IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Jei biologi soitti ja sanoi että tänään pääsee alkionsiirtoon ihan kelpo 4 päiväisellä yksilöllä. Ja jatkoviljelyssäkin on kai vielä 3 alkiota 🥰, jotka toki vähän laahaavat kehityksessä. Olin posiitivisesti yllättynyt että noi loput voidaan kasvattaa 5-6 päiväisiksi vaikka on viikonloppu, olin ilmeisesti sekoittanut siihen että tuoresiirtoa ei tehdä viikonloppuisin, mutta kyllä siellä labrassa ollaan töissä.

Tänään kuulen lisää kun minulla on ennen alkionsiirtoa biologin kanssa keskustelu ja hän näyttää myös EmbryoScoben videon alkioiden kehityksestä. 🙏🏻
 
Noni nyt on yksi (ja ainoa 😂) huippualkio kyydissä. Maanantaihin joutuu jännään et kuinka moni noista keskiverto-eeverteistä selviää pakkaseen 😅, ainakin pari potentiaalista pitäisi olla 👍🏻. Tällä hetkellä taisi olla vasta 5 täysin hylättyä eli noita keskivertoja löytyy vielä jokunen.

On se kyllä hieno se EmbryScope kun saa nähdä videona miten noi pikku sankarit jakautuu (tai ei jakaudu) 🤔
 
16 munasolua kerättiin. Ensi viikolla tai kuukauden päästä uusi kierros!
Wau mikä saalis!!! Toivon, että hedelmöittyminen onnistuu hienosti!! 😊💪

Täällä alkoi viime yönä vuoto eli kp1 ja huh mikä tuska. Tosi kipeä oon…voiko tuo primolutilla muutaman päivän siirto aiheuttaa tämän?
Mitä kipulääkettä olette uskaltaneet tässä vaiheessa syödä? Vai Ootteko mitään?

Huomenna illalla alan pistämään ja ma soittelen ensimmäisiä ultra aikaa mahdollisesti keskiviikolle.

Niin ja meitä on ohjeistettu yllättävän huonosti ehkä johtuen kesätauosta, mutta siis kiinnostaisi oletteko saaneet ohjeeksi rajoittaa jotain jossain vaiheessa hoitoa? Liikuntaa tms 🤔
 
Wau mikä saalis!!! Toivon, että hedelmöittyminen onnistuu hienosti!! 😊💪

Täällä alkoi viime yönä vuoto eli kp1 ja huh mikä tuska. Tosi kipeä oon…voiko tuo primolutilla muutaman päivän siirto aiheuttaa tämän?
Mitä kipulääkettä olette uskaltaneet tässä vaiheessa syödä? Vai Ootteko mitään?

Huomenna illalla alan pistämään ja ma soittelen ensimmäisiä ultra aikaa mahdollisesti keskiviikolle.

Niin ja meitä on ohjeistettu yllättävän huonosti ehkä johtuen kesätauosta, mutta siis kiinnostaisi oletteko saaneet ohjeeksi rajoittaa jotain jossain vaiheessa hoitoa? Liikuntaa tms 🤔
Mä voisin tohon viimeiseen kyssäriin vastata. Mulla suositeltiin heti lapsettomuushoitojen alussa hikiliikunnan vähentämistä, mikä voi hoikalla ihmisellä vaikuttaa hormooneihin ja sitä kautta hedelmällisyyteen. Jätin koriksen kokonaan pois ja tein vaan kevyttä liikuntaa (kävely, rento padel pallottelu jne). Tän otti lääkärini puheeksi vasta yksityiselle hoitohin siirryttyäni. Itse IVF vaiheessa ei tullu erikseen mietittyä liikuntarajoituksia, kun niin kevyellä treenillä oltiin menty jo useampi kuukausi. En suoranaisesti vastannut kysymykseesi, mutta halusin jakaa tämän, jos joku kovaa liikuntaa harrastava tajuaa ottaa puheeksi oman lääkärin kanssa:)
 
Noh, minä en ole hoikka, mutta tykkään hikiliikkua 🤔 tarviikohan rajoittaa 🤔 Mites hieronta yms munasarjojen stimulaation aikana?

Yksityisellä ollaan mekin hoidossa…
 
Wau mikä saalis!!! Toivon, että hedelmöittyminen onnistuu hienosti!! 😊💪

Täällä alkoi viime yönä vuoto eli kp1 ja huh mikä tuska. Tosi kipeä oon…voiko tuo primolutilla muutaman päivän siirto aiheuttaa tämän?
Mitä kipulääkettä olette uskaltaneet tässä vaiheessa syödä? Vai Ootteko mitään?

Huomenna illalla alan pistämään ja ma soittelen ensimmäisiä ultra aikaa mahdollisesti keskiviikolle.

Niin ja meitä on ohjeistettu yllättävän huonosti ehkä johtuen kesätauosta, mutta siis kiinnostaisi oletteko saaneet ohjeeksi rajoittaa jotain jossain vaiheessa hoitoa? Liikuntaa tms 🤔

Minä en ole yksityisellä saanut neuvoja, ennen kuin itse kysyin. Viikko punktiosta pitää välttää rankkaa liikuntaa.

16:sta oli 12 kypsää ja 11 hedelmöittyi.
 
Wau mikä saalis!!! Toivon, että hedelmöittyminen onnistuu hienosti!! 😊💪

Täällä alkoi viime yönä vuoto eli kp1 ja huh mikä tuska. Tosi kipeä oon…voiko tuo primolutilla muutaman päivän siirto aiheuttaa tämän?
Mitä kipulääkettä olette uskaltaneet tässä vaiheessa syödä? Vai Ootteko mitään?

Huomenna illalla alan pistämään ja ma soittelen ensimmäisiä ultra aikaa mahdollisesti keskiviikolle.

Niin ja meitä on ohjeistettu yllättävän huonosti ehkä johtuen kesätauosta, mutta siis kiinnostaisi oletteko saaneet ohjeeksi rajoittaa jotain jossain vaiheessa hoitoa? Liikuntaa tms 🤔

Missäs me juuri keskusteltiin liikunnasta? Olisko ollut tuolla salaisella puolella?
Mutta kannattaa varmistella rankan liikunnan kanssa varsinkin punktion jälkeen. Sekä kroppa kyllä kertoo ennen punktiota kannattaako liikkua. Minkään kipujen kanssa ei kannata puskea liikuntaa.
Noista särkylääkkeistä... burana/ibuprofen vaikuttaa kohdun limakalvoon ja voi vaikuttaa jopa kiinnittymiseen, eli sitä välttäisin. Parasetamolia mieluummin.
 
Minä en ole yksityisellä saanut neuvoja, ennen kuin itse kysyin. Viikko punktiosta pitää välttää rankkaa liikuntaa.

16:sta oli 12 kypsää ja 11 hedelmöittyi.
Okei,,,pitänee kysellä kun käyn.

Vitsi miten hieno saalis teillä!!!! 💪
Millon siirtopäivä? Ja miten meni punktio? Itselläni edellisestä yli 11v aikaa niin en oikein muista 🙈

Mie pelkään, kun on tätä ikää, (41v) että saadaan pelkästään huonolaatuisia 😔
Kai se on, että pessimistille ei tule pettymyksiä. 🙈
 
Missäs me juuri keskusteltiin liikunnasta? Olisko ollut tuolla salaisella puolella?
Mutta kannattaa varmistella rankan liikunnan kanssa varsinkin punktion jälkeen. Sekä kroppa kyllä kertoo ennen punktiota kannattaako liikkua. Minkään kipujen kanssa ei kannata puskea liikuntaa.
Noista särkylääkkeistä... burana/ibuprofen vaikuttaa kohdun limakalvoon ja voi vaikuttaa jopa kiinnittymiseen, eli sitä välttäisin. Parasetamolia mieluummin.
Kiitti!! Joo panadolilla yritin eilen lievittää kipuja. Onneks itsellä on yleensä vain nämä ekat päivät tuskaa *koputtaa puuta*
Muistelen, että aikoinaan toisella kerralla,kun useampi folli kasvoi oli pienikin tärähdys epämukavaa. Joten ei varmaan juoksemaan tule lähdettyö 🙈
 
Kiitti!! Joo panadolilla yritin eilen lievittää kipuja. Onneks itsellä on yleensä vain nämä ekat päivät tuskaa *koputtaa puuta*
Muistelen, että aikoinaan toisella kerralla,kun useampi folli kasvoi oli pienikin tärähdys epämukavaa. Joten ei varmaan juoksemaan tule lähdettyö 🙈
Mullakin kehittyi tällä kertaa useampi folli ja munasarjat on edelleen kipeät vaikka punktiosta on viikko.

Perjantaina lääkäri suositteli edelleen hikijumpan ja saunomisen välttelyä, mutta ekaa kertaa mulle selitettiin miksi. Ilmeisesti täytyy edelleen jatkaa nesteytystä ja vältellä kaikkea mikä lisäis kehon kuivumista (kuten saunominen), toki tällä hetkellä vähänkin aktiivisempi liikunta aiheuttaa myös vatsakipuja 😅
 
Heippa!
Pitkään olen taustoilla pyörinyt ja nyt ajattelin viimein tännekin kirjoitella. Takana on jo pitkät taival: 3 keräystä ja 6 siirtoa, Yksi keskenmeno 5+. Ongelma minussa (ovuloimattomuus, monirakkulaiset munasarjat)Viimeisin keräys oli kesällä ja saatiin yllättäen 17 blastoa. Päätettiin tehdä 9 parhaimmalle alkiodiagnostiikka ja tuloksena 4 tervettä. Diagnostiikassa ilmeni, että jommankummassa meissä saattaa olla translokaatio kromosomeissa. Nyt valmistellaan siirtoa.

Kaipaisin kipeästi kokemuksia alkiodiagnostiikan tehneiltä. Tärppäsikö, jos niin monennella siirrolla? Hieman jo epätoivon puolella näiden hoitojen suhteen 😔 Isot Pahoittelut omanapailusta. Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin!
 
Heippa!
Pitkään olen taustoilla pyörinyt ja nyt ajattelin viimein tännekin kirjoitella. Takana on jo pitkät taival: 3 keräystä ja 6 siirtoa, Yksi keskenmeno 5+. Ongelma minussa (ovuloimattomuus, monirakkulaiset munasarjat)Viimeisin keräys oli kesällä ja saatiin yllättäen 17 blastoa. Päätettiin tehdä 9 parhaimmalle alkiodiagnostiikka ja tuloksena 4 tervettä. Diagnostiikassa ilmeni, että jommankummassa meissä saattaa olla translokaatio kromosomeissa. Nyt valmistellaan siirtoa.

Kaipaisin kipeästi kokemuksia alkiodiagnostiikan tehneiltä. Tärppäsikö, jos niin monennella siirrolla? Hieman jo epätoivon puolella näiden hoitojen suhteen 😔 Isot Pahoittelut omanapailusta. Tsemppiä kaikille omiin vaiheisiin!

Tervetuloa tänne mukaan! :Slightly Smiling Face: :Waving Hand Sign:
Meille on tehty alkiodiagnostiikka mun iän vuoksi. Meistä testattiin etukäteen myös translokaatio, ja sitä ei löytynyt. Tosi hyvä saalis tuo 4 tervettä, jos teillä on todettu tuota translokaatiota! Onnittelut niistä! <3 Jos parilla on 3 tervettä alkiota, niin todennäköisydet raskauteen on 95%, eli toivoa on teille paljonkin <3

Meille tuli 2 keräyksestä yhteensä 11 blastoa, joista 3 oli tervettä. Ensimmäinen terve siirrettiin about vuosi sitten ja siitä alkoi raskaus. Kaikki meni hyvin kunnes alkio alkoi jätättää rv6-7. Kun tilanne tarkastettiin viikkoa myöhemmin, oli selvä peli ettei pikkuinen enää ollut jatkanut kehitystä, diagnoosi kkm Marraskuussa. Syytä tälle keskenmenolle ei löytynyt. Minulla oli mm.progesterontuki mukana. Keskenmeno materiaali testattiin, mutta ilmeisesti alkio ja istukka olivat jo niin hajonneet tai tulivat heti ulos, että löysivät materiaalista vain minun ja mieheni geneettistä materiaalia. Meidän klinikka halusi testata kaikki keskenmenneet alkiodiagnoosilla terveiden alkioiden keskenmenot.

Seuraava terveen alkion siirto tehtiin vasta 1.4. koska tuo keskenmennyt pitkittyi ja tarvitsin kaksi imukaavintaa ja hysteroskopian että tilanne saatiin normaaliksi seuraavaan siirtoon. Tästäkin alkoi raskaus, ja siitä ollaan nyt onnellisesti rv20+2. Kaikki näyttää hyvältä vielä ja toiveet on alkaneet olla korkealla. Meillä tuli kkm myös 2021, mutta silloin meidän alkiot eivät olleet testattuja ja sen vuoksi haluttiin seuraavat testata.
On tutkimuksia, että n.70% terveiden alkioiden siirroista johtaa raskauteen. Mutta osa tutkimuksista taas sitten kertoo, että ns. live birth rate, eli lapsen syntymään johtaneet raskaudet näissä siirroissa olisi n.43% luokkaa.


Paras tulos raskauteen ja syntymään oli tutkimuksessa jos alkio oli alkanut jo kuoriutmuaan siirtia ennen. Meillä esim. kävi näin molemmissa PGA testatuissa alkioissa. Tätä nykyistä avustettiin kuoresta ulos laserin avulla ennen siirtoa <3
 
Mullakin kehittyi tällä kertaa useampi folli ja munasarjat on edelleen kipeät vaikka punktiosta on viikko.

Perjantaina lääkäri suositteli edelleen hikijumpan ja saunomisen välttelyä, mutta ekaa kertaa mulle selitettiin miksi. Ilmeisesti täytyy edelleen jatkaa nesteytystä ja vältellä kaikkea mikä lisäis kehon kuivumista (kuten saunominen), toki tällä hetkellä vähänkin aktiivisempi liikunta aiheuttaa myös vatsakipuja 😅

Ai saunomista pitäisi välttää? 🤔 Minä en muuta tehnytkään viikonloppuna. Eivätkä ne useammat saunakaljat varmaan edistäneet nesteytystä...

No, hengissä ollaan ja mielelle teki hyvää saunoa ja istua iltaa kivalla porukalla.
 
Okei,,,pitänee kysellä kun käyn.

Vitsi miten hieno saalis teillä!!!! 💪
Millon siirtopäivä? Ja miten meni punktio? Itselläni edellisestä yli 11v aikaa niin en oikein muista 🙈

Mie pelkään, kun on tätä ikää, (41v) että saadaan pelkästään huonolaatuisia 😔
Kai se on, että pessimistille ei tule pettymyksiä. 🙈

Ikään nähden oli hyvä saalis!

Lääkäri ehdotti double stimulationia, ensi viikolla alkaisi siis uusi stimulaatio. En tiedä vielä pitäisikö välikierron. Pitää etsiä tietoa siitä, että voinko heti perään kasvattaa taas 16 follikkelia, vai parantaisiko tauko mahdollisuuksia.

Ymmärrän lääkärin pointin. Olen vielä nuori, joten mahdollisuus olisi yrittää saada alkioita pakkaseen. Jos testiin nyt lähtee 5 ja niistä 80% on huonoja, jäädään yhden alkion varaan .

Keskiviikkona näistä yhdestätoista sinne saakka selvinneet (30-50%) lähtee kromosomitestaukseen.

Eli siirto vasta toisen stimulaation jälkeen varmaan. Kai se menee lokakuulle sitten.

Onko kukaan muu toiminut näin?
 
Ikään nähden oli hyvä saalis!

Lääkäri ehdotti double stimulationia, ensi viikolla alkaisi siis uusi stimulaatio. En tiedä vielä pitäisikö välikierron. Pitää etsiä tietoa siitä, että voinko heti perään kasvattaa taas 16 follikkelia, vai parantaisiko tauko mahdollisuuksia.

Ymmärrän lääkärin pointin. Olen vielä nuori, joten mahdollisuus olisi yrittää saada alkioita pakkaseen. Jos testiin nyt lähtee 5 ja niistä 80% on huonoja, jäädään yhden alkion varaan .

Keskiviikkona näistä yhdestätoista sinne saakka selvinneet (30-50%) lähtee kromosomitestaukseen.

Eli siirto vasta toisen stimulaation jälkeen varmaan. Kai se menee lokakuulle sitten.

Onko kukaan muu toiminut näin?
Ok. Mulla oli menny ihan ohi siis tämä, että sulle ei tuoresiirtoa nyt ollenkaan. Meille ei ole puhuttu mitään esim kromosomitestauksesta. Onko se ihan yleinen käytäntö?
 
Ai saunomista pitäisi välttää? 🤔 Minä en muuta tehnytkään viikonloppuna. Eivätkä ne useammat saunakaljat varmaan edistäneet nesteytystä...

No, hengissä ollaan ja mielelle teki hyvää saunoa ja istua iltaa kivalla porukalla.
Eiköhän se ole vain sen nesteytyksen / mahdollisen kuivumisen takia, jos ei ole mitään probleemia tai hyperin merkkejä niin ei kai se ole niin justiinsa.
 
Takaisin
Top