IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@Lili_86 tuo follimäärähän kuulostaa lupaavalta, ja sopivalta. En osaa tarkemmin ottaa kantaa mitä nyt kasvatellaan mutta mahdollisimman suuri joukko sopivan kokoisia tietysti. Ja jospa se limakalvokin siitä paranee kun pistoksia jatketaan. Älä vaivu epätoivoon :)

itse en ole vielä edes päättänyt menenkö tuoresiirtoon jos sellaiseen pääsisin, vai annanko kehon toipua muutaman kierron rauhassa. Viimeksi tuntui että se on hukkaan heitetty alkio tässä hormonien kyllästämässä ja runnellussa kropassa… Huomenna ultra, ja pistospäiviä on nyt takana 9. Jännällä odottelen mitä siellä näkyy, kun olo on jo varsin tukala 🥚 lähtötilanne oli vähän huonompi kun viimeksi niin pelkään että onko kuitenkaan mitään…

Tänään siirrettiin 6pv ikäinen pakastealkio 😍 virallinen testipäivä 2 viikon päästä, mutta mietin että uskaltaisiko sitä aiemminkin 🙈 Aiemmin olen aina kiltisti viralliseen testipäivään oottanut. Milloin te olette testanneet alkionsiirron jälkeen?
Sinulla on aika myöhään tuo testipäivä, että itse uskaltaisin ainakin jo testata aiemmin. Oman kokemukseni mukaan n. 14 dpo viimeistään näkyy jotain, jos on näkyäkseen. Toki tuo voi olla yksilöllistä. Mutta itse varmaan testasin jo reilun viikon päästä siirrosta.

Sinulla on aika myöhään tuo testipäivä, että itse uskaltaisin ainakin jo testata aiemmin. Oman kokemukseni mukaan n. 14 dpo viimeistään näkyy jotain, jos on näkyäkseen. Toki tuo voi olla yksilöllistä. Mutta itse varmaan testasin jo reilun viikon päästä siirrosta.
Kiitos, näin vähän itekkin oon miettinyt ☺️🙏🏻

Hei taas uudet ja vanhat tutut!

Aika ajoin seurannut tätä keskustelua. Saatiin meidän esikoinen elokuussa 2022 joka oli meidän viides alkionsiirto (muita hoitoja oli myös ennen IVF). Nyt meillä on yksi alkio jäljellä pakkasessa ja tänään alkoi kuukautiset ja ilmoittauduin lääkkeelliseen pakastealkion siirtoon.

En varmaan tule olemaan älyttömän aktiivinen tässä keskustelussa mutta halusin lyhyesti esittäytyä jotta tiedätte kuka käy tykkäämässä teidän viestejä.

Hei taas uudet ja vanhat tutut!

Aika ajoin seurannut tätä keskustelua. Saatiin meidän esikoinen elokuussa 2022 joka oli meidän viides alkionsiirto (muita hoitoja oli myös ennen IVF). Nyt meillä on yksi alkio jäljellä pakkasessa ja tänään alkoi kuukautiset ja ilmoittauduin lääkkeelliseen pakastealkion siirtoon.

En varmaan tule olemaan älyttömän aktiivinen tässä keskustelussa mutta halusin lyhyesti esittäytyä jotta tiedätte kuka käy tykkäämässä teidän viestejä.
Kiva kuulla susta! :smiling-eyes: Tosi paljon tsemppiä hoitoihin ja rutkasti onnea mukaan että tästä huurunenästä tulisi teille toinen <3

Meillä on kans viimeinen pakkasessa. Ens vuoden alussa varmaan aloitettaisiin siihen valmistautuminen.

Anneli_
Kiitos vastauksesta, helpottavaa kuulla!
Mää pidin pikku tauon tästä ryhmästä kun oli menkat 5 päivää myöhässä ja aloin jo elätellä toiveita luomuplussasta kun oli jos jonkinmoista oireilua eikä normaaleita PMS-oireita mut sithän ne menkat sieltä alkoikin yllättäen. Ikinä ennen ei noin myöhässä oo ollut nii tiiä sit mikä nyt oli syynä🙈
Aloin miettimään voiko Ubikoni vaikuttaa kierron pituuteen? Niitä hetken epäsäännöllisen säännöllisesti söin🤔 Kiinnostais myös tietää ootteko lähipiirille kertonut hoidoista vai ootteko pitänyt täysin omana tietona? Mehän ei olla kun yhdelle kaveripariskunnalle kerrottu kun heilläkin oli lapsi kauan haaveena ja kärsivät lapsettomuudesta. Tuntuu toisaalta pahalta kun en edes parhaalle kaverille ole kertonut mut toisaalta ”parempi” pitää tää miehen ja mun välisenä asiana.

Mimossalle ja Milu83 lle paljon onnea!😍

@Miimu_ Varmasti jokaisen parin kohdalla tilanne eri onko hyvä vai huono päätös pitää asia itsellään.

Me ollaan kerrottu tästä laajasti lähipiirille. On ollut mukava saada tukea ystäviltä ja perheeltä, ja kaikki on satasella messissä tässä. Myös tuki töistä on ollut kullanarvoista, sillä poissaoloja tulee, jokainen käynti sairaalalle vie minulta päivän. Itselläni elämä on helpompaa kun ei tarvitse yksin kantaa suurta mustaa taakkaa ja piilotella lääkkeistä pahoinvoivaa oloa.

@Miimu_ Meillä molempien perheet tietävät tilanteesta, osa enemmän osa vähemmän. Samoin lähimmät ystävät ja työkaverit. Jokainen sopivassa määrin. On myös ystäviä, jotka eivät tiedä viimeisistä vaiheista, koska näitä ei oikein puhelimessa osaa "toitottaa". Tärkein tuki on ollut vertaiset ystävät. Tää on niin iso osa meidän elämää nyt, että itsestä tuntuisi oudolta salata. Mutta näissä tosiaan jokainen tekee, kuten parhaimmaksi näkee. Ei ole oikeaa eikä väärää 😊

@Cha-cha @Almagirl Joo niinhän se on. Ihana kuulla et teidän läheiset on ollut tukena ja siitä on ollut teille apua! Esimiehelle ainakin aion kertoa kun ivf hoidot alkavat ”kunnolla” ei tarvi sit salailla miksi joutuu olemaan pois töistä.

Oon vähän kahden vaiheilla olisiko meidän parempi kertoa (ja saada tukea siitä) vai käviskö sit liian raskaaks jos läheiset alkaisivat kyselemään onko tärpännyt tai muuten utelemaan liikoja. Yritin suht. alkuvaiheessa mun hyvälle ystävälle kertoa hoidoista ja siitä että mua pelottaa saadaanko ikinä lasta, hänellä vastauksena oli että ”Turha tuosta on puhua ees, älä stressaa nii eiköhän se vauva sieltä tuu” ei hän varmasti pahaa tarkoittanut mutta siitä jäi mulle paha mieli kun silloin olisin aiheesta halunnut hänelle puhua. Ehkä tuon takia en asiasta oo sit puhunut muillekkaan.

@Miimu_ Me ei olla kerrottu kenellekään, koska meidän tilanne on alunperin ns.huonompi kuin muilla. Tosin oma esihenkilö tietää kuvion, sillä tulen nyt seuraavan kierron aikana käymään useammin klinikalla. Lopputulema ei todellakaan ole varma, mutta onpahan kokeiltu. Töistä onneksi saa tähän vapaata suoremmin kuin epämääräisillä pyynnöillä. Omassa työssäni myös käytetään kemikaaleja mitkä ovat sikiölle vaaraksi. Yksi syy lisää miksi puhua vaikka onnistuminen on niin ja näin.

@Miimu_ me ollaan kerrottu ivf-hoidoista muutamalle kaverille ja töissä omalle esihenkilölle. Itse oon miettinyt pitäisikö töissä kertoa avoimemmin, sillä tulevat poissaolot tulevat varmasti olemaan ihmetyksen aiheena tiimissä.

Meillä on huomenna edessä ensimmäinen punktio (jännittävää). Maanantain kontrolliultrassa follimäärä oli kahdella pienempi kuin viime viikolla ja valitettavasti kohdun limakalvo ei ollut ollenkaan paksuuntunut tässä ajassa ☹️ Huomenna punktiossa katsotaan onko tilanne muuttunut näiden parin päivän aikana, onko ovitrellepistos mitenkään vaikuttanut tilanteeseen ja tehdään päätös yritetäänkö edes tuoresiirtoa tässä kierrossa, jos alkioita saadaan.

No, askel kerrallaan. Toivottavasti huomenna saataisiin kerättyä kypsiä munasoluja, niitä hedelmöitettyä ja siitä sitten pakastettua. Ehkäpä siirto toisessa kierrossa ei olisikaan niin paha juttu, jos vaikka saisi siihen estrogeenitukea limakalvon kasvattamista varten.

@Lili_86 Mitenkäs meni punktio? Onko vielä tietoa munasolujen määrästä?

Haluan luoda toivoa, että vaikka tuoresiirtoa ei nyt tehtäisikään, niin punktiosta toipuminen voi olla vähän mukavempaa kun saa hetkeksi jättää kaikki tukilääkkeet pois. Sitten uusin lääkearsenaalein levänneenä ja toipuneena kohti siirtoa :)

@Cha-cha punktio oli aika hurja kokemus. En tuntenut pahemmin mitään kipuja siinä. Oikeaa munasarjaa jouduttiin ronkkimaan kahteen kertaan, joka aiheutti verenvuodon munasarjan pinnalla ja emättimestä hulahteli ulkoisesti verta. Lääkäri siihen määräsi jotain suonensisäistä lääkettä tyrehdyttämään vuotoa ja paineli sideharsolla emättimen vuotokohtaa. Kun vuoto siinä rauhoittui ja nousin istualteen pukemaan alushousuja, tuli nopeasti hyvin huono olo, verenpaineet tipahti, tuli kylmä hiki ja oksennus. Seuraavaksi toimenpidehuoneessa olikin hälytys päällä. Vatsaonteloon ei ollut vuotanut, joten kaikki hyvin sen osalta, kuulemma kipulääke ja tuo verenvuotoa hillitsevä lääke voivat aiheuttaa yllättävää huonovointisuutta. Sain pahoinvoinnin estolääkettä ja pötköttelin varmaan tunnin heräämössä. 2,5 tunnin jälkeen olo oli hyvä ja pääsin kotiin.
Nyt kotona paineentunne alavatsalla on kamala, vaikeuttaa virtsaamista. Juuri kun vessassa kävin alkoi kylkeä sattumaan ja oksettamaan. Soittelin jo naistentautien päivystykseen ja oon nyt vielä kotona ja katselen, josko olo helpottuisi panadolilla ja levolla. Puhelun päätteeksi päädyin pyytelemään anteeksi, kun sinne noin soittelin paniikissa, että onko tämä normaalia.

Munasoluja saatiin kerättyä 10 kappaletta, muuta tietoa ei niistä olekaan. Maanantaina olisi aika tuoresiirtoon, jos noista nyt mitään siirrettävää kehkeytyy.

@Lili_86
Huhhuh, olipa aikamoinen kokemus sulla!! Kuulostaa kyllä varsin epätavalliselta, että noin raju tilanne päällä. Saatko syödä Buranaa nyt kipuihin? Jos saat, niin ota ihmeessä yöksi grammanen panadol ja kuussatanen Burana. Ja mun paras vinkki on, että aina kun yöllä herää, niin käydä heti pissalla koska pienikin paine siellä virtsarakossa vie tilaa entisestään. Itse oon nukkunut pitkävaikutteisen melatoniinin avulla koko stimulaation ajan, ja tää on ollut mun pelastus 🙌🏻 saa sen unen niiden lukuisien vessakäyntien jälkeen uudelleen.

Ja mä niin tunnen tuon tuskan, mullakin vessassa käyminen on edelleen hirveän tuskaista vaikka jo keskiviikossa mennään ja ma oli punktio :( suosittelen käymään mahdollisimman usein, koska mitä pidempään odottaa sen ikävämpi on olo. :(
Lämpötyyny, lepo, juominen ja vessassa käyminen ja sama alusta…. Tsemppiä toipumiseen 🤍

@Cha-cha kiitos tsempeistä ❤️ ja tsemppiä myös sinulle! Miten sinulla meni punktio? Onko suunnitelmissa tuoresiirto vai pakastetun alkion siirto toisessa kierrossa?

Sain ohjeeksi, että vain panadolia kipuihin. 1 gramma olisi enää otettavana tämän vuorokauden sisään. Buranan kielsivät juurikin tuon tuoresiirto-suunnitelman takia.

Lepo, nesteet ja lämpötyyny on nyt käytössä. Hassua, kuinka heräämöstä lähdettyä olo oli mitä mainioin ja nyt ihan hirveä. Kyllä tässä kotona pärjää, mutta pohdin mikä näistä oloista on normaalia. Kylkiluista alemmas sisäänhengittäminen sattuu istualtaan. Makuulla ollessa olo on siedettävä. Vatsa on ihan piukea pallo ja paino on 2 kiloa enemmän kuin aamulla.

@Cha-cha kiitos tsempeistä ❤️ ja tsemppiä myös sinulle! Miten sinulla meni punktio? Onko suunnitelmissa tuoresiirto vai pakastetun alkion siirto toisessa kierrossa?

Sain ohjeeksi, että vain panadolia kipuihin. 1 gramma olisi enää otettavana tämän vuorokauden sisään. Buranan kielsivät juurikin tuon tuoresiirto-suunnitelman takia.

Lepo, nesteet ja lämpötyyny on nyt käytössä. Hassua, kuinka heräämöstä lähdettyä olo oli mitä mainioin ja nyt ihan hirveä. Kyllä tässä kotona pärjää, mutta pohdin mikä näistä oloista on normaalia. Kylkiluista alemmas sisäänhengittäminen sattuu istualtaan. Makuulla ollessa olo on siedettävä. Vatsa on ihan piukea pallo ja paino on 2 kiloa enemmän kuin aamulla.
Seuraile omaa oloa ja soita matalalla kynnyksellä uudelleen naistentautien päivystykseen, jos olo yhtään huononee.

@Lili_86 mä sanoisin että ainakin sitten jos et pärjää makuullaan, tai pissa ei tule, niin on lähdettävä päivystykseen. Ja mieluummin tietysti soittaa herkemmin jos vaan yhtään siltä tuntuu, ei se väärin ole.
Sairaalasta lähtiessä se olo on varmaan vielä hyvä kun siellä annetut lääkkeet vaikuttavat. Lisäksi, ne rakkulat on hetken tyhjät. Sitten kun ne rakkulat alkavat iltasella täyttyä niin se oli vaan pahenee ja pahenee kunnes ehkä kahden yön päästä vähä alkaa helpottamaan… Näin ainakin mulla 🫠

Mä kirjoittelinkin punktiosta tuonne salaiselle puolelle, oletko siellä?

@Cha-cha en ole salaisella puolella. Vielä niin noviisi tämän palstailun kanssa, etten ole tiennyt kuinka sellaiselle pääsisi.

Viime yö meni pari tuntia kerrallaan nukkuessa. Aamulla painosta oli lähtenyt kilo ja vatsan kipuilut ei ole enää koko vatsan alueella. Jos vertaan, että eilen kipu oli kylkiluista alaspäin, niin nyt kipualue ulottuu ehkä napaan asti. Kaipa tästä siis selviää. Jos tuo kipu vielä yltyy samanlaiseksi, niin lähden näytille.

Takaisin