IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tosi hyviä vinkkejä! Pitää muistaa tuo, että kannattaa jo etukäteen huolehtia nesteytyksestä :) ja nuo nesteytystabletit, joista oli vähän aiemminkin kai mainintaa, kuulostaa tosi mielenkiintoisilta! Mitä ne siis on ja mitä tekee? Meillä on siis heinäkuun lopulla hoitojensuunnittelukäynti, tässä vasta koitan keräillä ymmärrystä ja hahmotusta siitä, mitä tuleman pitää. :)

Tuntuu melkeen siltä, että vois olla tosi hyödyllistä jos täällä olis joku pinnattu keskustelu, missä olis esim "käytännön vinkkejä IVF:ään" tms, ja siellä vois sit mainita just näitä juttuja! :) Ja sit hoitojaan vasta alottelevat vois tutustua muiden hyväksi toteamiin vinkkeihin!

En valitettavasti osaa sanoa niiden nesteytystablettien perimmäistä toimintamekanismia, mutta jos oikein muistan, sisältävät elektrolyyttejä. Melkein kannattaa apteekista varmistaa se niiden toimintaperiaate 😊 Mutta itsellä olo siis sellainen versio, mikä oli poretabletti joka liukeni veteen.

Tuo on muuten tosi hyvä idea, tuollainen vinkkiketju! 👌
 
Tänään oli kierron 6.Ultra ja kolme munarakkulaa näkyi. Punktio maanantaina. Lääkäri sanoin että pitää henkisesti valmistautua siihen että 1-2 munasolua saadaan. Eipähän ainakaan pety toimenpiteessä enää kun odotukset ei ole ennestään korkealla. Täytyypä ottaa laatu edellä luotto tähän hommaan. Olihan tää odotettavissa kun alhainen amh, mutta siltihän se on kova paikka todeta tilanne.

Onko muuten mitään vinkkejä antaa ensikertalaiselle?
Käsittääkseni suuret solumäärät saattaa juurikin aiheuttaa heikompaa laatua ja epätasaista kypsyyttä. Itsellä on vissiin käynyt just niin, koska runsaista solumääristä on tullut vain muutamia alkioita. Ekassa punktiossa saatiin 16 solua, joista kuitenkin vain 3 alkiota ja niistäkin yksi kuoli sulatuksessa. No, esikoinen kuitenkin saatiin siitä sulatuksesta selvinneestä. Toisessa punktiossa (ikää tullut välissä 5 vuotta lisää) saatiin nafti 10 solua ja 2 alkiota, joista ensimmäinen nyt kiinnittyi mukaan. Eli pienilläkin alkiomäärillä voi raskaus onnistua!

Itse punktiosta: ekalla kerralla olin sairas niistä lääkkeistä. Pyörrytti ja oksetti, mutta kipua ei kyllä tuntunut missään vaiheessa, vaikka tuoresiirrossa henkilökunta kauhisteli munasarjojen kokoa. Toisessa menin pelkällä emättimen puudutuksella eli varsinaista kipulääkettä en halunnut, hyvin pärjäsi niinkin. Kipu oli sellasta tavallista menkkajuilimista. Lämpöpussi auttoi toimenpiteen jälkeen.

Mulla on tyhjennetty aika monia rakkuloita ja silti on minusta ollut tosi nopea toimenpide, eli voi varautua aika pikaiseen toimitukseen. Solumäärän saa tietää ennen kotiutumista. No sain lievän hyperin tosta toisesta punktiosta, ottivat osastolle yöksi tarkkailuun ja nautin täyshoidosta täysin rinnoin 😀 eli ei sekään niin paha kokemus, vaikka pelottavalta kuulostaakin. Pienillä rakkulamäärillä hyperin riskiä ei varmaan juurikaan ole.

Noi ruoka- ja nesteohjeet tossa yllä oli hyviä, kannattaa ottaa paperi, johon laskee sitä joudun nesteen määrää.

Tsemppiä!
 
Woww miten paljon ja hyviä vinkkejä tullut. ❤️

Turhahan sitä toimenpidettä on liikaa manata. Parhaimmassa tapauksessa homma 5min paketissa ja päivän levolla.

Täytyy tankata nyt viikonloppuna hyvin. Seuraavaksi siis prismaan ostamaan smoothieta, vissyä ja vitamiinijuomia.

Kiitos vielä tsempeistä tuohon munsolujen määrään liittyen. Tarvitsin sitä. ❤️

Alustavasti myös tuoresiirtoon varattu aika torstaille, 3päiväisen alkion siirto.

Sit jännitetään ja testin jälkeen lomaa hoidoista ja hetken päästä töistäkin. Jos tässä haetaan posia, niin tykkään ajatuksesta et nyt avaan pelin ja tiedän mitä tuleman pitää ja sit väliin pientä taukoa ja kunnon lomailua ennen kuin homma jatkuu.
 
Tänään oli kierron 6.Ultra ja kolme munarakkulaa näkyi. Punktio maanantaina. Lääkäri sanoin että pitää henkisesti valmistautua siihen että 1-2 munasolua saadaan. Eipähän ainakaan pety toimenpiteessä enää kun odotukset ei ole ennestään korkealla. Täytyypä ottaa laatu edellä luotto tähän hommaan. Olihan tää odotettavissa kun alhainen amh, mutta siltihän se on kova paikka todeta tilanne.

Onko muuten mitään vinkkejä antaa ensikertalaiselle?
Ootkin saanut hyviä vinkkejä, mutta mun vinkkini vielä joukon jatkoksi on kauratyyny! Se oli varmaan mun pelastukseni punktion jälkeen. Toki ilmankin pärjää, mutta jos mukavuus on tärkeää niin suosittelen ehdottomasti kaura/vehnätyynyä!
 
Woww miten paljon ja hyviä vinkkejä tullut. ❤️

Turhahan sitä toimenpidettä on liikaa manata. Parhaimmassa tapauksessa homma 5min paketissa ja päivän levolla.

Täytyy tankata nyt viikonloppuna hyvin. Seuraavaksi siis prismaan ostamaan smoothieta, vissyä ja vitamiinijuomia.

Kiitos vielä tsempeistä tuohon munsolujen määrään liittyen. Tarvitsin sitä. ❤️

Alustavasti myös tuoresiirtoon varattu aika torstaille, 3päiväisen alkion siirto.

Sit jännitetään ja testin jälkeen lomaa hoidoista ja hetken päästä töistäkin. Jos tässä haetaan posia, niin tykkään ajatuksesta et nyt avaan pelin ja tiedän mitä tuleman pitää ja sit väliin pientä taukoa ja kunnon lomailua ennen kuin homma jatkuu.
Mua ainakin oman hoidon aikana lohduteltiin just sillä, ettei vähäinen munasolujen määrä kerro suoraan niiden laadusta. Itselläni myös ikään nähden matalahko AMH ja eka lyhyen kaavan hoito jouduttiin keskeyttämään huonon lääkevasteen vuoksi (oli siis vielä huonompi vaste, kuin mitä AMH olisi antanut olettaa). Toka hoito vedettiin pitkällä kaavalla, jolla saatiin 4 kypsää munasolua, joista 3 hedelmöittyi ja lähti kehittymään normaalisti. Yksi kaksipäiväinen alkio siirrettiin ja kaksi meni pakkaseen odottamaan. En kyllä silloin keskeytyneen hoidon jälkeen syvissä vesissä uidessani olisi voinut arvata, että onni kääntyisi niin että ekasta onnistuneesta siirrosta alkaisi raskaus, mutta niin siinä vain kävi. Eli se yksikin kaksipäiväinen alkio voi joskus riittää.
Ainakin itselläni pienestä munasolumäärästä oli se etu, että punktio oli tosi helppo ja sen jälkeen olo OK. Toki eka ilta meni lepäillessä ja seuraavana päivänä vielä vähän tuntui, mutta hyvin nopeasti olin taas normaalissa toimintakunnossa. Taisi koko punktion ikävin vaihe olla kanyylin laitto, kaikki muu meni huomattavasti helpommin kuin olisin olettanut :)
 
Täällä uusi. Kirjoittelen ensimmäistä kertaa tästä mihinkään. Olen käynyt kyllä ahkeraan lukemassa tätäkin keskustelua. Termit eivät ole juuri hallussa eikä oikein koko ivf-hoitokaan. Lyhyellä kaavalla ollaan nyt yrittämässä ivf-hoitoja ja punktio on suunniteltu noin puolentoista viikon päähän. Gonal-F piikit nyt käytössä ja pari ultraa ennen punktiota, joka toivottavasti päästään tekemään ja jonka jälkeen toivottavasti tulee alkioita. Punktio suunniteltu juuri juhannusviikon alkuun. Kysymys, johon en vaan löydä vastausta koskee siirtoa. Milloin tuoresiirtoa kokeillaan ja minkä ikäisillä alkioilla? Siinähän alkaa saman viikon perjantaina nimittäin julkisen polin lomajakso, joten mietin vaa kannattaako ensimmäisestä siirrosta edes haaveilla ennen syksyä...
 
Käsittääkseni julkisella punktiot on aika lailla ma, ti ja ke, jolloin mahdolliset tuoresiirrot päästään tekemään loppuviikosta ke, to tai pe.
 
Huh, se on ensimmäinen IVF takana. Ei onneksi ollut itelle liian kivulias ja nytkin pientä jomotusta.

Sieltä kaivettiin loppujenlopuksi 6 rakkulaa ja löytyi neljä munasolua. Oon niin tyytyväinen!!

Huomenna labrasta soitetaan ja kerrotaan moniko hedelmöittynyt. Tuntuu ihan unelmalta jos vaikka saisi yhden tuoresiirtona ja yksi pakkaseen. Eikö se kuitenkin oo aika harvinaista, että kaikki munasolut selviäis ja hedelmöittyis?
 
Huh, se on ensimmäinen IVF takana. Ei onneksi ollut itelle liian kivulias ja nytkin pientä jomotusta.

Sieltä kaivettiin loppujenlopuksi 6 rakkulaa ja löytyi neljä munasolua. Oon niin tyytyväinen!!

Huomenna labrasta soitetaan ja kerrotaan moniko hedelmöittynyt. Tuntuu ihan unelmalta jos vaikka saisi yhden tuoresiirtona ja yksi pakkaseen. Eikö se kuitenkin oo aika harvinaista, että kaikki munasolut selviäis ja hedelmöittyis?
Hienoa, että punktio meni hyvin!

Aika harvinaista taitaa tosiaan olla, että kaikki hedelmöittyisi tai ainakaan kehittyisi eteenpäin, mutta onneksi yksi riittää! Oliko teillä puhetta milloin olisi mahdollinen tuoresiirto?
 
Hienoa, että punktio meni hyvin!

Aika harvinaista taitaa tosiaan olla, että kaikki hedelmöittyisi tai ainakaan kehittyisi eteenpäin, mutta onneksi yksi riittää! Oliko teillä puhetta milloin olisi mahdollinen tuoresiirto?
Alustavasti sovittu torstaille eli suunnitelmissa siirtää 3 päiväinen alkio. Huomenna on soittoaika ja jos biologi toteaa, että parempi laittaa 2 päiväinen niin sitten toimenpide jo keskiviikkona. Onneksi huomenna jo työkunnossa niin saa ajan hyvin kulumaan eikä vain odottele koko päivää puhelua😄

Oliko täällä muita samassa vauhdissa?
 
Eilen munasoluja kerätty 4 ja sovellukselle päivitetty tänä aamuna että hedelmöittynyt 2. Nyt pidän peukkuja et kehittyy päivittäin. En tiedä kuinka niillä tapana kuukahtaa siitä kun hedelmöittyneet. Jokatapauksessa välivoitto!!
 
Miltä muista tuntui Fyremadel-pistosten jälkeen? Pistin eilen ensimmäisen ja mulla koski se aine tai pistos jompikumpi ihan useemman tunnin. Vieläkin on vatsamakkara kipeenä ja hyvin pieni mustelma. Vielä pitäis neljänä iltana laittaa. Vähän huonoa oloa on ollut ja ruoka ei maistu, mutta en tiedä johtuuko tuosta vai muusta. Minkälaisia kokemuksia muilla?

Ja onnea alkioiden ja siirtojen kanssa, joilla ne tällä viikoilla on 🙂
 
Miltä muista tuntui Fyremadel-pistosten jälkeen? Pistin eilen ensimmäisen ja mulla koski se aine tai pistos jompikumpi ihan useemman tunnin. Vieläkin on vatsamakkara kipeenä ja hyvin pieni mustelma. Vielä pitäis neljänä iltana laittaa. Vähän huonoa oloa on ollut ja ruoka ei maistu, mutta en tiedä johtuuko tuosta vai muusta. Minkälaisia kokemuksia muilla?

Ja onnea alkioiden ja siirtojen kanssa, joilla ne tällä viikoilla on 🙂
se fyremadelin neula on niin iso ja tylppä et mua ainakin sattui ne kaikkein eniten. ja tosiaan tuli helposti mustelma ja kirveli myös jonkin aikaa pistosten jälkeen. eli samanlainen kokemus :Grimacing Face:
 
Miltä muista tuntui Fyremadel-pistosten jälkeen? Pistin eilen ensimmäisen ja mulla koski se aine tai pistos jompikumpi ihan useemman tunnin. Vieläkin on vatsamakkara kipeenä ja hyvin pieni mustelma. Vielä pitäis neljänä iltana laittaa. Vähän huonoa oloa on ollut ja ruoka ei maistu, mutta en tiedä johtuuko tuosta vai muusta. Minkälaisia kokemuksia muilla?

Ja onnea alkioiden ja siirtojen kanssa, joilla ne tällä viikoilla on 🙂
Sama homma täälläkin eli kaikki muut piikit meni lepposasti paitsi toi perkeleen fyramadel tuntu piston jälkeen inhottavalta ja tuli pieni ihottuma pistoskohtaan. Tuli jotenkin mieleen kun muksuna kävi ampiainen pistää😄
 
Takaisin
Top