IVF/ICSI-HOIDOT 2022

mulla viime vuonna kaks km ja molemmat meni juuri niin että ns. tyhjennysvuoto ja sit ”viralliset kuukautiset” oli se välikierto
Kiitos! Mua alkaa nyt epäilyttää että tuossa on käynyt viestinnässä hoitajalla virhe, eikä ole ottanut huomioon että mulla oli jo vuoto käynnissä (eli hänen "seuraavat" oli oikeasti jo käynnissä mulla, mikä hämmensi). Täähän olis ihan parasta jos pääsisikin jo ihan kohta ilmottautumaan PASiin eikä tarvis odottaa vielä kuukautta, toivotaan kovasti niin! 😊

@Nurppu mulla oli kans samalla tavalla kuin @Toiveikasss sanoi tossa aikaisemmin ekan inssin jälkeen, et yhdet "viralliset menkat" piti olla välissä ennen seuraavaan inssiin ilmoittautumista, en usko että PAS eroaisi mitenkään. Myös hyperissä piti odottaa yhdet menkat, jotka oli siis sillon alkaneet kun sain sen tiedon - ei tarvinnut täten odottaa kahtia menkkoja, vaikka siis se oli muotoiltu sillain, että olis voinut tulkita, että siitä tiedosta eteenpäin vielä yhdet menkat..

Meillä oli tänään ensimmäinen ultra. Siellä näkyi yksi ainoa munasolu kasvamassa 🙁 Toinen oli tosi pieni, eikä varmastikaan kerkeä mukaan. Perjantaina katsotaan sen yhden tilanne uudelleen ja silloin pitäisi päättää, jatketaanko keräykseen asti, vai kokeillaanko toisessa kierrossa uudelleen. Riskinä toki on, ettei tulevaisuudessakaan tilanne ole tuon kummempi.

Minulla oli loppukesästä ultrassa kaksi follikkelia ja joulukuussa viisi. Niistä kummastakaan ei siis aloitettu pistoksia, mutta antaahan ne osviittaa siitä, mikä reservi on.

Kiitos! Mua alkaa nyt epäilyttää että tuossa on käynyt viestinnässä hoitajalla virhe, eikä ole ottanut huomioon että mulla oli jo vuoto käynnissä (eli hänen "seuraavat" oli oikeasti jo käynnissä mulla, mikä hämmensi). Täähän olis ihan parasta jos pääsisikin jo ihan kohta ilmottautumaan PASiin eikä tarvis odottaa vielä kuukautta, toivotaan kovasti niin! 😊
Mulla on aina ollut niin, että se tyhjennys/km vuoto ei lasketa vielä kierroksi. Vaan vasta sitten kun km-vuodon jälkeen tulee ekat menkat, niin se on 1. välikierto ja siitä seuraavista voi aloittaa hoitokierron.
Viimeksi tarkoitti käytännössä sitä, että kun kkm tyhjennettiin syyskuun lopussa, niin lokakuun vimppa päivä alkaneet menkat tarkoitti välikiertoa ja marraskuun lopussa alkaneista menkoista aloitettiin lääkkeellinen pas.

Meillä oli tänään ensimmäinen ultra. Siellä näkyi yksi ainoa munasolu kasvamassa 🙁 Toinen oli tosi pieni, eikä varmastikaan kerkeä mukaan. Perjantaina katsotaan sen yhden tilanne uudelleen ja silloin pitäisi päättää, jatketaanko keräykseen asti, vai kokeillaanko toisessa kierrossa uudelleen. Riskinä toki on, ettei tulevaisuudessakaan tilanne ole tuon kummempi.

Minulla oli loppukesästä ultrassa kaksi follikkelia ja joulukuussa viisi. Niistä kummastakaan ei siis aloitettu pistoksia, mutta antaahan ne osviittaa siitä, mikä reservi on.

Varmaan on vaikea tehdä päätös, monta asiaa puolesta ja vastaan ❤

Mulla AMH 0.23 (elokuussa katsottu), syksyllä ultrissa ollut noin 4 follia. Tähän kiertoon lähtiessä lääkäri arvioi, että voidaan saada kerättyä 5-7 kpl, mutta ekassa ultrassa oli vaan 2kpl. Tänään ne kerättiin, munasolut löytyi molemmista, ja nyt kaikki sormet ja varpaat ristissä toivon, että siirto on to.

Mulla oli AMH tippunut kolmessa vuodessa 1.1--> 0.23. Ilmeisesti kuitenkin tyypillistä tässä iässä (37), itseäni kuitenkin yllätti et noinki paljon 🙄

Olen pahoillani, että siellä on ollut tuollainen tilanne ultrassa :/ mulle kävi samoin ja hoito muutettiin inseminaatioksi.
Seuraavaan IVF:ään vaihdettiin pitkä kaava ja lisättiin lääkitystä buustausvaiheessa, jolloin päästiin keräykseen saakka (4 kypsää munasolua). Niitä antraalifolleja oli ennen hoitoa muistaakseni 10, mutta hedelmällisyys kuitenkin ikään nähden matalahkolla tasolla. Tuolloin voi kuulemma käydä niin, että johtofolli valikoituu jo edellisessä kierrossa ja ainoastaan se kasvaa kun aletaan lyhyessä kaavassa pistellä. Toki jos antraalifollien määrä on alun alkaen vähäinen, niin sitä ongelmaa ei tällainen kaavan vaihto ymmärtääkseni korjaa.

Apuja. Pohdin tässä kun sain ilmoitukset varatuista ajoista... Eli kp21 (ensi tiistai) käyn pistättämässä Procrenin. Sitten 2.2 (torstai) on lääkärin vastaanotto + ultra ja FSH piikitysten aloitus. 6.2 (eli viides pistopäivä, maanantai) on labra-aika verikokeeseen. 10.2 (perjantai) on lääkäriaika + ultra, punktio suunniteltu seuraavalle viikolle.

Jotenkin tuntuu, että pitäisi olla jossain joku ultra, jolla seurata pistosten vastetta..? Tai siis jos ultrataan 2.2 kun aletaan pisteleen ja 10.2 kun päätetään keräyksestä, niin mistä tiedetään, miten kasvattelu etenee ja pitääkö annostuksia muuttaa?? Vastaanotolla ottamassani kuvassa on kolme ultraa, meikäläisellä kaksi ja verikoe. Vai sovitaanko se ultra jotenkin myöhemmin jollain perusteella?

Apuja. Pohdin tässä kun sain ilmoitukset varatuista ajoista... Eli kp21 (ensi tiistai) käyn pistättämässä Procrenin. Sitten 2.2 (torstai) on lääkärin vastaanotto + ultra ja FSH piikitysten aloitus. 6.2 (eli viides pistopäivä, maanantai) on labra-aika verikokeeseen. 10.2 (perjantai) on lääkäriaika + ultra, punktio suunniteltu seuraavalle viikolle.

Jotenkin tuntuu, että pitäisi olla jossain joku ultra, jolla seurata pistosten vastetta..? Tai siis jos ultrataan 2.2 kun aletaan pisteleen ja 10.2 kun päätetään keräyksestä, niin mistä tiedetään, miten kasvattelu etenee ja pitääkö annostuksia muuttaa?? Vastaanotolla ottamassani kuvassa on kolme ultraa, meikäläisellä kaksi ja verikoe. Vai sovitaanko se ultra jotenkin myöhemmin jollain perusteella?
En tiedä, mutta voisko olla että teillä ekassa ultrassa tehdään tarvittavia lääkitysmuutoksia ja varattais uutta ultraa, jos tarvetta ilmenee? 🤔

Meillä täällä Keski-Suomessa annettiin vain eka ultra-aika ja siellä sitten aina aikataulu- ja jatkosuunnitelmat.
Eli punktioajankin minä sain vasta kolmen ultran jälkeen, kun oltiin jo kahdesti lääkeannostakin ultra/lääkärikäynnillä nostettu.

Muoks. Luin vielä tarkemmin ja joo, aika outo jos ei sitä vastetta ennen tuota 10.2. seurata jos kerran piikitys alkaa 2.2. 🤔 Tai ehkä sitten tuolloin 10.2. tekevät muutoksia, jos tarvetta ilmenee?

Mulla oli lyhyessä kaavassa ultrat kp6, kp10, kp13 ja punktio sitten kp17.

Muokattu viimeksi:
@Tonninseteli mulla lyhyessä kaavassa ei ollut aloitusultraa (tai sillon monta kuukautta aikasemmin katottiin suunnittelukäynnillä edellisen kerran tilannetta). Piikitys alko 4.12 ja kontrolliultra oli 11.12 (perjantaina). Siellä lääkäri pohti sit että pitäskö punktion olla maanantai vai tiistai, päätti tiistain. Eli yks ainut ultra oli mulla ennen punktiota!

En tiedä, mutta voisko olla että teillä ekassa ultrassa tehdään tarvittavia lääkitysmuutoksia ja varattais uutta ultraa, jos tarvetta ilmenee? 🤔

Meillä täällä Keski-Suomessa annettiin vain eka ultra-aika ja siellä sitten aina aikataulu- ja jatkosuunnitelmat.
Eli punktioajankin minä sain vasta kolmen ultran jälkeen, kun oltiin jo kahdesti lääkeannostakin ultra/lääkärikäynnillä nostettu.

Muoks. Luin vielä tarkemmin ja joo, aika outo jos ei sitä vastetta ennen tuota 10.2. seurata jos kerran piikitys alkaa 2.2. 🤔 Tai ehkä sitten tuolloin 10.2. tekevät muutoksia, jos tarvetta ilmenee?

Mulla oli lyhyessä kaavassa ultrat kp6, kp10, kp13 ja punktio sitten kp17.
Aika paljon seurantaultria lyhyes kaavas ollu sulla. Onkohan mulla sitten vähän, kun suunnitelmissa vasta 7 tai 8 pistopäivä seurantaultra ja sen perusteella sit päätetään punktiopäivä tai uus ultra riippuen millanen vaste pistoksilla ollu🤔 meil tääl tosiaan pistokset alotetaan joko kp2 tai kp3 riippuen minä viikonpäivänä alkaa menkat, koska polilla ultrataan maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin.
@Nurppu aaahaa no ei sullakaan sit ollu ku yks ultra. Näköjään vaihtelua on.

Olikohan muuten ihan ok, kun apteekkitilausta tehdessä vaihdettiin farmaseutin kanssa fyremadel siihen johonkin edullisempaan vaihtoehtoon Ganirelixiin? Ei ainakaan mitään vaihtokieltoa ollu ja ei kai apteekista ehdotettais jos ei vois😅

@Tonninseteli mulla lyhyessä kaavassa ei ollut aloitusultraa (tai sillon monta kuukautta aikasemmin katottiin suunnittelukäynnillä edellisen kerran tilannetta). Piikitys alko 4.12 ja kontrolliultra oli 11.12 (perjantaina). Siellä lääkäri pohti sit että pitäskö punktion olla maanantai vai tiistai, päätti tiistain. Eli yks ainut ultra oli mulla ennen punktiota!

Okei... Jotenkin tuntuu pitkään kaavaan oudolta, että vedetään hormonitoiminta ensin ihan nollaan ja sit aletaan sokkona kasvattelemaan 🤔 Tai siis ennen kasvattelua tsekataan vaan, että kaikki on nollassa 😅 Kävin Omapolullakin katsomassa, että se 10.10. aika on nimenomaan punktion sopimista varten. Mitäs sit jos sielä huomataan, et ei saatana, eihän sielä vattassa ole kuin ilmaa 🤯 Sit pistellään toiset kaksi viikkoa ja miehen pitää ostaa uudet lentoliput duuniin 😅

Okei... Jotenkin tuntuu pitkään kaavaan oudolta, että vedetään hormonitoiminta ensin ihan nollaan ja sit aletaan sokkona kasvattelemaan 🤔 Tai siis ennen kasvattelua tsekataan vaan, että kaikki on nollassa 😅 Kävin Omapolullakin katsomassa, että se 10.10. aika on nimenomaan punktion sopimista varten. Mitäs sit jos sielä huomataan, et ei saatana, eihän sielä vattassa ole kuin ilmaa 🤯 Sit pistellään toiset kaksi viikkoa ja miehen pitää ostaa uudet lentoliput duuniin 😅
Mä luulen että ne on vaan optimistisia että yhellä lähtee, mut reagoi tilanteen mukaan 😅 muistan kuulleeni punktiossa vieressä olleen potilaan kohdalla maininnan jotenkin että "sulla tää raportti onkin aika pitkä niin on valunu seuraavalle sivulle" ja se kyseinen raportti oli sellanen missä näky kaikki piikittelypäivät ja ultrapäivät. Ite tulkitsin sen niin että kyseisellä potilaalla oli kasvateltu niitä vähän pidempään sit.

Mä luulen että ne on vaan optimistisia että yhellä lähtee, mut reagoi tilanteen mukaan 😅 muistan kuulleeni punktiossa vieressä olleen potilaan kohdalla maininnan jotenkin että "sulla tää raportti onkin aika pitkä niin on valunu seuraavalle sivulle" ja se kyseinen raportti oli sellanen missä näky kaikki piikittelypäivät ja ultrapäivät. Ite tulkitsin sen niin että kyseisellä potilaalla oli kasvateltu niitä vähän pidempään sit.

Oh dear Jesus, I see my future calling 😅

Nou hätä, se viidennen päivän verikoe nimenomaan mittaa sitä vastetta. Mulla aikoinaan oli se verikoe aamusta ja iltapäivällä soittivat takaisin ja nostivat gonal-annostusta verikokeen tulokseen perustuen 150 -> 225. Mähän olin myös ihan paniikissa, että onko peli jo menetetty vai saadaanko vielä kurssi käännettyä. Mutta kasvattelu eteni suunnitellussa aikataulussa ja punktio oli silloin, kuin alustavasti kaavailtiin. Ja niin vaan saatiin punktioitua 11 follia, joissa 6 solua ja vaikka toivoinkin vähän isompaa saalista (ja sanoivatkin sitten, että seuraavalle kierrokselle annostusta nostetaan heti alkuunsa), niin tästä satsista kuitenkin oli peräisin meidän esikoinen.

Mulla on ollu vähän kommunikaatio-ongelmia nyt HUSin hoitajan kanssa. Niinku täälläki sanoin ni mulle se "yksi välikierto" kuulostaa siis siltä että seuraavista normaaleista kuukautisista voi ilmottautua. Mutta sain nyt vihdoin väännettyä rautalangasta että se tarkoittaa tosiaan, että yhdet normaalit kuukautiset välissä ennen kuin voi ilmoittautua. Eli mun päässä tämä on siis kaksi välikiertoa. :D Kommunikaatio on joskus vaikeeta. Mutta siis, vielä odotellaan tässä se toinen kierto nyt sit tämän jälkeen ennen PASia.

Mulla oli viimeksi lyhyt kaava niiku nytkin ja viimeksi oli kaksi ultraa ennen punktiota. Tällä kertaa taas yksi ultra ja samaa ihmettelin että riittääkö vaan tuo missä päätetään punktio päivä, ilmeisesti riittää 😅 Meillä tosiaan tämä ainut ultra on nyt perjantaina.

Meillä viimeksi gonal-f meni annostelu kynän puolesta tasan, ja nyt on niin että ekaan kynään jää 25iu. Mulla annostelu 175iu , niin oletteko aina käyttäny loput?
Eli pistän ekasta kynästä 25iu ja uudesta sen 150iu vai vaan suoraan uudesta 175iu?😅

Mulla oli viimeksi lyhyt kaava niiku nytkin ja viimeksi oli kaksi ultraa ennen punktiota. Tällä kertaa taas yksi ultra ja samaa ihmettelin että riittääkö vaan tuo missä päätetään punktio päivä, ilmeisesti riittää 😅 Meillä tosiaan tämä ainut ultra on nyt perjantaina.

Meillä viimeksi gonal-f meni annostelu kynän puolesta tasan, ja nyt on niin että ekaan kynään jää 25iu. Mulla annostelu 175iu , niin oletteko aina käyttäny loput?
Eli pistän ekasta kynästä 25iu ja uudesta sen 150iu vai vaan suoraan uudesta 175iu?😅
Mä käyttäisin vanhasta kynästä eka sen 25iu ennen uuteen siirtymistä ☺️

Takaisin