IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Hei kiva kuulla sun päivitykset hoitojonosta, koska pessimisti täällä odottelee että ollaan samassa tilanteessa sit kuukauden päästä.
Älähän nyt, pidän niin kovasti peukkuja teille! :red-heart:

Kiitos Kanna! Varmasti on juurikin noin kuin teilläkin, eli seuraavassa välissä siis pidempi jonotus. Tuntuu että muutaman kuukauden odotus on ihan ok, mutta kaikki epätietoisuus paljon vaikeampaa, joten helpottaa tietää tänhetkisestä jonotilanteesta. Saako sen ajan sinne 3-5 kuukauden päähän jo tässä vaiheessa vai odotellaanko ensin ja kutsu tulee jossain vaiheessa?

Mä oon lukenut näitä keskusteluja tässä jonkin aikaa, koska nämä aiheet ollut tosi mielen päällä ja halunnut ymmärtää ja tietää enemmän kun ei vielä ole ollut mitään hoitokontakteja, joilta kysyä. Oon aina niin onnellinen plussista. Tsemppiä ja onnea kaikille, toivottavasti plussia tulee paljon lähitulevaisuudessakin ❤️
Mikäli oon ymmärtänyt oikein, niin jonotus alkaa siitä, kun olet ilmoittautunut halukkuutesi ivf-hoitoon ja klinikka kuittaa asian. Jonotuksen aikana on sitten suunnittelukäynti ja tutkimukset, ja ainakin viimeksi suunnittelukäynnillä sanottiin, että xkuun menkoista saa ilmoittautua itse hoitoio. Viimeksi me ilmoittauduttiin syyskuussa jonoon, suunniteltukäynti oli marraskuun puolivälissä ja siellä ilmoitettiin, että saadaan ilmoittautua hoitoon tammikuussa alkavasta kierrosta. Nyt meidät laitettiin jonoon viime viikolla, lokakuun alussa on suunniteltu ja sit ei oo tietoa kuinka nopeasti päästään aloittamaan. Meille viime viikolla sanottiin, että voitais aloittaa jo hoidot suoraan ensi kierrosta, mut sit onneksi lääkäri halusikin eka ja pitää suunnittelukäynnin, koska edellisestä hoidosta on jo viisi vuotta, mut jotenkin voisin kuvitella ton ekan ohjeen mukaan, ettei välttämättä oo niiiin pahat jonot Tilkassa nyt.

Tulipa romaani ja vastasinkohan edes oikeaan asiaan. :Upside Down Face:
 
Minä yritin parhaani mukaan poistaa kaiken muun stressin. Työt olen rajannut tosi tiukasti ja tehnyt löysemmillä ranteilla, olen rajannut elämästä pois "velvollisuuksia" ja jättänyt tylystikin monetkin menot ja juhlat väliin, koska tiedän väsyväni niistä ja ahdistuvani esimerkiksi lasten synttäreistä jne. Keskityn tekemään niitä itselleni kivoja juttuja, omia harrastuksia ja sen sellaista. Löysin uuden harrastuksen, jonka parissa sain tosi hyvin "meditoitua" hoitojen aiheuttamaa ahdistustani pois. Tsemppiä, @S33 !
Tämä lasten synttäreiden ja juhlien välttely on ollut mulle myös hyvä ratkaisu. Rentoutumisen sijaan olen ehkä vaan enemmänkin koittanut keksiä muuta tekemistä kuten harrastukset, sivutoiminen yrittäjyys jne. minkä varjolla voi sitten jättää näitä juhliakin väliin. Jokaisten lasten synttäreiden tai sukujuhlien jälkeen loppuilta vain ahdistaa, niin todennut että helpommalla pääsee kun jättää menemättä ja käy sitten tärkeimpien ihmisten luona muuna aikana.
 
Synkkis ja kuvitellut raskausoireet täällä hei!

Eilen oli pp2 ja mulla tuli iltapäivällä välipalan syömisen jälkeen aivan todella kuvottava olo, pelkäsin oksentavani. Tämä siis dpo 5. Sitten illasta tökittiin viimeinen piikki eli Gonapeptyl. Tänä aamuna pp3 / dpo 6 sit heräsin munasarja(?)kipuun, en pystynyt nukkumaan enää kyljelläni. Voiko nämä liittyä jo mahdolliseen kiinnittymiseen? Vai lääkkeisiin mitä mun systeemi on täynnä?

Mun maha on edelleen se punktion jälkeinen pallo mut nää munistuntemukset on aivan uusia.

Ps. Netflixissä on uusi sarja, Baby fever, joka kertoo hedelmöitysklinikan lääkäristä ja sen sekoilusta. Ei nyt mikään huippu mut sopii tän hetkisiin tunnelmiin.
Mulla pp8 (5-päiväinen siirretty) viime ke. Mulla on sellasia repäisykipuja tai ihan ku joku tökkis jotakin kohtua? Eilen oli kans. Ihme vihlomista. Turvottaa kans paljon. Hirvee jano aina välillä ja pakko juoda paljon. Väsyttää. Mut nää voi olla mitä vaan. Mä en enää usko vissii mihkää ennen ku nään testin…🙄 Punktion jälkeen ne munasarjat siellä palautuu… Nyt en muista minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin…

Tiistaina vasta saa testata. Siihen on vielä hetki. Nyt ei oo testihimoja, koska pelkään vähän, että mikä se tulos on. Vika hoito omilla soluilla ja yks blasto pakkasessa…
 
Mulla pp8 (5-päiväinen siirretty) viime ke. Mulla on sellasia repäisykipuja tai ihan ku joku tökkis jotakin kohtua? Eilen oli kans. Ihme vihlomista. Turvottaa kans paljon. Hirvee jano aina välillä ja pakko juoda paljon. Väsyttää. Mut nää voi olla mitä vaan. Mä en enää usko vissii mihkää ennen ku nään testin…🙄 Punktion jälkeen ne munasarjat siellä palautuu… Nyt en muista minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin…

Tiistaina vasta saa testata. Siihen on vielä hetki. Nyt ei oo testihimoja, koska pelkään vähän, että mikä se tulos on. Vika hoito omilla soluilla ja yks blasto pakkasessa…
Sun oireet kuulostaa kyllä lupaavilta! 🤞🏼 Mulle siirrettiin 3-päiväinen ja nyt siis dpo6/ pp3. Eli kovin varhaista. Testipäivä vasta 20.9. 🤯
 
Älähän nyt, pidän niin kovasti peukkuja teille! :red-heart:


Mikäli oon ymmärtänyt oikein, niin jonotus alkaa siitä, kun olet ilmoittautunut halukkuutesi ivf-hoitoon ja klinikka kuittaa asian. Jonotuksen aikana on sitten suunnittelukäynti ja tutkimukset, ja ainakin viimeksi suunnittelukäynnillä sanottiin, että xkuun menkoista saa ilmoittautua itse hoitoio. Viimeksi me ilmoittauduttiin syyskuussa jonoon, suunniteltukäynti oli marraskuun puolivälissä ja siellä ilmoitettiin, että saadaan ilmoittautua hoitoon tammikuussa alkavasta kierrosta. Nyt meidät laitettiin jonoon viime viikolla, lokakuun alussa on suunniteltu ja sit ei oo tietoa kuinka nopeasti päästään aloittamaan. Meille viime viikolla sanottiin, että voitais aloittaa jo hoidot suoraan ensi kierrosta, mut sit onneksi lääkäri halusikin eka ja pitää suunnittelukäynnin, koska edellisestä hoidosta on jo viisi vuotta, mut jotenkin voisin kuvitella ton ekan ohjeen mukaan, ettei välttämättä oo niiiin pahat jonot Tilkassa nyt.

Tulipa romaani ja vastasinkohan edes oikeaan asiaan. :Upside Down Face:
Osuin sattumalta tälle palstalle, ja huomasin keskustelua HUSin jonoista. Siellä on ruuhkaa tällä hetkellä. On jo pari kertaa käynyt niin, että ei olla päästy hoitoon siitä kierrosta kun on sanottu, että voi ilmouttautua. Syyksi ilmoitettu ruuhka ja käsketty vaan ilmoittautumaan seuraavassa kuussa uudestaan. Niin turhauttavaa!
 
Äh, ikävää, että on noin ruuhkasta :/ Onko kellään tietoa TAYSin tilanteesta? Voiko sairaalan valita itse vai mennäänkö automaattisesti lähimpään?
Minä olen hoidossa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, mutta punktiot ja siirrot ovat Tayssissa. Eli ei välttämättä ole lähellekään sama jonotusaika jos olet suoraan Tampereelle menossa tai jossain muussa yksikössä, mutta mulla ainakin aina kaikki tapahtunut tosi nopeasti Hämeenlinnasta. Siellä ei jonoja ole ollut ollenkaan. En osaa sanoa voiko itse vaikuttaa sairaalan valintaan jos vaihtoehtoja on useampia, kun itsellä on vain tuo yksi järkevä vaihtoehto 🤔
 
HUSilla vaikuttaa ruuhkan lisäksi olevan myös jotain haasteita tekniikan kanssa. Tänään saatiin pääsy Omapolulle n. klo 11.45 ja sieltä näin että meille olisi varattu suunnittelukäynti 12.9. (eli tänään) klo 12.00. Eilen siis saatiin tieto että on aika 1.10. Tänään tuli sitten klo 12.45 tekstiviesti että meille on varattu tuo aika suunnittelukäynnille joka olisi alkanut 45 min sitten. Nyt Omapolulla näkyy mennyt aika, jossa ei tietenkään oltu koska ei tiedetty tästä ja Maisassa näkyy aika 1.10. Hämmentävää. Pitää yrittää soittaa huomenna ja selvittää. Onko muilla ollut tällaista säätöä?
 
Minä olen hoidossa Kanta-Hämeen keskussairaalassa, mutta punktiot ja siirrot ovat Tayssissa. Eli ei välttämättä ole lähellekään sama jonotusaika jos olet suoraan Tampereelle menossa tai jossain muussa yksikössä, mutta mulla ainakin aina kaikki tapahtunut tosi nopeasti Hämeenlinnasta. Siellä ei jonoja ole ollut ollenkaan. En osaa sanoa voiko itse vaikuttaa sairaalan valintaan jos vaihtoehtoja on useampia, kun itsellä on vain tuo yksi järkevä vaihtoehto 🤔
Meillä on sama eli omassa sairaalassa tehdään ultrat, mutta punktiot ja siirrot yliopistollisessa sairaalassa. Matkaa Tampereelle ei ole kuin 50km enemmän, niin ei olisi mikään ongelma käydä siellä Helsingin sijaan, jos ruuhkaa on vähemmän.
 
Julkisen terveydenhuollon asiakkaana voit valita hoitopaikkasi. Tästä löytyy lisätietoa https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/sairastaminen/opas/hoitopaikan-valinta.

Sama oikeus on myös EU-alueella, jos hoito kuuluu julkisen terveydenhoidon piiriin täällä Suomessa. Eli meillä on oikeus käydä yksityisellä lapsettomuusklinikalla vaikka Virossa, jossa ei ole jonoa ja hoito maksaa saman verran kuin meillä julkisella puolella. Hoito maksetaan lähtökohtaisesti ensin itse ja kulut voidaan tämän jälkeen hakea täällä takaisin. Tämäkin vaihtoehto kävi meillä mielessä, kun jouduttiin synnytyksen jälkeen taas HUS:n 6 kk jonoon, mutta työkiireiden takia jäimme kiltisti odottamaan.
 
Meille valittiin pitkäkaava, lääkkeistä synarela, gonal f, ovitrelle ja cyclogest. Millaisia kokemuksia teillä on ko lääkkeistä, mihin aikaan vuorokaudesta kannattaa esim pistokset ottaa? Tuliko millaisia oireita?
 
Meille valittiin pitkäkaava, lääkkeistä synarela, gonal f, ovitrelle ja cyclogest. Millaisia kokemuksia teillä on ko lääkkeistä, mihin aikaan vuorokaudesta kannattaa esim pistokset ottaa? Tuliko millaisia oireita?
Muistaakseni itse sain suht tarkat ajat miten lääkkeet tulee ottaa tai jos ei ollut väliä, niin sekin mainittiin. Kannattaa kysyä klinikalta apua tässä. :)

Julkisen terveydenhuollon asiakkaana voit valita hoitopaikkasi. Tästä löytyy lisätietoa https://www.suomi.fi/kansalaiselle/terveys-ja-sairaanhoito/sairastaminen/opas/hoitopaikan-valinta.

Sama oikeus on myös EU-alueella, jos hoito kuuluu julkisen terveydenhoidon piiriin täällä Suomessa. Eli meillä on oikeus käydä yksityisellä lapsettomuusklinikalla vaikka Virossa, jossa ei ole jonoa ja hoito maksaa saman verran kuin meillä julkisella puolella. Hoito maksetaan lähtökohtaisesti ensin itse ja kulut voidaan tämän jälkeen hakea täällä takaisin. Tämäkin vaihtoehto kävi meillä mielessä, kun jouduttiin synnytyksen jälkeen taas HUS:n 6 kk jonoon, mutta työkiireiden takia jäimme kiltisti odottamaan.
Siis mitääää? Miksi minun sivistyksessä on moinen aukko? :Eyes: onko kellään kokemusta viron hoidoista, koska sinne meillä olisi varmaan lyhin matka? :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: tai miten tämä ylipäätään toimii, jos haluaisin vaikka Tampereelle hoitoon, ilmoittaisin heille asian vai jollain lähetteellä pitäisi mennä?
 
Piinailen sun kans tiistaihin 🙈🤞🏻 Pidetään nyt somet ja varpaat ristissä!!!🥹😬🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Todellakin! ❤️ 🤞🏼🤞🏼🤞🏼

Eilen sain tiedon että pakkaseen oltiin saatu ”tosi nätti” (mikä muotoilu 😅) viisipäiväinen alkio. Kahdeksasta ”hyvästä” käyttökelpoisia oli vain kaksi, aikamoinen kato kävi meillä. Helpottaa kuitenkin tieto että pakkasessa jotain on.
 
Tänään punktio. Folleja näkyi viimeisimmässä ultrassa 14, mutta mukana useampia pieniä ja yksi ’liian iso’. Operaatio jännittää, mutta vielä paljon sitäkin enemmän huomisaamu, ja 5. päivä punktion jälkeen. Voi kun kaikki menisi hyvin ja päästäisiin tuoresiirtoon ja saataisiin hyviä alkioita useampia pakkaseen. Tässä kohtaa positiivisena vuoden takaiseen verrattuna, että tällä kertaa ei ole hyperin oireita.
 
Noniin, täällä pikkuhiljaa elossa ✌🏻 Hyperi saatiin hyvin "kiinni" ajoissa niin ei lopulta äitynyt lievää pahemmaksi.
Tänään sain puhelun lääkäriltä; pakkaseen saatiin 15 alkiota! 😭 En voi uskoa. 12kpl 5 päiväisiä ja 3kpl 6 päiväisiä.
Eilen alkoi menkat, PAS ilmeisesti aikomuksissa tehdä seuraavasta kierrosta.
 
Vika uä ennen punktiota käyty, 3x20mm, 2x15mm, 1x11mm. Ma punktio....... Jännittää 😍 hyvällä tapaa! Toivottavasti nuo 15mm on ok kokosia, lääkärin mielestä olisivat..... Tänään vielä gonal f 200iu. Minkäkokoisia muilla olleet follit viimeisessä uässä?
Mulla oli yksi 18mm, yksi 17mm, ja loput 10-15mm, eli uskoisin et hyvät mahdollisuudet on sulla noilla 15millisilläkin!
 
Takaisin
Top