IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Päivittelen mun tietoja tämän päivän kokemusten jälkeen. Punktio ja keräys meni hyvin, kipulääke ja puuduttelut vei suurimman kärjen varmasti kaikista tuntemuksista ja päässä pyöri kovasti. Lääkäri keräsi 6(!) solua talteen ja olin tästä saaliista niin kiitollinen. Olin hyvin epäileväinen, että ovat jo puhjenneet omia aikojaan tai sitten missään rakkulassa ei ollutkaan mitään. Varmaan kuuluu asiaan tämmöinen stressi. Nyt odottelen huomista soittoa biologilta, että miten on soluilla menneet ja onko tullut hedelmöittyneitä. Kumpa olisi edes yksi niin kaikki ei olisi ollut turhaa.

Viljelystä, biologi kuulemma seuraa ja kertoo miten kannattaisi edetä. En tiedä olisiko tässä mulla mitään sanomista, että miten pitkään viljellään ja millon siirretään tuoreena jos siis jotain siirrettävää edes tulisi. Ymmärtääkseni blastot eli 5 (?) päiväiset olisi parhaita mutta puhe oli alustavasti tehdä siirto heti maanantaina…miksiköhän näin? Millasia kokemuksia teillä on tai mielipiteitä?

Kaunisuni: karseeta piinaa, ymmärrän hyvin jos usko on koetuksella ja harmikseen tai toisaalta onneksi tärppi ei ole kiinni omista ajatuksista. Eli saa täysillä negailla vaikka varmaa tietoa ei olisi ja toisinpäin. Mä pidän sulle ristisormia sunkin puolesta.

Beisla: olen pahoillani negasta, ne on niin rankkoja hetkiä eikä niihin varmasti kukaan totu eikä sekään varmasti olisi hyväksi. Pidän kyllä sullekin vieläkin toivon lippua korkealla. Hyvä, että teillä vielä yksi jäljellä, voi olla juurikin the one!

Ymmärrän ja kokemusta liiankin hyvin yksityisellä asiakkaana olemisen rajallisuudesta. Musta tuntuu, että mulla olisi paukkuja lähtä vaikka heti uuteen kierrokseen (ainakin tällä hetkellä, kun just tullut positiivisia kokemuksia…huomenna on taas uusi päivä…) mutta raha ratkaisee, että taukoa on pidettävä. Seuraava siirtokin, jos sellainen skenaario tulisi menisi syksylle säästöpossun lihavoittamisen takia.
 
Pakko täältä taustalta nostaa kaikille teille hattua, että ootte jaksanu tänne asti _sekä_ täällä asti näitä hoitoja, puhumattakaan koko matkasta tänne.. En pysty edes sanoin kuvailemaan tätä arvostusta/sympatiaa/toivoa kaikille teille! Ootte ihan terästä! :red-heart:

Meillä miehen kanssa ollaan nyt inssihoidoilla menossa, mutta jotenkin jo mielessä pelko, että joudutaan pettymään myös inssien suhteen ja matka joko jatkuu ivf:ää tai jätetään hoidot insseihin ja tyydytään yhteiseen lapsettomuuteen.

Jatkan siis teidän tsemppaamista taustalla ja toivon teille kaikille mitä parhainta lopputulosta kaiken työn ja tuskan palkkioksi! :Two-hearts:

Ja ihana kun jaksatte jakaa onnistumiset kuin myös epäonnistumiset tänne, antaa myös meille taustailijoille arvokasta infoa! :folded:
 
Ja heti päivitystä tilanteesta, biologi soitti ja neljä kypsää oli ollut ja yksi oli hedelmöittynyt. Kyselin, että miltä ne solut olivat näyttäneet ja hän sanoi, että hieman jotain outoa niissä oli pistänyt silmään ja yksi oli spontaanisti ”jakautunut neljään”. En sitten tajunnut kysellä, että mitä se meinaa? Mutta joo, kumpa tämä yksi olisi hyvä ja kehityskelpoinen. Ei voi muuta, kun toivoa…ja toivossahan on hyvä elää. Onneksi edes yksi on hedelmöittynyt, se oli suuri toive ja siitä taas pitää pitää kiinni…
 
Päivittelen mun tietoja tämän päivän kokemusten jälkeen. Punktio ja keräys meni hyvin, kipulääke ja puuduttelut vei suurimman kärjen varmasti kaikista tuntemuksista ja päässä pyöri kovasti. Lääkäri keräsi 6(!) solua talteen ja olin tästä saaliista niin kiitollinen. Olin hyvin epäileväinen, että ovat jo puhjenneet omia aikojaan tai sitten missään rakkulassa ei ollutkaan mitään. Varmaan kuuluu asiaan tämmöinen stressi. Nyt odottelen huomista soittoa biologilta, että miten on soluilla menneet ja onko tullut hedelmöittyneitä. Kumpa olisi edes yksi niin kaikki ei olisi ollut turhaa.

Viljelystä, biologi kuulemma seuraa ja kertoo miten kannattaisi edetä. En tiedä olisiko tässä mulla mitään sanomista, että miten pitkään viljellään ja millon siirretään tuoreena jos siis jotain siirrettävää edes tulisi. Ymmärtääkseni blastot eli 5 (?) päiväiset olisi parhaita mutta puhe oli alustavasti tehdä siirto heti maanantaina…miksiköhän näin? Millasia kokemuksia teillä on tai mielipiteitä?

Tuoresiirroissa on tapana siirtää 3 päiväinen. En oikeastaan tiedä miksi mutta koska se on yleinen käytäntö niin eiköhän siihen ole tutkittua syytä. Pakastetuissa alkioissa 5 päiväiset blastot sisältävät parhaimman todennäköisyyden tulla raskaaksi mutta on myös kirjoitettu tieteellisiä artikkeleita että alkiot selviävät hieman paremmin kohdussa kuin koemaljassa jotet jotkut 2-3 päiväiset alkiot olisivat kohdussa saaneet raskauden aikaan kun maljassa olisivat kuolleet.

Uskon että yksityisellä klinikalla missä jokainen siirto maksaa tuhat euroa niin on yleisesti ottaen järkevää viljellä blastoiksi. Julkisella missä ei ole samanmoisia kustannuksia asiakkaana niin voi olla järkevää yrittää saada pakkaseen eri ikäisiä ja mahdollisimman monta alkiota niin löytyy kaikkiin tilanteisiin ja kiertoihin pelimerkkejä. Itse tulin raskaaksi 2-päiväisestä alkiosta mitä en olisi koskaan voinut kuvitella voivan tapahtua kun oltiin epäonnistuttu blastojen kanssa.
 
Ja heti päivitystä tilanteesta, biologi soitti ja neljä kypsää oli ollut ja yksi oli hedelmöittynyt. Kyselin, että miltä ne solut olivat näyttäneet ja hän sanoi, että hieman jotain outoa niissä oli pistänyt silmään ja yksi oli spontaanisti ”jakautunut neljään”. En sitten tajunnut kysellä, että mitä se meinaa? Mutta joo, kumpa tämä yksi olisi hyvä ja kehityskelpoinen. Ei voi muuta, kun toivoa…ja toivossahan on hyvä elää. Onneksi edes yksi on hedelmöittynyt, se oli suuri toive ja siitä taas pitää pitää kiinni…
Siis oliko se yksi jakautunut nelosiksi?
 
Siis oliko se yksi jakautunut nelosiksi?
No siis mulle ei käynyt ilmi. Kun kysyin, että miltä ne solut näyttivät niin sanoi, että ”todella vaikea sanoa mutta vähän jotain epätavallisuutta häneen silmiinsä niissä on nähtävissä, esimerkiksi yksi oli spontaanisti jakautunut neljään” olin vähän ihmeissäni ja en osannut kysyä lisäselvennystä hämilläni…nyt tietekin harmittaa mutta aion kysyä vielä lisää, kun soittavat maanantaina aamulla ja kertovat kuinka sille yhdelle on käynnyt. Vähän tai aika paljonkin on aikanut pelottamaan että se ainokainenkaan ei ole kelpo yksilö.
 
No siis mulle ei käynyt ilmi. Kun kysyin, että miltä ne solut näyttivät niin sanoi, että ”todella vaikea sanoa mutta vähän jotain epätavallisuutta häneen silmiinsä niissä on nähtävissä, esimerkiksi yksi oli spontaanisti jakautunut neljään” olin vähän ihmeissäni ja en osannut kysyä lisäselvennystä hämilläni…nyt tietekin harmittaa mutta aion kysyä vielä lisää, kun soittavat maanantaina aamulla ja kertovat kuinka sille yhdelle on käynnyt. Vähän tai aika paljonkin on aikanut pelottamaan että se ainokainenkaan ei ole kelpo yksilö.
Ymmärrettävästi tuollaisen vähän epäselvän kommentin jälkeen pyörii ajatukset päässä ja miettii että mitä se nyt tarkoittaa. Mutta ihan hyvin voi tuo hedelmöittynyt olla ihan normaali ja täysin kelpo yksilö! Ja jännää jos siellä oli yksi jo nelosia väsäämässä! Jäi ihan mietityttämään, että miten IVF:ssä suhtauduttaisiin hedelmöittyneisiin ja hyvin kehittyviin alkioihin joista olisi joku identtinen monikko tulossa? En ole edes koskaan ennen tullut ajatelleeksi asiaa :Eyes: mutta toivotaan että tämä hedelmöittynyt kehittyy siellä nyt normaalisti ja saatte sen pian kyytiin :red-heart:
 
On jotenkin todella outo tilanne. Eilen tosissaan alkoi tuhruvuoto, yön aikana oli tullut ihan MINI tippa verta. Tänään päivällä tuli taas tosi vähän verta ja sitä ruskeeta enemmikseen. Sen jälkeen ei mitään. Vaikka onkin aina välillä olo et nyt alkaa menkat, niin ei. Nyt kun sitä teroluttia nostettiin niin vaikuttaako se nyt näin radikaalisti? Ja välillä ikäänkun tuntuu menkkakipuja, mut silti toisaalta vähän erilaisia. Arh. Ärsyttää. Ja toivot tietenkin nousi kun lääkäristäkin sanottiin ettei nyt välttämättä ookkaan menkat kyseessä vaan raskauteen liittyvää.
Polttelis vähän tehdä testi jo huomenna mutta näkyiskö siinä ees mitään? Ke virallinen testipäivä mutta huomenna pp9. Vai odotanko vaan maltillisesti nyt menkkoja tai keskiviikkoa? :Grimacing Face:
 
On jotenkin todella outo tilanne. Eilen tosissaan alkoi tuhruvuoto, yön aikana oli tullut ihan MINI tippa verta. Tänään päivällä tuli taas tosi vähän verta ja sitä ruskeeta enemmikseen. Sen jälkeen ei mitään. Vaikka onkin aina välillä olo et nyt alkaa menkat, niin ei. Nyt kun sitä teroluttia nostettiin niin vaikuttaako se nyt näin radikaalisti? Ja välillä ikäänkun tuntuu menkkakipuja, mut silti toisaalta vähän erilaisia. Arh. Ärsyttää. Ja toivot tietenkin nousi kun lääkäristäkin sanottiin ettei nyt välttämättä ookkaan menkat kyseessä vaan raskauteen liittyvää.
Polttelis vähän tehdä testi jo huomenna mutta näkyiskö siinä ees mitään? Ke virallinen testipäivä mutta huomenna pp9. Vai odotanko vaan maltillisesti nyt menkkoja tai keskiviikkoa? :Grimacing Face:
Mulla on ollut ihan haamun haamu vasta dpo11. Ei välttis näy mitään vielä dpo9. Joskus käy aikainen kiinnittyminen ja voi olla mahdollista nuo aikaisemmat plussat testissä, mutta muista että silti on ihan normaalia, että testi näyttää plussaa vasta yli dpo11:sta. :smiling-eyes:
 
Mulla on ollut ihan haamun haamu vasta dpo11. Ei välttis näy mitään vielä dpo9. Joskus käy aikainen kiinnittyminen ja voi olla mahdollista nuo aikaisemmat plussat testissä, mutta muista että silti on ihan normaalia, että testi näyttää plussaa vasta yli dpo11:sta. :smiling-eyes:

Maltoin tämän sun viestisi takia olla testaamatta. Olis ollut kauheaa saada tälleen äitienpäivänä negatesti. Aion keskittyä nyt vaan omaan äitiini ja testata vaata tiistaina. Mutta on tää kyllä jännää, mulla ei oo ikinä ollu parin päivän tuhrua ja sit loppuu. Siksi toivot korkeella. :Grimacing Face:
 
On jotenkin todella outo tilanne. Eilen tosissaan alkoi tuhruvuoto, yön aikana oli tullut ihan MINI tippa verta. Tänään päivällä tuli taas tosi vähän verta ja sitä ruskeeta enemmikseen. Sen jälkeen ei mitään. Vaikka onkin aina välillä olo et nyt alkaa menkat, niin ei. Nyt kun sitä teroluttia nostettiin niin vaikuttaako se nyt näin radikaalisti? Ja välillä ikäänkun tuntuu menkkakipuja, mut silti toisaalta vähän erilaisia. Arh. Ärsyttää. Ja toivot tietenkin nousi kun lääkäristäkin sanottiin ettei nyt välttämättä ookkaan menkat kyseessä vaan raskauteen liittyvää.
Polttelis vähän tehdä testi jo huomenna mutta näkyiskö siinä ees mitään? Ke virallinen testipäivä mutta huomenna pp9. Vai odotanko vaan maltillisesti nyt menkkoja tai keskiviikkoa? :Grimacing Face:
Mulla oli suuria eroja siinä, millaista viivaa eri merkkiset testit näyttivät, vaikka kaikkien olisi pitänyt periaatteessa olla herkkiä testejä. Vähän kalliimpaan apteekista ostettuun herkkään testiin tuli selvä plussa siinä kohtaa, kun raskauskeijun ja kaupan halvat liuskatestit näyttivät epämääräistä hailuraa. Eli sitten kun testailet, itse ainakin suosittelen panostamaan "laadukkaaseen" testiin ja testaamaan aamupissasta, jotta tulos olisi mahdollisimman luotettava. Kovasti tsemppiä sinne! :smiling-eyes:
 
Ja omalla kohdalla niihin herkkiin liuskatesteihin tuli siis haaleista haalein hailura vasta dpo 12. Sitä ennen oli puhdasta negaa ja kaikki kirveet tietenkin lentäneet jo kaivoon. Tuo hailura kun alkoi kummittelemaan, kävin seuraavana päivänä apteekissa hakemassa kunnon testin, jonka plussaa ei tarvinnut arpoa.
 
Pp10 ja oli pakko tehdä raskaustesti. Sain eilen ovistestiin tosi vahvan plussan ja mun oli pakko kokeilla, ja koko yön oli ”varma” olo että tulee plussa. Mutta on tosi haalee vielä, mut en oo KOSKAAN saanu mitään toista viivaa raskaustestiin. Onko tää nyt niin? Voiko olla että eka tuoresiirto oikeesti tärppäs? Mulla on keskiviikkona vasta oikee testipäivä ja käyn hakee digin kun pääsen töistä mutta apua? :Beating Heart:
 

Liitteet

  • FC8807CC-4EA9-4CEA-806C-9625A827FE26.jpeg
    FC8807CC-4EA9-4CEA-806C-9625A827FE26.jpeg
    3.4 MB · Katsottu: 329
Upeeta Kaunisuni! Ihanaa, että tilanne vaikuttaa tosi positiiviselta. Hyvä, että sulla se Terolut-tuki lisänä!

Meidän pikku solu löhtenyt jakautumaan ka kehittymään. Oli jakautunut seitsemään, kuulemma kahdeksan olisi parempi mutta tämänkin ihan ok. Biologia vähän tenttasin niistä muista ja hän sanoi, että munasolun jakautuminen jo ennen hedelmöittymistä ei ole täysin epänormaalia, että kyllä sellasiakin tapahtuu. Kaiken kaikkiaan kuulosti paljon armollisemmalta munia kohtaan, kun lauantaina. Varmaan omat fiilikset vetävät hormoonikevättanssiliikkeitä ja muiden ihmisten sanomiset ja oletukset tuntuvat tosi raskailta tai merkityksellisiltä.

Kävin siirrossa ja nyt siirryn siis niin onnellisena piinailijaksi. Olin niin varman, että en pääsisi tähän vaiheeseen. Testipäivä on 2 viikon päästä su. Huh huh. Aikamoista tää homma on…tiedän, että mahdollisuuden ekasta tuoresiirrosta on…pieni. Kiinnostaisi heti kahlata läpi kaikki tilastot, että kuinka pieni ja mitä muita tilastoja ikinä asiaan liittyen onkaan.
 
Moikka kaikille! Olen vuosia yrittänyt kerätä rohkeutta liittyä mukaan foorumille ja erinäisiin keskusteluihin, mutta en ole aiemmin uksaltanut. Nyt on kuitenkin vihdoin koittanut se aika, että aion yrittää uskaltaa, koska vertaistuki on niin uskomattoman tärkeää ja aiemmin olen saanut sitä lukemalla todella paljon muiden kirjoittamia viestejä. :)

Luen kuitenkin ensin tämän ketjun viestit läpi, koska siten pääsee paremmin tutustumaan muihin ja mukaan tunnelmaan. Sen jälkeen voisin kertoa hieman itsestäni ja tilanteestani. :)
 
Mahtavaa Kaunisuni :smiling-eyes: Tervetuloa mukaan Sofia83.

Minulla on ollut vähän hiljaiseloa, aika syvissä vesissä taas oltu tämän lapsettomuuden kanssa.. Mutta nyt toivo on jälleen korkealla, meidän toinen ivf alkoi viime viikolla. Tänään pistospäivä 5, ja perjantaina vasta uä... Turvotus on kova ja pientä nippailua munasarjojen kohdalla on välillä. Voikun siellä jotain tapahtuisi :folded:
 
Moikka kaikille! Olen vuosia yrittänyt kerätä rohkeutta liittyä mukaan foorumille ja erinäisiin keskusteluihin, mutta en ole aiemmin uksaltanut. Nyt on kuitenkin vihdoin koittanut se aika, että aion yrittää uskaltaa, koska vertaistuki on niin uskomattoman tärkeää ja aiemmin olen saanut sitä lukemalla todella paljon muiden kirjoittamia viestejä. :)

Luen kuitenkin ensin tämän ketjun viestit läpi, koska siten pääsee paremmin tutustumaan muihin ja mukaan tunnelmaan. Sen jälkeen voisin kertoa hieman itsestäni ja tilanteestani. :)

Tervetuloa mukaan!
 
Pp10 ja oli pakko tehdä raskaustesti. Sain eilen ovistestiin tosi vahvan plussan ja mun oli pakko kokeilla, ja koko yön oli ”varma” olo että tulee plussa. Mutta on tosi haalee vielä, mut en oo KOSKAAN saanu mitään toista viivaa raskaustestiin. Onko tää nyt niin? Voiko olla että eka tuoresiirto oikeesti tärppäs? Mulla on keskiviikkona vasta oikee testipäivä ja käyn hakee digin kun pääsen töistä mutta apua? :Beating Heart:

Kyllähän tämä nyt plussalta näyttää! Kuvat yleensä vielä huonontaa plussan näkymistä täällä foorumilla, mutta tuo näkyy ihan selvästi. :Two-hearts: Onnittelut!
Ja tosiaan, onneksi teidän lääkäri tunnisteli tilannetta ja laittoi myös tukea kiertoon.
 
Kyllähän tämä nyt plussalta näyttää! Kuvat yleensä vielä huonontaa plussan näkymistä täällä foorumilla, mutta tuo näkyy ihan selvästi. :Two-hearts: Onnittelut!
Ja tosiaan, onneksi teidän lääkäri tunnisteli tilannetta ja laittoi myös tukea kiertoon.

kiitos! Digikin näytti että raskaana 1-2. Toki tää ruskea vuoto nyt vähän jännittää. Ja joo terolutit jatkuukin vielä aina keskiviikkoon asti, ja silloin pitää tehdä tosissaan vielä uusi testi lääkärille. Nyt vaan oottelen miestä kotiin et saan kertoa:Two-hearts:
 
Takaisin
Top