Mulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta just samaa aikaa, kun aloitettiin lapsettomuushoidot uudestaan, eli siis noissa peruspaketin kilppariverikokeissa. Minusta ne kilppariarvot otetaan aina, vajaatoiminta on nii yleinen ja kilppari vaikuttaa lapsettomuuteen. Oireita mulla vähän oli, mut siis ei mitää nii suuria et oisin pahemmin niihin kiinnittäny huomioo, pistin ne stressin yms syyksi. Itse asiassa sit raskauduin yllättäen luomuna samaan aikaan.
Hypätkää loppujen yli jos raskaus jutut ahdistaa.
Kilpirauhasen liikatoimintaan ja raskauteen liittyy aika paljon kohonneita riskejä moneen asiaan esim. Kohonnut riski keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen, kohtukuolemaan, sikiön pienikasvuisuuteen ja vauvalla voi olla syntymän jälkeen myös kilppari ongelmia. Meillä raskaus on kuitenki menny hyvin. Tätä seurataan kuitenki tiiviisti. Käyn kilppari verikokeessa kuukauden välein, lääkärin vastaanotolta ultrassa kuukauden välein, normaalia useammin neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet. Oon ymmärtäny et omalla tavallaan tää on riskiraskaus, siis siitä johtuen normaalia enemmän seurantaa, joten en tiiä ihan tarkkaan et tehdäänkö hoitoja tällaisessa tilanteessa. Epäilen et ne toivoo, että kilpirauhasen arvot saadaan kuntoon ennen kuin raskautta tietoisesti yritetään. Minä aloitin kilpparilääkityksen joskus joulukuun lopulla ja nyt on jo pidempään ollu arvot suht kunnossa. Mulla siis keho reagoi niihin hyvin ja normalisoitui noin kolmessa kuukaudessa arvot. Vaikka vieläkin joku niistä hormoneista on mittaamattoman pieni, eli kertoo siitä et keho ei vieläkään itsenäisesti toimisi, vaan syön siis lääkkeitä kaiken aikaa, eikä annoksen purkua tai edes pienennystä oo voitu miettiä. Jotkut lääkkeet ei kai sovi raskauteen, munki pitää syyä jotain lääkettä mihin haetaan erikoislupaa, kun normisti käytetyt ei sopisi.
Hirveesti tsemppiä sulle! Toivottavasti lääkäri soittaa pian ja jatkot selviää. Mulla ainaki ruvettiin nopeesti toimiin, tosin mun arvot taisi olla lopulta aika hurjat ja ne meinasi jäädä sairaalalla huomaamatta, jouduin ite pommittaa sinne monta puheluu et mitä tää tarkoittaa ja mitä nyt tehdään. Kysy vaan , jos joku vielä mietityttää. En tosin kauheesti tiedä tosta raskautumis asiasta ja kilpirauhasen liikatoiminnasta, kun meidän vaikeus enne oli ovuloinattomuus ja nyt tää tapahtukin tälleen yllättäen ja mun kokemus liikatoiminnasta on vaan raskausajalta.