IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Meillä kävi toisen kierroksen kanssa niin ettei mitään siirrettävää jäänyt. Harmittelin sitä kovasti silloin mut biologi just lohdutteli et tätä ei luultavasti lasketa ivf-hoitokierrokseksi koska ei ollut mitään siirrettävää. Oltiin hoidoissa jyväskylässä ja jatketaan Tayssilla kun alkuvuonna päästään ne aloittamaan. Sitten varmistunee mitä ovat mieltä. Myös eka kierros oli surkea koska se tehtiin lennosta. Piti olla inssi mut vaihdettiin punktioon ku lähti niin monta follia kehittymään.


En ookaan kuullut tätä! Mielenkiintoista. Miehellä on kyllä näytteet olleet tosi hyviä... sanoko hoitotaho teille näin?
Sorruin kyllä yksinkertaistamaan asiaa aivan liikaa, oikeasti juttu on paljon monimutkaisempi ja on valtavan monta muutakin syytä minkä takia blastoja ei muodostu! En myöskään ole varma onko itseasiassa yleisin syy, mutta ajattelisin että ehkä tämä saattaisi olla selittävä tekijä nimenomaan meidän tapauksessa kun siittiössä vakava vika tiedossa. Itse olen lähinnä tätä asiaa googlaillut enkä ole todellakaan mikään ekspertti asiassa, joten varmuudella näihin mun höpötyksiin ei kannata luottaa
:No Evil Monkey:
Pitääpä lisätä kysyttävien asioiden listaan seuraavalle käynnille!

Ymmärtääkseni miehen DNA aktivoituu vasta kun alkio on 4-8 soluinen (Braude et al, Nature 1988) ja sen takia on ajateltu että alkuvaiheen kehitys riippuisi enemmän naisen perimästä. Uudempien tutkimuksien perusteella näyttää kyllä siltä, että sperman laatu saattaa vaikuttaa alkion kehitykseen jo ihan alkuvaiheesta lähtien (Loutradi et al, J Assist Reprod Gen 2006), mutta alkuvaiheessa munasolu pystyy ilmeisesti paremmin kompensoimaan huonolaatuista siittiötä ja ongelmat ilmenevät vasta myöhemmin.
 
Eiiih kävin tänään kp 11 ekan lääkkeellisen kierron ultrassa ensi viikon pakastealkion siirtoa varten ja tulipa lunta tupaan oikein olan takaa!😭😭 Limakalvo oli outo, muhkurainen ja liian paksu, eikä kolmikerroksellisuudesta ollut tietoakaan.

Progynova-annos oli ehkä ollut liian iso tai sitten muuten vaan kohtu sekaisin. Pitää ultrata kierron alussa et onko kaikki ok... Munasarjat oli ilmeisesti oikein hiljentyneet, mutta siirto peruttu ja terolutit heti tyhjentämään oletettavan runsas vuoto... Ihan kuraa!

Seuraavassa kierrossakaan ei päästä joulun takia siirtoon, mikä tekee tästä entistä harmillisempaa. Eikä sekään ole kivaa, että olen turhaan vetänyt kasan lääkkeitä ja kärsinyt niiden sivuoireista.🥵🥵 En edes päässyt niin pitkälle, että olisin ottanut esiin endoepäilyni. Tehdäänkö endopotilaille siirto useinmiten lääkkeelliseen siirtoon? Meinaan nyt meinasivat sittenkin seuraava taas omaan tuettuun kiertoon.
 
Sorruin kyllä yksinkertaistamaan asiaa aivan liikaa, oikeasti juttu on paljon monimutkaisempi ja on valtavan monta muutakin syytä minkä takia blastoja ei muodostu! En myöskään ole varma onko itseasiassa yleisin syy, mutta ajattelisin että ehkä tämä saattaisi olla selittävä tekijä nimenomaan meidän tapauksessa kun siittiössä vakava vika tiedossa. Itse olen lähinnä tätä asiaa googlaillut enkä ole todellakaan mikään ekspertti asiassa, joten varmuudella näihin mun höpötyksiin ei kannata luottaa
:No Evil Monkey:
Pitääpä lisätä kysyttävien asioiden listaan seuraavalle käynnille!

Ymmärtääkseni miehen DNA aktivoituu vasta kun alkio on 4-8 soluinen (Braude et al, Nature 1988) ja sen takia on ajateltu että alkuvaiheen kehitys riippuisi enemmän naisen perimästä. Uudempien tutkimuksien perusteella näyttää kyllä siltä, että sperman laatu saattaa vaikuttaa alkion kehitykseen jo ihan alkuvaiheesta lähtien (Loutradi et al, J Assist Reprod Gen 2006), mutta alkuvaiheessa munasolu pystyy ilmeisesti paremmin kompensoimaan huonolaatuista siittiötä ja ongelmat ilmenevät vasta myöhemmin.

Kiitos täsmennyksestä 😚 mielenkiintoinen aihe tää kokonaisuudessaan ja mahtavaa et jotkut jaksaa googlailla ja etsiä tietoa ja jakaa sitä meille!
 
No eivät olleet kaikki alkiot kupsahtaneet. Nyt olisi kahden päivän ikäinen kyytiläinen matkassa 😊 Kolme meni pakkaseen ja kaksi huonolaatuisempaa jäi seurantaan. Ne pakastetaan jos selviävät maanantaihin asti. Toivottavasti ovat sitkeitä.

Operaatio oli ohi ehkä vartissa, mutta ajoa tulee talvikeleillä pari tuntia suuntaansa, niin jospa ei kovin usein tarvitse tuolla ravata. 😅 Onneksi on sentään hyvin joustava työaika. Vaikka mitäpä sitä ei tekisi tämän tavoitteen eteen.
 
Meidän tuoresiirron plussa jäi kemialliseksi raskaudeksi. Viime torstaina, kun olin jo 9 päivää vuotanut aktiivisesti verta, alkoi kesken toimistopäivän keskikovat kuukautiskivut ja pieniä hyytymiä. Tulin kotiin, ja kotona tuli isompia hyytymiä. Eilen verikoe vahvisti että hCG oli pudonnut jo kunnolla, viime keskiviikon 3663:sta maanantain 163:n. Vuoto vaan jatkuu vieläkin, toivottavasti alkaisi nyt vähetä kun lopetin eilen progesteronituen. Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa jatkuvaa vuotoa (ja olisi alkanut seitsemäs raskausviikko).

Ohjeistus oli jatkaa raudan syömistä joka toinen päivä, koska varastot on varmasti tässä vuotaessa huvenneet entisestään, sekä testata kotitestillä parin viikon päästä että on varmasti negaksi muuttunut. Eli ei verikoeseurantaa. Yksi välikierto, ja sit voi ilmottautua meidän yhden pakkasessa olevan alkion kanssa PASiin.

Tämä oli kolmas kemiallinen vuoden sisään. Ensimmäinen oli vuosi sitten joulukuussa näkyneet hailakat haamut jotka eivät jatkaneet tummumista, ja kuukautiset oli päivän myöhässä. Toinen oli heinäkuussa, testit tummuivat hienosti noin viikon ajan, mutta sitten loppui kehitys. Tämä jaksoi jo vähän pidemmälle, mutta lasketaan silti hoitojen kannalta vielä biokemialliseksi, ei viralliseksi keskenmenoksi. Tämä oli myös ensimmäinen jossa oli progesteronituki mukana, kenties olisi loppunut jo aiemmin ilman sitä.

Tuntuu, että täytyyhän tässä joku häikkä olla, jos pelkkiä kemiallisia raskauksia tulee. Mutta ei me varmaan mihinkään keskenmenotutkimuksiin olla oikeutettuja kun menevät niin varhain kesken. Onko kellään tietoa, miten julkisella suhtaudutaan toistuviin biokemiallisiin raskauksiin?
 
Meidän tuoresiirron plussa jäi kemialliseksi raskaudeksi. Viime torstaina, kun olin jo 9 päivää vuotanut aktiivisesti verta, alkoi kesken toimistopäivän keskikovat kuukautiskivut ja pieniä hyytymiä. Tulin kotiin, ja kotona tuli isompia hyytymiä. Eilen verikoe vahvisti että hCG oli pudonnut jo kunnolla, viime keskiviikon 3663:sta maanantain 163:n. Vuoto vaan jatkuu vieläkin, toivottavasti alkaisi nyt vähetä kun lopetin eilen progesteronituen. Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa jatkuvaa vuotoa (ja olisi alkanut seitsemäs raskausviikko).

Ohjeistus oli jatkaa raudan syömistä joka toinen päivä, koska varastot on varmasti tässä vuotaessa huvenneet entisestään, sekä testata kotitestillä parin viikon päästä että on varmasti negaksi muuttunut. Eli ei verikoeseurantaa. Yksi välikierto, ja sit voi ilmottautua meidän yhden pakkasessa olevan alkion kanssa PASiin.

Tämä oli kolmas kemiallinen vuoden sisään. Ensimmäinen oli vuosi sitten joulukuussa näkyneet hailakat haamut jotka eivät jatkaneet tummumista, ja kuukautiset oli päivän myöhässä. Toinen oli heinäkuussa, testit tummuivat hienosti noin viikon ajan, mutta sitten loppui kehitys. Tämä jaksoi jo vähän pidemmälle, mutta lasketaan silti hoitojen kannalta vielä biokemialliseksi, ei viralliseksi keskenmenoksi. Tämä oli myös ensimmäinen jossa oli progesteronituki mukana, kenties olisi loppunut jo aiemmin ilman sitä.

Tuntuu, että täytyyhän tässä joku häikkä olla, jos pelkkiä kemiallisia raskauksia tulee. Mutta ei me varmaan mihinkään keskenmenotutkimuksiin olla oikeutettuja kun menevät niin varhain kesken. Onko kellään tietoa, miten julkisella suhtaudutaan toistuviin biokemiallisiin raskauksiin?
Mulle yksityinen lääkäri sanoi että jo ensimmäisestä keskenmenosta pitäis tutkia mutta julkisella ei oo koskaan otettu kantaa. Kävin yksityisen lähetteellä sitten labrat.

Oon pahoillani teidän menetyksestä ❤️
 
Onpa ikävää 😔 Sanoiko lääkäri, että kyseessä kemiallinen? Minusta kuulostaa ihan keskenmenolta kun on edennyt pidemmälle ja hcg noussut noin korkealle.
Minä puhuin viestissä keskenmenosta niin IVF-hoitaja siihen pisti tarkennuksen että oli biokemiallinen eikä keskenmeno. Minäkin ajattelin että noin korkealle kun on hCG kohonnut niin menisi jo "virallisen" keskenmenon piikkiin, mutta ei ainakaan tämän perusteella.
 
Minä puhuin viestissä keskenmenosta niin IVF-hoitaja siihen pisti tarkennuksen että oli biokemiallinen eikä keskenmeno. Minäkin ajattelin että noin korkealle kun on hCG kohonnut niin menisi jo "virallisen" keskenmenon piikkiin, mutta ei ainakaan tämän perusteella.
Onpa erikoista. Mun kemiallisissa testi on ollut haalea ja menkat alkanut heti parin päivän päästä testipäivästä. Eikös kliiniseksi raskaudeksi katsota raskaus, jossa on korkea hcg? Muistaakseni, kun kliinisesti todettuja keskenmenoja on 3, tehdään tutkimukset. Itse pyysin julkiselta jo toisen jälkeen koska lisäksi oli ollut kemiallisia. Ehkä voisi lääkäriltä vielä kysyä näkemystä?
 
Kiitos @Alina_, löysin ainakin jonkun tutkimuksen missä sanottiin että sikiöpussi on havaittavissa ultraäänessä yleensä jo kun hCG ylittää 1000IU/l. Laitoin nyt vielä pyynnön että lääkäri antaisi arvion kummasta oli virallisesti kyse, sillä perusteella että tällä voi olla jatkotutkimusten kannalta joskus merkitystä.
 
@Nurppu oon pahoillani 😔 munkin mielestä toi on jo keskenmeno eikä kemiallinen.
En tiedä miten keskenmenoja tutkitaan, mutta ilmeisesti ne johtuu alkiosta?
 
@Nurppu oon pahoillani 😔 munkin mielestä toi on jo keskenmeno eikä kemiallinen.
En tiedä miten keskenmenoja tutkitaan, mutta ilmeisesti ne johtuu alkiosta?
Kyllä kai ne voi johtua hostiilista ympäristöstäkin. Eli jos ei syystä tai toisesta kohtu pysty ylläpitämään raskautta. Esim pidän epäilyttävänä sitä että mulla tuossa vaiheessa oli ollut kunnollista vuotoa jo sen 9 päivää - liekö se ollut oire jostain mikä sen lopulta keskeytti. Toisaalta vuoto jatkuu vieläkin samanlaisena että en tiedä. Ja noihin aikoihin alkaa sydän lyödä mun ymmärtääkseni, eli voihan olla että siihen liittyen oli joku eeppinen kromosomivika mikä esti kehityksen jatkumisen. Mahdoton tietää, mutta spekuloida voi aina.
 
Voi johtua muistakin tekijöistä kuin alkiosta. Verikokein voi tutkia muita seikkoja, kuten molempien vanhempien omat kromosomit ja naisesta monta muuta asiaa. Minulta otettiin muistaakseni 10 putkiloa verta eri testejä varten. Alkiota jos haluaa tutkia, niin sitten tarvisi tehdä pgt-a kromosomitutkimus. Se meillä nyt viimeisenä keinona selvittääksemme syitä. Missään meistä otetusta testissä ei vikaa ole löytynyt. Hoidoissa olevilta pitäisi mun mielestä testata jo ennen kolmea keskenmenoa, koska jokainen alkio on niin arvokas ja vaivalla aikaan saatu. Yksityisellä voi tehdä samat testit jos haluaa itse selvittää, mutta kannattaa kysellä julkiseltakin jo aiemmin.
 
@Nurppu olen niin pahoillani menetyksestänne. Siis eikai tuollaista lueta kemialliseksi, miten olen ymmärtänyt että kemiallinen tarkoittaa sitä että alkio on yrittänyt kiinnittyä mutta se ei ole jostain syystä onnistunut eli menkat/vuoto alkaa yleensä sitten aika nopsaakin kun testit näyttäny positiivista tai alkaa haaleta melkein heti? Ompa outoa, hyvä kun pyysit lääkäriltä vielä arvioita tuosta, laitoitko mukaan hcg arvon, sehä ollu korkea jos yli 3000.
Mitenkä voit? ❤️
 
Kiitos osanotoista ❤️ Zero83: laitoin joo tarkasti tuon hCG:n mukaan siihen viestiin. Mulle on jäänyt nyt mielikuva että biokemiallisella raskaudella viitataan sellaseen raskauteen joka menee niin varhain kesken että ultraäänellä ei ole sitä voitu todeta, eli ainoastaan kemiallisilla indikaattoreilla on voitu todeta raskaus. Eli teoriassa nyt kun meni kesken ennen varhaisultraa, niin "eivät voi tietää" olisko näkynyt jossain vaiheessa ultrassakin ja voi olla että heillä on joku periaateleimasin että jos menee ennen varhaisultraa kesken, merkataan kemialliseksi. Mutta olen kyllä tosiaan nyt ymmärtänyt että tuo 1000IU/l on sellanen uskottava raja että sen jälkeen yleensä näkyy sikiöpussi ultrassa. Ja tässä oli moninkertaisesti se. Kyllä luulisi että tämä ei menisi enää kemiallisen piikkiin. Hyvä että rohkaisitte kyseenalaistamaan tuon hoitajan viestin. Tällä voi tosiaan olla merkitystä myöhemmin siinä kuinka pian päästään jatkotutkimuksiin.

Mulla meni melkein tuo koko pieni raskaus siinä että jatkuvasti mietti että onko se mennyt kesken, kun kokoajan vuosi verta. Nyt vielä välillä käy samalla tavalla nopeasti mielessä että onko se varmasti kesken? Ja sit tajuaa että joo, se on varmasti kesken. Ja se kourasee mahasta. Lapsettomuustaustan takia on myös ajatuksia että miksi edes kuvittelin mitään muuta, enkö jo ole oppinut että tässä ei ole onnellista loppua. Mutta toisaalta sain töistä positiivisia uutisia tänään kun minulle laitettiin uusi mielenkiintoinen vastuutehtävä. Eli ei tässä pelkässä synkkyydessä ryvetä kuitenkaan. Mutta pitää antaa vähän ajatusten tasoittua ja kulkea ne polut mitkä niiden tarvii tässä kulkea.
 
@Nurppu olen niin pahoillani teidän puolesta ❤️

Itsekin olen pyöritellyt näitä varhaisen keskenmenon ja kemiallisen raskauden termejä. Omalla kohdallani vuoto alkoi rv6+0 ja verikokeissa hcg tuolloin 3144. Raskausoireet alkoi tosin hiipumaan jo muutamia päiviä ennen vuotoa. Kantaan kirjattiin "varhainen keskenmeno tai jopa kemiallinen raskaus. Intraut raskautta ei todettu".

Tämän perusteella ajattelisin itsekin erottavana tekijänä olevan ultrassa varmistettu raskaus. Vaikka mielellään noilla hcg lukemilla mieltäisi ennemmin varhaiseksi keskenmenoksi. Mielenkiintoista kuulla miten julkisella suhtaudutaan toistuviin biokemiallisiin raskauksiin, jos vain saat tähän lisätietoa.

Voimia surutyöhön! Tämä on välillä niin epäreilua 😭
 
Muokattu viimeksi:
Olen todella pahoillani @Nurppu, tosi surullista ja raskasta! 💔

Minäkin olen luullut, että kemiallinen on kyseessä, kun HCG ei kunnolla nouse ja outoa, jos/kun käytännöt vaihtelevat. HUS:ssa mulle merkattiin v. 2018 ICSI-hoitoalkuisessa "spontaani keskenmeno", vaikka HCG nousi korkeimmillaan vain 590 ja meni kesken jo 5+ jotain ja ultrassa vain todettiin, ettei siellä enää näy mitään.

Paljon voimia ja jaksamista! ❤️
 
Tässä Terveyskirjaston määritelmät: "Noin 10–15 % kliinisesti todetuista raskauksista päätyy keskenmenoon, yleensä ennen 12. raskausviikon täyttymistä. Kliininen raskaus tarkoittaa raskautta, jossa raskaustesti on selvästi ollut positiivinen ja jonka arvioitu kesto on vähintään kuusi viikkoa tai kaikututkimuksessa on todettu kohdunsisäinen raskaus. Lisäksi on erittäin varhaisia keskenmenoja, joissa hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun ja muodostanut sen verran istukkasolukkoa, että raskaustesti on positiivinen. Vuoto kuitenkin alkaa muutaman päivän myöhässä, mahdollisesti tavallista runsaampana. Arvioidaan, että jopa puolet hedelmöityksistä päätyy tällaiseen tilanteeseen; tätä kutsutaan termillä "biokemiallinen raskaus"."

Eikö @Nurppu sinulla raskaus edennyt rv 5+ jotain asti ainakin? Olisi siis keskenmeno tämän perusteella.
 
Takaisin
Top