IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kiitos @CherryRed tosi kattavasta vastauksesta! ❤️ Joo, muistan lukeneeni aiemmin jonkun tutkimuksen jossa todettiin että keskimäärin progetuesta ei ole lisähyötyä enää kiinnittymisen jälkeen. Mutta kyllä siinä mullakin särähtää korvaan se, että paljonko se ilahduttaa jos kuuluukin niihin joita se auttaisi, kun kaiken lisäksi siitä ei ole haittaa. Outoja juttuja joskus nämä. Tänään illalla tuli itseasiassa myös vähän vaaleanpunaista vuotoa, eli ei ole pelkästä vanhasta verestä kyse. Laitoin nyt vielä tuonne omapolulle lisäviestin tuosta että ei ole pelkkää vanhaa verta, ja kyselin verikokeen perään. Verikokeeseen en taida julkisella uskoa, mutta voihan olla että suosittaisivat kuitenkin jatkamaan lugeja 🤔 katsotaan! Ja voisi vähän selvittää paljonko progeverikoe (ja hCG?) maksaisi yksityisillä 🤔

Mä kävin ottamassa progesteroniarvot synlabilla koko tuon tuen ajan (niin paljon halvempaa kun omalla klinikalla). Osa käyttää puhtia, jossa on ollut hyviä kampanjahintoja. Saa arvot nopeasti ja ei tarvitse tapella kenenkään kanssa.
 
Voi johtua alhaisesta progesteronista, mutta voi myös olla myähään ulos tullutta kiinnistysvuotoa jos on ruskeaa = vanha veri.
Tuo sinun aiemmin mittaamasi progesteroni kertoi sen kierron luteaalisen progesta, eikä siitä voi vetää tulevaisuuteen liikaa johtopäätöksiä.
Progesteronituesta ollaan täällä foorumilla juteltu aika paljon ja edelleen me, joilla on ollut pidempi progesteronituki ihmetellään sitä, miksei jokaisessa alkionsiirrossa ole kunnon tukea. Mun mielestä kun IVF hoidot on jo sitä järeimpää hoitoa, niin miksi ei varmisteta lopputulosta lääkkeillä vielä? Ne alkiot on meille kaikille äärettömän tärkeitä varsinkin jos raskaus alkaa. Osa lääkäreistä sanoo että n.puolet ei hyödy siitä. No jos puolet hyötyy niin haluaako hän että puolet hänen potilaistaan menettää alkaneen raskauden? Ihme touhua mun mielestä.

Koska siitä progesteronituesta ei ole tutkittuja haittavaikutuksia, mutta se voi alkion ja raskauden kannalta tarkoittaa elämää ja kuolemaa, niin se pitäisi olla kaikilla ja pidempään. Osa meistä tarvitsee sitä tukea, eikä sen tarvetta tiedä ellei sitä mitata sinulla viikkotasolla verikokeilla. Kun se voi myös dippaa millon vain. Itsellä kun koitettiin lopettaa tukea "ajoissa" eli joskus rv12-13 korvilla, niin arvo tippui heti kahdessa päivässä 40 yksikköä ja se oli heti hälyyttävää eli tuki otettiin takaisin ja lopulta sitä käytettiin rv17 saakka, kun kontrolliverikokeessa arvo pysyi stabiilina. Eli mulla keltarauhanen ei toiminut kunnolla, ja vasta sitten arvot stabiloitui kun istukka oli tarpeeksi iso ja teki itse sen progesteronin. On myös tapauksia että progesteronitukea on jatkettu vaikka raskausviikolle 23 saakka jos kohdunkaula ehtii huveta. Myöhempi progesteronihäiriö (puute) ilmenee kohdunkaulan lyhentymisenä kohdun puolelta ja se altistaa ennenaikaisille synnytyksille. Huom. gyne ei pysty toteamaan sitä sisätutkimuksella mutta ultrassa näkyy.

Koita päästä mittauttamassa progesteroni nyt tai puhu hoitavalle taholle että haluaisit varmistaa emätinkapseleilla riittävän keltarauhastuen, varmuuden vuoksi :Heartred

Osalla joilla on imeytymisvaikeuksia (esim. endometrioosipotilailla on progesteroniresistenttiyttä) niin itsellä oli sekä nuo emätinkapselit max. arvolla 800mg/päivä sekä progesteronipiikki ensin 2 x päivä ja sitten 1 x päivä.
Mulla progetuki kapselit 200mg (alakautta) Suomessa luomualk raskaudessa käytössä (myös neuvolalääkärin NiPT-testin jälkeen hyväksymiä) aina RV36 saakka.
Yksityinen luottogyne määräsi, (ollut yli 2000synnytyksen lääkäri) aluksi 3/vrk (alkoi aina jossain yrityskierron puolivälissä) 4vrk menkkojen normi alk yli, jolloin vasta raskaustikkutesti, jos nega proge loppu. (Taustalla selittämätön keskenmeno rv 20). Epäili vuosittaisen papakokeen yhteydessä "näkemäänsä'' kohdunkaulan lyhyyttä + ikuisia verihyytymäpitoisia niagara-menkkoja mahdollisesti sen km syyksi.
Muistaakseni RV 12 proget vain 2/vrk ja rv20 alk vain kerran vrk= illalla ennen nukkumaan menoa siihen rv36 viikkoon saakka.
Oon muuten tilannut niitä kansainvälisestä apteekista (utrogestan200mg) kun luottogyne oli jenkeissä naistenvaivojen lisäopissa, eikä reseptiä ollut enää 6. lupatulla kierron jälkeen tärpänneen hcg-verikoepositestin jälkeen uusimassa. Kävin verikok. yksityisellä tikun hailuraviivan jälkeen... Neuvolalääkäri yski ja mutisi kun kantaansa kysyin, ei niistä tietenkään haittaakaan ole... Samoin totesi synnytyslääkäri sairaalassa, jonne mut ohjasi.
Miehen mielestä yritysvaiheen tärppipäivien peitonheiluttelut oli sangen kokkareista touhua 😚.
Yksityisiin labroihin pääsee ilman lähetettä, hintavertailu onnistuu puhelimella, jolloin usein myös saa samalla tarjouksen!
Tuokoon jouluntaika onnistumisia kaikille!
 
Muokattu viimeksi:
Ei ollut onnea meillä :loudlycrying: Digitesti ei jätä edes arvailujen varaan, kun tulos kerrotaan selvin sanoin. Ohjeessa on jatkaa terolutit perjantaihin saakka koska periaatteessa voisihan joku 7. Ihme tapahtua. Hieman vaikeaa jatkaa kyllä niitä tämän jälkeen:loudlycrying:
Noh, kaksi jäljellä, alkuvuodesta nokka kohti uutta yritystä.
 
Ei ollut onnea meillä :loudlycrying: Digitesti ei jätä edes arvailujen varaan, kun tulos kerrotaan selvin sanoin. Ohjeessa on jatkaa terolutit perjantaihin saakka koska periaatteessa voisihan joku 7. Ihme tapahtua. Hieman vaikeaa jatkaa kyllä niitä tämän jälkeen:loudlycrying:
Noh, kaksi jäljellä, alkuvuodesta nokka kohti uutta yritystä.
Suuret pahoittelut! 💔💔💔
 
Voi Cha-Cha, oon pahoillani! ♥️

Mä en oikein tiedä mitä mun testistä ajatella.. en tajunnut ostaa digitestiä, kun jotenkin on ollut aivan varma epäonnistumisen fiilis menkkajomojen ja päänsäryn kanssa. Mutta nyt tein siis apteekin testin ja näytti tältä… onko toi ihan vaan joku viivanpaikka vai jotain muuta? 😳
 

Liitteet

  • 8E3E4234-C77C-4560-B025-805101308161.jpeg
    8E3E4234-C77C-4560-B025-805101308161.jpeg
    1.6 MB · Katsottu: 142
Mä en oikein tiedä mitä mun testistä ajatella.. en tajunnut ostaa digitestiä, kun jotenkin on ollut aivan varma epäonnistumisen fiilis menkkajomojen ja päänsäryn kanssa. Mutta nyt tein siis apteekin testin ja näytti tältä… onko toi ihan vaan joku viivanpaikka vai jotain muuta? 😳
Ihan selkeä viiva minusta! Paljon onnea ja tarrasukkia! 🍀💐💐 ❤️
 
Ei ollut onnea meillä :loudlycrying: Digitesti ei jätä edes arvailujen varaan, kun tulos kerrotaan selvin sanoin. Ohjeessa on jatkaa terolutit perjantaihin saakka koska periaatteessa voisihan joku 7. Ihme tapahtua. Hieman vaikeaa jatkaa kyllä niitä tämän jälkeen:loudlycrying:
Noh, kaksi jäljellä, alkuvuodesta nokka kohti uutta yritystä.

Oliko sulla tänään virallinen testipäivä?
 
Mä eilen lueskelin että tuo vähäinen (tai isompikin) vuoto silloin kun kuukautisten pitäisi alkaa (niin kuin mulla nyt) on tosi yleistä, noin joka neljännellä naisella sitä tulee. Helpotti huolta :) mutta silti aion nyt jatkaa lugeja ainakin siihen asti että lääkäri kommentoi. Tosi jännä kyllä tuo että ainakin HUSilla ja ainakin mun kohdalla ohjeistus on lopettaa tuki tosi pian, jo ennen virallista testiä (joillain vielä aiemmin kuin mulla!). Uskon kyllä että heillä on tähän tieteellinen tuki takana, mutta silti tuntuu tosi hassulta kun ei se heiltä ole pois jos vähän kasvattaa todareita tollasella. Ja kun niin monessa muussa paikassa ohjeistetaan jatkamaan monta viikkoa pidemmälle. Mullahan käytännössä ohje oli lopettaa 4+0.
 
Ei ollut onnea meillä :loudlycrying: Digitesti ei jätä edes arvailujen varaan, kun tulos kerrotaan selvin sanoin. Ohjeessa on jatkaa terolutit perjantaihin saakka koska periaatteessa voisihan joku 7. Ihme tapahtua. Hieman vaikeaa jatkaa kyllä niitä tämän jälkeen:loudlycrying:
Noh, kaksi jäljellä, alkuvuodesta nokka kohti uutta yritystä.
Pahoittelut, Cha-cha! :sad-face:
Onneksi on vielä reservit valmiina seuraavaa yritystä varten.
 
Mä eilen lueskelin että tuo vähäinen (tai isompikin) vuoto silloin kun kuukautisten pitäisi alkaa (niin kuin mulla nyt) on tosi yleistä, noin joka neljännellä naisella sitä tulee. Helpotti huolta :) mutta silti aion nyt jatkaa lugeja ainakin siihen asti että lääkäri kommentoi. Tosi jännä kyllä tuo että ainakin HUSilla ja ainakin mun kohdalla ohjeistus on lopettaa tuki tosi pian, jo ennen virallista testiä (joillain vielä aiemmin kuin mulla!). Uskon kyllä että heillä on tähän tieteellinen tuki takana, mutta silti tuntuu tosi hassulta kun ei se heiltä ole pois jos vähän kasvattaa todareita tollasella. Ja kun niin monessa muussa paikassa ohjeistetaan jatkamaan monta viikkoa pidemmälle. Mullahan käytännössä ohje oli lopettaa 4+0.
Just kyselin tuosta proge tuesta lääkäriltä. Mulla menee terolutit 3tbl päivässä ainakin rv10 asti.
Lääkäri sanoi, että on uusi tutkimus, jossa keltarauhastukea rv 16 asti saaneilla naisilla oli vähemmän keskenmenoja. Tähän tosin liittyi jotenkin naiset joilla ollut alkuraskaudessa tiputteluvuotoa.
Saan ite päättää jatkanko tonne rv16 asti vai en.
 
Just kyselin tuosta proge tuesta lääkäriltä. Mulla menee terolutit 3tbl päivässä ainakin rv10 asti.
Lääkäri sanoi, että on uusi tutkimus, jossa keltarauhastukea rv 16 asti saaneilla naisilla oli vähemmän keskenmenoja. Tähän tosin liittyi jotenkin naiset joilla ollut alkuraskaudessa tiputteluvuotoa.
Saan ite päättää jatkanko tonne rv16 asti vai en.
Kiitos! Kuulostaa todella mielenkiintoiselta, ja mulle ajankohtaiselta! 😮 Jos tuohon päädytään niin saiskohan vaihettua suun kautta otettaviin, luget niin sottasia 👀 ja ainakin kerran primolutit toimi kiitettävästi menkkojen siirtoon mulla.
 
Kiitos! Kuulostaa todella mielenkiintoiselta, ja mulle ajankohtaiselta! 😮 Jos tuohon päädytään niin saiskohan vaihettua suun kautta otettaviin, luget niin sottasia 👀 ja ainakin kerran primolutit toimi kiitettävästi menkkojen siirtoon mulla.

Kannattaa ottaa selvää erilaiset mekanismit noilla eri progesteronituilla. Jutella vaikka lääkärin kanssa tai jos internetistä löytää.
Suun kautta otettavat toimii vähän erillä tavalla kuin alakautta. Vaikka luget sottaa, niin voi kannattaa silti ottaa niitä. Esim. kohdunkaulan lyhenemiseen ei auta suun kautta otettavat, vaan siinä pitää nimenomaan olla käytössä emättimen kautta otettava progesteroni. Osalla naisista on käytössä myöskin molemmat, esim terolutit sekä emätinkapselit :smiling-eyes: Molemmat voi olla siksi, että niillä on eri hoitotarkoitus.
Mulla ei ole ollut näitä yhdessä, niin en muista miksi niitä määrättiin muille, mutta esim. tuolla menetyksiä kokeneissa on niitä, joilla on molemmat tukena varmuuden vuoksi ehkäisemään keskenmenoja tai ehkäisemään ennenaikaista kohdunkaulan lyhenemisestä johtuvaa liian aikaista synnytystä.
 
Kommentoin täältä taustalta, että HUS:n kanta on se, että progesteronilla ei ole merkitystä raskauden jatkumisen kannalta. Minullekin sanoivat että lopeta vaan luget dpo 14. HUS:lla sain vain keskenmenoja, mutta Dextralla sitten jatkettiin luget rv20 asti ja seurailtiin progesteronitasoja verikokein. Dextran lääkäri (meillä on CherryRedin kanssa sama :D) on hyvin asiaan perehtynyt ja häntä ihan suututtaa HUS:n toiminta siinä, miten väittävät ettei progesteronilla olisi merkitystä. On tutkimuksia joissa tosiaan on todettu, että joillain lisäprogesteronia tarvitaan jotta raskauskin voisi jatkua. Ilman mittauksia sitä ei voi tietää.

Harmittaa kyllä tuo HUS:n ja ilmeisesti muidenkin sairaanhoitopiirien kanta asiaan. Kun joillain se raskauden jatkuminen voi ihan hyvin olla siitä kiinni.

Niin ja suun kautta otettavista Primolutia ei saa käyttää raskauden aikana, mutta Terolutia saa. 🙂
 
Kannattaa ottaa selvää erilaiset mekanismit noilla eri progesteronituilla. Jutella vaikka lääkärin kanssa tai jos internetistä löytää.
Suun kautta otettavat toimii vähän erillä tavalla kuin alakautta. Vaikka luget sottaa, niin voi kannattaa silti ottaa niitä. Esim. kohdunkaulan lyhenemiseen ei auta suun kautta otettavat, vaan siinä pitää nimenomaan olla käytössä emättimen kautta otettava progesteroni. Osalla naisista on käytössä myöskin molemmat, esim terolutit sekä emätinkapselit :smiling-eyes: Molemmat voi olla siksi, että niillä on eri hoitotarkoitus.
Mulla ei ole ollut näitä yhdessä, niin en muista miksi niitä määrättiin muille, mutta esim. tuolla menetyksiä kokeneissa on niitä, joilla on molemmat tukena varmuuden vuoksi ehkäisemään keskenmenoja tai ehkäisemään ennenaikaista kohdunkaulan lyhenemisestä johtuvaa liian aikaista synnytystä.
Tiedätkö muuten että miten noi progetuet näkyy verikokeissa? Jos syö Terolutia tai käyttää Lugeja, niin näkyykö se arvoissa? Tai esim että toinen näkyy ja toinen ei?
Mulla on ollut kaks keskenmenoa, silloin mulla oli käytössä luget. Esikoisen raskaudessa myös luget ja rajuja vuotoja. Kuopuksen raskaudessa Terot (pari pkt lugeja käytin myös välillä kun tuli paha olo suun kautta otettavista), ja pientä tiputtelua. Kaikki kierrot siis myös täysin lääkkeellisiä. Mulla on henk.koht semmoinen fiilis että Terot toimineet mulla paremmin, varmaan on paljon ihmisestä kiinni kummat on paremmat. Kiitos infopläjäyksestä! 🙏🏻

Oon lukenut joltain jenkkisivuilta, että jos on vuotoja, niin saatetaan käyttää myös estrogeenia keltarauhashormonin lisäksi ja että estrogeenin puute raskaudessa vois lisätä keskeytyneitä keskenmenoja. Hitsi kun en löydä mistään sitä sivustoa enää, luin joskus oman kkm:n jälkeen.
 
Voi Cha-Cha, oon pahoillani! ♥️

Mä en oikein tiedä mitä mun testistä ajatella.. en tajunnut ostaa digitestiä, kun jotenkin on ollut aivan varma epäonnistumisen fiilis menkkajomojen ja päänsäryn kanssa. Mutta nyt tein siis apteekin testin ja näytti tältä… onko toi ihan vaan joku viivanpaikka vai jotain muuta? 😳
Juu oon tehnyt näitä kymmeniä, tuo on plus ❤️
 
@Cha-cha olen pahoillani 😞 onneksi tosiaan on vielä pakkasessa!

@Nannelma ihanaa onnea plussasta! ❤️

Päivitän vielä mun tarinaa jos jollekin siitä on hyötyä:

Eli 5 päiväinen blasto siirrettiin 7.11. ja 21.11 oli virallinen testipäivä, jolloin viiva oli selkeä mutta ei kuitenkaan kovin tumma, eikä siinä mitään eihän kaikilla ei tule tosi tummia, mutta olin myös huomannut ettei viivat tummu joka päivä tai edes joka toinen. (Aloitin testailun pp9)

Mitattiin hcg 22.11. rv4+6 ja se oli vain 88, mitattiin uudestaan 28.11. rv 5+5 jolloin se oli noussut 637 mutta edelleen matala. Nyt 30.11 rv6+0 oli 647 eli kasvu on lähes pysähtynyt -> keskenmenoa odotellessa. 😬 täytyy sanoa että nämä ns virallisten piinapäivien jälkeenkin jatkuneet piinapäivät ovat olleet henkisesti äärimmäisen raskaita.
 
Takaisin
Top