Moikka! Oon seurannut tätä keskustelua aina välillä vuoden verran vertaistueksi ja nyt tuli asia, josta haluaisin kysyä onko kellään antaa vinkkejä. Onko kukaan käynyt Tampereella ERA-tutkimuksessa tai vastaavassa ja mitä klinikkaa ja tutkimusta suosittelisitte kohdun aikaikkunan tutkimiseksi?
Me kärsitään sekundaarisesta lapsettomuudesta, sillä kahden kohdunulkoisen raskauden myötä mulla ei oo enää munatorvia. Näiden ku-raskauksien välissä ollaan kuitenkin saatu onneksi onnistunut raskaus ja esikoinen aukiolotutkimuskierrosta. Toisen ku:n jälkeen lähdettiinkin sitten isompiin hoitoihin. Alkioita saatiin mahtavat 14 pakkaseen, mutta sitten alkoikin ongelmat. Mulle on siirretty näistä jo yhdeksän eikä raskautta ole alkanut. Yhdestä ainoasta kierrosta testi edes kävi pari päivää haalealla positiivisella ja tuolloin positiivinen ovistesti oli tullut vasta myöhään illalla (vaikka TAYS kehottaa tekemään testin 12-16 välillä). Tämä siirto siis tehtiin periaatteessa hieman muita siirtoja aikaisemmin, sillä jos en olisi illalla testannut, niin posi olisi tullut vasta seuraavana päivänä. Nytkin mulla on kyydissä jopa kaksi alkiota, mutta tiedän jo nyt pp4 kropastani, ettei nämäkään edes yritä tarttua. Kilpirauhasen arvoja alennettiin tähän siirtoon sekä itse nostin ferritiinin 100 paikkeille kevään ja kesän tauon aikana. Tähän kiertoon oli myös paljon lääkkeitä tueksi, vaikka luonnolliseen kiertoon kaikki siirrot tehtykin ja lääkärit haluaa sillä tiellä kuulemma pysyä, kun mun kierto on niin säännöllinen. Mutta tosiaan tuo aikatauluikkuna kiinnostaa ja mietityttää, vaikka kuulemma tosi harvinaista, että menisi noin päin, että alkio jouduttaisiin siirtään etuajassa. Toki voivathan alkiotkin olla viallisia, kun ikää mulla alkuvuodesta jo 39. Mutta kiitollisena ottaisin vastaan vinkkejä aikatauluikkunatutkimuksista, jos jollakulla on semmosesta jotain vinkata
Ja että mille yksityiselle Tampereella kannattaisi suunnata.