IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kahvi on mun pahe, aamuisin menee tosi monta kuppia. Loppupäivästä en kylläkään juo enää ellen käy jossain esim kaverilla kylässä. Energiajuomat myös pahe, viikonloppuisin juon pari. Varmaan näistäkin pitäisi viimeistään nyt luopua, piikitykset alkaa noin 4 viikon päästä. Ja toinen ”pahe” on työstressi. Se mua jo etukäteen mietityttää saanko pidettyä työhommat pois mielestä hoitojen ajan

Mä olen juonut kahvia aina siirtoon asti, mutta hoitojen aikana olen pitäytynyt melko maltillisissa määrissä, esim. viime talvena noin 400 ml aamuisin ja sen jälkeen ei mitään, ja nyt syksyllä sitäkin vähemmän. Varmaan kannattaa alkaa nyt vähentämään pikkuhiljaa, mutta ei liian armottomasti, koska sun tilanne kuulostaa hirveän stressaavalta ja siihen yhdistettynä addiktiosta vieroittuminen kertarysäyksellä voi olla melkoinen pommi hermostolle! Työhommien rajaamiseen auttaa vain se, että se läppärin ja työaivojen kansi pysyy kiinni työajan ulkopuolella ja tietoisesti sanot itsellesi, että nyt et mieti tuota, mietit muita juttuja. Yst. terv. työuupuja, joka katkaisi kierteensä tällä keinolla 😅

Toivottavasti en kovin pommita tätä täyteen 🙈

Mutta kiinnostaisi vielä tietää miten teidän puolisot on mukana tässä?

Meidän taustaa siis miehellä ollut syöpä jonka vuoksi siittiön tuotanto on tällä hetkällä 0, tietoa ei ole palautuuko koskaan. Olkia mies muistelee olevan pakastettuna 4, varmaa tietoa ei olla saatu vielä paljonko niitä on. Odotettiin pitkään syöpähoitojen jälkeen että sai jättää ehkäisyn pois ja alkaa yrittää vauvaa. Tiedostettiin alusta asti että hoitoihin saatetaan joutua. Helmikuussa matka alkoi ja maaliskuussa oli lääkärin ensikäynti jossa saatiin lähete eteenpäin. Nyt mitä lähemmäs hoidot tulee, mies alkanut panikoida. Kävi yksityisellä siemennesteanalyysissa ja tulos oli ei yhtään elävää siittiötä. On todella ahdistunut, surullinen, kiukkuinen. Hän ei haluaisi sittenkään käyttää noita olkia ennen kuin oma siittiöntuotanto palautuu jos hoidot epäonnistuu, tai sanoo että yksi voidaan käyttää, max kaksi mutta loput pitää säästää myöhemmäksi. Haluaa lapsen mutta luonnollisesti. On todella tuulellakäyvä, joinakin päivinä on täysillä mukana ja toisena ei. Ymmärrän hänen ahdistuksen kyllä, mutta toisaalta mitä myöhempään hoitoja odottaa, niin samaa tahtia minä vanhenen ja mahdollisuudet pienenee ja kun ei ole varmaa palautuuko hedelmällisyys koskaan. Minuunkin tarttuu tämä ahdistus… tänään sitten keksi ettei aio käydä HIV verikokeessa mikä oli määrätty 1kk ennen koska ei hänellä sitä ole… itkuisena olen koittanut selittää että ei lääkärit sitä tiedä että sitä varten se pitää testata mutta jääräpää on. Onneksi saatiin ensi viikolle lääkärille soittoaika, jospa se saisi miehen vähän rauhoittumaan.

Ollaan niin kauan haaveiltu lapsesta ja nyt kun unelman saavuttaminen lähestyy niin kotona vallitsee vain ahdistunut tunnelma ja oon alkanut pelätä mitä jos mies peruu kaiken 😭 toki en ketään ole pakottamassa mihinkään, mutta toivoisin että peruisi nyt jos on peruakseen eikä vasta sitten kun olen itseäni piikittänyt.. 😫

En oikein tiedä mitä tällä kirjoituksella hain, ehkä piti vain oksentaa tämä kaikki ulos 😔
Nää siittiöjutut on miehille tosi raskaita, jos ei ole "työkaluja" niiden tunteiden käsittelyyn, varsinkin kun taustalla on noin järisyttävä kokemus kuin syöpä. Minusta on ihan loogista tuollainen jopa "kiukuttelu" jostain verikokeesta. Kysykää polilta, onko keskusteluapua saatavilla! Meillä oli ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi opiskellut kätilö, jonka kanssa sai purkaa tuntojaan joko yksin tai parina. Tsemppiä ihan hirveesti teille molemmille ❤️


Ja pieni oman navan katsaus: vessapaperiin jäi sellainen punainen tiplu verta. Aiemmin on ollut vain yksi ruskea tippa heti siirron jälkeen. Nuljuaa jokin myös tuolla alavatsalla, ei kipeästi mutta... Nyt jännittää ihan toden teolla!!!
 
Mä oon pitkän aika juonut kahvia silleen vaan aamulla kaks kuppia, jossa on 50% kofeiinitonta kahvia. Ehkä vähennän vielä kofeiinia, jos päästään siirtoon. Alkoholia en oo juonu hetkeen. Alkuvuodesta vissiin vähän.
Just pistin Ovitrellen ja huomenna pitää palata lomalta töihin, jotta voi olla perjantain saikulla punktion vuoksi… 😍Onneks ei oo kauheesti hommia siinä, niin ei kukaan kärsi töissä. 😅
Jännittää, pelottaa ja samalla olen hyvin toiveikas.
 
Täällä kärvistellään Terojen aiheuttamissa oireissa, eli kipeät rinnat ja alavatsan jomotus. Perjantain tuoresiirtoa toiveikkaana odotellen ja kohtaloa kiitellen nopeasta ja helposta punktiosta. Oli kysymys puolisoiden osallistumisesta ja asenteesta hoitoihin.. meillä isäntä on kiltisti mukaillut mun vauvakuumetta ja tukenut kaikissa hoidon vaiheissa olemalla mukana käynneillä ja olematta mainitsematta taloudellista puolta 😅 Vasta ihan tämä nykyinen/ viimeinen yrityskierros on kuitenkin kokonaan hänen tahtoaan, eli minä olin jo valmis/väsynyt yrittämään enää. Meillä on kuitenkin luomutytär vuosimallia -15 ja sisarusta ollaan yritetty -16 alkaen.. Tätä matkaa en olisi halunnut enkä jaksanut ilman miestäni, hän on kallioni ja maailman paras isä ja aviomies ❤️ Hänenkin vuokseen toivon nyt isoa Ihmettä osuvaksi..
 
Täällä uusi kirjoittelija, moikka kaikille! Olen lueskellut tätä ketjua jo tovin mutta rohkaistuin vihdoin kirjautumaan kun omat IVF-hoidot nyt alkoivat ja vertaistukea olisi kiva saada 😊

Olen päälle nelikymppinen ja hoidot yksityisellä. Kaksi luomulasta jo aiemmasta suhteesta mutta nyt ensimmäistä yritetään uuden kumppanin kanssa.

Eilen oltiin miehen kanssa jännän äärellä kun kaksi todella piikkikammoista aloittaa Pergoveriksen pistelyn 😅 Selvittiin kuitenkin! Mies lupasi hoitaa pistelyt jatkossakin. Maanantaina ultraan ja tavoitteena päästä tuoresiirtoon.

Ja tuosta kahvista mistä ootte keskustelleet… Mulla on vaikeuksia lopettaa kahvinjuontia täysin mutta olen vähentänyt radikaalisti entisestä. Nyt juon aamulla isohkon kupin (3 dl) ja iltapäivällä (jos on pakko) pienen kupin.
 
Täällä uusi kirjoittelija, moikka kaikille! Olen lueskellut tätä ketjua jo tovin mutta rohkaistuin vihdoin kirjautumaan kun omat IVF-hoidot nyt alkoivat ja vertaistukea olisi kiva saada 😊

Olen päälle nelikymppinen ja hoidot yksityisellä. Kaksi luomulasta jo aiemmasta suhteesta mutta nyt ensimmäistä yritetään uuden kumppanin kanssa.

Eilen oltiin miehen kanssa jännän äärellä kun kaksi todella piikkikammoista aloittaa Pergoveriksen pistelyn 😅 Selvittiin kuitenkin! Mies lupasi hoitaa pistelyt jatkossakin. Maanantaina ultraan ja tavoitteena päästä tuoresiirtoon.

Ja tuosta kahvista mistä ootte keskustelleet… Mulla on vaikeuksia lopettaa kahvinjuontia täysin mutta olen vähentänyt radikaalisti entisestä. Nyt juon aamulla isohkon kupin (3 dl) ja iltapäivällä (jos on pakko) pienen kupin.
Tervetuloa joukkoon! Tsemppiä! Mä laitoin ekassa hoidossa miehen pisteleen, mutta lopulta se olikin mukavempi tehdä itse. Nyt kolmas hoito menossa. Nyt riittää, että mies pitää mun olkapäästä kiinni, se tuo lohtua ja sit aina halataan sen piikin jälkeen. 💓 Toivotaan hyviä tuloksia! 🙏🏻
 
Tervetuloa joukkoon! Tsemppiä! Mä laitoin ekassa hoidossa miehen pisteleen, mutta lopulta se olikin mukavempi tehdä itse. Nyt kolmas hoito menossa. Nyt riittää, että mies pitää mun olkapäästä kiinni, se tuo lohtua ja sit aina halataan sen piikin jälkeen. 💓 Toivotaan hyviä tuloksia! 🙏🏻
Kiitos ❤️ Tuo puolison tuki on kyllä tärkeä, ihana et sullakin mies vahvasti mukana. Tsemppiä kovasti sinnekin! ☀️
 
Vähän omaa napaa: mulle on nyt kehittynyt lievä hyperi ja olo on aika kurja. Koko ajan etoo, närästää ja maha on pinkeä pallo. Painetta on koko matkalla, ihan tossa rintalastankin alla ja välillä säteilee yläselkään. Kävely onnistuu hitaasti. Koko ajan janottaa, suu on kuiva, mutta juoda ja syödä ei pysty kuin pieniä kulauksia kerrallaan. Pari kolme litraa pitäisi saada menemään päivässä. Pahinta on, että nukkuminen on vaikeaa. Nyt useampi yö mennyt niin, että herään jo parin tunnin unien jälkeen huonoon oloon ja jään valvomaan. Sohvalla pystyasennossa onnistuu vähän paremmin. Eilen soittelin polille ja sanoivat, että voi kestää pari viikkoa... Jos yhtään pahenee, niin sitten päivystykseen. Tuoresiirtoa ei tehty, joten vakavan hyperin riski on kai aika pieni. Ääh.

Ajattelin käydä varmuudeksi terkkarissa vaa'alla, että pystyy itsekin vähän kärryillä, mihin suuntaan tämä on menossa. Kotona ei ole vaakaa. Onkohan turha reissu?
Tsemppiä ❤️ mulla oli myös samanlaisia tuntemuksia, mutta ne meni aika nopsaan (parissa päivässä) ohi. Toivottavasti sinullakin 🙏🏻 Herkällä korvalla tosiaan päivystykseen ettei pääse menemään liian pahaksi, parempi katsoa kuin katua ❤️
 
Moikka kaikki! Täälä uusi kirjoittelija 🤗

Luin ikuisuuden joitain vanhoja ketjuja ennen kuin tajusin katsoa löytyisikö aktiivista ketjua. 🙈 😅

Mulla entuudestaan jo icsi alkuinen lapsi ja nyt samalla menetelmällä koitetaan raskautua uudestaan. Meillä jäi esikoisen hoidoista 3 alkiota, joista nyt kolmas siirretty ( ensimmäisestä siirrosta nega ja toinen alkio ei selvinnyt sulatuksesta). Nyt jo pp7 ja maanantaina testipäivä. Pää hajoaa tästä odottelusta. 😬
 
Nyt on oikeesti tosi vaikeaa olla pissaamatta tikkuun nytheti. Oireita tulee ja menee ja arvuuttelen kaikkea. Olen kahtena päivänä juonut nyt noin kahden suullisen verran kahvia aamulla töissä, koska heräilen öisin. Kahvi on maistunut pahalta, mutta entäs jos joku oli vaan mitannut purut ja veden väärin, tai jos kahvi oli vähän jo elähtänyttä? Alavatsalla on painetta ja kihelmöintiä, mutta entäs jos se onkin vain kaasua ja housujen hiertämää? Alaselkäkipu - vanha häntäluuvamma kiukuttelee? Kipeät rinnat - ihan vaan Lugen syytä? Itkettää suurinpiirtein pienten lasten näkeminenkin - hormonit vaan sekaisin? Väsyttää ja nälättää koko ajan - se aamuheräily?

Ei ole aiemmin ollut näin paljon oireita, mutta Luget ehkä tekee enemmän oireita kuin Cyclogest, jos vanhoja keskusteluja on uskominen.

Sanalla sanoen: tää on PIINAA!!

... Mites muilla? 😅

Ja tervetuloa uudet! 💚
 
Joo siis melkein tekis mieli testata sitten vaikka heti se nega, jos kerta on tullakseen. Kurjenmiekka montako päivää sulla olikaan, et saat testata?

Oon sellanen, etten kyllä pysty mitenkään päiviä täyttämällä tai millään saada ajatuksia harhautettua. Kokoajan on asia mielessä, nii tuntuu, että heitän tässä pienen palasen elämää ihan hukkaan, ku en nyt saa mitään tehtyä. 🤯
 
Joo siis melkein tekis mieli testata sitten vaikka heti se nega, jos kerta on tullakseen. Kurjenmiekka montako päivää sulla olikaan, et saat testata?
Siirto oli viime pe, ens viikon to olis testipäivä. Eli puolivälissä ollaan eikä vielä pitäisikään näkyä mitään, kun nyt on kolmipäiväisenä siirretyllä vasta kiinnittyminen tapahtumassa, jos on tapahtuakseen. Tiedän tunteen tosta, että elämä valuu hukkaan - töissä sentään saan tehtyä pakolliset mutta kotona ei pysty oikein keskittymään mihinkään...
 
Hei, toivottavasti tulevaa piinailua odotellessa..kuinka noi päivät lasketaan ja merkataan? Kun punktio oli ma ja siirto huomenna pe. Niin dpo 1 on??
 
Siirto oli viime pe, ens viikon to olis testipäivä. Eli puolivälissä ollaan eikä vielä pitäisikään näkyä mitään, kun nyt on kolmipäiväisenä siirretyllä vasta kiinnittyminen tapahtumassa, jos on tapahtuakseen. Tiedän tunteen tosta, että elämä valuu hukkaan - töissä sentään saan tehtyä pakolliset mutta kotona ei pysty oikein keskittymään mihinkään...
Aa joo. Mulla oli siirto viime torstaina, mutta ilmeisesti testi sitten siksi jo maanantaina, kun oli 5 päiväinen alkio.

En tiedä, että voisiko itsellä jo näkyä. 🤔
Mulla ei kyllä oikeen oo mitään oireita. 😩
 
Hei, toivottavasti tulevaa piinailua odotellessa..kuinka noi päivät lasketaan ja merkataan? Kun punktio oli ma ja siirto huomenna pe. Niin dpo 1 on??

Siis piinapäivät alkaa siitä siirrosta seuraavana päivänä ja dpo tarkottaa ovulaation jälkeisiä päiviä, niin ne sitten lasketaan siitä ovulaatiosta.
 
Aa joo. Mulla oli siirto viime torstaina, mutta ilmeisesti testi sitten siksi jo maanantaina, kun oli 5 päiväinen alkio.

En tiedä, että voisiko itsellä jo näkyä. 🤔
Mulla ei kyllä oikeen oo mitään oireita. 😩
Ihan varmasti näkyisi sinulla jo nyt tulos, taitaa olla menossa dpo12? Itse sain plussan näkyviin dpo10. :smiling-eyes:
 
Siis piinapäivät alkaa siitä siirrosta seuraavana päivänä ja dpo tarkottaa ovulaation jälkeisiä päiviä, niin ne sitten lasketaan siitä ovulaatiosta.
Kiitos asiallisesta vastauksesta..alkaa vanhan pää sekoilemaan jännityksestä 😎 Näin pitkälle ei olla näinä vuosina päästyään, vaikka vielähän sieltä voidaan soittaa ja perua taas.. 😔😱
 
Nyt ehkä alkaa jännittää aika paljon. Aamulla sit punktioon. 🥹 Mä niin haluaisin toivoa, että siellä olis ainakin kolme ellei neljä kypsää munaa. Neljä follia ainakin ultrassa näkyi. Yksi huippuyksilö riittää, mutta olisihan se kiva, jos niitä olis kolme! Ja sit kun ne jaksais blastoiksi.
Koskaan ei olla hoidoissa tehty muuta kun siirretty kakspäiväisenä (kunnallinen)… Nyt jännittää, että jaksaako yksikään mahdollinen yksilö sitten niin pitkälle tässä kisassa… Tarkoitus olisi siirtää 5-päiväinen (yksityisellä). 🫶🏻
Todellisuus voi olla siis yksi alkio…
Piinapäivät on ihan kamalia! Tsemppiä piinailijoille!🫶🏻
 
Hirmusesti tsemppiä @Sandra84 punktioon! Pidetään kaikki peukut pystyssä, että tulis erinomainen tulos. :thumbs-up:

@Haaveena tervetuloa mukaan piinakerhoon ja muutenkin palstalle! Mullakin siirrettiin 5päiväinen viikko sitten perjantaina. Mun testipäivä on vasta viikon päästä perjantaina, mutta se on HUSin tapa laittaa se aina 2 viikkoa siirrosta, oli sitten minkä ikinen alkio vaan. Muualla se on usein lyhyempi väli. Ja mulla myös onnistunut siirto näkyi jo 5 päivää siirron jälkeen herkässä testissä.

Omaa napaa: Mä liityn nyt luovuttaneiden kerhoon. Eilen aamulla vielä olin tosi optimistinen, kun oli vatsa- ja alaselkäkipuja edellisenä yönä, kun valvoin. Mutta niinpä ne loppuivat ja testit on pysyneet puhtaan valkoisina. Mikähän siinäkin on, kun ei haluais uskoa sitä valkoista testiä, vaan pitää testata uusiks, että jos se testi olikin vaan väärässä?

@kurjenmiekka oispa siellä nyt piinakerhoon ainakin yks onnistuminen! :smiling face with heart-eyes: kyllä sen todennäkösyyksien mukaan pitää jollekin osua.
 
Voi vitsit kun jännittää teidän kaikkien puolesta 😍 toivon koko sydämestäni onnistumisia kaikille 🤗

Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta punktiosta?

Mua ei se punktio jännittänyt aiemmin yhtään, mutta eilisen aukiolotutkimuksen jälkeen alko jännittää 😂 oli siis aivan kauhea kokemus tuo tutkimus, olivat päättäneet tehdä siitä vielä jonkun oppimistilanteen niin siellä oli lääkärin ja hoitajan lisäksi lääkäriopiskelija joka teki sen tutkimuksen ja joku tosi nuori harjottelijatyttö katsomassa. Edellisenä päivänä alkoi jännittää ja koko eilisen päivän olin ihan paniikissa ja kun näin ne neljä ihmistä siellä huoneessa meinasin lähtee pois 😂 Tutkimus sattui tosi paljon, itkua tuhersin, en pystynyt hengittää ja lääkäri silitteli päätä ja sano miten pitää hengittää 😂 lääkäri sano kans siinä että alkaa oksettaa jos ei hengitä niin tuumasin vaan että on tässä jo muutenki oksettanu koko päivän jännityksestä ku lukenu kaikki netin kauhutarinat 🤣 paikat oli auki. Tuo tutkimus oli siis vapaaehtoinen, haluttiin vaan varmuus että onhan mulla kaikki ok jos joskus tulevaisuudessa miehen siittiöntuotanto vaikka palautuis niin on mahdollisuus luomuraskauteen. No ainaki oli varmaan viihdyttävä käynti, pahoittelinki loppuun omaa draamailua ja siinä kohti jo kaikkia nauratti 😂

Mutta tosiaan eilisen johdosta alkoi sitten se tuleva punktiokin jännittää eli mielellään kuulisin kokemuksia onko se kuinka kamalaa 😄 oon kyllä täältä palstalta niitäkin jo lukenut ja muualta netistä 😊

Koko ajan vaan eyes in the prize niin kyllä kaiken kivun kestää 😄
 
Mä jännitän itseni pahoinvoivaksi täällä.. meidän eka tuoresiirto tänään ja mietin että voiko siihen varautua grammasella Panadolilla? Mulla on siis todella kipuherkkä kohdunkaula, kaikki toimenpiteet tuottaneet kipua itkuun asti..niin otanko varmuuden vuoksi Panadolia, onko siitä haittaa alkiolle tai kiinnittymiseen?
 
Takaisin
Top