maks, joskus jopa vain pati tuntia ennen. Sellaista tauotonta jomotusta.

Suunnitelma että kp 2-9 meriofert 350 iu ja jarrut kp 6-9 (alkaa tänään). Eli pe ois viimeiset pistelypäivät. Torstaina varmaan sitten tulee lisä infoo. Tää koko ivf alkoi jotenki niin salamana, että mä oon ihan pihalla kaikesta 😅

Uskaltaudun tänne kirjoittamaan, kun olen palstaa jonkun aikaa seurannut. Onko kukaan kokenut plussauksen jälkeen, että vuoto alkaa ihan jopa kuukautismaisena? Virallisena testipäivänä räikeä plussa ja minuutissa. Sitten kahden tunnin päästä alkaa vuoto, joka kovenee. Aamulla pärähti taas toisen merkkiseen testiin heti voimakas plussa. Verikokeeseen menossa tänään ja tunteet aika sekavat. Toisen ICSIn tuoresiirto menossa ja pelko, että tässä tää oli nyt. Normaalit kuukautiskivutkin löytyy.

Takaisin