IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Mulla huomenna virallinen testipäivä, testit kyllä vahvistunu nyt joka päivä, joten kai se on uskottava että ainakin tällä hetkellä siellä on tarrattu kiinni. :red-heart: :Person With Folded Hands: Vielä tulee aavistuksen verran rusehtavaa vuotoa pyyhittäessä.
IMG_20220511_095839.jpg
 
Ei vielä puhuttu ainakaan toisesta testistä. En tiedä ees miksi se progesteroni arvo katsotaan. Mut eipä tässä oo siis voinu mitenkään iloita ”raskaudesta”. Nyt lähinnä vaa harmittaa ku otin suruissani kaks buranaa kipuihin. Jos kaikki meniskin hyvin. Vaikka tuskin, kun tota vuotoa on jonkin verran.
Tuo kuulostaa tismalleen samanlaiselta tilanteelta kuin mulla oli plussan aikaan! Olin satavarma että verikokeen tulos olisi negatiivinen kun vuotoa oli ollut sen verran runsaasti, mutta hoitaja olikin että "Onneksi olkoon!" kun soittelin tuloksia. Onko sulla mahdollista päästä jonkin ajan kuluttua uuteen verikokeeseen, jossa näkyisi onko arvo lähtenyt nousuun?
 
Tuo kuulostaa tismalleen samanlaiselta tilanteelta kuin mulla oli plussan aikaan! Olin satavarma että verikokeen tulos olisi negatiivinen kun vuotoa oli ollut sen verran runsaasti, mutta hoitaja olikin että "Onneksi olkoon!" kun soittelin tuloksia. Onko sulla mahdollista päästä jonkin ajan kuluttua uuteen verikokeeseen, jossa näkyisi onko arvo lähtenyt nousuun?
Joo, mäkin olin todella hämmentynyt tänään kun ne soitti että raskaana ollaan. Mut vuoto ja kivut on nyt tosissaan rauhottunut, mut harmitaa kun otin buranaa ja panadolia jonkin verran kun eilen niin kipee olo huomenna ne soittaa siitä proge-arvosta, mutta uudesta verikokeesta ei vielä puhuttu. Mut aamulla tosissaan teen testin taas, et nään onko viiva lähtenyt haalistumaan. Eikä ees oo mitään oloja et ois raskaana.
 
Joo, mäkin olin todella hämmentynyt tänään kun ne soitti että raskaana ollaan. Mut vuoto ja kivut on nyt tosissaan rauhottunut, mut harmitaa kun otin buranaa ja panadolia jonkin verran kun eilen niin kipee olo huomenna ne soittaa siitä proge-arvosta, mutta uudesta verikokeesta ei vielä puhuttu. Mut aamulla tosissaan teen testin taas, et nään onko viiva lähtenyt haalistumaan. Eikä ees oo mitään oloja et ois raskaana.

Älä liikaa koita itseäsi moittia särkylääkkeistä. Asia on nyt tapahtunut ja sille ei voi enää mitään. Oireet tai oireettomuus ei myöskään ole tae siitä, että on raskaana, tai ei ole. Olet nyt vähän tilassa että "raskaana olet kunnes toisin todistetaan" :smiling-eyes: Tiedän että tämä neuvo on kamala, mutta koita löytää jotain kivaakin ajateltavaa/tekemistä noiden tulosten odottelun ajaksi.
Jos arvoissa on esim. alhainen progesteroni niin siihen on lääkkeitä ja tukea! Eli sen lääkäri pystyy hoitamaan.
Kovasti henkisiä voimia odotteluun!
Tiedän että on tuskaa, I've been there. :red-heart:
 
Tässä tulee ja pahoittelut jo etukäteen todella pitkästä kertomuksesta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En tiedä, tuoko tämä meidän hoitohistoriamme jollekin lohtua vai päinvastoin, mutta meillä meni jokainen IVF/ICSI paremmin, mitä enemmän niitä tehtiin. Yleensä ehkä menee toisin päin, en tiedä. JOka tapauksessa jos olisimme kuunnelleet julkisella puolella annettua neuvoa olla hakeutumatta uusiin IVF-hoitoihin, koska mahdollisuutemme ovat niin pienet, olisimme varmasti edelleen ilman lasta. Ymmärrettävää tietenkin on, että psyykkisesti se on raskasta ja siitä syystä on ehkä lopetettava ja rahallisesti myös voi olla mahdotonta mennä yksityiselle, jos julkisella ei enää pääse.

Hoitohistoirastamme sen verran, että yritys aloitettiin keväällä 2016 eli olin silloin juuri täyttämässä 33. Itse olin kuumeillut jo monta vuotta, mutta tuolloin mies suostui alkaa yrittää. Silloin ajattelin, että jes, ehkäisyrengas pois ja ekalla yrityskerralla tulen raskautumaan, koska muut perheessäni ovat aina raskautuneet todella helposti ja minähän raskaudun myös ja SAAN ison perheen. No, toisin kävi ja hoitoihin hakeuduimme jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen syksyllä 2016, kun tuntui, ettei kaikki ole ok, kun kierto oli niin lyhyt ja tiputteli alkoi aina jo DPO 8-9. Tehtiin tutkimuksia eikä mitään vikaa löytynyt paitsi alentunut AMH (silloin 1,3) ja aloitettiin Clomifen-lääkityksellä ja sen jälkeen tehtiin vielä 3 inssiä, jonka jälkeen alkoivat IVF-hoidot. Ne menivät näin:

1. IVF yksityisellä keväällä 2017 (ikä 34). Lyhyt kaava. Pari munasolua. Yksi hedelmöittynyt alkio, joka kuukahtui 4. päivänä. Ei siirtoa.
2. ICSI julkisella HUS keväällä 2018 (ikä 35). Aukiolotutkimus jne. tehtiin. Edelleenkään ei löytynyt syytä selittämättömälle lapsettomuudelle, paitsi tuo madaltunut AMH. Munasolujen laadussa oli kans jokaisella kerralla jotain häikkää tämän jälkeenkin. Tehtiin pitkä hoitokaava. Pari munasolua. Yksi hedelmöittynyt alkio, joka siirrettiin 3-päiväisenä. Ei raskautta.
3. ICSI julkisella HUS syksyllä 2018 (ikä 35). Lyhyt hoitokaava. Pari munasolua. Yksi hedelmöittyi ja siirto 3-päivöisenä ja spontaani keskenmeno v. 6. Koko ajan vuosi vähän ja oli kipuja ja plussa ei ikinä ollut vahva ja HCG 560 ja vuosi itsestään pois.

Julkisella eivät enää suostuneet ottamaan meitä hoitoon ja muuten tosi hyvien hoitokokemusten jälkeen osui omaan mieleeni melko tyly lääkäri, joka totesi, että meidän ei kannata jatkaa IVF-hoitoja, kun mahdollisuus onnistua on niin pieni ja että kannattaa varautua siihen, että vaihdevuodetkin alkavat ihan pian jne. Olimme ihan kauhuissamme ja itkin joka ilta pitkään ja olin ihan allapäin. Keräilimme ajatuksia pari kuukautta ja päätimme, että mehän jatkamme ja käännämme jokaisen kiven ja teemme 10 ICSI:ä, jos rahat vain saadaan jostain ja sen jälkeen vasta pohdimme, olisikohan aika lopettaa, jos emme onnistu.

Siirryimme siis yksityiselle ja sain suosituksen hyvästä lääkäristä, joka oli aivan ihana ja ensimmäisellä kerralla keväällä 2019 hän sanoi, että sinä olet vielä nuori (36-vuotias tuolloin) ja kysyi, että montako lasta haluatte ja oli ihanan positiivinen ja kannustava, mutta ei tyrkyttänyt mitään ylimääräisiä tutkimuksia jne. Päätimme odottaa syksyyn 2019 ja sillä välin hän määräsi minut syömään Ubikoninia.

4. IVF yksityisellä syksyllä 2019 (ikä 36). Lyhyt kaava ja kaikki lääkitys muutettiin. Suurin muutos oli, että sain munasolujen kypsytyslääkkeeksi Elonva-nimistä lääkettä ja liäksi olin syönyt mainitsemaani Ubikoninia lääkärin määräämänä. Kun ICSI piti tehdä huomattiin, että johtofollikkeli oli kasvanut liian isoksi, joten hän ehdotti, että ei tehdä munasolupunktiota nyt, vaan jatketaan lääkitystä ja tehdään loppukierron munasolupunktio. En tiedä onko muille tehty sellaista? No, se toimi minulla ja yhtäkkiä munasolujen määrä oli aivan toinen kuin aiemmilla kerroilla. Aiemmin oli pari munasolua, joista aina yksi kypsä ja nyt saimme 8 munasolua, joista 6 kypsää. Valitettavasti he eivät tehneet ICSI:ä, vaan jostain syystä nrormi IVF:n ja se ei jostain syystä toimi meillä, kun minun munasoluissa on jotenkin paksu kuori, joita siittiöt eivät läpäise tms. Eli tämä kerta meni hukkaan, mutta saimme jälleen uutta tietoa. Sitä saimme joka IVF-kerralla enemmän.

5. ICSI yksityisellä syksyllä/talvella 2019 (ikä 36). Jälleen lyhyt kaava ja sama lääkitys kuin edellisellä kerralla, mutta alkukierrossa punktio. Taisi olla ennätysmärää rakkuloita ja munasolujakin saatiin 12, joista 8 kypsää. Olimme aivan ihmeissämme ottaen huomioon, että ensimmäinen IVF tehtiin, kun olin 34-vuotias ja nyt olin 36-vuotias. 4 munasolua hedelmöittyi ja kaikille tehtiin pitkä viljely ja kolme kehittyi blastoiksi, mikä jo itsessään oli meille ihme. Tuoresiirto ei toiminut ja vuoto alkoi jo ennen aikojaan.

5. ICSI 1. PAS tehtiin 2/2020. Ennen sitä tehtiin ERA-tutkimus ja joku toinen bakteeri tms. tutkimus. ERA:n perusteella muutettiin hieman siirtoaikaa ja tehtiin tuo 1. PAS. Ei onnistunut.

Sitten tuli korona ja otimme taukoa ja totesimme, että syksyllä 2020 voisimme jälleen aloittaa uuden ICSI-kierroksen ja tehdä mahdollisimman monta putkeen ja toivon mukaan saada mahdollisimman monta blastoa pakkaseen. Minulle tuoresiirto ei toimi, joten en halunnut niitä enää tehtäväksi.

5. ICSI 2. PAS 6/2020. Vaikka minä ajattelin, että miksi tuo kolmas ja viimeinen alkio pärjäisi, kun oli kaikista huonoin, niin lopulta päätimme kuitenkin siirtää tuon viimeisen blaston alta pois, kun syksyllä alkaisi uudet hoidot ja kaikki meni aivan toisin ja otettiin siirtoon lääke kohdun supistusten vähentämiseksi (tractocile, atosiban) ja lisäksi sain suoneen intralipidiä useaan otteeseen ja lisäksi keltarauhashormonilääkkeeksi crinone-nimistä lääkettä ja d-vitamiinin määrä mitattiin ja rauta-arvot ja ferritiini mitattiin. En tiedä, johtuiko siitä, että toivoa ei tuntunut olevan, uudesta lääkityksestä, lähestyvästä kesälomasta, jostain muusta vai pelkästä tuurista, mutta kas kummaa, jostain syystä tuo huonoimmin luokiteltu 6-päiväinen blasto tarrasi kiinni ja vaikka vuotoa oli moneen otteeseen läpi koko raskauden, niin raskaus meni todella hyvin ja 2/2021 meille syntyi mitä ihanin tyttövauva. En ikinä osannut odottaa, että juuri tuo kerta toisi tällaisen lopputuloksen 4 vuotta ensimmäisen IVF-hoidon jälkeen ja 5 vuotta yrityksen aloittamisesta. :Heartred
Ihanaa että saitte vihdoin vauvan syliin ❤️ Kuinka paljon ubikinonia lääkäri sulle määräsi? Kuulostaa niin tutulta sun tausta, täällä kans selittämätön lapsettomuus ja alhainen amh. Mä aloin itse syömään ubikinonia ekan ivf kierron jälkeen josta saaliiksi saatiin 5 solua, yksi hedelmöittyi mutta ei jaksanut siirtoon saakka. Nyt parin kk tauon jälkeen on toinen kierros alkanut ja eka ultra perjantaina. Jännittää onko siellä mitään kerättävää.
 
Moikka kaikille

Päätin liittyä mukaan kun on iskenyt vertaistuen kaipuu.

Eli mä olen 32v ja mies on 45v ja meillä tulee kesäkuussa 3v yrittämistä joista 2 oltu hoidoissa. Aluksi miehellä loistava sperma ja ainoa vika minussa oli ovuloimattomuus. Hoidot aloitettiinkin kevyesti ja ekat 8 kiertoa meni pelkillä letrozoleilla.
Kun siitä ei ollut apua siirryttiin inssiin ja ekalla kerralla pesun jälkeen siittiöitä oli vaan muutama sataa tuhatta niin todettiin että siirrytään suoraan ICSI-in.
Päätös tästä syntyi jo lokakuussa, mutta kun Tyksin naistenpoli muutti uuteen sairaalaan ja oli lakko ollaan päästy vasta nyt ekaan hoitokiertokseen.

Eli aloitin lauantaina pistämään Gonal-f:ää ja keskiviikkona jarrulääkettä. Huomenna olisi ultra ja nähdään mitä siellä tapahtuu

Toiveet on korkealla mutta kun on lukenut niin paljon tarinoita missä ei ole vielä tärpännyt on jotenkin sekava olo.
Toivoisin että päästäisiin tuoresiirtoon muuten saadaan vielä odottaa kesätaukojen yli.

Joskus tää odottaminen turhauttaa

Nii ja vielä se että meillä on yksi 13v lapsi mun edellisestä suhteesta sekä yksi yhteinen keskenmeno 9 vuoden takaa.
 
Kiva seurailla miten teillä hoidot etenee, meillä on vielä pari kuukautta IVF-hoitojensuunnittelukäynnille :) osaako kukaan sanoa, kuinka pian HUSilla aloitetaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen? Voiko sen jälkeen joutua vielä odottelemaan pitkään? Ja milloin tarkalleen ottaen se kesätauko on?
 
Kiva seurailla miten teillä hoidot etenee, meillä on vielä pari kuukautta IVF-hoitojensuunnittelukäynnille :) osaako kukaan sanoa, kuinka pian HUSilla aloitetaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen? Voiko sen jälkeen joutua vielä odottelemaan pitkään? Ja milloin tarkalleen ottaen se kesätauko on?

Jono ensikäynnistä hoitoon Tilkassa on n. 5-6kk (meillä ensikäynti/suunnittelukäynti syyskuussa ja hoito olisi alkanut helmi-maaliskuun vaihteessa.)Kesätauosta en valitettavasti osaa sanoa.

EDIT: siis meillä ei erillistä hoidon suunnittelukäyntiä ollut vaan se tapahtui ensikäynnin yhteydessä. Ehkä tähän vaikutti se että oltiin jo tehty yksi kierros yksityisellä ja oli kaikki tiedot siitä mukana, kaikki hedelmällisyystutkimukset tehty ja hormonit tsekattu.
 
Muokattu viimeksi:
Kiva seurailla miten teillä hoidot etenee, meillä on vielä pari kuukautta IVF-hoitojensuunnittelukäynnille :) osaako kukaan sanoa, kuinka pian HUSilla aloitetaan hoidot suunnittelukäynnin jälkeen? Voiko sen jälkeen joutua vielä odottelemaan pitkään? Ja milloin tarkalleen ottaen se kesätauko on?
Jos teillä siis ensikäynti takana ja seuraavalla suunnitellaan ivf-hoito niin mun mielestä yleensä seuraavasta kierrosta saa ilmoittautua hoitoon. Toki tilkassa aina ei heti pääse mut toivottavasti pääsette. Heinäkuu on ainakin kesätaukoa, en muista alkaisko jo juhannuksesta vai muistanko väärin..
 
Ihanaa että saitte vihdoin vauvan syliin ❤️ Kuinka paljon ubikinonia lääkäri sulle määräsi? Kuulostaa niin tutulta sun tausta, täällä kans selittämätön lapsettomuus ja alhainen amh. Mä aloin itse syömään ubikinonia ekan ivf kierron jälkeen josta saaliiksi saatiin 5 solua, yksi hedelmöittyi mutta ei jaksanut siirtoon saakka. Nyt parin kk tauon jälkeen on toinen kierros alkanut ja eka ultra perjantaina. Jännittää onko siellä mitään kerättävää.
Mun pitää kaivaa vanhat paperit, kun en varmuudella muista määrää. Muistaakseni määräsi 3 kapselia päivässä sitä Yliopiston apteekin omaa.

Saako udella, tehdäänkö teille kuitenkin normi IVF vai ICSI?

Tsemppiä huomiseen ultraan!
 
Tänään oli uä jossa tarkastettiin munarakkuloiden määrä ja koko.
Siellä oli yksi valmis 20mm ja pari hieman pienempää ja kymmeniä 7-8mm. Ilmeisesti oli vähän huonosti jakautunut kun oli yksi jonka voisi jo tyhjentää ja sitten ihan pieniä. Mutta sanoi että jos tarvii mennö uuteen hoitokiertoon osataan paremmin lääkkeet säätää.

Tuoresiirtoon ei päästä koska munarakkuloita oli niin paljon. (Oikealla joku 30-35 ja vasemmalla vähän vährmmän). Hiukan aluksi harmitti ettei tuoresiirtoa tehdä mutta toisaalta hän sanoi myös että koska on niin paljon niitä rakkuloita on keskenmenon riski myös isompi ja on parempi tehdä rauhalliseen kiertoon joten ihan hyvä vaikka kauhean pitkältä tuntuu että aina pitää odottaa ja odottaa

Maanantaille sovittiin punktiopäivä ja pas:in suunnittelukäynti saatiin 22.6.
Jännittää ‍

Iloiseksi yllätykseksi Turussa siirtoja tehdään koko kesä eli ei ole mitään taukoja sen suhteen jes

Mites sun uä meni Hannelii?
 
Kiitos vastauksista Butterflies ja Smoothie! Meillä se ensikäynti oli jo viime syksynä, eli en usko että tuosta hoitojensuunnittelukäynnistä tarvii enää uutta puolen vuoden settiä odottaa... Uskon että tuossa on se, että sillon ihan ensikäynnillä päätetään mihin hoitojonoon mennään. Me mentiin silloin eka inssijonoon, koska sillon odoteltiin 3kk hoidonsuunnittelukäyntiä ensikäynnin jälkeen. Ja sit kun päästiin IVF jonoon niin siitä oli joku 4,5kk tms tuohon suunnittelukäyntiin.
 
Sofia83 tehdään icsi nyt koska viimeksi hedelmöittyi vain yksi.

Toiveitaon: oli tänään ultra ja aivan hyvä tulos kun viime kerralla ultrassa näkyi kolme (punktoitiin lopulta viisi) ja tänään oli kahdeksan! Ensi viikolla punktio ja sitä seuraavana maanantaina toivottavasti siirto!
 
Voimia Kaunisuni ❤️ Minulla oli myös uä tänään, rakkuloita oli n. 15 kpl. Rakkuloiden koko taisi olla 12mm-20mm.. lääkäri arvioi, että pitäisi saada n.12 kypsää solua. Mutta tämä arviohan nyt ei kerron mitään, varsinkaan kun minulla oli viimeksi melkein puolet rakkuloista tyhjiä. Mutta ainakin tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä. Niin, ja tuoresiirtoonkin päästään, mikäli mun olo pysyy hyvänä ja on siirrettävää :smiling-eyes:
 
Minä sain tänään kyytiin 3 päiväisen alkion. Olen kaikkialta ymmärtänyt, että normaalia elämää saa jatkaa ja että ei se alkio sieltä humpsahda pois, mutta kun tämä tuli puheeksi siellä niin meinasivat että joo, normaalia elämää, mutta nyt pari päivää pitää treenata ilman pomppimista (ei onnistu minulta) eli ei mitään pomppivaa tai nopeaa tanssia, hitaita saa tanssia (mun laji on nopea/pomppiva). Olin aika ymmällään, että viedäänkö multa tässä PAS vaiheessa vielä tämäkin kun IVF oli jo niin rankka turvotuksineen ja tanssikieltoineen, olin niin odottanut että saisin tehdä nyt sitä mikä vie ajatukset muualle.

Tietysti tajuan että järkevää se on himmailla ettei se sieltä tipahda kun kerran se vaara on, mutta aiemmin olin ymmärtänyt että sitä vaaraa ei ole ja normaali elämää voi viettää. Tulipa tässä sit selville sekin että mun 4-6h treenit viikonloppuisin ei ole normaalia elämää mitä kuvittelin :rolling:

Nyt sitten ollaan viettämättä normaalia viikonloppua ja elämää ja otetaan rauhassa ja kävellään rauhassa ja ei pompotella kohtua ilma-akrossa eikä maassa, ja odotellaan jatkuuko sama himmailu parin viikon kuluttuakin.

Samalla mietityttää kun raskauden aikanakinhan aina sanotaan et jatkaa liikuntaa niin onko se sittenkään niin vai pitääkö sittenkin alkaa harrastaan kävelylenkkejä liikunnaksi…. Toki sen ymmärrän et ilma-akti ei ole ok raskaana.

Anteeksi mun pitkä sekava ajatuksen virta - oon tässä nyt tunnin himmaillut sohvalla sinä aikana kun normaalisti olisin treenaamassa ja kyllästyttää jo nyt. Toivon niin että tämä koko käsittämättömän pitkä show kannattaa!

Kaikkeni teen ja enemmän, nyt sitten höllätään vaikka väkisin!
 
Takaisin
Top