IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Täällä nyt piinaillaan, että josko tästä yhdestä saadusta alkiosta vihdoin tärppäisi. Testipäivä on ensi viikon keskiviikkona ja tiedättekin varmasti hyvin miten pitkiltä päivät tuntuu! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En aio testata ennen sitä, mutta yksi mielenkiintoinen havainto on, mitä ei ole ollut aikaisempien yritysten kohdalla.

Mulla on käytössä Oura sormus ja nyt ekaa kertaa se kertoo, että kehon lämpötila on poikkeuksellisesti koholla. Keskilämpötilahan on normaalistikin korkeampi kierron jälkimmäisellä puolikkaalla, mutta se on noussut siitäkin tasosta n. 0,3 astetta keskiviikosta alkaen. Siirtopäivä meillä oli maanantaina. Eli kun normaalisti kehon lämpötila mulla on tässä vaiheessa kiertoa 0,2-0,3 astetta korkeampi kuin keskilämpötila, niin nyt se on 0,5-0,6 astetta korkeampi kuin mulle tyypillinen kehon keskilämpötila. Nuo käyrät on normaalisti tosi tasaisia eikä vastaavaa ollut aiemman tuoresiirron tai PASin kohdalla. Nyt nämä päivät näkyy selkeänä piikkinä normaalin verrattuna ja en kyllä mielestäni ole esim. kipeäksi tulossa. On kyllä jännittävää!
Toivottavasti nyt tärppäisi! Mulla testipäivä vasta perjantaina! Ja kyllä, päivät matelee!
 
Ööh, vähän hämmentynyttä omaa napaa reissun päältä. Mulla oli 1,5v sit AMH 4,12. Lääkäri halusi mitata uudestaan kun toivoin pitkää kaavaa ja sanoin että se arvo on varmaan pudonnu tässä välissä sen verran että ei oo hyperin riskiä. No arvo oli nyt 5,85. En oo koskaan kuullu mitää muuta ku että se laskee hitaasti vuosien vieriessä. Tiiän myös että biotiinin käyttö voisi nostaa arvoa, mutta en syö biotiinia. Onko kukaan kuullu että AMH nousis noin hurjasti?
 
Ööh, vähän hämmentynyttä omaa napaa reissun päältä. Mulla oli 1,5v sit AMH 4,12. Lääkäri halusi mitata uudestaan kun toivoin pitkää kaavaa ja sanoin että se arvo on varmaan pudonnu tässä välissä sen verran että ei oo hyperin riskiä. No arvo oli nyt 5,85. En oo koskaan kuullu mitää muuta ku että se laskee hitaasti vuosien vieriessä. Tiiän myös että biotiinin käyttö voisi nostaa arvoa, mutta en syö biotiinia. Onko kukaan kuullu että AMH nousis noin hurjasti?
AMH ei pelkästään laske vaan voi hyvin noustakin ja vaihdella hieman kierrosta toiseen. Tapauksessasi se on noussut aika rutkastikin, en kyllä tiedä miten tavallista näin suuri nousu on :Eyes:
 
Onko täällä kukaan ollut lyhyen kaavan hoidossa siten, että ennen pistosten aloitusta olisi popsinut Progynovaa? Ohje tässä hoidossani on aloittaa napsimaan Progynovaa viikko ovulaation jälkeen. Ohje jatkosta tulee vasta vuodon alettua ilmoittautumisesta.

Viime hoidossa progynovaa söin vielä ensimmäisenä kiertopäivänä, toka päivä oli taukoa ja kolmantena alkoi pistokset. Lyhyessä kaavassa pistokset omapolun ohjeiden mukaan aloitetaan kierron 2-3 päivä.

No nyt näyttää nahkeasti siltä, että vuoto alkaa jo mahdollisesti huomenna. Näin ollen pääsisin ilmoittautumaan hoitoon vasta kierron kolmantena päivänä, ja jos pitäisi vielä olla yksi taukopäivä Progynovasta, pistoksien aloitus olisi vasta kierron 4 tai 5 päivä (riippuen siitä, jätänkö ma aamulla Progynovan syömättä ennen kuin saan jatko-ohjeita).

Tietääkö kukaan, miten tarkkaa on, että lyhyen kaavan pistelyt aloitetaan juuri kp 2-3? Tässä kuumottaa myös pääsiäissulku. Nykyisellään näyttää, että punktio ehdittäisiin tehdä juuri ja juuri ennen sulkua, mutta jos pistelyiden aloitus venähtää paljon, pelkään että punktio osuukin sulkuun.

Laitoin omapolulle jo kyselyä, mutta tajusin asian vasta niin myöhään, ettei sieltä varmasti enää kukaan vastaa ennen maanantaita. Koitan nyt miettiä, noudattaisinko omin luvin viime IVF-hoidon kaavaa (eli lopettaisin Progynovan vuodon alettua) vai noudatanko vain ohjeita eli napsin Progynovaa kunnes pääsen maanantaina ilmoittautumaan hoitoon, ja odotan jatko-ohjeita.
 
Onko täällä kukaan ollut lyhyen kaavan hoidossa siten, että ennen pistosten aloitusta olisi popsinut Progynovaa? Ohje tässä hoidossani on aloittaa napsimaan Progynovaa viikko ovulaation jälkeen. Ohje jatkosta tulee vasta vuodon alettua ilmoittautumisesta.

Viime hoidossa progynovaa söin vielä ensimmäisenä kiertopäivänä, toka päivä oli taukoa ja kolmantena alkoi pistokset. Lyhyessä kaavassa pistokset omapolun ohjeiden mukaan aloitetaan kierron 2-3 päivä.

No nyt näyttää nahkeasti siltä, että vuoto alkaa jo mahdollisesti huomenna. Näin ollen pääsisin ilmoittautumaan hoitoon vasta kierron kolmantena päivänä, ja jos pitäisi vielä olla yksi taukopäivä Progynovasta, pistoksien aloitus olisi vasta kierron 4 tai 5 päivä (riippuen siitä, jätänkö ma aamulla Progynovan syömättä ennen kuin saan jatko-ohjeita).

Tietääkö kukaan, miten tarkkaa on, että lyhyen kaavan pistelyt aloitetaan juuri kp 2-3? Tässä kuumottaa myös pääsiäissulku. Nykyisellään näyttää, että punktio ehdittäisiin tehdä juuri ja juuri ennen sulkua, mutta jos pistelyiden aloitus venähtää paljon, pelkään että punktio osuukin sulkuun.

Laitoin omapolulle jo kyselyä, mutta tajusin asian vasta niin myöhään, ettei sieltä varmasti enää kukaan vastaa ennen maanantaita. Koitan nyt miettiä, noudattaisinko omin luvin viime IVF-hoidon kaavaa (eli lopettaisin Progynovan vuodon alettua) vai noudatanko vain ohjeita eli napsin Progynovaa kunnes pääsen maanantaina ilmoittautumaan hoitoon, ja odotan jatko-ohjeita.
Mulla menee kierron lopussa zumenon (samoin tammikuun stimulaatiossa) menkkojen alkuun asti. Sit se lopetetetaan ja pistokset alkaa kp2.
Ja mun käsittääkseni zumenon ja progynova on samaa tavaraa.
Ja lyhyt kaava mulla sekä tammikuussa että nyt. Menkkoja odotan kans alkavaks viikonlopun aikana..
 
Moikka! Täällä ensimmäisen lyhyen IVF hoidon kierros loppusuoralla. Koko ”prosessi” on tuntunut paljon helpommalta kuin mitä osasi odottaa, kunnes oli tuoresiirtopäivä. Pistelyt ja punktio olivat tosi helpot, enkä saanut lääkkeistä mitään oireita, tai ylipäätään arkuutta vatsanalueelle (oli gonal ja fyremadel), punktiota pelkäsin, ja ihan turhaan. Lopulta mulla oli 14 follia, 9 munasolua ja 7 kypsää, joista 6 hedelmöittyi normaalisti, mutta biologin mukaan olivat hitaita. Tuoresiirto tehtiin, ja viisi muuta jäivät vielä kasvamaan mutta mitään ei päätynyt pakkaseen! Onkohan mitään mahdollisuuksia, että tuo siirretty ilmeisesti morulavaiheessa ollut kyytiläinen voisi selvitä matkastaan? Fiilis on niin pettynyt :sad001
Meillä saatiin ekasta ivf:stä 9 follia, 8 munasolua ja 4 normaalisti hedelmöittynyttä. Niistä kaikki jakautui hitaasti ja lopulta vain yksi selvisi blastoksi asti vitos päivänä. Se siirrettiin ja tarttui kiinni. Pakkaseen ei jäänyt mitään. Eli kyllä kaikki on mahdollista ☺️
 
Täällä nyt piinaillaan, että josko tästä yhdestä saadusta alkiosta vihdoin tärppäisi. Testipäivä on ensi viikon keskiviikkona ja tiedättekin varmasti hyvin miten pitkiltä päivät tuntuu! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En aio testata ennen sitä, mutta yksi mielenkiintoinen havainto on, mitä ei ole ollut aikaisempien yritysten kohdalla.

Mulla on käytössä Oura sormus ja nyt ekaa kertaa se kertoo, että kehon lämpötila on poikkeuksellisesti koholla. Keskilämpötilahan on normaalistikin korkeampi kierron jälkimmäisellä puolikkaalla, mutta se on noussut siitäkin tasosta n. 0,3 astetta keskiviikosta alkaen. Siirtopäivä meillä oli maanantaina. Eli kun normaalisti kehon lämpötila mulla on tässä vaiheessa kiertoa 0,2-0,3 astetta korkeampi kuin keskilämpötila, niin nyt se on 0,5-0,6 astetta korkeampi kuin mulle tyypillinen kehon keskilämpötila. Nuo käyrät on normaalisti tosi tasaisia eikä vastaavaa ollut aiemman tuoresiirron tai PASin kohdalla. Nyt nämä päivät näkyy selkeänä piikkinä normaalin verrattuna ja en kyllä mielestäni ole esim. kipeäksi tulossa. On kyllä jännittävää!
Tämä on jännää ja lupaavaa! Pidetään peukkuja.
 
Hei, hyppään mukaan keskusteluun.
Meillä meneillään eka ivf, pitkällä kaavalla. Tämä on myöskin ainoa hoito julkisella puolella koska täytän kesällä 40v. AMH mitattu viime kesänä, se oli 1.83. Mulla myös myoomia.

Hoito alkoi Procrenilla, sen jälkeen Gonal-f ja kuudentena päivänä tuli lisäksi Menopur (verikokeessa estrogeni alle 1 🙈), piikitin sitten yhteensä 16 pv kun follit kasvoivat hitaasti. Lääkärin mukaan 7+4 follia näytti kuitenkin lupaavalta ja seuraavassa ultrassa olivatkin kasvaneet hyvin. Viime sunnuntaina Ovitrelle-piikki ja tiistaina päästiin punktioon. Punktio yllätti mut positiivisesti, olin varautunut pahempaan, eikä jälkeenpäin ollut kovia kipua, turvotusta kylläkin ja sitä on vieläkin, varsinkin ruokaluiden jälkeen. Folleja tyhjennettiin 9+5, niistä saatiin 11 munasolua, joista hedelmöittyi 4. Torstaina kävin tuoresiirrossa, jossa siirrettiin 2-päiväinen alkio ja loput jäivät kasvamaan. Tämä oli mulle prosessin haastavin osuus, lipitin koko aamupäivän vettä tunnollisesti ja olin kolme tuntia ennen siirtoa käymättä vessassa 😅. Ostin siirron jälkeen kaupasta sen kuuluisan ananaksenkin 🤣, tänään syön juhlallisesti aamupalaksi, oli sen verran raaka. Kaikki keinot käyttöön! Tässä sitä ollaan , 30.3 olisi testipäivä, siihen saakka luget käytössä 3x päivässä.
 
Mulla menee kierron lopussa zumenon (samoin tammikuun stimulaatiossa) menkkojen alkuun asti. Sit se lopetetetaan ja pistokset alkaa kp2.
Ja mun käsittääkseni zumenon ja progynova on samaa tavaraa.
Ja lyhyt kaava mulla sekä tammikuussa että nyt. Menkkoja odotan kans alkavaks viikonlopun aikana..
Hmm eli sait ohjeet zumenonin lopetukseen ja piikitysten alkuun etukäteen ennen vuodon alkua. Tarvitseeko zumenonin jälkeen pitää taukopäivää ennen pistoksia? Viimeksi sellainen pidettiin, en tosin ole varma onko se pakollinen.

Ehkä minäkin lopetan pillerit vuodon alkuun omin luvin, en usko että siitä ainakaan mitään pahaa voi tapahtua, kun sillä kaavalla mentiin viime hoitokin. Ellei täällä nyt joku tule huutelemaan, ettei ole niin väliä vaikka lyhyessä kaavassa pistelyt alkaisivatkin pari päivää myöhässä.

Ja mukavaa, että mennään sitten ilmeisesti samassa aikataulussa tämän lyhyen hoidon kanssa :smiling-eyes:
 
Meillä on kromosomitranslokaatio ja azoospermia, joten yhtään hoitoa eikä ole takana. Lähisuvussa sama vaiva (tietenkin) eri sukupuolella ja siitä alkiodiagnostiikan avulla terve lapsi. Mutta he ovat eri hoitopiirissä, joten eivät ole HUSin kautta tehneet, vaikka julkisella ovatkin olleet. Meillä on jo minut tutkittu läpikotaisin, on otettu hiv-verikokeet ja kaikki. Siittiöt on pakastettuna odottamassa toimintaa. Ehkä tosiaan tuo eri syy alkiodiagnostiikkaan vaikuttaa siihen klinikan valmistelun pituuteen. Hoitaja puhui meidän kohdalla jotenkin "suoremmasta reitistä", kun on jo tutkimuksia tehty. Ja sukulaiset jo tutkittu aikaa sitten.

Vielä muok. Nyt oli tullut etäkäynti lisääntymistieteen yksikköönkin toukokuun loppupuolelle. Eli ei tarvii jännittää, että mitään tapahtus ennen kesätaukoa.
Voi että, on tämä kyllä odottelua odottelun perään kun jokaisen eri lääkärin kans pitää jutella vieläpä melkein samat asiat 🙄
Vaan peukut pystyssä että kaikki menis hyvin sitten kun tositoimiin päästään 👍👍
 
Kaipaisin kokeneemmilta lugesteron neuvoa. Käytän sitä 3x päivässä (200) eli kahdeksan tunnik välein. Kävin noin tunti päivälääkkeen laiton jälkeen vessassa, progesteroni aiheuttanut "mukavan" ummetuksen ja lopputulemana puoliksi sulanut lugesteroni tuli myös samalla ulos. En löytänyt lääkeinfosta tietoa kuinka nopeasti nämä imeytyvät. Olisiko pitänyt laittaa varmuuden vuoksi vielä uusi vai ehtiikö siitä jo imeytyä tarpeeksi. Kumpi on pahempi, liian vähän tai liian paljon progesteronia? Tämä mulla vasta kolmas päivä näitä käyttää/neljäs päivä siirrosta.
 
Kaipaisin kokeneemmilta lugesteron neuvoa. Käytän sitä 3x päivässä (200) eli kahdeksan tunnik välein. Kävin noin tunti päivälääkkeen laiton jälkeen vessassa, progesteroni aiheuttanut "mukavan" ummetuksen ja lopputulemana puoliksi sulanut lugesteroni tuli myös samalla ulos. En löytänyt lääkeinfosta tietoa kuinka nopeasti nämä imeytyvät. Olisiko pitänyt laittaa varmuuden vuoksi vielä uusi vai ehtiikö siitä jo imeytyä tarpeeksi. Kumpi on pahempi, liian vähän tai liian paljon progesteronia? Tämä mulla vasta kolmas päivä näitä käyttää/neljäs päivä siirrosta.
Ymmärtääkseni nuo aika nopeasti imeytyvät, mutta en osaa sen tarkemmin sanoa imeytymisnopeudesta. En olisi sinuna kuitenkaan huolissani. Ensimmäisen alkioni kanssa annostus oli tuo sama kuin sinulla. Silloin unohdin ottaa yhtenä iltana yhden lugen ja hoitaja rauhoitteli, ettei se haittaa mitään, kun paniikissa kyselin asiaa. Seuraavassa alkionsiirrossa ohjeistus oli jo muuttunut 2 x 200, kuulemma on uusi linja HUSilla.
 
Kiitos Tiputii! Jännä juttu, mekin HUSilla. Ehkä se tarve sit vaihtelee eri ihmisillä, progesteronia ei kuitenkaan mitata.
 
Kiitos Tiputii! Jännä juttu, mekin HUSilla. Ehkä se tarve sit vaihtelee eri ihmisillä, progesteronia ei kuitenkaan mitata.
Jännä, millä perusteella määräävät kelle mitäkin. Viimeksi tosiaan tammikuun siirrossa ihmettelin miksi annostus on pienempi kuin marraskuussa, ja silloin sanoivat että juuri oli muuttunut ohjeistus. Nyt tähän seuraavaan hoitoon lääkäri kirjoitti Cyclogestia 400mg x 2 eikä Lugesteronia, mutta sehän on kai samaa kamaa.
 
Kaipaisin kokeneemmilta lugesteron neuvoa. Käytän sitä 3x päivässä (200) eli kahdeksan tunnik välein. Kävin noin tunti päivälääkkeen laiton jälkeen vessassa, progesteroni aiheuttanut "mukavan" ummetuksen ja lopputulemana puoliksi sulanut lugesteroni tuli myös samalla ulos. En löytänyt lääkeinfosta tietoa kuinka nopeasti nämä imeytyvät. Olisiko pitänyt laittaa varmuuden vuoksi vielä uusi vai ehtiikö siitä jo imeytyä tarpeeksi. Kumpi on pahempi, liian vähän tai liian paljon progesteronia? Tämä mulla vasta kolmas päivä näitä käyttää/neljäs päivä siirrosta.

Tätä samaa joskus kyselin polilta ja sanoivat ettei haittaa. En vaan muista sanoiko ne että puol tuntia vai tunti ois hyvä sen olla, mutta ei tosiaan kauaa kestä imeytyä :)
 
Ööh, vähän hämmentynyttä omaa napaa reissun päältä. Mulla oli 1,5v sit AMH 4,12. Lääkäri halusi mitata uudestaan kun toivoin pitkää kaavaa ja sanoin että se arvo on varmaan pudonnu tässä välissä sen verran että ei oo hyperin riskiä. No arvo oli nyt 5,85. En oo koskaan kuullu mitää muuta ku että se laskee hitaasti vuosien vieriessä. Tiiän myös että biotiinin käyttö voisi nostaa arvoa, mutta en syö biotiinia. Onko kukaan kuullu että AMH nousis noin hurjasti?
Mulla kävi kanssa näin et oli 02/2020 AMH 4,39 ja uudelleenmittauksessa 07/2022 6,78 😳. Ei mitään käryä mistä johtui, toki mulla on POC-tyyppiset munasarjat. Nyt olen 34-vuotta (täytän kesällä 35).

Elokuun 2022 IVF:ssa saatiin 20 munasolua, mutta ei kuitenkaan ollut hyperiä niin tehtiin tuoresiirto (joka on nyt mahassa viikoilla 34+6)…
 
Toinen IVF menossa, minkä vuoksi palaan tänne. Edellinen oli syksyllä, ja tauko tuli kyllä tarpeeseen. Oli mukava nauttia elämästä ilman hormoneja ja laskemisia, juoda viiniä ja tehdä kaikkea hauskaa. Ja töitäkin toki.

Gonal-F vaihtui Menopuriin, ja kaksi päivää olen jarruakin laittanut. Olin toivonut, että jo huomenna kerättäisiin, mutta vasta perjantaina on punktio. Viimeksi oli lyhyempi kasvatusaika, eikä kypsiä munasoluja ollut kuin kolme. Toivottavasti tällä kertaa tulisi edes yksi alkio!

Vähän huono olo on tänään: päänsärkyä, alavatsakipuja, lievää pahoinvointia. Viimeksi kipuja oli musitaakseni enemän, mutta ei muuta huonoa oloa.
 
Hei, ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen kun on sellainen olo että vertaistuki olisi tarpeen. Ollaan miehen kanssa yritetty 9/21 asti hoidoilla lasta joka ei ota kuuluakseen.

Neljä ICSI:tä tehty, nyt viisi siirtoa saatu aikaan (kahdesta ensimmäisestä yksi siirto kummastakin, kolmannesta kaksi ja nyt neljännestä yksi takana ja kaksi alkiota pakkasessa). Tänään kävin neljännen hoidon ensimmäisen PASsin takia verikokeessa ja negaahan sieltä tuli, niin kuin aina. Kahdesti on tullut lievä kemiallinen, oikeaa plussaa ei koskaan.

Mutta olen ihan loppu ja toivoton. Miten tätä jaksaa? Kuinka monta kertaa minun pitää vielä kerätä mielen sirpaleet lattialta ja yrittää liimata itseni jotenkuten kasaan? En tiedä kuinka paljon tätä enää jaksan. Tuntuu että kaikilla muilla vain onnistuu ja meillä on koko elämä pelkkää paskaa.

Tiedän ettei se nyt ihan mene niin, mutta hirvittävän voimakkaita tunteita nämä ovat. Välillä suorastaan pelottaa mitä kaikkea omassa päässä liikkuu. Osaisiko joku valaa tähän tunneliin yhtään toivoa? Enkä nyt tarkoita tarinoita siitä miten pitkän yrityksen jälkeen se lapsi on tullut koska niitä on kyllä kuultu. Se ei tarkoita että meille tulisi vauva.
 
Takaisin
Top