IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kuinka olet voinut punktion jälkeen?

Itselläni viimeksi oli tosi rankkaa se toipuminen. Ensi viikolla alkaa pistelyt, ja jännittää jo etukäteen nämä tulevat viikot - etenkin kun valmistautuminen ja jaksaminen on koetuksella jo ennen kasvatuksen aloitusta synarelan aiheuttamien univaikeuksien vuoksi 🫣
Tsemppiä!🌈 Itselläni Synarelan haitat katosivat aika nopeasti pistosten aloituksen jälkeen. Ja vaikka tuli uudet oireet, eivät olleet niin pahoja kuin Synarelan.

Moikka! Hyppään mukaan keskusteluun. Meillä on takana kaksi IVF-hoitokierrosta julkisella. Näistä on tuloksena yksi terve lapsi ja kaksi keskenmenoa. Nyt ollaan lähdössä kolmanteen IVF-hoitoon toinen lapsi toiveena, tällä kertaa yksityiselle, kun 40 v. tuli mulla täyteen.

Jännittää kovasti hoidot, vaikka niistä onkin jo kokemusta. Nyt suunniteltiin lyhyt kaava ja jännittää miten saan työt ja hoidot yhdistettyä, niin ettei tarvitsisi kertoa kenellekään hoidoista töissä. Miten te muut olette tästä selvinneet? Kuinka paljon aikaisemmin lyhyessä kaavassa saa tietää punktiopäivän?

Mulla alkoi torstaina uusi pas-kierto. Olin pe-iltana apteekissa hakemassa estrogeenilääkettä, kun edellinen pakkaus loppui, niin lääkäri olikin unohtanut uusia reseptin. Tilanne saatiin kuitenkin onneksi korjattua, kun klinikka on auki lauantaisin. Hetken aikaa jännitin, että miten tässä nyt käy.

Ultra varattu ma 25.9., jolloin katsotaan limakalvo ja sovitaan siirto. Kuun vaihteeseen menee, kun meillä 5- ja 6-päiväisiä pakkasessa.

Tsemppiä kaikille, joilla hoidot meneillään tai alkamassa. Onko muita, joilla suunnilleen sama aikataulu, kuin meillä?

Heii. Määki liityn mukaan keskusteluun. Oon tätä ketjua lukenut jo pidemmän aikaa🙈 Ensimmäinen ivf-hoito tulossa tämän vuoden puolella. Meillä lapsettomuutta takana n. 2 vuotta. Inssit tehty tuloksettomana. Syy miehen siittiöissä. Samaa mietin mitä Anselmiina_ mietein myös jos esimiehelle asiasta sanoisin kun voi tulla varmaan aika äkillisiäkin poissaoloja? 🤔 esimies on mulla aivan ihana joten sen puolesta ei jännitä kertominen.

Tsemppiä!🌈 Itselläni Synarelan haitat katosivat aika nopeasti pistosten aloituksen jälkeen. Ja vaikka tuli uudet oireet, eivät olleet niin pahoja kuin Synarelan.
Kiitos ✨ odotan jo sitä hetkeä kun ensimmäiset gonalit pistetty niin pääsee näistä vaihdevuosista 🤣 ainakin saa useamman yön unta alle ennen kun munikset siinä koossa että ne taas oma juttunsa. Melatoniini on ollut kyllä mulle jonkinlainen apu uniongelmiin verraten edelliseen kertaan, kun en vielä sitä tajunnut käyttää.

@Miimu_ itse olen kertonut hoidoista esimiehelle ja saanut todella paljon tukea. Työnantajani kehuu itseään arvomaailmallaan ja ainakin nykyisen esimiehen kanssa yrityksen arvot ovat toteutuneet myös minun tilanteeni kohdalla. On paljon helpompaa itsellä kun ei tarvitse valehdella millään omituisella syillä poissaoloja ja saa jopa tukea ja helpotusta töihin kun on erityisen raskas tilanne hoidoissa.

Heii. Määki liityn mukaan keskusteluun. Oon tätä ketjua lukenut jo pidemmän aikaa🙈 Ensimmäinen ivf-hoito tulossa tämän vuoden puolella. Meillä lapsettomuutta takana n. 2 vuotta. Inssit tehty tuloksettomana. Syy miehen siittiöissä. Samaa mietin mitä Anselmiina_ mietein myös jos esimiehelle asiasta sanoisin kun voi tulla varmaan aika äkillisiäkin poissaoloja? 🤔 esimies on mulla aivan ihana joten sen puolesta ei jännitä kertominen.

Mä kerroin entiselle esinaiselle ja päätin myös uuden kanssa ottaa saman, avoimen asenteen. No hän olikin itse käynyt ivf-hoidot läpi eli oon aina saanut töihin näistä tuen. Oon käyttänyt säästövapaita ja liukumaa, joskus esim. junamatkalla klinikalle alkionsiirtoon osallistunut koulutuksiin jne. Hyvin mennyt sopimiset.

Mulla alkoi torstaina uusi pas-kierto. Olin pe-iltana apteekissa hakemassa estrogeenilääkettä, kun edellinen pakkaus loppui, niin lääkäri olikin unohtanut uusia reseptin. Tilanne saatiin kuitenkin onneksi korjattua, kun klinikka on auki lauantaisin. Hetken aikaa jännitin, että miten tässä nyt käy.

Ultra varattu ma 25.9., jolloin katsotaan limakalvo ja sovitaan siirto. Kuun vaihteeseen menee, kun meillä 5- ja 6-päiväisiä pakkasessa.

Tsemppiä kaikille, joilla hoidot meneillään tai alkamassa. Onko muita, joilla suunnilleen sama aikataulu, kuin meillä?

Mulla kp22, tehdään seuraavaan kiertoon pas. Tällä hetkellä näyttäisi kp14 olevan 6.10., mutta tehdään letroilla tuettuna niin ne ovat aikaistaneet ovista.

Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista esihenkilölle kertomisesta 🙂 Ehkäpä minäkin kerään rohkeutta ja kerron avoimesti hoidoista ja niihin liittyvistä poissaoloista. Mitä teillä on muuten lukenut diagnoosina sairauslomatodistuksessa?

Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista esihenkilölle kertomisesta 🙂 Ehkäpä minäkin kerään rohkeutta ja kerron avoimesti hoidoista ja niihin liittyvistä poissaoloista. Mitä teillä on muuten lukenut diagnoosina sairauslomatodistuksessa?
Minäkin kerroin, koska omalla alallani poissaololle tarvitaan aina sijainen. En pysty siis itsekään joustamaan työajassani. Ainut mikä on jälkikäteen häirinnyt, on ollut esimiehen tietynlainen uteliaisuus.

Sairauslomatodistuksessa oli suoraan koodi miehestä johtuva hedelmättömyys (HUS). Meillä hoidot eivät kuulu TESin piiriin, joten en edes yrittänyt. Ihmettelen kyllä, miten tarkka koodi punktiosta laitettiin.

tusta tainnut toimittaa vaikka sen sain. Puolikkaan päivän sairaalakäyntejä olen ollut pois joko saldoista tai sitten ”sairaslomalla” jota en ole edes mihinkään kirjannut. Usein myös matkalla tehnyt töitä eli jonkun koulutuksen tai palaverin kuunnellut tai soitellut alaisteni kuulumiset, mikä on osa työtäni. Olen ollut samassa paikassa töissä 8 vuotta ja tuurannut lukemattomat isyysvapaat, järjestellyt osittaiset hoitovapaat ja äitiyslomat ja tuurannut lasten sairauslomista johtuvat poissaolot. Tuuratkoot joku minua sen pari välttämätöntä hommaa tänä aikana kun yritän itse sitä lasta valmistaa.
Minä en punktiosta tainnut toimittaa vaikka sen sain enkä muista mitä siinä luki. Puolikkaan päivän sairaalakäyntejä olen ollut pois joko saldoista tai sitten ”sairaslomalla” jota en ole edes mihinkään kirjannut. Usein myös matkalla tehnyt töitä eli jonkun koulutuksen tai palaverin kuunnellut tai soitellut alaisteni kuulumiset, mikä on osa työtäni. Olen ollut samassa paikassa töissä 8 vuotta ja tuurannut lukemattomat isyysvapaat, järjestellyt osittaiset hoitovapaat ja äitiyslomat ja tuurannut lasten sairauslomista johtuvat poissaolot. Tuuratkoot joku minua sen pari välttämätöntä hommaa tänä aikana kun yritän itse sitä lasta valmistaa.
En tiedä miten kommenttini tuli lainaukseen mutta tuolla se nyt on 🤣 Ja epäilen että jos tulisi pidempi sairasloma missä lukisi virallinen syy, niin meidän palkanlaskenta kyllä ei sitten sitä palkkaa maksaisi. Olen siis pelannut tässä sen puolesta että sen palkan saan. Käytännössä kuitenkin itse teen valtaosan työstäni, asiantuntitöissä loppujen lopuksi, sairasloman jälkeen niin en halua jäädä ilman palkkaa.

Meillä on viikon päästä tiistaina (pakaste) alkion siirto, lääkkeellinen kierto menossa ☺️ päästään jännittelemään aika samoja aikoja!
Tsemppiä kaikille! ❤️

Kiitos vastauksista, ihanaa että ootte saanut tukea esimiehiltänne!❤️ Uskon että asiasta kerron sitten lähempänä kun hoidot alkavat ”kunnolla”
Minä kerroin myös esimiehelleni asiasta, kun siirryttiin kevyistä hoidoista (ovulaation induktio ja inseminaatiot) ivf:ään. Helpotti itseä kun pystyi puhumaan avoimesti, että mistä kyse ja miksi poissaoloja tuli ☺️ esimies oli tosi ymmärtäväinen ❤️

Minä kerroin myös esimiehelleni asiasta, kun siirryttiin kevyistä hoidoista (ovulaation induktio ja inseminaatiot) ivf:ään. Helpotti itseä kun pystyi puhumaan avoimesti, että mistä kyse ja miksi poissaoloja tuli ☺️ esimies oli tosi ymmärtäväinen ❤️
Uskon kans et helpottaa omaakin oloa kun ei tarvi salailla miksi poissaoloja tulee! Kiitos sullekkin vastauksesta❤️

Osaako kukaan sanoa kuinka isoja piikkejä gonal f ja Ganirelix on? Onko ne semmosia ”kynä” mallisia? Semmosia insuliini kynän kaltaisia? 😁 Jännittää jo valmiiks tulevat pistokset.. 🫣

Gonal f on sellanen kynä, ja minusta pieni piikki, että hyvin helposti sillä sai pistettyä, ainakin oman kokemuksen mukaan 😊 ganirelix taas on sellanen kerta-annoksellinen ruisku, että siinä ei annosta tarvii ite asettaa. Tai en tiedä onko muun mallisia, itellä tuollainen oli. Pistämisestä tuli minulle pientä kihelmöintiä iholle hetkeksi, mutta muuten ei mitään. Sanoisin että gonal f on näistä ainakin itestä ”miellyttävämpi” pistää 🙈 mutta kumpikaan ei paha lainkaan!
Itteekin jännitti ennen pistoksia, mutta hyvin menivät. Hyvin ne sinullakin varmasti sujuu, tsemppiä! ❤️

Täältä myös pahoittelut, ja voimia @Alkuaine. 🧡

Onkos teillä kokemuksia, kuinka kauan menee yleensä, että kuukautiskierto palautuu punktion jälkeen, ellei tuoresiirtoa tehdä? Eli kuinka nopeasti tulee ns. lääkekuukautiset, ja miten seuraava luonnollinen kierto - onko esim. ollut viivettä verrattuna normaaliin? Mietityttää, milloin voisi mahdollisesti olla PAS.
Moi. Olen tässä mietiskellyt ihan samaa! Tuoresiirtoa ei tehty ja mulla alkoi menkat 6 päivää punktion jälkeen ja nyt sitten jännityksellä odottelen, kuinka pitkä tämä kierto on. Normaalikierroissa ovulaatio on tullut kierron päivinä 12-16, nyt menossa kp 17. Ovulaatiota olen yrittänyt tikutella nyt viitisen päivää, mutta tikuissa näkyy joka päivä vain hyvin haalea viiva. Normaalikierroissa mulla myös rinnat kipeytyvät heti ovulaation jälkeen mutta nyt ei mitään tuntemuksia. Saa nähdä, kuinka pitkä tämä kierto on.. vähän hirvittää ajatella, että PAS tehdään seuraavassa kierrossa luonnolliseen kiertoon, kun nyt vaikuttaa siltä, että ainakin tämä kierto on jokseenkin epätavallinen.

Moi. Olen tässä mietiskellyt ihan samaa! Tuoresiirtoa ei tehty ja mulla alkoi menkat 6 päivää punktion jälkeen ja nyt sitten jännityksellä odottelen, kuinka pitkä tämä kierto on. Normaalikierroissa ovulaatio on tullut kierron päivinä 12-16, nyt menossa kp 17. Ovulaatiota olen yrittänyt tikutella nyt viitisen päivää, mutta tikuissa näkyy joka päivä vain hyvin haalea viiva. Normaalikierroissa mulla myös rinnat kipeytyvät heti ovulaation jälkeen mutta nyt ei mitään tuntemuksia. Saa nähdä, kuinka pitkä tämä kierto on.. vähän hirvittää ajatella, että PAS tehdään seuraavassa kierrossa luonnolliseen kiertoon, kun nyt vaikuttaa siltä, että ainakin tämä kierto on jokseenkin epätavallinen.
Mulla punktiosta seuraava kierto venyi 42 päiväiseksi, normaalisti kierto 30 päivää. Ovulaatiotestit oli myös hyvin hailakoita ja lopetin testailun, kun testit ei lähtenyt normaalista tummumaan. Punktiosta seuraava kierto usein saattaa olla anovularinen ja venyä pidemmäksi.

Mulla sitä seuraava kierto oli jo normaali 30 päivää ja ovulaatiokin tuli tavalliseen aikaan 😊 tsemppiä ja kärsivällisyyttä! Tuleeko sulla PAS kiertoon Letrozol vai tehdäänkö täysin luonnolliseen kiertoon?

Takaisin