Sorruin kyllä yksinkertaistamaan asiaa aivan liikaa, oikeasti juttu on paljon monimutkaisempi ja on valtavan monta muutakin syytä minkä takia blastoja ei muodostu! En myöskään ole varma onko itseasiassa yleisin syy, mutta ajattelisin että ehkä tämä saattaisi olla selittävä tekijä nimenomaan meidän tapauksessa kun siittiössä vakava vika tiedossa. Itse olen lähinnä tätä asiaa googlaillut enkä ole todellakaan mikään ekspertti asiassa, joten varmuudella näihin mun höpötyksiin ei kannata luottaaMeillä kävi toisen kierroksen kanssa niin ettei mitään siirrettävää jäänyt. Harmittelin sitä kovasti silloin mut biologi just lohdutteli et tätä ei luultavasti lasketa ivf-hoitokierrokseksi koska ei ollut mitään siirrettävää. Oltiin hoidoissa jyväskylässä ja jatketaan Tayssilla kun alkuvuonna päästään ne aloittamaan. Sitten varmistunee mitä ovat mieltä. Myös eka kierros oli surkea koska se tehtiin lennosta. Piti olla inssi mut vaihdettiin punktioon ku lähti niin monta follia kehittymään.
En ookaan kuullut tätä! Mielenkiintoista. Miehellä on kyllä näytteet olleet tosi hyviä... sanoko hoitotaho teille näin?
Ymmärtääkseni miehen DNA aktivoituu vasta kun alkio on 4-8 soluinen (Braude et al, Nature 1988) ja sen takia on ajateltu että alkuvaiheen kehitys riippuisi enemmän naisen perimästä. Uudempien tutkimuksien perusteella näyttää kyllä siltä, että sperman laatu saattaa vaikuttaa alkion kehitykseen jo ihan alkuvaiheesta lähtien (Loutradi et al, J Assist Reprod Gen 2006), mutta alkuvaiheessa munasolu pystyy ilmeisesti paremmin kompensoimaan huonolaatuista siittiötä ja ongelmat ilmenevät vasta myöhemmin.