IVF/ICSI-HOIDOT 2022

@Aannikka oon niin pahoillani ettei siirto toteutunut! ❤️ Tiiätkö mihin vaiheeseen alkioiden jakautuminen oli lopahtanut, kun ne kuitenkin normaalisti hedelmöittyi?

@Harmi89 onneksi teillä nyt tarkistettiin tuo progesteroni ja saitte kiinni yhen mahdollisen tekijän, miksi tuoresiirto ei tuonu plussaa! Toivottavasti lääkärillä on perjantaina ratkaisu, miten lähteä arvoa korjaamaan! 🌈

@Milu83 Mulle lääkäri sanoi, että punktion jälkeen menkat alkaa tavallista nopeampaa. Taisi sanoa että ilman tukilääkkeitä yleensä juurikin viiden päivän päivän kuluessa. 😊

Jaahas.. Täällä kans ei niin hyviä ultrakuulumisia..
Eli tänään kp12 ja limakalvo olematon, samoin johtofolli vain 11mm. Lääkäri ultras pitkään ja ihmetteli asiaa.

Kysyin sitten progesteronin verikoetuloksia, jotka multa otettiin nyt ekaa kertaa tuoresiirron yhteydessä 1pv ennen kuukautisten alkua. Luteaalivaiheessa tukena oli Gonapeptylin lisäksi sekä terolut että cyclogest. Ja arvo oli silti vain 8. Tätä lääkäri jäi ihmettelemään.

Perjantaina ultrataan taas uudestaan kp15, että mikä tilanne ja samalla lääkäri ottaa paremmin kantaa tuohon proge-arvoon.

Kuumeisesti tässä tietysti google alkoi laulamaan, mutta olisko jollain kokemusta tai tietoa, mitä tämä nyt meinaa? Onko tää koko lapsettomuus nyt tästä johtuvaa??? 😱
Ja miten korjataan, jos noilla lääkkeillä on noin huono vaste? En haluais riskeerata meidän kahta pakastepalleroo siirtoihin, joissa progearvot on päin v***ua! 🥺
Progesteroniasiaan en osaa ottaa kantaa, mutta jos tämä on ensimmäinen kiertosi IVF:n jälkeen, ei ole kai mitenkään epätavallista, että kierto on vähän sekaisin. Itselläni ainakin tuoresiirron ja PAS:n jälkeiset kierrot ovat olleet ovuloimattomia ja tuhruttelevia eli itselläni ei olisi ollut mitään asiaa PASiin heti seuraavasta kierrosta negan jälkeen (eikä sitä edes yritettykään). Siitä seuraavat kierrot ovat kuitenkin jo olleet normaaleja. Ja eikös HUSilla ainakin ennen ollut käytäntö, että pitäisi olla yksi välikierto aina siirtojen jälkeen? Tämä on tainnut vasta hiljattain muuttua, jos olen oikein ymmärtänyt.

Kontrolli uä takana. Vasemmalla 12 ja oikeella 15. Kokoja en muista. Jospa olisivat laadukkaita.

Miten olette saaneet tuon progearvojen mittauksen? Muistelen et hoitoihin lähtiessä on ne katottu, mutta asiaan ei ole uudelleen palattu (aloituksesta jo vuosia).

Kontrolli uä takana. Vasemmalla 12 ja oikeella 15. Kokoja en muista. Jospa olisivat laadukkaita.

Miten olette saaneet tuon progearvojen mittauksen? Muistelen et hoitoihin lähtiessä on ne katottu, mutta asiaan ei ole uudelleen palattu (aloituksesta jo vuosia).
Jos julkisella ei saa, niin kannattaa käydä mittaamassa esim. puhdilla tai synlabilla.

Varsinkin kun tulee plussa, ja jos julkinen ei proge tukea suosi, niin mittauksia kannattaa tehdä ja hankkia resepti vaikka yksityiseltä. Siirron aikainen arvo ei valitettavasti kerro, miten raskauden aikainen progesteron tuotanto onnistuu viikkojen kuluessa.

Jos julkisella ei saa, niin kannattaa käydä mittaamassa esim. puhdilla tai synlabilla.

Varsinkin kun tulee plussa, ja jos julkinen ei proge tukea suosi, niin mittauksia kannattaa tehdä ja hankkia resepti vaikka yksityiseltä. Siirron aikainen arvo ei valitettavasti kerro, miten raskauden aikainen progesteron tuotanto onnistuu viikkojen kuluessa.
Juuripa noin. Minulla oli kohdunkaulan kiinnipysymisen tukilääkkeennä lähes raskauden loppuun asti yksityisen luottogynen reseptillä prog.supot. Aloitin supot heti plussan jälkeen. Kävin gynellä lupatulla vaiheessa, jolloin ko reseptin jo mukaani sain! Myöhemmin, tekemänsä alkuraskauden ultran hän jälkeen jatkoi reseptiä...
Mulla oli riskiraskaus (aiempi selittämätön km), jonka seurannassa "juoksin" sairaalan äippäpolilla mm ultra-kontrolleissa- tiesivät sielläkin ko lääkkeen käyttöni, mutta verikokeisiin en silti päässyt, eivätkä reseptiä uusineet/uutta raskauden edetessä kirjoittaneet. Myös neuvolan lääkäri asian tiesi, totesi ettei ko lääkkeestä mitään vaaraa sikiölle ole, mutta ei ole tapana reseptejä "varmuuden vuoksi" kirjoitella.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, käärö tuhisee vieressä. Yhäkin uskon, ettei hän ilman ko ennakointia olisi sisälläni pysynyt, vaikka spontaani alku olikin. Ihmettelenkin suuresti sitä, että miksei lääkitystä aloiteta etenkin julkisen puolen siirroissa heti jo siirron yhteydessä! -maailmalla hoidoissa se on vakio, kertoi samainen luottogyne.

Plussatuulia yritykseen!

Huomenna virallinen testipäivä, mutta usean testin tehneenä, ei se enää plussaksi muutu. Menkatkin ihanasti tänään alkoi.
Sitten pitäisi miettiä, että kokeillaanko vielä yksityistä ja omia soluja vai harkitaanko lahjasoluja. Kyllä on mieli vähän maassa, mut kai täältä noustaan.
Pystyykö julkisella päästä lahjasoluhoitoon, jos 3 hoitoa jo tehty omilla munasoluilla vai onko ainoa vaihtoehto yksityinen?

@Aannikka oon niin pahoillani ettei siirto toteutunut! ❤️ Tiiätkö mihin vaiheeseen alkioiden jakautuminen oli lopahtanut, kun ne kuitenkin normaalisti hedelmöittyi?

@Harmi89 onneksi teillä nyt tarkistettiin tuo progesteroni ja saitte kiinni yhen mahdollisen tekijän, miksi tuoresiirto ei tuonu plussaa! Toivottavasti lääkärillä on perjantaina ratkaisu, miten lähteä arvoa korjaamaan! 🌈

@Milu83 Mulle lääkäri sanoi, että punktion jälkeen menkat alkaa tavallista nopeampaa. Taisi sanoa että ilman tukilääkkeitä yleensä juurikin viiden päivän päivän kuluessa. 😊
Ei kerrottu tarkemmin. Oli hedelmöitetty molemmilla tavoilla. Ehkä ensi viikolla selviää lisää käynnillä. Suositteli kuitenkin jatkamaan hoitoja kesän jälkeen.

Uusi ryhmäläinen esittäytyy, eka IVF hoito tehty alkuvuodesta josta saatiin 8 blastoa pakkaseen. 2 PAS:ia tehtynä sen jälkeen joista nega. Pelkään että mistään näistä alkioista ei lähde raskaus alulle. Olen yli 40v. joten aikaa ei ole tuhlattavissa. Onko joku lähtenyt seuraavaan keräykseen vaikka alkioita oli pakkasessa? mietin sitäkin et suostuuko lääkäri tähän vai pitääkö alkiot siirtää ensin.

Uusi ryhmäläinen esittäytyy, eka IVF hoito tehty alkuvuodesta josta saatiin 8 blastoa pakkaseen. 2 PAS:ia tehtynä sen jälkeen joista nega. Pelkään että mistään näistä alkioista ei lähde raskaus alulle. Olen yli 40v. joten aikaa ei ole tuhlattavissa. Onko joku lähtenyt seuraavaan keräykseen vaikka alkioita oli pakkasessa? mietin sitäkin et suostuuko lääkäri tähän vai pitääkö alkiot siirtää ensin.
Mainiota kun tänne olet löytänyt! Voi miten harmi ettei PAS:it eivät ole onnistuneet.
Oletko hoidoissa julkisella vai yksityisellä? Yksityinen varmaan suostuu toiseen keräykseen, julkinen tuskin. Onko alkioille tehty alkiodiagnostiikkaa (käsittääkseni tarjolla vain yksityisellä)?
Onko sun hemoglobiini arvo kunnossa? Muistaakseni Ovunian sivuilta löytyy siihen liittyvää tutkimustietoa.
Tsemppiä seuraavaan vaiheeseen!!

Hei, kyllä täällä foorumilla on niitäkin, joille on tehty kaksi stimulaatiota putkeen ja sitten vasta PAS.

Hei,

Uusi ryhmäläinen täälläkin, kokemuksia ja vertaistukea hakemassa!

Ikää tulee vuoden lopussa 41v., miehellä 45v. Yritystä 03/2022 alusta, hakeuduttiin hoitoihin aika pian ja alkusyksystä saatiin julkisella 3 inseminaatiohoitoa. Kaikki arvot hyvät. Siirryttiin yksityiselle v. 2023 alkupuolella, nyt kaksi punktiota takana ja surkeat tulokset. Ekasta (Zumenon, Menopur) 3 munasolua joista 2 hedelmöittyi, toisesta (Zumenon, Synarela, Menopur) 2 munasolua joista molemmat hedelmöittyi. Kummallakaan kerralla ei ole päästy siirtoon saakka, viljelty 5./6.päivään saakka, tässä toisessa yksi kehittyi blastoksi mutta ulkosolumassa ei ollut biologien mukaan riittävä kiinnittymiseen.

Pettynyt olo, ja vihainenkin, kun tuntuu että tämä on lääkäreiden puolesta jonkinnäköistä arvausleikkiä. Rahaa mennyt hoitoihin tällä hetkellä noin kymppitonnin verran. Ja ikä painaa päälle. Toivottavasti tämä muuttuu taas toivoksi!

Kiinnostaisi, onko kellään kokemuksia pitkästä Clomifen-hoidosta? Sitä meille varmaan seuraavaksi ehdotellaan 🤔

Lisään vielä, että kierto säännöllinen, aina tasan 25 päivää ja ovulaatiotesti aina plussalla 12/13 pvä. Myös hoitojen välissä.

Muokattu viimeksi:
Täälläkin uusi ryhmäläinen :) Yksi lapsi ennestään ja toista yritetty 11/2021, eli 1,5vuotta. Syynä matalahko amh (reilu 1) ja miehen hitaat siittiöt. Ikää 39 v, ja syksyllä täytän 40v joten ennen sitä olisi ainoa ja viimeinen mahdollisuus yhteen IVF hoitoon julkisella Helsingin Tilkassa. Nyt mietityttää ehditäänkö ennen kesätaukoja vai meneekö elokuulle.. Vielä odotellaan jotain viimeistä verikokeen tulosta jonka jälkeen saadaan ilmoittautua hoitoon.

Tänään oli kontrolliultra kp15. Nyt oli pientä edistystä tapahtunu, eli limakalvot oli 9.3mm ja johtofolli 15mm.

Lääkäri meinas, että ei muuta ku siirtoon vaan, kun ei se progesteroni-koe kertonut mitään, kun menkat alkoi heti seuraavana päivänä.

Tuumasin kuitenkin, että haluaisin pitää välikierron ja katsoa ne progesteroni-kokeet oikeeseen ajankohtaan ja samoilla luteeaalituilla kun tuoresiirrossakin oli. Niin eipähän jää sitten epäselväksi.

Tähän lääkäri suostu, joten nyt sitten välikierto tähän kohtaan. Harmillista, mutta enpä olis halunnu tuhlata alkiookaan näin epävarmaan tilanteeseen 🤷‍♀️

Samaa mietin mitä @Aaltokukka eli onko teidän blastoille tehty alkiodiagnostiikka? Jos ei, niin osa niistä valitettavasti 40+ ikäisille on viallisia. Minäkin aloitin IVF hoidot 41 vuotiaana ja ensimmäisellä kierroksella tuli 8 alkiota (kolmipäiväisiä). Silloin alussa en osannut vielä pyytää että ne kasvatettaisiin blastoiksi ja sitten vasta siirrettäisiin. Mutta 3 turhaa siirtoa puhtaana negana, jonka jälkeen halusin loput 5 kasvatettavaksi. Vain yksi selvisi blastoksi, ja siitä alkoi raskaus, joka oli ihan alusta saakka hyvin vuotoinen ja lääkäri ei nähnyt kunnon sykkeitä ja kkm todettiin rv8. Tämä hoitokerta tuntui liukuhihna touhulta klinikan puolelta kun ei otettu huomioon mun ikää. Vaihdettiin tämän jälkeen klinikkaa Dextralle. Siellä saatiin meille räätälöityä hoitoa. Mulle tehtiin kaksi IVF:ää ihan peräkkäin (olin 42), kun koitettiin kerätä multa nuorimpana mahdollisimman paljon blastoja, jotta niitä saadaan hyvä määrä alkiodiagnostiikkaan, jotta joku niistä olisi terve. Lisää stimulaatioita ei olisi tulossa, koska lääkkeet pahensi eksponentiaalisesti mun endometrioosia.

Molemmista IVF:stä meni blastot suoraan biopsiaan ja pakkaseen ja biopsiat lähetettiin testattavaksi. Näistä kahdesta tuli 24 alkiota & 11 blastoa ja löytyi yht.3 tervettä. Muut alkiot hyvin monipuolisesti viallisia monine kromosomivirheineen.
Terveistä alkioista yksi kkm ja toisesta lapsi syliin saakka <3 (minä silloin 44v) Yksi odottelee pakkasessa. Kun sen saa siirtää niin olen 45 ja jos se onnistuu, olen 46 vee synnyttäjä. Eli kaksi keräystä ilman siirtoja. Meni aikaa ennenkuin tuloksia tuli, ja pieni kesätaukokin pidettiin, koska kun alkiot oli jo kerätty, löydetty terveitä, niin ei ollut enää niin hätä siirtää.
Tässä ei lukenut oletko syönyt Q10, mutta sitä suosittelen heti aloitettavaksi ja seuraavat keräys esim. Elokuussa. Q10 on hyvä ottaa väh.3kk, koska niin kauan kestää uusiutuminen. Tuo auttaa myös miehille. Mulla tuli siis ekasta IVF:stä vain 1 blasto 8 alkiosta ilman Q10, ja 11 blastoa 24 alkiosta kun olin syönyt 4kk Q10. Itse uskon että tällä oli suurta vaikutusta solutasolla, mitä Q10 tekee.

@nin.nu40 Pahoittelut huonoista kierroksista <3 Ei ole helppoa tämä matka kenellekään ja kauheaa ajanvastaista taistelua meille yli 40v. Sinulle myös ehkä hyödyksi minun kokemukseni yllä.
Paljonko sulla on näkynyt antraalifolleja 0-ultrassa ennen lääkkeitä? Onko otettu AMH? Valitettavasti Clomifenistä en osaa sanoa mitään. Olen myös ymmärtänyt että sitä ei nykyään enää ole käytössä...? Korjatkaa joku jos tiedätte paremmin :Slightly Smiling Face:
Suosittelen myös Q10 ottamista mukaan, jos ei vielä ole.

@Harmi89 Noita sun tukilääkkeiden määriä pystyy kyllä nostamaan, jos tarve on. Siitä kannattaa jutella nyt jo etukäteen lääkärin kanssa kun/jos plussa tulee. Tsemppiä tämän päivän keskusteluihin lääkärin kanssa! :Slightly Smiling Face:

Ultrassa käyty! Vähä pettyneet fiilikset. Ei ollu niin hyvä vaste ku olisin oottanu siihen nähden että 0-ultrassa antraaleja oli 12+9. Oikealla puolella oli lähteny 5 kasvamaan ja vasemmalla ei ollenkaan 😳😭 Oli tosin jostain syystä vähä huono näkyvyys vasemmalle. Millähän todennäköisyydellä tuolta vasemmalta ykskään ottaa enää kasvuspurttia ku lääkitystäkään ei lähdetty säätämään. 😪 Semmonen mielikuva itellä, että punktiossa kerätty määrä on usein sama mikä on ekassa vasteultrassa näkyny.
Lainaan tähän itseäni ja oikasen omia väärinkäsityksiäni eli ekan ultran jälkeen ei kannata vielä vaipua epätoivoon 😅

Täällä nimittäin tilanne käänty ääripäästä toiseen 😳 Ekan ultran jälkeen olin siinä uskossa että 5 follia lähteny kasvuun. Nyt kolme päivää myöhemmin toisen ultran jälkeen ollaanki sitte jo hyperriskin puolella. Potentiaalisia rakkuloita 20-25 ja näiden lisäksi joitain pienempiä. Tuoresiirtoon ei nyt siis päästä. Tänään ja huomenna kasvatellaan vielä pienemmällä Menopur annoksella, sunnuntaina Ovitrelle ja tiistaina punktio.

Mä jäin nyt miettimään vielä tuota, että onko hyperriskissä kaikilla muilla vaihdettu Ovitrellen tilalle joku muu lääke? Gonapeptyl tms?

Muokattu viimeksi:
Tässä ei lukenut oletko syönyt Q10, mutta sitä suosittelen heti aloitettavaksi ja seuraavat keräys esim. Elokuussa. Q10 on hyvä ottaa väh.3kk, koska niin kauan kestää uusiutuminen. Tuo auttaa myös miehille. Mulla tuli siis ekasta IVF:stä vain 1 blasto 8 alkiosta ilman Q10, ja 11 blastoa 24 alkiosta kun olin syönyt 4kk Q10. Itse uskon että tällä oli suurta vaikutusta solutasolla, mitä Q10 tekee.
Mitä Q10-valmistetta oot syönyt ja minkälaisella annostuksella?

Lainaan tähän itseäni ja oikasen omia väärinkäsityksiäni eli ekan ultran jälkeen ei kannata vielä vaipua epätoivoon 😅

Täällä nimittäin tilanne käänty ääripäästä toiseen 😳 Ekan ultran jälkeen olin siinä uskossa että 5 follia lähteny kasvuun. Nyt kolme päivää myöhemmin toisen ultran jälkeen ollaanki sitte jo hyperriskin puolella. Potentiaalisia rakkuloita 20-25 ja näiden lisäksi joitain pienempiä. Tuoresiirtoon ei nyt siis päästä. Tänään ja huomenna kasvatellaan vielä pienemmällä Menopur annoksella, sunnuntaina Ovitrelle ja tiistaina punktio.

Mä jäin nyt miettimään vielä tuota, että onko hyperriskissä kaikilla muilla vaihdettu Ovitrellen tilalle joku muu lääke? Gonapeptyl tms?
Mulla vaihdettiin Ovitrelle Gonapeptyliin juuri tuon hypeririskin takia! Tiedossa oli, että tuoresiirtoa ei tule.

Mulla vaihdettiin Ovitrelle Gonapeptyliin juuri tuon hypeririskin takia! Tiedossa oli, että tuoresiirtoa ei tule.
Avattiinko tätä asiaa sulle enempää, että miksi päättivät näin tai että miksi Gonapeptyl on hyperriskissä parempi vaihtoehto? Vähä nyt jännittää pistää tuo Ovitrelle 😬

Takaisin