Voi johtua alhaisesta progesteronista, mutta voi myös olla myähään ulos tullutta kiinnistysvuotoa jos on ruskeaa = vanha veri.
Tuo sinun aiemmin mittaamasi progesteroni kertoi sen kierron luteaalisen progesta, eikä siitä voi vetää tulevaisuuteen liikaa johtopäätöksiä.
Progesteronituesta ollaan täällä foorumilla juteltu aika paljon ja edelleen me, joilla on ollut pidempi progesteronituki ihmetellään sitä, miksei jokaisessa alkionsiirrossa ole kunnon tukea. Mun mielestä kun IVF hoidot on jo sitä järeimpää hoitoa, niin miksi ei varmisteta lopputulosta lääkkeillä vielä? Ne alkiot on meille kaikille äärettömän tärkeitä varsinkin jos raskaus alkaa. Osa lääkäreistä sanoo että n.puolet ei hyödy siitä. No jos puolet hyötyy niin haluaako hän että puolet hänen potilaistaan menettää alkaneen raskauden? Ihme touhua mun mielestä.
Koska siitä progesteronituesta ei ole tutkittuja haittavaikutuksia, mutta se voi alkion ja raskauden kannalta tarkoittaa elämää ja kuolemaa, niin se pitäisi olla kaikilla ja pidempään. Osa meistä tarvitsee sitä tukea, eikä sen tarvetta tiedä ellei sitä mitata sinulla viikkotasolla verikokeilla. Kun se voi myös dippaa millon vain. Itsellä kun koitettiin lopettaa tukea "ajoissa" eli joskus rv12-13 korvilla, niin arvo tippui heti kahdessa päivässä 40 yksikköä ja se oli heti hälyyttävää eli tuki otettiin takaisin ja lopulta sitä käytettiin rv17 saakka, kun kontrolliverikokeessa arvo pysyi stabiilina. Eli mulla keltarauhanen ei toiminut kunnolla, ja vasta sitten arvot stabiloitui kun istukka oli tarpeeksi iso ja teki itse sen progesteronin. On myös tapauksia että progesteronitukea on jatkettu vaikka raskausviikolle 23 saakka jos kohdunkaula ehtii huveta. Myöhempi progesteronihäiriö (puute) ilmenee kohdunkaulan lyhentymisenä kohdun puolelta ja se altistaa ennenaikaisille synnytyksille. Huom. gyne ei pysty toteamaan sitä sisätutkimuksella mutta ultrassa näkyy.
Koita päästä mittauttamassa progesteroni nyt tai puhu hoitavalle taholle että haluaisit varmistaa emätinkapseleilla riittävän keltarauhastuen, varmuuden vuoksi
Osalla joilla on imeytymisvaikeuksia (esim. endometrioosipotilailla on progesteroniresistenttiyttä) niin itsellä oli sekä nuo emätinkapselit max. arvolla 800mg/päivä sekä progesteronipiikki ensin 2 x päivä ja sitten 1 x päivä.