Mulla on IBS ja krooninen gastriitti, eli suolisto aika sökönä. Ainoa millä saan ferritiinit nousemaan on Ferrodan yhdessä 1000mg c-vitamiiniporetabletin kanssa. Ja vähintään 1h jälkeen ja ennen ruokaa, paras olisi 2h. Pitää myös muistaa, että kilpirauhaslääkitys, maito ja kalsium tuotteet ja kahvi aiheuttavat sen, että rauta ei imeydy. Näihin pitäisi olla 4h väliä.Ihmetyttää tuo suhtautuminen ferritiiniin. Mitä rautavalmistetta syötte? Minulla tosiaan vetää mahan sekasin.. Mietin, että otanko kuitenkin sideralit mukaan reissuun ja kokeilen niitä. Nyt ollut muutaman päivän tauko raudasta....
Vatsaongelmat rautakuurilla johtuvat nimenomaan imeytymättömästä raudasta, silloin kannattaa miettiä onko optimaalinen tilanne raudanotolle, vai onko juonut esim kahvia jne.
Itselle sopivin valmiste löytyy vain kokeilemalla. Esim tuo vatsaystävällisenä mainostettu Sideral vain laski itsellä arvoja.
Tsemppiä kaikille raudanpuutteisille. Suun kautta on mahdollista saada rauta imeytymään (jopa tälläisellä, jolla suolisto pilalla), mutta se vaatii omistautuneisuutta ja sinnikkyyttä!
Meidän yksityisellä ferritiiniraja on 30, muuten hoidot laitetaan paussille. Mä oon raskautunut kahdesti, ekalla kerralla ferrit oli 23 (oli ehtinyt laskemaan edellisestä, mutta raskaus alkoi) ja toisella kerralla 29.
Nykyään alkaa olla myös tutkimustuloksia että laktoferriinin syöminen parantaa raudan imeytymistä. Itsellä odottaa purkki kaapissa, nyt rv16 ja Ferrodan kuuri menossa. En oo vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta kannattaa googlettaa laktoferriini.