IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Heippa! Kirjoitan tänne nyt saman viestin mitä kirjoitin tuonne kaksplusan yhteen ketjuun :)

Meillä on yritystä vajaa 2 v takana päin, ensin luomuna josta yksi km rv6, sitten siirryttiin letroihin ja cyclogestiin, tätä olen syönyt yht 8-9 kiertoa, tuloksena oli kolmannen kierron jälkeen raskaus mutta taas keskenmeno rv11. Tämän jälkeen siis vielä se kohta 5 kiertoa letroja mutta ei ole napannut. Kaikenmaailman tutkimukset tehty mutta kummassakaan ei mitään vikaa, minulla viitteitä PCO tyyppisiin munasarjoihin (ei kuitenkaan tarpeeksi diagnoosiin asti) mutta ovulaatio tapahtuu joka kuukausi.

Nyt olisi tarkoitus siirtyä IVF hoitoihin yksityisellä puolella, julkiselle emme pääse kun on nuo kaksi "onnistunutta" raskautumista.

Kysyisinkin teiltä jotka olette IVF hoidoissa käyneet, että millaisia sivuoireita teille on tullut pistämisen aikana? Kohta pitäisi päättää aloitetaanko hoidot tästä tulevasta kierrosta vai vasta sen jälkeen. Ongelma on se, että meillä on juhlat muutamaa päivää ennen keräystä (jos siis aloitetaan nyt), ja mietin että kuinkahan kipeäksi sitä tulee jos siellä kypsyy joku 15 rakkulaa?

Lääkityksenä 150mg Gonal-F ja se jarrulääke myös. Olen ovitrelleä käyttänyt kerran letrojen kanssa, mutta tulin siitä niin kipeäksi että se päätettiin jättää pois, ja nyt käytettäisiin jotain muuta irrotuspiikkiä.

Siis, kiinnostaisi teidän kokemukset, millaisia tuntemuksia pistämisen edetessä on tullut, tuliko oireet heti vai vasta loppupäässä, ja olisitko voinut paria päivää ennen keräystä olla koko päivän jaloilla ja puuhastella?

Kiitos etukäteen <3

Lisäksi tullut nyt mieleen että kun joka paikassa lukee että optimaaliset päivät kierron aloitukseen olisi ke-pe, niin miten se käytännössä vaikuttaa? Klinikalta sanoivat vain että vähän "muokkaillaan" sitten kiertoa sopivammaksi jos alkaa ma tai ti, kun eivät tee siirtoja tai keräyksiä viikonloppuisin. Siirretäänkö alkio silloin 3-4 päiväisenä? Vai yritetäänkö pitkittää ovulaatiota?

Kiinnostaisi teidän kokemukset piikittelyn ajalta ja keräyksen jälkeen <3 Teen fyysistä työtä yrittäjänä ja vähän pelottaa minkä pituinen sairasloma pitää pitää, se kun on yrittäjänä todella kallista.

Lisäksi kaikki vinkit lisäravinteista sun muista vippaskonsteista ja ihan kaikesta kiinnostaa!
Tervetuloa tännekin! Varmaan lukemalla palstaa löytää aika paljon erilaisia kokemuksia, mutta voin kertoa omani. Mä olin turvonnut ja oli raskas olla, mutta mulla ei ollut kipuja ja olisin voinut puuhailla rauhaksiin menemään koko päivän pari päivää ennen punktiota. Mulla rakkuloita oli silloin 11. Mulla oli vain keräyspäivä sairaslomaa enkä olis enempää tarvinnut, mutta sit toisilla käy toisin ja enemmän on todellakin tarpeen. Mulla on istumatyö ja tein vielä enimmäkseen etänä.

Tohon optimaaliseen aloitukseen ni ei oo tullut mulle koskaan vastaan. Veikkaisin että jossain vakiotapauksessa solut olis sopivan kokoisia sit arkipäivänä kerätä ja on varaa vähän heittää päivän tai kaks johonkin suuntaan. Sit keho saattaa päättää jotain ihan muuta ja jotkut pistelee viikonkin pidempään, ku oli arveltu. Kyl ne lääkärit sit arvioi et mikä on milloinkin paras ja punktio siirretään olemaan vähän ennen tai jälkeen sen parhaan päivän. Mulle olis esim. paras päivä keräykselle ollut lauantai, mutta kerättiin sit perjantaina. Kukaan ei voi tietää olisko tulos ollut erilainen. 1 lapsi siitä on syliin saatu ja vielä yksi yritys on jäljellä.🤷‍♀️

Heippa! Kirjoitan tänne nyt saman viestin mitä kirjoitin tuonne kaksplusan yhteen ketjuun :)

Meillä on yritystä vajaa 2 v takana päin, ensin luomuna josta yksi km rv6, sitten siirryttiin letroihin ja cyclogestiin, tätä olen syönyt yht 8-9 kiertoa, tuloksena oli kolmannen kierron jälkeen raskaus mutta taas keskenmeno rv11. Tämän jälkeen siis vielä se kohta 5 kiertoa letroja mutta ei ole napannut. Kaikenmaailman tutkimukset tehty mutta kummassakaan ei mitään vikaa, minulla viitteitä PCO tyyppisiin munasarjoihin (ei kuitenkaan tarpeeksi diagnoosiin asti) mutta ovulaatio tapahtuu joka kuukausi.

Nyt olisi tarkoitus siirtyä IVF hoitoihin yksityisellä puolella, julkiselle emme pääse kun on nuo kaksi "onnistunutta" raskautumista.

Kysyisinkin teiltä jotka olette IVF hoidoissa käyneet, että millaisia sivuoireita teille on tullut pistämisen aikana? Kohta pitäisi päättää aloitetaanko hoidot tästä tulevasta kierrosta vai vasta sen jälkeen. Ongelma on se, että meillä on juhlat muutamaa päivää ennen keräystä (jos siis aloitetaan nyt), ja mietin että kuinkahan kipeäksi sitä tulee jos siellä kypsyy joku 15 rakkulaa?

Lääkityksenä 150mg Gonal-F ja se jarrulääke myös. Olen ovitrelleä käyttänyt kerran letrojen kanssa, mutta tulin siitä niin kipeäksi että se päätettiin jättää pois, ja nyt käytettäisiin jotain muuta irrotuspiikkiä.

Siis, kiinnostaisi teidän kokemukset, millaisia tuntemuksia pistämisen edetessä on tullut, tuliko oireet heti vai vasta loppupäässä, ja olisitko voinut paria päivää ennen keräystä olla koko päivän jaloilla ja puuhastella?

Kiitos etukäteen <3

Lisäksi tullut nyt mieleen että kun joka paikassa lukee että optimaaliset päivät kierron aloitukseen olisi ke-pe, niin miten se käytännössä vaikuttaa? Klinikalta sanoivat vain että vähän "muokkaillaan" sitten kiertoa sopivammaksi jos alkaa ma tai ti, kun eivät tee siirtoja tai keräyksiä viikonloppuisin. Siirretäänkö alkio silloin 3-4 päiväisenä? Vai yritetäänkö pitkittää ovulaatiota?

Kiinnostaisi teidän kokemukset piikittelyn ajalta ja keräyksen jälkeen <3 Teen fyysistä työtä yrittäjänä ja vähän pelottaa minkä pituinen sairasloma pitää pitää, se kun on yrittäjänä todella kallista.

Lisäksi kaikki vinkit lisäravinteista sun muista vippaskonsteista ja ihan kaikesta kiinnostaa!
Hei Mapsen,

Aika yksilöllisiä kokemuksia olen lukenut täältä. Itselläni tehtiin eka hoito pitkän kaavan mukaan ja progren aiheutti yöhikoilua ja väsymystä noin kuuden viikon ajan. Gonal-f alkoi helpottaa oireita ja ovitrelle ei aiheuttanut kummempaa.
Itse punktio oli todella kivulias kohdallani, mutta sain kolmesti lisää lääkettä ja lähtiessäni olin sen verran pöhnässä, että pääsin kivuitta kotiin. Olo oli eilen ajoittain hankala kipujen ja paineen vuoksi, mutta kauratyyny helpotti silloin oloa, kun tulehduskipulääkkeitä pyydettiin välttämään.

Tänään olen vielä lepäillyt ja nauttinut nesteitä makuuasennossa. Pystyasennon paine ei tunnu mukavalta, mutta kipuja ei enää onneksi ole.

Meillä saatiin yhdeksän munasolua, joista neljä hedelmöittyi. Toivotaan, että maanantaina olisi siirrettävää ❤️

Kiitos etukäteen <3

Itselläni ei oikeastaan ollut mitään oireita edes loppuvaiheessa. Välillä hiukan epämukavaa paineen yms. tunnetta, mutta muuten hyvin jaksoin tehdä normaaleja juttuja. Varmaan olisin pystynyt olemaan loppuvaiheessa olemaan koko päivän jaloillani, mutta itse otin varmuuden vuoksi hiukan normaalia rauhallisemmin. Tsemppiä tuleviin hoitoihin!☺️

Kiitos etukäteen <3

Heippa!

Mulla oli muistaakseni vajaa 30 rakkulaa. Olo oli loppuvaiheessa vähän turpea, mutta ei ollut mitään kipuja. Jaksoin hyvin olla töissä ja tehdä kävelylenkkejä. Punktion jälkeen sain 2 päivää sairaslomaa ja niistä toinen tuli tarpeeseen. Punktiopäivän ja seuraavan vatsa oli aika kipeä liikkuessa, mutta jo sitä seuraavana päivänä olo oli aika hyvä. Lähinnä tuntui siltä, että munasarjat olis ollut mustelmilla 🤣

Onko kellään ollut kasvatusvaiheessa pistävää kipua munasarjoissa? Tänä iltana yhtäkkiä iski pistävä kipu oikeaan munasarjaan ja vihloo välillä edelleen. Pelkään että lähtikö siellä jo joku karkuun vai mistä johtuu 😟

Onko kellään ollut kasvatusvaiheessa pistävää kipua munasarjoissa? Tänä iltana yhtäkkiä iski pistävä kipu oikeaan munasarjaan ja vihloo välillä edelleen. Pelkään että lähtikö siellä jo joku karkuun vai mistä johtuu 😟
Mulla ovuloitu 2 rakkulaa päivää ennen siirtoa, pe ultrassa siis kaikki oli ok, su tunsin kovat ovis kivut, ma punktio ja 2 hävinnyt..

Ultrassa käyty. En tiiä oliko jotain karannu vai ei. Punktio ens keskiviikkona eli viikonloppu vielä pistellään ja maanantaina aamulla vielä Fyremadel ja illalla Ovitrelle. Kuulemma 12 voidaan hyvällä tuurilla saada. Hyperistä kuitenkin varoitteli kun rakkuloita oli tosi paljon (pieniä). Vasen munasarja kohdun takana kiinni kohdussa eikä liiku mihinkään, epäili endometrioosia. Voi olla ettei sitä saa punktioitua ilman että menis kohdun läpi 🤯 okei nyt oon paniikissa 😰

Ultrassa käyty. En tiiä oliko jotain karannu vai ei. Punktio ens keskiviikkona eli viikonloppu vielä pistellään ja maanantaina aamulla vielä Fyremadel ja illalla Ovitrelle. Kuulemma 12 voidaan hyvällä tuurilla saada. Hyperistä kuitenkin varoitteli kun rakkuloita oli tosi paljon (pieniä). Vasen munasarja kohdun takana kiinni kohdussa eikä liiku mihinkään, epäili endometrioosia. Voi olla ettei sitä saa punktioitua ilman että menis kohdun läpi 🤯 okei nyt oon paniikissa 😰
Ymmärrän, että pelottaa. Mulla teki jo pelkkä oikean puolen ultraus vähän kipeää, kun painoi niin paljon adenokohtua, että saivat munasarjan näkyviin viime perjantaina. Avustin lopulta kädellä vatsasta niin sai rakkulat laskettua. Sanoivat myös, että on konsteja, kuten vatsan painaminen tai yskäisy millä sitä saa paremmin esiin itse punktiossa. Näitä ei tosin tarvittu. Kävin lapsettomuuspsykologin vastaanotolla samana päivänä ja osasi kertoa, että monet pelkäävät punktiota, mutta jälkeen päin pelko osoittautuu turhaksi. Suosittelen pyytämään hoitoyksiköstä lähetettä, jotta pääset puhumaan peloistasi.

Punktiota ennen oli vastassa ihana hoitaja, joka rauhoitteli ja punktioon vei toinen sairaanhoitaja, joka tarkkaili koko ajan kiputilaa ja antoi tarvittaessa lääkettä. Kaikki sujui nopeasti ja ammattimaisesti.

Jäin vielä tänään kotiin toipumaan (puntio oli keskiviikkona). Ilman panadolia mennyt tämä aamu ja yöllä tyhjeni mukavasti turvotus useilla vessakäynneillä. Runsaasti vaan juo niin munasarjat toipuvat kyllä.

Luin omakannasta että rakkuloita olisi yhteensä 29 (ja vasemmalta ei nähty ehkä kaikkia). Kuulostaa tosi hurjalta jos kuitenkin 12 on vain geimeissä mukana, muut kasvaa hitaampaa eikä ehdi mukaan. Onko muilla ollut noin että alle puolet on oikean kokoisia?

Luin omakannasta että rakkuloita olisi yhteensä 29 (ja vasemmalta ei nähty ehkä kaikkia). Kuulostaa tosi hurjalta jos kuitenkin 12 on vain geimeissä mukana, muut kasvaa hitaampaa eikä ehdi mukaan. Onko muilla ollut noin että alle puolet on oikean kokoisia?
Täällä! Mulla helmikuussa kerättiin 27 solua, joista 14 oli kypsiä. Ja nyt elokuussa kerättiin 36 solua, joista jälleen 14 kypsää.

Kuulostaa hurjalta ja ymmärrän, että pelottaa. Punktio on monesti lopulta odotettua helpompi ja kivuton toimenpide. Mä olin ainakin varautunut paljon pahempaan. Kipulääkkeet toimii hyvin ja niitä sai heti lisää, jos alkoi tuntua pienestikin jotakin. Itse keskityin seuraamaan keräystä ruudulta enkä katsonut yhtään mitä alhaalla tehtiin tai miltä välineet näyttää, muuten olisin varmasti panikoinut 😅

Punktion jälkeiset kivut oli lopulta keräystä pahemmat. Muistathan siis juoda paljon, kuten Marsipaani87 sanoi 😊

Kyllä siitä selviää❤️
Olin myös tietoinen punktioon mennessä, että vasuri saattaa heittäytyä hankalaksi. Mulla siis myös vasen munasarja kiinni kohdun takana. Punktiossa jouduttiin lopulta juurikin menemään kohdun läpi. Lisää lääkitystä sain, kun itse pyysin. Rakkuloiden vähyyden (kerättiin yhteensä 5) takia päätin kestää kaiken mitä tuleman pitää.

Jälkeenpäin sain mieheltä kuulla, että oli meikäläinen siellä kirosanoja viljellyt ja olivat sitten koko huone naureskelleet 🤦🏼‍♀️😅 Muistan,kun punktiota tekevä lääkäri pyytelee anteeksi monta kertaa ja meikä vaan vastailee lääkehuurussa "ei se kuule mitään".

Olin kyllä yllättynytkin, että yhden rakkulan takia ne lähti vasuria edes yrittää. Ja loppujen lopuksi, ei punktio ollut niin paha mitä odotin.

Mulle sanoi hoitaja, että punktio on yleensä kivuton. No ei todellakaan ollut! Lääkkeistä meni pää sekaisin, mutta tunsin kaiken mitä alapäässä tehtiin. Neulan läpimenot ja heiluttelun. Sain lisää kipulääkettä, mutta siitä ei ollut mitään apua. Mulle on muutenkin vaikea löytää sopivaa lääkettä. Osa lääkkeistä ei toimi lainkaan ja osa aiheuttaa jo pieninä määrinä todella vaikeat sivuvaikutukset. Luulen, että punktiossa käytetty lääke ei ollut mulle sopiva.

Oon mm. kerran herännyt kesken anestesian ja tuntenut kaiken mitä tehtiin. Se kipu oli ihan järkyttävää.

Punktion jälkeen ei ollut mitään kipuja. Sairauslomaa en ottanut, vaan menin yöksi töihin😊

Täällä odotellaan vuodon alkua (keltarauhastuen lopetin siten että keskiviikkona otin viimeiset), välikiertoa ei pidetä ja lääkkeettömään kiertoon tarkoitus tehdä pas. Onko huono juttu ettei välissä ole kiertoa vai ihan normisettiä?
Mulla on just tuoresiirron jälkeinen välikierto menossa. PAS tehdään marraskuussa. Yksityisellä sanottiin että yleensä pidetään välikierto ja että ”tuskin edes ovuloit välikierron aikana”, vaikka normisti mä ovuloin joka kuukausi. Eikös lääkkeettömässä pas-kierrossa pitäisi kuitenkin saada se ovulaatio aikaan?

Mä oon nyt huvikseni tehnyt ovulaatiotestejä että talletellaan luomusti oikeaan aikaan, mutta toistaiseksi ei oo vahvoja viivoja testiin piirtynyt vaikka Flo-äppi sanoo ovulaation olevan käsillä. Ovislimat bongasin toissapäivänä. Eli oon nyt vähän ymmälläni että sekoittiko IVF-hoidot tän kuun ovulaation vai ei…

Mulla on just tuoresiirron jälkeinen välikierto menossa. PAS tehdään marraskuussa. Yksityisellä sanottiin että yleensä pidetään välikierto ja että ”tuskin edes ovuloit välikierron aikana”, vaikka normisti mä ovuloin joka kuukausi. Eikös lääkkeettömässä pas-kierrossa pitäisi kuitenkin saada se ovulaatio aikaan?

Mä oon nyt huvikseni tehnyt ovulaatiotestejä että talletellaan luomusti oikeaan aikaan, mutta toistaiseksi ei oo vahvoja viivoja testiin piirtynyt vaikka Flo-äppi sanoo ovulaation olevan käsillä. Ovislimat bongasin toissapäivänä. Eli oon nyt vähän ymmälläni että sekoittiko IVF-hoidot tän kuun ovulaation vai ei…
Mulla oli IVF:n jälkeisessä kierrossa ovulaatio normaalia myöhemmin. Normaalin parin päivän sijaan ovislimoja oli viikon verran ja saman aikaa ovistesti vilkutteli korkeaa hedelmällisyyttä ennen varsinaista ovisplussaa. Eli hyvin voi sinullakin olla ovis vasta tuloillaan!

Helou! Liityn mukaan tännekin jos mahtuu 🙏🏻 Tähän asti piinaillut tuolla yli 35 v. keskustelussa kolmen inseminaation verran 😁 Nyt menossa ensimmäinen IVF-kierto pistelyineen (Gonal-F 300 IU/ilta kp 2 eteenpäin, jarruna Cetrotide 0,25 mg kp6-7 ja kp9 eteenpäin). Tänään kp12. Pari kertaa ultrattu ja tiistaina punktio (@Vapsu aika samassa aikataulussa mennään 😉). Suuren suurta saalista ei liene luvassa, ilmeisesti 6 follikkelilla mahdollista ehtiä mukaan, loput pienempiä. Punktio itsessään jännittää kovasti (täältä ollut kiva lukea kokemuksia, kiitos niistä 🙏🏻) ja saadaanko saaliiksi mitään. Jännittää myös päästä nyt ensi kertaa "näkemään meidän hedelmällisyys konkreettisesti". Murskaavalta tuntuu jos yksikään munasolu ei hedelmöity 😔 Toki täältä on saanut lukea, että moni on käynyt useita IVF-kierroksia saaden lopulta parhaan lopputuloksen. Se muistuttaa siitä, että pitää vain jaksaa jatkaa 🥰 Tsemppiä kaikille tilanteisiinne!

Takaisin