IVF/ICSI-HOIDOT 2022

No voi hitsi, toivotaan että sulla olis vaan valemenkat ja toivoa vielä olis 🤞🏼 mulla on virallinen testipäivä vasta 7.2, joka on musta aika myöhään, mutta toisaalta mulla oli tuoresiirto niin se vaikuttaa. Millon sulla virallinen päivä? Ja minkälaisia oireita sulla on ollut?

Mulla siis yleensä lämpö 35.8 pintaan niin siks toi tuntu jotenki hurjan korkeelta. Mulla ei normikierrossa lämpö juurikaan nouse, mutta varmaan noi vahvat cyclot vaikuttaa aikalailla.
Mulla on 5.2. virallinen testipäibä . Tänään ainakin tuli ihan negaa kun testasin. Mulla oli alavatsakipuja, palelua, päänsärkyä, hajuaisti herkistynyt, rinnat tosi turvoksissa ja kipeät. Mut nyt loppui oireet ja vuoto vaan jatkuu että taisi jphtua vaan lääkkeistä ne.
 
Ok, kiitos. Vaikeuttaa vaan "hyväntekeväisyyttä", kun joutuu sumplimaan (työt ja omat lapset) välimatkojen takia paljon ja käyntejä varmastikin tulee useampi tuollaisessa prosessissa. Lähellä olisi ollut tietty helpompi toteuttaa kaikki :Slightly Smiling Face:

Ihanaa @Kipuna että on teitä, jotka ovat valmiita antamaan tuntemattomalle näin suuren lahjan❤️ Lapsettomuuden tuska osaa välillä olla niin repivää ja mieltäni lämmittää, että jos omasoluhoidot ei tuo meille pienokaista, minulla on vielä yksi vaihtoehto käytettävissä.
 
Moi, on näköjään paljon uusia, joten rohkaistun minäkin. Oon seuraillut keskustelua tovin.

Meillä on kaksi ICSI-kierrosta takana julkisella, muuta ei ole ollut tarpeen kokeillakaan, kun alkudiagnoosina oli suoraan miehestä johtuva lapsettomuus. Ekalla kierroksella Gonal-F:llä saatiin kuudesta follista kuusi munasolua, joista kaksi kypsää ja yksi alkio, joka ei tarttunut. Nyt tällä viikolla päättyneellä tokalla kierroksella oli mukana Zumenon ja pistoksissa Menopur, mutta follit kasvoi huonommin, joten nyt kuudesta aiempaa pienemmästä follista taas kuusi solua, kaksi kypsää. Näistä toinen oli epämuodostunut ja toinen ei hedelmöittynyt, eli ei siirtoa. Tuntuu irvokkaalta toipua "turhasta" punktiosta.

Lääkärit vaikuttaa melko pessimistisiltä ja puhuvat kovasti lahjasoluhoidoista. Ahdistaa ihan valtavasti. Ei kuulemma oikein ole mitään tutkittavaa ja pistokset on koko ajan menny maksimiannoksilla (300 sekä Gonalilla että Menopurilla), joten mitään muutettavaa ei niissäkään oikein ole. Oon tänä vuonna 38, amh oli viime vuoden lopulla 0.68 joten tässäpä ne viimeiset mahikset alkaa olla. Maaliskuussa olis tarkoitus jatkaa, jos jatketaan. Halusin pitää helmikuun taukoa, ihan siksikin, että jos vaikka joku keksis jotain vahingossa.

Ihmetyttää hieman tuo lahjasolujen "tuputtaminen", kun yhtä heikot mahikset niissäkin on per yritys. Tietty ehkä luottavat siihen, että lahjasolut on parempia kuin mun omat, mutta ei se yksi alkio ollut ihan mikään jämälaatuinenkaan? Ei käsittääkseni toki ihan priimaakaan.

Tsemppiä kaikille, sekä hoidoissa oleville että niissä onnistuneille! ❤️
Tämä voi vielä muuttua, me käytiin 4 vuoden aikana 1 ivf ja 2 icsi hoitoa ilman yhtään alkiota tai siirtoa, ja sitten vielä lahjasoluneuvonnassa joka juuri ja juuri myönnettiin, se tuntui vähän nahkealta mutta käytiin kumminkin. Mentiin sitten vielä yksityiselle ja hoito suunniteltiin tarkemmin ja eri kaavalla, ja HUPS, saatiin 4 kerätystä solusta 3 alkiota. Raskaustesti näyttää ensimmäistä kertaa plussaa, mutta mikään ei tietysti ole varmaa.

Eli en menettäisi toivoa, mutta kysyisin kyllä mitä kannattaisi tehdä ja miten. Meillä julkisella ei kuulemma ollut mitään tehtävissä, eikä mikään voisi auttaa solujen laatua, yksityinen oli aivan toista mieltä. Tsemppiä, tiedän miltä tuntuu useampi "turha" punktio.
 
Ihanaa @Kipuna että on teitä, jotka ovat valmiita antamaan tuntemattomalle näin suuren lahjan❤️ Lapsettomuuden tuska osaa välillä olla niin repivää ja mieltäni lämmittää, että jos omasoluhoidot ei tuo meille pienokaista, minulla on vielä yksi vaihtoehto käytettävissä.
Kiitos :red-heart: tämä on minulle sydämen asia, kun esikoinen syntyi kuolleena rv41, niin vaikken varsinaisesti lapsettomuudesta tiedä mitään, niin tyhjä syli on tullut liiankin tutuksi :Broken Heart: "huono tuuri" sattui silloin kohdalle, mutta sen jälkeen olen onnellisesti saanut vielä pari pientä. Katsotaan sitten myöhemmin kelpaanko luovuttajaksi :Slightly Smiling Face:
 
Mulla on 5.2. virallinen testipäibä . Tänään ainakin tuli ihan negaa kun testasin. Mulla oli alavatsakipuja, palelua, päänsärkyä, hajuaisti herkistynyt, rinnat tosi turvoksissa ja kipeät. Mut nyt loppui oireet ja vuoto vaan jatkuu että taisi jphtua vaan lääkkeistä ne.
Mulla on kans muutamassa pas-kierrossa ollut ihan selviä oireita, jotka sitten on loppunut. Olen miettinyt, että sehän voi myös johtua siitä, että alkio kiinnittyy, mutta kehitys ei jostain syystä jatku alkua pidemmälle. Samalla tavalla kävi syksyllö, kun oli verikokeella vahvistettu kemiallinen. Toki lääkkeetkin voi aiheuttaa saman kaltaisia oireita. Tsemppiä ja toivottavasti saisit kuitenkin plussan vielä.
 
Tää ketju näköjään voimissaan. Jotenkin helpottaa kun lukee näitä. Meillä nyt ensimmäinen IVF menossa ja vain kaksi follia kasvamassa tällä tietoa (matala AMH 0.38). Huomenna selviää jatko. Ikä alkaa painaan. Mietin, että mitä kaikkea voidaan tehdä erilailla ”maksullisella” puolella kuin kunnallisella. Onko erilaisia lääkkeitä tms. muita lisäohjeita kun kunnallisella? Mä saan 40-vuotiaaksi hoitoa ja sitten jos ei onnistu, niin… En tiedä. En halua ajatella sinne asti. Pari vuotta yritetty, pari keskenmenoa.
 
Tää ketju näköjään voimissaan. Jotenkin helpottaa kun lukee näitä. Meillä nyt ensimmäinen IVF menossa ja vain kaksi follia kasvamassa tällä tietoa (matala AMH 0.38). Huomenna selviää jatko. Ikä alkaa painaan. Mietin, että mitä kaikkea voidaan tehdä erilailla ”maksullisella” puolella kuin kunnallisella. Onko erilaisia lääkkeitä tms. muita lisäohjeita kun kunnallisella? Mä saan 40-vuotiaaksi hoitoa ja sitten jos ei onnistu, niin… En tiedä. En halua ajatella sinne asti. Pari vuotta yritetty, pari keskenmenoa.

Itse olen käsittänyt, että kunnallisella puolella on enemmän "liukuhihna hommaa". Eli jos sama kaava ei toimi, kuin suurimmalla osalla, niin voi olla etua siitä, että yksityisellä enemmän räätälöidään hoidot ja esim. optimoidaan ehkä ajoituksia ja lääkemääriä yksilöllisemmin. Tsemppiä hoitoihin ja toivottavasti saatte plussan, vaikka ei olekaan niin monta munarakkulaa kehittymässä.
 
Muokattu viimeksi:
Komppaan edellistä kommentoijaa. Ollaan julkisen maksusitoumuksella yksityisellä klinikalla. Klinikan lääkäri mainitsi, että heidän onnistumisprosenttinsa on paljon korkeampi kuin paikallisen yliopistosairaalan.. Luulen että se yksilöllinen hoito ja potilaan tilanteeseen paneutuminen tekee sen.
 
Mulla on 5.2. virallinen testipäibä . Tänään ainakin tuli ihan negaa kun testasin. Mulla oli alavatsakipuja, palelua, päänsärkyä, hajuaisti herkistynyt, rinnat tosi turvoksissa ja kipeät. Mut nyt loppui oireet ja vuoto vaan jatkuu että taisi jphtua vaan lääkkeistä ne.

Voi hitto tää on kyllä niin brutaalia. Meinaatko aloittaa uuden hoitokierroksen, jos nyt näyttää negaa? Mulla loppu dpo 11 oireet ja eilen (dpo 13) alkoi tuhru. Mulla ei siis aiemmin mitään oireita ja nyt noin vahvat vaikka mitään ei tapahdukkaan. No testaillaan vielä ke, vaikka kaikki toivo tältä erää alkaa olla hiipunut. Kaksi blastoa pakkasessa antaa vähän toivoa.

Mulla viimeks siirrettiin pas luonnollisessa kierrossa ja ultrassa ei nähty johtofollikkelia, olin ilmeisesti ovuloinut jo. Mietin nyt jälkikäteen, että miks pas silti tehtiin jos ei varmuutta milloin siirto pitäisi tehdä? Tuntuu todella tyhmältä heittää ns. alkio vaan roskiin varsinkin kun pakkasessa ei ollut enempää jonossa. Silloin ekalla kierroksella vaan luotin sokeesti lääkäreihin, nyt alkaa epäilyttää. Ollaan julkisella HUSissa hoidoissa.

Meillä tällä hoitokerralla suunniteltu taas luonnolliseen kiertoon, mutta haluisin vaihtaa sen kemialliseen, että ovulaatio osuisi kohdalleen. Onko kellään kokemusta suostuuko julkisella tähän? Lisäksi haluaisin käydä uudelleen tutkimuksissa paksun limakalvon takia, joka siis ilmeisesti lähes liian paksu 13,5mm, sekään ei hyvä kiinnittymiselle. Kuitenkin kuukautiset kestää 1-2 päivää ja vuoto normaalia.

Olen myös miettinyt, jos kävisin ERA-testissä yksityisellä tässä välissä ennen pas-siirtoja. Osaatteko sanoa miten julkisella tähän suhtaudutaan? Silloin pitäisi ilmeisimmin vaihtaa kemialliseen kiertoon pas siirroissa.

Harmittaa, että toiseenkin hoitokierrokseen lähdin vähän liian takki auki. Nyt viimeisen viikon aikana lukenut monta tuntia päivässä tietoa netistä ja alkaa selvetä miten itse haluaisin hoitojen kanssa edetä. Juurikin tää keskusteltu julkkarin liukuhihnameininki alkaa kyllä vähän tympimään. Ei vaan nyt ole varaa yksityiselle mitenkään.. ERAn sais ehkä budjettiin just ja just ujutettua.
 
Muokattu viimeksi:
Ymmärrän kyllä, että itseäkin olis harmittanut kahden follin saalis, mutta kaveri on useamman kuukauden raskaana ja hänen tulos oli kaksi munasolua. Ei se ota kuin yhden ponnekkaan tyypin. Itse taas sain kyllä alkioita kasaan, mutta tuoresiirtoa ei tullut, jonka lisäksi joudun odottamaan vielä ylimääräisen kuukauden siirtoa vahvasti oireilleen IVF hoidon ja punktion jälkeen. Eikä tässä siis kukaan nuoremmaksi muutu odottaessaan. Jännittämään ei siis päästä vielä moneen viikkoon.

Muissa kysymyksissä, olis kiva päästä ”reagoimaan” muiden kommentteihin, mutta multa puuttuu se vaihtoehto. Onko kellään tähän korjausehdotuksia?
 
Voi hitto tää on kyllä niin brutaalia. Meinaatko aloittaa uuden hoitokierroksen, jos nyt näyttää negaa? Mulla loppu dpo 11 oireet ja eilen (dpo 13) alkoi tuhru. Mulla ei siis aiemmin mitään oireita ja nyt noin vahvat vaikka mitään ei tapahdukkaan. No testaillaan vielä ke, vaikka kaikki toivo tältä erää alkaa olla hiipunut.

Negahan sieltä tuli. Toivottavasti sulla kävis parempi tuuri ke! Tili alkaa olla tyhjä yksityisellä kun ollaan mun iän vuoksi, jos nostaisin kaikki tän vuoden opintolainat niin sit olis mahis päästä toiselle ivf-kierrokselle. Aika paljon paineita tuo se, että toinen munasarja vaikuttaa hiipuneen ja toisestakin jäi saalis kovin vaatimattomaksi viime keräyksessä (5 follista lopulta vain 1 munasolu kehittyi siirtokelpoiseksi blastoksi joten pakkaseenkaan ei jäänyt nyt mitään) joten pelottaa, jäisikö toisellakin kierroksella tulos yhtä heikoksi ja onko tähän mitään järkeä syytää rahaa jota meillä ei edes ole. Toisaalta katuisin varmaan loppuikäni jos ei ees yritettäisi. Ens kierto pidetään ainakin väliä.
 
Negahan sieltä tuli. Toivottavasti sulla kävis parempi tuuri ke! Tili alkaa olla tyhjä yksityisellä kun ollaan mun iän vuoksi, jos nostaisin kaikki tän vuoden opintolainat niin sit olis mahis päästä toiselle ivf-kierrokselle. Aika paljon paineita tuo se, että toinen munasarja vaikuttaa hiipuneen ja toisestakin jäi saalis kovin vaatimattomaksi viime keräyksessä (5 follista lopulta vain 1 munasolu kehittyi siirtokelpoiseksi blastoksi joten pakkaseenkaan ei jäänyt nyt mitään) joten pelottaa, jäisikö toisellakin kierroksella tulos yhtä heikoksi ja onko tähän mitään järkeä syytää rahaa jota meillä ei edes ole. Toisaalta katuisin varmaan loppuikäni jos ei ees yritettäisi. Ens kierto pidetään ainakin väliä.

Tosi harmi kuulla 🥺 on kyllä ihan kauhee stressitekijä varmaan yksityisellä se rahanmeno myös. Ei riitä että laittaa kropan ja henkisen puole äärirajoille, vaan pitää vielä murehtia taloudellisesta puolesta. Henkisesti alan ite kans siihen valmistautua.

Ootteko miettinyt lahjasoluja? Meille puhuttiin jo ensimmäisellä kerralla, että se varmaan meille olis paras vaihtoehto. Mies ei vaan halua vielä edes ajatella asiaa ennen ku ollaan kokeiltu 3 kertaa julkkarilla (meillä siis diagnoosina miehestä johtuva lapsettomuus). Itse voisin olla avoin asialle, mutta ymmärrän että se on vaikea päätös. Nyt vaan on jo alkanut epäillä myös omaa kykyä raskautua kahden topluokan alkion tuoresiirron jälkeen.

Nyt vaan hetki palautumista henkisesti ja fyysisesti, niin kyllä ajatukset jatkosta varmasti selkeytyvät ❤️
 
Ymmärrän kyllä, että itseäkin olis harmittanut kahden follin saalis, mutta kaveri on useamman kuukauden raskaana ja hänen tulos oli kaksi munasolua. Ei se ota kuin yhden ponnekkaan tyypin. Itse taas sain kyllä alkioita kasaan, mutta tuoresiirtoa ei tullut, jonka lisäksi joudun odottamaan vielä ylimääräisen kuukauden siirtoa vahvasti oireilleen IVF hoidon ja punktion jälkeen. Eikä tässä siis kukaan nuoremmaksi muutu odottaessaan. Jännittämään ei siis päästä vielä moneen viikkoon.

Muissa kysymyksissä, olis kiva päästä ”reagoimaan” muiden kommentteihin, mutta multa puuttuu se vaihtoehto. Onko kellään tähän korjausehdotuksia?
Ootko kirjautunut käyttäjä? Se auttaa.
Jaksamista odotteluun!🙏🏻

Multa löytyikin 3 isoa follia ja kaksi pientä! Viimeksi lääkäri ei nähnyt mun toista munasarjaa. 😀 Keskiviikkona punktioon.
 
@avalanche Pääsittekö tänään blaston siirtoon? Pidin sinulle mielessäni kovasti peukkuja😇
Olit kans mielessä, miten teillä meni? ❤️ Saatiin viisipäiväinen kyytiin ja kolme blastoa jäi vielä pakkaseen! Meillä siis tosiaan auttoi lääkemuutokset ja annosten lisääminen, tää meni nyt yli odotusten 🥰 Täytyy sanoa että viime yö oli lähestulkoon uneton kun jännitti tätä niin paljon.
 
Olit kans mielessä, miten teillä meni? ❤️ Saatiin viisipäiväinen kyytiin ja kolme blastoa jäi vielä pakkaseen! Meillä siis tosiaan auttoi lääkemuutokset ja annosten lisääminen, tää meni nyt yli odotusten 🥰 Täytyy sanoa että viime yö oli lähestulkoon uneton kun jännitti tätä niin paljon.

Aivan loistava tulos, onneksi olkoon!❤️
Saako kysyä minkälainen lääkekombo sinulla oli käytössä?

Minulla on biologin mukaan oikein kaunis top-blasto kyydissä. Lisäksi yksi alkio oli morula-vaiheessa ja sen viljelyä jatketaan huomiseen. Jos morulan kehitys jatkuu ja pakastuskriteerit täyttyvät niin ”hän” olisi menossa pakkaseen. Toivottavasti näin tapahtuisi ja kaikki ei jäisi tämän yhden nyt kyydissä olevan varaan (helpottaisi varmasti henkisesti, vaikka yleisesti ihan ok fiilis)🙏🏻

2 muuta alkiota kehittyvät niin hitaasti (aamulla 12-soluisia), että ne taitaa päätyä huomenna hävitykseen.
 
Aivan loistava tulos, onneksi olkoon!❤️
Saako kysyä minkälainen lääkekombo sinulla oli käytössä?

Minulla on biologin mukaan oikein kaunis top-blasto kyydissä. Lisäksi yksi alkio oli morula-vaiheessa ja sen viljelyä jatketaan huomiseen. Jos morulan kehitys jatkuu ja pakastuskriteerit täyttyvät niin ”hän” olisi menossa pakkaseen. Toivottavasti näin tapahtuisi ja kaikki ei jäisi tämän yhden nyt kyydissä olevan varaan (helpottaisi varmasti henkisesti, vaikka yleisesti ihan ok fiilis)🙏🏻

2 muuta alkiota kehittyvät niin hitaasti (aamulla 12-soluisia), että ne taitaa päätyä huomenna hävitykseen.
Oi, toivotaan että se toinen olisi sitkeä sissi ja saisitte hänetkin talteen! ❤️ Nyt sormet ristiin että tästä tuoresiirrosta tärppäisi! 🤞 Oletan että sulla sama testipäivä, 16.2.?

Meillä oli nyt Menopur 225 IU ja Ganirelix jarruna. Ekassa Gonal F 150 IU ja Fyremadel. Näköjään voi hurjasti vaihdella tulokset eri IVF-kierroksien välillä!
 
Oi, toivotaan että se toinen olisi sitkeä sissi ja saisitte hänetkin talteen! ❤️ Nyt sormet ristiin että tästä tuoresiirrosta tärppäisi! 🤞 Oletan että sulla sama testipäivä, 16.2.?

Meillä oli nyt Menopur 225 IU ja Ganirelix jarruna. Ekassa Gonal F 150 IU ja Fyremadel. Näköjään voi hurjasti vaihdella tulokset eri IVF-kierroksien välillä!

Mulla 16.2. myös testipäivä! Ajatus on, että yritän ottaa rennosti ja odotan sinne asti. Meinaan ottaa heti tämän päivän lääkärin neuvosta vaarin ja tehdä nyt kaikkea mikä rentouttaa ja tuo hyvää mieltä. Illalla siis paluu harrastusten pariin ja salsa-tunnille💃
 
Täällä olisi testipäivä 10.2. ajattelin myös kiltisti odottaa testin teon kyseiseen päivään.

Vaikea sanoa tapahtuuko tuolla masussa mitään edistystä. Viime viikolla ei ollut mitään muita oireita kuin jatkuva palelu ja nyt viime yönä alkoi ovulointi-tyyppiset maha ja alaselkä krampit. 🤷‍♀️
 
Heippa, tulenpa kyselemään täältä, onko täällä kukaan kuullut että pakastettaisiin 7-päiväinen alkio, tai kenelläkään omaa kokemusta vastaavasta? Sain tänään tietää että meidän hoidosta selvisi pakkaseen kolme alkiota; 2x4pv ja 1x7pv. Olen luullut että pakastukset tehtäisiin 1-6pv ikäisille alkioille ja että sulatuksen jälkeen alkion ikään lisätään yksi päivä, eli siirrossa tuo alkio olisi jo 8 päiväinen? Se kuulostaa omaan korvaan aika erikoiselta ja ei niin lupaavalta. 🫣 Mutta yritän toki ajatella niin että eihän sitä pakastettu olisi, jos siinä ei potentiaalia nähtäisi 😅
 
Takaisin
Top