IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Voimia kaikkeen. Tiedän miltä susta tuntuu kun olen itse käynyt saman asian läpi (tulokseton ivf). Puolivuotta mietittiin lahjasoluhoitoja ja sillä tiellä ollaan ❤️ Tsemppiä päätöksien tekoon ❤️
Kiitos. :red-heart: Luulen kanssa, että mietin ainakin nyt kesän yli ihan rauhassa mitä teen ja pitää ylipäänsä tutustua lahjasoluhoitoihin enemmän. Nythän tässä ei enää mikään kiire olekaan.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Mulla ei ne arvot ilmeisesti ihan dramaattiset ole (vaikka kyllä selkeästi liikatoiminta diagnoosi), lääkäri nimittäin sanoi ettei mitään hätää ja alkoi jo katsomaan lääkkeitä mitä voi käyttää raskauden aikana. Tosiaan osa lääkkeistä täysin kielletty. Ilmoitin myös lapsettomuusklinikalle ja he sanoivat että jos on tiedossa jotain säteilytystä diagnoosiin tai hoitoon, niin sitten pitää pakkassiirtoa lykätä. Mutta mulla vasta ultraääni tulossa kolmen viikon päästä (ei gammakuvausta) ja sitten selviää enemmän, ja se jodisäteilytys hoitomuotona ei ilmeisesti ole ensimmäinen vaihtoehto. Mulla alkaa ikä painaa päälle niin senkin takia tuntuu toivottamalta jos joutuu raskauskaranteeniin siihen asti kunnes arvot normaalit, luin että arvojen korjaantumisessa voi mennä kaksikin vuotta :(
Hyvä että ei heti tyrmätty siirtoa! Huh kaks vuotta ois kyl ihan kohtuuttoman pitkä aika ootella muutenki pitkän prosessin päälle. Muistelisin kans et toi säteilytys ei todellakaan oo yleistä tai etenkään ensimmäisenä kokeiltu hoitomuoto. Toivon kovasti et saat lääkehoidon ja se rupee tehoomaan hyvin. Mut ainaki minä oon ollu tosi hyvässä seurannassa koko raskauden ja silleen turvallisin mielin, vaikka näitä riskejä onkin tavallista enemmi. Lääkärit vakuuttaa koko ajan et kaikki on hyvin ja hyvä seuranta auttaa huomaamaan jos jotakin poikkeavaa tulisi. Tsemppiä sulle ♥️

Niinhän siinä kävi että mun munasolut ei hedelmöittyneet normaalisti ja tämä oli nyt tässä. ☹️ Nyt pitää rauhassa miettiä haluanko lasta niin paljon, että lahjasoluhoitoihin lähden.
Olen pahoillani, tiedän tunteen ❤️ Monesko yritys teillä oli? Meillä kaksi punktiota takana. Vielä kokeillaan kerran, ja ollaan myös pohdittu lahjasoluhoitoa jos nyt ei onnistu. Sen verran jo pitkällä niissäkin pohdinnoissa että ulkomaille niihin suunnataan jos sinne asti päädytään.

Olen pahoillani, tiedän tunteen ❤️ Monesko yritys teillä oli? Meillä kaksi punktiota takana. Vielä kokeillaan kerran, ja ollaan myös pohdittu lahjasoluhoitoa jos nyt ei onnistu. Sen verran jo pitkällä niissäkin pohdinnoissa että ulkomaille niihin suunnataan jos sinne asti päädytään.
2 inseminaatiota ja 3 IVF:ää, ei mitään siirrettävää yhdessäkään IVF yrityksessä. :disappointed-face: Toisen IVF:n jälkeen jo vakavasti pohdittiin lääkärin kanssa kannattaako vielä yrittää kolmatta kertaa, mutta halusin katsoa tän loppuun asti. Nyt ei jää itselle sinänsä jossiteltavaa että olisiko onnistunut, kun on hyvinkin selvää, että mun munasoluilla ei lasta saada aikaiseksi. Mutta tsemppiä teille, toivottavasti vielä onnistaa!

Saako kysyä minkä takia ulkomaille?

Nyt on punktiosta pari päivää ja olo on samaan aikaan positiivisesti yllättynyt ja skeptinen.
Viimeisessä kontrolliultrassa näkyi 7 follia joista 6 sen kokoisia, että voisivat olla kypsiä punktiopäivänä, eli varauduin siihen, että tulos on huonompi kuin edellisessä (7 munasolua, 6 kypsää, puolet hedelmöittyi normaalisti).

No, folleja tyhjennettiin lopulta 10, kaikissa kypsä solu, ja 7 hedelmöittyi normaalisti. Toivottavasti kasvavat hyvin. Edelliset olivat kaikki hitaita ja pakkaseen ei saatu mitään vaikka tuoresiirtoon päästiinkin.

Tää on meidän kolmas ivf julkisella ja jos ei tästä lasta tule, niin sitten meillä loppuu yritys. Se on aikoja sitten päätetty, että yksityiselle ei enää hakeuduta.

Muokattu viimeksi:
Saako kysyä minkä takia ulkomaille?
Sen verran mitä olemme tutkailleet ja olleet yhteydessä klinikoihin, hinta on niin paljon edullisempi ja sisältää enemmän tutkimuksia esim kromosomi jne. Suurin vaikuttava syy on se, että Suomessa ei pystytä mitenkään selvittämään sitä, ettei luovuttaja olisi oman miehen sukulainen. Kun mennään kauemmas niin riski tietysti pienenee 😀

Moikka!

Ajattelin kirjoitella taas kuulumisia pitkästä aikaa. Maaliskuussa tehdyn toisen IVF kierroksen ja siitä saadun ainoan hyvän alkion siirron (tuoresiirto) tuotettua taas negatiivisen tuloksen, on mieli ollut aika maassa ja vaatinut taas "itsensä keräilyä" ja aikaa sulatella asiaa. Ei ole siis tullut oltua täällä aktiivinen, mutta nyt ajattelin että haluaisin taas jakaa uusimmat kuulumiset. Lueskelin samalla viimeisten parin kuukauden keskustelut läpi ja aivan ihana kuulla, että niin moni on saanut positiivisia tuloksia tänä aikana! :red-heart: Lämpimästi onnea teille kaikille!

Meillä tosiaan toinen IVF kierros nyt takana ja yksi enää jäljellä julkisella ja näillä näkymin se on ensi syksynä. Minulle tehtiin tässä kuussa kohtulihaksen sisässä olleen myooman poisto leikkaamalla. Tämä oli se minkä vaikutusta lääkärit olivat pohtineet, mutta päädyttiin se nyt tekemään, jotta olosuhteet raskautumiselle olisivat mahdollisimman hyvät. Leikkaus tehtiin nukutuksessa tähystäen vatsan läpi. Kun sitä valmisteltiin ja tehtiin lisätutkimuksia esim. hysteroskopiassa, niin pienempiä myoomia löydettiin useampia, sekä kohdun sisäpinnalta, että ulkopuolelta. Näitä poistettiin useampia hysteroskopian sekä tähystysleikkauksen yhteydessä. Leikkauksessa tehtiin samalla kuitenkin uusi havainto ja diagnoosi, eli minulta löydettiin endometrioosi. Tästä ei ole ollut mitään tietoa aikaisemmin. Näin jälkikäteen ajateltuna se selittää kyllä voimistuneet kuukautiskivut ja esim. alaselän kivut kuukautisten alkaessa, mutta vaivat ei ole olleet niin isoja että endometrioosia olisi osannut epäillä.

Kun alkujaan meidän lapsettomuus on ollut "selittämätön", niin nyt hoitojen ja tutkimusten edetessä näitä vaikuttavia tekijöitä on noussut ilmi useampia. Eli kohdun myoomat voivat vaikuttaa, samoin endometrioosi, sekä se että jostain syystä hyviä hedelmöittyneitä alkioita saadaan vähän, melko hyvästä munasolusaaliista huolimatta. Toisaalta helpottavaa kuun syyt alkaa hahmottumaan ja mikään näistä ei käsittääkseni täysin estä raskautumista, mutta kyllähän jatkuvalta tuntuvat uudet löydöt myös saavat uskon koetukselle.

Onko muilla täällä kokemusta endometrioosista ja miten sitä on hoidettu osana lapsettomuushoitoja? Huomasin että ainakin @CherryRed oli asiasta jossain kohtaa kirjoittanut. Minulla on leikanneelle lääkärille soittoaika ensi viikolla niin silloin kuulen tarkemmin siitä miten paljon endometrioosia oli ja miten sitä lähdetään hoitamaan. Leikkauskertomuksen mukaan sitä oli sekä toisessa munasarjassa että vatsakalvon pinnalla, sekä arpeutuneena että aktiivisena. Koska leikkauksesta toipumisen takia joka tapauksessa odotamme syksyyn ennen kuin hoidot taas jatkuu, niin ilmeisesti myös siihen saakka endometrioosia pyritään hillitsemään ns. supressiohoidon avulla, eli luonnollinen kuukautiskierto estetään. Mielelläni kuulisin tästä kokemuksia, jos joku on käynyt läpi samaa. Ja tietysti kiinnostaa kokemukset IVF:n osalta sen jälkeen - onko hoidot jatkuneet samanlaisena vai onko niitä jotenkin muokattu, ja onko onnistumisia tullut?

Aloitamme nyt samanaikaisesti myös ainakin ubikinonin käytön, jotta arvioidun 3-6kk toipumisajan jälkeen olisi mahdollisimman hyvät edellytykset sitten viimeiseen yrityskertaan.

@nin.nu40: Harkitsetteko siis lahjamunasolua? Eihän ulkomaille tarvitse lähteä saadakseen ulkomaisia lahjasoluja, miesten ainakaan. Kyllä niitä saa Suomenkin klinikoilta. Onko niin, että lahjamunasoluja siis saa vain Suomesta? Erikoista tuo, että mahdollista sukulaisuutta ei voi sulkea pois.

Muokattu viimeksi:
Minun on pakko kommentoida. Vähän taustaa lyhennetysti. Hoidoissa (tutkimuksissa) useampi vuosi. Tuloksettomia inseminaatiohoitoja minkä aikana ikää kertyi ja kertyi 😔. Nyt minä 37 ja mies 41. Ensimmäinen Ivf yksityisellä lyhyellä kaavalla täysin penkin alle. Tähän päädyttiin, kun julkisella olisi haluttu vielä tutkia ja tehdä kokeita. Ei mitään siirrettävää eikä pakastettavaa tästä. Toinen Ivf pitkällä kaavalla julkisella. Kerättyjä 11 kpl. Hedelmöittyi 8. Pakkaseen 2 ja yksi tuoresiirto. Tuoresiirto ei edes yritystä kiinnittyä. Pas siirto 3 päiväisenä nega. Pas siirto blasto. Ensimmäinen positiivinen! Tästä alkoi raskaus, joka on nyt vkolla 33 menossa.

Hoitotahon puolelta vahva epäily, että torvet ovat ainakin osittain tukossa. Muutin radikaalisti elämäntapojani ennen viimeistä pas siirtoa. Laihdutin 6kg. Lähtöpaino 69kg. Pituus 168cm.

Kuulumisia pitkästä aikaa! Viimein, oi viimein pääsen ilmoittautumaan ivf-hoitoon seuraavasta kierrosta juuri ennen kesätaukoa! Alkiodiagnostiikkaa varten on klinikka jo valmiina Englannissa. Vielä pitää käydä verikokeissa heti, kun posti tuo lähetteet ja muut ohjeet.

Olo on toiveikkaan odottava. Toivon, että pitkän odotuksen loppusuora olis syksyllä edessä ❤️

@Annalee, kiva kuulla sinusta! Täällä myös endometrioosi riesana. Tämä omani todettiin lapsettomuuspolilla jo ensikäynnillä, koska oikeassa munasarjassa möllöttää yli seitsemän sentin endometriooma, niin se näkyi hyvin jo ultrassa. Tunnustelemalla löytyi myös viitteitä syvästä endometrioosista, ja muut oireet viittaisivat kiinnikkeisiin jossain puolella vatsaonteloa, mutta mitään ei ole varsinaisesti todettu, kun ei ole tähystetty. Eli aikas huonolta vaikutti tilanne näin omasta mielestä, kun kaikkea mahdollista on mukana. Vasen munasarja vaikuttaa ihan normaalilta ja on auki eli luomumahdollisuus ollut koko ajan, mutta ikinä ei plussaa luomuna tullut.

Endometrioosi vaikutti meidän kohdalla niin, että skipattiin lievemmät hoidot ja siirryttiin suoraan IVF-jonoon, ja punktioaikakin järjestyi sen jälkeen nopeasti. Tuoresiirto ja ensimmäinen PAS näytti negatiivista, mutta toinen PAS toi toivotun tuloksen, ja nyt menossa 9+2! Endoa ei siis ehditty missään välissä hoitaa, mutta luulen, että meidän kohdalla ratkaiseva tekijä oli saada keltarauhashormonitukilääkkeet kuntoon. Endo kun aiheuttaa keltarauhashormoniresistenssiä. Kahdessa ekassa siirrossa tiputtelu alkoi jo reilu viikko siirtojen jälkeen, mutta kun oli tarpeeksi tujut lääkkeet, niin sitten tarttui kiinni. Olisi kyllä hauska tietää olisiko meillä periaatteessa ollut mahdollisuus onnistua myös luomuna oikeiden lääkkeiden kanssa, kun on tuo toinen tuuba auki, mutta sitäpä ei voi nyt tietää :grin

Toivottavasti teilläkin viimeistään syksyllä tärppää nyt kun on syyt paremmin tiedossa! Onnea matkaan!

Ihan ok menee. Sunnuntaina palasin töihin ja kivut helpottaneet. Etovaa oloa vain, johtunee lääkkeistä. Tänään päivällä pistin vielä gonapeptylin. Ajatukset seilaa ees taas kyllä tämä nyt varaan tarttuu, no eipäs 😅 Jokseenkin ärsyttävää.
Ei ole kuulunut labrasta mitään, eli meen sen hetken tiedolla et yksi on pakkasessa.

Ei näy mullakaan niitä solujen ja alkioiden tilannetta kannassa, vain tehty toimenpide.
Joko siellä on virallinen testipäivä käsillä? 🌈

@Annalee, kiva kuulla sinusta! Täällä myös endometrioosi riesana. Tämä omani todettiin lapsettomuuspolilla jo ensikäynnillä, koska oikeassa munasarjassa möllöttää yli seitsemän sentin endometriooma, niin se näkyi hyvin jo ultrassa. Tunnustelemalla löytyi myös viitteitä syvästä endometrioosista, ja muut oireet viittaisivat kiinnikkeisiin jossain puolella vatsaonteloa, mutta mitään ei ole varsinaisesti todettu, kun ei ole tähystetty. Eli aikas huonolta vaikutti tilanne näin omasta mielestä, kun kaikkea mahdollista on mukana. Vasen munasarja vaikuttaa ihan normaalilta ja on auki eli luomumahdollisuus ollut koko ajan, mutta ikinä ei plussaa luomuna tullut.

Endometrioosi vaikutti meidän kohdalla niin, että skipattiin lievemmät hoidot ja siirryttiin suoraan IVF-jonoon, ja punktioaikakin järjestyi sen jälkeen nopeasti. Tuoresiirto ja ensimmäinen PAS näytti negatiivista, mutta toinen PAS toi toivotun tuloksen, ja nyt menossa 9+2! Endoa ei siis ehditty missään välissä hoitaa, mutta luulen, että meidän kohdalla ratkaiseva tekijä oli saada keltarauhashormonitukilääkkeet kuntoon. Endo kun aiheuttaa keltarauhashormoniresistenssiä. Kahdessa ekassa siirrossa tiputtelu alkoi jo reilu viikko siirtojen jälkeen, mutta kun oli tarpeeksi tujut lääkkeet, niin sitten tarttui kiinni. Olisi kyllä hauska tietää olisiko meillä periaatteessa ollut mahdollisuus onnistua myös luomuna oikeiden lääkkeiden kanssa, kun on tuo toinen tuuba auki, mutta sitäpä ei voi nyt tietää :grin

Toivottavasti teilläkin viimeistään syksyllä tärppää nyt kun on syyt paremmin tiedossa! Onnea matkaan!
@Monni92 Kiitos kun jaoit kokemuksen ja onnea alkaneesta raskaudesta! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Olen jotenkin ajatellut myös, että omalta osalta haaste meillä on tuo alkion kiinnittyminen. En tiedä tietysti varmaksi onko se näin, mutta kun ovulaatiossa ja munasoluissa ei ole ongelmaa havaittu, niin silloinhan sen täytyy olla siinä kiinnittymisvaiheessa ja raskauden jatkumisessa. Ja meillä toki myös hyvien alkioiden määrässä. Tämä on tietysti mutuilua, mutta endometrioosi ja myoomat molemmat tukee tätä oletusta. Leikkauksen aikana minultakin testattiin munanjohtimien auki oleminen ja onneksi todettiin että molemmat on auki.

Välillä tulee käytyä tälläkin puolella vielä lukemassa teidän kuulumisia ja toivomassa, että mahdollisimman monella olisi tärpännyt. Kyselit @Annalee endon ja ivf-hoitojen kokemuksia ja minulla on myös taustaa sen osalta. Molemmista munasarjoista löytyi reippaasti endometriaa kun päädyttiin lapsettomuushoitoihin aikanaan. Niitä ei sitten lähdetty leikkaamaan koska ei haluttu tuhota tervettä kudosta, vaan mulla just laitettiin puoleksi vuodeksi munasarjat tauolle lääkkeillä. Olin siis käytännössä vaihdevuositilassa ja söin e-pillereitä, mikä tuntui silloin ihan järjettömältä ja turhauttavalta mutta pakko oli kokeilla kaikkea mistä voisi olla apua. Sitten kun lopetettiin nämä lääkkeet, valmistauduin teroilla ensin punktioon ja tuoresiirtoon (ei tarttunut kiinni) ja toisen kerran pakastealkion siirtoon. Sain molemmilla kerroilla myös siirtoa seuraavana päivänä kiinnityspiikin ja tein kaiken samoin, eli en tiedä missä oli se taika, mutta tuolla päiväunilla se 4 kk ikänen pakasteherne nyt tuhisee 🌈
Ite ajattelisin, että sillä oli ehkä suurin merkitys kun sai sen endon ja samalla tulehdustilan lepoon vähäksi aikaa niin kroppa tarttui sitten tilaisuuteen sen jälkeen paremmin. Tai mistä näistä tietää. Mutta toivottavasti hoidot auttaa sinuakin!

@Monni92 Kiitos kun jaoit kokemuksen ja onnea alkaneesta raskaudesta! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Olen jotenkin ajatellut myös, että omalta osalta haaste meillä on tuo alkion kiinnittyminen. En tiedä tietysti varmaksi onko se näin, mutta kun ovulaatiossa ja munasoluissa ei ole ongelmaa havaittu, niin silloinhan sen täytyy olla siinä kiinnittymisvaiheessa ja raskauden jatkumisessa. Ja meillä toki myös hyvien alkioiden määrässä. Tämä on tietysti mutuilua, mutta endometrioosi ja myoomat molemmat tukee tätä oletusta. Leikkauksen aikana minultakin testattiin munanjohtimien auki oleminen ja onneksi todettiin että molemmat on auki.
Endometrioosi voi huonontaa munien laatua, sekä estää kiinnittymistä, jos tulehdustila siellä on aiheuttanut aromataasimuutosta kohdussa. Tätä koitetaan yleensä ehkäistä esim. letrozolilla.
Mulla kävi niin että 1.IVF oli vaan huonolaatuisia alkioita vaikka niitä tuli 8kpl pakkaseen (3-päiväisiä). Vain yksi niistä kasvoi blastoksi ja siitä kkm rv8.
Ennen 2. & 3. IVF:ää ehdin syödä 4kk Ubiqinon Q10 ja uskon tällä olleen vaikutusta, koska yhtäkkiä meillä tulikin 6 & 5 blastoa, vaikka saatujen munasolujen määrä oli vähempi, kuin ensimmäisessä IVF:ssä. Tosi hyvä, että alat ottaa Q10 :thumbs-up:

Endometrioosin hoidosta... lääkkeillä pystyään tekemään osa potilaista oireettomammaksi sekä kivuttomammaksi esim. tuolla että estetään kuukautiset. Jos ne on olleet todella kivuliaita. Mikään lääke ei kuitenkaan millään tavalla supressoi endometrioosia. Ei mikään, vaikka estrogeeni poistettais kropasta, koska leesiot tuottaa omaa estrogeenia ja niillä on oma verenkierto. Ainoastaan isoja endometrioomia on saatu hieman pienennettyä jollain lääkkeellä (en nyt muista mikä), mutta kuitenkin endometrioomat yleensä pitää leikata lääkkeenkin jälkeen. Monella lääkkeellä on sivuoireita. Mäkin suostuin 1kk kestävään "supressioon" just ennen onnistuneen raskauden siirtoa, koska ajattelin että 1kk ei ehkä ole niin paha... no ihan hirveä oli. Sekä kun luin sivuoireita procrenista niin voi saada pysyvän osteoporoosin jos käyttää muutamankin kuukauden.
MUTTA disclaimer tähän että ei voi tietää, että auttoiko kuitenkin tuo 1kk procren hoito saamaan pysyvän raskauden, vai oliko se ne muut tukilääkkeet mitä vihdoin sain (verenohennus, extra extra progesteron, kohdun biomin aktivointipiikki Nivestim) joka auttoi raskautta pysymään. Että todellakin ymmärrän, että haluaa koittaa jotain hyvän toivossa, mutta pitkään ei kannattaisi esim. estrogeeniestäjiä käyttää.

Mä olen päättänyt etten syö mitään noita hirveitä lääkkeitä, koska tiedän ettei ne mitkään sitä parannusta tuo. Luultavasti palaan ihan tavalliseen minipilleriin, koska sillä on pysynyt endo oireet piilossa multa jo yli vuosikymmenen ja sitten kun alkaa tulla kipuja, menen ulkomaille osaavan kirurgin leikattavaksi, koska Suomessa käytetään ablaatiota, ja mä en siihen suostu, kun se ei muuta kun polta päältä endoa ja alle jää endo edelleen ja uutena sitten arpikudosta ablaatiosta. Tiedän että tuolla välillä kun syön ehkäsypilleriä, tauti kyllä etenee, mutta ainakaan ei olisi kipuja.

Välillä tulee käytyä tälläkin puolella vielä lukemassa teidän kuulumisia ja toivomassa, että mahdollisimman monella olisi tärpännyt. Kyselit @Annalee endon ja ivf-hoitojen kokemuksia ja minulla on myös taustaa sen osalta. Molemmista munasarjoista löytyi reippaasti endometriaa kun päädyttiin lapsettomuushoitoihin aikanaan. Niitä ei sitten lähdetty leikkaamaan koska ei haluttu tuhota tervettä kudosta, vaan mulla just laitettiin puoleksi vuodeksi munasarjat tauolle lääkkeillä. Olin siis käytännössä vaihdevuositilassa ja söin e-pillereitä, mikä tuntui silloin ihan järjettömältä ja turhauttavalta mutta pakko oli kokeilla kaikkea mistä voisi olla apua. Sitten kun lopetettiin nämä lääkkeet, valmistauduin teroilla ensin punktioon ja tuoresiirtoon (ei tarttunut kiinni) ja toisen kerran pakastealkion siirtoon. Sain molemmilla kerroilla myös siirtoa seuraavana päivänä kiinnityspiikin ja tein kaiken samoin, eli en tiedä missä oli se taika, mutta tuolla päiväunilla se 4 kk ikänen pakasteherne nyt tuhisee 🌈
Ite ajattelisin, että sillä oli ehkä suurin merkitys kun sai sen endon ja samalla tulehdustilan lepoon vähäksi aikaa niin kroppa tarttui sitten tilaisuuteen sen jälkeen paremmin. Tai mistä näistä tietää. Mutta toivottavasti hoidot auttaa sinuakin!
@Puhvi ja @CherryRed Ihana kuulla teidänkin kokemuksista ja onnistuneesta raskaudesta, oli ne sitten endometrioosin hoidon ansiota tai muusta syystä! :red-heart:

@Puhvi Saman tyyppinen tilanne meillä ilmeisesti edessä, eli tuo kuvailemasi keinotekoinen "vaihdevuositila". Ymmärsin kätilön puheista, että tämänkaltaista hoitoa tehdään siksi, että aktiivinen tulehdus pääsisi rauhoittumaan. Kieltämättä se tuntuu nurinkuriselta ja vähän hurjaltakin, että minkä kaiken läpi oma keho laitetaan tän tavoitteen eteen. Minulla endometrioosi ei ole aiheuttanut sellaista kipua, joka olisi elämänlaatua heikentänyt (toki se saattaa muuttua ajan kanssa), mutta jos lääkäri tätä suosittelee sillä että raskaudelle saataisiin parhaat olosuhteet käynnistyä, niin haluan sen kyllä kokeilla. Mitä oireita sulla @CherryRed tuli lääkityksestä?

Munasolujen laatu on ilmeisesti ollut mulla hyvä, näin ainakin biologi on kommentoinut. Solutasolla meillä siittiöissä se isompi haaste, kun hyviä alkioita ei kehity niin paljon yli 3 päiväisiksi. Mies pääseekin myös lisäravinnekuurille. :smiling-eyes: Näistäkin vinkeistä iso kiitos tämän palstan keskustelijoille! :folded:

Mulla tässä kuussa tehdyn myoomanpoistoleikkauksen yhteydessä, kun endometrioosi havaittiin, niin sitä samalla myös poistettiin. Ensi viikolla kuulen lääkäriltä tarkemmin tästäkin asiasta. En tunne tätä aluetta yhtään, että mitä tuo mainitsemasi ablaatio tarkoittaa. Mulla leikkauskertomuksessa lukee, että "vas ovarion pinnalla endometrioosia, tätä koaguloitu". Ja myöhemmin, että "resekoidaan vas sacron alueen peritoneaalinen endometrioosi vasemmalta latumlehti kokonaisuudessaan sekä kohdun takaa ja vas sacron alueelta".

Takaisin