Hei kaikki!
Olen pikkuhiljaa kurkkinut tätäkin ketjua, kun meillä IVF/ICSI-hoidot lähestyy. Taustaa: Minä 32v ja mies nyt 43v. Ollaan aloitettu yritys 09/2020. Silloin heti ensimmäisestä yrityskerrasta tärppi, joka kuitenkin päätyi varhaiseen keskenmenoon rv 6. Myös 10/2020 kierrosta tärppi, joka olikin sitten kohdunulkoinen, hoitui metotreksaatilla. Kävin kesällä 2021 yksityisellä tsekkaamassa munanjohtimet, olivat auki. Olen käynyt myös yksityisen kautta monenlaisia verikokeita mittauttamassa tässä parin vuoden aikana, mm. ferritiini, folaatti, D-vitamiini, kilppariarvot, prolaktiini, progesteroni, ne kaikki kunnossa. Tosin prolaktiinin kanssa oli mahdollisesti jokin häikkä 2021 loppukesästä, mutta tilanne korjaantui. AMH 3.06. Saatiin jo 2021 syksyllä lähete lapsettomuuspolille kun ei enää tärppiä sitten kuulunutkaan. Ja mikä sattuma, että juuri silloin ovuloin kun istuttiin lääkärin vastaanotolla ja siitä alkoi kolmas raskaus. Joka sitten päättyi rv 12, tosin alkion kehitys oli päättynyt jo rv 9.
Mieheni oli syksyllä ehtinyt käydä antamassa simppanäytteen ja siinä oli silloin kaikki ok, lukuunottamatta leukosyyttejä, joita oli näytteessä 3 milj, kun saisi olla max 1 milj. Lääkäri ei tuosta kuitenkaan ollut huolissaan, kun siittiöitä oli n. 60 milj, joista hyvät määrät eteenpäin liikkuvia, vasta-aineissa ei myöskään häikkää. Epäili tuolloin, että kyseessä on ehkä jokin virtsatulehdus ja ohjelmoi virtsanäytteet sekä sukupuolitautitestit ennen ensimmäistä inssiä otettavaksi. Mutta ensimmäinen inseminaatio tehtiin sitten 03/2022 kun tuo kkm viivästytti hoitojen alkua. Ensimmäisessä inssissä meitä kohtasi melkoinen järkytys, kun leukosyyttejä olikin näytteessä 9 milj, siittiöiden kokonaismäärä n. 7 milj ja matkaan lähetettyjen uimareiden määrä oli vaivaiset 0,5 milj. Ajateltiin, että jos leukosytoosi saadaan korjattua, niin ehkä näytekin paranee. Noh, leukosyytosi saatiin hoidettua antibiootilla (mies oli silti täysin oireeton ja myös kaikki testit puhtaat), mutta siittiöiden määrä jäi silti kaikissa insseissä vähäiseksi. Toisessa inssissä 0,6 milj ja kolmannessa 0,9 milj. Kolmannessa inssissä oli myös liikkuvuus huonontunut merkittävästi, näytteessä ei ollut ainuttakaan eteenpäin liikkuvaa siittiötä.. Mieheni aloitti tässä keväällä Inoman-valmisteen käytön (ei lääkärin suosituksesta, vaan täältä foorumilta saatiin vinkki), itselläni myös vitamiineja ja ubikinoli käytössä. Ai niin ja mulla oli keväällä käytössä letrot, jotka säännöllisti kiertoani mukavasti. Minusta ei siis ole muuta "vikaa" löytynyt kun hieman epäsäännölliset kierrot/myöhäiset ovikset. Kaikissa letrokierroissa munasoluja kypsyi/irtosi kaksi. Meille on nyt suunniteltu aloitettavaksi ICSI-hoito, hoidonsuunnittelukäynti on elokuun alussa.
Sellaista tässä jäin pohtimaan, että millä tiedättekö millä perusteella valitaan lyhyt tai pitkä hoitokaava? Tähän ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta, olen ymmärtänyt että on hyvin tilannekohtaista. Mutta kiinnostaisi tietää millaisilla perusteilla on valittu lyhyt vs pitkä kaava, ja millaisia tuloksia tullut?