IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@CherryRed oi miten ihana uutinen!!! Onnea!!! Ja pidetään kaikkia peukkuja, että raskaus jatkuu normaalisti!! Ja kiitos laajasta ja informatiivisesta vastauksesta!

Meillä oli tosiaan kaikki testit negoja ja keskiviikkona lopetin lääkkeet ja tänään alkoi menkat. Jätin keskiviikkona lääkärille soittopyynnön, mutta ei soittanut ennen pyhiä takaisin. Meinaan aloittaa huomenna varuiksi Zumenonit, jos päästäisiin tässä kierrossa passiin. Meillä on passit aina tehty lääkkeelliseen kiertoon. Onkohan siinä eroja onnistumisessa, onko lääkkeellinen vai luonnollinen kierto?

Pitää lääkärin kanssa jutella noista vaihtoehdoista! Onko alkiodiagnostikka vienyt paljon aikaa? Ehtisikö sitä tehdä vielä, jos meinaa tässä kierrossa päästä siirtoon?

Pahoittelut negasta *halit*!

Lääkkeellinen kierto vs luonnollinen kierto on kans vähän fifty-sixty. Osa hyötyy toisesta ja osa toisesta, mutta kun sitä ei oikein varmaksi voi testata muuten kuin koittamalla ne kierrot. Mulla on alkanut raskaus molemmista tavoista. Eka raskaus alkoi lääkkeellisestä, toinen luonnollisesta ja nyt kolmas myös luonnollisesta. Mun nykyinen lääkäri suosii luonnollista, koska jos oma ovulaatio toimii, niin se on kokonaisuus hormonituotannon ja muiden funktioiden toimituuven kannalta hänen mielestään parempi vaihtoehto. Mutta jos esim. on näyttöä ettei ovuloi, niin lääkkeellinen voi olla siinä kohtaa parempi. Osa paikoista käyttää lääkkeellistä ihan sen takia että sen kanssa on helpompi suunnitella aikatauluja klinikalla, ja siinä ei katsota potilaan hyötyä, vaan pelkästään klinikan aikataulutushyöty. Tästä kannattaa kans jutella klinikan ja hoitavan lääkärin kanssa. Jos on hyvät kokemukset lääkkeellisen toimivudesta, niin toki sitä kannattaa suosia.
Jos ei ole pakko, niin voisi harkita luonnollista.

Alkiodiagnostiikan kesto riippuu ihan per klinikka sekä testikerta. Euroopassa on muutamia eri paikkoja, joille klinikat lähettää testipalaset testattavaksi. Meillä kesti eka testisetti 5 viikkoa, mutta kuulema oli jotain koronaruuhkaa. Tokalla kerralla kesti n.3 viikkoa. Että voi olla että ehtii, mutta ei kukaan pysty lupaamaan että ehtii. Meidän testilabra oli Italiassa. Yleensä ne siis matkaavat pakasteessa johonkin muuhun maahan. Suomessa en tiedä olevan alkiodiagnostiikka labraa.
Jos teitä alkliodiagnostiikka kiinnostaa, niin siitä kannattaa heti soitella pyhien jälkeen klinikalle. Biopsian pystyy ottamaan vain blastoista, joten teidän pakasteessaolevat pitää kaikki ensin kasvattaa blastoiksi, jotta ne voi testaa. Testin pystyy ottamaan vasta sitten kun solut eriytyvät alkiossa ja erottuu istukan solut ja alkion solut. Koska alkion soluista ei vaurioriskin takia voi ottaa biopsiaa, mutta istukan soluista voi. Sulatuksen ja kasvattelut teidän paikka vois ehtiä tekemään vielä ensi viikolla ja lähettää biopsiat eteenpäin testilabraan.

Jos haluatte olla tuhlaamatta yhtä kuukautta, niin tässähän voisitte tehdä niin, että yksi 2-3 päiväinen siirretään tähän kiertoon ja muut kasvatetaan blastoiksi samaan aikaan, sekä ne testataan. Koska siinä ehtisi ehkä testata loput alkiot itä seuraavaa kiertoa varten, jos tämä kierto ei onnistu. Ei sitten tarvisi jäädä odottelamaan sitä seuraavaa kiertoa. Ja jos tämä kierros teillä onnistuukin, niin ainakin sitten teillä olisi terveiksi testattuja alkioita jos haluatte sisarusta ensimmäiselle :smiling-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Vaikuttaako muualla päin Suomea hoitajien lakko hoitoihin julkisella? Täällä pohjois-Savossa KYS:ssä ei tehdä luonnolliseen kiertoon ollenkaan PASseja.. viime kierrossa kertoivat, että hoitavat vain kesken olevat hoidot loppuun. Eilen kun yritin soittaa niin meni vastaajaan, jonka mukaan toivottiin uutta yhteydenottoa lakon jälkeen… ymmärrän kyllä lakon ja hoitajien puolella olen, mutta kylläpä turhauttaa kun nyt jo toinen kierto menee ohi lakon takia :sad001
Tilasinpa siis dutch hormonitestit kotiin tässä odotellessa, meni 500e, mutta jospa niistä selviäis jotain hyödyllistä..
Hyvää pääsiäisen aikaa kaikille :)

Täällä myös ivf stimulaatio siirtynyt lakon vuoksi. Seuraavan kierron pitäisi alkaa 4.5., luin että juuri silloin lakon pitäisi loppua. Jännäksi menee, miten kierron käy, ja pääseekö stimulaatioon. Sitten harmittaa jos tämä nyt venyy vielä kesäkuulle.. :disappointed-face:

Onnea CherryRed plussasta :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Tuosta Era- testistä, osaako joku sanoa missä klinikalla niitä tehtäisiin Tampereella? Ilmeisesti ainoastaan yksityisellä?
 
Täällä taustajoukoista ajattelin tulla esittäytymään, kun ivf lähitulevaisuudessa ajankohtainen. Paljon on termejä ja käytäntäjä, joista en vielä mitään ymmärrä, mutta askel kerrallaan.

Oon 18-vuotiaana menettänyt toisen munasarjan dermoidikystan takia. Toistakin munasarjaa sorkittu jo parikin kertaa, samasta syystä. Menkat olleet normaalit aina. Raskauduin luomusti tammikuussa 2021 ja sen tulos tuhisee tuolla pinnasängyssään. Vaan se olikin dramaattinen raskaus, kun oli yhtäaikainen kohdun ulkopuolinenkin raskaus samalla ja se kun puhkesi, vietiin tätä naista lanssilla aika kiireesti sairaalaan ja kiireelliseen tähystykseen. Niinhän siinä kävi, että ulkoinen oli tarttunut viimeiseen munanjohtimeen ja se jouduttiin poistamaan. Tuo lokakuinen selvisi kyydissä tästä kaikesta huolimatta! :folded:
Olen 36, joten lääkärien viesti leikkauksen jälkeen oli selvä. Jos haluat toisen lapsen, tule vuoden kuluttua synnytyksestä ivf-hoitoon. joten, tässä pikkuhiljaa alan orientoitua asiaan…
En vielä tiedä oikein mihin siis tässä ollaan ryhtymässä, mutta kokeiltava se on…

joten, linjoilla aina silloin tällöin :Two-hearts:

Paljon onnea raskaudesta @CherryRed :Cherry Blossom:
 
Onpa kurjaa kun hoidot siirtyy lakon takia.

Grin, tervetuloa ja kysele vaan aina jos tulee jotain mieleen, täällä kyllä on kokemusta kaikenlaisesta. Ja kannattaa kirjoittaa kaikki omat kysymykset ylös ennen lääkärikäyntiä, itse ainakin unohdan muuten vähintään puolet. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kävin tänään ultrassa ja olihan kokemus päästä sinne. Mulla oli aika vasta 15:30. Varatessa ihmettelin että niin myöhäisiä aikoja on tarjolla, kun yleensä viimeiset on olleet ennen puolta kolmea. Hoitaja sanoi että tuo nimenomainen lääkäri on alkanut pitää myös ilta-aikoja, joten positiivisesti yllättyneenä tartuin tilaisuuteen.

Saavuin paikalle tasan puolelta; korona-aikaan en ole viitsinyt mennä turhan aikaisin sisään odottamaan. No hississä napit ei toimineet, eikä klinikalle pääse portaikkoon ilman kulkuavainta. Rakennuksessa on monta toimijaa mutta ei vahtimestaria. Yritin soittaa klinikan numeroon, mutta sain vain nauhoitteen että soittoaika on kahteen asti. Soitin labran numeroon mutta kukaan ei vastannut. Soitin sitten Pihlajalinnan yleiseen palvelunumeroon. Sain pian ihmisen kiinni, mutta hänellä ei ollut numeroa lääkärille. Hän laittoi kuitenkin lääkärille viestiä että odotan alhaalla.

En halunnut lähteä kotiin, koska ultra oli pakko saada tehtyä enkä halunnut tulla huomenna uudestaan ja järkätä työkuivioita. Lopulta lääkäri tuli etsimään minua 16:05. Hän väitti käyneensä alhaalla puolelta etsimässä minua, mutta hänen on täytynyt käydä vähän ennen, koska mun eka puhelu klinkalle oli 15:32. Ilmeisesti hoitaja oli vahingossa laittanut hissin lukkoon liian aikaisin. Lisäksi joku oli vahingossa kirjannut minut sisään, vaikka oikeasti en ollut ilmoittautunut.

Onneksi ultra saatiin kuitenkin tehtyä ja kaikki näytti siltä miltä pitääkin. Siirto on ensi viikon maanantaina. Lisäksi lääkäri lupasi ultran ilmaiseksi kun olin joutunut odottamaan niin pitkään.
 
Onpa kurjaa kun hoidot siirtyy lakon takia.

Grin, tervetuloa ja kysele vaan aina jos tulee jotain mieleen, täällä kyllä on kokemusta kaikenlaisesta. Ja kannattaa kirjoittaa kaikki omat kysymykset ylös ennen lääkärikäyntiä, itse ainakin unohdan muuten vähintään puolet. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kävin tänään ultrassa ja olihan kokemus päästä sinne. Mulla oli aika vasta 15:30. Varatessa ihmettelin että niin myöhäisiä aikoja on tarjolla, kun yleensä viimeiset on olleet ennen puolta kolmea. Hoitaja sanoi että tuo nimenomainen lääkäri on alkanut pitää myös ilta-aikoja, joten positiivisesti yllättyneenä tartuin tilaisuuteen.

Saavuin paikalle tasan puolelta; korona-aikaan en ole viitsinyt mennä turhan aikaisin sisään odottamaan. No hississä napit ei toimineet, eikä klinikalle pääse portaikkoon ilman kulkuavainta. Rakennuksessa on monta toimijaa mutta ei vahtimestaria. Yritin soittaa klinikan numeroon, mutta sain vain nauhoitteen että soittoaika on kahteen asti. Soitin labran numeroon mutta kukaan ei vastannut. Soitin sitten Pihlajalinnan yleiseen palvelunumeroon. Sain pian ihmisen kiinni, mutta hänellä ei ollut numeroa lääkärille. Hän laittoi kuitenkin lääkärille viestiä että odotan alhaalla.

En halunnut lähteä kotiin, koska ultra oli pakko saada tehtyä enkä halunnut tulla huomenna uudestaan ja järkätä työkuivioita. Lopulta lääkäri tuli etsimään minua 16:05. Hän väitti käyneensä alhaalla puolelta etsimässä minua, mutta hänen on täytynyt käydä vähän ennen, koska mun eka puhelu klinkalle oli 15:32. Ilmeisesti hoitaja oli vahingossa laittanut hissin lukkoon liian aikaisin. Lisäksi joku oli vahingossa kirjannut minut sisään, vaikka oikeasti en ollut ilmoittautunut.

Onneksi ultra saatiin kuitenkin tehtyä ja kaikki näytti siltä miltä pitääkin. Siirto on ensi viikon maanantaina. Lisäksi lääkäri lupasi ultran ilmaiseksi kun olin joutunut odottamaan niin pitkään.


Olipahan reissu! Hyvä kun ultra onnistui! En voisi kuvitella, että meidän klinikalla saisi mitään ilmaiseksi, vaikka sielläkin henkilökunta on sekoilut ihan huolella ja ajat monesti todella paljon myöhässä. Kiva huomioiminen lääkäriltä.
 
Tänään sain itse viimein lääkärin kiinni, keskiviikkona olin jättänyt soittopyynnön! Enkä omaa lääkäriä, koska hän on lomalla, mutta toisen.

Tämä lääkäri nyt sanoi, että koska olen nyt omatoimisesti alkanut syödä Zumenonia, voisin varata ultran kp 11-12 ja PAS voitaisiin varmasti hyvinkin tehdä tähän kiertoon. Hoitaja ennen lääkärin tavoittamista sanoi, että yleensä aina tuoresiirron jälkeen pidetään välikierto ennen PASia. Onko teillä kokemuksia?
 
Tänään sain itse viimein lääkärin kiinni, keskiviikkona olin jättänyt soittopyynnön! Enkä omaa lääkäriä, koska hän on lomalla, mutta toisen.

Tämä lääkäri nyt sanoi, että koska olen nyt omatoimisesti alkanut syödä Zumenonia, voisin varata ultran kp 11-12 ja PAS voitaisiin varmasti hyvinkin tehdä tähän kiertoon. Hoitaja ennen lääkärin tavoittamista sanoi, että yleensä aina tuoresiirron jälkeen pidetään välikierto ennen PASia. Onko teillä kokemuksia?

Yleensä taukokierto jotta munasarjat saavat palautua rauhassa stimulaatiosta ja punktiosta. Mutta ultrassa lääkäri näkee tilanteen kannattaako siirto tehdä vai ei.
 
Oon pistänyt nyt 8 päivää Menopuria ja tänään oli vasteultra. Siellä oli n. 11 follikkelia kooltaan 10-18mm eli aika lailla eri kokoisia. Jatkan pistelyitä ja Synarelan sumuttelua vielä lauantaihin asti, sunnuntaina Ovitrelle ja tiistaina punktio. Mä niin toivon että tällä kertaa saataisiin myös pakkaseen asti jotain, viime kerralla päästiin vain tuorealkion siirtoon ja sekin tais olla aika huonoa laatua. :folded: Olo on ihan hyvä, paineen tunnetta alavatsalla ja eilen tuntui aika ikävältä töiden teko (teen hoito työtä), onneks nyt on vapaata punktioon asti niin saa kasvatella ihan rauhassa munia. :red-heart:
 
Roskajoukon Jalokivi, tsemppiä tulevaan punktioon!

mulla on jo huomenna, ja viime perjantaina ultrassa näkyi lähemmäs 30 follikkelia. Lääkäri ei vasemmalta oikeen pysynyt ees laskemaan kunnolla kun olivat niin supussa. Mutta olo ollut koko ajan hyvä, ja oon pystynyt toimimaan. Turvottaa mut en oo ollut kipeä. Nyt enemmän ehkä vaan jännittää se, että voitaisko päästä jo tuoresiirtoon. Toive on tietty että siihen päästäs, ja huomenna punktion jälkeen katsotaankin mun oloa että lähetäänkö tekemään tuoresiirtoa. :Person With Folded Hands:
 
Roskajoukon Jalokivi, tsemppiä tulevaan punktioon!

mulla on jo huomenna, ja viime perjantaina ultrassa näkyi lähemmäs 30 follikkelia. Lääkäri ei vasemmalta oikeen pysynyt ees laskemaan kunnolla kun olivat niin supussa. Mutta olo ollut koko ajan hyvä, ja oon pystynyt toimimaan. Turvottaa mut en oo ollut kipeä. Nyt enemmän ehkä vaan jännittää se, että voitaisko päästä jo tuoresiirtoon. Toive on tietty että siihen päästäs, ja huomenna punktion jälkeen katsotaankin mun oloa että lähetäänkö tekemään tuoresiirtoa. :Person With Folded Hands:

Tsempit sinnekkin! :smiling-eyes: Tuuhan kertomaan sit miten meni! :folded:
 
Punktio oli tosi helppo! Vaikka ultrassa näkyi n. 30 follikkelia, niin 18 tyhjennettiin. Nyt täällä vielä odottelen että päästäänkö tuoresiirtoon, jos niin nää täällä pistää sen Pregnylin vielä. Itku tuli aamulla kun tultiin tänne, mut oikeestaan aika turhaan jännitin :Hugging Face:

Mahtava saalis! :red-heart: Toivottavasti pääsette tuoresiirtoon ja saatte monta huurunenää pakkaseen! :folded::smiling-eyes:
 
Punktio oli tosi helppo! Vaikka ultrassa näkyi n. 30 follikkelia, niin 18 tyhjennettiin. Nyt täällä vielä odottelen että päästäänkö tuoresiirtoon, jos niin nää täällä pistää sen Pregnylin vielä. Itku tuli aamulla kun tultiin tänne, mut oikeestaan aika turhaan jännitin :Hugging Face:

Hyvää toipumista! Muista juoda paljon nesteitä.
Toivotaan hyvää alkiosaalista ja tuoresiirtoa! :smiling-eyes:
 
Hyvää toipumista! Muista juoda paljon nesteitä.
Toivotaan hyvää alkiosaalista ja tuoresiirtoa! :smiling-eyes:

Kiitos! Joo vichyä ja vettä oon juonukkin jo ennen punktiota reilusti. Hyperstimulaatio pelottaa ja teen kaikkeni etten sitä saa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: on kyllä edelleen turvonnut olo, muttei onneks kummoisempia kipuja oo ilmennyt. Huomenna jo kuullaan että monta sieltä hedelmöitty, mutta perjantaina tuoresiirto jos sieltä ees yks hedelmöittyis.
 
Takaisin
Top