IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tonni, minä luin Cyclogestien paketista että keskustele lääkärin kanssa käytöstä, jos on migreeni. (No minulla on.) Hepuloin ensin ja aloin kuitenkin käyttämään kapseleita, ja nyt dpo10 pelkäämääni migreeniä ei ole vielä tullut... Tietysti muut lääkkeet ovat huomattavasti vahvenpia kuin luteaalituki, mutta Ivf-infossa (vastaa muiden sairaanhoitopiirien suunnittelukäyntiä) eivät edes merkinneet minnekään, että minulla on migreeni, vaikka pyysin. Joten ei varmaan ole merkitystä, kuten Suski tiesi.

Tästä tulikin mieleen, että mun pitikin tulla tähän ketjuun kyselemään, että mimmosia oireita muilla on progesteroneista tullut?

Meinaan tänään pyörytti aamulla noustessa ja jäin pohtimaan et onkohan tääkin nyt noista lugesteroneista - muistelisin viimeksi näitä kyättäessäni (sillon tosin oli alkanut raskaus) että kaikki raskausoireet voimistui ja oli vaan äklö olo koko ajan. Nyt en oo vielä mitään huomannut, migreeni ei oo ainakaan vielä ottanut itseensä.. ehkä mielialat heittelee normaalia enemmän?

Tästä tulikin mieleen, että mun pitikin tulla tähän ketjuun kyselemään, että mimmosia oireita muilla on progesteroneista tullut?

Meinaan tänään pyörytti aamulla noustessa ja jäin pohtimaan et onkohan tääkin nyt noista lugesteroneista - muistelisin viimeksi näitä kyättäessäni (sillon tosin oli alkanut raskaus) että kaikki raskausoireet voimistui ja oli vaan äklö olo koko ajan. Nyt en oo vielä mitään huomannut, migreeni ei oo ainakaan vielä ottanut itseensä.. ehkä mielialat heittelee normaalia enemmän?
Minulla yllättävän vähän mitään oireita progesteronista. Normaali luteaalivaiheen ummetus on ehkä x2. Alavatsaa ja selän puoltakin särkee ja olen tuntevinani että se on ummetuksesta johtuvaa.

Tissit taas eivät ole yhtään kipeät, eikä yleensäkään. Olen joskus miettinyt, toimiiko minulla progesteronin tuotanto mutta ehkä se toimii, kun rinnat ei oireile tämän lääkkeen kanssakaan.

Migreeniä ei onneksi ole ollut ja muutenkin kaksi viimeistä kiertoa on ollut ennätyksellisen vähän migreeniä. 💃💃💃💃 Koputan puuta.

Vähän on etonut, mutta sitä minulla on usein luteaalivaiheessa.

Lähes kaikki oireet on siis nähty muutenkin. Pelkäsin pahempaa.

Mitä siska meinasit tehdä testaamisen kanssa?

Ajattelin et olisin saattanut päästä tänään @siska kanssa piinailemaan, mutta toisin kävi. Biologi halusi vielä jatkaa alkioiden kasvattamista, syy jäi vähän epäselväksi puhelussa mutta näyttivät ilmeisesti jotenkin suspekteilta. Lääkäri sanoi että jos tänään siirrettäisiin, niin siirrettäisiin poikkeuksellisesti molemmat mikä ei kuulostanut hyvältä. Huomenna ei siirtoja tehdä itsenäisyyspäivän takia, keskiviikkona ehkä uusi yritys jos alkioita on sinne saakka selvinnyt (tällä hetkellä kaksi jäljellä). Aika pessimistinen olo kun tää ensimmäinen kierros menee näin penkin alle :sad-face: Onko muilla tehty siirtoja joskus 4-päiväisenä tai 6-päiväisenä?

Mulla on nyt ollut progekapselien laiton jälkeen epämiellyttävää vatsakipua, joka yleensä helpottaa kyllä noin puolen tunnin päästä. Rintojen arkuuden laitan vielä Ovitrellen piikkiin, muuten en oo huomannut mitään oireita.

Mulle on progeista tullut just tota mielialojen heittelyä, nälkää, turvotusta, päänsärkyä ja unettomuutta..

Hei, ja tervetuloa! Kiva nähdä että meitä uusia, jotka on lueskelleet foorumia, liittyy mukaan :)
Ymmärrän miten turhauttavaa on, kun kerta toisensa jälkeen inssi ja siirrot päätyvät negatiiviseen.

Meillä oli muutama kiinnittymisyritys, joka loppui ku seinään (tai hitaaseen hCG arvojen hiipumiseen). Lääkäri suositteli munanjohtimien aukiolotutkimusta (josta näkyi suht ok virtaus, tosin toisella puolella oli jotain häikkää, mutta koska eka inssi näytti yritystä tapahtuneen, siihen ei kiinnitetty huomiota), 3D ultraääni (josta epäilys että kohdussa seinämä) ja lopulta järeämpänä keinona hysteroskopia; siinä nähtiin että kohtu on normaali, mutta munajohtimien virtaus jotenkin viallinen. Joten se operaatio päättyi laparoskopiaan, jossa vihdoin todettiin että toisessa johtimessa oli muhkea hydrosalpinx, jota epäiltiin kiinnittymisongelmien syyksi.
Sori pitkä selostus, mutta jos epäilllään endometrioosia tai munajohtimien ongelmaa, tuo laparoskopia voi sekä diagnosoida sen ongelman että korjata sen (tosin endosta en tiedä miten tehokas, mutta ainakin munajohtimien hydrosalpinxin, joka siis haittaa implantaatiota, voidaan 'eristää' katkaisemalla johtimet, jotta IVF voi toimia paremmin sen jälkeen).

En tiedä onko tästä apua sinun tapauksessasi, mutta omalla kohdalla tieto siitä, mikä suurella todennäkoisyydellä on haitannut alkion kiinnittymistä, loi ainakin toivoa seuraavaan IVF kierrokseen.
Tsemppiä!
Hei kiitos tästä Puntaspilli! Liekkö kovin helposti tekevät julkisella laparoskopiaa, jos ainoa peruste mulla, että voisikohan olla endo...

Onko kenelläkään kokemuksia estrogeenin aiheuttamista oireista? Mulla ekaa kertaa käytössä Progynova (lääkkellinen siirto edessä) ja on kyl yleisesti karsea olo. Päätä särkee ja väsyttää, mutta en tiedä, voisiko johtua tästä lääkkeestä vai äsken olleesta flunssasta tai antibiooteista, jotka myös nyt, kurjaa joka tapauksessa ja enemmän veikkaan, et syy muu kuin lääkkeet😬

Progynovan (3 × 150 mg) lisäksi voimistaa hartiapistosta, joka mulla aina oviksen aikaan. Luin että sekin voi olla endo-oire. Lisäksi kuukautisten jälkeen jatkunut heti perään ruskea vuoto, ei kuulosta sekään hyvältä, kun jo kolme päivää kestänyt😬😔 Alkaa pelottaa ettei siirtoon päästä tätä menoa... Käsisärkyynkin pakko ottaa parasetamolia päivittäin.

Ajattelin et olisin saattanut päästä tänään @siska kanssa piinailemaan, mutta toisin kävi. Biologi halusi vielä jatkaa alkioiden kasvattamista, syy jäi vähän epäselväksi puhelussa mutta näyttivät ilmeisesti jotenkin suspekteilta. Lääkäri sanoi että jos tänään siirrettäisiin, niin siirrettäisiin poikkeuksellisesti molemmat mikä ei kuulostanut hyvältä. Huomenna ei siirtoja tehdä itsenäisyyspäivän takia, keskiviikkona ehkä uusi yritys jos alkioita on sinne saakka selvinnyt (tällä hetkellä kaksi jäljellä). Aika pessimistinen olo kun tää ensimmäinen kierros menee näin penkin alle :sad-face: Onko muilla tehty siirtoja joskus 4-päiväisenä tai 6-päiväisenä?

Mulla on nyt ollut progekapselien laiton jälkeen epämiellyttävää vatsakipua, joka yleensä helpottaa kyllä noin puolen tunnin päästä. Rintojen arkuuden laitan vielä Ovitrellen piikkiin, muuten en oo huomannut mitään oireita.
Meillä siirretty jopa kaksi seitsemänpäiväistä, eikä klinikka niistäkään mitään pahaa sanonut. Kuusipäiväiset kai lähes yhtä hyviä kuin viisipäiväiset, älä siitä murhetta kanna.

Mä oon nyt pohtinut tätä lugesteronin jatkamista. HUS ohjeistus oli siis lopettaa jo ennen testiä mutta lääkäri sanoi että voin jatkaa jos haluan. Täälläkin tästä oli puhetta. Mä vähän menin metsästelemään tuloksia ja päädyin jatkamaan. Tässä syyt.

Tämä on ehkä se tutkimus mistä täälläkin aiemmin mainittiin? Tämä on vuodelta 2020. Tässä tutkittiin pidennetyn progetuen vaikutusta raskauden jatkumiseen naisilla joilla on varhaista verenvuotoa. Tutkimus on "randomized, double-blind, placebo-controlled trial" ja kattoi 4153 naista 48 eri sairaalassa, eli laadukas. Tutkijat totesivat että yleisesti tässä ei ole tilastollisesti merkittävää eroa. MUTTA: he löysivät merkityksellisen eron niillä naisilla joilla oli aiempia keskenmenoja. Mitä enemmän aiempia keskenmenoja, sitä suurempi vaikutus oli progetuella. 3 tai enemmän keskenmenoa oli jo iso ero: 72% progetuellisista ja 57% placebollisista jatkoi onnistuneeseen synnytykseen asti. Ja häijyin kommentti tässä oli se, että tulosten tulkinnassa pitää ottaa huomioon se, paljonko rahaa yhteiskunta on valmis sijoittamaan siihen että nämä hankalat raskaudet jatkuu. Lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558710/

Tämä taas oli meta-analyysi vuodelta 2020 jossa verrattiin lyhyen ja pidennetyn progetuen vaikutusta tuoresiirroissa. Yleisesti tässäkään ei löydetty tilastollista eroa pidennetyn ja lyhyen tuen välillä, mutta erityismaininnan sai juuri tuo edellinen tutkimus. Lähde: https://eprints.gla.ac.uk/201780/1/201780.pdf

Eli tosiaan jos ei ole aiempia keskenmenoja taustalla, on keskimäärin turvallista lopettaa progetuki jo varhain. Mutta on olemassa alijoukko naisia jotka siitä erityisesti hyötyy. Musta tämä selitti oikein hyvin sen miksi HUS toimii niin kuin toimii ja yksityiset toimii eritavalla. Ja tämä kyllä ainakin mut tosiaan vakuutti siitä että itse jatkan tukea vielä toistaiseksi.

On tosi hienoa, että näitä tutkimustuloksia tulee uusiakin missä käydään läpi progesteronin hyötyjä. Itsellä kun oli 2 kkm vuoden sisään, niin majailen vahvasti tuolla menetyksiä kokeneiden ryhmässä. Mun mielestä siellä korostuu progesteronituen tärkeys, koska se voi tarkoittaa vauvan kuolemaa tai uutta elämää. Osalla jatketaan progesteron tukea ihan viikoilla 20, jos verikokeet niin näyttävät. Tai jos kohdunkaula alkaa huveta kohdun puolelta, niin progesteron tuki on ainoa, joka sen pysäyttää ja näin ollen pysäyttää myös ennenaikaisen syntymän.
Itsellä alkoi oma keltarauhastuotanto vasta toisella kolmanneksella, kun istukka oli tarpeeksi iso ja tarvin progesteronitukea rv17 saakka. Progesteroniarvoja mitattiin muutamien viikkojen välein.

On myös tutkimuksia missä on huomattu, että progesteroni tason on hyvä olla tarpeeksi korkealla, koska se ehkäisee myös komplikaatioita toisella ja viimeisellä kolmanneksella. Eli ei ihan pieni hormoni raskaudessa :Slightly Smiling Face: vaan tärkeä osa koko raskautta. Tällaisesta mm. on keskusteltu viime viikolla:

Progesteronin rooli voi olla isompikin toisella ja kolmannella kolmanneksella ja vaikuttaa istukan toimintaan ja siihen liittyviin häiriöihin raskaudessa.
"However, a decrease in progesterone production, presumably by the placenta, during the second and third trimester of pregnancy in a variety of different pregnancy-related complications and previous pregnancy historical events was also observed. This suggests that the role of progesterone as an indication of placental function may be more significant than what had been previously appreciated and is especially important into the second and third trimesters of pregnancy. For example, it has been shown previously that serum progesterone levels have been noted to be decreased in intrauterine death, premature labor, threatened premature labor, premature rupture of the membranes, amnionitis and abruption of the placenta."

Eli osalla joilla on alhaisia progesteroni arvoja, niin myöhemmin raskaudessa voi tulla muita komplikaatioita.

MUOKS
@Syreen Meillä on ollut alkiodiagnostiikka ja kahdesta IVF-kierroksesta on testattu 10 blastoa ja ainoat terveet on olleet 6-päiväisiä. Yksi nyt majailee masussa ja 3 viikon päästä on laskettu aika <3
Se, minkä päivän blasto on, ei kerro sen laadusta. Toivottavasti et liikaa huolehdi siitä :Slightly Smiling Face: Muiden päivien blastot on myäs hyviä jos klinikka on niitä valmiita siirtämään.
Meillä myös kasvatettiin 7-päiväisiksi blastoja mutta ne kuukahti. Olisi testattu jos olisivat vielä olleet testikunnossa 7-päiväisinä. Nuo kaikki kuitenkin siirretään aina ikäänkuin 5-päiväisenä, eli siirtoaikatauluun ei tule eroa, kun se blastoutuminen on vaihe, ei niinkään katso montako päivää siihen meni.

Muokattu viimeksi:
@Onnenomena En oo vielä päättänyt miten teen.. muutama testi on kaapissa valmiina niin ne saattaa alkaa kutkuttaan enemmin tai myöhemmin. Luulen jos ei olis testejä valmiina saattaisin päätyä testaamaan siinä vaiheessa kun hus ohjeistaa lopettaan progetuen (eli pari päivää ennen virallista testipäivää).. nyt saatan sortua aikaisemmin 😅

Mulla myöskin hormonaalista migreeniä, mutta lääkäri lohdutti että tuskin tulee olemaan ongelma. Kuulemma estrogeenitasojen lasku aiheuttaa hormonaalisen migreenin ja sitä ei ivf-stimulaatiossa käytettävillä lääkkeillä tapahdu. Eikä tosiaan tullutkaan.

Mun kierto meni sekaisin punktion jälkeen, muutama kuukausi odoteltiin, mutta en enää ovuloinut. Otettiin sitten Letrozol käyttöön, jotta saadaan ovulaatio aikaiseksi ja pakastealkionsiirto tehtyä. Tästä valmisteesta lääkäri sanoi, että tämä nyt sitten voi provosoida hormonaalisen migreenin. Ja niin kävikin. Mutta en kokenut pahana kun oli käytössä vain kp3-8. Olin muutenkin tiputtanut työajan 80% ja kaiken ylimääräisen hässäkän poistanut arjesta hoitojen takia, sain rauhassa levätä. "Letro"päänsärky oli kyllä aika kova, mutta autoja ei tullut. Muita migreenin oireita kyllä.

Ainut oire oli huonounisuus, jonka vasta myöhemmin osasin yhdistää Lutinuksiin liittyväksi. Ei unettomuutta, mutta iltaisin oli väsynyt muttei uni tullut siten kuin normaalisti. Uni oli myös paaaljon kevyempää kuin normaalisti.

En tiedä tuliko oireet Progynovasta vai Lutinuksesta, mutta minulla raskauspahoinvointi alkoi noiden lääkkeiden vuoksi jo ennen alkionsiirtoa. Tukilääkitys jäi pois viikolla 10, mutta päivittäinen oksentelu jatkui yli raskauden puolivälin. Ja tästä viisastuneena totesin, ettei hoidoissa voi luottaa että mikään oire merkitsisi raskautta. Kun oksentelukin voi tulla lääkkeistä vaikka alkio on siinä vaiheessa vielä koeputkessa.

Muokattu viimeksi:
Hei kiitos tästä Puntaspilli! Liekkö kovin helposti tekevät julkisella laparoskopiaa, jos ainoa peruste mulla, että voisikohan olla endo...

Onko kenelläkään kokemuksia estrogeenin aiheuttamista oireista? Mulla ekaa kertaa käytössä Progynova (lääkkellinen siirto edessä) ja on kyl yleisesti karsea olo. Päätä särkee ja väsyttää, mutta en tiedä, voisiko johtua tästä lääkkeestä vai äsken olleesta flunssasta tai antibiooteista, jotka myös nyt, kurjaa joka tapauksessa ja enemmän veikkaan, et syy muu kuin lääkkeet😬

Progynovan (3 × 150 mg) lisäksi voimistaa hartiapistosta, joka mulla aina oviksen aikaan. Luin että sekin voi olla endo-oire. Lisäksi kuukautisten jälkeen jatkunut heti perään ruskea vuoto, ei kuulosta sekään hyvältä, kun jo kolme päivää kestänyt😬😔 Alkaa pelottaa ettei siirtoon päästä tätä menoa... Käsisärkyynkin pakko ottaa parasetamolia päivittäin.
On kokemusta Progynovasta 😵‍💫 mulla on tehty vain täysin lääkkeellisiä kiertoja. Tota tiputtelua on ollut joissain kierroissa, silti limakalvo on kasvanut hyvin. Voi kuitenkin olla että toi annos ei ole sulle riittävä. Lisäksi mulla oli hikoilua, rannekanavat kipeytyi ajoittain, päänsärkyä myös. Tsemppiä!

Äh, muotoilin kysymyksen tosi huonosti. Murehdin siis lähinnä tuoresiirron ajoitusta (kun vielä ei ole edes tietoa saadaanko blastoja ollenkaan). Meidän klinikalla tavalliset tuoresiirtopäivät ovat 3 ja 5, mutta Itsenäisyyspäivä sotkee aikataulua ja siirto on sen vuoksi suunniteltu punktion jälkeen päivälle 6. Erehdyin lukemaan jotain tutkimuksia siitä, että tulokset kuudentena päivänä siirrettäessä olisi huonompia koska implantaatioikkuna on jo kiinni (mutta jos alkiot pakastetaan ja tehdään PAS niin tulokset paranee). Yhdessä tutkimuksessa tulokset oli kyllä ihan päinvastaiset. Täytyy varmaan vaan luottaa siihen että ammattilaiset tietää mitä tekee.

On kokemusta Progynovasta 😵‍💫 mulla on tehty vain täysin lääkkeellisiä kiertoja. Tota tiputtelua on ollut joissain kierroissa, silti limakalvo on kasvanut hyvin. Voi kuitenkin olla että toi annos ei ole sulle riittävä. Lisäksi mulla oli hikoilua, rannekanavat kipeytyi ajoittain, päänsärkyä myös. Tsemppiä!
Kiitos kommentista Kosmos! Kiinnostavaa kuulla miten Progynova sulla toiminut, jostain syystä tosi vähän oon onnistunut löytämään aiheesta tietoa, lähinnä kun vaihdevuosiin on tarkoitettu. Ootko huomannut, onko tiputtelevilla kierroilla ollut yhteyttä raskauden alkamiseen? Kysyin vielä eilen, pitäisikö annosta muuttaa ja ohje oli tosiaan vaan että katsotaan torstain ultrassa.

Kiitos myös Suski75 kommentista, hyvä tietää et ainakin osa tästä kurjasta olosta ja oireista voi johtua lääkkeestä, hoidot muuttuivat muuten kerrasta paljon rankemmiksi, kun lääkityksestä tullut fyysisiä oireita. Aiemmin olleet mulla aika vähäisiä ja lähinnä henkinen puoli ollut koetuksella. Nyt 24/7 hartiapistos auttaa ymmärtämään, miksi osa haluaa pitää taukoja fyysisenkin puolen takia tässä myllyssä.

Äh, muotoilin kysymyksen tosi huonosti. Murehdin siis lähinnä tuoresiirron ajoitusta (kun vielä ei ole edes tietoa saadaanko blastoja ollenkaan). Meidän klinikalla tavalliset tuoresiirtopäivät ovat 3 ja 5, mutta Itsenäisyyspäivä sotkee aikataulua ja siirto on sen vuoksi suunniteltu punktion jälkeen päivälle 6. Erehdyin lukemaan jotain tutkimuksia siitä, että tulokset kuudentena päivänä siirrettäessä olisi huonompia koska implantaatioikkuna on jo kiinni (mutta jos alkiot pakastetaan ja tehdään PAS niin tulokset paranee). Yhdessä tutkimuksessa tulokset oli kyllä ihan päinvastaiset. Täytyy varmaan vaan luottaa siihen että ammattilaiset tietää mitä tekee.

Nuo siirtoaikatauluthan tulee statistiikasta. Eli suurimmalla osalla kohdullisista on kiinnittymisaikaikkuna 5 päivänä, minkä vuoksi blastot siirretään 5 päivänä. Mutta joukkoon mahtuu ihmisiä, joilla on erilainen kiinnittymisikkuna.
En ole kuullut että siirretään 6. päivänä, mutta tosiaan jos klinikka näin sanoo että itsenäisyyspäivä sotkee ja siirretään 6.päivänä, niin ei kai siinä muuta voi. Jos sun herkkyysikkunaa ei tiedetä, niin tämä siirtoaikataulu voi jopa pelata sun pussiin, jos sulla onkin hieman myöhäisempi kiinnittymisikkuna :Slightly Smiling Face:
Ymmärrän että PAS:issa voi tulokset parantua, koska aikatauluista pystyy pitämään tosi tarkkaan kiinni (irrotuspiikki/ovulaatio & alkion kehitysaste). Oliko siinä tutkimuksessa otettu selvää kohdullisten siirtoaikaikkuna? Eli ERA tai BeReady -testi?

Kiitos kommentista Kosmos! Kiinnostavaa kuulla miten Progynova sulla toiminut, jostain syystä tosi vähän oon onnistunut löytämään aiheesta tietoa, lähinnä kun vaihdevuosiin on tarkoitettu. Ootko huomannut, onko tiputtelevilla kierroilla ollut yhteyttä raskauden alkamiseen? Kysyin vielä eilen, pitäisikö annosta muuttaa ja ohje oli tosiaan vaan että katsotaan torstain ultrassa.

Kiitos myös Suski75 kommentista, hyvä tietää et ainakin osa tästä kurjasta olosta ja oireista voi johtua lääkkeestä, hoidot muuttuivat muuten kerrasta paljon rankemmiksi, kun lääkityksestä tullut fyysisiä oireita. Aiemmin olleet mulla aika vähäisiä ja lähinnä henkinen puoli ollut koetuksella. Nyt 24/7 hartiapistos auttaa ymmärtämään, miksi osa haluaa pitää taukoja fyysisenkin puolen takia tässä myllyssä.
Mulla on joka kierrossa paksuntunut limakalvo tosi hyvin 9-10mm tai jopa enemmän Progynovan kanssa. Mulla on ollut jokaisessa raskaudessa (2 lasta, 2 keskenmenoa) vuotoja. Oma tuntuma on, että lääkityksistä johtuvia, koska on vuotanut myös kierroissa missä en ole raskautunut. Eli sinällään raskautumiseen vuotelut eivät ole vaikuttaneet. Lääkkeelliset kierrot on raskaita, on kokemuksia monesta sellaisesta 😬 jaksamista sulle, muista syödä hyvin. Itsellä tuntui vähän verensokerit heittelevän herkemmin noiden lääkkeiden kanssa ja syömättönyys ainakin pahensi mielialaa 😅

Takaisin