IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tässä Terveyskirjaston määritelmät: "Noin 10–15 % kliinisesti todetuista raskauksista päätyy keskenmenoon, yleensä ennen 12. raskausviikon täyttymistä. Kliininen raskaus tarkoittaa raskautta, jossa raskaustesti on selvästi ollut positiivinen ja jonka arvioitu kesto on vähintään kuusi viikkoa tai kaikututkimuksessa on todettu kohdunsisäinen raskaus. Lisäksi on erittäin varhaisia keskenmenoja, joissa hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun ja muodostanut sen verran istukkasolukkoa, että raskaustesti on positiivinen. Vuoto kuitenkin alkaa muutaman päivän myöhässä, mahdollisesti tavallista runsaampana. Arvioidaan, että jopa puolet hedelmöityksistä päätyy tällaiseen tilanteeseen; tätä kutsutaan termillä "biokemiallinen raskaus"."

Eikö @Nurppu sinulla raskaus edennyt rv 5+ jotain asti ainakin? Olisi siis keskenmeno tämän perusteella.
Raskausviikkojutut jäi mulle vähän mysteeriks, että mihin kukakin viittaa. Mulla raskaus oli kestänyt muistaakseni 5 viikkoa 1 päivä siinä kohtaa kun oli 3663 hCG, mikä mun ymmärtääkseni on 6. raskausviikko. Tuossa tekstissä oli mainittu kuitenkin että "kesto on vähintään kuusi viikkoa". Silti munkin tulkinta olisi että ei oo kemiallinen ollut, ja myös mulle vaikutelma on että tuolle kemialliselle ei ole "virallista" määritelmää (esim. hCG yli 1000IU/l tai kesto yli 6 viikkoa tmv), jolloin voisi olla että noilla olisi tuolla polilla joku lukittu kaava miten nämä luokitellaan. Eli "jos ei oo näkyny ultrassa - > kemiallinen". Toivon että ei, vaan voivat soveltaa järjellä.

Raskausviikkojutut jäi mulle vähän mysteeriks, että mihin kukakin viittaa. Mulla raskaus oli kestänyt muistaakseni 5 viikkoa 1 päivä siinä kohtaa kun oli 3663 hCG, mikä mun ymmärtääkseni on 6. raskausviikko. Tuossa tekstissä oli mainittu kuitenkin että "kesto on vähintään kuusi viikkoa". Silti munkin tulkinta olisi että ei oo kemiallinen ollut, ja myös mulle vaikutelma on että tuolle kemialliselle ei ole "virallista" määritelmää (esim. hCG yli 1000IU/l tai kesto yli 6 viikkoa tmv), jolloin voisi olla että noilla olisi tuolla polilla joku lukittu kaava miten nämä luokitellaan. Eli "jos ei oo näkyny ultrassa - > kemiallinen". Toivon että ei, vaan voivat soveltaa järjellä.
Mulla on ollut kaksi keskenmenoa, ensimmäinen 5+2 ja toinen 7+2. Ensimmäinen luettiin myös keskenmenoksi (PHKS/Tilkka) ja kahden jälkeen pääsimme kromosomitutkimuksiin + tukostaipumukset, ja sain myös rautainfuusion. Mä sanoin silloin lääkärille aika tiukasti, että haluaako hän mun kokevan vielä kolmannen keskenmenon vai tutkitaanko nyt.

Oletko miettinyt että pyytäisit seuraavan siirron lääkkeelliseen kiertoon? Siinähän omaa keltarauhasta ei tule, niin ei tarvitse miettiä että onko siinä jotain häikkää.

@Kosmos tämäkin on Tilkka, ja vissiin on käytännöt muuttuneet, koska tuli lääkäriltä vastaus että tämä on heillä kemiallinen. Luokitellaan kuulemma keston mukaan sekä sen, että ultraäänitutkimusta ei tehty. Myönsi että tuolla hCG:lla kyllä yleensä näkyy raskauspussi ultrassa ja että nämä luokittelut on vähän kankeita joissain tapauksissa.

Saakeli jos tämä nyt estää / myöhästyttää jonkun relevantin diagnoosin saamista. Että pitäis olla haukkana juoksemassa yksityisellä ultrassa noilla main että varmasti saa merkinnän että joku on nähnyt jotain eikä ainut todiste ole kotitestit/verikokeet.

Meillä edetään, ma on nyt varattu kalenteriin eka PAS! Ei tule työnteosta yhtään mitään, ajatukset ihan hajalla kuin parvi perhosia.

Miten voi valmistautua siirtoon? Varailin pari joogatuntia ja ajattelin varmistaa päivittäin rauhallista kävelyä tai vesijuoksua. Olisi mieli rauhallinen ja hyvät yöunet, ei alkoholia ja kivoja asioita mitä puuhata.

Tämähän se on, että joka raskaudesta on mentävä haukkana yksityiselle varhaisimmista varhaisimpaan ultraan, jotta on mitään mahdollisuutta päästä keskenmenotutkimuksiin.

Oma kokemus on näissä varhaisissa, että isoa hajontaa on lääkäreissä ja heidän näkemyksissään (ja siis ihan tilkassakin).. Mulla on siis nyt ollut tuulimuna, kkm ja kolme varhaista km, en vieläkään tiiä mihin ne lasketaan, kaikki on menneet perjaatteessa kesken rv 6 jos lasketaan siitä milloin testit on näyttäneet negaa, jos lievän vuodon alkamisesta niin osa aikaisemmin, mutta toisaalta olihan mulla vuotoa myös onnistuneen raskauden alussa..

Eniten ärsyttää se, että tilkka huomioi jostain mystisestä syystä vain yhden näistä varhaisista ja loppuja ei vaikka esim viimeisin kesti näistä pisimmälle ja se oli ihan hcg labroin todettu raskaus tosin kuin muut... No niin tai näin, eipä tuolla IVF puolella oo mun keskenmenot heitä oikeastaan kiinnostaneet, sain kyllä hoitoja aloittaessa km-tutkimukset, mutta koska ne oli ok, niin sen jälkeen ei ole enää asiaa puitu vaikka olen yrittänyt ottaa useita kertoja puheeksi. Samalla kaavalla tuntuu menevän hoidot oli keskenmenoja tai ei :confused005

Meillä edetään, ma on nyt varattu kalenteriin eka PAS! Ei tule työnteosta yhtään mitään, ajatukset ihan hajalla kuin parvi perhosia.

Miten voi valmistautua siirtoon? Varailin pari joogatuntia ja ajattelin varmistaa päivittäin rauhallista kävelyä tai vesijuoksua. Olisi mieli rauhallinen ja hyvät yöunet, ei alkoholia ja kivoja asioita mitä puuhata.
Kuulostaa ihan hyvältä valmistautumiselta - itse en kyllä siirtoon valmistautunut muuten kuin tarkistamalla sata kertaa että on henkkarit mukana ennen lähtöä siirtoon ja tosiaan rakko piti olla täynnä, niin litkin vettä pitkin matkaa ja vielä aulassa odottaessa :) tsemppiä siirtoon!

Kuulostaa ihan hyvältä valmistautumiselta - itse en kyllä siirtoon valmistautunut muuten kuin tarkistamalla sata kertaa että on henkkarit mukana ennen lähtöä siirtoon ja tosiaan rakko piti olla täynnä, niin litkin vettä pitkin matkaa ja vielä aulassa odottaessa :) tsemppiä siirtoon!
Ei kannata kuitenkaan liikaa vettä lipitellä, terveisin, meinasi epätoivo iskeä, kun aikaa oli siirretty kolme varttia 😅 (joka sitten ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa vaan päästiin alkuperäisellä ajalla)

Onpas kummallisia nuo km määritykset. Itsellä km vuoto alkoi 6+4, 6+2 otettiin hcg mikä vain 120, ultrassa nähtiin enää 6+5 paksuuntunut limakalvo ja varhaisesta keskenmenosta puhuttu. Tolla hcg kesken mennyt varmaan jo pienemmillä viikoilla. Näin Satakunnassa.

Täällä käyty tänään hoitajan ivf info polikäynnillä. Täysin turha käynti mielestäni. Uutta infoa ei juuri tullut, saatiin lippusia ja lappusia ja miehenkin oli pakko olla paikalla, mitä ei ymmärretty alkuunkaan, kun paikan päällä ei allekirjoitettu mitään ja miehen infektiolabratkin otettiin jo lokakuussa sperman pakastuksen yhteydessä. Ois ton käynnin voinu yhdistää tulevan maanantain lääkäriajalle, missä käydään läpi pistolääkitykset. Tuntu ehkä vähän turhauttavalta kunn töitä joutunu järjestelee ja isäntää ja esikoistakin edestakasin tänää rallittaa, kun meillä vaan yks auto.

Hei kaikille!

Ajattelin jakaa oman tarinani tänne myös, jos siitä on jollekulle apua. Löysin ryhmän nyt kun IVF hoitojen alku tuli ajankohtaiseksi ja tämän ketjun viestien lukeminen oli hyvä tuki valmistautuessa siihen, mitä on tulossa.

Olen itse 37 vuotias ja puolisoni on 41. Olemme yli neljän vuoden ajan yrittäneet lasta, mutta viimein viime vuoden alkusyksystä hakeuduimme tutkimuksiin julkiselle puolelle Jyväskylässä. Kertaakaan tänä aikana ei ole plussaa tullut. Kunhan lähetteen sai oikeaan paikkaan, niin eteneminen on sen jälkeen ollut suhteellisen ripeää.

Ennen hoitojen aloitusta minulta löydettiin kohdusta muutama myooma, joista lääkäri sanoi että ne voivat vaikuttaa hedelmöittymiseen. Yksi niistä poistettiin ja toinen, joka oli täysin kohtulihaksen sisällä, jätettiin paikalleen. Yksi uusi myooma on näiden jälkeen myös löydetty tänä syksynä, mutta tässä kohtaa sen on annettu olla.

Meillä on ns. selittämätön lapsettomuus. Miehen siittiömäärä ja niiden liikkuvuus on hieman alentunut mutta ei niin että sen pitäisi estää onnistumista. Minun osalta tähän mennessä nuo myoomat ovat ainoa löydetty mahdollinen vaikuttava tekijä.

Kesällä ja alkusyksystä kävimme 3 inseminaatiossa, mutta ne eivät tuottaneet tulosta. Neljäskin yritys oli mutta siinä ovulaatio osui viikonloppuun. Inseminaatiohoitojen aikana kaikki näytti aina hyvältä ja lääkäri sanoi, että munasarjat ja munasolujen kehittyminen toimi hyvin. Nyt sitten ensimmäinen IVF yritys on aloitettu. Pistot aloitin Gonal F:llä 150 IU annoksella, joka muutaman päivän jälkeen nostettiin 200 IU:hun, kun näytti että vaste jää vähäiseksi. Toisessa ultrassa lääkäri edelleen sanoi että munasolujen määrä on pieni ja arvioi että niitä saataisiin kerättyä ehkä vain 3. Tämä oli viime viikon maanantaina.

Yllätys olikin erittäin positiivinen, kun perjantaina punktiossa saatiin kerättyä 11 munasolua. En tiedä mikä noissa viimeisissä päivissä muutti tilanteen, mutta olo oli tietysti helpottunut. Ovitrelle oli irrotuspiikkinä meillä.

Punktio sujui siis hyvin ja turhaan sitä jännitin, sillä kipulääke toimi hyvin ja tuntemukset toimenpiteen aikana eivät olleet voimakkaita.

Saimme tiedon lauantaina että 11 munasolusta yksi ei ollut kypsä ja yksi ei hedelmöittynyt kunnolla, mutta 9 hedelmöittynyttä munasolua saatiin. Alkuviikon pettymyksen jälkeen tuo tuntui tietysti erityisen hyvältä.

Eilen tiistaina oli tuoresiirto ja nyt saammekin sitten odotella ja jännittää kuinka käy. Tukena on cyclogest ja huomenna pistettävä gonapeptyl. Tuoresiirron yhteydessä lääkäri kertoi että vasen munasarja näyttää siltä että se vielä toipuu toimenpiteestä. Tämän ja kiinnittymisen varmistamiseksi kannattaa kuulemma tämä ja ensi viikko ottaa iisisti ja välttää myös urheilua - tästä erikseen kysyin että onko ok treenata.

Siirron yhteydessä ei vielä tiedetty muiden munasolujen tilannetta ja osin joudutaan edelleen odottamaan lisätietoa. Tänään soittaessani kerrottiin että eilen on jo 2 saatu pakastimeen. Muut näyttävät tällä hetkellä pysähtyneet 4. alkiopäivän tasolle, mutta biologi sanoi että odotetaan huomiseen ja katsotaan lähteekö ne vielä kehittymään, sillä joskus se on kuulemma mahdollista.

Hoidot tehtiin Ovumialla, mihin Jyväskylässä julkisen puolen hoidoista ohjataan itse toimenpiteitä varten. Suunnittelu ja ultrat ovat olleet siis Novassa (keskussairaala), mutta inseminaatio, munasolujen keräys ja tuoresiirto Ovumialla. Molemmissa paikoissa hoito on ollut hyvää ja nopeaa, eli kesä- ja joulutaukoja lukuun ottamatta ei ole tarvinnut odotella missään jonoissa, vaan heti kun tarvittavat tutkimukset on tehty niin seuraavasta mahdollisesta kierrosta on aina päästy hoitoon. Julkisella kiire vastaanottoaikoina tietysti näkyy, mutta eipä siitä voi valittaa kun muutoin kaikki toimii hyvin ja pitää vaan aina itse valmistautua vastaanotolle mennessä, jotta muistaa kysyä kaiken tarvittavan.

Mutta tällainen kokemus tähän asti täällä! Nyt jännitetään ja jouluaatonaattona pitäisi sitten käydä raskaustestissä.

Kovasti onnea muille myös, jotka olette samalla matkalla! Kiitos kun olette jakaneet iloja ja suruja!

Kiva kuulla tarinasi @Annalee. Hauska miten samoissa mennään. :grin Itselläni oli siis punktio viikko sitten, ja perjantaina siirrettiin kaksipäiväinen alkio kyytiin. Aatonaatto on virallinen testipäivä täälläkin, vaikka olenkin pari päivää edellä punktioajankohdasta laskettuna. Toivottavasti teillä nyt tärppää! Varmasti raskasta, kun lapsettomuuden syy ei ole tiedossa, mutta roikkuu nuo myoomat kuitenkin epävarmuustekijänä mukana. Peukut pystyssä!

Kiva kuulla tarinasi @Annalee. Hauska miten samoissa mennään. :grin Itselläni oli siis punktio viikko sitten, ja perjantaina siirrettiin kaksipäiväinen alkio kyytiin. Aatonaatto on virallinen testipäivä täälläkin, vaikka olenkin pari päivää edellä punktioajankohdasta laskettuna. Toivottavasti teillä nyt tärppää! Varmasti raskasta, kun lapsettomuuden syy ei ole tiedossa, mutta roikkuu nuo myoomat kuitenkin epävarmuustekijänä mukana. Peukut pystyssä!
Saadaan sitten yhdessä jännittää tuloksia! Peukut pystyssä teille myös! :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mulla oli kolme keskenmenoa ennen tätä raskautta (21+3) ja niistä tosiaan vain ne kaksi laskettiin keskenmenoksi, mitkä ehdittiin kliinisesti todeta varhaisultrassa (kkm ja tm). Ensimmäinen mikä meni spontaanisti kesken paria päivää ennen varhaisultraa kirjattiin automaattisesti biokemialliseksi ja siksi km-tutkimuksia tehtiin vasta kolmannen jälkeen. Näin siis minulla Taysissa.

Mulle on tehty 2x pas joista toinen kesken rv 4+5 ja toinen rv 6+6. 3 kpl blastoja vielä pakkasessa että mietinkin että joutuuko tässä kokemaan montakin epäonnistumista ennen kuin julkisella tutkivat. Kuulostaa Onko kellään kokemusta että siirtäisi julkiselta yksityiselle alkiot, jossa kromosomit ym tutkittaisiin? Voiko alkiot mennä pilalle ja onko alkioiden siirto husilta yksityiselle kallista?

Toinen asia jota olen miettinyt, kun tässä julkisella tuntuu kestävän ja ikää tulee lisää, olen 32v. Päästään seuraavaan pas varmaan helmikuussa. Onkohan estettä käydä tässä välissä keräämässä alkioita pakkaseen yksityisellä vai kieltäytyvätkö julkisella sitten laittamasta loppuja pakastettuja alkioita, jos niitä on yksityisellä? Tiedän että uutta hoitoa ei julkisella saa jos on alkioita muualla.

Mulle on tehty 2x pas joista toinen kesken rv 4+5 ja toinen rv 6+6. 3 kpl blastoja vielä pakkasessa että mietinkin että joutuuko tässä kokemaan montakin epäonnistumista ennen kuin julkisella tutkivat. Kuulostaa Onko kellään kokemusta että siirtäisi julkiselta yksityiselle alkiot, jossa kromosomit ym tutkittaisiin? Voiko alkiot mennä pilalle ja onko alkioiden siirto husilta yksityiselle kallista?

Toinen asia jota olen miettinyt, kun tässä julkisella tuntuu kestävän ja ikää tulee lisää, olen 32v. Päästään seuraavaan pas varmaan helmikuussa. Onkohan estettä käydä tässä välissä keräämässä alkioita pakkaseen yksityisellä vai kieltäytyvätkö julkisella sitten laittamasta loppuja pakastettuja alkioita, jos niitä on yksityisellä? Tiedän että uutta hoitoa ei julkisella saa jos on alkioita muualla.
Alkioiden siirrosta yksityiselle en osaa sanoa, mutta jos keskenmenoja on julkisen hoidoista tullut jo kaksi, pyytäisin ennen seuraavan blaston siirtoa toistuvien keskenmenojen tutkimukset eli verikokeet. Minulle tehtiin ne kahden kmn jälkeen ja diagnoosi "Taipumus toistuviin keskenmenoihin". Lisäksi toki kemiallisia, mutta ne tuskin vaikutti.

Ei lähtenyt hyvin tämä ensimmäinen kerta hoitoja. Ennen piikittelyiden aloittamista todettiin kysta. Ensin pidennettiin suihkutteluita, ja toivottiin kystan pienemmistä. Ei pienentynyt, joten verikokeisiin. Verikokeet olivat ok, joten sain aloittaa Gonalin. Nyt UÄ:ssä näkyi, että myös kysta kasvaa piikityksen mukana. Kysta 21, joten ensimmäinen reaktio hoitajilta, että taisi olla siinä... Mutta vielä tuli ohjeet jatkaa piikitystä. Uusi UÄ maanantaina... Saapa nähdä mihin sitten asiassa päädytään. Omat ajatukset sekavat, eikä ymmärrä kumpaan suuntaan ajatusten olisi parempi kääntyä... Insemisaatioon vai Punktioon. 😶
Hei kohtalotoveri. täälläkin iso kysta - toki todettu ennen hoitojen alkamista jo niin isoksi, että ensin mennään tähystysleikkaukseen ja toivotan parasta. 11cm. oliko tuo 21 siis senttejä? hurjasti tsemppiä sinne! :red-heart:

Tulipa sitten luettua koko 2021 ivf-ketju, sekä tämä ketju! Vaikutti sen verran aktiiviselta, että päätin itse liittyä mukaan, jee!🌸

Täällä eletään lapsettomuushoitojen epätoivoisessa myrskyn silmässä ja vertaistuki on todella tarpeen. Olemme olleet tänä kesänä kolmessa inssissä ja tänä syksynä oli ensimmäinen ivf ja siitä tehty 3 siirtoa ja edessä joulukuussa vielä viimeinen siirto. Koskaan ei ole tullut positiivista raskaustestiä.😭

Syitä tähän lienee 36v ikäni, AMH 0, 9 (liekkö jo laskenut), toinen munanjohdin ilmeisesti tukossa ja nyt on myös endometrioosi epäilynä... Lisäksi löytyy lääkityt kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia sekä siittiöt oli joskus vähän hitaita. Aina kuitenkin lääkkeet toimineet odotetusti ja tilanteet näyttäneet hyvältä ja operaatiot olleet helppoja.

IVF tehtiin lyhyellä kaavalla (Gonal F 250-200 iu) ja vain oikealla kasvoi folleja (vaikka muulloin vasemmallakin ollut johtofolleja yms). Folleja oli koko ajan 8 ja niistä löytyi 5 munasoluja, joista 4 kypsiä. Suureksi ihmeeksi nuo kaikki 4 päätyivät siirtoihin saakka! Tuoresiirto 3-päiväisellä ja blastot olivat lähinnä 7-päiväisiä BC ja CC-tyyppejä, ei vissiin kovin mallioppilaita googlailujen perusteella.

Pakastesiirrot tehty lääkkeillä tuettuihin kiertoihin (Letrot, Ovitrelle, Terot, Luget) ja nyt viimeinen BLC2 siirretään lääkkeelliseen kiertoon.

Mitä seuraavaksi? Nyt ollaan oltu yksityisellä ja tarkoitus mennä julkiselle. Pitkä kaava? Pergoveris? Vyöhyketarpia? Alkiokuorenavaus? BeReady-testi? Alkiodiagnostiikka? Alkioliima? Akupunktio? Elämäntapamuutokset? DHEA, inositoli, ubikinoli jne ihmeaineet? Ananasmehu? Muuttaisiko endometrioosidiagnoosi jotain hoidoissa? (Ultrissa ei näy pesäkkeitä tms).

Ps. Ei kai mun koko nimi tai osoite näy profiilissa? Kaikki tiedot oli pakko laittaa, mutta en huomannut kohtaa, missä sanottaisiin, että eivät näy muille...🤐
Siellä toinenkin kohtalotoveri osaltaan - mulla amh 0.1 ja ei munanjohtimia lainkaan, ikää 36. mutta kyllä se julkinen silti meinas kokeilla hoitoa. toki se nyt jää nähtäväksi säilyykö ainoa munasarja kystaleikkauksesta.
hurjasti tsemppiä myös sinne! :red-heart:

Hei, ja tervetuloa! Kiva nähdä että meitä uusia, jotka on lueskelleet foorumia, liittyy mukaan :)
Ymmärrän miten turhauttavaa on, kun kerta toisensa jälkeen inssi ja siirrot päätyvät negatiiviseen.

Meillä oli muutama kiinnittymisyritys, joka loppui ku seinään (tai hitaaseen hCG arvojen hiipumiseen). Lääkäri suositteli munanjohtimien aukiolotutkimusta (josta näkyi suht ok virtaus, tosin toisella puolella oli jotain häikkää, mutta koska eka inssi näytti yritystä tapahtuneen, siihen ei kiinnitetty huomiota), 3D ultraääni (josta epäilys että kohdussa seinämä) ja lopulta järeämpänä keinona hysteroskopia; siinä nähtiin että kohtu on normaali, mutta munajohtimien virtaus jotenkin viallinen. Joten se operaatio päättyi laparoskopiaan, jossa vihdoin todettiin että toisessa johtimessa oli muhkea hydrosalpinx, jota epäiltiin kiinnittymisongelmien syyksi.
Sori pitkä selostus, mutta jos epäilllään endometrioosia tai munajohtimien ongelmaa, tuo laparoskopia voi sekä diagnosoida sen ongelman että korjata sen (tosin endosta en tiedä miten tehokas, mutta ainakin munajohtimien hydrosalpinxin, joka siis haittaa implantaatiota, voidaan 'eristää' katkaisemalla johtimet, jotta IVF voi toimia paremmin sen jälkeen).

En tiedä onko tästä apua sinun tapauksessasi, mutta omalla kohdalla tieto siitä, mikä suurella todennäkoisyydellä on haitannut alkion kiinnittymistä, loi ainakin toivoa seuraavaan IVF kierrokseen.
Tsemppiä!
hei! kiitos kun jaoit. en voi olla kysymättä, miten laparoskopia vaikuttaa ivf hoitoon? tarkoitan tuleeko taukoa, tms? itsellä kystatähystys tulossa ja miettii tietysti koska sitten mahdollisesti voisi hoidot alkaa jos kaikki menee hyvin…

Ei kannata kuitenkaan liikaa vettä lipitellä, terveisin, meinasi epätoivo iskeä, kun aikaa oli siirretty kolme varttia 😅 (joka sitten ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa vaan päästiin alkuperäisellä ajalla)

Tämä 😅 mulla kävi samoin. Sain käydä liruttelemassa enimpiä pois, lääkäri vain tuumasi että oho, onpas täällä edelleen paljon pissaa rakossa 🙈

Mun kikkakolmoset pas liittyen oli lämpimät jalat ja c-vitamiini. Kiinalaisen lääketieteen mukaan lämmin kohtu auttaa raskautumisessa ja kohtu lämpenee kun jalatkin ovat lämpimät. Kysyin tätä asiaa kerran mun taiwanilaiselta ystävältä ja hän sanoi heti että se on totta. Kun hänen kuukautiset olivat alkaneet, ensimmäisenä äiti oli kertonut ettei saa missään tapauksessa juoda kylmää vettä kuukautisten aikana (toki juovat muutenkin useimmiten lämmintä, eli ei niin vaikeaa).

Mulla oli kotona koko ajan kahdet villasukat päällä ja nukkumaanmennessä laitoin vielä sähköpeiton ajastimella jalkojen alle. Ja söin todella paljon mandariineja, appelsiineja, klementiineja jne. Nämähän voi siis olla ihan huuhaata mutta ensimmäinen alkionsiirto toi meille plussan ja aion kyllä kaikki kikkakolmoset ottaa käyttöön seuraavassa siirrossakin 🤭

Kevyt liikunta on myös hyväksi, parantaa kohdun verenkiertoa ja helpottaa alkion kiinnittymistä.

Takaisin