IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kerroin esimiehelle, että viikko 15 on aika kys, että en tiedä sairasloman määrästä. Saapa nähdä.. Yritän ehkä sen punktiopäivän saada vapaaksi. Jos tulee palkatonta, niin tietääpähän ensi hoidossa jäädä omalla ilmoituksella pois. Älytöntä sortoa kyllä tämä, että ei makseta, ja toisille taas maksetaan, kuka tähän hommaan huvikseen lähtisi. Muutenkin kallista puuhaa.

Syy on siinä mikä diagn. Tulee saikkulappuun. Jos joku muu kuin lapsettomuushoidot, saa palkkaa yleensä.

Lyhyessä kaavassa aloitetaan aika pian pistot. Kp 2-3.

Ultraa ei julkisella ajoiteta viikonloppuun. On sitten joko pe tai ma. Ovulaatiota ei tapahdu koska sulla on jarrut menossa.
 
Osaatteko sanoa, että miten punktion ajankohta määräytyy? 27.3 on oletettu että kuukautiset alkavat ja silloin eka uä, ti 2.4 ja pe 5.4 on varattu uä, seuraavalla viikolla punktio viikko15.... eli miten tuo punktio päivä määräytyy?
Punktion ajankohdalle sain hoidon suunnittelun yhteydessä arvion mille viikolle se osuu. Tarkka päivä määritellään sen mukaan miten lääkkeet tehoavat, eli sen perusteella miltä uä:ssä näyttää.
 
Ja voisiko käydä niin huonosti, kun pe on viimeinen uä mikä nyt varattu ja silloin jo kp 9-10 (kp 9-11 olen saanut aina ovis testistä positiivisen), että viikonloppuna olisikin oikea aika keräykseen, vai saako keräyksen sattumaan lääkkein juuri viikolle 15, joka alkaa siis seuraavana maanantaina? Mietin myös, että jos jotakin menee mönkään, ja joutuu sairaslomalle, niin maksetaanko tästä kuitenkin palkkaa? Vaikka se olisi siis hoitojen syytä...... Paljon kysymyksiä :)
Mulla itsellä oli ainakin niin että sunnuntaina oli lauantaina oli viimeset pistokset jarru ja irrotus ja sit maanantaina punktio. Kyllä ne lääkkeillå sen ajoittaa.
 
En vielä tiedä, tosiaan lähdetään 2 viikoksi ulkomaille, siellä syön primolutin kuukautisten ajoittamiseksi, 27.3 ensimmäinen uä missä lääkitys ym käydään läpi.. Minulla matala amh, muuta vikaa ei ole todettu ainakaan vielä, kuukautiskipuja kyllä on vähintään 1-2päivänä kierrossa, mietin onko sitten endoa.. 😔 Täytän 34v tänä vuonna. Letroja syönyt nyt vissiin 4 kiertoon, 5 kiertoa nyt putkeen ollut kunnon yritystä, kesällä oli taukoa reissun vuoksi, että päästäisiin lähtemään ja muutenkin yritys ei ole ollut "vakavalla" pohjalla, säännöllistä, jo vuodesta 2018 olen ollut ilman ehkäisyä niin onhan se outoa etten ole raskautunut.. Viime vuoden syksyllä saatu matala amh arvo sai meidät lähtemään lopulta hoitoihin ja nyt olisi oikea aika lapsellekin ollut.
 
En vielä tiedä, tosiaan lähdetään 2 viikoksi ulkomaille, siellä syön primolutin kuukautisten ajoittamiseksi, 27.3 ensimmäinen uä missä lääkitys ym käydään läpi.. Minulla matala amh, muuta vikaa ei ole todettu ainakaan vielä, kuukautiskipuja kyllä on vähintään 1-2päivänä kierrossa, mietin onko sitten endoa.. 😔 Täytän 34v tänä vuonna. Letroja syönyt nyt vissiin 4 kiertoon, 5 kiertoa nyt putkeen ollut kunnon yritystä, kesällä oli taukoa reissun vuoksi, että päästäisiin lähtemään ja muutenkin yritys ei ole ollut "vakavalla" pohjalla, säännöllistä, jo vuodesta 2018 olen ollut ilman ehkäisyä niin onhan se outoa etten ole raskautunut.. Viime vuoden syksyllä saatu matala amh arvo sai meidät lähtemään lopulta hoitoihin ja nyt olisi oikea aika lapsellekin ollut.
Luulisi että olisi jo reseptit tiedossa kun pitää ne lääkkeet apteekkiin varata hyvissä ajoin. 🤔
Mulla ainaki oli niin että ekasta uä aloitettiin pistokset. Mutta en sitten tiedä. Kannattaa oma kannasta kahtoo josko siellä olisi jo reseptiä.
 
Hui, pitää huomenna taas soittaa ja kysyä... Ei ollut nimittäin reseptejä, kävin kannasta katsomassa... Että pitäisikö näistä jo olla reseptit olemassa 🫣 Alkaa stressiä pukata. Täällä meilläpäin on kyllä useampi apteekki, yksi yliopiston, niin luulisi heillä olevan lääkkeitä varastossa. Tuntuu, että tässä hoidossa menee vielä pieleen jotakin.
 
Laitoin viestiä polille lääkkeisiin liittyen, että olisiko hyvä käydä jo varaamassa/hakemassa lääkkeet. On tuo lakkokin tulossa......
 
Pp9 edelleen haamuilee 🫣 Tämä aamun toisesta virtsasta otettu. Ensimmäisen kuvaus meni pieleen paperin päällä.
Eilen tuli tiputteluvuotoa. Mulla on siirron tukena Terolut tabletit perjantain testipäivään asti. Ei auta ku odotella, että kuinka tässä käy ❤️
 

Liitteet

  • 1709724761428.png
    1709724761428.png
    4.3 MB · Katsottu: 77
  • 1709724790184.png
    1709724790184.png
    6.3 MB · Katsottu: 83
Ehkä julkisissakin eroja... Mulla oli 2022 syksyllä ferritiini työterveyden kautta mitattuna alle 30, ja koitin HUSilla omapolun kautta pyytää lääkäriltä kommenttia aiheeseen mutta siihen ei ikinä tullut mitään vastausta. Mut sit joskus 2023 kesän jälkeen punktiossa huomasin että mun papereihin oli kirjattu tiedossa oleviin tauteihin astman lisäks anemia 🤔 en keksi muita lähteitä tuolle tiedolle ku se mun viesti, että vissiin joku sen kuitenkin luki ja kirjasi ylös vaikkei siitä mulle sillon mitään puhuttukaan.
 
Yksityisellä sanottiin et täytyy olla 60. Mulla oli hivenen alle mutta sen jälkeen oon kohta vuoden syönyt rautaa. Julkisella kuulema raja on 30.

Multa ei oo ikinä katsottu ferritiiniä (paitsi raskaana ja synnytyksen jälkeen, molemmissa oli reilu 30)
 
Oletteko saaneet alhaiseen ferritiiniin esim. Ferinjektiä? En uskaltanut tänään ottaa kontrolli ferritiiniä (kävin infektiolabroissa), juuri siinä pelossa, että eivät tekisikään ivf hoitoa jos on entisestään laskenut (pyysin kontrolli labraa itse).

Hälläväliä asenteella olivat ferritiini arvoani kohtaan työterveydessä, terveysasemalla ja nyt myös hormonipolilla (käyn eri kaupungin polilla ultrissa, punktio ja siirrot tehdään kyssissä).

Olen syönyt 100mg rautaa nyt ainakin 2kk putkeen, aiemmin söin muutaman kk kuurin nestemäisessä muodossa. Maha ei kestä rautaa. Ajattelin pitää reissun ajan taukoa raudasta, ostin nyt sideralia kuurin, jos maha kestäisi paremmin.. Mamamonivit on myös rautaa 30mg, sitä syön reissussakin.

Nyt vastasivat viestillä, huomisissa lääkärin asioissa lääkitys, eli tekevät reseptit valmiiksi.... Näinköhän olisi jäänyt lääkkeet saamatta, jos et olisi vinkannut Sonj4, että kannattaisi varata ne jo valmiiksi. Säilyttävätkö apteekissa sen 2vkoa? Vai pitääkö ne jo ostaa ulos sieltä..... Ja säilytetäänköhän niitä huoneenlämmössä vai jääkaapissa?
 
Oletteko saaneet alhaiseen ferritiiniin esim. Ferinjektiä? En uskaltanut tänään ottaa kontrolli ferritiiniä (kävin infektiolabroissa), juuri siinä pelossa, että eivät tekisikään ivf hoitoa jos on entisestään laskenut (pyysin kontrolli labraa itse).

Hälläväliä asenteella olivat ferritiini arvoani kohtaan työterveydessä, terveysasemalla ja nyt myös hormonipolilla (käyn eri kaupungin polilla ultrissa, punktio ja siirrot tehdään kyssissä).

Olen syönyt 100mg rautaa nyt ainakin 2kk putkeen, aiemmin söin muutaman kk kuurin nestemäisessä muodossa. Maha ei kestä rautaa. Ajattelin pitää reissun ajan taukoa raudasta, ostin nyt sideralia kuurin, jos maha kestäisi paremmin.. Mamamonivit on myös rautaa 30mg, sitä syön reissussakin.

Nyt vastasivat viestillä, huomisissa lääkärin asioissa lääkitys, eli tekevät reseptit valmiiksi.... Näinköhän olisi jäänyt lääkkeet saamatta, jos et olisi vinkannut Sonj4, että kannattaisi varata ne jo valmiiksi. Säilyttävätkö apteekissa sen 2vkoa? Vai pitääkö ne jo ostaa ulos sieltä..... Ja säilytetäänköhän niitä huoneenlämmössä vai jääkaapissa?

Tiesitkö että alhainen ferritiini vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, raskauden jatkumiseen (voi aiheuttaa km) ja myös tulevaan vauvaan. Jos äidillä rautavarastot tyhjät niin sitten on usein vauvalla myös.
Eli ei kannata olla ihan hälläväliä sen kanssa.
 
En itse ole ollut hälläväliä asenteella vaan terveydenhuolto on ollut. Eivät ehdottaneet edes rautalisää! Itse aloitin ilman mitään ohjeistusta. Kuulemma 26 on viitteissä oleva arvo. Siksi en uskaltanut otattaa nyt ferritiiniä itse, jos laskenut, ja eivät tekisikään hoitokierrosta.
 
Joo eipä tunnu ferritiinit kiinnostavan ketään julkisella puolella. Itse kävin omasta pussista viime kesänä puhdilla mittaamassa arvot, jotka oli niin matalat ettei tulos näkynyt edes käyrillä (eli alle 20) ilmoitin tuloksen HUSille ja kyselin, että mitäs nyt kun yksityisillä hoitojen raja on tosiaan se 60.

Vastaus: ei mitään. Syö rautaa ja hoidot jatkuu normaalisti. Yksi verikoe oli tästä 3kk päästä että lähteekö arvot nousemaan. No sen verran oli noussut että pääsin nippi nappi käyrille. Arvo silloin 22.

Sen jälkeen ei mitään. Ei konttrollia, nada. Ja hoidot pyörineet taustalla koko ajan. Tuloksetta, yllättäen.
 
oon yksityisellä puolella hoidossa eikä mulle ole puhuttu mistään 60 rajasta saada hoitoa. Ainut vaan, että 30 on suositeltavaa. Oma arvo on 27 ja hemo 135 olivat riittävät. Syön jo lisäravinteita mistä saa rautaa.
 
Ihmetyttää tuo suhtautuminen ferritiiniin. Mitä rautavalmistetta syötte? Minulla tosiaan vetää mahan sekasin.. Mietin, että otanko kuitenkin sideralit mukaan reissuun ja kokeilen niitä. Nyt ollut muutaman päivän tauko raudasta....
 
Takaisin
Top