IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Avattiinko tätä asiaa sulle enempää, että miksi päättivät näin tai että miksi Gonapeptyl on hyperriskissä parempi vaihtoehto? Vähä nyt jännittää pistää tuo Ovitrelle 😬
gonapeptylissö ei ole raskaushormoneita ja se on siksi minullakin ollut käytössä. Raskaus myös hormoneineen lisää hyper stimulaation ongelmia.

Avattiinko tätä asiaa sulle enempää, että miksi päättivät näin tai että miksi Gonapeptyl on hyperriskissä parempi vaihtoehto? Vähä nyt jännittää pistää tuo Ovitrelle 😬
Lääkäri selitti sen jotenkin niin, että kun Ovitrellessa on sitä Hcg:tä niin se on rajumpi munasarjoille ja saattaa edesauttaa hyperiä. Gonapeptyl ei ole niin raju lääke.

Hei,

Uusi ryhmäläinen täälläkin, kokemuksia ja vertaistukea hakemassa!

Ikää tulee vuoden lopussa 41v., miehellä 45v. Yritystä 03/2022 alusta, hakeuduttiin hoitoihin aika pian ja alkusyksystä saatiin julkisella 3 inseminaatiohoitoa. Kaikki arvot hyvät. Siirryttiin yksityiselle v. 2023 alkupuolella, nyt kaksi punktiota takana ja surkeat tulokset. Ekasta (Zumenon, Menopur) 3 munasolua joista 2 hedelmöittyi, toisesta (Zumenon, Synarela, Menopur) 2 munasolua joista molemmat hedelmöittyi. Kummallakaan kerralla ei ole päästy siirtoon saakka, viljelty 5./6.päivään saakka, tässä toisessa yksi kehittyi blastoksi mutta ulkosolumassa ei ollut biologien mukaan riittävä kiinnittymiseen.

Pettynyt olo, ja vihainenkin, kun tuntuu että tämä on lääkäreiden puolesta jonkinnäköistä arvausleikkiä. Rahaa mennyt hoitoihin tällä hetkellä noin kymppitonnin verran. Ja ikä painaa päälle. Toivottavasti tämä muuttuu taas toivoksi!

Kiinnostaisi, onko kellään kokemuksia pitkästä Clomifen-hoidosta? Sitä meille varmaan seuraavaksi ehdotellaan 🤔

Lisään vielä, että kierto säännöllinen, aina tasan 25 päivää ja ovulaatiotesti aina plussalla 12/13 pvä. Myös hoitojen välissä.
Minulle clomifen oli se toimiva hoito, 41-vuotiaana. Siitä eka pas toi plussan (clomifenin kanssa ei voi tehdä tuoresiirtoja). Sitä ennen menopur joka sai aikaan aivan liian suuren vasteen (ekassa punktiossa yli 30 follia). Clomifen vaihdettiin siis vasteen pienentämiseksi ja laadun parantamiseksi. Samaten otettiin käyttöön metformin parantamaan aineenvaihduntaa. En siis tiedä muutoin tästä kun että odotettu vaste on yleensä pienempi kuin tuon menopurin kanssa mutta onhan tuo myös pitkään käytössä ollut hoitomuoto.

Hei! Onko täällä henkilöitä, jotka ovat kärsineet Zumenonin aiheuttamasta päänsärystä? Onko tullut joka kerta? Mulla tuli ensimmäisessä PAS-hoidossa hirveä päänsärky Zumenonista, mutta nyt ei ollenkaan... 🤔

Mitä Q10-valmistetta oot syönyt ja minkälaisella annostuksella?
Olen syönyt pharma nordin, Tölösen ja Yliopiston apteekin omaa (mies osti aina tätä koska on tarkan markan mies :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Halvin valmiste näistä siis.) Ennen stimuja 200mg päivässä ja sitten ylläpidolla siirtoihin 100mg/pvä kun koitti raskautua. Meijän lapsettomuuslääkäri antoi OK:n syödä 100mg myös raskaana. Tätä ei vissiin joka paikassa suositella.

Minulle clomifen oli se toimiva hoito, 41-vuotiaana. Siitä eka pas toi plussan (clomifenin kanssa ei voi tehdä tuoresiirtoja). Sitä ennen menopur joka sai aikaan aivan liian suuren vasteen (ekassa punktiossa yli 30 follia). Clomifen vaihdettiin siis vasteen pienentämiseksi ja laadun parantamiseksi. Samaten otettiin käyttöön metformin parantamaan aineenvaihduntaa. En siis tiedä muutoin tästä kun että odotettu vaste on yleensä pienempi kuin tuon menopurin kanssa mutta onhan tuo myös pitkään käytössä ollut hoitomuoto.
Kiitos vastauksesta, jännä että meille jo sitä pohdittiin ekan jälkeen voisiko olla parempi tulos kuin Menopurilla. Ehkä siinäkin on eroja, tämä on nimenomaan joku pitkä Clomifen-hoito 🤔

Ja ihanaa, että teidän kohdallanne toimi noin hyvin 🥰

Mainiota kun tänne olet löytänyt! Voi miten harmi ettei PAS:it eivät ole onnistuneet.
Oletko hoidoissa julkisella vai yksityisellä? Yksityinen varmaan suostuu toiseen keräykseen, julkinen tuskin. Onko alkioille tehty alkiodiagnostiikkaa (käsittääkseni tarjolla vain yksityisellä)?
Onko sun hemoglobiini arvo kunnossa? Muistaakseni Ovunian sivuilta löytyy siihen liittyvää tutkimustietoa.
Tsemppiä seuraavaan vaiheeseen!!
Olen yksityisellä iän takia. Alkiodiagnostiikkaa ei tehty, koska siitä ei klinikalla mainittu enkä älynnyt itse kysyä, toisaalta kallistahan se on. Mutta sitten ainakin tietäisi siirtää alkion, joka on kromosomeiltaan normaali. Ajattelinkin et varmaan yksityisellä suostuisivat toiseen keräykseen vaikka alkioita on jo pakkasessa. Hemoglobiini ja ferritiinit on hyvissä arvoissa. Kiitos!

Samaa mietin mitä @Aaltokukka eli onko teidän blastoille tehty alkiodiagnostiikka? Jos ei, niin osa niistä valitettavasti 40+ ikäisille on viallisia. Minäkin aloitin IVF hoidot 41 vuotiaana ja ensimmäisellä kierroksella tuli 8 alkiota (kolmipäiväisiä). Silloin alussa en osannut vielä pyytää että ne kasvatettaisiin blastoiksi ja sitten vasta siirrettäisiin. Mutta 3 turhaa siirtoa puhtaana negana, jonka jälkeen halusin loput 5 kasvatettavaksi. Vain yksi selvisi blastoksi, ja siitä alkoi raskaus, joka oli ihan alusta saakka hyvin vuotoinen ja lääkäri ei nähnyt kunnon sykkeitä ja kkm todettiin rv8. Tämä hoitokerta tuntui liukuhihna touhulta klinikan puolelta kun ei otettu huomioon mun ikää. Vaihdettiin tämän jälkeen klinikkaa Dextralle. Siellä saatiin meille räätälöityä hoitoa. Mulle tehtiin kaksi IVF:ää ihan peräkkäin (olin 42), kun koitettiin kerätä multa nuorimpana mahdollisimman paljon blastoja, jotta niitä saadaan hyvä määrä alkiodiagnostiikkaan, jotta joku niistä olisi terve. Lisää stimulaatioita ei olisi tulossa, koska lääkkeet pahensi eksponentiaalisesti mun endometrioosia.

Molemmista IVF:stä meni blastot suoraan biopsiaan ja pakkaseen ja biopsiat lähetettiin testattavaksi. Näistä kahdesta tuli 24 alkiota & 11 blastoa ja löytyi yht.3 tervettä. Muut alkiot hyvin monipuolisesti viallisia monine kromosomivirheineen.
Terveistä alkioista yksi kkm ja toisesta lapsi syliin saakka :Heartred (minä silloin 44v) Yksi odottelee pakkasessa. Kun sen saa siirtää niin olen 45 ja jos se onnistuu, olen 46 vee synnyttäjä. Eli kaksi keräystä ilman siirtoja. Meni aikaa ennenkuin tuloksia tuli, ja pieni kesätaukokin pidettiin, koska kun alkiot oli jo kerätty, löydetty terveitä, niin ei ollut enää niin hätä siirtää.
Tässä ei lukenut oletko syönyt Q10, mutta sitä suosittelen heti aloitettavaksi ja seuraavat keräys esim. Elokuussa. Q10 on hyvä ottaa väh.3kk, koska niin kauan kestää uusiutuminen. Tuo auttaa myös miehille. Mulla tuli siis ekasta IVF:stä vain 1 blasto 8 alkiosta ilman Q10, ja 11 blastoa 24 alkiosta kun olin syönyt 4kk Q10. Itse uskon että tällä oli suurta vaikutusta solutasolla, mitä Q10 tekee.

@nin.nu40 Pahoittelut huonoista kierroksista :Heartred Ei ole helppoa tämä matka kenellekään ja kauheaa ajanvastaista taistelua meille yli 40v. Sinulle myös ehkä hyödyksi minun kokemukseni yllä.
Paljonko sulla on näkynyt antraalifolleja 0-ultrassa ennen lääkkeitä? Onko otettu AMH? Valitettavasti Clomifenistä en osaa sanoa mitään. Olen myös ymmärtänyt että sitä ei nykyään enää ole käytössä...? Korjatkaa joku jos tiedätte paremmin :Slightly Smiling Face:
Suosittelen myös Q10 ottamista mukaan, jos ei vielä ole.

@Harmi89 Noita sun tukilääkkeiden määriä pystyy kyllä nostamaan, jos tarve on. Siitä kannattaa jutella nyt jo etukäteen lääkärin kanssa kun/jos plussa tulee. Tsemppiä tämän päivän keskusteluihin lääkärin kanssa! :Slightly Smiling Face:
Oi, ihana kuulla et keräyksiä voi tehdä ilman siirtoja ja etenkin hyviä kokemuksia alkiodiagnostiikasta. Oon kans yksityisellä. Kysyn vielä lääkärin mielipidettä, mut mietin tosissani toiseen siirtoon lähtemistä ja et ottaisin sitten alkiodiagnostiikan mukaan. Sulla tuli tosi hyvä määrä 3/11 normaaleja alkioita. Yli 40 v. se normaalien munasolujen lukumäärähän on todella pieni, mut jos edes muutaman saisi niin olisin jo enemmän toiveikas onnistumisen suhteen.
Olin syönyt Q10 monta kuukautta putkeen ennen tätä ekaa keräystä, voi olla sen takia saatiinkin noin hyvä määrä blastoja. Tosin nyt kun on vaan ollut PAS siirtoja niin en enää ole syönyt vähään aikaan. Aloitin kyllä nyt uudestaan jos se vaikuttaa parhaiten 3kk jälkeen. Varmaan loppukesästä voisi lähteä tokaan keräykseen ja kerkeää tässä kesän aikana säästämään lisää rahaa mitä seuraava hoito maksaa lisänä pgs tutkimuksen hinta.

Onko täällä kellekään tullut Menopurista sivuvaikutuksena kuumia aaltoja tai vastaavia lämpötilan muutoksia? Oon nyt kahtena iltana pistänyt Menopuria ja heti piston jälkeen tulee kauhean kuuma, joka sitten menee ohi. Samoin käy illalla, kun yritän mennä nukkumaan, on kuuma ja kylmä vuoron perään. Aikaisemmissa kahdessa IVF:ssä ei ollut vastaavia tuntemuksia, mutta silloin hoito oli erilainen, kun Synarelaa otettiin ensin ja Menopur aloitettiin vasta myöhemmin... Ärsyttävää, kun ei meinaa saada kunnolla unta :No Evil Monkey:.

Onko täällä kellekään tullut Menopurista sivuvaikutuksena kuumia aaltoja tai vastaavia lämpötilan muutoksia? Oon nyt kahtena iltana pistänyt Menopuria ja heti piston jälkeen tulee kauhean kuuma, joka sitten menee ohi. Samoin käy illalla, kun yritän mennä nukkumaan, on kuuma ja kylmä vuoron perään. Aikaisemmissa kahdessa IVF:ssä ei ollut vastaavia tuntemuksia, mutta silloin hoito oli erilainen, kun Synarelaa otettiin ensin ja Menopur aloitettiin vasta myöhemmin... Ärsyttävää, kun ei meinaa saada kunnolla unta :No Evil Monkey:.
Mulla kolmas päivä menopuria tänään, eikä ole toistaiseksi ollut mitään erityistä oireilua. Aikaisemmissa ivf:issä oli käytössä Gonal F, eikä tässä ole ainakaan vielä mitään eroa niihin verrattuna.

Oliko tälle viikkoa muilla punktiota? Kuinka on mennyt?

Mitä teille kuuluu?
Meillä oli tänään punktio ja meni tosi kivuttomasti 😊 en oo särkylääkkeitäkään sairaalasta lähtiessä tarvinnu ja vuoto hyvin niukkaa. Esilääkityksen otin ennen punktioo, mikä sitte ilmeisesti nukutti kotimatkan 😅

Munasoluja saatiin 7. Nyt sitte jännitetään moniko kypsiä ja hedelmöittyy. En tiiä montako follia kaiken kaikkiaan tyhjennettiin, niitä ei enää laskettu tai mittailtu. Paljon oli kuitenkin myös tyhjiä folleja, joista ei munasolua saatu 😔

Tuoresiirtoon ei päästä, koska vasen munasarja oli ilmeisesti vähän kookas voimakkaasta stimulaatiosta ja riski hyperiin edelleen on. Olo on ollu koko ajan hyvä eikä nestettä ollut ainakaan ennen punktioo vielä kertynyt.

@Kefir90 Missä vaiheessa sulla nyt hoitokierto ja miten on menny? 😊

Meillä oli tänään punktio ja meni tosi kivuttomasti 😊 en oo särkylääkkeitäkään sairaalasta lähtiessä tarvinnu ja vuoto hyvin niukkaa. Esilääkityksen otin ennen punktioo, mikä sitte ilmeisesti nukutti kotimatkan 😅

Munasoluja saatiin 7. Nyt sitte jännitetään moniko kypsiä ja hedelmöittyy. En tiiä montako follia kaiken kaikkiaan tyhjennettiin, niitä ei enää laskettu tai mittailtu. Paljon oli kuitenkin myös tyhjiä folleja, joista ei munasolua saatu 😔

Tuoresiirtoon ei päästä, koska vasen munasarja oli ilmeisesti vähän kookas voimakkaasta stimulaatiosta ja riski hyperiin edelleen on. Olo on ollu koko ajan hyvä eikä nestettä ollut ainakaan ennen punktioo vielä kertynyt.

@Kefir90 Missä vaiheessa sulla nyt hoitokierto ja miten on menny?
Tänään oli punktio, saatiin 10 solua, yleensä n puolet olleet raakoja, saa nähdä miten nyt. Muuten mennyt ok.

Tänään tuli tieto, että seitsemästä munasolusta kolme oli hedelmöittynyt ja kaikki kolme meni tänään pakkaseen 2-päiväisinä 🌈 Etukäteen olikin jo tiedossa, että blastoksi ei edes yritetä kasvattaa, koska viides päivä olis sunnuntai.

@Kefir90 ootteko te saanu tietää vielä hedelmöittyneiden määrää?

Tänään tuli tieto, että seitsemästä munasolusta kolme oli hedelmöittynyt ja kaikki kolme meni tänään pakkaseen 2-päiväisinä 🌈 Etukäteen olikin jo tiedossa, että blastoksi ei edes yritetä kasvattaa, koska viides päivä olis sunnuntai.

@Kefir90 ootteko te saanu tietää vielä hedelmöittyneiden määrää
Saatiin tietää, kymmenestä oli hedelmöittynyt kahdeksan. Aijemmin on vaan yön aikaan käynyt kato. Tuoresiirto olisi tänään, että siellä varmaan kuulee miten ovat selvinneet.

Onko sulla toipuminen mennyt hyvin?

Hienoja saaliita tullut punktioista! Tsemppiä myö siirtoon pääseville ❤️.

Mulla 5 follia kasvaa tasaisesti samankokoisina mikä on hyvä tulos mulle. ☺️ Kasvu on vaan vähän hitaampaa kuin edellisillä kerroills, joten ensi viikon lopussa tai vasta seuraavalla viikolla mahdollinen punktio, jos kaikki menee hyvin sinne asti. Jännittää jo valmiiksi ja toivon et kaikki follit pysyis mukana loppuun asti.

Tsemppiä kaikille eri vaiheisiin ❤️

Itse sain hussilta postissa paperit, jossa myös labran paperit. En ymmärrä yhtään englannin kielen lyhenteitä. Yritin googletella sanastoa huonoin tuloksin 😅 sen kumminkin ymmärsin, että lyhenne frag voisi tarkoittaa fragmentaatiota. Eli tulkitsin, että alkiot ovat aika huonolaatuisia. Ilmeisesti laatuun voisi vielä vaikuttaa mahdollisilla vitamiineilla, mutta 40 iässä taitaa omilla soluilla raskautuminen olla mahdoton tehtävä.

Tilanne päivitystä. Siirto meni hyvin ja pp1 eletään. Tukilääkkeeksi sain lisäksi Cyclogest 400mg emätin puikon Terolutin kaveriksi ja gonapeptylin pistän vielä tiistaina. Pitihän se laskettuaika tarkastaa ja tammikuun loppuun menee. Hieman kyllä tunnustaa, että tuoneekohan huonoa onnea, liian monesti pettynyt jo. Turvotus on raju ja kovia kramppeja tekee alavatsalle.

Pakkaseen meni jo yksi ja neljää muuta seurataan maanantaihin ja jos kaikki ok niin menevät pakkaseen.

Takaisin