IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Ihmetyttää tuo suhtautuminen ferritiiniin. Mitä rautavalmistetta syötte? Minulla tosiaan vetää mahan sekasin.. Mietin, että otanko kuitenkin sideralit mukaan reissuun ja kokeilen niitä. Nyt ollut muutaman päivän tauko raudasta....
Mulla on IBS ja krooninen gastriitti, eli suolisto aika sökönä. Ainoa millä saan ferritiinit nousemaan on Ferrodan yhdessä 1000mg c-vitamiiniporetabletin kanssa. Ja vähintään 1h jälkeen ja ennen ruokaa, paras olisi 2h. Pitää myös muistaa, että kilpirauhaslääkitys, maito ja kalsium tuotteet ja kahvi aiheuttavat sen, että rauta ei imeydy. Näihin pitäisi olla 4h väliä.

Vatsaongelmat rautakuurilla johtuvat nimenomaan imeytymättömästä raudasta, silloin kannattaa miettiä onko optimaalinen tilanne raudanotolle, vai onko juonut esim kahvia jne.

Itselle sopivin valmiste löytyy vain kokeilemalla. Esim tuo vatsaystävällisenä mainostettu Sideral vain laski itsellä arvoja.

Tsemppiä kaikille raudanpuutteisille. Suun kautta on mahdollista saada rauta imeytymään (jopa tälläisellä, jolla suolisto pilalla), mutta se vaatii omistautuneisuutta ja sinnikkyyttä!

Meidän yksityisellä ferritiiniraja on 30, muuten hoidot laitetaan paussille. Mä oon raskautunut kahdesti, ekalla kerralla ferrit oli 23 (oli ehtinyt laskemaan edellisestä, mutta raskaus alkoi) ja toisella kerralla 29.

Nykyään alkaa olla myös tutkimustuloksia että laktoferriinin syöminen parantaa raudan imeytymistä. Itsellä odottaa purkki kaapissa, nyt rv16 ja Ferrodan kuuri menossa. En oo vielä ehtinyt kokeilemaan, mutta kannattaa googlettaa laktoferriini.
 
Mulla on myös helposti ärtyvä vatsa, ja sain reilu vuosi sit nostettua ferritiinejä tehokkaasti syömällä monen kuukauden (4?) ajan 200mg ferrodania + 500mg C-vitamiinia kerralla per päivä, välttäen sitä et olis just syöny tai syömässä mitään kalsiumpitosta/kahvia/teetä ym. Mulla nousi tolla ferritiinit jostain sieltä alle 30:stä yli 100:n tuon kuurin kanssa. Mulla ei tuu tosta ferrodanista mitään oireita, kun monet muut valmisteet vetää vatsan ihan eeppisen sekasin.
 
Minulla on normaali vatsa ollut aikaisemmin mutta raurakuurin aikana sekaisin. Otin rautalääkkeen aamulla siten, että join sen yhteydessä c vit poretabletin, söin joko leivän palan tai mandariinin. En juo kahvia, töissä vasta kolmisen tunnin päästä Kunnon aamupala.. Mietin myös, voiko joku muu vitamiini vetää mahan sekaisin, nyt ollut käytössä useamman kk; mama monivit., d vitamiini 20mikrog, 2 omega3 kapselia, q10 ubikinoni 100mg 2 kapselia, foolihappo, magnesium, rauta 100mg ja c vitamiini 1000mg.
 
Pp10 testit 4h pidätyksellä ❤️ Aamun toisesta virtsasta otettu. Mitä mieltä olette viivojen vahvuudesta? Näyttää mun mielestä kovin hailakoille, kun huomenna virallinen testipäivä, mutta toisaalta Onestep ei ole ainakaan heikentynyt edellisiin verraten 🤔 Dpo15 punktiosta laskettuna.
 

Liitteet

  • 1709807166544.png
    1709807166544.png
    8 MB · Katsottu: 170
Pp10 testit 4h pidätyksellä ❤️ Aamun toisesta virtsasta otettu. Mitä mieltä olette viivojen vahvuudesta? Näyttää mun mielestä kovin hailakoille, kun huomenna virallinen testipäivä, mutta toisaalta Onestep ei ole ainakaan heikentynyt edellisiin verraten 🤔 Dpo15 punktiosta laskettuna.

On aika haaleeta MUTTA joillakin nousee hcg hitaammin 🌈
 
Minäkin uskaltaudun nyt osallistumaan keskusteluun. Kauan olen näitä keskusteluja seurannut sivusta. Toinen IVF/ICSI-kierros nyt menossa. Ensimmäisellä tuli tuoresiirrosta nega, pakkaseen ei saatu mitään, vaikka munasoluja kerättiin yli 20. Nyt on toisen tuoresiirron viimeiset piinapäivät menossa (virallinen testipäivä on lauantaina) ja en meinaa millään uskaltaa tehdä testiä. 😬 On niin pessimistinen olo mutta vaikka odotan sitä negaa taas, niin silti ahdistaa se pettymys vaikka muka olisi henkisesti siihen valmistautunut. Viime kierroksella tein ajoissa testin, mutta stressaavaa sekin oli... Miten niihin negoihin ei vain totu?
 
GANIRELIX GEDEON RICHTER 0,25 mg/0,5 ml toinen lääke.. kauheasti rupesi jännittämään ja kaikenmaailman tunteet lyö päälle..... tarkoittaako tuo isoin mahdollinen gonal f että isolla annoksella mennään? Kokemuksia näistä lääkkeistä?
 
Kiitos, kun vastailette minun kysymyksiin, ei ole ketään keltä kysyä, olen kyllä yrittänyt lukea asioista, mutta nämä lääkeasiat uutta, kun vasta sain tietää lääkkeeni 🥲 Onko muilla ollut hermoilua tulevaa hoitoa kohtaan, pelottaa että alan jännittämään niin paljon että menee pipariksi koko homma minun takia. Tänään kp 8 ja sain haalean viivan ovistestiin, nyt ei letroja ole ollut käytössä (ovulaatio siis tulossa), yritämme tästäkin kierrosta, vaikka primoluttia syönkin sitten 10 päivän kuurin..... Toivottavasti siitä ei ole haittaa. Ainakin polilta nyt vastasivat, että ei olisi. Vaikka en usko, että raskautuisinkaan, varsinkin kun stressilevelit on huipussaan. Katselin, että yliopiston apteekista voi tilata valmiiksi lääkkeitäni, eilen soitin apteekkiin, seuraavaksi päiväksi pitäisi tilauksen saapua.... Tuota isoa gonal kynää näyttäisi olevan "muutamia" jäljellä samaten tuota toista lääkettäni, eli varmaankin jemmaavat apteekissa niitä. Olen kovin piikkikammoinen, olen hoitoalalla töissä hoitajana, toista pistäminen ei tietenkään minua haittaa mutta jos en itse kykenekkään pistämään itseäni. Lisäksi punktio pelottaa.
 
Kiitos, kun vastailette minun kysymyksiin, ei ole ketään keltä kysyä, olen kyllä yrittänyt lukea asioista, mutta nämä lääkeasiat uutta, kun vasta sain tietää lääkkeeni 🥲 Onko muilla ollut hermoilua tulevaa hoitoa kohtaan, pelottaa että alan jännittämään niin paljon että menee pipariksi koko homma minun takia. Tänään kp 8 ja sain haalean viivan ovistestiin, nyt ei letroja ole ollut käytössä (ovulaatio siis tulossa), yritämme tästäkin kierrosta, vaikka primoluttia syönkin sitten 10 päivän kuurin..... Toivottavasti siitä ei ole haittaa. Ainakin polilta nyt vastasivat, että ei olisi. Vaikka en usko, että raskautuisinkaan, varsinkin kun stressilevelit on huipussaan. Katselin, että yliopiston apteekista voi tilata valmiiksi lääkkeitäni, eilen soitin apteekkiin, seuraavaksi päiväksi pitäisi tilauksen saapua.... Tuota isoa gonal kynää näyttäisi olevan "muutamia" jäljellä samaten tuota toista lääkettäni, eli varmaankin jemmaavat apteekissa niitä. Olen kovin piikkikammoinen, olen hoitoalalla töissä hoitajana, toista pistäminen ei tietenkään minua haittaa mutta jos en itse kykenekkään pistämään itseäni. Lisäksi punktio pelottaa.
Mä olin aivan samassa tilanteessa. Mullakin on kova piikkikammo. Tilanne oli jo paljon parempi kunnes vuosi sitten oli ensin yksi huono ja toinen kauhea verikoe tilanne. Phobia oli aivan liekeissään kun IVF hoidot alkoi ja pariin kertaan harkitsin vaan siitä poistumista. IVF hoitajat eivät ymmärtäneet tilannetta ollenkaan. Tsemppasivat et on ohut neula. Vähän kuin hämähäkki kammokselle sanois et on vaan pieni hämähäkki - mitä sillä on väliä, jos pelkäät niitä kaikkia. Vastaanotolla kuitenkin lääkäri kuunteli, kuuli ja ymmärsi. Sain reseptillä puuduttavaa voidetta jota laitoin aina tunnin ennen pistoa ja sitten mies pisti. Ei tuntunut yhtään. Ekassa verikokeessa oli aivan ihana hoitaja vielä tämän lisäksi ja toisessa verikokeessa (Emla laastareilla) en enää itkenyt tai panikoinut ollenkaan. Näillä eväillä sitten menin punktioon. Koko IVF oli mulle pitkä ja pimeä tie, mutta punktio meni ihan hyvin eikä koskenut kauheasti missään vaiheessa. Tsemppiä siis paljon. Se jännittää mutta kyllä siitä selviää!
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos kun kerroit kokemuksesi ❤️ Täytyykö siis ultrien lisäksi käydä myös verikokeissa ivf hoidon aikaan? Minusta tuntui aiemmin, että piikitys on helpoin juttu tässä, muttakun se uhkaavasti lähenee, niin ei tunnukaan enää helpoimmalta.. Yritän ilman emlaa nyt alkuun, ja yritän itse pistää, koska en luota miehen pistämiseen, kuten töissäkin hirvittää katsoa jos esim opiskelija pistää 🫣 Mutta jos en vain saa tökättyä, niin pakko antaa miehen se tehdä puolestani. Luin, että tuo toinen pistos pistetään reiteen, se hirvittää vielä enemmän, kuin vatsaan pisto.
 
Kiitos kun kerroit kokemuksesi ❤️ Täytyykö siis ultrien lisäksi käydä myös verikokeissa ivf hoidon aikaan? Minusta tuntui aiemmin, että piikitys on helpoin juttu tässä, muttakun se uhkaavasti lähenee, niin ei tunnukaan enää helpoimmalta.. Yritän ilman emlaa nyt alkuun, ja yritän itse pistää, koska en luota miehen pistämiseen, kuten töissäkin hirvittää katsoa jos esim opiskelija pistää 🫣 Mutta jos en vain saa tökättyä, niin pakko antaa miehen se tehdä puolestani. Luin, että tuo toinen pistos pistetään reiteen, se hirvittää vielä enemmän, kuin vatsaan pisto.

Tarkoitatko Ganirelixia? Sen omassa ohjeessa neuvotaan pistämään reiteen, mutta mulle ainakin annettiin ohjeeksi pistää sekin vatsaan. Näin olen tehnyt molemmissa hoitokierroksissa. Samaan aikaan toisen piikin kanssa mutta eri puolelle.
 
Kiitos kun kerroit kokemuksesi ❤️ Täytyykö siis ultrien lisäksi käydä myös verikokeissa ivf hoidon aikaan? Minusta tuntui aiemmin, että piikitys on helpoin juttu tässä, muttakun se uhkaavasti lähenee, niin ei tunnukaan enää helpoimmalta.. Yritän ilman emlaa nyt alkuun, ja yritän itse pistää, koska en luota miehen pistämiseen, kuten töissäkin hirvittää katsoa jos esim opiskelija pistää 🫣 Mutta jos en vain saa tökättyä, niin pakko antaa miehen se tehdä puolestani. Luin, että tuo toinen pistos pistetään reiteen, se hirvittää vielä enemmän, kuin vatsaan pisto.
Mulla oli ensimmäinen ivf-hoito lyhyellä kaavalla viime syys-lokakuussa Gonalilla ja Ganirelix jarruna. Molemmat pistettiin vatsamakkaraan. Puoliso pisti ensimmäisen piikin, mutta rohkaistuin tämän jälkeen itse pistämään loput. Ganirelixissa oli paksumpi neula, mutta kyllä sen kesti, kun ajatteli päämäärää.
Lyhyessä kaavassa ei ainakaan tarvinnut käydä hoitojen aikana verikokeissa. Ennen punktiota piti tietenkin olla hiv- ja hepatiitti verinäyte annettuna, että punktioon pääsi.
Tsemppiä sinulle hoitoihin ❤️ Paljon tulee uutta tietoa, mutta kyllä ne asiat selkenee siitä ja saat tarkat ohjeet hoitavasta yksiköstäsi mikä kiertopäivä aloitat pistelyt ja millä annoksilla.
 
Kiitos kun kerroit kokemuksesi ❤️ Täytyykö siis ultrien lisäksi käydä myös verikokeissa ivf hoidon aikaan? Minusta tuntui aiemmin, että piikitys on helpoin juttu tässä, muttakun se uhkaavasti lähenee, niin ei tunnukaan enää helpoimmalta.. Yritän ilman emlaa nyt alkuun, ja yritän itse pistää, koska en luota miehen pistämiseen, kuten töissäkin hirvittää katsoa jos esim opiskelija pistää 🫣 Mutta jos en vain saa tökättyä, niin pakko antaa miehen se tehdä puolestani. Luin, että tuo toinen pistos pistetään reiteen, se hirvittää vielä enemmän, kuin vatsaan pisto.

Vinkkinä pistäminen tuntui helpommalta kun sen teki vatsamakkaraan istualtaan ja piti valitun pistokohdan päällä hetken kylmää (jääpussi tms.). 😊 Tsemppiä. Itsellä Gonalin pistäminen vielä meni kivuttomasti, mutta varsinkin jarrulääke Fyremadel oli ikävää kun siinä oli hiukan isompi neula.
 
Kiitos tsemppauksista ❤️ Juuri sillä päämäärän ajattelemisella tämän kestää ja neulakammon saa työnnettyä syrjään. Joku aika sitten vielä ajattelin, että jos minulle tulisi 1tyypin diabetes, niin minusta ei olisi itseäni pistämään, mutta kyllä joudun nyt sanani syömään 😬 Hyvä kuulla, jos molemmat piikit voi vatsaan pistää, ei ole niin arka paikka..... ehken...
 
Moi,
Tietääkö kukaan, miten käy jos TAYS:ssa hoidot onnistuu? Testipäivä lähestyy ja nyt hoksasin, että en tiedä yhtään mitä tapahtuu jos kävi hyvä tuuri. Heittääkö ne heti ulos vai tuleeko tays:iin vielä käyntejä? Mistään en meinaa löytää tietoa:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Heippa, itss plussasin ekasta passista TAYSin hoidoissa. Varhaisultra kuuluu vielä seurantaan🙂
 
Virallisen testipäivän tulos ❤️ Ajattelin kysyä pääseekö polin kautta veritestiin kun liuskatestit niin haaleat. Todennäköisesti ei, koska niin alussa, mutta voihan sitä kysyä 🤔 Täytyy varmaan jatkaa testien tekoa ja katsoa mihin tämä kehittyy 🙂
 

Liitteet

  • 1709893818782.png
    1709893818782.png
    9.5 MB · Katsottu: 101
Onnea Puputupu! ❤️ Ihanaa kuulla onnistumistarinoita. Itsekin uskaltauduin tekemään testin tänään (virallinen testipäivä huomenna) mutta negahan sieltä tuli. Ja itku tuli myös.

Päädyin nyt sitten rekisteröitymään myös, kun ei oikein ole oikeassa elämässä juttukaveria, joka ymmärtäisi tätä touhua. Mies tietty on tukena parhaansa mukaan.
 
Kiitos kun kerroit kokemuksesi ❤️ Täytyykö siis ultrien lisäksi käydä myös verikokeissa ivf hoidon aikaan? Minusta tuntui aiemmin, että piikitys on helpoin juttu tässä, muttakun se uhkaavasti lähenee, niin ei tunnukaan enää helpoimmalta.. Yritän ilman emlaa nyt alkuun, ja yritän itse pistää, koska en luota miehen pistämiseen, kuten töissäkin hirvittää katsoa jos esim opiskelija pistää 🫣 Mutta jos en vain saa tökättyä, niin pakko antaa miehen se tehdä puolestani. Luin, että tuo toinen pistos pistetään reiteen, se hirvittää vielä enemmän, kuin vatsaan pisto.
Mä tein sen pitkän kaavan mukaisen IVF ja siinä piti ennen hoidon aloitusta käydä tekee HIV ja olisko hepatiitti testi (joka oli tehty 7kk aikaisemmin edellisen kerran), ja sitten kierron alettua katsottiin jotku veriarvot. Eli mulla niitä tuli reilu kuukauden sisään kaksi.
 
Takaisin
Top