IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Minä olen kertonut kaikille hoidoista, jos keskustelu on vähänkään liipannut sitä. Kenenkään kroppa ei ole täydellinen, ja kun kropassa on vikaa, on vain hyvä käyttää modernia teknologiaa hyväkseen. Minusta asia on verrattavissa vaikkapa siihen, että likinäköinen käyttää silmälaseja tai ykköstyypin diabetekseen sairastunut käyttää insuliinipumppua. Kukaan ei ole valinnut näitä vaivoja itselleen, eikä niihin voi vaikuttaa mitenkään muuten kuin käyttämällä teknologiaa avuksi ongelmien ylittämiseksi.

Aluksi kerroin kevyistä hoidoista kaikille,mutta ärsyttävää se kysely niin tästä ivf en oo puhunu. Eikä varmaan kerrota koskaan 😄
Oon kyllä samaa mieltä, että näistä pitäis puhua enemmän.

Aluksi kerroin kevyistä hoidoista kaikille,mutta ärsyttävää se kysely niin tästä ivf en oo puhunu. Eikä varmaan kerrota koskaan 😄
Oon kyllä samaa mieltä, että näistä pitäis puhua enemmän.
Jeps, kun hoito on meneillään ja "ihmiset" tietää siitä, asioita ei sitten yhtäkkiä voi salata, jos ei huvittaisikaan kertoa jostain vaiheesta.

Minä olen kertonut kaikille hoidoista, jos keskustelu on vähänkään liipannut sitä. Kenenkään kroppa ei ole täydellinen, ja kun kropassa on vikaa, on vain hyvä käyttää modernia teknologiaa hyväkseen. Minusta asia on verrattavissa vaikkapa siihen, että likinäköinen käyttää silmälaseja tai ykköstyypin diabetekseen sairastunut käyttää insuliinipumppua. Kukaan ei ole valinnut näitä vaivoja itselleen, eikä niihin voi vaikuttaa mitenkään muuten kuin käyttämällä teknologiaa avuksi ongelmien ylittämiseksi.
Mulla päätös johtuu osittain myös siitä, että meillä on miehestä johtuva syy ja hän ei halua että asiasta kovasti puhutaan. Kunnioitan hänen päätöstä tietenkin. Ja mä koin välillä tosi ahdistavana, jos joku kysyi miten hoidoissa menee, enkä olisi silloin juuri halunnut ajatella asiaa. Meillä kyllä kaikki läheiset & ystävät, sekä läheiset työkaverit tietää, että just semmoisille "hyvänpäivän" tutuille kuten ne mammakaverit, en halunnut kertoa.

Lapsettomuushoitoihin liittyy paljon henkistä taakkaa (varmasti miehilläkin esim omaa miehuuttaan kohtaan), enemmän kuin esim silmälaseissa :D Niin jotenkin mä en koe että pystyn kaikille avoimesti kertomaan.. mutta erittäin hienoa, että sinä pystyt ja avoimuutta kyllä tarvitaan! 🙏🏻 Mä tarvitsen vaan välillä myös sellaisen ympäristön, jossa kukaan ei tiedä. Varmasti kaikki jakaa just itselleen sopivan verran asiasta :)

Voi hitsi, oli pakko testata tänään kun 5pv blasto siirrettiin viime ma, eli laskujeni mukaan tänään on dpo 13 ja negaa näyttää, ei haamun haamua. Lääkäri määrännyt testipäivän vasta 2.1, mikä on aika myöhään. Kai tässä voi vielä joku ihme tapahtua, mutta mieli laskee jo tammikuun mahdollisia siirtopäiviä.

Blaaah. Laskeskelin, että vuodon ajankohta osuu loppiaiselle/viikonloppulle. Meillä lyhyt kaava ja muistaakseni gonal pistokset viimeksi piti aloittaa vuodon toisena päivänä. Ohjeet julkisella toki saa vaan arkipäivinä, niin saa nähdä päästäänkö seuraavasta vuodosta edes hoitoon. 🤯 Kysäsin asiasta ni sanoivat vaan, että voi olla mahdollista ettei voida aloittaa. Nyt pitää vaan toivoa et kuukautiset alkais vähän aikasemmin tai pari päivää myöhemmin 😵‍💫 Osuuko kellään muulla tuolle ajalle

Blaaah. Laskeskelin, että vuodon ajankohta osuu loppiaiselle/viikonloppulle. Meillä lyhyt kaava ja muistaakseni gonal pistokset viimeksi piti aloittaa vuodon toisena päivänä. Ohjeet julkisella toki saa vaan arkipäivinä, niin saa nähdä päästäänkö seuraavasta vuodosta edes hoitoon. 🤯 Kysäsin asiasta ni sanoivat vaan, että voi olla mahdollista ettei voida aloittaa. Nyt pitää vaan toivoa et kuukautiset alkais vähän aikasemmin tai pari päivää myöhemmin 😵‍💫 Osuuko kellään muulla tuolle ajalle
Eikö niitä ohjeita voi saada etukäteen? 🤔 Meidän klinikalla on ohjeena, et jos arvelee vuodon alkavan vkonloppuna niin pitää ilmoittautua etukäteen ja saa ohjeet perjantaina jo valmiiksi…

Eikö niitä ohjeita voi saada etukäteen? 🤔 Meidän klinikalla on ohjeena, et jos arvelee vuodon alkavan vkonloppuna niin pitää ilmoittautua etukäteen ja saa ohjeet perjantaina jo valmiiksi…
Ei saa ainakaan hussilla. Vastaus oli ”Eri syistä johtuen meidän ei ole mahdollista etukäteen antaa ohjeita pistosten aloitukselle.” … 😩

Saitkin vastauksen että synarela, onko sinulla jo resepti tähän? Lääkkeellä on toimituskatkos tammi-maaliskuussa. Itselläni on IVF maaliskuussa, sumuttelu alkaa ehkä helmikuun lopulla ja lääke piti hakea jo joulukuussa ettei jää ilman.
Kiitos paljon kun kerroit tästä! Yhdessä kohtalaisen matkan päässä olevassa apteekissa oli vielä hyllyssä ja kävin hakemassa. Muuten en olisi tiennyt mitään.

Mulla lääkehaku näyttää Synarelan kohdalla täysin eioota, mut vilkaisin vaan toisen valmistajista. Onpa kummallinen juttu, että tollainen pitkä toimituskatko, mistähän johtuu? Yritin pyytää reseptiä etukäteen, mutta kun yksi alkio vielä siirtämättä niin ei luonnollisesti annettu. Kertapistos kuulostaa itseasiassa paljon iisimmältä kuin sumuttelut, mutta mua pelottaa, kun lääkäri sanoi jotenkin, että se herkemmin lamaa liikaa omaa toimintaa... Tuossa kun juuri täällä puhuimme matalasta AMH:sta niin etenkin meillä ois sit kai riskimpi käyttää pistosta kuin sumuja... Mutta ei kyllä kiinnosta pahimmillaan odottaa toukokuullekaan!😬

Mulla lääkehaku näyttää Synarelan kohdalla täysin eioota, mut vilkaisin vaan toisen valmistajista. Onpa kummallinen juttu, että tollainen pitkä toimituskatko, mistähän johtuu? Yritin pyytää reseptiä etukäteen, mutta kun yksi alkio vielä siirtämättä niin ei luonnollisesti annettu. Kertapistos kuulostaa itseasiassa paljon iisimmältä kuin sumuttelut, mutta mua pelottaa, kun lääkäri sanoi jotenkin, että se herkemmin lamaa liikaa omaa toimintaa... Tuossa kun juuri täällä puhuimme matalasta AMH:sta niin etenkin meillä ois sit kai riskimpi käyttää pistosta kuin sumuja... Mutta ei kyllä kiinnosta pahimmillaan odottaa toukokuullekaan!😬
Lääkkeet, resepti saa tilattua myös Viron apteekeista, omakanta palvelussa piti tehdä joku hyväksyntä... Toki Kela omavastuu hyvityksen saa vasta jälkikäteen, se pitää hakea erikseen. Reumalääk reseptillä oon sieltä tilannut, kun Suomessa olivat loppu.

@Toiveikasss Onpa tosi tylsä periaate 😞 Toivotaan siis että sun menkat alkaa arkipäivänä!

@Onnenomena Hei hyvä kun kerroit! Tsekkasin lääkehaun uudelleen ja näköjään muutamassa paikassa vielä sittenkin on. Mun tarvis myös hakea tuota Synarelaa ja vaihtoehtoiset lääkkeet ei mun kohdalla valitettavasti tuu kysymykseen ☹️ Katsotaan jos vielä saisin!

Joo mietin kans Viroa, mut liekkö seki yhtälailla ostettu tyhjäksi, kun itsellä vasta helmikuussa tarve... Sieltä kandeis ostaa myös luget ym keltarauhastuet. Saako kysyä @Syreen miksi vaihtoehtoiset eivät sovi sulle?

Joo mietin kans Viroa, mut liekkö seki yhtälailla ostettu tyhjäksi, kun itsellä vasta helmikuussa tarve... Sieltä kandeis ostaa myös luget ym keltarauhastuet. Saako kysyä @Syreen miksi vaihtoehtoiset eivät sovi sulle?
Eka kierros lyhyellä kaavalla meni pahasti pieleen, follit kypsyivät eri tahtiin ja iso osa munasoluista jäi epäkypsiksi. Ratkaisuna tähän yritetään nyt seuraavassa kierroksessa ”keskipitkää” kaavaa jossa alku mennään pitkän kaavan mukaan ja sitten hypätäänkin lyhyeen. Varsinainen pitkä kaava ei kuulemma sovellu mulle korkean hyperstimulaatioriskin takia. Procren depot on liian pitkävaikutteinen tähän keskipitkään, toinen vaihtoehto ois Progynova mutta sitä taas ei suositella aurallisen migreenin takia (kohonnut riski veritulppiin, esim aivoinfarktiin). Eli vaihtoehdoksi jää vaan se Synarela, minkä toivottavasti saan vielä hankittua jostain 🙈

Täällä kp1 ja juuri Omapolulle näpyttelin ilmoittautumisen ensimmäiseen pitkän kaavan IVF hoitoon. Jännää 🤩 Vaikka eihän tässä nyt tavallaan muuta tapahdu vielä hetkeen kun se Procren piikki sitten joskus kp21 ja taas odotellaan menkkoja, mutta ainakin tavallaan tuntuu, että homma etenee 🤷‍♀️

En tiedä kirjoitinko jo aiemmin, meille tosiaan ihan kysymättä vaihdettiin Synarela suoraan tuohon Procreniin kun lääkärin mukaan on noita saatavuusongelmia. En edes tajunnut kysellä miten vaikuttaa tai eroaa, luotan lääkäriin. Meillä AMH 1,36 ja nyt oli antraalifolleja näkyvissä 7+8 viimeisimmässä ultrassa.

Täällä kp1 ja juuri Omapolulle näpyttelin ilmoittautumisen ensimmäiseen pitkän kaavan IVF hoitoon. Jännää 🤩 Vaikka eihän tässä nyt tavallaan muuta tapahdu vielä hetkeen kun se Procren piikki sitten joskus kp21 ja taas odotellaan menkkoja, mutta ainakin tavallaan tuntuu, että homma etenee 🤷‍♀️

En tiedä kirjoitinko jo aiemmin, meille tosiaan ihan kysymättä vaihdettiin Synarela suoraan tuohon Procreniin kun lääkärin mukaan on noita saatavuusongelmia. En edes tajunnut kysellä miten vaikuttaa tai eroaa, luotan lääkäriin. Meillä AMH 1,36 ja nyt oli antraalifolleja näkyvissä 7+8 viimeisimmässä ultrassa.
Olkoon ivf-tienne lyhyt, tasainen ja onnistunut! 😍

Jaaha, en kuulemma voi saada reseptiä Synarelasta valmiiksi. Kaikki muut reseptit on jo kirjoitettu, paitsi se 🙄 Priorisoidaan että ne joilla on hoito tammikuussa saisivat lääkkeet, minkä tottakai ymmärrän (meillä hoito alkamassa vasta helmikuussa). On silti vähän epäreilua et jos osassa paikoista nimenomaan neuvotaan hakemaan lääkkeet jo valmiiksi maaliskuulle ettei jää ilman. Ei ois kannattanut kiltisti kysellä virallista reittiä vaan pyytää resepti muualta 😬

Jaaha, en kuulemma voi saada reseptiä Synarelasta valmiiksi. Kaikki muut reseptit on jo kirjoitettu, paitsi se 🙄 Priorisoidaan että ne joilla on hoito tammikuussa saisivat lääkkeet, minkä tottakai ymmärrän (meillä hoito alkamassa vasta helmikuussa). On silti vähän epäreilua et jos osassa paikoista nimenomaan neuvotaan hakemaan lääkkeet jo valmiiksi maaliskuulle ettei jää ilman. Ei ois kannattanut kiltisti kysellä virallista reittiä vaan pyytää resepti muualta 😬
Voi ei! 😑

Täällä välikierron kp4 meneillään. Ootan kerrankin innolla jo uusia menkkoja, niistä sit pääsen pistelemään lyhyen kaavan mukaan 😍 vieläkin tuottaa ajatustyötä hyväksyä, et toinen ei luomusti nyt sit tuu. Vieläkin pyörittelen mielessä ja manaan kroppaa joka pettäny. Mut innoissani silti nyt et lähestyy kongreettiset hoidot, joilla hope so se toinen vihdoin saatas. Sit olis kyllä meiän lapsiluku täynnä. Ei pää kestä kyllä tätä yrityshommaa. Pelottaa kyllä silti, että mitä jos nää ivf hoidotkaa ei auta.

Mun kierrot on ollu max 26 päivää tässä vuoden sisää, et hoitokierto pitäs tammikuun puolen välin jälkeen alkaa. Ovaleapia 150 yksikköö kp2 alkaen ja viidennestä pistopäivästä alkaen sitten jarrua. Jännittää kyllä kovasti miten kroppa alkaa noihin reagoimaan ku yhdenkin munasolun kypsyttely ollut vähän kipeetä. Ja kuinka paljon niitä ylipäätään lähtee kypsymään.

Ja täällä tosiaan amh on 3,5 ja fsh oli 7.1. Selittämättömiä ollaan, mut miehen sytostaattien takia suoraan nyt nopeutetusti ivf.

Muokattu viimeksi:
Takaisin