IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Jos haluat tilin takaisin käyttöön, laita minulle sähköpostia (paivi.jarvinen@vau.fi). Samaa ongelmaa on ollut monilla foorumin alustan päivityksen jälkeen. It-tuki saa ongelman kyllä korjattua.

Voimia tilanteeseesi. ❤️

Kiitos Vargynja! :red-heart: Täytyy laittaa sinulle sähköpostia! :smiling-eyes:

@Kaihonkukka Voimia myös sinne, nämä palstat ovat kyllä oiva paikka saada vertaistukea tilanteeseen! Jospa kuitenkin viimeinen alkio olisi se joka tarraisi kiinni! Ja tosiaan ensimmäinen IVF monasti on sitä herättelyä ja lääkkeiden kokeilua niinkuin joku jo ylempänä kommentoi. :Smiling Face With Smiling Eyes:

@siska Paljon onnea piinapäiviin, tulehtan päivittämään miten sujuu! Ja toivon kovasti onnistumista! :red-heart:

Uutta: voi kurjuus tuo kysta! :sad001 Toivottavasti hoidot kuitenkin etenisivät toivotusti! Mikä nyt on tilanne?

@Nurppu Mikä tilanne sinulla? :red-heart: Ja mitenkä olet voinut?

@Syreen Toivottavasti pääsette siirtoon maanantaina, osaan jotenkin samaistua tuntemuksiisi. Mutta eihän se tarvitse kuin sen yhden joka sitten kehittyy vauvaksi asti, toivotaan onnea kuitenkin matkaan!

@Heybaby Siis paljon onnea plussasta!! :red-heart::red-heart: Miten oot voinut?
 
Zero83 kiitos kysymästä. Sain HUSilta kontrolliverikokeen ensi keskiviikolle. Viesti tuli mulle vasta lauantaina, ja olin jo ehtinyt ostaa puhdin kautta verikokeen, jossa kävin eilen. Mutta sen tulos tulee vasta ens viikolla koska kuulemma laittavat näytteen eteenpäin vasta maanantaina :P ainakin huomiseen saa siis tuota tulosta odotella että saa vähän lisätietoa tilanteesta. Mulla loppu ne testit millä aiemmin tarkkailin tummumista. Kaapissa on muita testejä mut en tiiä tuleeko niistä vaan lisää huolta kun ei nää kehitystä. Vuoto on jatkunu aika samanlaisena, eli sitä tulee mutta ei oo kipuja. Olisko kuitenkin eilen ollu vähemmän jo. Mut sen verran on tullu että vaikee uskoo et siel olis kyytiläinen pysyny kii, mut onhan niitä tarinoita missä silti kaikki hyvin, että ei voi ku toivoa parasta ja ootella tuloksia.
 
Onhan niitä kenellä vuodesta huolimatta kaikki mennyt hyvin 😊 varmaan piinaavaa odotella sitä tulosta.
Mulla on vaan huonoja kokemuksia vuodosta alkuraskaudessa. Paljastu kohdun ulkopuoliseksi. Hcg oli mulla sillon vuodon loputtua 113 ja siitä sit pikkuhiljaa alaspäin. Mutta sulla kuitenkin toi hcg ihan hyvän kuuloinen viikkoihin nähden 😊
 
@Nurppu Kuulostaa mielestäni hyvälle kuitenkin että kipuja ei ole ja vuoto ei kuitenkaan ole isoa, käsittääkseni hoitoalkuisissa voi alkuraskauden vuodot olla ihan yleisiä? Ja myös spontaaneissakin niitä on eikä välttämättä ole sen kummempaa hätää. Toivon kovasti että vuoto on jotain harmitonta ja kyytiläinen on pysynyt matkassa ja että hcg arvo olisi noussut normaalisti. :red-heart: Mutta voin kuvitella että epätoivo valtaa tuon vuodon kanssa, on tää hurjaa touhua kyllä, joka käänteessä saa olla huolissaan ja jännittää.

Omaa napaa senverran että kysyin nyt loppuviikosta polilta että koska voisi yrittää uudelleen, en toisaalta tiedä olenko aivan vielä valmis heittämään kirvestä kaivoon, kuitenkin eka ivf nyt pitkän tauon jälkeen. Vastausta vielä odottelen.
Mietin nyt myös tilata tuota ubikinonia, onko jollain suositella jotain tiettyä vahvuutta? Ja mietin myös tota että kun alkoi jo viikko tuoresiirron jälkeen tiputtelemaan että ilmeisesti keltarauhastuki oliko sitten riittämätön (terolut 10mg 1+2tbl vrk)? Onkohan noi emättimen kautta laitettavat parempia, itselläni ei niistä kokemusta ole. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
@Nurppu Kuulostaa mielestäni hyvälle kuitenkin että kipuja ei ole ja vuoto ei kuitenkaan ole isoa, käsittääkseni hoitoalkuisissa voi alkuraskauden vuodot olla ihan yleisiä? Ja myös spontaaneissakin niitä on eikä välttämättä ole sen kummempaa hätää. Toivon kovasti että vuoto on jotain harmitonta ja kyytiläinen on pysynyt matkassa ja että hcg arvo olisi noussut normaalisti. :red-heart: Mutta voin kuvitella että epätoivo valtaa tuon vuodon kanssa, on tää hurjaa touhua kyllä, joka käänteessä saa olla huolissaan ja jännittää.

Omaa napaa senverran että kysyin nyt loppuviikosta polilta että koska voisi yrittää uudelleen, en toisaalta tiedä olenko aivan vielä valmis heittämään kirvestä kaivoon, kuitenkin eka ivf nyt pitkän tauon jälkeen. Vastausta vielä odottelen.
Mietin nyt myös tilata tuota ubikinonia, onko jollain suositella jotain tiettyä vahvuutta? Ja mietin myös tota että kun alkoi jo viikko tuoresiirron jälkeen tiputtelemaan että ilmeisesti keltarauhastuki oliko sitten riittämätön (terolut 10mg 1+2tbl vrk)? Onkohan noi emättimen kautta laitettavat parempia, itselläni ei niistä kokemusta ole. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Minulla alkoi ensimmäisen kemiallisen kanssa vuoto viikko siirron jälkeen. Sen jälkeen tukilääkkeenä on Lugesteronin/Cyclogestin lisäksi ollut Ovitrelle-piikit pienellä määrällä kolmena eri päivänä siirron jälkeen. Käsittääkseni myös Gonapeptyl siirron jälkeen vaikuttaa samalla lailla.
 
Mä oon nyt pohtinut tätä lugesteronin jatkamista. HUS ohjeistus oli siis lopettaa jo ennen testiä mutta lääkäri sanoi että voin jatkaa jos haluan. Täälläkin tästä oli puhetta. Mä vähän menin metsästelemään tuloksia ja päädyin jatkamaan. Tässä syyt.

Tämä on ehkä se tutkimus mistä täälläkin aiemmin mainittiin? Tämä on vuodelta 2020. Tässä tutkittiin pidennetyn progetuen vaikutusta raskauden jatkumiseen naisilla joilla on varhaista verenvuotoa. Tutkimus on "randomized, double-blind, placebo-controlled trial" ja kattoi 4153 naista 48 eri sairaalassa, eli laadukas. Tutkijat totesivat että yleisesti tässä ei ole tilastollisesti merkittävää eroa. MUTTA: he löysivät merkityksellisen eron niillä naisilla joilla oli aiempia keskenmenoja. Mitä enemmän aiempia keskenmenoja, sitä suurempi vaikutus oli progetuella. 3 tai enemmän keskenmenoa oli jo iso ero: 72% progetuellisista ja 57% placebollisista jatkoi onnistuneeseen synnytykseen asti. Ja häijyin kommentti tässä oli se, että tulosten tulkinnassa pitää ottaa huomioon se, paljonko rahaa yhteiskunta on valmis sijoittamaan siihen että nämä hankalat raskaudet jatkuu. Lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558710/

Tämä taas oli meta-analyysi vuodelta 2020 jossa verrattiin lyhyen ja pidennetyn progetuen vaikutusta tuoresiirroissa. Yleisesti tässäkään ei löydetty tilastollista eroa pidennetyn ja lyhyen tuen välillä, mutta erityismaininnan sai juuri tuo edellinen tutkimus. Lähde: https://eprints.gla.ac.uk/201780/1/201780.pdf

Eli tosiaan jos ei ole aiempia keskenmenoja taustalla, on keskimäärin turvallista lopettaa progetuki jo varhain. Mutta on olemassa alijoukko naisia jotka siitä erityisesti hyötyy. Musta tämä selitti oikein hyvin sen miksi HUS toimii niin kuin toimii ja yksityiset toimii eritavalla. Ja tämä kyllä ainakin mut tosiaan vakuutti siitä että itse jatkan tukea vielä toistaiseksi.
 
Tulipa sitten luettua koko 2021 ivf-ketju, sekä tämä ketju! Vaikutti sen verran aktiiviselta, että päätin itse liittyä mukaan, jee!🌸

Täällä eletään lapsettomuushoitojen epätoivoisessa myrskyn silmässä ja vertaistuki on todella tarpeen. Olemme olleet tänä kesänä kolmessa inssissä ja tänä syksynä oli ensimmäinen ivf ja siitä tehty 3 siirtoa ja edessä joulukuussa vielä viimeinen siirto. Koskaan ei ole tullut positiivista raskaustestiä.😭

Syitä tähän lienee 36v ikäni, AMH 0, 9 (liekkö jo laskenut), toinen munanjohdin ilmeisesti tukossa ja nyt on myös endometrioosi epäilynä... Lisäksi löytyy lääkityt kilpirauhasen vajaatoiminta ja anemia sekä siittiöt oli joskus vähän hitaita. Aina kuitenkin lääkkeet toimineet odotetusti ja tilanteet näyttäneet hyvältä ja operaatiot olleet helppoja.

IVF tehtiin lyhyellä kaavalla (Gonal F 250-200 iu) ja vain oikealla kasvoi folleja (vaikka muulloin vasemmallakin ollut johtofolleja yms). Folleja oli koko ajan 8 ja niistä löytyi 5 munasoluja, joista 4 kypsiä. Suureksi ihmeeksi nuo kaikki 4 päätyivät siirtoihin saakka! Tuoresiirto 3-päiväisellä ja blastot olivat lähinnä 7-päiväisiä BC ja CC-tyyppejä, ei vissiin kovin mallioppilaita googlailujen perusteella.

Pakastesiirrot tehty lääkkeillä tuettuihin kiertoihin (Letrot, Ovitrelle, Terot, Luget) ja nyt viimeinen BLC2 siirretään lääkkeelliseen kiertoon.

Mitä seuraavaksi? Nyt ollaan oltu yksityisellä ja tarkoitus mennä julkiselle. Pitkä kaava? Pergoveris? Vyöhyketarpia? Alkiokuorenavaus? BeReady-testi? Alkiodiagnostiikka? Alkioliima? Akupunktio? Elämäntapamuutokset? DHEA, inositoli, ubikinoli jne ihmeaineet? Ananasmehu? Muuttaisiko endometrioosidiagnoosi jotain hoidoissa? (Ultrissa ei näy pesäkkeitä tms).

Ps. Ei kai mun koko nimi tai osoite näy profiilissa? Kaikki tiedot oli pakko laittaa, mutta en huomannut kohtaa, missä sanottaisiin, että eivät näy muille...🤐
Hei, ja tervetuloa! Kiva nähdä että meitä uusia, jotka on lueskelleet foorumia, liittyy mukaan :)
Ymmärrän miten turhauttavaa on, kun kerta toisensa jälkeen inssi ja siirrot päätyvät negatiiviseen.

Meillä oli muutama kiinnittymisyritys, joka loppui ku seinään (tai hitaaseen hCG arvojen hiipumiseen). Lääkäri suositteli munanjohtimien aukiolotutkimusta (josta näkyi suht ok virtaus, tosin toisella puolella oli jotain häikkää, mutta koska eka inssi näytti yritystä tapahtuneen, siihen ei kiinnitetty huomiota), 3D ultraääni (josta epäilys että kohdussa seinämä) ja lopulta järeämpänä keinona hysteroskopia; siinä nähtiin että kohtu on normaali, mutta munajohtimien virtaus jotenkin viallinen. Joten se operaatio päättyi laparoskopiaan, jossa vihdoin todettiin että toisessa johtimessa oli muhkea hydrosalpinx, jota epäiltiin kiinnittymisongelmien syyksi.
Sori pitkä selostus, mutta jos epäilllään endometrioosia tai munajohtimien ongelmaa, tuo laparoskopia voi sekä diagnosoida sen ongelman että korjata sen (tosin endosta en tiedä miten tehokas, mutta ainakin munajohtimien hydrosalpinxin, joka siis haittaa implantaatiota, voidaan 'eristää' katkaisemalla johtimet, jotta IVF voi toimia paremmin sen jälkeen).

En tiedä onko tästä apua sinun tapauksessasi, mutta omalla kohdalla tieto siitä, mikä suurella todennäkoisyydellä on haitannut alkion kiinnittymistä, loi ainakin toivoa seuraavaan IVF kierrokseen.
Tsemppiä!
 
Minulla alkoi ensimmäisen kemiallisen kanssa vuoto viikko siirron jälkeen. Sen jälkeen tukilääkkeenä on Lugesteronin/Cyclogestin lisäksi ollut Ovitrelle-piikit pienellä määrällä kolmena eri päivänä siirron jälkeen. Käsittääkseni myös Gonapeptyl siirron jälkeen vaikuttaa samalla lailla.
Hei, millä perusteella ne muutti tuen pelkästä progesteronista proge&hCG-piikkeihin?
Kyselen koska aiemmin on itsellä ollut pelkkä proge, ja nyt pelkkä hCG-piikki x 3 tukena, ja olisi kiva kuulla, mikä sun kokemus oli tuon muutoksen suhteen.
 
Hei, millä perusteella ne muutti tuen pelkästä progesteronista proge&hCG-piikkeihin?
Kyselen koska aiemmin on itsellä ollut pelkkä proge, ja nyt pelkkä hCG-piikki x 3 tukena, ja olisi kiva kuulla, mikä sun kokemus oli tuon muutoksen suhteen.
Käsittääkseni Ovitrelle on ollut ihan vain lisätukena ja estämässä varhaista tiputtelua, mitä tuli toisen alkion siirron jälkeen. Tiputtelua ei sitten ole tullut sen jälkeen kun Ovitrelle ollut mukana.
 
Mä oon nyt pohtinut tätä lugesteronin jatkamista. HUS ohjeistus oli siis lopettaa jo ennen testiä mutta lääkäri sanoi että voin jatkaa jos haluan. Täälläkin tästä oli puhetta. Mä vähän menin metsästelemään tuloksia ja päädyin jatkamaan. Tässä syyt.

Tämä on ehkä se tutkimus mistä täälläkin aiemmin mainittiin? Tämä on vuodelta 2020. Tässä tutkittiin pidennetyn progetuen vaikutusta raskauden jatkumiseen naisilla joilla on varhaista verenvuotoa. Tutkimus on "randomized, double-blind, placebo-controlled trial" ja kattoi 4153 naista 48 eri sairaalassa, eli laadukas. Tutkijat totesivat että yleisesti tässä ei ole tilastollisesti merkittävää eroa. MUTTA: he löysivät merkityksellisen eron niillä naisilla joilla oli aiempia keskenmenoja. Mitä enemmän aiempia keskenmenoja, sitä suurempi vaikutus oli progetuella. 3 tai enemmän keskenmenoa oli jo iso ero: 72% progetuellisista ja 57% placebollisista jatkoi onnistuneeseen synnytykseen asti. Ja häijyin kommentti tässä oli se, että tulosten tulkinnassa pitää ottaa huomioon se, paljonko rahaa yhteiskunta on valmis sijoittamaan siihen että nämä hankalat raskaudet jatkuu. Lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558710/

Tämä taas oli meta-analyysi vuodelta 2020 jossa verrattiin lyhyen ja pidennetyn progetuen vaikutusta tuoresiirroissa. Yleisesti tässäkään ei löydetty tilastollista eroa pidennetyn ja lyhyen tuen välillä, mutta erityismaininnan sai juuri tuo edellinen tutkimus. Lähde: https://eprints.gla.ac.uk/201780/1/201780.pdf

Eli tosiaan jos ei ole aiempia keskenmenoja taustalla, on keskimäärin turvallista lopettaa progetuki jo varhain. Mutta on olemassa alijoukko naisia jotka siitä erityisesti hyötyy. Musta tämä selitti oikein hyvin sen miksi HUS toimii niin kuin toimii ja yksityiset toimii eritavalla. Ja tämä kyllä ainakin mut tosiaan vakuutti siitä että itse jatkan tukea vielä toistaiseksi.
Jos taustalla on keskenmeno(ja), niin tutkimusnäyttö tosiaan puoltaa progesteronituen jatkamista pidempään. Jos keskenmenoja ei ole ollut, ei pidennetystä tukihoidosta ajatella olevan hyötyä. Asiasta on tehty myös kattava Cochrane-katsaus: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33872382/

En tiedä miten nuo maksujutut Briteissä mahtaa mennä, mutta tietääkseni Suomessa ainakin suurin osa progesteronivalmisteista ei ole Kela-korvattavia eli potilas maksaa lääkkeet itse. Sinänsä meillä siis yhteiskunnan kannalta ihan sama kauanko tukilääkitystä käyttää, eikä näitä lääkkeitä pihtailla julkisella hinnan takia. Yksityisellä ollaan kyllä ylipäätään monessa asiassa valmiita kokeilemaan sellaisia hoitoja joiden tehosta ei ole todistettua näyttöä, jos asiakas on halukas maksamaan.

Jos muuten tutkimusnäyttö kiinnostaa, niin Cochranesta löytyy hyvä kokoelma IVF-hoitojen ”lisähoidoista” ja niiden tehokkuudesta: https://www.cochranelibrary.com/collections/doi/SC000046/full
 
Käsittääkseni Ovitrelle on ollut ihan vain lisätukena ja estämässä varhaista tiputtelua, mitä tuli toisen alkion siirron jälkeen. Tiputtelua ei sitten ole tullut sen jälkeen kun Ovitrelle ollut mukana.
Ok, kiitos! Rohkaisevaa kuulla :thumbs-up:
 
Täällä myös alkoi tiputtelu dpo9 ja pp7. Rusehtavaa alkuun, mutta kirkkaampaa punaista paritippaa yön aikaan. Loppui reiluksi vuorokaudeksi ja jatkui tänään ip pp10 taasen. Alkaa olla aika maansamyynyt olo. Vihlomista munasarjoissa ihan jonkun verran. Huomenna arvelin tehdä testin, varsinainen verikoe vasta torstaina. Ristiriitaiset fiilikset.

Mielenkiintoisia nuo tutkimukset.
 
Onko täällä muita migreeni-ihmisiä? Mulla ollut migreeni "kaverina" 4-vuotiaasta asti, pian 30 vuotta. Yleensä olen aina kehunut, että on auraton migreeni, mutta nyt tottakai pukkasi eilen sitten oikein kunnon aurallisen sahalaita/sateenkaaret/blind spot kohtauksen päälle. Kahden vuoden sisään ollut toinen aura oireinen kohtaus myös. Lisäksi nettiä lukiessani osa neurologeista on myös sitä mieltä, että kohtausta edeltävät puutumiset, haukottelut jne, ovat myös aura oireita 😶‍🌫️ Eli olenko mä nyt sitten tietämättäni kuitenkin ollut aurallinen migreenipotilas... Vai osa niistä onnellisesta 30% jolla on molempia.

Anyhow, tämä aurallinen kohtaus osui nyt vasta IVF suunnittelun jälkeiseen aikaan, eli en päässyt siitä kyselemään lääkäriltä. Eihän sillä ole vaikutusta lääkkeisiin? Tai mihinkään? Joskus oli juttua miten aurallinen migreeni vaikuttaisi hormonaalisen ehkäisyvalmisteen käyttöön, mutta se on kai nyt pitkälti jo osoitettu vääräksi tiedoksi, tai ainakin aurallisia kohtauksia pitäisi olla kuukausittain, jotta olisi vasta-aiheista valita yhdistelmäehkäisy.
 
Onko täällä muita migreeni-ihmisiä? Mulla ollut migreeni "kaverina" 4-vuotiaasta asti, pian 30 vuotta. Yleensä olen aina kehunut, että on auraton migreeni, mutta nyt tottakai pukkasi eilen sitten oikein kunnon aurallisen sahalaita/sateenkaaret/blind spot kohtauksen päälle. Kahden vuoden sisään ollut toinen aura oireinen kohtaus myös. Lisäksi nettiä lukiessani osa neurologeista on myös sitä mieltä, että kohtausta edeltävät puutumiset, haukottelut jne, ovat myös aura oireita 😶‍🌫️ Eli olenko mä nyt sitten tietämättäni kuitenkin ollut aurallinen migreenipotilas... Vai osa niistä onnellisesta 30% jolla on molempia.

Anyhow, tämä aurallinen kohtaus osui nyt vasta IVF suunnittelun jälkeiseen aikaan, eli en päässyt siitä kyselemään lääkäriltä. Eihän sillä ole vaikutusta lääkkeisiin? Tai mihinkään? Joskus oli juttua miten aurallinen migreeni vaikuttaisi hormonaalisen ehkäisyvalmisteen käyttöön, mutta se on kai nyt pitkälti jo osoitettu vääräksi tiedoksi, tai ainakin aurallisia kohtauksia pitäisi olla kuukausittain, jotta olisi vasta-aiheista valita yhdistelmäehkäisy.
Mulla on aurallinen migreeni. Tosin kuulun siihen onnelliseen porukkaan, jolle tulee pelkät aurat ilman päänsärkyä. Mutta mulle kohtaukseen kuuluu haukottelua, ajatuksen "hidastumista" ja väsymystä - sekä tietty ne aurat + blind spot. Mulla auroja tulee nykyisin harvoin, ehkä kerran vuodessa. Luovuin vuosia sitten yhdistelmäehkäisypillereistä aurojen takia, mielenkiintoista tietää, että siihenkin on tullut uutta tietoa. Olen muistaakseni hoidoissa sanonut, että minulla on aurallinen migreeni, mutta siitä ei kyllä ollut mitään sen enempää puhetta, eli minulla ei ainakaan vaikuttanut lääkkeisiin.

Mielenkiintoisesti kylläkin alkuraskaus on mulla triggeröinyt aurat. Meidän pakkasalkioesikoisen kohdalla olin just menossa varhaisultraan ja jännitin varmaan niin paljon, että aurat pamahtivat päälle just kun olin menossa sisään. Olin ihan sekaisin, ja aurojen takia en nähnyt ultrakuvassa näkyvää lyövää sydäntä, vaikka ultraaja sitä iloisena osoitteli. Nyt taas piiiitkän tauon jälkeen aurat triggroituivat eilen (7+3).
 
Onko täällä muita migreeni-ihmisiä? Mulla ollut migreeni "kaverina" 4-vuotiaasta asti, pian 30 vuotta. Yleensä olen aina kehunut, että on auraton migreeni, mutta nyt tottakai pukkasi eilen sitten oikein kunnon aurallisen sahalaita/sateenkaaret/blind spot kohtauksen päälle. Kahden vuoden sisään ollut toinen aura oireinen kohtaus myös. Lisäksi nettiä lukiessani osa neurologeista on myös sitä mieltä, että kohtausta edeltävät puutumiset, haukottelut jne, ovat myös aura oireita 😶‍🌫️ Eli olenko mä nyt sitten tietämättäni kuitenkin ollut aurallinen migreenipotilas... Vai osa niistä onnellisesta 30% jolla on molempia.

Anyhow, tämä aurallinen kohtaus osui nyt vasta IVF suunnittelun jälkeiseen aikaan, eli en päässyt siitä kyselemään lääkäriltä. Eihän sillä ole vaikutusta lääkkeisiin? Tai mihinkään? Joskus oli juttua miten aurallinen migreeni vaikuttaisi hormonaalisen ehkäisyvalmisteen käyttöön, mutta se on kai nyt pitkälti jo osoitettu vääräksi tiedoksi, tai ainakin aurallisia kohtauksia pitäisi olla kuukausittain, jotta olisi vasta-aiheista valita yhdistelmäehkäisy.
Ei se vaikuta mihinkään, ellet havaitse yhteyttä kohtauksen ja lääkkeiden välillä. Esim. että tiettyä lääkettä käyttäessä migreenejä tulee paljon enemmän kuin muulloin. Kaverillani yksi ehkäisypillerimerkko aiheutti migreenin joka kuukausi, ja pillerien vaihto ratkaisi ongelman. Minulla itselläni on ollut kerran aurallinen migreeni, eikä se vaikuttanut lapsettomuushoitoihin mitenkään.

Myös raskauden aiheuttamat hormonitasojen muutokset saattavat aiheuttaa migreeniä, kannattaa jo ennakkoon tarkistaa lääkäriltä, mitä lääkkeitä migreeniin on lupa raskaana ottaa.
 
Kiitokset vastauksista, näin ajattelinkin! @Tammenterhotar en tiennyt pitäisikö reagoida sympatialla, tykkäyksellä, ihanalla vai hauskalla... Juuri olisi mun tuuri, että varhaisultra menisi just noin 😅

Säikähdin vaan kovasti, kun aikaisemmin ei näin selkeitä näköoireita ole ollut. Päivystykseenkin jo soitin ja sanoivat, että 99,9% todennäköisyydellä on migreeni ja aurat loppuivatkin siinä 25 minuutin kohdalla. Päänsärky oli paljon maltillisempi kuin aurattomassa kohtauksessa, suihkautin kuitenkin triptaanit nenään.

Piikittelyt alkaa tammikuussa, jäädään siis katsomaan miten käy.
 
Tonni, minä luin Cyclogestien paketista että keskustele lääkärin kanssa käytöstä, jos on migreeni. (No minulla on.) Hepuloin ensin ja aloin kuitenkin käyttämään kapseleita, ja nyt dpo10 pelkäämääni migreeniä ei ole vielä tullut... Tietysti muut lääkkeet ovat huomattavasti vahvenpia kuin luteaalituki, mutta Ivf-infossa (vastaa muiden sairaanhoitopiirien suunnittelukäyntiä) eivät edes merkinneet minnekään, että minulla on migreeni, vaikka pyysin. Joten ei varmaan ole merkitystä, kuten Suski tiesi.
 
@Tonninseteli itsellä kroonistunut migreeni, löytyy noh melkeen kaikkea sorttia, meinaan kroonistumisen myötä on ollut auratonta, aurallista, särytöntä ja päälle vielä osin hormonaalista.. mutta alkanut aurallisista migreeneistä ja lopulta tosiaan päädytty tähän pisteeseen. Hoidoissa ei munkaan kohdalla ole huomioitu migreenejä, kerran joku lääkäri on kyllä kysynyt että mites mun migreeni on jaksellut - tosin vastaukseen vaan tuumas et ok, eikä tehty muutoksia.

Nyt tosin PAS:n yhteydessä oli pakko sanoa, että letrot näin tauon jälkeen villitsi mun migreenin tosi pahasti ja koska hoidot päällä niin mulla on tosi rajallinen mahdollisuus estolääkityksiin tai oikeastaan myös kohtauslääkkeisiin, niin että se on aika hemmetin perseestä.. nyt toivottavasti vaihtavat PAS kiertoihin pistolääkkeet. Meinaan mulla IVF:n lyhyellä kaavalla ei migreeni ottanut nokkiinsa ollenkaan. Ja siis mä ilmaisin toiveeni myös siihen ettei pitkää kaavaa, eikä mielellään PASja täysin lääkkeellisesti koska siis mulla pahimmat migreenit osuu kierroissakin niihin taitteisiin jossa estrogeeni taso droppaa - ja siis migreeni ja päänsärky on ihan tosi yleisiä sivuvaikutuksia näissä. Noh, meidän taustalla toki siis pitkä kaava ei tullut kyseeseen (sain sen hyperin lyhelläkin kaavalla), eivätkä halua kyllä täysin lääkkeellisiäkään PAS kiertojakaan meidän taustoilla tai muutenkaan vissiin tehdä ellei oo pakko. Mut siis kannattaa tosiaan avata suunsa mikäli homma alkaa vaivaamaan..
 
Takaisin
Top