IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Täältä myös pahoittelut, ja voimia @Alkuaine. 🧡

Onkos teillä kokemuksia, kuinka kauan menee yleensä, että kuukautiskierto palautuu punktion jälkeen, ellei tuoresiirtoa tehdä? Eli kuinka nopeasti tulee ns. lääkekuukautiset, ja miten seuraava luonnollinen kierto - onko esim. ollut viivettä verrattuna normaaliin? Mietityttää, milloin voisi mahdollisesti olla PAS.
Mulla jäin punkiokierto 18 pituiseksi. Eli menkat tuli kuus päivää punktion jälkeen. Seuraavassa kierto oli mulla välikierto hyperin takia. Seurasin kuitenkin kiertoani ja ovulaatio tuli silloin vasta kp20 ja kierto oli 33 päivää. 1. PAS-kierron ovulaatio tuli Letrozol-avusteisesti vasta kp18 ja siirto tehtiin 2-päiväisellä. Tästä kierrosta tuli tärppi, mutta meni hyvin nopeasti kesken. Uuteen yritykseen päästiin heti, kun keskenmenon jälkeen alkoi seuraava kierto.

2.PAS ovulaatio tuli Letrozol-avusteisesti oppikirjan mukaan kp14. Siirto tehtiin plastolla, mikä toistaiseksi on pysynyt matkassa mukana.🩷

Moi. Olen tässä mietiskellyt ihan samaa! Tuoresiirtoa ei tehty ja mulla alkoi menkat 6 päivää punktion jälkeen ja nyt sitten jännityksellä odottelen, kuinka pitkä tämä kierto on. Normaalikierroissa ovulaatio on tullut kierron päivinä 12-16, nyt menossa kp 17. Ovulaatiota olen yrittänyt tikutella nyt viitisen päivää, mutta tikuissa näkyy joka päivä vain hyvin haalea viiva. Normaalikierroissa mulla myös rinnat kipeytyvät heti ovulaation jälkeen mutta nyt ei mitään tuntemuksia. Saa nähdä, kuinka pitkä tämä kierto on.. vähän hirvittää ajatella, että PAS tehdään seuraavassa kierrossa luonnolliseen kiertoon, kun nyt vaikuttaa siltä, että ainakin tämä kierto on jokseenkin epätavallinen.

Oletteko julkisella vai yksityisellä? Mulla ekasta ivfstä ei palautunut kierrot kolmessa kuussa. Punktio oli syyskuussa, tuoresiirtoa ei tehty kun olin kovassa flunssassa. Lokakuussa ja marraskuussa ei tullut ovisplussaa ollenkaan. Joulukuussa tehtiin pas letroilla tuettuun luonnonkiertoon, se oli meidän eka siirto ja plussasin siitä. Se plussa on nyt kaksi vuotta vanha tyttö ja nukkuu parhaillaan päikkäreitä makkarissa.

Siitä ekasta ivfstä jäi yksi blasto, joka siirrettiin tuloksettomana toukokuussa. Mutta sekin oli letroavusteinen eli söin kp2-6 letroja. Nyt elokuun punktion jälkeen tuoresiirto oli nega ja menkat alkoi hyvin aikaisin. Tässä kuussa en saanut ovisplussaa kiinni eli ei ole munasarjat palautuneet punktiosta niin että ovuloisin. Toisaalta sillä ei ole väliä koska kaikki pasit tehdään jatkossa lääkärin päätöksellä letroilla tuettuna.

Onnea @Milu83 plussasta! ❤️
Täällä kolmas alkionsiirto (toinen PAS) negaa, huomenna siis virallinen testipäivä. Seuraavaksi ajattelin jutella lääkärin kanssa mitä apukeinoja voisi vielä löytyä alkion kiinnittymiseen.

Tyhmä kysymys @Livie ja muut, miten letrozol vaikuttaa? Jos niitä saa ilmeisesti myös luonnon kiertoon? Vahvistaako omaa ovulaatiota? 🤔

Täällä kolmas alkionsiirto (toinen PAS) negaa, huomenna siis virallinen testipäivä. Seuraavaksi ajattelin jutella lääkärin kanssa mitä apukeinoja voisi vielä löytyä alkion kiinnittymiseen.

Tyhmä kysymys @Livie ja muut, miten letrozol vaikuttaa? Jos niitä saa ilmeisesti myös luonnon kiertoon? Vahvistaako omaa ovulaatiota? 🤔
Kiitos🩷 Letrozolilla pyritään saamaan aikaiseksi 1-2 kypsää munarakkulaa. Vaikuttaa tietysti ovulaatioon samalla, koska munarakkulat kasvaa nopeammin, joten ovulaatiokin tulee nopeammin. Mulla se on vaikuttanut niin, että saatiin nyt viimeisessä PASissa ovis aikaiseksi kp14. Välillä Letroista huolimatta mulla on tullut ovulaatio kohtuu myöhään vasta lähempänä kp20.

Juuri kuten tuolla alla vastattu. Letroilla myös endoon hyvä vaikutus, en nyt enää muista mikä se mekanismi oli, mutta letrojen käyttö voi vaikuttaa suotuisasti alkion kiinnittymiseen endoa sairastavilla.

Onko sinulla jokin autoimmuunisairaus? Kortisoni käyttö kiinnittymisen tukena voisi olla avuksi silloin. Onhan kilppari- ja ferritiiniarvot tsekattu?

Kiitos vastauksista @Livie ja @Milu83 :Smiling Face With Smiling Eyes:
Letrozol ei ehkä sitten ole omalle kohdalle se oikea lääke. Kiinnostaisi gonapeptyl ja tuosta kortisonista olen myös lukenut, jos vaikka jokin piilevä tulehdus joka estää kiinnittymisen. Kilppariarvot kunnossa ja ferritiinit matalahkot (rautalisää menee joka päivä).
Voihan se olla että tässä iässä suurin osa munasoluista on kromosomiviallisia ja ei siksi kiinnity, blastot oli kuulemma laadultaan kuitenkin huippuluokkaa.

Kiitos vastauksista @Livie ja @Milu83 :Smiling Face With Smiling Eyes:
Letrozol ei ehkä sitten ole omalle kohdalle se oikea lääke. Kiinnostaisi gonapeptyl ja tuosta kortisonista olen myös lukenut, jos vaikka jokin piilevä tulehdus joka estää kiinnittymisen. Kilppariarvot kunnossa ja ferritiinit matalahkot (rautalisää menee joka päivä).
Voihan se olla että tässä iässä suurin osa munasoluista on kromosomiviallisia ja ei siksi kiinnity, blastot oli kuulemma laadultaan kuitenkin huippuluokkaa.
Sulla kuitenkin on joku keltarauhastukilääke käytössä siirron jälkeen? Itellä jää luteaaliaika normaalisti liian lyhyeksi niin mulla ollut aina insseistä lähtien Lugesteron-tuki käytössä. Ei onneks tarvitse käyttää kuin kaksi viikkoa siirrosta. Ilmeisesti, jos olisi lääkkeellinen PAS niin sitten Lugeja tms. joutuis käyttämään huomattavasti pidempään.

Sulla kuitenkin on joku keltarauhastukilääke käytössä siirron jälkeen? Itellä jää luteaaliaika normaalisti liian lyhyeksi niin mulla ollut aina insseistä lähtien Lugesteron-tuki käytössä. Ei onneks tarvitse käyttää kuin kaksi viikkoa siirrosta. Ilmeisesti, jos olisi lääkkeellinen PAS niin sitten Lugeja tms. joutuis käyttämään huomattavasti pidempään.
Joo oli cyclogest käytössä siirron jälkeen. Mutta mulla normaalistikin luteaaliaika sen 12-14 päivää, mikä ilmeisesti ihan riittävä.

No niin alkiodiagnostiikan tulokset selvillä!
Eli munasoluja oli 29 joista 25 kypsää, 22 hedelmöittyi ja 20 lähti jakautumaan eteenpäin. 17 kasvoi blastoksi. Ja Englannissa näytteiden tutkimisen jälkeen nyt on jäljellä 6kpl terveitä alkioita 🙂 Nyt vain toivoa että kuukautiset alkaisivat pian niin pääsisi letrozoli kuurin aloittamaan ja toivottavasti alkion siirto onnistuisi ensi kuussa!

Eli munasoluja oli 29 joista 25 kypsää, 22 hedelmöittyi ja 20 lähti jakautumaan eteenpäin. 17 kasvoi blastoksi. Ja Englannissa näytteiden tutkimisen jälkeen nyt on jäljellä 6kpl terveitä alkioita 🙂 Nyt vain toivoa että kuukautiset alkaisivat pian niin pääsisi letrozoli kuurin aloittamaan ja toivottavasti alkion siirto onnistuisi ensi kuussa!
Miten voi olla noin jäätävän hyvä tulos?! Ihan käsittämätöntä! Toisaalta kun jo omia follikkeleita kasvatteli niin tuollanen lähes tuplaaminen kuumottelis, et mitkä on olot aikana ja jälkeen 😅😅 mutta kylläpä on monenmonta hyvää mahdollisuutta teillä 🙏

Miten voi olla noin jäätävän hyvä tulos?! Ihan käsittämätöntä! Toisaalta kun jo omia follikkeleita kasvatteli niin tuollanen lähes tuplaaminen kuumottelis, et mitkä on olot aikana ja jälkeen 😅😅 mutta kylläpä on monenmonta hyvää mahdollisuutta teillä 🙏
Monirakkulaiset munasarjat nyt mahdollisti munasolujen määrän mutta yllätyksenä kyllä tuli että oli niin paljon kypsiäkin sitten vielä. Että luottaivaisilla mielin kyllä oli että eiköhän tosta saalista jotain siirrettävää jääkin.
Ihme ja kyllä olot oli ennen ja jälkeen hyvät. Pientä jomottelua yhdessä välissä ennen punktiota jos sattui raskaammin astumaan. Hyperin pelko kyllä oli melkoinen, tuli ainakin tankattua nesteitä hyvin kun tiesi että se on ainut keino millä ite voi koittaa estää sen tuloa.

Juuri kuten tuolla alla vastattu. Letroilla myös endoon hyvä vaikutus, en nyt enää muista mikä se mekanismi oli, mutta letrojen käyttö voi vaikuttaa suotuisasti alkion kiinnittymiseen endoa sairastavilla.

Onko sinulla jokin autoimmuunisairaus? Kortisoni käyttö kiinnittymisen tukena voisi olla avuksi silloin. Onhan kilppari- ja ferritiiniarvot tsekattu?
Letrot on aromataasin estäjä ja pääjuttu on vähentää estrogeenin tuotantoa. Estrogeeni kiihdyttää mm. endometrioosia, jolloin voi olla vähän hyötyä että siirtokierroksen ajan käyttää letroja. Ne myös varmistaa ovilaatiota sekä auttaa varsinkin PCOS potilailla ovuloimaan varmemmin. Auttaapa näköjään hyperstimulaatiossakin :)
Lähde:

Aivan hurjan hieno saalis teillä! Jos saa kysyä, niin oletko minkä ikäinen ja onko siis kyseessä PGT-A testaus, vai muu?

Oikein paljon onnea alkionsiirtoon!

Aivan hurjan hieno saalis teillä! Jos saa kysyä, niin oletko minkä ikäinen ja onko siis kyseessä PGT-A testaus, vai muu?

Oikein paljon onnea alkionsiirtoon!

Kiitoksia, menkat täällä alkoikin niin melkoinen jännitys nyt päällä että nytkö se tapahtuu 😱 en ollut ajatellut että seuraavana päivänä tulosten kuulemisesta oltais jo tässä vaiheessa kun joka välissä on tottunut odottelemaan ja odottelemaan.

35-vuotias olen ja kyseessä PGT-M testaus. Pelkkien letrozolien avustamana on 2-vuotias tyttö ja hänelle tehty sikiötutkimus mutta haluttiin nyt toisen kohdalla jo alkioista seuloa geenivirhe pois.

Heippa,

Luin tuossa elokuun alussa tiedonjanoissani tämän viestiketjun läpi ja lopulta rohkaistuin itsekin rekisteröitymään tänne. Ensimmäisen viestin kirjoittaminen veikin sitten pidemmän aikaa, mutta nyt sen teen.

Viestiketjun lukemisen päätteeksi päällimmäisenä mielessä on kiitollisuus siitä, että tällaisia keskustelufoorumeita on olemassa, niin on mahdollista löytää vertaistukea tämän aiheen ääreltä. Kiitos siis kaikille teille omien kokemusten ja sen valtavan tiedonmäärän jakamisesta!

Ehkäpä pieni esittely on paikallaan. Kolme vuotta sitten aloitimme yrittämisen puolisoni kanssa, esikoinen haaveissa. Tänä aikana raskaustesti on vain kerran näyttänyt positiivista, joka lopulta paljastui "negatiiviseksi tuplapotiksi", yksi alkio kohdussa, toinen munanjohtimessa. Tämän hoidoksi riitti yksi metotreksaattipistos ja kuukaudessa hcg laski nollaan.

Lapsettomuushoitoihin hakeuduimme viime vuonna terveyskeskuksen kautta ja hoidot aloitettiin HUS:in Tilkassa viime marraskuussa. Syytä lapsettomuudelle ei ole löytynyt, verikokeiden arvot ovat viiterajojen sisällä, munanjohtimet ovat auki ja miehen siimahännät kunnossa. Oma ikä (37) on varmasti yksi syy lapsettomuuden taustalla.
11/2022-04/2023 välillä on kokeiltu hoitomuotona ovulaation induktiota ja inseminaatiota, joissa epäonnisesti ovulaatio osui sopivaan aikaikkunaan vain kerran. Huhtikuussa meiltä kysyttiin halukkuutta siirtyä ivf-jonoon, johon vastasimme myöntävästi.

Elokuun toisella viikolla kävimme ivf-hoidon suunnittelukäynnillä, jossa päädyttiin ensimmäinen hoitokierros toteutettavan lyhyellä kaavalla. Hoitojen aloitus vei vielä yhden kierron verran, sillä toisessa munasarjassa oli kysta, jonka poistuminen vei sen kuukauden.

Tällä viikolla hoidot ovat vihdoin alkaneet ja olen pistellyt nyt neljänä iltana Gonal F:ää 225 yksikköä, huomenna alkaa jarrupistokset Fyremadelilla ja torstaina on kontrolliultra tiedossa. Pistelyt on mennyt hyvin, huominen jarrupiikki jännittää jo etukäteen. Pistelyistä en ole sen kummemmin huomannut mitään oireita, paitsi eilen oli kovia kipuja hetkittäin munasarjojen kohdilla ja tänään valkovuoto oli kirkasta ja runsasta (tällaista ei ole ikinä ollut). Heti tietysti maalailin kauhukuvia mielessäni, että voiko ne munasolut nyt jo irrota vai onko tällaiset oireet ihan normaaleja?
Osaisiko joku myös kertoa, onko noilla pistoshoidoilla mitään positiivista vaikutusta kohdun limakalvon paksuuteen? Itsellä on nyt pari vuotta ollut äärimmäisen niukat tuhruttelukuukautiset ja luulen tämän myös olevan yksi syy lapsettomuuden takana, joten kaikki lisämillit lääkkein saavutettuna olisi toivottua.

Heippa,

Luin tuossa elokuun alussa tiedonjanoissani tämän viestiketjun läpi ja lopulta rohkaistuin itsekin rekisteröitymään tänne. Ensimmäisen viestin kirjoittaminen veikin sitten pidemmän aikaa, mutta nyt sen teen.

Viestiketjun lukemisen päätteeksi päällimmäisenä mielessä on kiitollisuus siitä, että tällaisia keskustelufoorumeita on olemassa, niin on mahdollista löytää vertaistukea tämän aiheen ääreltä. Kiitos siis kaikille teille omien kokemusten ja sen valtavan tiedonmäärän jakamisesta!

Ehkäpä pieni esittely on paikallaan. Kolme vuotta sitten aloitimme yrittämisen puolisoni kanssa, esikoinen haaveissa. Tänä aikana raskaustesti on vain kerran näyttänyt positiivista, joka lopulta paljastui "negatiiviseksi tuplapotiksi", yksi alkio kohdussa, toinen munanjohtimessa. Tämän hoidoksi riitti yksi metotreksaattipistos ja kuukaudessa hcg laski nollaan.

Lapsettomuushoitoihin hakeuduimme viime vuonna terveyskeskuksen kautta ja hoidot aloitettiin HUS:in Tilkassa viime marraskuussa. Syytä lapsettomuudelle ei ole löytynyt, verikokeiden arvot ovat viiterajojen sisällä, munanjohtimet ovat auki ja miehen siimahännät kunnossa. Oma ikä (37) on varmasti yksi syy lapsettomuuden taustalla.
11/2022-04/2023 välillä on kokeiltu hoitomuotona ovulaation induktiota ja inseminaatiota, joissa epäonnisesti ovulaatio osui sopivaan aikaikkunaan vain kerran. Huhtikuussa meiltä kysyttiin halukkuutta siirtyä ivf-jonoon, johon vastasimme myöntävästi.

Elokuun toisella viikolla kävimme ivf-hoidon suunnittelukäynnillä, jossa päädyttiin ensimmäinen hoitokierros toteutettavan lyhyellä kaavalla. Hoitojen aloitus vei vielä yhden kierron verran, sillä toisessa munasarjassa oli kysta, jonka poistuminen vei sen kuukauden.

Tällä viikolla hoidot ovat vihdoin alkaneet ja olen pistellyt nyt neljänä iltana Gonal F:ää 225 yksikköä, huomenna alkaa jarrupistokset Fyremadelilla ja torstaina on kontrolliultra tiedossa. Pistelyt on mennyt hyvin, huominen jarrupiikki jännittää jo etukäteen. Pistelyistä en ole sen kummemmin huomannut mitään oireita, paitsi eilen oli kovia kipuja hetkittäin munasarjojen kohdilla ja tänään valkovuoto oli kirkasta ja runsasta (tällaista ei ole ikinä ollut). Heti tietysti maalailin kauhukuvia mielessäni, että voiko ne munasolut nyt jo irrota vai onko tällaiset oireet ihan normaaleja?
Osaisiko joku myös kertoa, onko noilla pistoshoidoilla mitään positiivista vaikutusta kohdun limakalvon paksuuteen? Itsellä on nyt pari vuotta ollut äärimmäisen niukat tuhruttelukuukautiset ja luulen tämän myös olevan yksi syy lapsettomuuden takana, joten kaikki lisämillit lääkkein saavutettuna olisi toivottua.

Ovulaatiolimoja ja -oireita tulee kyllä runsaasti ja ajoissa noilla lääkkeillä, mutta harvoin munasolut ehtii karkaamaan :) Ja kyllä ne paksuntavat limakalvoa hyvin, mulla yleensä luomuna n. 6mm limakalvo mutta gonalilla tuli yli 10mm (en muista tarkalleen) ivf kierrossa.
Tsemppiä hoitoihin ja plussaonnea ❤️

Onko kukaan kulkenut kauempaa Hussiin hoitoihin ja onko kokemusta saako kelasta matkakorvauksen täysmääräisesti lentokoneella matkustaessa? Matkakorvaus lappuun kuulemma Hussilta merkkaavat jos tulee lentokoneella mutta maksaako kela kumminkin korvauksen sitten esim. Junalipun mukaan.

Takaisin