IVF/ICSI-HOIDOT 2022

KYS:illä oli käytäntönä, että siirron jälkeen käydään verikokeissa, eikä mennä pelkästään kotitestien varassa. Siellä pääsi myös helposti uusiin verikokeisiin, kun oli vuotoa positiivisen tuloksen jälkeen.

Niin, totta, muualla Suomessa voi olla eri käytäntö!
Mä peilasin vain pääkaupunkiseudun HUS:i toimintaan.
 
Otan osaa! Onneksi teillä on vielä pakkasessa alkioita ja toisaalta ehkä tämä tuo myös toivoa jatkoon?

Mä kävin pitkästä aikaa ultrassa ja ensi viikolla on suunniteltu PAS. Jos siirrettävää on, koska kaikki meidän 8 alkiota on tarkoitus sulattaa ja kasvattaa pari päivää. Viimeksihän meillä kaikki alkiot kuukahti tuossa vaiheessa. Lääkärin mukaan kaikki alkiot näyttävät nyt hyvältä, mutta toki sanoi, että aina voi käydä miten vaan.

Olen siis aloittanut Zumenonit kun kierto alkoi, eli tämä on lääkkeellinen kierto ja koska siirto on vasta ensi viikolla, niin siirtopäivä on jo kp22! Lääkärin mukaan tällä ei ole väliä? Onko muilla kokemusta, että olisi siirto tehty noin myöhään lääkkeelliseen kiertoon?
Mä olin just viikon reissussa ja mulla lääkkeellinen kierto. Siirto vasta kp 24 ensi maanantaina; varmistin monta kertaa lääkäriltä ettei myöhäinen siirto haittaa. Lääkäri sanoi että jos alkaa tiputella, kannattaa ehkä perua siirto, mutta ei ole tullut mitään.

Zora, me ollaan Suomessa yksityisellä ja ei ole pakko käydä verikokeessa. En ole koskaan käynyt.

Cha-cha, voimia. :(
 
Ja tervetuloa uusille! Lukaisin nopeasti viestit läpi, ei jäänyt kaikki päähän.

Meillä tosiaan maanantaina viimeinen PAS. Sen jälkeen on alkiot loppu ja lisää ei tehdä. Tämä on testattu, mutta niin oli se edellinenkin josta nega.
 
Ja tervetuloa uusille! Lukaisin nopeasti viestit läpi, ei jäänyt kaikki päähän.

Meillä tosiaan maanantaina viimeinen PAS. Sen jälkeen on alkiot loppu ja lisää ei tehdä. Tämä on testattu, mutta niin oli se edellinenkin josta nega.
Täällä pidetään peukkuja pystyssä ja toivotaan koko sydämestä että viimeinen on se mikä onnistuu!!
 
Ja tervetuloa uusille! Lukaisin nopeasti viestit läpi, ei jäänyt kaikki päähän.

Meillä tosiaan maanantaina viimeinen PAS. Sen jälkeen on alkiot loppu ja lisää ei tehdä. Tämä on testattu, mutta niin oli se edellinenkin josta nega.
Tsemppiä!! Toivottavasti pääsen ensi viikolla sinun kanssa piinailemaan!
 
Eilen ensimmäinen pistos pistetty ja ultra torstaina josta jatko-ohjeet. Jokatapauksessa ensi viikolla tullaan tekemään keräys sekä tuoresiirto (jos kaikki menee hyvin). Nyt tietysti toiveikas olo kun ensimmäistä rundia vedetään. Amh 0,58, mutta lääkäri totesi ultrassa, että tilanne näyttää hiemman paremmalta, kuin vertaa tuohon lukuun. Onko täällä muita matallalla amh?
 
Ja tervetuloa uusille! Lukaisin nopeasti viestit läpi, ei jäänyt kaikki päähän.

Meillä tosiaan maanantaina viimeinen PAS. Sen jälkeen on alkiot loppu ja lisää ei tehdä. Tämä on testattu, mutta niin oli se edellinenkin josta nega.

Tsemppiä tämän päivän siirtoon <3 Toivotaan että tämä viimeinen nappaa, niin saatte lapsilukunne täyteen :folded:
 
Arvatkaampa kuinka meidän klinikka taas sekoili! Ne unohti maanantaina sulattaa meidän alkiot! Tämä selvisi mulle eilen, kun tiedustelin alkioiden tilannetta. Noh sulattivat sitten eilen ja siirto siirtyi vuorokaudella eteenpäin. Käsittämätöntä paskaa tuo touhu!

Noh, meidän kahdeksasta alkiosta selvisi 7 sulatuksesta eilen. Tänään kaksi niistä on morulavaiveessa, mutta muutkin kuulemma vielä kehittyy. Saapa nähdä päästäänkö huomenna siirtoon..
 
Muokattu viimeksi:
Arvatkaampa kuinka meidän klinikka taas sekoili! Ne unohti maanantaina sulattaa meidän alkiot! Tämä selvisi mulle eilen, kun tiedustelin alkioiden tilannetta. Noh sulattivat sitten eilen ja siirto siirtyi vuorokaudella eteenpäin. Käsittämätöntä paskaa tuo touhu!

Noh, meidän kahdeksasta alkiosta selvisi 7 sulatuksesta eilen. Tänään kaksi niistä on morulavaiveessa, mutta muutkin kuulemma vielä kehittyy. Saapa nähdä päästäänkö huomenna siirtoon..

No nyt on kyllä aika iso moka! :Grimacing Face:
Onko sun lääkitys/kierto kuitenkin ajoitettu tuohon päivää aiempaan hetkeen?
 
Arvatkaampa kuinka meidän klinikka taas sekoili! Ne unohti maanantaina sulattaa meidän alkiot! Tämä selvisi mulle eilen, kun tiedustelin alkioiden tilannetta. Noh sulattivat sitten eilen ja siirto siirtyi vuorokaudella eteenpäin. Käsittämätöntä paskaa tuo touhu!

Noh, meidän kahdeksasta alkiosta selvisi 7 sulatuksesta eilen. Tänään kaksi niistä on morulavaiveessa, mutta muutkin kuulemma vielä kehittyy. Saapa nähdä päästäänkö huomenna siirtoon..
On kyllä pelottavaa ku noin tärkeissä asioissa voi käydä tollasta mokaa. Onneksi tiedustelit tilannetta. Ilmottele sitten pääsitkö siirtoon.
 
No tässä lääkkeellisessä se ei haittaa, että siirtyy päivällä! Samat lääkkeet menee koko ajan!

Tää on superhyvä!! :folded: Eli päivä ei vaikuta esim. sun kohdun limakalvon valmiuteen :Slightly Smiling Face:

Itsellä esim. kun on tunnilleen katsottu kohdun aikaikkuna, miten alkioita kannattaa edes siirtää, jos näin kävisi, ei kannattaisi enää siirtää tässä kierrossa, vaan suoraan seuraava kierto. (kun yleensä ollaan tehty luonnonkiertoon vielä)
 
Tänään oli kierron 6.Ultra ja kolme munarakkulaa näkyi. Punktio maanantaina. Lääkäri sanoin että pitää henkisesti valmistautua siihen että 1-2 munasolua saadaan. Eipähän ainakaan pety toimenpiteessä enää kun odotukset ei ole ennestään korkealla. Täytyypä ottaa laatu edellä luotto tähän hommaan. Olihan tää odotettavissa kun alhainen amh, mutta siltihän se on kova paikka todeta tilanne.

Onko muuten mitään vinkkejä antaa ensikertalaiselle?
 
Tänään oli kierron 6.Ultra ja kolme munarakkulaa näkyi. Punktio maanantaina. Lääkäri sanoin että pitää henkisesti valmistautua siihen että 1-2 munasolua saadaan. Eipähän ainakaan pety toimenpiteessä enää kun odotukset ei ole ennestään korkealla. Täytyypä ottaa laatu edellä luotto tähän hommaan. Olihan tää odotettavissa kun alhainen amh, mutta siltihän se on kova paikka todeta tilanne.

Onko muuten mitään vinkkejä antaa ensikertalaiselle?

Toivotaan sitä huippulaatua <3
Kannattaa ottaa se oikeasti täysin vapaaksi se punktion jälkeinen aika. Et välttis jaksa olla jaloillasi kauheasti. Kaupassa kannattaa käydä ennakkoon: sulle jotain helppoa ruokaa, sekä jotain mukavaa juomaa, jos sulla on jotain lempparia. Nesteytys on tärkeää.

Itsellä on takana 3 punktiota ja ne oli kaikki erilaisia. Ekasta IVF:stä olin 3 päivää sängyn pohjalla ja lievässä hyperissä eli tosi kipeä. Kumppani joutu tekeen mun puolesta kaiken ja kyristellen kävin köpöttelemässä vessassakin. Lähinnä siis oikeasti nukuin ja makasin. Ääripäänä toinen punktio, missä olin niin hyvässä kunnossa, että kun tulin kotiin, otin puolen tunnin tirsat ja aloin tekemään töitä loppuiltapäivän ihan skarppina. Ihan ihme. Ja seuraavana päivänä jo kävin vähän kävelemässä ihan normaalisti. Yksi IVF oli tuosta välistä.
Mutta kannattaa varautua kuitenkin parin päivän ruoilla ja jos on lämmin kauratyyny, niin se voi auttaa kramppailuun.
Jos menee sängyn/sohvan pohjalla punktion jälkeen niin jotain hömppää katsottavaa, filmejä, sarjoja :smiling-eyes:
Ja kumppani kannattaa preppaa etukäteen, että voit olla aika kipeä jos on sellainen kerta. Ettei ylläty/vähättele/kauhistu.
Tsemppiä! Hyvin se menee! Jos sattuu, niin kerrot niille, ja ne lisää sun tippaan troppia :Face Savouring Delicious Food:
 
Tänään oli kierron 6.Ultra ja kolme munarakkulaa näkyi. Punktio maanantaina. Lääkäri sanoin että pitää henkisesti valmistautua siihen että 1-2 munasolua saadaan. Eipähän ainakaan pety toimenpiteessä enää kun odotukset ei ole ennestään korkealla. Täytyypä ottaa laatu edellä luotto tähän hommaan. Olihan tää odotettavissa kun alhainen amh, mutta siltihän se on kova paikka todeta tilanne.

Onko muuten mitään vinkkejä antaa ensikertalaiselle?

Mulla takana 2 keräystä, ekan jälkeen olin tosi kipeä ja jouduin lähtemään kuumeen takia naikkarille näytille, mutta syy ei selvinnyt. Epäilen että keho reagoi kipuun, tai että oli joku lievä tulehdus tms.

Tokaan keräykseen pyysin kaiken mahdollisen kivunlievitykseen, ja olin koko loppupäivän ihan töttöröö koska sain keräyksen jälkeen Tramalin. Sain sen nihkeästi, koska osalla se voi aiheuttaa oireita. Mutta se oli pelastus, sillä se taittoi kivun ja koska olin töttöröö, sain nukuttua ja levättyä loppupäivän. Olin myös huolehtinut/panostanut nestetykseen koko munisten kasvatteluproggiksen aikana sekä keräyksen jälkeen ja se oli myös varmasti hyvä päätös! Nesteytyksessä kannattaa juoda mielummin laimennettua mehua tms.kuin pelkkää vettä litratolkulla, tai jos juo vettä täytyy huolehtia suolatasapainosta. Mä käytin sellaisia nesteytystabletteja mitä saa apteekista.

Tsemppiä kovasti!
 
Tosi hyviä vinkkejä! Pitää muistaa tuo, että kannattaa jo etukäteen huolehtia nesteytyksestä :) ja nuo nesteytystabletit, joista oli vähän aiemminkin kai mainintaa, kuulostaa tosi mielenkiintoisilta! Mitä ne siis on ja mitä tekee? Meillä on siis heinäkuun lopulla hoitojensuunnittelukäynti, tässä vasta koitan keräillä ymmärrystä ja hahmotusta siitä, mitä tuleman pitää. :)

Tuntuu melkeen siltä, että vois olla tosi hyödyllistä jos täällä olis joku pinnattu keskustelu, missä olis esim "käytännön vinkkejä IVF:ään" tms, ja siellä vois sit mainita just näitä juttuja! :) Ja sit hoitojaan vasta alottelevat vois tutustua muiden hyväksi toteamiin vinkkeihin!
 
Takaisin
Top