IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Aa okei, kiitos tästä tiedosta, taas viisaampi :folded: Tollaseen en ite ollutkaan törmänny tai sit on vaan mennyt hyvin ohi. Toki sen tiesin, että niissä on eroa ja toinen toimii paremmin mutta että annostuskin on eri sitten kumpaa käyttää.

Tää palsta on kyllä niin mainio ja aina oppii uutta. Iso kiitos!!

Hei,
Taustalta huutelua.
Odottelujen ja parin lykkäyksen jälkeen viimeinkin tästä kierrosta aloitettu pistelyt viime viikon maanantaina kp2. Gonal-f pari ekaa päivää 225 ja sitten 150. Fyremadel aloitettu kp6.
Seurantaultra kp8.
Siellä näkyi seuraavaa:
oik: 11 mm (1 kpl) 9-10mm (10 kpl) 6-8 mm (8 kpl), alle 6 mm (14 kpl). Vas: 13 mm (1 kpl), 11 mm (2 kpl), 9-10 mm (11 kpl), 6-8 mm (15 kpl), alle 6 mm (13 kpl). Endometrium 10 mm.

Ivf:n syy alkiodiagnostiikka suvussa esiintyvän geenivirheen vuoksi.
Onko täällä muita joilla pcos-tyyppiset munasarjat? Melko hurjalta tuntuu nuo määrät, voikohan hyperiltä ees välttyä 😬 perjantaina uusi ultra kp12 ja toiveissa olisi että maanantaina olisi punktio kp15.

Hei,
Taustalta huutelua.
Odottelujen ja parin lykkäyksen jälkeen viimeinkin tästä kierrosta aloitettu pistelyt viime viikon maanantaina kp2. Gonal-f pari ekaa päivää 225 ja sitten 150. Fyremadel aloitettu kp6.
Seurantaultra kp8.
Siellä näkyi seuraavaa:
oik: 11 mm (1 kpl) 9-10mm (10 kpl) 6-8 mm (8 kpl), alle 6 mm (14 kpl). Vas: 13 mm (1 kpl), 11 mm (2 kpl), 9-10 mm (11 kpl), 6-8 mm (15 kpl), alle 6 mm (13 kpl). Endometrium 10 mm.

Ivf:n syy alkiodiagnostiikka suvussa esiintyvän geenivirheen vuoksi.
Onko täällä muita joilla pcos-tyyppiset munasarjat? Melko hurjalta tuntuu nuo määrät, voikohan hyperiltä ees välttyä 😬 perjantaina uusi ultra kp12 ja toiveissa olisi että maanantaina olisi punktio kp15.
En tiedä voiko välttyä mutta pienillä oireilla voi päästä. Pientä liikuntaa ja itse join oshee ja muita urheilujuomia veden lisäksi useamman pullon päivässä. Lepäsin pahoinvoinnin vuoksi yhden päivän ja heti alkoi hyper oireet puskea, mutta luistelemassa kun kävi helpotti heti oireet. Kerättyjä ei edes laskettu punktiossa vain kypsät laskettiin.

Moikka! Oon seurannut tätä keskustelua aina välillä vuoden verran vertaistueksi ja nyt tuli asia, josta haluaisin kysyä onko kellään antaa vinkkejä. Onko kukaan käynyt Tampereella ERA-tutkimuksessa tai vastaavassa ja mitä klinikkaa ja tutkimusta suosittelisitte kohdun aikaikkunan tutkimiseksi?

Me kärsitään sekundaarisesta lapsettomuudesta, sillä kahden kohdunulkoisen raskauden myötä mulla ei oo enää munatorvia. Näiden ku-raskauksien välissä ollaan kuitenkin saatu onneksi onnistunut raskaus ja esikoinen aukiolotutkimuskierrosta. Toisen ku:n jälkeen lähdettiinkin sitten isompiin hoitoihin. Alkioita saatiin mahtavat 14 pakkaseen, mutta sitten alkoikin ongelmat. Mulle on siirretty näistä jo yhdeksän eikä raskautta ole alkanut. Yhdestä ainoasta kierrosta testi edes kävi pari päivää haalealla positiivisella ja tuolloin positiivinen ovistesti oli tullut vasta myöhään illalla (vaikka TAYS kehottaa tekemään testin 12-16 välillä). Tämä siirto siis tehtiin periaatteessa hieman muita siirtoja aikaisemmin, sillä jos en olisi illalla testannut, niin posi olisi tullut vasta seuraavana päivänä. Nytkin mulla on kyydissä jopa kaksi alkiota, mutta tiedän jo nyt pp4 kropastani, ettei nämäkään edes yritä tarttua. Kilpirauhasen arvoja alennettiin tähän siirtoon sekä itse nostin ferritiinin 100 paikkeille kevään ja kesän tauon aikana. Tähän kiertoon oli myös paljon lääkkeitä tueksi, vaikka luonnolliseen kiertoon kaikki siirrot tehtykin ja lääkärit haluaa sillä tiellä kuulemma pysyä, kun mun kierto on niin säännöllinen. Mutta tosiaan tuo aikatauluikkuna kiinnostaa ja mietityttää, vaikka kuulemma tosi harvinaista, että menisi noin päin, että alkio jouduttaisiin siirtään etuajassa. Toki voivathan alkiotkin olla viallisia, kun ikää mulla alkuvuodesta jo 39. Mutta kiitollisena ottaisin vastaan vinkkejä aikatauluikkunatutkimuksista, jos jollakulla on semmosesta jotain vinkata🙏🏼 Ja että mille yksityiselle Tampereella kannattaisi suunnata.

Muokattu viimeksi:
Ootteko muuten tuntenu jotenkin huonommuutta tai paremmuutta sillä, miten pistelyt menee? Tuijotin sitä neulaa perjantaina kauan ja totesin, että en vaan pysty ite pistämään. Onneks mies sitten pisti, ja ite vaan painoin lääkkeen kynästä ja poistin kynän. Eihän se pisto tuntunut edes pistämiseltä, mutta tuntui vaan liian väärältä tökätä itseään neulalla! Nyt pistoksen laitto tuntuu siis super nopealta, kun mies auttaa, mutta silti tuntuu, kuin olisin jotenkin epäonnistunut, kun en saa tehtyä tätä yksin. Miten te hoidatte pistelyt ja koette siitä jotain tunteita?
Ennen pistosten aloitusta käteni hikosivat jo pelkästä ajatuksesta pistää mahanahkaani jotain ja olin aivan kauhuissani! ”Jarrupiikki” pistettiin minulle oman paikkakunnan neuvolassa, en vain pysynyt sitä pistämään. Sitten myöhemmin, kun päivittäiset Menopur-pistokset alkoivat, oli vaan pakko itse alkaa pistämään. Onneksi tutkimusten yhteydessä pistäminen käytiin läpi ja hoitohenkilökunnan valvonnassa ensimmäinen pistos tehtiinkin. Noh, kädet hikosivat edelleen aivan järkyttävästi ja oikeastaan näin joka ikisellä kerralla tuon jälkeenkin. Oli kauheaa kyllä alussa, inhoan neuloja. Mieheni on reissutöissä, joten ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pistää itse. Loppuajasta kuitenkin tuntui ennemminkin siltä, etten halua kenenkään muun pistävän ja tuntui kuin olisin sitä pelännyt jopa enemmän 😅 en tiedä mistä moinen. Ehkä siihen vain lopulta tottui. Ikuisesti tulen varmasti muistamaan tuon lääkkeen hajun! 😂

Tsemppiä hoitoihin! Ota ihmeessä apu vastaan hyvillä mielin, jos se tekee pistoksista helpompia sietää! :)

Meillä tällä hetkellä pp9 menossa pas jälkeen. Tässä siirrettiin kolmen päivän ikäinen alkio. Tuoresiirrosta aiemmin ei valitettavasti tullut tulosta. Malttamattomana tein tänään testin ja haalea plussa sieltä tuli kuin tulikin! Olin jo toiveista luopunut, kun kaikenlaiset tuntemukset tuntuivat vähenneen. Toivotaan, että viiva siitä vahvistuu!

Kiitos tsempeistä!
Ja @Tippendii onnea ja tarrasukkia matkaan! Meillä kävi niin, että mies tuli 5. pistospäivänä niin myöhään reissusta, että oli pakko pistää itse. Ja se meni tosi helposti! Luulen, että auttoi se, että oli jo neljä päivää takana. Tiesin, ettei se tunnu juuri miltään. Nyt olenkin pistänyt kaikki siitä lähtien yksin ja kertaalleen jopa kaksi piikkiä kerralla ampullin vaihdon yhteydessä. Peikko siis lähtenyt hommasta pois! Viimeinen pistospäivä tänään, huomenna punktionajoitusultra 😮 olo on jo tosi turvonnut ja tärinä kävellessä tuntuu alavatsassa.

@Almagirl kiitos, toivotaan parasta! :)

Hienoa, että pistoshommat lähtivät sujumaan. Eihän ne onneksi ikuisuuksia kestä, sinullakin jo ihan loppusuoralla! :) samat fiilikset oli minulla muuten tuossa vaiheessa, tosi turvonnut olo. Välttelin farkkuja ennen punktiota ja jonkin aikaa sen jälkeen, kun tuntuivat niin tympeältä vatsaa vasten. Punktion jälkeen meni itsellä muistaakseni reilu viikko, että turvotus ym tuntemukset lähtivät. Selvisin aika vähillä kivuilla kuitenkin, eikä lääkettä kipuihin tarvinnut ottaa kuin yksi koko aikana kotona toipuessa.

Jännä päivä teillä huomenna! Toivon, että ”saalista” on kertynyt sielläkin hyvin. :)

Moikka! Oon seurannut tätä keskustelua aina välillä vuoden verran vertaistueksi ja nyt tuli asia, josta haluaisin kysyä onko kellään antaa vinkkejä. Onko kukaan käynyt Tampereella ERA-tutkimuksessa tai vastaavassa ja mitä klinikkaa ja tutkimusta suosittelisitte kohdun aikaikkunan tutkimiseksi?

Me kärsitään sekundaarisesta lapsettomuudesta, sillä kahden kohdunulkoisen raskauden myötä mulla ei oo enää munatorvia. Näiden ku-raskauksien välissä ollaan kuitenkin saatu onneksi onnistunut raskaus ja esikoinen aukiolotutkimuskierrosta. Toisen ku:n jälkeen lähdettiinkin sitten isompiin hoitoihin. Alkioita saatiin mahtavat 14 pakkaseen, mutta sitten alkoikin ongelmat. Mulle on siirretty näistä jo yhdeksän eikä raskautta ole alkanut. Yhdestä ainoasta kierrosta testi edes kävi pari päivää haalealla positiivisella ja tuolloin positiivinen ovistesti oli tullut vasta myöhään illalla (vaikka TAYS kehottaa tekemään testin 12-16 välillä). Tämä siirto siis tehtiin periaatteessa hieman muita siirtoja aikaisemmin, sillä jos en olisi illalla testannut, niin posi olisi tullut vasta seuraavana päivänä. Nytkin mulla on kyydissä jopa kaksi alkiota, mutta tiedän jo nyt pp4 kropastani, ettei nämäkään edes yritä tarttua. Kilpirauhasen arvoja alennettiin tähän siirtoon sekä itse nostin ferritiinin 100 paikkeille kevään ja kesän tauon aikana. Tähän kiertoon oli myös paljon lääkkeitä tueksi, vaikka luonnolliseen kiertoon kaikki siirrot tehtykin ja lääkärit haluaa sillä tiellä kuulemma pysyä, kun mun kierto on niin säännöllinen. Mutta tosiaan tuo aikatauluikkuna kiinnostaa ja mietityttää, vaikka kuulemma tosi harvinaista, että menisi noin päin, että alkio jouduttaisiin siirtään etuajassa. Toki voivathan alkiotkin olla viallisia, kun ikää mulla alkuvuodesta jo 39. Mutta kiitollisena ottaisin vastaan vinkkejä aikatauluikkunatutkimuksista, jos jollakulla on semmosesta jotain vinkata🙏🏼 Ja että mille yksityiselle Tampereella kannattaisi suunnata.

Toimiiko Dextra Tampereella? Suositan sitä, ja myös harkitsemaan junamatkaa Helsinkiin, jos ei toimintaa Tampereella. Sain sieltä avun, ja heti testiä seuraavasta kierrosta tärppäsi. Aikaikkuna oli poikkeuksellinen minulla.

Toimiiko Dextra Tampereella? Suositan sitä, ja myös harkitsemaan junamatkaa Helsinkiin, jos ei toimintaa Tampereella. Sain sieltä avun, ja heti testiä seuraavasta kierrosta tärppäsi. Aikaikkuna oli poikkeuksellinen minulla.
Kiitos vastauksesta!🙏🏼 Yritin tuota tutkia ja luultavasti ei toimi Tampereella, mutta eipä tuon testin takia Helsinkiin lähteminen tosiaan lainkaan mahdotonta oo. Mahtavaa, että sait avun ja löyty syy ja heti tärppäsi!

Wuhuu! Punktio varattu keskiviikolle! Oli jo neljä yli 20mm follikkelia (suurin 27mm), joten järkevää on kerätä kohtapuolin jo. Yhteensä laskin omakannasta, että 16 follikkelia löytyi, pari pienintä 12mm ja 13 mm, muuten aikalailla 17-18mm ja ylöspäin. Tänään illalla Ovitrelle ja huomenna ajellaan Helsinkiin 🤩

Huh, punktio viimein tehty 🙂
Onneksi ei kovin kivuliaalta tuntunut, koska keräyksessä meni kauan.
29 kypsää munasolua saatiin, lähtötiedot oli 16+22.
Seuraavaksi jännätä 5 viikkoa monta tervettä alkiota jää pakkaseen.
Ja kovaa nesteytystä jotta ei hyperi tulis.
Klinikalla laitettiin heti aluksi tippa, jotta saa heti ennen toimenpidettäkin nestettä ja irrotuspiikkinä oli gonapeptyl hillitsemässä myös.

Huh, punktio viimein tehty 🙂
Onneksi ei kovin kivuliaalta tuntunut, koska keräyksessä meni kauan.
29 kypsää munasolua saatiin, lähtötiedot oli 16+22.
Seuraavaksi jännätä 5 viikkoa monta tervettä alkiota jää pakkaseen.
Ja kovaa nesteytystä jotta ei hyperi tulis.
Klinikalla laitettiin heti aluksi tippa, jotta saa heti ennen toimenpidettäkin nestettä ja irrotuspiikkinä oli gonapeptyl hillitsemässä myös.
Jestas mikä määrä munasoluja!

Meillä tänään punktio, vikassa kontrolliultrassa laskettiin toisella puolella 10 ja toisella 6, mutta hyvin erikokoisia. Olikin iloinen yllätys kun tänään punktiossa saaliina oli 12 munasolua. Toki näissä varmasti iän puolesta katoa, jännittää huomenna kuulla väliaikatietoja moniko hedelmöittynyt. Keskiviikolle varattu jo tuoresiirto.

Jestas mikä määrä munasoluja!

Meillä tänään punktio, vikassa kontrolliultrassa laskettiin toisella puolella 10 ja toisella 6, mutta hyvin erikokoisia. Olikin iloinen yllätys kun tänään punktiossa saaliina oli 12 munasolua. Toki näissä varmasti iän puolesta katoa, jännittää huomenna kuulla väliaikatietoja moniko hedelmöittynyt. Keskiviikolle varattu jo tuoresiirto.
Toivotaan parasta ja onnistunutta lopputulosta Kisu_Liinu @Livie 😊🙏

Onko täöllä ketään kuka olisi hoidoissa päijät-hämeen keskussairaalalla? Onkohan sinne muuttunut sähköposti osoite nyt kun tuli sote ym. Itsellä siis phhyky.fi loppuinen osoite, niin mietin onko vielä käytössä. Tai voiko asioita enää hoitaa sähköpostin välityksellä?

Onko täöllä ketään kuka olisi hoidoissa päijät-hämeen keskussairaalalla? Onkohan sinne muuttunut sähköposti osoite nyt kun tuli sote ym. Itsellä siis phhyky.fi loppuinen osoite, niin mietin onko vielä käytössä. Tai voiko asioita enää hoitaa sähköpostin välityksellä?
Asioita ei voi enää hoitaa sähköpostin välityksellä. Soittaisin naisten tautien polille ja se nauha kertoo eri numerot mistä painaa joissa on oma lapsettomuushoitajalle tai sitten kätilölle jos kaipaa konsultaatiota. Sähköpostiosoitteet on myös muuttaneet muotoaan Soten myötä.

Takaisin