IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Punktio ohi ja kaikki meni kyllä super hyvin. Voisin jopa sanoa, että oli kivuton kokemus 🙏🏻 Lääkkeet toimi tosi hyvin, vain puudutuksessa tuntui aivan pientä epämukavuutta, mutta itse punktiosta en tiennyt mitään. Saalis vain oli surkea - 3 munasolua 😔 Kuitenkin rakkuloita oli ainakin se 7. Jos joltain löytyy kokemuksia vastaavasta tilanteesta, kuulisin mielelläni. Hedelmöittyikö mitään, muutettiinko lääkitystä / kaavaa seuraavalle kierrokselle ja oliko vaste parempi? Myöhään huomeniltapäivällä saadaan kuulla hedelmöittyikö mitään. Torstaina tuoresiirto jos siirrettävää.
Mulla oli kaikilla neljällä kierroksella 6-8 follikkelia ja kuusi munasolua (tai no, viimeisellä olisi varmaan ollut, jos kaikki rakkulat olisi saatu punktoitua), joista joka kerta kaksi kypsää. Joka kerta 1-2 jäi hedelmöitymättä tai oli epäkelpo, eli aina max. 1 alkio. Kolme tuoresiirtoa tehtiin, joista viimeinen tänään rv 9+0. 😊 Koko ajan oli oikeastaan maksimilääkitys, ensin 300 iu Gonal-F, sitten 300 iu Menopur ja yksityisellä sitten 350 iu Pergoveris (julkisella ei saanut yli 300 annoksia). Tulos ei siis muuttunut lääkityksellä mihinkään. Kahden vikan kierroksen ajan olin DHEA-kuurilla. Mulla oli hommaan lähtiessä AMH muistaakseni 0,66 ja ikää nyt 38. Meillä siis ensisijaisesti male factor infertility ja neljännellä kierroksella yksityisellä tehtiin PICSI (julkisella pelkkä ICSI).

Ihan valtavasti tsemppiä sulle, älä luovu toivosta. Tai paraskin minä sanomaan, luovuin toivosta oikeastaan jo ennen neljättä kierrosta, mutta kolmas tuoresiirto toden sanoi!
 
Pahoittelut negasta! Seuraavaan IVF:ään valmistautuessa voi tosiaan napsia munasolun laatua parantavia lisäravinteita. Näitä tosiaan kannattaa ottaa väh. 3-4kk ajan, jotta niillä on ylipäätään mitään vaikutusta laatuun.

Itse popsin näitä It starts with the egg -kirjan suosittelemia, joista on myös jonkinlaista tutkimusnäyttöä (eli mitä tahansa netin syövereissä hehkutettuja noitarohtoja ei välttämättä kannata vetää, ne voivat olla tehottomia tai niistä voi olla jopa haittaa, esim. Royal jelly ja L-arginine).

Tässä lista IVF:ään valmistautuvalle:
- monivitamiini (esim. raskausvitamiini), jossa väh. 800mcg luonnollista folaattia tai metyylifolaattia (ei siis foolihappoa)
- CoQ (ubiquinolia tai Bio-Quinonia): 400mg per päivä, kahdessa erässä eli esim. 200mg aamiaisella ja 200mg lounaalla, vaikeissa tapauksissa suositellaan 600mg annostusta
- R-alphalipoiinihappoa: 200-300mg per päivä, mieluiten tyhjään vatsaan väh. 30min ennen ruokaa
- N-asetyylikysteiini: 600mg per päivä
- E-vitamiini: 200IU
- C-vitamiini: 500mg, valinnainen antioksidanttibuusteri
- Melatoniini: 3mg ennen nukkumaanmenoa, aloitetaan kaksi viikkoa tai kuukausi ennen suunniteltua punktiota (luonnonkierrossa voi vaikuttaa negatiivisesti ovulaatioon)
- DHEA: jos DHEA- ja testosteronitasot matalat, voi harkita tätäkin, joskin vaatii reseptin
Kiitos miljoonasti listasta!🫶🏼 Täytyy kyllä tuo kirjakin kaivaa jostakin luettavaksi.
Edelleen testailin negaa tänään, en oikeastaan edes tiedä miksi kun oon niin varma jo muutenkin. Jospa huomiselta malttais säästäisi yhden testin ja viimeinen testaus sit torstaina.

Tänään oon miettinyt paljon sitä minkälainen fiilis olis nyt jos pakkaseen olis saatu jotain. Olis toivoa paljon lähempänä kuin jonotuksen ja kokonaisen kierroksen (ja miljoonan mahdollisesti pieleen menevän asian) päässä. Ja surettanut kovasti se ettei meidän poika saa pikkusisarusta pienellä ikäerolla niinkuin aina toivoin. Itellä on 16 vuotta vanhempi isosisko eli käytännössä olin ainoa lapsi, sisko oli muuttanut jo kotoa leikki-ikään mennessä. Aina siksi vannoin että haluan monta lasta ja pienellä ikäerolla, kun itse olisin kaivannut leikkikaveria kovasti silloin pienenä. Mulla sentään oli naapurustossa lapsikavereita mutta meidän naapurustossa ei valitettavasti lapsiperheitä ole😶😭.

Ärsyttää!!! Itkettää!! Turhauttaa!!
 
Punktio ohi ja kaikki meni kyllä super hyvin. Voisin jopa sanoa, että oli kivuton kokemus 🙏🏻 Lääkkeet toimi tosi hyvin, vain puudutuksessa tuntui aivan pientä epämukavuutta, mutta itse punktiosta en tiennyt mitään. Saalis vain oli surkea - 3 munasolua 😔 Kuitenkin rakkuloita oli ainakin se 7. Jos joltain löytyy kokemuksia vastaavasta tilanteesta, kuulisin mielelläni. Hedelmöittyikö mitään, muutettiinko lääkitystä / kaavaa seuraavalle kierrokselle ja oliko vaste parempi? Myöhään huomeniltapäivällä saadaan kuulla hedelmöittyikö mitään. Torstaina tuoresiirto jos siirrettävää.
Odottelinkin että kuuluuko sinusta tänään miten punktio meni 🙈 kysymyksiisi en osaa vastata mutta pidän peukkuja että pääsette siirtoon 🤗
 
Kiitos tästä listasta! Mitä mammavitamiinia suosittelisit? Oon syöny Solgarin Prenatal -vitamiinia mutta huomasin et siinä on vain 400 mcg foolihappoa / folaattia enkä ymmärrä missä muodossa se on… 🤯

Edit. Google kertoi että Solgarin vitamiinissa on Foolihappo (pteroyylimonoglutamiinihappo) 400 µg

Eli olen syönyt tämmöistä turhaketta jo vuosia 🤦‍♀️
Taisin vain syödä jotain random monivitamiinia, jonka päälle söin sitten ne tärkeimmät (eli D, E, C ja folaatti) erikseen. Valitsin mahdollisimman laadukkaita tuotteita, jotain Puhdistamon ja vastaavia ns. puhtaina itseään brändäävien merkkien.
 
Olipa hyvä lista 🙌 Melatoniini oli erikoinen, pitääkin tutkia tarkemmin mihin perustuu. D-vitamiini ja ferritiini on myös tärkeitä, meillä arvojen tarkistus tehtiin heti alkututkimuksissa. En tosin tiedä vaikuttaako nää suoranaisesti munasolujen laatuun, mutta näiden on tärkeää olla kunnossa.

Kp 2 ja tehtiin jälkitarkastus. Kroppa on toipunut IVF:stä hyvin, joten tehdään PAS jo tähän kiertoon 🙌 Päätettiin tehdä lääkkeelliseen kiertoon, koska mun oma kierto on epäsäännöllinen. Aloitin Zumenonin heti lääkärikäynnin jälkeen, kp 11 ultrataan ja tukilääkkeeksi tulee taas Cyclogest. Oon samalla innoissani, mutta samalla pelottaa, koska pakkasessa on vaan se yksio alkio jäljellä.
Hyvä lisäys nuo D ja rauta. D-vitamiinitasojen on joissain tutkimuksissa havaittu jopa vaikuttavan AMH-arvoon (ei ole nyt linkata tutkimusta, mutta aikanani aiheeseen sukellettuani törmäsin tällaiseen väitteeseen). Popsin isoa D-vitamiiniannosta (muistaakseni 100mikrog.) koska tasoni oli alakantissa, ja kannattaa nauttia öljykapseleissa sillä tuo vitamiini on öljyliukoinen (sama pätee E-vitamiiniin).

Melatoniinia löytyy luontaisesti follikkelien sisältä, ja sen määrä lisääntyy follikkelien kasvaessa. Lisäksi melatoniini on vahva antioksidantti. Korkeamman melatoniinin määrän ja parempien IVF-tulosten väliltä on löytynyt yhteys. Tästä aiheesta löytyy lisää kiinnostavaa tietoa tuosta kys. kirjasta.

Tsemppiä kovasti tulevaan PAS:iin :folded:
 
Punktio ohi ja kaikki meni kyllä super hyvin. Voisin jopa sanoa, että oli kivuton kokemus 🙏🏻 Lääkkeet toimi tosi hyvin, vain puudutuksessa tuntui aivan pientä epämukavuutta, mutta itse punktiosta en tiennyt mitään. Saalis vain oli surkea - 3 munasolua 😔 Kuitenkin rakkuloita oli ainakin se 7. Jos joltain löytyy kokemuksia vastaavasta tilanteesta, kuulisin mielelläni. Hedelmöittyikö mitään, muutettiinko lääkitystä / kaavaa seuraavalle kierrokselle ja oliko vaste parempi? Myöhään huomeniltapäivällä saadaan kuulla hedelmöittyikö mitään. Torstaina tuoresiirto jos siirrettävää.
Minulla oli lähes vastaava tilanne ensimmäisessä hoidossa. 8 rakkulaa ja vain 3 solua. Kaikki hedelmöittyi, kaksi (AA ja AB eli laadukasta) blastoa saatiin. Ei raskautta. Toiselle kierrokselle mentiin eri lääkkeellä (Gonal F -> Menopur), kehittyi vain 3 follia joissa kaikissa rakkulat, kaksi hedelmöittyi, kolmepäiväinen konttaa nyt tuolla lattialla ja AB-blasto pakkasessa. Eli tulos solujen ja hedelmöittyneiden osalta sama molemmissa hoidoissa, mutta mutuilen, että toisessa hoidossa olivat laadukkaampia, kun ei mennyt turhaa energiaa tyhjien follien kasvatteluun. Mutta tämä vain oma kokemus, kyllä noilla sinun kolmella solulla voi olla ihan hyvät mahdollisuudet onnistua paremmin :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja kuten tästä kokemuksesta voi oppia, myös pienillä solumäärillä voi onnistua.
 
Tuoresiirrosta ei tullut sitten tulosta. Negaa näyttää. Kaksi alkiota pakkasessa niin katsotaan mitä sieltä tulee. Tekis mieli pitää kyllä tässä välikierto, mutta katsotaan mitä lääkäri tuumaa.
 
Punktio ohi ja kaikki meni kyllä super hyvin. Voisin jopa sanoa, että oli kivuton kokemus 🙏🏻 Lääkkeet toimi tosi hyvin, vain puudutuksessa tuntui aivan pientä epämukavuutta, mutta itse punktiosta en tiennyt mitään. Saalis vain oli surkea - 3 munasolua 😔 Kuitenkin rakkuloita oli ainakin se 7. Jos joltain löytyy kokemuksia vastaavasta tilanteesta, kuulisin mielelläni. Hedelmöittyikö mitään, muutettiinko lääkitystä / kaavaa seuraavalle kierrokselle ja oliko vaste parempi? Myöhään huomeniltapäivällä saadaan kuulla hedelmöittyikö mitään. Torstaina tuoresiirto jos siirrettävää.
Toivotaan, että pääset siirtoon. 🤞
Meillä oli sen verran kumman tilanne, että yhdeksästä munasolusta viisi ei hedelmöittynyt IVF:llä, mutta neljä hedelmöittyi ICSI menetelmällä. Yksi siirrettiin, yksi pakastettiin ja kaksi jäi vielä kasvamaan. Meillä selittämätön lapsettomuus, joten kaiketi tuosta tuloksesta voi päätellä jotakin. Nyt vaan toivotaan, että pysyy matkassa ❤️
 
Tuoresiirrosta ei tullut sitten tulosta. Negaa näyttää. Kaksi alkiota pakkasessa niin katsotaan mitä sieltä tulee. Tekis mieli pitää kyllä tässä välikierto, mutta katsotaan mitä lääkäri tuumaa.
Olen pahoillani 😔 Minulle sanottiin, jos tulee vastaava tilanne, että pidetään välikierto ja sen jälkeen kokeillaan Pas ensin lääkkeettömään kiertoon ja jos siirrettävää on (kaksi kasvaa vielä) niin sitten pitkään kiertoon. Testipäivä vasta ensiviikon perjantaina.

Uskon, että onnistuminen on todennäköisempää joka kierroksella ja vaikka odottelu ja lääkkeiden sivuvaikutukset ovat inhottavia kestää niin ainakin on mahdollisuus, että toiveet toteutuu. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top