IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Oho, kävin tarkistaa omakannasta että se mun AMH olikin sillon 1,5v sit 4,12 eikä 4,2 😆 oli pakko tulla tunnustamaan virhe ja editoin aiemman viestinkin, vaikka ei tuo ny iso ero oo 😄 luin myös jostain että keskimäärin tuo arvo putoo vuodessa 0,2 yksikköä. Kiinnostavaa nähdä meenkö keskiviivalla vai tuleeko arvo alaspäin nopeempaa tai hitaampaa 🤔

Oho, kävin tarkistaa omakannasta että se mun AMH olikin sillon 1,5v sit 4,12 eikä 4,2 😆 oli pakko tulla tunnustamaan virhe ja editoin aiemman viestinkin, vaikka ei tuo ny iso ero oo 😄 luin myös jostain että keskimäärin tuo arvo putoo vuodessa 0,2 yksikköä. Kiinnostavaa nähdä meenkö keskiviivalla vai tuleeko arvo alaspäin nopeempaa tai hitaampaa 🤔

Mulla on tullut nopeasti alas, ei kyllä haittaa ainakaan vielä :D nimittäin 2 vuotta sitten AMH oli 8 ja nyt se on 7,12. Oon aloittamassa munasolujen luovutus prosessin niin toi AMH otettiin nyt uudestaan sen vuoksi. Meillä on onneksi alkioita pakkasessa, niin ei tarvitse nyt panikoida että laskeeko kuin lehmän häntä vielä. Mulla on ikää 32 vuotta tosiaan..

Mulla on tullut nopeasti alas, ei kyllä haittaa ainakaan vielä :D nimittäin 2 vuotta sitten AMH oli 8 ja nyt se on 7,12. Oon aloittamassa munasolujen luovutus prosessin niin toi AMH otettiin nyt uudestaan sen vuoksi. Meillä on onneksi alkioita pakkasessa, niin ei tarvitse nyt panikoida että laskeeko kuin lehmän häntä vielä. Mulla on ikää 32 vuotta tosiaan..
Mielenkiintoista! Kuulostaa siltä että lasku vois olla suhteessa siihen arvon lähtötasoon. Sulla kun on keskivertoa korkeempi lähtötaso niin tulee nopeempaa alas, varmaan matalammat arvot tulee hitaampaa alas sit? Ehkä jos munkin arvo on vähän yli keskiarvon kuitenkin niin saattaa siis tulla alas hitusen nopeempaa 🤔

Mielenkiintoista! Kuulostaa siltä että lasku vois olla suhteessa siihen arvon lähtötasoon. Sulla kun on keskivertoa korkeempi lähtötaso niin tulee nopeempaa alas, varmaan matalammat arvot tulee hitaampaa alas sit? Ehkä jos munkin arvo on vähän yli keskiarvon kuitenkin niin saattaa siis tulla alas hitusen nopeempaa 🤔
Mä luulen että ei ehkä ihan noin suoraan korreloi siihen lähtötasoon, koska tiedän myös matalasta AMH:sta kärsiviä, joilla se on laskenut nopeasti. Mutta en kyllä mene vannomaan!

Erityisen korkea AMH-taso on monesti merkki siitä, että munasarjat ovat PCO-tyyppiset, ja silloin tuo AMH ei ole millään tavalla luotettava mittari jäljellä olevasta munasolureservistä.

Mulla on pcos ja oireet ja ihan selkeästi sen näköiset munasarjatkin. Multa mitattiin nyt ekaa kertaa marraskuussa amh, niin ei se ollu kun 4,2 vaan ja oon 30 vuotias. Ei minusta mikään erityisen korkea kuitenkaan ja kaikki pcos oireet ja vaivat on 😅

Mulla on pcos ja oireet ja ihan selkeästi sen näköiset munasarjatkin. Multa mitattiin nyt ekaa kertaa marraskuussa amh, niin ei se ollu kun 4,2 vaan ja oon 30 vuotias. Ei minusta mikään erityisen korkea kuitenkaan ja kaikki pcos oireet ja vaivat on 😅

Mulla taas ei ole pcos oireita vaikka noin korkea amh :D

Joo musta tää oli ihan hassu juttu. Aikasemmi sitä ei oo multa ees mitattu sen takia jos pcos vääristää sitä. Nyt kuitenkin otettiin ja aattelin et ois valtavan korkea tulos, mut ei tuo minusta ollu mikään korkea. 😅

Mulla on kans diagnosoitu pcos, mut mullaki amh-arvo vaan 3,83. Piti käydä oikeen kattoo paljo mun arvo oli. En muista et Taysis ois koskaa puhuttu siitä mitää, ja muutenki verikokeiden tuloksista sanottii vaa et kaikki on kunnossa. Mä en ees tiiä yhtää millanen ton arvon pitäis olla.

Millaisia follimääriä teillä on ollut noilla amh-arvoilla? Mulla on amh mitattu melkein neljä vuotta sitten, oli silloin 2.9, eli nykyisellään varmaan kahden pinnassa(?). Follikkeleja oli silti viimeisimmässä ultrassa 29 kappaletta, eli mun mielestä ihan kohtalaisesti oletettuun arvoon suhteutettuna. Voikohan se määrään nähden matala amh kertoa sitten jostain muusta hoitovasteen kannalta huonosta tekijästä? Laadusta sen ei kai pitäisi kuitenkaan kertoa.

Päästään ivf-hoidon suunnitteluun todennäköisesti toukokuussa, joten vielä ei ole yhtään kokemusta siitä, lähteekö moni folli kasvuun ja kehittyvätkö kypsiksi soluiksi. Olisi kuitenkin kiva kuulla vähän kokemuksia follimäärien suhteesta ivf-hoidoissa saatuihin soluihin. 😊

Millaisia follimääriä teillä on ollut noilla amh-arvoilla? Mulla on amh mitattu melkein neljä vuotta sitten, oli silloin 2.9, eli nykyisellään varmaan kahden pinnassa(?). Follikkeleja oli silti viimeisimmässä ultrassa 29 kappaletta, eli mun mielestä ihan kohtalaisesti oletettuun arvoon suhteutettuna. Voikohan se määrään nähden matala amh kertoa sitten jostain muusta hoitovasteen kannalta huonosta tekijästä? Laadusta sen ei kai pitäisi kuitenkaan kertoa.

Päästään ivf-hoidon suunnitteluun todennäköisesti toukokuussa, joten vielä ei ole yhtään kokemusta siitä, lähteekö moni folli kasvuun ja kehittyvätkö kypsiksi soluiksi. Olisi kuitenkin kiva kuulla vähän kokemuksia follimäärien suhteesta ivf-hoidoissa saatuihin soluihin. 😊
Mulla on vaihdellu mutta suurinpiirtein yleensä 8 per puoli, eli yhteensä n. 16 (ja AMH noin 4,12).

Jännä tuo että korkea antraalifollikkelien määrä ei vältsii meinaa korkeaa AMH:ta. En oo täydellisen perillä mistä sitä AMHta sit erittyy. Sen tiiän et monet lääkärit on sitä mieltä et AMH:lla ei väliä hoitojen kannalta jos ultrassa näkyy paljon folleja. Että oisko se niin että iso AMH meinais sitä että niitä folleja riittää jatkossa pidemmäksi aikaa? Ja että alhasemmalla AMH:lla voi kyllä olla paljon folleja just nyt, mutta se AMH on sillon vinkkinä siitä että loputtoman montaa vuotta ei kannata enää odotella? 🤔

Mulla on vaihdellu mutta suurinpiirtein yleensä 8 per puoli, eli yhteensä n. 16 (ja AMH noin 4,12).

Jännä tuo että korkea antraalifollikkelien määrä ei vältsii meinaa korkeaa AMH:ta. En oo täydellisen perillä mistä sitä AMHta sit erittyy. Sen tiiän et monet lääkärit on sitä mieltä et AMH:lla ei väliä hoitojen kannalta jos ultrassa näkyy paljon folleja. Että oisko se niin että iso AMH meinais sitä että niitä folleja riittää jatkossa pidemmäksi aikaa? Ja että alhasemmalla AMH:lla voi kyllä olla paljon folleja just nyt, mutta se AMH on sillon vinkkinä siitä että loputtoman montaa vuotta ei kannata enää odotella? 🤔
Joo ihan mahdollista, kai sillä amh:lla joku merkitys kuitenkin on, kun sitä kerran mitataan. Muutenhan hoidot voitaisiin suunnitella follikkelimäärien perusteella (vaikka se vähän vaihtelisikin kierrosta toiseen). Ei mulla ainakaan follimäärä ole pienentynyt, kun silloin vajaa neljä vuotta sitten follikkeleiden määräksi oli laskettu 25, ja nyt ensikäynnillä oli tosiaan 29. Oonhan mä syönyt ubikinonia tässä jo jonkin aikaa, mutta tuskin sillä ihan noin suurta vaikutusta on 😅

No, pian se sitten selviää, että onko laatu määrästä huolimatta täyttä kuraa vai onko ongelma jossain muualla.

Meillä oli muistaakseni yli 30 mutta kypsiä munasoluja 24. Hedelmöittyi joku 20 ja lopulta blastoiksi kehitty 6. En tiedä miks ne halus saada kaikki blastoiksi kun useampi oli kehittyny 2,3 ja 4-päiväsiksi ja sit loppunu kehitys ja roskii. Mut 6 blastoo oli kyllä tosi hyvä saldo, eikä odotettu sellasta määrää! Niistä nyt 4 siirretty; kemiallinen, kkm, nega ja nyt plussa 6+1.

Mulla on ultrassa näkynyt folleja normaalisti jotain 10 luokkaa jos nyt oikein muistan. Toinen puoli on vähän hiljaisempi. Kummassakin punktiossa tyhjennettiin yli 30 munarakkulaa, ekasta punktiosta alkioita tuli 9 (2-päiväisiä), tokassa 15 munasolua -> 8 blastoa, 2 kaksipäiväistä. Mielenkiintoista nähdä miten käy nyt seuraavassa punktiossa.

Luulin vastanneeni ajat sitten! 😬 Blasto siirrettiin (kaikki pakkasessa blastoja). Itsellä testipäivä viikon päästä ke, joten vielä on moooonta päivää odottamista.. Onneksi päivät menee töissä nopeasti ja viikonloputhan ne vasta nopeasti meneekin, kun tunkenut täyteen ohjelmaa (arki-iltaisin ei ehdi/viitsi/jaksa) 😄
Millaiset fiilikset sillä suunnalla on?
Siis sulla siirrettiin blasto, ja testipäivä vasta mun jälkeen :o mä just tarkistin omat laput niin niissä oli testipäivä 14 päivää ovulaatiosta mutta sanottiin et kannattaa kyllä testailla vielä pari päivää sen jälkeenkin. Eli meillä sellainen laskentatapa. Ja mulla siirrettiin 3 päivän alkio - taisi olla päivä tai pari sun jälkeen? :O

Kyllähän se vaan on niin, että aina loppua kohden piinailu kiihtyy! Aika vaikeaa on ollut jaksaa odotella. Uskomatonta mutta cycloihin on jollain tasolla tottunut - oon aamuisin pessyt noin pari - kolme tuntia laitoin jälkeen ”valumat” pois ja sen jälkeen olo ollut mukava päivän ja ilman suojia pärjännyt. Ikävät sivuoireet mulla on kyllä tästä kaikesta, päänsärkyä, pahoinvointia, väsymystä, mahakipua ja nyt pamahti sitten rinnatkin kipeäksi.

Sama täällä. Ei ole diagnosoitu tai epäilty PCOS vaikka AMH oli 6,3.

@Alcea Munasoluja ekassa punktiossa tuli tällä AMH:lla 28 vaikka Gonalin annos oli maltillinen. Lääkeannoksellakin on iso merkitys siihen paljonko munasoluja tulee punktiossa (tietenkin AMH:n huomioiden). Ei siis välttämättä kannata pelkkää AMH:ta ja kerättyjen munasolujen määrää verrata.

@Cha-cha Mulla on testipäivä kanssa vähän normaalia myöhemmin, eli dpo 17, blaston iällä).

Lankesin jo testaan dpo 10 ja tuli esihaamu. En vaan vielä usko ennen kuin rupeaa vahvistuun, mitä ei ole vielä koskaan tapahtunut! Mitään oireita ei oikein ole muuten kuin että istuessa tuntuu välillä ikävälle kohdun kohdalla. Siirtoiltana oli kyllä sellaista polttelevaa tunnetta alavatsalla, ihan kuin ennen kuukautisia.

Muokattu viimeksi:
Sama täällä. Ei ole diagnosoitu tai epäilty PCOS vaikka AMH oli 6,3.

@Alcea Munasoluja ekassa punktiossa tuli tällä AMH:lla 28 vaikka Gonalin annos oli maltillinen. Lääkeannoksellakin on iso merkitys siihen paljonko munasoluja tulee punktiossa (tietenkin AMH:n huomioiden). Ei siis välttämättä kannata pelkkää AMH:ta ja kerättyjen munasolujen määrää verrata.

@Cha-cha Mulla on testipäivä kanssa vähän normaalia myöhemmin, eli dpo 17, blaston iällä).

Lankesin jo testaan dpo 10 ja tuli esihaamu. En vaan vielä usko ennen kuin rupeaa vahvistuun, mitä ei ole vielä koskaan tapahtunut! Mitään oireita ei oikein ole muuten kuin että istuessa tuntuu välillä ikävälle kohdun kohdalla. Siirtoiltana oli kyllä sellaista polttelevaa tunnetta alavatsalla, ihan kuin ennen kuukautisia.
Voi, toivottavasti Tarmon haamuviiva vahvistuu ❣️

Kyllä se taitaa niin olla että Tarmo tarrasi kiinni!! :loudlycrying: Toivottavasti jaksaa jatkaakin kyydissä. :folded:

Liitteet

• WhatsApp Image 2023-03-12 at 08.51.49.jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-12 at 08.51.49.jpeg
    33.2 KB · Katsottu: 99
Takaisin