IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Lueskelin tarkemmin ivf folleista, voivatko nuo isoimmat follit olla jo pilalla punktio päivänä? Minkä kokoisia follien pitäisi olla punktion aikaan?
Minulla toissapäivän ultrassa isoin 28mm ja pienimmät 7-8mm. Vaihtelua oli paljon, mutta ns. oikean kokoisia toissapnä olivat 16-18 milliset. Nehän siitä kasvavat vielä noin kaksi milliä per päivä. Punktio oli tänään. Lääkäri sanoi, että pienemmistäkin voi löytyä jo kypsiä munasoluja. Munasoluja saatiin nyt kerätyksi 9, kypsyys ja hedelmöittyminen selviää huomenna.
 
Todellakin! ❤️ 🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Eilen sain tiedon että pakkaseen oltiin saatu ”tosi nätti” (mikä muotoilu 😅) viisipäiväinen alkio. Kahdeksasta ”hyvästä” käyttökelpoisia oli vain kaksi, aikamoinen kato kävi meillä. Helpottaa kuitenkin tieto että pakkasessa jotain on.
Tuo kato on kyllä riipaisevaa. Meillä 18 munasolusta 14 hedelmöittyi ja lähti jakautumaan, 1 siirrettiin tuoreeltaan 3pv iässä (-> kemiallinen raskaus) ja 3 saatiin pakkaseen 6pv ikäisinä blastoina. Nyt jo pelottaa jos ei mikään niistä tärppääkään 🤭 Oli julkisella puolella ensimmäinen ja viimeinen ivf-hoito, kun täytän nyt lokakuussa 40v.
 
Olen seuraillut keskusteluja täällä satunnaisesti sivusta, ja ajattelin vihdoinkin itsekin kirjoitella tänne jakaakseni kokemuksia, jos vaikka meidän epäonnesta olisi onnea muille :)

Tässä tarinaa meidän lapsettomuushoitojen matkalta:

Meillä on reilun vuoden aikana takana yksityisellä jo useampi IVF-kierros, joista 3 on onnistunut hyvin ja 4 mennyt jokseenkin pieleen. Kahdella pieleen menneellä kerralla on vaste lääkkeisiin ollut huono ja yksi munasolu on ehtinyt karata alussa keulimaan. Näillä kerroilla päädyin silti ottamaan riskin ja punktioon kovasta hinnasta huolimatta, ja kummallakin kerralla tuo ainoa munasolu kehittyi hienosti blastoksi saakka ja odottaa nyt pakkasessa. Yhdellä kerralla soluja oli tulossa vain 3-4kpl, jolloin vaihdettiin hoito inssiin kun puoliso olisi ollut punktiopäivänä matkoilla. Yhden kerran päädyin harvinaiseksi esimerkiksi tapauksesta jota ei kuulemma tapahdu koskaan, ja munasolut olivat ovuloituneet viikonloppuna ennen maanantain keräystä.

Alunperin raskauduin ihan ensimmäisestä IVF:stä mutta raskaus päättyi heti keltarauhastuen lopetuksen jälkeen pitkittyneeseen keskeytyneeseen keskenmenoon viikolla 8-9. Tämän jälkeen keskenmenoa käynnisteltiin useampi viikko.

Uutta pakastealkion siirtoa yritettiin heti ensimmäiseen keskenmenon jälkeiseen siirtoon (tuloksena nega).

Tämän jälkeen väliin mahtui sekä epäonnistunut että onnistunut IVF-kierros, jossa onnistuneen kierroksen blastokystit lähetettiin alkiodiagnostiikkaan, sillä en halunnut kokea keskenmenorumbaa uudelleen. Testatun alkion siirrosta tuli nega kiinnittymisyrityksistä huolimatta.

Olin koko 8kk keskenmenon jälkeen tuntenut että jotain on fyysisesti pielessä, ja ilmoitin lääkärille että yhtään siirtoa ei enää tehdä ennen kun kaikki mahdolliset kohdun limakalvon testit ym. on tehty. Koin että en tähän mennessä ollut tullut kuulluksi, ja kumpaakaan siirtoa ei olisi pitänyt tehdä, enkä halunnut enää hukata yhtään blastoa turhiin siirtoihin (enkä myöskään enää hirveitä summia rahaa). Aloin myös kyllästyä kuulemaan että kaikki meille tapahtunut oli hyvin harvinaista.

Kesän alussa otettiin kohdun limakalvolta Repro-testit, joiden tulos oli että kohdussa on sekä krooninen endometriitti että keltarauhasresistenssi. Kohdun tulehdus hoidettiin antibiooteilla ja keltarauhasresistenssi vaatii alkionsiirtoon paljon tukevamman keltarauhastuen. On hyvin mahdollista että keskenmeno johtui endometriitista tai liian aikaisin lopetetusta keltarauhastuesta, tai molemmista. Tai endometritti seurasi vastakeskeytyneestä keskenmenosta ja kroonistui hoitamattomana talven aikana.

Tiedän että meillä on tosiaan ollut harvinaisen huono tuuri, mutta on vaikea välttyä jossittelemasta miten erilainen polku meillä olisi voinut olla, jos kohdun limakalvon testit olisi otettu jo ennen ensimmäistäkään hoitoa tai edes keskenmenon jälkeen.

Nyt meillä on pakkasessa vielä 3 hyvää blastoa, joista 1 on testattu kromosomeiltaan hyväksi. Odottelen parhaillaan uusia kohdun limakalvon testejen sekä BeReadyn tuloksia.

Siinä olemme olleet onnekkaita, että olemme matalasta AMH-arvosta huolimatta saaneet aina blastokystejä, ja kummallakin kromosomitestauksella on blastoista löytynyt kromosomeiltaan normaali yksilö. Tämä kun näin 40+ iässä ei ole itsestäänselvää.

Kokemusten jälkeen olen jatkossa entistä vaativampi ja kyseenalaistavampi potilas ja tulen varmasti kysymään mielipiteitä useammalta lääkäriltä. Ja kysyn myös täältä löydettyjen vinkkien toimivuutta omassa hoidossani.

Kohdun limakalvon testauksesta luin itse tältä palstalta ja ehdotin näitä (jo useampaan otteeseen) lääkärilleni, joten jo siltä osin tästä sivusta seurailusta on ollut itselleni iso hyöty. Toivottavasti tämä johtaa seuraavasta siirrosta plussaonneen!

Huh, tulipas tästä aikamoinen romaani 😅
 
Omanapailen vähän tähän, koska huomattiin, että meillä ei oo tarvikkeita maanantain prolutex-annokselle, joka on vika ennen tiistain testiä (ja jos positiivinen niin se jatkuu). Pitää nyt sit kuitenkin hakee tarvikkeita Ovumialta, vai saiskohan apteekista halvalla yhden satsin ruisku, kaks neulaa… Mullahan piti olla sunnuntaina testipäivä, mutta suunnitelmaan lisättiin ovitrellee vähän, niin siirtyi testipäivä… Jokatapauksessa pakko ostaa cyclogestia kun sekin loppuu 😅 ääh
 
Tuo kato on kyllä riipaisevaa. Meillä 18 munasolusta 14 hedelmöittyi ja lähti jakautumaan, 1 siirrettiin tuoreeltaan 3pv iässä (-> kemiallinen raskaus) ja 3 saatiin pakkaseen 6pv ikäisinä blastoina. Nyt jo pelottaa jos ei mikään niistä tärppääkään 🤭 Oli julkisella puolella ensimmäinen ja viimeinen ivf-hoito, kun täytän nyt lokakuussa 40v.
Onneksi sulla on kolme pakkasessa! Kyllä niistä jonkun on tartuttava matkaan 😊 Mä olen jo 42-vuotias, se selittänee munasolujen heikkoa laatua. Mutta en aio luovuttaa ennen kuin on pakko.
 
Kiitos että jaoit tarinasi Epäonnen Elli! Hienoa että olet jaksanut olla kriittinen ja vaatinut parempaa hoitoa. Mullakin on sanani sanottavana meitä hoitavan yksityisen klinikan toiminnasta, mutta jätän myöhemmäksi. Katson vielä tämän syksyn. Kaikkea hyvää ja sitä plussaa toivon sulle! ❤️
 
Minkä verran olette saaneet sairaslomaa punktiosta? Kyssin potilasohjeessa lukee nyt, että, yleensä 2 päivää.
Mulla oli kertynyt stimulaation aikana nestettä vatsaonteloon ja olin kipeä jo viikonloppuna ennen maanantaista punktiota, joten sain 3 pv sairaslomaa. Ja tähän vaikutti myös se, että olen kevyessä toimistotyössä. Olisi kirjoittanut suoraan 5 pv jos olisi fyysisempi työ. Ja tuolla polilla myös normaali on se 2 pv, eli tarpeen mukaan sitä määrätään!
 
Minkä verran olette saaneet sairaslomaa punktiosta? Kyssin potilasohjeessa lukee nyt, että, yleensä 2 päivää.
En päivääkään. En tosin myöskään pyytänyt, koska vapaat kädet työajan suhteen. Ekalla kerralla olin loppupäivän poissa töistä, toisella kerralla vedin kokouksen iltapäivästä kun olin nukkunut pahimmat lääkepöhnät pois.
 
Tällaiseen laskuriin törmäsin

http://www.ivfpredict.com/index-1.html

Eli voi laskea todennäköisyyden IVF:n onnistumiselle per kerta. Mulla luku oli 19,4% eli ei nyt varsinaisesti helpottanut piinapäivien tuskaa 😅

Synkkis pp6
8,3%… Mä toivon, että toi laskuri ei voi olla oikeessa.
18.9% kun vaihdoin ikäni 39ksi… Kun reilu kk sitten vasta täytin 40… 😅😅
 
8,3%… Mä toivon, että toi laskuri ei voi olla oikeessa.
18.9% kun vaihdoin ikäni 39ksi… Kun reilu kk sitten vasta täytin 40… 😅😅
Oho aikamoinen vaikutus tuolla iän muutoksella! Saa nähdä miten käy, let’s beat the odds 💪🏼

Onko sulla Sandra jotain oireita ilmaantunut? Onko täällä muita piinailijoita?

Mulla on ollut erinäisiä alavatsatuntemuksia ja rinnat tuntuu tosi raskailta ja hieman aroilta. Ruokahalu lisääntynyt, samoin janon tunne. Mut en tiedä onko nämä r-oireita vai järkkyjä menkkoja enteileviä. Testipäivä vasta 20.9.
 
Oho aikamoinen vaikutus tuolla iän muutoksella! Saa nähdä miten käy, let’s beat the odds 💪🏼

Onko sulla Sandra jotain oireita ilmaantunut? Onko täällä muita piinailijoita?

Mulla on ollut erinäisiä alavatsatuntemuksia ja rinnat tuntuu tosi raskailta ja hieman aroilta. Ruokahalu lisääntynyt, samoin janon tunne. Mut en tiedä onko nämä r-oireita vai järkkyjä menkkoja enteileviä. Testipäivä vasta 20.9.
Vähän etoo välillä ja sit jotain tuntemuksia mahassa. Tekis mieli jo tehdä testi!!! Jano on kans sillee että oikeen suuta kuivaa! Mietin, että tekiskö jo liuskatestin, mutta se Ovitrelle vissiin näkyy siinä kun pistin 12 naksua 9.9. maanantaina? Ainakin testipäivä siirrettiin sen takia tästä päivästä tiistaihin… 🙈🙈🙈😬
Voikohan noi tukilääkkeet ja ovitrelle aiheuttaa näitä oireita 😂🙈😬😬 Kamalat piinapäivät oikeesti 😭
 
Vähän etoo välillä ja sit jotain tuntemuksia mahassa. Tekis mieli jo tehdä testi!!! Jano on kans sillee että oikeen suuta kuivaa! Mietin, että tekiskö jo liuskatestin, mutta se Ovitrelle vissiin näkyy siinä kun pistin 12 naksua 9.9. maanantaina? Ainakin testipäivä siirrettiin sen takia tästä päivästä tiistaihin… 🙈🙈🙈😬
Voikohan noi tukilääkkeet ja ovitrelle aiheuttaa näitä oireita 😂🙈😬😬 Kamalat piinapäivät oikeesti 😭
Jep mä oon miettiny kans et mitä oireita nuo tukilääkkeet voi aiheuttaa kun ei oo aiempaa kokemusta… Yritän kestää viralliseen testipäivään saakka 😬
 
Kai se on pakko jaksaa odottaa 🤯 lisäys: luin prolutexin haittavaikutukset ja siel on just päänsärky ja pahoinvointi 🤷🏼‍♀️ eli ei mitään takeita mistään vaikka on oloja…
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top