IVF/ICSI-HOIDOT 2022

En ole vielä saanut tuloksia, odottelen parhaillaan toissaviikolla otetuista testeistä vastauksia.
Mikä testi sulta otettiin?
Mulla otettiin ensin Repro 4 ja nyt tarkistukseen ERA+Emma+Alice.
Multa otettiin toukokuussa Repro 4. Tarkoitus oli tehdä samalla myös Endom-tutkimus, mutta näyte ei riittänyt siihen, joten otettiin vaan tuo Repro 4. Kaikki muut oli siinä ok, mutta plasmasoluja oli 37/mm2. Sain 14 päivän Doxy-kuurin ja uusintanäyte otettiin heinäkuussa. Tällä kertaa saatiin otettua myös se Endom-näyte. Plasmasoluja oli edelleen 19/mm2, mutta Endom-tutkimus näytti, että hyviä laktobasilleja olis yli 90% eikä huonoja bakteereja havaittu. Eli oli ehkä vähän ristiriidassa nuo kaks tutkimusta keskenään. Sit sain kuurin kahta eri antibioottia ja nyt keskiviikkona sain tuloksen, että plasmasoluja on 1/mm2. Sehän on normaali tulos (normaali 0-5), mutta en tiedä, pitäisikö se kuitenkin yrittää saada 0:aan... Lääkärin mukaan ei ole tarvetta sille.

Vähän omanapailen, tehtiinkö teidän miehille verikokeita ennen hoitoa? Jos kyllä, mitkä testit? Mun miehelle ei tehty mitään verikokeita ja multa testattiin kaikki hivit sun muut…
Samat tehtiin ku mulle (hiv ym), mutta jälkeen päin hoitaja sanoi että jos käytetään pakastettuja siittiöitä ei olisi tarvinut tehdä.

Samat tehtiin ku mulle (hiv ym), mutta jälkeen päin hoitaja sanoi että jos käytetään pakastettuja siittiöitä ei olisi tarvinut tehdä.
Ok, hyvä ja kiitos kaikille viesteistä. Mies ei muistanut että oli ollut verikokeissa 🫢 mutta niissä ei ollut mitään. Ihmettelin että eikö tosissaan ole otettu kun hän niin ensin sanoi. Kyllä ne varmaan katsotaan aina aluksi ainakin… huh. Nyt laitoin hänet tarkistamaan omakannasta. 🙈 ääh

Vähän tilannepäivitystä täältä.. Eilen eka Bemfola pistetty eikä ollut onneksi kamalaa, pistin sen jopa itse vaikka luulin etten mitenkään pystyisi 😂 jännitti niin paljon alkuun kun ei tiennyt miltä se tuntuu, ei onneksi tuntunut oikein miltään eikä sattunut.

Säälitti vain mies eilen kun näki mun piikkikammon ja syyllisti taas itseään kun hänen mielestään ”hänen takiaan” joudutaan käydä tämä läpi. 🥺

1. Ultra ensi viikon tiistaina 🫣 jännää

Muokattu viimeksi:
Kysyn täällä, kun on isompi joukko vastaamassa. Ootteko käyny noissa yksityisen kätilön tekemissä varhaisultrissa? Vai lääkärillä? Katoin, että tässä suht lähellä ois yksityisen kätilön tekemä ultra 70-90€. Sellanen alkoi houkutella, koska lääkäreiden tekemät on 250-450€😵‍💫

Kysyn täällä, kun on isompi joukko vastaamassa. Ootteko käyny noissa yksityisen kätilön tekemissä varhaisultrissa? Vai lääkärillä? Katoin, että tässä suht lähellä ois yksityisen kätilön tekemä ultra 70-90€. Sellanen alkoi houkutella, koska lääkäreiden tekemät on 250-450€😵‍💫
Oon käynyt, voin suositella.Heillä on rutiinia asiaan ja aikaa kuunnella odottajaa. Mikäli jotain outoa näkyisi niin järjestävät lähetettä eteenpäin...
Omanapaisesti huomasin miten säästöt tuolla julkisella puolella purevat ja kätilöiden oikeudet /vastuut myös siellä kasvavat. Mulle sairaalassa tässä raskaudessa NT- ultrankin teki yksin kätilö! Pari vuotta sitten sen piti olla lääkäri...

Oon käynyt, voin suositella.Heillä on rutiinia asiaan ja aikaa kuunnella odottajaa. Mikäli jotain outoa näkyisi niin järjestävät lähetettä eteenpäin...
Omanapaisesti huomasin miten säästöt tuolla julkisella puolella purevat ja kätilöiden oikeudet /vastuut myös siellä kasvavat. Mulle sairaalassa tässä raskaudessa NT- ultrankin teki yksin kätilö! Pari vuotta sitten sen piti olla lääkäri...
Mulle on kyllä aina tehnyt kätilö nt-ultran. Ne sit vaan laittaa lääkärille, jos on jotain erikoista.

Mutta siis toihan kuulostaa hyvältä. Googlasin jo kokemuksia ja äkkiseltään löyty vaan positiivisia. Uskallan siis kokeilla😊

Tein äsken testin (2testiä, herkän ja pc), pp8, hedelmöityksestä 12vrk ja täysin nega oli.

Periaatteessa kuukautisvuodon olisi jo pitänyt eilen alkaa, mutta lääkkeet pitävät vuodon pois. Ei huvittaisi syödä turhan takia tukilääkkeitä. 4.10 virallinen testipäivä.

Mitenhän nopeasti tuoresiirron jälkeen pääsee PAS:n tekemään? Kokemuksia kyssistä? Onko välissä kierto? Voisiko joku kertoa kokemuksen passista? Miten se tehdään yleensä, lääkkeetön vai lääkkellinen? Mitä lääkkeitä.....

Hirveästi kysymyksiä.

Miksi alkio ei edes yritä kiinnittyä, olisiko kortisonista ja miniaspiriinista apua? Määräävätkö julkisella tai tutkivatko kiinnittymisongelmia?

Tein äsken testin (2testiä, herkän ja pc), pp8, hedelmöityksestä 12vrk ja täysin nega oli.

Periaatteessa kuukautisvuodon olisi jo pitänyt eilen alkaa, mutta lääkkeet pitävät vuodon pois. Ei huvittaisi syödä turhan takia tukilääkkeitä. 4.10 virallinen testipäivä.

Mitenhän nopeasti tuoresiirron jälkeen pääsee PAS:n tekemään? Kokemuksia kyssistä? Onko välissä kierto? Voisiko joku kertoa kokemuksen passista? Miten se tehdään yleensä, lääkkeetön vai lääkkellinen? Mitä lääkkeitä.....

Hirveästi kysymyksiä.

Miksi alkio ei edes yritä kiinnittyä, olisiko kortisonista ja miniaspiriinista apua? Määräävätkö julkisella tai tutkivatko kiinnittymisongelmia?
Voi ei, ikävä kuulla sun testituloksesta 💔

Mulla on tehty siirrot HUS:lla mutta vastaan silti.
Tuoresiirron jälkeen on ollut yksi kierto välissä ennen PAS:a. Kuulemma suunnitelma seuraavassa myös se.
Mulla oli eka PAS letrozol-tuettu, mutta seuraavassa suunnitelmana lääkkeettömään kiertoon. En ole kuullut kumpaankaan mitään perusteluita miksi näin 🤷‍♀️
Ja mulla ei ainakaan edellisten kahden siirron perusteella ole tutkittu mitään kiinnittymiseen liittyen ja samat tukilääkkeet (Cyclogest) joka kerta.
Aijon kyllä nyt ottaa asian puheeksi ennen PAS:a jos olisi jotain muutakin mitä kokeilla.

Hirveästi kysymyksiä.

Pahoittelut negasta 💔 Mulla ei oo PAS:sta eikä Kysistä kokemusta, mutta mun lääkäri sanoi, että riippuu siitä miten kroppa on toipunut stimulaatiosta ja punktiosta, että tarvitaanko välikierto.

Hirveästi kysymyksiä.

Mäkin voin vastata omasta kokemuksesta TAYS:sta. Toivuin punktiosta hyvin, yks välikierto. Ekasta PASista sitten sainkin plussan. Mulla tehtiin omaan luonnolliseen kiertoon, koska on kuitenkin säännöllinen. Muistaakseni 5 päiväinen pakastealkio siirrettiin 6 päivää ovulaatiosta ja seuraavana aamuna pistin kiinnityspiikin (Gonapeptyl) ja aloitin terolutit muistaakseni siirtopäivän iltana heti. Terolutteja jatkettiin raskaustestiin asti. Oireet alkoi melkein heti ja testasinkin positiivisen jo 5 päivää siirrosta. Tsemppiä matkaan🩷

Hirveästi kysymyksiä.

Meillä lähtee toinen ivf-kierros Kyssillä kohta liikkeelle. Mulla endo ja ade, joten olen hyvin epäileväinen että nimenomaan kiinnittymisessä haasteita. Soitin kesällä KYSiin kysyäkseni, tekevätkö tutkimuksia tai mitä ovat mieltä, jos käyn yksityisellä näitä tutkituttamassa. Sain vastaukseksi, että he eivät tutki eivätkä huomioi näitä asioita. Kävin keskustelun hoitajan kanssa, toivon toki, että kun ja jos pääsen lääkärin kanssa juttelemaan, niin mielipide olisi hieman toinen.

Soitin myös yksityiselle, ja Mehiläisestä sanottiin, että tutkimuksia kannattaa tehdä ennen alkion siirtoa. Suositteli myös vahvasti ensin alkiodiagnostiikkaa ja sitten vasta kohdun vastaanottokyvyn ja bakteeritason tutkimuksia.

Onko muilla tullut pistoksista oireita?

Oon 2 Bemfolaa pistänyt ja alavatsassa jomottelee menkkamaisesti. Mietin johtuuko tämä piikeistä vai mistä 😅 eilen jo tuntui aaltoilevaa menkkakipua (yhden piikin jälkeen) mutta tänään jo huomattavasti enemmän 🫢 menkat on loppunut perjantaina, voiko olla jotain jälkikipuja 😅 tuntuis hassulta jos näin nopeasti nuo piikit aiheuttaisi oireita (muuta ku siis pistoskohtaan) 🤔

Onkos kellään tietoa, onko kyssin suunnalla mikä kanta aspiriiniin + kortisoniin? Joensuun päässä on täysin lytätty kaikki mistä ei ole käypä hoito suosituksia.

Oletteko millä annostuksella ottaneet esim aspiriinia? Kortisonia? Ja missä vaiheessa?

Meillä lähtee toinen ivf-kierros Kyssillä kohta liikkeelle. Mulla endo ja ade, joten olen hyvin epäileväinen että nimenomaan kiinnittymisessä haasteita. Soitin kesällä KYSiin kysyäkseni, tekevätkö tutkimuksia tai mitä ovat mieltä, jos käyn yksityisellä näitä tutkituttamassa. Sain vastaukseksi, että he eivät tutki eivätkä huomioi näitä asioita. Kävin keskustelun hoitajan kanssa, toivon toki, että kun ja jos pääsen lääkärin kanssa juttelemaan, niin mielipide olisi hieman toinen.

Soitin myös yksityiselle, ja Mehiläisestä sanottiin, että tutkimuksia kannattaa tehdä ennen alkion siirtoa. Suositteli myös vahvasti ensin alkiodiagnostiikkaa ja sitten vasta kohdun vastaanottokyvyn ja bakteeritason tutkimuksia.
Kiitos tiedoista. Meillä ensimmäinen ivf menossa ja taustalla adenomyoosikohtu, mutta selittämättömänä ollaan hoidoissa julkisella.

Ymmärtääkseni julkisella on määrätyt hoitopolut, joilla hoidot toteutetaan eikä kustannussyistä lähdetä tekemään ylimääräistä. Kaikki saavat siis samat tutkimukset ja hoidot ja niillä mennään sillä puolella.

Julkisella hoito on niin paljon halvempaa, että me mennään täydet määrät siellä ja sit jos ei tuota tulosta niin siirrytään yksityiselle tutkimuksiin ja spesifisempään hoitoon.

Aina on mahdollista, että alkio sattuu osumaan terveeseen kohdun kohtaan. Toivon parasta ja paljon plussia kaikille ❤️

Mielenkiintoinen tuo hoitajan kommentti alkiodiagnostiikan puolesta! Vahvisti omia ajatuksiani. On tässä kovasti mietityttänyt, että mitä vois tehdä toisin tai voisko joku tutkimus auttaa. Meillä on takana ekasta ivf:stä kolme alkionsiirtoa minkä lisäksi kaksi siirtoa varten sulatettua alkiota on todettu siirtokelvottomaksi ja päätynyt roskiin. Tuloksena vain yksi heti alkuunsa päättynyt raskaus. Alkioita saatiin siis tosi paljon, mutta ilmeisesti valtaosa kromosomistoltaan viallisia. Raskasta on käydä toistuvasti tätä toivon ja epätoivon vuoristorataa läpi. Täytyy miettiä, olisiko yksityiselle siirtyminen ja alkiodiagnostiikka meidän juttu, jos ei tästä ekasta satsista jää mitään käteen.

Mielenkiintoinen tuo hoitajan kommentti alkiodiagnostiikan puolesta! Vahvisti omia ajatuksiani. On tässä kovasti mietityttänyt, että mitä vois tehdä toisin tai voisko joku tutkimus auttaa. Meillä on takana ekasta ivf:stä kolme alkionsiirtoa minkä lisäksi kaksi siirtoa varten sulatettua alkiota on todettu siirtokelvottomaksi ja päätynyt roskiin. Tuloksena vain yksi heti alkuunsa päättynyt raskaus. Alkioita saatiin siis tosi paljon, mutta ilmeisesti valtaosa kromosomistoltaan viallisia. Raskasta on käydä toistuvasti tätä toivon ja epätoivon vuoristorataa läpi. Täytyy miettiä, olisiko yksityiselle siirtyminen ja alkiodiagnostiikka meidän juttu, jos ei tästä ekasta satsista jää mitään
Niin, pakko vielä tarkentaa, että mulla kohta 40 v mittarissa, joten ehkä myös iän takia myös suositteli sitä? Yksityisellä puolella herkemmin kokeillaan kuulema erilaisia keinoja, kun muut keinot eivät ole tuottaneet tulosta. Mulla edellisellä hoitokierroksella hedelmöittyi 9 alkioita joista lopulta 4 päästiin siirtämään pakasteina. Mutta mitään positiivisia tuloksia ei tullut.

Takaisin