IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Niin, pakko vielä tarkentaa, että mulla kohta 40 v mittarissa, joten ehkä myös iän takia myös suositteli sitä? Yksityisellä puolella herkemmin kokeillaan kuulema erilaisia keinoja, kun muut keinot eivät ole tuottaneet tulosta. Mulla edellisellä hoitokierroksella hedelmöittyi 9 alkioita joista lopulta 4 päästiin siirtämään pakasteina. Mutta mitään positiivisia tuloksia ei tullut.
Joo, ei itselläkään ole enää kuin pari vuotta tuohon 40v rajapyykkiin, eli ihan odotettavissa että niitä kromosomivikaisia alkioissa on. Me saatiin pakkaseen 12 alkiota, joten meneehän siihen aikaa näin siirtojen kautta seuloa sieltä se mahdollinen elinkelpoinen alkio esiin. Diagnostiikan kautta vois päästä samaan lopputulokseen nopeammin ja kenties vähemmillä murheilla.

Onko muilla tullut pistoksista oireita?

Oon 2 Bemfolaa pistänyt ja alavatsassa jomottelee menkkamaisesti. Mietin johtuuko tämä piikeistä vai mistä 😅 eilen jo tuntui aaltoilevaa menkkakipua (yhden piikin jälkeen) mutta tänään jo huomattavasti enemmän 🫢 menkat on loppunut perjantaina, voiko olla jotain jälkikipuja 😅 tuntuis hassulta jos näin nopeasti nuo piikit aiheuttaisi oireita (muuta ku siis pistoskohtaan) 🤔
On kyllä aika tukala olo ollut viikonlopun ajan, tänään kp5 ja alavatsaa juilii reippaasti. Etenkin istuessa huomaa välillä että nyt sattuu aika paljon alavatsaan ja pakko suoristaa kroppa, joko mennä maate tai seisoa, se vähän helpottaa. On myös jatkuva pissahätä, yölläkin piti pari kertaa käydä 😅 onneksi huomenna ultra niin voi vähän kysellä onko normaalia ja saa tietää vähän missä mennään ja miltä näyttää 🫣

Täällä dpo 11 ja pp 6, testi puhdas nega. Teen vielä parin päivän päästä testin, mutta taidan alkaa jo henkisesti valmistautua siihen, et tästä tulee negakierto ja mennään PASiin. Mulla on verikoe dpo 18 ja Cyclogest jatkuu siihen asti.
Minäkin valmistauduin, kun testasin pp6 negan, vaikka onhan se aikaista. Nyt on jo ajatukset passissa ja helpompi olla asian suhteen 🙂

Mulla taas tänään dpo 10 mut en saa itseäni tekemään testiä, kun en halua pettyä. Vaikka toisaalta olen jo päättänyt, että nega se on kuitenkin, niin ihan sama... 😅

Onko muilla tullut cyclogesteista tai vastaavista älytöntä väsymystä? En muista tällaista aiemmista siirroista, vaikka väsymys sivuoireluettelossa lukeekin. Nyt kuljen zombina ympäriinsä enkä saa oikein mitään järkevää tehtyä. Voisin vain nukkua.

Tänään oli 1. ultra (kp6). Pistin aamulla jarrupiikin ohjeen mukaan, mutta sanottiin että olisi ollut parempi jos ultra olisi ollut jo eilen, koska rakkulat ei ollut kasvanut tarpeeksi ja jarrua ei olisi vielä tarvinut. Huomenna on jarrusta taukopäivä. Perjantaina sitten toinen ultra jossa päätetään punktion ajankohta. 12 isompaa näkyi ja 6 pientä. Vasen munasarja oli kohdun takana piilossa niin saattoi olla ettei kaikkia huomattu. Piikittelyt siis jatkuu.

Kipujen puolesta olisin odottanut isompaa saalista, en oikein tiedä mitä ajatella nyt 😅

Mulla taas tänään dpo 10 mut en saa itseäni tekemään testiä, kun en halua pettyä. Vaikka toisaalta olen jo päättänyt, että nega se on kuitenkin, niin ihan sama... 😅

Onko muilla tullut cyclogesteista tai vastaavista älytöntä väsymystä? En muista tällaista aiemmista siirroista, vaikka väsymys sivuoireluettelossa lukeekin. Nyt kuljen zombina ympäriinsä enkä saa oikein mitään järkevää tehtyä. Voisin vain nukkua.
Hep mulla! Väsyttää ihan älyttömästi ja haluaisin vaan nukkua päivät pitkät. Työt takkuaa kun pitäisi oikeasti käyttää aivoja ja sitten kun käytän niin olo on kuin kovassa flunssassa. Ei todellakaan ole helppoja nää hoidot.

Joo, ei itselläkään ole enää kuin pari vuotta tuohon 40v rajapyykkiin, eli ihan odotettavissa että niitä kromosomivikaisia alkioissa on. Me saatiin pakkaseen 12 alkiota, joten meneehän siihen aikaa näin siirtojen kautta seuloa sieltä se mahdollinen elinkelpoinen alkio esiin. Diagnostiikan kautta vois päästä samaan lopputulokseen nopeammin ja kenties vähemmillä murheilla.

Moikka, kirjoittelin täällä elokuussa, kun ivf tehtiin. Alkioita saatiin hyvä määrä pakkaseen, 15 kpl, mutta tuoresiirtoon ei hyperin takia päästy. Nyt ensimmäinen pas lähestyy ja jännittää, mitä se tuo tullessaan. Ollaan julkisella ja alkiodiagnostiikkaa ei tehdä. Ikä lähestyy neljää kymppiä... Olen miettinyt, olisiko järkevää siirtyä yksityiselle alkioiden kanssa, että voisi tutkituttaa, onko siellä terveitä joukossa.

Oliko teillä edellisellä kerralla paljon pakkasessa ja oliko ne siis jotenkin kromosomeiltaan viallisia? Omalla kohdalla huolestuttaa, mistä raskautumisen vaikeus johtuu. Eikö kiinnity vai onko kaikissa alkioissa jotain...

Oliko teillä edellisellä kerralla paljon pakkasessa ja oliko ne siis jotenkin kromosomeiltaan viallisia? Omalla kohdalla huolestuttaa, mistä raskautumisen vaikeus johtuu. Eikö kiinnity vai onko kaikissa alkioissa jotain...
Meidän alkioita ei siis ole tutkittu, mutta tutkimustulokset osoittaa, että aneuploidisten eli kromosomistoltaan viallisten alkioiden määrä kasvaa naisen iän myötä, ollen 40v naisella noin 50% tai ylikin. Täältä esimerkiksi löytyy asiaa hyvin havainnollistava kuvaaja: https://ovumia.fi/alkiotutkimus/

Usein myös sanotaan, että todelliset kiinnittymisongelmat on harvinaisia, ja alkionsiirron epäonnistuminen johtuu useimmiten siitä, ettei alkio ollut elinkelpoinen. Alkiodiagnostiikalla olisi mahdollista löytää ne kromosomistoltaan normaalit alkiot, joilla raskauden alkamisen todennäköisyys on suurempi, ja siirtää ainoastaan ne. Kallistahan tuo diagnostiikka on, mutta alkaa tuntua houkuttelevalta kun epäonnistuneita siirtoja on takana jo useampi. Ja mekin siis ollaan julkisella hoidossa, eli diagnostiikka ei ole tällä hetkellä realistinen mahdollisuus meille.

Tsemppiä tulevaan PASiin! Toivotaan, että teille valikoituu heti ekaan siirtoon se alkio, joka tuo pysyvän plussan 😊

Heipsan! Ensimmäinen ivf tehtiin nyt syyskuussa, joka herätti paljon kysymyksiä matkan edetessä. Täältä sai mieltä askarruttaviin asioihin tukea, vaikka olenkin ollut vaan taustailijana. Te ihanat❤️ Toivon kaikille niiin paljon hoitojen onnistumisia.

Taustalla mun endo ja ade, jotka tulleet ilmi vahvoina epäilyksinä lapsettomuushoitojen alettua. Ensimmäisen hoidon tuoresiirron piinapäiviä tässä vielä eletään. Ylihuomenna perjantaina virallinen testipäivä, mutta vuoto alkoi melko reippaana jo sunnuntaina pp9. Testit negaa.. Pakkaseen ei saatu mitään, joten uusia piikityksiä kohti😔

Nätisti olen terolutteja ja cyclogestit vetänyt, taidan ne tänään lopettaa.. Vielä en ole jaksanut soitella sairaalalle. Onko ihan turhaa mennä soittelemaankaan ennen perjantaita?

Mä en voi enää käsittää.. mies ei ymmärrä yhtään tätä hoitoa. Loukkasi polvensa joitain viikkoja sitten, oli tällä viikolla käynyt viimein työterveydessä ja sai ajan magneettikuvaan ens tiistaille. Sanoin että saan perjantaina tietää mille päivälle punktio sattuu, mutta luultavasti alkuviikolle niin täytyy varautua siihen jos tuota aikaa pitää siirtää. Kuulemma ei suostu siihen. Yritin selittää että en minä pysty punktion ajankohtaan vaikuttamaan jos samalle päivälle sattuu ja sai hirveät kilarit kuinka hänen polvi ei ole mulle tärkeä?? Jotenki oon todella järkyttynyt kun on katsonut vierestä kun piikitän itseäni ja makaan kivuissa ja kehtaakin laittaa polven kaiken edelle ja pahinta että syyllistää mua.. ollut muutenkin viikkoja aikaa hoitaa tuo polvi mutta ei oo tehnyt asian eteen mitään.. pystyy kävellä sillä mutta välillä on kipeä. Se siitä mun hyvästä aikeesta ”vähennän stressiä hoitojen aikana”.. 😭

Mä en voi enää käsittää.. mies ei ymmärrä yhtään tätä hoitoa. Loukkasi polvensa joitain viikkoja sitten, oli tällä viikolla käynyt viimein työterveydessä ja sai ajan magneettikuvaan ens tiistaille. Sanoin että saan perjantaina tietää mille päivälle punktio sattuu, mutta luultavasti alkuviikolle niin täytyy varautua siihen jos tuota aikaa pitää siirtää. Kuulemma ei suostu siihen. Yritin selittää että en minä pysty punktion ajankohtaan vaikuttamaan jos samalle päivälle sattuu ja sai hirveät kilarit kuinka hänen polvi ei ole mulle tärkeä?? Jotenki oon todella järkyttynyt kun on katsonut vierestä kun piikitän itseäni ja makaan kivuissa ja kehtaakin laittaa polven kaiken edelle ja pahinta että syyllistää mua.. ollut muutenkin viikkoja aikaa hoitaa tuo polvi mutta ei oo tehnyt asian eteen mitään.. pystyy kävellä sillä mutta välillä on kipeä. Se siitä mun hyvästä aikeesta ”vähennän stressiä hoitojen aikana”.. 😭
Tulee mieleen, että onko mies täysillä mukana hoidoissa? Huh, rupes itsellä kyllä keittää tommonen asenne, mitä joudut hoitojen lisäksi käymään läpi. Ihankun tässä ei olis muutenkin stressiä. Kyllä polvi on toissijainen juttu tämän rinnalla, lääkitykset ja kaikkiko pitäisi hukkaan heittää??

Ei oo totta, toivottavasti saat puhuttua miehellesi järkeä! Hän ei taida ihan ymmärtää, ettei IVF:ssä aikoja noin vaan siirrellä ja tai esitetä toiveita 🤯 Tsemppiä sinne!

Sivusta lukeneena olen miettinyt, että onko miehesi tässä projektissa nyt tosissaan mukana tai edes haluaako hän lasta. En halua pelotella, mutta jos mies ei haluakaan lasta tarpeeksi niin mitä sitten tapahtuu, jos hoidoilla sen lapsen saatte.
Toivon, että miehesi tulee järkiinsä pian ja lopettaa sinulle kiukuttelun.
Tsemppiä sinulle!

Voiskohan sun miestäkin vaan jännittää nää hoidot, ja se sitten purkautuu kiukutteluna? Toivottavasti saatte puhuttua asiasta rauhallisemmissa merkeissä ja tilanne ratkeaa parhain päin.

Kiitos teille viesteistä ❤️

Luulen että häntä jännittää myös, mutta on todella väärä tapa purkaa sitä, millon mikäkin ”tekosyy” vireillä ja aiheuttaa pahaa mieltä.. yritettiin keskustella vielä asiasta ja on sitä mieltä että polvi ei varmaan kestä autolla ajamista Ouluun 200km ja sieltä takas + sairaalassa kävely. Ilmeisesti nyt sovittiin että minä ajan Ouluun, jäädään Ouluun hotelliin yöksi punktion jälkeen ja seuraavana päivänä minä ajan takaisin kotiin jos polvi kipuilee ja tarvittaessa pyytää sairaalassa pyörätuolin itselleen (ei todellakaan tuu pyytämään, kunhan draamailee nyt 🤣) ja jos sattuu samalle päivälle polven kuvaus niin se siirtyy.

Olen kyseenalaistanut hänen kohdallaan koko tuon lapsen haluamisen ja otin sen uudelleen puheeksi. Haluaa lapsen mutta edelleen olisi toivonut olevan muu keino kuin nämä hoidot (kuka nyt tätä ei toivoisi??). Ymmärrän tämän, mutta jos tähän on lähtenyt niin silloin pitäisi olla mukana 100% 🥺

Muokattu viimeksi:
Heippa! Kirjoitan tänne nyt saman viestin mitä kirjoitin tuonne kaksplusan yhteen ketjuun :)

Meillä on yritystä vajaa 2 v takana päin, ensin luomuna josta yksi km rv6, sitten siirryttiin letroihin ja cyclogestiin, tätä olen syönyt yht 8-9 kiertoa, tuloksena oli kolmannen kierron jälkeen raskaus mutta taas keskenmeno rv11. Tämän jälkeen siis vielä se kohta 5 kiertoa letroja mutta ei ole napannut. Kaikenmaailman tutkimukset tehty mutta kummassakaan ei mitään vikaa, minulla viitteitä PCO tyyppisiin munasarjoihin (ei kuitenkaan tarpeeksi diagnoosiin asti) mutta ovulaatio tapahtuu joka kuukausi.

Nyt olisi tarkoitus siirtyä IVF hoitoihin yksityisellä puolella, julkiselle emme pääse kun on nuo kaksi "onnistunutta" raskautumista.

Kysyisinkin teiltä jotka olette IVF hoidoissa käyneet, että millaisia sivuoireita teille on tullut pistämisen aikana? Kohta pitäisi päättää aloitetaanko hoidot tästä tulevasta kierrosta vai vasta sen jälkeen. Ongelma on se, että meillä on juhlat muutamaa päivää ennen keräystä (jos siis aloitetaan nyt), ja mietin että kuinkahan kipeäksi sitä tulee jos siellä kypsyy joku 15 rakkulaa?

Lääkityksenä 150mg Gonal-F ja se jarrulääke myös. Olen ovitrelleä käyttänyt kerran letrojen kanssa, mutta tulin siitä niin kipeäksi että se päätettiin jättää pois, ja nyt käytettäisiin jotain muuta irrotuspiikkiä.

Siis, kiinnostaisi teidän kokemukset, millaisia tuntemuksia pistämisen edetessä on tullut, tuliko oireet heti vai vasta loppupäässä, ja olisitko voinut paria päivää ennen keräystä olla koko päivän jaloilla ja puuhastella?

Kiitos etukäteen <3

Lisäksi tullut nyt mieleen että kun joka paikassa lukee että optimaaliset päivät kierron aloitukseen olisi ke-pe, niin miten se käytännössä vaikuttaa? Klinikalta sanoivat vain että vähän "muokkaillaan" sitten kiertoa sopivammaksi jos alkaa ma tai ti, kun eivät tee siirtoja tai keräyksiä viikonloppuisin. Siirretäänkö alkio silloin 3-4 päiväisenä? Vai yritetäänkö pitkittää ovulaatiota?

Kiinnostaisi teidän kokemukset piikittelyn ajalta ja keräyksen jälkeen <3 Teen fyysistä työtä yrittäjänä ja vähän pelottaa minkä pituinen sairasloma pitää pitää, se kun on yrittäjänä todella kallista.

Lisäksi kaikki vinkit lisäravinteista sun muista vippaskonsteista ja ihan kaikesta kiinnostaa!

Takaisin