IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Terveisiä taustalta! 🖐
Meillä on huomenna ensimmäinen punktio ikinä. Hieman jännittää, että kuinka kipeää tekee. Lyhyellä kaavalla menty ja tosi helpolla olen tähä asti päässyt. Piikittely ei ollut niin kamalaa kun kuvittelin. Välillä hieman jomottelua, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Miedot oireet saa epäilemään, että tapahtuuko muniksissa mitään. 😅 Kaksi ultraa takana ja kyllä siellä jotain näkyi. Tosi epäselvästi lääkäri asiasta kertoi, joten ei oikein selkeää kuvaa itsellä. Kai kuitenkin jotain toivoa on kun huomenna punktio ja sit jos kaikki menee hyvin niin vapun jälkeen tiistaina siirto. Toiveet ei ole kovin korkealla koska yrittämistä takana jo yli 2 vuotta sis. 4 inssiä, eikä ole ikinä tullut plussaa. 🤷🏼‍♀️
Meillä oli takana 1,5v yritystä sis. letrokierrot ja inssit x4 ilman plussaa. Ivf:n tuoresiirto kuitenkin toi plussan, vaikka vain yksi alkio jaksoi kehittyä blastoksi asti ja loput lopetti jakautumisen. Eli toivoa on 🥰🌈 tsemppiä punktioon! Itse menisin mielummin punktioon kuin inssiin, sen verran iisimmältä toimenpiteeltä punktio tuntui kipulääkkeiden kanssa 🙈

Hei, olen uusi tällä palstalla ja entiedä mitä haen tällä tekstillä, ehkä samaistujia ja tukea? Olen siis 25v ja olemme puolison kanssa olleet 4v hoidoissa ja tuloksena 4x inssiä ja nyt siirrettiin juuri toistakertaa alkio. Mulla itsellä siis pcos ja johtimet tukossa. Takana tosiaan yksi keräys josta 50 kerättiin, 27 sisälsi solun, kypsiä 20kpl, hedelmöitty 17 ja pakkaseen pääsi 8x D3 ja 2x D6. Ensimmäinen siirto tehtiin viimevuonna D3 alkiolla josta alkoi raskaus mutta osottautui kemialliseksi. Nyt minulle siirrettiin taas D3 eli sulatuksen jälkeen D4 alkio eilen ja mua jännittää kovin testaaminen ja kaikki kun tosiaan kaksi kemiallista takana. Onko kellään kertoo jotain onnistumistarinoita tms jos on vähänkään tälläistä taustaa? Ja kaikki "olette vielä nuoria" kommentit voi jättää sikseen, olen ikäni vuoksi saanut osakseni koko 4v pelkkää vähättelyä ja saatesanoja että onneks olen nuori vielä niin ei haittaa mikään.. kiitos jo valmiiksi:)
Luulen ettei täältä vähättelyä ja saate sanoja iästä tule. Kaikki olleet joskus nuoria ja se ei kuitenkaan niitä lapsia ole taannut. Itse kans hakeuduin lääkäriin alle 25. Lääkäri juurikin vähätteli ja naureskeli nuoruudelle, mutta en sitä enää ole ja edelleen lapseton ilman yhtään positiivista ei edes haamu viivoja testeissä. Monta vuotta lääkärin käynnin jälkeen meni ennen kuin ”nuoruudeltani” uskalsin lääkäriin takaisin lähteä.

Punktiosta selvitty. Ei ollut niin paha kuin ajattelin. Eilen oli turvotusta ja paikat hellänä. Tänään olo jo parempi. Saaliiksi saatiin 6 munasolua, joista 5 oli kypsiä ja 4 on hedelmöittynyt normaalisti. Vähän harmitti laiha saalis, kun ei huvittaisi heti joutua uudelleen kasvatuspuuhiin. Nyt sit vaan odotellaan tiistaihin, että saadaanko jotain siirrettävää.

Punktiosta selvitty. Ei ollut niin paha kuin ajattelin. Eilen oli turvotusta ja paikat hellänä. Tänään olo jo parempi. Saaliiksi saatiin 6 munasolua, joista 5 oli kypsiä ja 4 on hedelmöittynyt normaalisti. Vähän harmitti laiha saalis, kun ei huvittaisi heti joutua uudelleen kasvatuspuuhiin. Nyt sit vaan odotellaan tiistaihin, että saadaanko jotain siirrettävää.
Minä olin ihan kauhuissani punktiosta etukäteen, mutta myös minun mielestäni se oli yllättävän helppo. Se tosiaan oli tosi nopea ja kivuton toimenpide. Kanyylin laitto oli melkeinpä kivuliainta.

Teillä oli sama saalis kuin meillä sillä erotuksella, että 8 solua saatiin ja seitsemästä kypsästä neljä hedelmöittyi. Meillä ei ollut tuoresiirtoa, joten kaksi alkiota odottaa pakastimessa. Nämä meidän määrät meni aika lailla tilastojen keskiarvojen mukaan.

Teillä on keskivertoa parempi hedelmöittymisprosentti! Kenties myös blastovaiheeseen kehittyvien määräkin voi olla! 🍀🌈

Ymmärrän. Tunsin tuon saman tunteen; tuntui että kaikken stressin ja monen viikon vaivan ja pelon jälkeen vain tuo määrä soluja. Mutta siitä se mieliala tasoittui sitten ja nyt olen onnellinen niistä alkioista, ovat kuulemma "oikein hyviä". Tekisi äkkiä mieli hakea ne lämpimään suojaan.

Meillä luultavasti kesäkuussa tulossa pas. Ensi kuussa luovuttajan punktio ja hedelmöitys. Kaikki jos menee ok, niin tosiaan kesäkuussa pas luonnolliseen kiertoon 😊

Lahjasoluhoidoista otan mielelläni tietoa vastaan mikäli täällä on saman kokemuksen omaavia 👋😊
oi, minuakin kiinnostaa tämä aihe ja jään innolla seuraamaan vaiheitanne tällä polulla :smiling face with heart-eyes:

meillä ivf jono ”lusittu” julkisella puolella ja se keskeytetty tuloksettomana, pitääkö lahjamunasoluhoitoihin siis aloittaa jono uudelleen alusta julkisella puolellq, tietääkö kukaan?

oi, minuakin kiinnostaa tämä aihe ja jään innolla seuraamaan vaiheitanne tällä polulla :smiling face with heart-eyes:

meillä ivf jono ”lusittu” julkisella puolella ja se keskeytetty tuloksettomana, pitääkö lahjamunasoluhoitoihin siis aloittaa jono uudelleen alusta julkisella puolellq, tietääkö kukaan?
Oon itse menossa luovuttamaan, ja mulle kerrottiin että HUS:illa luovuttajaa joutuu jonottamaan jopa kaksi vuotta :(

Tänään tuli viimeinen päivitys meidän alkioiden tilanteesta. 17 Munasolua siis kerättiin, joista 15 oli kypsiä. 12 hedelmöittyi normaalisti. Kolme kaksipäiväistä alkiota pakastettiin aiemmin viikolla. Tänään tuloksissa luki, että kuusi 5-6 päiväistä alkiota pakastettu. Eli yhteensä yhdeksän elämän alkua pakkasessa.❤️❤️❤️

Ihanan helpottunut olo tässä vaiheessa. Toista IVF-hoitoa meille ei enää tarjota, koska täytän syksyllä 40, eikä kumppani halua raskautua.

@Milu83 Onnea ihan mielettömän hienosta alkioiden määrästä! 😍 Onko punktion jälkeen tullut mitään hyperiin viittaavaa oiretta?

Mikäs täällä on muilla tilanne viikonlopun jälkeen? 😊🌈

@Kefir90 onko menkkoja vielä kuulunu?

Onko @Harmi89 ja @Rutq saanu ovista bongattua?

@Aannikka onko vielä tietoa pääsettekö huomenna siirtoon?

Täällä on pistospäiviä takana nyt kuusi. Huomenna kuulee montako follia lähtenyt kasvamaan. Molemmin puolin munasarjoja vähän jo jomottelee ja limojakin alkanu tulemaan.

@Milu83 Onnea ihan mielettömän hienosta alkioiden määrästä! 😍 Onko punktion jälkeen tullut mitään hyperiin viittaavaa oiretta?

Täällä on pistospäiviä takana nyt kuusi. Huomenna kuulee montako follia lähtenyt kasvamaan. Molemmin puolin munasarjoja vähän jo jomottelee ja limojakin alkanu tulemaan.
Menkat alkoi to-illalla ja pe alkoi piikittely. Huomenna kontrolli uä, niin tiedetään missä mennään vai mennäänkö missään 😅

Mimossa tsemppiä ultraan! Toivotaan, että siellä näyttää kaikki hyvältä ja erittäin hedelmälliseltä!

Ennen punktiota ja punktion jälkeen nestettä kertyi ihan tajuttomasti ja olo oli tosi tukala vielä kolme päivää punktion jälkeen. Vatsa oli kireä alkaen rintojen alta ja kyljistä saakka ja näytti todella siltä, kuin olisin jo tosi pitkällä raskaana! Sit alko pikkuhiljaa helpottaa. Join joka päivä vähintää kolme litraa vettä särkylääkkeitäkin kului. Nyt viikko punktiosta ja paino takas normaalissa.

Jäätävät menkat alkoi lauantaina, eli vain viidentenä päivän punktiosta. Kai se ihan normaalia on, että kierto jäi todella tyngäksi, kun ei oo mitään keltarauhastukea kierrossa. Mulla muutenkin luteaaliaika on normaalia lyhyempi yleensä luomuna 10-11 päivää.

Lääkäri soittaa tänään ja kertoo jatkosta. En usko, että tähän kiertoon vielä yritetään PAS ajoittaa. Toivottavasti tästä kierrosta tulis suht normaali, eikä ainakaan venyis kauheesti. Yleensä mun kierrot olleet 25-28pv.

Ultrassa käyty! Vähä pettyneet fiilikset. Ei ollu niin hyvä vaste ku olisin oottanu siihen nähden että 0-ultrassa antraaleja oli 12+9. Oikealla puolella oli lähteny 5 kasvamaan ja vasemmalla ei ollenkaan 😳😭 Oli tosin jostain syystä vähä huono näkyvyys vasemmalle. Millähän todennäköisyydellä tuolta vasemmalta ykskään ottaa enää kasvuspurttia ku lääkitystäkään ei lähdetty säätämään. 😪 Semmonen mielikuva itellä, että punktiossa kerätty määrä on usein sama mikä on ekassa vasteultrassa näkyny.

Mullakin alkaa vika IVF yritys jahka menkat alkaa. Vähän pettynyt olo ettei Synarelaa tosiaan saa ja jouduttiin valitsemaan ns. second best hoitoprotokolla, mutta tämmöstä tämä on. En voi jäädä odottelemaan, että Synarelaa joskus taas saa vaan se on nyt tai sitten ei koskaan 🙈. 6 follia näkyi mikä mulle odotettu lukema. Toivottavasti nyt yksi alkio edes tulisi ja pääsisin siirtoon asti 😅.

Jaahas.. Täällä kans ei niin hyviä ultrakuulumisia..
Eli tänään kp12 ja limakalvo olematon, samoin johtofolli vain 11mm. Lääkäri ultras pitkään ja ihmetteli asiaa.

Kysyin sitten progesteronin verikoetuloksia, jotka multa otettiin nyt ekaa kertaa tuoresiirron yhteydessä 1pv ennen kuukautisten alkua. Luteaalivaiheessa tukena oli Gonapeptylin lisäksi sekä terolut että cyclogest. Ja arvo oli silti vain 8. Tätä lääkäri jäi ihmettelemään.

Perjantaina ultrataan taas uudestaan kp15, että mikä tilanne ja samalla lääkäri ottaa paremmin kantaa tuohon proge-arvoon.

Kuumeisesti tässä tietysti google alkoi laulamaan, mutta olisko jollain kokemusta tai tietoa, mitä tämä nyt meinaa? Onko tää koko lapsettomuus nyt tästä johtuvaa??? 😱
Ja miten korjataan, jos noilla lääkkeillä on noin huono vaste? En haluais riskeerata meidän kahta pakastepalleroo siirtoihin, joissa progearvot on päin v***ua! 🥺

Jaahas.. Täällä kans ei niin hyviä ultrakuulumisia..
Eli tänään kp12 ja limakalvo olematon, samoin johtofolli vain 11mm. Lääkäri ultras pitkään ja ihmetteli asiaa.

Kysyin sitten progesteronin verikoetuloksia, jotka multa otettiin nyt ekaa kertaa tuoresiirron yhteydessä 1pv ennen kuukautisten alkua. Luteaalivaiheessa tukena oli Gonapeptylin lisäksi sekä terolut että cyclogest. Ja arvo oli silti vain 8. Tätä lääkäri jäi ihmettelemään.

Perjantaina ultrataan taas uudestaan kp15, että mikä tilanne ja samalla lääkäri ottaa paremmin kantaa tuohon proge-arvoon.

Kuumeisesti tässä tietysti google alkoi laulamaan, mutta olisko jollain kokemusta tai tietoa, mitä tämä nyt meinaa? Onko tää koko lapsettomuus nyt tästä johtuvaa??? 😱
Ja miten korjataan, jos noilla lääkkeillä on noin huono vaste? En haluais riskeerata meidän kahta pakastepalleroo siirtoihin, joissa progearvot on päin v***ua! 🥺

Haluan lohduttaa sen verran, että progesteronia pystyy helposti lisäämään kroppaan tueksi. <3
Mulla on endometrioosi ja sen vuoksi progesteron resistenttiyttä, eli se ei imeydy kunnolla. Siirron tueksi tuli onnistuneeseen raskauteen 800mg lugesteron /pvä, sekä 2 piikkiä prolutex pistosta per päivä ja jos raskaus-> 1.kolmanneksen ajan tuo 2 piikkiä. Tämä kombo riitti pitämään arvoja hyvänä. Myöhemmin vähennettiin pois yksi prolutex pistos/päivä mutta täydet lugesteronit jäi.
Kokonaisuudessaan mua tuettiin progesteronilla rv17 saakka, koska mun omassa tuotannossa oli häikkää eli sitä ei ollut, sekä istukka otti koppia tuotannosta tosi myöhään. Mulla ei ollut terolutia ollenkaan, koska ihan ekasta tuoresiirrosta alkoi vuoto about 8 päivän päästä siirrosta (3pv alkio) eli se ei toiminut mulla ollenkaan.

Mutta samaa mieltä Suskin kanssa, että ei kannata siirtää harvoja arvokkaita alkioita jos kierto ei näytä optimaaliselta.
Millainen annos sulla on nyt ollut cyclogestiä/pvä? Tämä voi hyvinkin olla syy lapsettomuuteen koska ilman progesteronia ei ole raskautta. Se on raskautta ylläpitävä hormoni.

Aamulla soitti lääkäri, eikä ollut mitään siirrettävää. 🤷🏼‍♀️ Ei sinänsä yllättänyt, mutta hetken ajan ehdin toivoa, että siirtoon päästään. Seuraavaksi hoidot jatkuvat ilmeisesti kesän jälkeen. Ensi viikolle saatiin uusi hoidon suunnittelukäynti. Saas nähdä mitä siellä tuumaavat. Toivottavasti siellä kuulis hieman enemmän, että missä ehkä vikaa.

Pitänee varmaan pohtia myös muita vaihtoehtoja jo ja keskustella miehen kanssa, että mitä hän tällä hetkellä ajattelee tästä lapsen saamisen yrittämisestä. Samalla pohtia, että missä menee meidän raja yrittämisessä.

Takaisin