IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Mulla on ainakin ollut eniten raskausoireita (rintakipu yms) juuri siirron jälkeen (tai jopa ennen riippuen lääkkeistä) ja sitten ne loppu kuin seinään 1-2 viikon jälkeen. Jopa niillä kerroilla kun olen ollut raskaana 😅 eli mulla kyllä lääkkeet aiheuttaa / korostaa niitä.

Tässä raskaudessa oireet palasivat (pahoinvointi yms) vasta rv 9-10 ja rinnat eivät itseasiassa ole vieläkään kipeät vaikka on jo viikko 23 😂
Kiitos, tämä on hyvä tietää! Osaa sitten seuraavalla kerralla myös arvioida, että mistä mikäkin oire johtuu. ”Yllättäen” sitä analysoi kaikki tuntemuksia aika paljon.

Ivf-suunnittelu Taysissa takana ja on kyllä aika pöyristynyt olo kun hommat eteneekin tosi nopeesti! Seuraavasta kierrosta saan aloittaa piikittelyt, jos kierto alkaa 28.12 tai jälkeen, muuteen loppiaisviikonloppu sotkee kierron. Ja lyhyellä kaavalla, mun alhaisen AMH:n takia. Pistokset suurimmalla 375-annokksella Meriofert lääkkeellä. Lääkehän pitäisi ostaa nyt, harmillisesti loppuvuodesta hintakattoa ajatellen. Ja sit mietityttää, jos en edes pääse aloittamaan vielä ens kierrossa pistelyä😏
Hei,

Olen tätä ketjua pitkään seurannut sivusta, mutta nyt on pakko tulla kyselemään. @Röllineiti millä lääkäri perusteli lyhyttä kaavaa matalan AMH:n takia? Olen monessa paikassa törmännyt näihin kokemuksiin, että matalalle AMH:lle suositellaan lyhyttä kaavaa, jottei oma hormonitoiminta sammuisi. Itselläni myös alhainen AMH ja hieman kohonnut FSH vain 30-vuotiaana. Ensimmäinen IVF tehtiin äskettäin lyhyellä kaavalla siksi kun pitkän kaavan lääkkeissä oli saatavuusongelmia. Muuten kaikki kolme Tilkan lääkäriä, joilla hoitopolkumme aikana ennen ensimmäistä IVF:ää olemme käyneet ovat puhuneet, että meille tehtäisiin pitkä kaava juurikin alhaisen AMH:n vuoksi, jotta munasoluja saataisiin enemmän. Esitin huolenaiheeni pitkän kaavan lamauttavasta vaikutuksesta, mutta lääkäri ei ollut asiasta lainkaan huolissaan, kuulemma pitkästä kaavasta omalla hormonitoiminnalla kestää vain vähän kauemmin toipua, mutta se palautuu kuitenkin.

Mietin nyt tässä annanko lääkärin ehdotukselle periksi ja kokeillaan seuraavaksi pitkää kaavaa vai vaadinko uuden lyhyen kaavan käsittelyn. Vaste oli ihan ok (8 rakkulaa tyhjennettiin), mutta saalis kuitenkin pieni (3 solua), joskin kaikki hedelmöittyivät ja kaksi selvisi balstoiksi.

Hei,

Olen tätä ketjua pitkään seurannut sivusta, mutta nyt on pakko tulla kyselemään. @Röllineiti millä lääkäri perusteli lyhyttä kaavaa matalan AMH:n takia? Olen monessa paikassa törmännyt näihin kokemuksiin, että matalalle AMH:lle suositellaan lyhyttä kaavaa, jottei oma hormonitoiminta sammuisi. Itselläni myös alhainen AMH ja hieman kohonnut FSH vain 30-vuotiaana. Ensimmäinen IVF tehtiin äskettäin lyhyellä kaavalla siksi kun pitkän kaavan lääkkeissä oli saatavuusongelmia. Muuten kaikki kolme Tilkan lääkäriä, joilla hoitopolkumme aikana ennen ensimmäistä IVF:ää olemme käyneet ovat puhuneet, että meille tehtäisiin pitkä kaava juurikin alhaisen AMH:n vuoksi, jotta munasoluja saataisiin enemmän. Esitin huolenaiheeni pitkän kaavan lamauttavasta vaikutuksesta, mutta lääkäri ei ollut asiasta lainkaan huolissaan, kuulemma pitkästä kaavasta omalla hormonitoiminnalla kestää vain vähän kauemmin toipua, mutta se palautuu kuitenkin.

Mietin nyt tässä annanko lääkärin ehdotukselle periksi ja kokeillaan seuraavaksi pitkää kaavaa vai vaadinko uuden lyhyen kaavan käsittelyn. Vaste oli ihan ok (8 rakkulaa tyhjennettiin), mutta saalis kuitenkin pieni (3 solua), joskin kaikki hedelmöittyivät ja kaksi selvisi balstoiksi.
Hei, voisin kertoa oman kokemukseni aiheeseen. Yksityisellä on sanottu, että lyhyt parempi alhaisella amh:lla ja julkisella, että pitkä. Minulle on tehty 3 lyhyttä yksityisillä ja 3 pitkää julkisella. Paras tulos tuli kerran yhdellä pitkän kaavan hoidolla, mutta muuten ei juurikaan tuloksissa ole ollut eroa. Jos tekisin vielä hoidon, niin haluaisin ehkä pitkän kaavan. Toki lääkkeetkin vaikuttaa ja ihan se, millainen tilanne sillä hetkellä sattuu olemaan.

@Geenivirhe isosti onnea plussasta!
:red-heart:

Täällä oli raskaustestin päivä tänään ekan IVF tuoresiirron jälkeen ja se oli valitettavasti negatiivinen. Paljon oli erilaisia raskausoireita siirron jälkeen, mutta ehkä ne oli sitten lääkkeistä. Onko muilla ollut niin, että oireita, kuten alavatsaan nipistelyä, rintojen arkuutta ym. on siirron jälkeen noin viikon verran, mutta sitten oireet loppuivat. Pohdin että liittyykö tuo jonkun lääkkeen vaikutusaikaan, vai onko siellä ollut kiinnittymisyritys joka heti tuntuisi tällaisina oireina?

Kaksi alkiota saatiin keräyksestä pakkaseen. Hoitaja äsken soitteli raskaustestin tuloksesta ja yllätykseksi kertoi, että näyttää siltä, että joulusta huolimatta päästään seuraavaksi suoraan PAS yritykseen, eikä väliin tulekaan kiertoa odoteltavaksi. Tämä oli positiivinen uutinen kun etukäteen oli puhe että tulisi kierron verran taukoa.

Mitenkäs @Monni92, joko olette saaneet tulokset?
Kiitos kysymästä. Ei ole tullut vielä tuloksia, mutta voin sanoa kyllä jo nyt, että ei onnistanut meitä tässä kierrossa. Keskiviikkona tein Pregcheckin liuskatestin, joka oli täydellisen negatiivinen. Verta alkoi tihkuttamaan jo sunnuntaina, ja eiliselle merkkasin, että menkat alkoi, kun vuoto alkoi olla sen verran runsasta. Mulla on luteaali yleensä ollu 11 päivää ja sunnuntaina tuli täyteen 11 päivää punktiosta, eli todennäköisesti Terolutit vaan myöhästytti menkkojen alkamista kunnolla.

Pahoittelut, että negatiivista näyttää sielläkin 😞 Mutta hyvä juttu, että pääsette noin nopeasti PASiin sitten!

Mulla oli kans vaikka ja sun mitä oireita, ja ehdin jo innostua, kun aiemmin ei ole ollut mitään. Todennäköisesti johtuivat kuitenkin sitten lääkkeistä. No, osaapa sitten seuraavalla kerralla varautua.

Heips! Hyppään mukaan tähän ketjuun. Neljä tuloksetonta inssiä takana ja nyt siirrytään ivf-hoitoihin. Kp2 aloitetaan pistelyt gonal f:llä, kp 6 kontrolliultra ja jarruna sit jossain kohtaa Fyremadel. Rakkuloita näkyi molemmissa munasarjoissa reilusti ja amh on sen verran korkea, että folleja todennäkösesti tulee ihan hyvin, arveli gyne. Hyperin riskiä yritetään välttää vähän pienemmillä gonal annoksilla. Olin positiivisesti yllättynyt gonal f:stä. Se näkyy olevan tollanen insuliinikynän tyylinen, mitä myös ovitrelle on ollut. Sen sijaan se jarru on oikein kunnon ”napapiikki” ja ilmeisen tylsällä neulalla = mies saa luvan pistää sen mulle 😄 en oo enää tänään käyttänyt lugeja, eli menkkoja odotan saapuviksi sunnuntaille, sit se oliskin menoa 🙈🙏🏻

Pettynyt, ärsyyntynyt ja jotenkin katkera olo, että inssit eivät auttaneet ja ”joudutaan” lähteä ivf-hoitoihin. Samalla fiilis on kiitollinen ja toiveikas. Ihanaa, että onnistumisprosentit paranee huomattavasti ja on ylipäätään mahdollisuus saada hoitoja.

Hei,

Joo tosissaan julkisen lääkäri sanoi, että lyhyt kaava sen takia, että pitkässä kaavassa mun AMH:lla (0.2)( ja FSH oli myös jotain 15), oma hormonitoiminta voi sammua. Lisäsi että joissain tapauksissa voidaan myöhemmin kokeilla pitkää. Ja että lyhyessä 5 rakkulaa olisi hyvä tulos.

Hei,

Hei moi Tiputii! Samojen kysymysten kanssa pyörin eli meillä tehtiin yksityisella eka IVF ja se oli nopea lyhyt kaava ja kokoajan 8 rakkulaa, joista 5 solua, joista 4 kypsää ja kuten sulla, kehittyivät hyvin blastoiksi. Jos vika siirto ei alkuvuodesta nappaa, on edessä juurikin Tilkan ivf ja suosittelivat siellä tosiaan sit pitkää kaavaa, että soluja saataisiin enemmän. Esitin myös huoleni hormonitoiminnan sammumisesta (oispa ihan sairaan kamalaa, jos niin kävis!). Sanoivat et semmoinen huolena, jos AMH alkaa olla alle 0,6. No itselläni oli vuosi sitten 0,9, mutta ei kuulemma kannata mitata uudelleen, että jos on tässä iässä jo matala (olen 36v) niin ei pitäisi laskea enää rajusti vaan vähitellen. Sen sijaan jos arvo on korkea niin voi todennäköisemmin esim. nelikymppisenä romahtaa. Mikä sun AMH on?

Lääkäri jopa varoitteli hyperin riskistä, mikä kuulostaa itselle utopistiselta. Mulla on niitä antraalifolleja, vai mikä oikea termi onkaan, ollut aina joku 10-15, kertooko se, mikä voi keräyksen maksimimäärä olla? Vai tuleeko niitä jostain lisää? Lääkäri myös ihmetteli, miksi yksityisellä halutaan lähes aina tehdä lyhyt kaava. Mies totesi, että varmaan nopeammalla tempolla saavat enemmän rahaa🙈 Ihan hyvillä mielillä lähden kokeilemaan pitkää kaavaa ja ylipäätään Hussia, vaikka etukäteen pelkäsin, et siirtyminen yksityiseltä julkiselle on varmaab kamalaa etenkin kaiken jonottamisen takia niin tällä kertaa oli niin kiva lääkäri, ettei endodiagnoosikaan tuntunut erityisen pahalta😁

Hei moi Tiputii! Samojen kysymysten kanssa pyörin eli meillä tehtiin yksityisella eka IVF ja se oli nopea lyhyt kaava ja kokoajan 8 rakkulaa, joista 5 solua, joista 4 kypsää ja kuten sulla, kehittyivät hyvin blastoiksi. Jos vika siirto ei alkuvuodesta nappaa, on edessä juurikin Tilkan ivf ja suosittelivat siellä tosiaan sit pitkää kaavaa, että soluja saataisiin enemmän. Esitin myös huoleni hormonitoiminnan sammumisesta (oispa ihan sairaan kamalaa, jos niin kävis!). Sanoivat et semmoinen huolena, jos AMH alkaa olla alle 0,6. No itselläni oli vuosi sitten 0,9, mutta ei kuulemma kannata mitata uudelleen, että jos on tässä iässä jo matala (olen 36v) niin ei pitäisi laskea enää rajusti vaan vähitellen. Sen sijaan jos arvo on korkea niin voi todennäköisemmin esim. nelikymppisenä romahtaa. Mikä sun AMH on?

Lääkäri jopa varoitteli hyperin riskistä, mikä kuulostaa itselle utopistiselta. Mulla on niitä antraalifolleja, vai mikä oikea termi onkaan, ollut aina joku 10-15, kertooko se, mikä voi keräyksen maksimimäärä olla? Vai tuleeko niitä jostain lisää? Lääkäri myös ihmetteli, miksi yksityisellä halutaan lähes aina tehdä lyhyt kaava. Mies totesi, että varmaan nopeammalla tempolla saavat enemmän rahaa🙈 Ihan hyvillä mielillä lähden kokeilemaan pitkää kaavaa ja ylipäätään Hussia, vaikka etukäteen pelkäsin, et siirtyminen yksityiseltä julkiselle on varmaab kamalaa etenkin kaiken jonottamisen takia niin tällä kertaa oli niin kiva lääkäri, ettei endodiagnoosikaan tuntunut erityisen pahalta😁

Mulla oli 34-vuotianaana 7/2019 AMH 1,2 ja FSF 7,8 . Sit nyt 7/2022 olivat 0,2 ja 15,6. Järkytyin kuinka nopeesti oli sit laskenut 🙄 tai no, 3v, onko nopee vai ei 😅

Mä voisin kans kommentoida tähän. Olen 28 vuotias ja ensimmäisen kerran AMH mitattiin keväällä 2021 ja se oli 1.2 ja vuoden päästä
keväällä 2022 ja se oli 0.58. Muistan itse kuinka järkytyin tuosta laskusta noin lyhyessä ajassa. Lopuksi haluan kuiteniin tsemata, että vaikka punktiosta saatiin kaksi munasolua, niin olin niin onnekas, että ensimmäinen siirto onnistui. Olin yksityisellä ja tehtiin lyhyellä kaavalla.

Hei kiitos Alina_, Röllineiti, Kaihonkukka ja Elli_ vastauksista! Ehkä uskallan lähteä kokeilemaan pitkää kaavaa, vaikka lyhyt olikin niin ihanan helppo ja nopea! Vaikkei pitkä kaava sammuttaisi hormonitoimintaa, on tietysti ikävää odotella oman hormonitoiminnan tokenemista kun muutenkin kyttää omia kiertojaan ja miettii toimiiko kaikki kuten pitää.

AMH oli helmikuussa 0,62 ja FSH joskus keväällä 13. AMH:n mittauksen aikaan kävin ensimmäisessä ultrassa, josta löytyi vain 3 follia oikealta ja ehkä 1 vasemmalta. Luin It starts with the egg -kirjan ja otin vitamiinit ja antioksidantit käyttöön (Q10, NAC, alfalipoiinihappo), miehelle samat napit + L-karnitiini. Miehellä oli siittiöiden liikkuvuus ja määrä alle viiterajojen. Olen lukenut, että arvot voivat kierrosta toiseen toki heitellä, mutta olin silti yllättynyt, miten seuraavissa ultrissa folleja on aina ollut 9-10 ja miehen siittiöidenkin määrä oli normalisoitunut (joskin liikkuvuus edelleen alentunut). Uskon, että pillerien popsimisesta on ollut hyötyä, vaikkei tästä suoraa syy-seuraussuhdetta voikaan päätellä. Kiertoni toimii muuten kai ihan normaalisti, ainakin todistetusti ovuloin, joskin luteaalini on vähän lyhyehkö (parhaimmillaan noin 12 pv, ollut välillä lyhyempikin).

Nyt odottelen uutta kiertoa alkavaksi välikierron jälkeen, jotta pääsen ilmoittautumaan PAS:iin. Olen tuhruttanut ihan huolella tässä välikierrossa koko luteaalin, ja vähän huolettaa, onko kiertoni jo riittävän normaali alkionsiirtoa ajatellen. Sitä ei viitsisi niitä vähiä alkioita tuhlata epäotollisiin kiertoihin.

Ja ihana kuulla Elli_, että sinulla onnistui heti ensimmäisellä kerralla! Muistan lukeneeni ketjun alusta onnistumisestasi ja se antoi todella paljon toivoa!

En löytänyt Googlen avulla, mitä kauppanimiä on sillä nenäsumutteella, mitä pitkässä kaavassa aluksi käytetään. Kertoisiko joku? Haluaisin lukea lääkeselosteen.

Plussasin pari viikkoa sitten ja olin aivan onnessani, ettei tarvitsekaan lähteä ivf-hoitoon. Mutta aatonaatonaattona tuli keskenmeno, joten se siitä. 💔 Seuraavista menkoista voin ilmoittautua hoitoon, pitkällä kaavalla. Nyt kun on ilmennyt että raskaus voi alkaa ihan ilman ivf:ääkin (tosin eka kerta kolmeen vuoteen), niin olen alkanut pelätä, jos tärppääkin juuri siinä kierrossa, jossa aloitan nenäsumutteen... Sehän aloitetaan siinä vaiheessa kun raskaustesti ei vielä näytä plussaa, vaikka olisikin tärpännyt. Infossa hoitaja tosin sanoi, ettei siitä olisi alkiolle haittaa, mutta minä mietin sitä silti... Voi olla ihan tyhmää pohditaa, mutta en mahda mitään että ajatus kiertää. Olen todella stressaantunut tästä ivf:stä. Jos raskaus olisi jatkunut, olisin säästynyt tältä...

Muokattu viimeksi:
En löytänyt Googlen avulla, mitä kauppanimiä on sillä nenäsumutteella, mitä pitkässä kaavassa aluksi käytetään. Kertoisiko joku? Haluaisin lukea lääkeselosteen.

Plussasin pari viikkoa sitten ja olin aivan onnessani, ettei tarvitsekaan lähteä ivf-hoitoon. Mutta aatonaatonaattona tuli keskenmeno, joten se siitä. 💔 Seuraavista menkoista voin ilmoittautua hoitoon, pitkällä kaavalla. Nyt kun on ilmennyt että raskaus voi alkaa ihan ilman ivf:ääkin (tosin eka kerta kolmeen vuoteen), niin olen alkanut pelätä, jos tärppääkin juuri siinä kierrossa, jossa aloitan nenäsumutteen... Sehän aloitetaan siinä vaiheessa kun raskaustesti ei vielä näytä plussaa, vaikka olisikin tärpännyt. Infossa hoitaja tosin sanoi, ettei siitä olisi alkiolle haittaa, mutta minä mietin sitä silti... Voi olla ihan tyhmää pohditaa, mutta en mahda mitään että ajatus kiertää. Olen todella stressaantunut tästä ivf:stä. Jos raskaus olisi jatkunut, olisin säästynyt tältä...
Mun kummityttö on saanut spontaanisti alkunsa nenäjarrujen aikaan. Oli ollut yllätys sekä lääkärille että äidille... (Terve tyttö, nyt jo koulussa)
Lääkäri oli monesta eri taholta tarkastanut ettei lääkkeestä vaaraa sikiölle ole ollut, äitinsä teki sen myös.
Tyttö syntyi maaliskuun alussa, kun ivf piti olla elo-syyskuussa. Lääke oli alkanut toukokuun kierrosta, jatkuen elokuulle. Koko kesän oli kärsinyt karmeista lääkepahoinvoinneista, kunnes hoitoaikataulutus elokuussa ultrassa selvisi todellinen syy... (raskaus pahoinvointi)
Olivat hoidoissa Kyks, sitä ennen yli 2vuotta yksityisellä.

Muokattu viimeksi:

Oon tosi pahoillani keskenmenosta ❤️ Mulle oli myös aikanaan tosi iso pettymys joutua ivf-hoitoon ja koen että se ekan kohdalla myös vaikutti mun äitiyteen. Ajattelin etten ole "tarpeeksi" äiti, että olen jotenkin huijannut tieni äitiyteen. Toisen lapsen kohdalla en ole kertonut esim mammakavereille miten lapsi on saanut alkunsa, ei siksi että se hävettäisi tms vaan siksi että nyt ajattelen enemmän että tämä on se keino, miten meidän lapset tulevat maailmaan. Kun en ole kertonut kellekään, ei tarvitse vastata kysymyksiin tai saada sääliä osakseen.

Sä selviät kyllä tästäkin. Ihmisillä on erilaisia kokemuksia ivf:stä, mutta mä sanoisin että se hoito itsessään on ollut kyllä helppo kaikkeen yrittämiseen ja keskenmenoihin verraten. Saa tehdä konkreettisesti jotain ja voi olla varma että sillä on merkitystä ja vaikutusta. Paljon voimia sulle ❤️

Oon tosi pahoillani keskenmenosta ❤️ Mulle oli myös aikanaan tosi iso pettymys joutua ivf-hoitoon ja koen että se ekan kohdalla myös vaikutti mun äitiyteen. Ajattelin etten ole "tarpeeksi" äiti, että olen jotenkin huijannut tieni äitiyteen. Toisen lapsen kohdalla en ole kertonut esim mammakavereille miten lapsi on saanut alkunsa, ei siksi että se hävettäisi tms vaan siksi että nyt ajattelen enemmän että tämä on se keino, miten meidän lapset tulevat maailmaan. Kun en ole kertonut kellekään, ei tarvitse vastata kysymyksiin tai saada sääliä osakseen.

Sä selviät kyllä tästäkin. Ihmisillä on erilaisia kokemuksia ivf:stä, mutta mä sanoisin että se hoito itsessään on ollut kyllä helppo kaikkeen yrittämiseen ja keskenmenoihin verraten. Saa tehdä konkreettisesti jotain ja voi olla varma että sillä on merkitystä ja vaikutusta. Paljon voimia sulle ❤️
Kiitos ❣️

Saitkin vastauksen että synarela, onko sinulla jo resepti tähän? Lääkkeellä on toimituskatkos tammi-maaliskuussa. Itselläni on IVF maaliskuussa, sumuttelu alkaa ehkä helmikuun lopulla ja lääke piti hakea jo joulukuussa ettei jää ilman.

Saitkin vastauksen että synarela, onko sinulla jo resepti tähän? Lääkkeellä on toimituskatkos tammi-maaliskuussa. Itselläni on IVF maaliskuussa, sumuttelu alkaa ehkä helmikuun lopulla ja lääke piti hakea jo joulukuussa ettei jää ilman.
Hyvä tietää, soitan polille huomenna. Ei ole reseptiä vielä. Kiitos!

Edit. Kyllä olikin jo resepti Kannassa. Kiitos vinkistä, niin tuli hoksattua.

Muokattu viimeksi:
Takaisin