IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Meidät on laitettu jonoon maaliskuun alussa, eli yli 7kk nyt oltu siellä. Alunperin olisi päästy ilmoittautumaan elokuussa, mutta saatiin heinäkuussa korona, minkä takia jouduttiin odottamaan tänne lokakuulle. Ja nyt ei sit mahduttu. Yllättävää kyllä, HUS on sanonut että pisimpään jonossa olleet otetaan ensin hoitoon. Eli ilmeisesti oli sit vielä meitäkin pidempään olleita odottamassa, tai sit tapahtui joku virhe. Harmittaa kyllä, tuntuu että pitkään on jo odotettu ja jatkuu vaan. Mutta minkä sille voi. Hoitaja kuitenkin varasi jo etukenossa meille punktioajan ensi kiertoon, eli kunhan kierto sujuu säännöllisesti niin seuraavasta pitäisi onnistua. Ja mulla on onneksi vielä kaapissa primoluteja, eli jos näyttäisi siltä että ovulaatiota ei tule oikeaan aikaan, voisi sen luteaalin niillä keinotekoisesti pistää päälle ja ajoittaa sillä kuukautiset oikein.
Tää on kyllä tosi ikävää ja tuntuu tosi epäreilulta että teillä vieläkin jatkuu odottelu. 😔 Eikä kyllä tää sun kohtalo saa yhtään luottavaiseksi, että meilläkää ensi viikolla kävisi tuuri ja hoitoihin päästäisiin, kun silloin pitäisi ekaa keraa saada ilmoittautua.

Ja hui, kun teillä on koronastakin tullut jo pitkä viivästys. Mulle vastattiin pari viikkoa sitten, että vähintään 4 viikkoa pitäisi koronasta olla oireiden alusta ennen hoitoja. Mulla koronaoireet alkoi tietty kiertopäivänä 1, niin niukasti saattaisi tuokin rajoitus täyttyä, jos kierto muuten pysyy normaalina. Mutta eipä sitä kovin luottavaisesti uskalla suhtautua. Aika monta kertaa tässä jo olen menettänyt uskoni että niihin hoitoihin koskaan pääsee edes.

Tää on kyllä tosi ikävää ja tuntuu tosi epäreilulta että teillä vieläkin jatkuu odottelu. 😔 Eikä kyllä tää sun kohtalo saa yhtään luottavaiseksi, että meilläkää ensi viikolla kävisi tuuri ja hoitoihin päästäisiin, kun silloin pitäisi ekaa keraa saada ilmoittautua.

Ja hui, kun teillä on koronastakin tullut jo pitkä viivästys. Mulle vastattiin pari viikkoa sitten, että vähintään 4 viikkoa pitäisi koronasta olla oireiden alusta ennen hoitoja. Mulla koronaoireet alkoi tietty kiertopäivänä 1, niin niukasti saattaisi tuokin rajoitus täyttyä, jos kierto muuten pysyy normaalina. Mutta eipä sitä kovin luottavaisesti uskalla suhtautua. Aika monta kertaa tässä jo olen menettänyt uskoni että niihin hoitoihin koskaan pääsee edes.
Toivotaan, että pääsette kuitenkin hoitoon! Me saatiin vastaus, että miksi ei pääty. Syy oli se, että meillä olisi punktio ajoittunut viikolle 42, jolloin heillä oli muutenkin alentunut kyky hoitaa punktioita, ja kaikki ajat sille viikolle oli jo täytetty siinä vaiheessa kun me ilmottauduttiin. Huono tuuri siis. Ja jos se oli vain tuo viikko 42, niin teillä on varmaan ihan normaalin hyvät mahdollisuudet päästä hoitoon!

Meillä oli molemmilla kova kuume koronassa monta päivää. Sen takia meille tosiaan sit sanottiin että vähintään 10 viikkoa karenssia. Mulla olisi sit alkanut uusi kierto just sen 10 viikon karenssin jälkeen - minkä takia lääkäri halusi, että ollaan siihen 10 viikon päälle vielä yksi ylimääräinen kierto karenssissa. Se tuli nyt siis täyteen, mutta taas tuli yks kierto lisää.

Tänään oli uutisissa siitä jodi-ohjeesta, ja tuli sellanen olo että kohta alkaa sota ja varmaan lopetetaan nää hoidot sen takia. Sanoin siitä sit miehelle, että ehkä tässä pitää vaan hyväksyä että ei meille mitään yhteistä lasta tuu. Omin voimin ei onnistu, ja hoitoihin ei varmaan ikinä päästä.

Noniin, eiköhän tässä nyt oo ryvetty tarpeeks tässä itsesäälissä. Ei tässä nyt mitään voi tehdä muuta ku jatkaa eteenpäin.

Toivotaan, että pääsette kuitenkin hoitoon! Me saatiin vastaus, että miksi ei pääty. Syy oli se, että meillä olisi punktio ajoittunut viikolle 42, jolloin heillä oli muutenkin alentunut kyky hoitaa punktioita, ja kaikki ajat sille viikolle oli jo täytetty siinä vaiheessa kun me ilmottauduttiin. Huono tuuri siis. Ja jos se oli vain tuo viikko 42, niin teillä on varmaan ihan normaalin hyvät mahdollisuudet päästä hoitoon!

Meillä oli molemmilla kova kuume koronassa monta päivää. Sen takia meille tosiaan sit sanottiin että vähintään 10 viikkoa karenssia. Mulla olisi sit alkanut uusi kierto just sen 10 viikon karenssin jälkeen - minkä takia lääkäri halusi, että ollaan siihen 10 viikon päälle vielä yksi ylimääräinen kierto karenssissa. Se tuli nyt siis täyteen, mutta taas tuli yks kierto lisää.

Tänään oli uutisissa siitä jodi-ohjeesta, ja tuli sellanen olo että kohta alkaa sota ja varmaan lopetetaan nää hoidot sen takia. Sanoin siitä sit miehelle, että ehkä tässä pitää vaan hyväksyä että ei meille mitään yhteistä lasta tuu. Omin voimin ei onnistu, ja hoitoihin ei varmaan ikinä päästä.

Noniin, eiköhän tässä nyt oo ryvetty tarpeeks tässä itsesäälissä. Ei tässä nyt mitään voi tehdä muuta ku jatkaa eteenpäin.
No voihan syysloma! Vähän on oikeutettua rypeä itsesäälissä, kun on tollanen tuuri. Onhan toi jatkuva odottaminen ja välimaalin siirtäminen kauemmaksi ihan kamalan rankkaa. Onneks teillä on nyt se punktioaika varattuna niin se taas vähän lisää uskoa, että sinne saakka pääsee.

Noi sotakauhut on kyl vielä hieno lisämauste, itse koitan olla liikaa ajattelematta niitä(kin).

Mä tuun taas tänne huhuilemaan, mutta millaisia kiertoja porukalla on ollut ivf:n jäljiltä? Mulla tosiaan hyperin takia ei tehty tuoresiirtoa ja ekat menkat kurvaskin viikon sisään punktiosta, mutta mietin että mitenhän tää seuraava kierto nyt mahtaa käyttäytyä. Sopiiko olla opstimistinen että ivf ei juuri siihen vaikuttaisi - toki itsellä nyt on aika monenlaisia kiertoja, koska omassa ovulaatiossa häikkää. Seuraavista menkoista saisin PAS:n ilmoittatua jos oikein ymmärsin.

Päivitellääns tänne vielä meidänkin tilannetta, että pakkaseen saatiin 12 kpl, 4x 2. päiväisiä alkioita ja 8x 5-6. päiväisiä blastoja. Tosi hieno suoritus siis.. hyperi oireet rauhoittui tossa loppuviikostakin onneksi ja nyt ajatukset suunnattu tonne PAS kiertoon, vaikkakin vähän ristiriitaisin fiiliksin, mutta koitan ottaa asiat yksi kerrallaan :)

Mä tuun taas tänne huhuilemaan, mutta millaisia kiertoja porukalla on ollut ivf:n jäljiltä? Mulla tosiaan hyperin takia ei tehty tuoresiirtoa ja ekat menkat kurvaskin viikon sisään punktiosta, mutta mietin että mitenhän tää seuraava kierto nyt mahtaa käyttäytyä. Sopiiko olla opstimistinen että ivf ei juuri siihen vaikuttaisi - toki itsellä nyt on aika monenlaisia kiertoja, koska omassa ovulaatiossa häikkää. Seuraavista menkoista saisin PAS:n ilmoittatua jos oikein ymmärsin.

Päivitellääns tänne vielä meidänkin tilannetta, että pakkaseen saatiin 12 kpl, 4x 2. päiväisiä alkioita ja 8x 5-6. päiväisiä blastoja. Tosi hieno suoritus siis.. hyperi oireet rauhoittui tossa loppuviikostakin onneksi ja nyt ajatukset suunnattu tonne PAS kiertoon, vaikkakin vähän ristiriitaisin fiiliksin, mutta koitan ottaa asiat yksi kerrallaan :)
Ihan loistava saalis teillä ♥️ Kiertoon en osaa vielä kommentoida kun loppukierto käynnissä juuri nyt, ovulaatio karkasi ohi enkä saanut kiinni testiin vaikka tosi paljon vahvistuikin viiva kp 18. Myös limat jäi puuttumaan mitkä yleensä ilmaantuu. Pyydän varmaan letrot apuun enskiertoon. Positiivista, tiputtelut pysyneet kokonaan poissa! Olen jättänyt alkoholin ja herkut elokuusta lähtien pois, eli ei sokeriövereitä tms. Muutenkin paljon terveellisempi meno, säännöllistä liikuntaa, joogaa, akupunktiota, ehkä nämä vaikuttaa myös 😅

Hienoja uutisia Siska! Kun minulle viime kierroksella gonapeptyl-irrotuspiikillä aiheutettiin vuoto muutama päivä keräyksen jälkeen, oli seuraava kierto pidempi (34 eikä normaali 28 päivää) ja ovulaatio myöhäisempi (kp 22, eikä normi kp 16).

Nyt toisen keräyksen jälkeen en ole edes testannut vielä ovulaatiota kp 16, kun oletan sen samaan tapaan myöhästyvän.

Stimulaatiokiertohan jäi tuon irrotuspiikin takia alle 20 päivän, niin kai se kehon rytmejä ymmärrettävästi häiritsee.

Tuun tänne huutelee ku niin osuva kirjotus. En muuten jaksa liikaa vatvoo noit sodanuhkia, mut ittee kans pelottaa, et jos maailman meno oikeesti menee täs hurjaks niin ihan varmaan ensimmäisenä nää lapsettomuushoidot pistetään tauolle ja ties kui pitkäks aikaa, tai just pommit tippuu spermapankkii🙈 ehkä olis sillon joo oikeesti muitaki murheita ku lapsen saanti, mut täs hetkes ajateltuna ketuttaa paljon...

Ja sit kun tää oma ivf taival on täysin lähtötekijöis ja aikaa ehtii kulua ja mitä vaan ehtii tapahtuu

Tuun tänne huutelee ku niin osuva kirjotus. En muuten jaksa liikaa vatvoo noit sodanuhkia, mut ittee kans pelottaa, et jos maailman meno oikeesti menee täs hurjaks niin ihan varmaan ensimmäisenä nää lapsettomuushoidot pistetään tauolle ja ties kui pitkäks aikaa, tai just pommit tippuu spermapankkii🙈 ehkä olis sillon joo oikeesti muitaki murheita ku lapsen saanti, mut täs hetkes ajateltuna ketuttaa paljon...

Ja sit kun tää oma ivf taival on täysin lähtötekijöis ja aikaa ehtii kulua ja mitä vaan ehtii tapahtuu
Minä olen viime aikoina ollut kateellinen niille kavereille, jotka ovat löytäneet puolisonsa ja ehtineet saada lapsia esim kymmenen vuotta sitten, kun maailman tilanne oli vielä vakaa. Ihan eri näiden koronoiden ja sotien varjossa toivoa/odottaa lasta, välillä on tosi ahdistunut olo. Vaikka tietysti siellä jossain on oikeasti pahempaa...

Minä olen viime aikoina ollut kateellinen niille kavereille, jotka ovat löytäneet puolisonsa ja ehtineet saada lapsia esim kymmenen vuotta sitten, kun maailman tilanne oli vielä vakaa. Ihan eri näiden koronoiden ja sotien varjossa toivoa/odottaa lasta, välillä on tosi ahdistunut olo. Vaikka tietysti siellä jossain on oikeasti pahempaa...
Samaistun tähänkin. Olisin itse haaveillu lähempänä 20 ku 30 saavani lapset ja ajat olis ollu sillon yhteiskunnallisesti paljon paremmat. Mut elämä ei tosiaan mee aina niinkun suunnittelee. 26, melkeen 27 tapasin tän nykysen miehen monen vuoden paskan parisuhteen jälkeen. Eka laps saatii onneksi tosiaan 7/21 ollessani 28, mut nyt tää toinen odotuttaa itseään. Pitäshän olla kiitollinen ja onnellinen tästä yhdestäkin ihmeestä, mut se tunne kun syli ei ole täys ja pelko jos jääkin ainoaksi. Tän esikoisen vauva vuos menny aika syvissä vesissä monestakin syystä, haluais vielä toisen, toivottavasti ilosemman vauvavuoden kokea. Olin esikoisen raskausjan mielellisesti niin tasainen ja onnellinen, haluisin sen olotilan takas❤ kieltämättä mietityttää, et millasta sit olis olla raskaana ja synnyttää plus kahden pienen kanssa jos maailma sekoo entisestää. Mut lohduttaudun sillä, et aina on lapsia tehty mitä erikoisimmissa olosuhteissa.

Pakko vielä päivitellä keräyksen jälkeisestä välikierrosta päivitystä. Luulin bonganneeni oviksen kp 18 kun viiva oli jo aika vahva (en niin tosissaan sitä seurannut kun ei tässä kierrossa siirtoa), ja sitten meni liuska jo täysin puhtaan negaksi. Eilen bongasin ovislimaa ja tänään liuska sekä clearblue plussa, ja kp on 30. Kierrosta näyttää tulevan melkoisen pitkä… onpas turhauttavaa.

Täällä on ollu semmonen positiivisten uutisten ja positiivisen ovistestin päivä ettei tosikaa! Oon itkeny ihan ilosta. Vihdoin paistaa tähänkin risukasaan aurinko! Ensin soitettiin lapsettomuuspolilta ja asiat lähteeki rullaamaa paljon odotettua aikasemmin. Keskiviikkona mulle soittelee hoitaja labroista ja ens viikon pe on jo ensikäynti polilla. Ja Tampereelta suoraa sanottii et ivf kannattaa suoraan ja lääkärin mukaan olis jo tyyliin tammikuusta mahdollisuus päästä hoitokiertoon mä olin niin pelänny, et siihen menis paljon pidempään. Ilmeisesti Taysissa ihan eri tilanne ku esim. Husin alueella.

Ja mulle tarjottiin töitä helpottais tähän rahalliseen tilanteesee ja sais muutaki ajateltavaa ku märehtiä kotona kaikkea. Mies olis sit esikon kanssa kotona siihen asti et hope so tammikuus sais päikkypaika.

Eli tänne pääsen sit jakamaan juttuja kans piakkoin😊

Pikainen päivitys omaan tilanteeseen:
Eilen otin viimeisen terolutin ja illalla jo jomotteli siihen malliin et luulin kuukautisten jo alkavan, mut kp1 lähti tänäaamuna 💃🏼
Olikin ihmeen lyhyt kierto tää, 30 vrk, viimeks ollut näin lyhyt joskus pari vuotta sitten mut en valita 💖

Reilun viikon päästä sit eka ultra ja Menopurin pistos ✌️ Ja luultavasti/toivottavasti tuosta lähtien riittäis puolta vähemmän Synarellen käyttö, nenän limakalvot on kovilla tuon käytöstä (ja kaikki muutkin haitat 😒).

Ja jos kaikki menis ennakkosuunnitelmien mukaan, ois viikolla 45 sit ite ivf 💕 SITTEN vasta alkaa jännitys ja piinaviikot 😅

Oi mahtavaa Kisu83, niin se hoito siellä vaan etenee ja kohta alkaa tapahtua kunnolla!

Me myös kaikista ahdistuksista huolimatta saatiin lupa aloittaa eka ivf. Lyhyen kaavan eka pistos on luvassa illalla ja ultra ens viikolla. Aika rytinällähän tää lyhyt kaava tuntuu etenevän.

Eilen kävi tunteet nopean vuoristoradan ja ekan innostuksen jälkeen tuli kaikenlaiset ahdistukset kelattua läpi. Lopulta päädyin kuitenkin aika rauhallisiin ja odottaviin tunnelmiin, että kyllä se siitä.

Eilen otin viimeisen terolutin ja illalla jo jomotteli siihen malliin et luulin kuukautisten jo alkavan, mut kp1 lähti tänäaamuna 💃🏼
Olikin ihmeen lyhyt kierto tää, 30 vrk, viimeks ollut näin lyhyt joskus pari vuotta sitten mut en valita 💖

Reilun viikon päästä sit eka ultra ja Menopurin pistos ✌️ Ja luultavasti/toivottavasti tuosta lähtien riittäis puolta vähemmän Synarellen käyttö, nenän limakalvot on kovilla tuon käytöstä (ja kaikki muutkin haitat 😒).

Ja jos kaikki menis ennakkosuunnitelmien mukaan, ois viikolla 45 sit ite ivf 💕 SITTEN vasta alkaa jännitys ja piinaviikot 😅

Ai että! Onnittelut kp1:stä! Teillä onkin jänniä aikoja :Smiling Face With Smiling Eyes: Kovasti tsemppiä IVF kierrokseen!

@Kumma Teille kans tsempit lyhyeen kaavaan. Se on aika intensiivistä.

Täälläkin uusi kirjoittaja. Meillä alkiodiagnostiikka edennyt suurinpiirtein näin kun geenivirhe oli jo aiemmin tunnistettu:

04/2021 ensimmäinen käynti terveyskeskuksessa
10/2021 alkiodiagnostiikkaneuvonta
11/2021 kromosomitutkimus ja perheenjäsenten DNA-testit
12/2021 suunnittelukäynti ja menetelmän pystytyksen aloitus
03/2022 1. IVF (julkinen -> hoitajalakon vuoksi loppuun yksityisellä)
06/2022 1. PAS (yksityinen)
08/2022 2. IVF (julkinen)
Nyt odotetaan alkiodiagnostiikan tuloksia ja PAS siirtoa, joka on todennäköisesti 10 tai 11/2022
Moikka!
Ihan uutena löysin tämän keskustelun nyt. Meillä siis tilanne sellainen, että ollaan käyty alkiodiagnostiikkaa HUSissa geenivirheen takia alkaen 12/21. Ensimmäinen ICSI oli 9/22, ja nyt saatiin tietää, että yksikään alkio ei ole terve.

Miten tuossa teillä jatko meni kun pakastin oli tyhjä? Ilmeisesti aika nopeasti pääsi seuraavaan IVF kiertoon Tilkassakin?

Onpas kiva saada piinakaveri suunnilleen samoille päiville!
Mulla tänään kp1 ja huomenillalla alkaa gonal-f -pistokset. Ens maanantaina sit eka ultra ja jatko-ohjeet.
Lyhyellä kaavalla siis IVF ja tuoresiirto, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan 😀

Oi mahtavaa Kisu83, niin se hoito siellä vaan etenee ja kohta alkaa tapahtua kunnolla!

Me myös kaikista ahdistuksista huolimatta saatiin lupa aloittaa eka ivf. Lyhyen kaavan eka pistos on luvassa illalla ja ultra ens viikolla. Aika rytinällähän tää lyhyt kaava tuntuu etenevän.

Eilen kävi tunteet nopean vuoristoradan ja ekan innostuksen jälkeen tuli kaikenlaiset ahdistukset kelattua läpi. Lopulta päädyin kuitenkin aika rauhallisiin ja odottaviin tunnelmiin, että kyllä se siitä.
Ja siellä kans kolmas piinailija samoilla päivillä! 🤩

Moikka!
Ihan uutena löysin tämän keskustelun nyt. Meillä siis tilanne sellainen, että ollaan käyty alkiodiagnostiikkaa HUSissa geenivirheen takia alkaen 12/21. Ensimmäinen ICSI oli 9/22, ja nyt saatiin tietää, että yksikään alkio ei ole terve.

Miten tuossa teillä jatko meni kun pakastin oli tyhjä? Ilmeisesti aika nopeasti pääsi seuraavaan IVF kiertoon Tilkassakin?
Kiva kuulla että täällä on muitakin alkiodiagnostiikassa olevia. Meidän hoidothan loppui julkisella juuri ennen pistosten alkua ja jatkettiin loppuun yksityisellä. Lakon aikana saatiin julkiselta viestiä minkä päivämäärän jälkeen saadaan ilmoittautua uudelle pitkälle kaavalle. Venytettiin ilmoittautumista siihen asti että saatiin tietää negatiivisen raskaustestin tulos yksityiseltä. Päästiin ilmoittautumisen jälkeen heti samasta kiertosta mukaan. Tällä kertaa saimme blastoja 7, joista 3 oli terveitä kun viimeksi neljästä blastosta vain yksi oli terve. Nyt odotetaan uuden kierron alkua ja pakastealkion siirtoa. Tsemppiä teille uuteen yritykseen!

Hei kaikki! Me olemme tänä vuonna aloittaneet hoidot (ivf), valitettavasti ilman tulosta. Edellinen keräys oli kesäkuussa ja edellinen pas elokuussa. Nyt oli pari kuukautta taukoa mutta nyt on lääkkeet valmiina seuraavaa hoitokierrosta varten (pakkasessa ei siis ole enää mitään) ja motivaatio kova. Mulla alkoi eilen kuukautiset ja huomenna olisi ensimmäinen piikki jos aloitetaan hoidot. Mutta me ollaan lähdössä matkoille ensi viikon lopulla ja tullaan takaisin parin viikon päästä tiistaina. Edellisten hoitokiertojen mukaan ehdittäisiin kyllä hyvin varmasti keräykseen mutta se olisi varmaan heti silloin keskiviikkona. Niin mä en nyt osaa päättää että aloittaako vai ei. Entä jos tulee jotain peruutuksia paluulentoon ettei päästä ajoissa takaisin, tai saadaan covid, tai tai tai. Ja sitten matkustaminen noiden superkalliiden lääkkeiden kanssa mietityttää, niihin piikkeihinkin varmaan tarvitsee lääkäriltä jonkun lapun. Mutta sit jos lykätään niin mua mietityttää että entä jos seuraavassa kuussa on jotain että ei todellakaan voida aloittaa hoitoja, esim työmatkoja tai sitten se covid tai mitä tahansa. Ärsyttää kun kaikki on niin kiinni tässä projektissa. Mitä te tekisitte? Mä kyllä kallistun ennemmin siihen että voi lomailla rauhassa ilman piikkejä ja pitää sit peukut pystyssä että ensi kuu onnistuu koska muuten mun kierron mukaan menisi ensi vuoden puolelle kun tulee joulu "tielle".

Hei kaikki! Me olemme tänä vuonna aloittaneet hoidot (ivf), valitettavasti ilman tulosta. Edellinen keräys oli kesäkuussa ja edellinen pas elokuussa. Nyt oli pari kuukautta taukoa mutta nyt on lääkkeet valmiina seuraavaa hoitokierrosta varten (pakkasessa ei siis ole enää mitään) ja motivaatio kova. Mulla alkoi eilen kuukautiset ja huomenna olisi ensimmäinen piikki jos aloitetaan hoidot. Mutta me ollaan lähdössä matkoille ensi viikon lopulla ja tullaan takaisin parin viikon päästä tiistaina. Edellisten hoitokiertojen mukaan ehdittäisiin kyllä hyvin varmasti keräykseen mutta se olisi varmaan heti silloin keskiviikkona. Niin mä en nyt osaa päättää että aloittaako vai ei. Entä jos tulee jotain peruutuksia paluulentoon ettei päästä ajoissa takaisin, tai saadaan covid, tai tai tai. Ja sitten matkustaminen noiden superkalliiden lääkkeiden kanssa mietityttää, niihin piikkeihinkin varmaan tarvitsee lääkäriltä jonkun lapun. Mutta sit jos lykätään niin mua mietityttää että entä jos seuraavassa kuussa on jotain että ei todellakaan voida aloittaa hoitoja, esim työmatkoja tai sitten se covid tai mitä tahansa. Ärsyttää kun kaikki on niin kiinni tässä projektissa. Mitä te tekisitte? Mä kyllä kallistun ennemmin siihen että voi lomailla rauhassa ilman piikkejä ja pitää sit peukut pystyssä että ensi kuu onnistuu koska muuten mun kierron mukaan menisi ensi vuoden puolelle kun tulee joulu "tielle".

Osa lääkkeistä on myös jääkaappitavaraa, että onko matkalla mahdollista pitää näitä lääkkeitä koko ajan turvallisesti viileässä?

Takaisin