IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Mulla oli tänään tilanne kans. Tuoresiirrosta plussa, mutta silti halusin tietää saatiinko mitää pakkaseen. Meillä oli 4 viljelyssä. Soitin varmaan 3 viikon päästä punktiosta kun ei ollut mitään kuulunut ja silloinkin hoitaja joutui käymään labrasta kysymässä mikä tilanne 😆 no ei oltu mitään saatu pakkaseen. Onneksi tämä yksi nyt jo rv 22 menossa 😊
Jos uuteen kierrokseen päädytään niin haluan kyllä isommalla annoksella gonalia kuin viimeksi, että saataisiin enemmän soluja kuin nyt saatiin vaan 6.
Hienoa, että tuoresiirrosta onnistui, paljon onnea! Turhauttavaa kyllä, että tiedonsaamisessa menee oikeasti noin kauan. Ja harmillista, että pakkaseen ei päätynyt yhtään. Pelkään kovasti, että se on tilanne myös meidän kohdalla.

Joko siellä ollaan testattu? 😬

No on testattu ja niin epäuskoinen näiden kramppien kanssa, että laitoin vaan tonne salaiselle puolelle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Grimacing Face:

Liitteet

• 20230304_013648.jpg
    20230304_013648.jpg
    695.8 KB · Katsottu: 309
Mikä muuten @Tonninseteli tuo salanen ryhmä on? Onko se siis raskautuneille?

Ei suinkaan! Se on kaikille lapsettomuus-ihmisille tarkoitettu, jos haluaa kirjoitella niin, ettei vierailijat näe :smiling-eyes: Siellä on myös raskaana oleville omaa ryhmää, esimerkiksi itsestä ei ole liittymään tuonne "normaaliin" lasketun ajan ryhmään ahdistukseni kanssa :Grimacing Face:

Ryhmään pääsyä voit pyytää @Vargynja lta esimerkiksi :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja siis edit vielä, että pitää olla rekisteröitynyt kirjoittelija, eli kipinkapin rekisteröimään nimimerkkiä!

Polilta soitettiin.. Seuraavat menkat kun alkaa, niin voidaan aloittaa taas stimulaatio samalla kaavalla Pergoveriksellä kuin viimeksikin.

Nyt vain ivf:n sijaan biologi tekee icsi:n.

Menkkojen alkamisajankohtaa en kyllä osaa yhtään arvioida.. Oviksen kanssa on nyt ollu jotain häikkää, kun tuli kuuden päivän välein ovulaatiotestiin plussat, mutta oireet ei täsmää siihen, että ovulaatioo olis oikeesti tapahtunut kummallakaan kerralla. 🤔

Mutta samapa tuo, menkat alkaa sitten kun alkaa ja sitten vaan meidän vikaa hoitoa kohti. 🙏🏻

Onnea @Tonninseteli! 😍 Ihana uutinen!

Meillä oli tänään punktiopäivä. 13 munasolua saatiin kerättyä, mikä on 2 enemmän kuin ekalla kerralla. Aika paljon pitempään kesti tänään keräys kuin viimeksi, ilmeisesti tyhjiä rakkuloita jonkun verran. Lääkkeitä meni siten myös enemmän ja tänään on jomotellut aika tavalla. Mutta onhan se sen arvoista. 🙏

Nyt toivotaan että saadaan pakkaseen useampi hedelmöittynyt alkio, kun ekasta yrityksestä päästiin vain kahteen siirtoon.

PKK lähes samassa aikataulussa siis! Monenko päivän alkio sulla siirrettiin? Mulla oli 3 päiväinen.
Siirto sujui hyvin - yksi sujaus ja homma done. Näin konkarina ja vanhasta viisastuneena sanoisin, että käykää vessassa reilu tunti ennen siirtoa ja sit juokaa heti pari isoa lasia vettä - näin ainakin mulla ollut ihan optimaalinen tilanne rakossa siirron aikaan. Ei kauhea paine mutta ei myöskään rakko tyhjä.

Huhhuh mikä lääkitys nyt sitten! Terolutit 3*päivä, ja nyt uutena kokeiluna ”koska eihän siinä mitään menetä ja viimeistä viedään” 2*päivä Cyclogest. Lisäksi kun alkio 6 päiväinen, gonapeptyl pistos.
Olen kauhulla lukenut noita monien Luge-sotkuja mutta lääkäri sanoi että tämä ei pitäisi sotata niin paljon. Meinasi, että jos alkaa töissä sotku ahdistaa, voin vähentää määrää että laitan vaan illalla.
Kävin ostamassa yhdet menkkapikkarit ja paketin pikkuhousunsuojia näin ensialkuun, saa nähdä millä tästä selviän kun vihaan pikkuhousunsuojia yli kaiken!
Testipäivä viikon päästä maanantai ja tämähän mulle sopii. Oli tulos mikä hyvänsä niin se on selvillä ja saa totutella ajatuksen ennen seuraavaa työmatkaa 😍
Luulin vastanneeni ajat sitten! 😬 Blasto siirrettiin (kaikki pakkasessa blastoja). Itsellä testipäivä viikon päästä ke, joten vielä on moooonta päivää odottamista.. Onneksi päivät menee töissä nopeasti ja viikonloputhan ne vasta nopeasti meneekin, kun tunkenut täyteen ohjelmaa (arki-iltaisin ei ehdi/viitsi/jaksa) 😄
Millaiset fiilikset sillä suunnalla on?

@Harmi89 nyt luotetaan siihen että kolmas kerta toden sanoo! 🌈

@Annalee hyvä saalis, onnea! :) Toivottavasti olo olisi vähän helpottanut jo! Onko vielä tullut lisätietoa hedelmöittyneistä?

@PKK tsemppiä piinailuun, ihan kohta se testipäivä kuitenkin jo on!

Me saatiin tänään lisätietoa hoitojen jatkosta. Mulla oli hoitojen alkaessa 1,5v sit AMH 4,12. Löysin aiemmin jonkun tutkimuksen jonka mukaan yli 3,5 AMH on kohonnut riski hyperiin ja suositellaan lyhyttä kaavaa. Viime kesänä IVF suunnittelussa otin tuon esille, mutta lääkäri totesi että mun iän (35v) takia hän ei usko et on mitään hypeririskiä. Hitusen kirpasi, kun vielä pari kuukautta aiemmin olin toisen lääkärin kommentin mukaan "niin nuori" (34v) ettei ole mitään kiirettä IVF:n. Saatiin sit ite valita pitkän ja lyhyen kaavan välillä, ja mä valitsin lyhyen tuon AMH:n takia. Mut meillä tosiaan tässä ekassa IVF:ssä tuli lyhyellä kaavalla 6 solua, ekassa kontrolliultrassa lääkäri totesi että sieltä oli lähteny muutama keulimaan ja muut ei ehtiny kyytiin, kuulemma yleistä lyhyessä kaavassa. Tämän takia mä esitin nyt viimeisen PAS:n kontrolliultrassa toiveen että ensi kerralla käytettäisiin pitkää kaavaa, jotta saataisiin ehkä enemmän soluja kasvatettua. Tällä kertaa (eri) lääkäri kommentoi että ei kyllä suosittele mun AMH:lla pitkää kaavaa hypeririskin takia, että annostusta muuttamalla voisi mennä lyhyellä kaavalla. Vähän yllätyin, kun viimeksi olin jotenkin niin vanha että ei mulle mitään hyperiä voi tulla. No mutta, totesin että siitä AMH:n otostahan on jo 1,5v, että se taso on nyt varmaan jo laskenu siitä. Lääkäri totesi että jos PAS ei tuota tulosta, mitataan AMH uudestaan ja sen pohjalta mietitään jatkoa. Tänään oli virallinen testipäivä tuosta PASista (nega) ja sain lähetteen sinne AMH:n. Huomenna käyn verikokeessa. Lääkäri suorittaa hoidon suunnittelun loppukuusta, ja kuulemma ehkäpä toukokuun kuukautisista päästään ilmoittautumaan seuraavalle kierrokselle. :)

Muokattu viimeksi:

@Annalee hyvä saalis, onnea! :) Toivottavasti olo olisi vähän helpottanut jo! Onko vielä tullut lisätietoa hedelmöittyneistä?

Me saatiin tänään lisätietoa hoitojen jatkosta. Mulla oli hoitojen alkaessa 1,5v sit AMH 4,2. Löysin aiemmin jonkun tutkimuksen jonka mukaan yli 3,5 AMH on kohonnut riski hyperiin ja suositellaan lyhyttä kaavaa. Viime kesänä IVF suunnittelussa otin tuon esille, mutta lääkäri totesi että mun iän (35v) takia hän ei usko et on mitään hypeririskiä. Hitusen kirpasi, kun vielä pari kuukautta aiemmin olin toisen lääkärin kommentin mukaan "niin nuori" (34v) ettei ole mitään kiirettä IVF:n. Saatiin sit ite valita pitkän ja lyhyen kaavan välillä, ja mä valitsin lyhyen tuon AMH:n takia. Mut meillä tosiaan tässä ekassa IVF:ssä tuli lyhyellä kaavalla 6 solua, ekassa kontrolliultrassa lääkäri totesi että sieltä oli lähteny muutama keulimaan ja muut ei ehtiny kyytiin, kuulemma yleistä lyhyessä kaavassa. Tämän takia mä esitin nyt viimeisen PAS:n kontrolliultrassa toiveen että ensi kerralla käytettäisiin pitkää kaavaa, jotta saataisiin ehkä enemmän soluja kasvatettua. Tällä kertaa (eri) lääkäri kommentoi että ei kyllä suosittele mun AMH:lla pitkää kaavaa hypeririskin takia, että annostusta muuttamalla voisi mennä lyhyellä kaavalla. Vähän yllätyin, kun viimeksi olin jotenkin niin vanha että ei mulle mitään hyperiä voi tulla. No mutta, totesin että siitä AMH:n otostahan on jo 1,5v, että se taso on nyt varmaan jo laskenu siitä. Lääkäri totesi että jos PAS ei tuota tulosta, mitataan AMH uudestaan ja sen pohjalta mietitään jatkoa. Tänään oli virallinen testipäivä tuosta PASista (nega) ja sain lähetteen sinne AMH:n. Huomenna käyn verikokeessa. Lääkäri suorittaa hoidon suunnittelun loppukuusta, ja kuulemma ehkäpä toukokuun kuukautisista päästään ilmoittautumaan seuraavalle kierrokselle. :)
Tänään on kyllä ollut paljon parempi päivä! Nukuin hyvät yli 9 tunnin yöunet ja isoimmat tuntemukset hävisi kyllä siinä.

13 munasolusta 11 oli kypsiä ja 7 hedelmöittyi varmasti, mutta loppuja seurataan vielä. Maanantaina olisi tarkoitus tehdä tuoresiirto jos vaan kaikki menee hyvin.

On tämä kyllä niin arpapeliä, että miten niiden kanssa menee. Viimeksi oli 11 munasolua, joista 10 hyviä ja 9 hedelmöittyi. Lopulta päästiin tuoresiirtoon ja 2 pakastettiin, mutta niistä toinen ei kestänyt sulatusta. Eli 1 PAS oli tuoresiirron lisäksi. Tuntuu että kato on näissä niin kova, että pitäisi olla ihan valtaisa saalis jotta saisi useamman siirtokerran. Mutta katsotaan miten tällä kertaa menee ja toivotaan kovasti että pakkaseen saataisiin joitakin soluja odottamaan.

Me saatiin tänään lisätietoa hoitojen jatkosta. Mulla oli hoitojen alkaessa 1,5v sit AMH 4,2. Löysin aiemmin jonkun tutkimuksen jonka mukaan yli 3,5 AMH on kohonnut riski hyperiin ja suositellaan lyhyttä kaavaa. Viime kesänä IVF suunnittelussa otin tuon esille, mutta lääkäri totesi että mun iän (35v) takia hän ei usko et on mitään hypeririskiä. Hitusen kirpasi, kun vielä pari kuukautta aiemmin olin toisen lääkärin kommentin mukaan "niin nuori" (34v) ettei ole mitään kiirettä IVF:n. Saatiin sit ite valita pitkän ja lyhyen kaavan välillä, ja mä valitsin lyhyen tuon AMH:n takia. Mut meillä tosiaan tässä ekassa IVF:ssä tuli lyhyellä kaavalla 6 solua, ekassa kontrolliultrassa lääkäri totesi että sieltä oli lähteny muutama keulimaan ja muut ei ehtiny kyytiin, kuulemma yleistä lyhyessä kaavassa. Tämän takia mä esitin nyt viimeisen PAS:n kontrolliultrassa toiveen että ensi kerralla käytettäisiin pitkää kaavaa, jotta saataisiin ehkä enemmän soluja kasvatettua. Tällä kertaa (eri) lääkäri kommentoi että ei kyllä suosittele mun AMH:lla pitkää kaavaa hypeririskin takia, että annostusta muuttamalla voisi mennä lyhyellä kaavalla. Vähän yllätyin, kun viimeksi olin jotenkin niin vanha että ei mulle mitään hyperiä voi tulla. No mutta, totesin että siitä AMH:n otostahan on jo 1,5v, että se taso on nyt varmaan jo laskenu siitä. Lääkäri totesi että jos PAS ei tuota tulosta, mitataan AMH uudestaan ja sen pohjalta mietitään jatkoa. Tänään oli virallinen testipäivä tuosta PASista (nega) ja sain lähetteen sinne AMH:n. Huomenna käyn verikokeessa. Lääkäri suorittaa hoidon suunnittelun loppukuusta, ja kuulemma ehkäpä toukokuun kuukautisista päästään ilmoittautumaan seuraavalle kierrokselle. :)
Nää amh-arvot on kyllä kiinnostavia, kun oma arvo oli jo melkein neljä vuotta sitten 2.9, mutta ultrissa ollut follikkeleja aina noin 20-30. En tiedä yhtään mihin asti amh on laskenut, mutta sitä ei ole pidetty tarpeellisena mitata uudelleen. Jotenkin jännä, että amh painaa hoidossa niin paljon, vaikka ultrissa varmaan nähdään, kuinka paljon sitä reserviä on. Onkohan se niin, että sopivan hoitokaavan valinta riippuu keltä lääkäriltä kysyy. 😏

Ps. Pahoittelut noista ikäkommenteista. 😞 Voin samastua, kun olen itse samaa ikäluokkaa ja kaikkien mielestä jostain syystä tosi nuori ollut tähän asti, mutta pelottaa koska se muuttuu...

@Harmi89 Toivottavasti ICSI parantaisi ainakin hedelmöityksen osalta alkiosaalista!

@Nurppu Se 35v taitaa olla se maaginen luku, jonka jälkeen on "vanha" hoidoissa (itsekin lukeudun niihin). Oliko sulla isotkin annokset lyhyessä kaavassa? Luulisi tosiaan että annoksia säätämällä saisi paremman saaliin niinkin hyvällä AMH:lla. Mutta hyvä tosiaan että tarkistetaan onko se muuttunut!

@Annalee Toivotavasti tällä kertaa jatkaisi enemmän pakkaseenkin! Ja ei sulatuksessa pitäisi ihan hirveän usein käydä alkiolle huonosti. Jospa huono tuuri olisi jo käyty pois. Kerättyjen munasolujen vs blastokystien määrä -ketjua kun lueskelin niin oli aika isoa variaatiota kun välillä pienestä määrästä on saatu jopa kaikki pakkaseen.

@Harmi89 Toivottavasti ICSI parantaisi ainakin hedelmöityksen osalta alkiosaalista!

@Nurppu Se 35v taitaa olla se maaginen luku, jonka jälkeen on "vanha" hoidoissa (itsekin lukeudun niihin). Oliko sulla isotkin annokset lyhyessä kaavassa? Luulisi tosiaan että annoksia säätämällä saisi paremman saaliin niinkin hyvällä AMH:lla. Mutta hyvä tosiaan että tarkistetaan onko se muuttunut!

@Annalee Toivotavasti tällä kertaa jatkaisi enemmän pakkaseenkin! Ja ei sulatuksessa pitäisi ihan hirveän usein käydä alkiolle huonosti. Jospa huono tuuri olisi jo käyty pois. Kerättyjen munasolujen vs blastokystien määrä -ketjua kun lueskelin niin oli aika isoa variaatiota kun välillä pienestä määrästä on saatu jopa kaikki pakkaseen.
Joo meillä kävi just päinvastoin eli saatiin kerättyä vain neljä kypsää munasolua (soluja ylipäätään 5, rakkuloita 8), mutta kaikki neljä päästiin siirtämään eli tuoresiirto ja kolme blastoa pakastimen kautta. Mietin kyllä että pakastavatko yksityisellä heikompia alkioita kuin julkisella, meidän blastoista 2/3 oli peräti seitsemänpäiväisiä.🤷🏼‍♀️ Laatu B-C.

Tuota on kyllä kuullu paljon, et ikää kommentoidaan suuntaan tai toiseen. Meidän onneksi ei missään vaiheessa oo kukaan siihen kommentoinu mitään. Ollaan menty tutkimuksiin kun olin 20v ja mies 21v ja sillonki otettiin ihan tosissaan ja saatiin samantien lähete ivf-hoitoihin (mihin ei sillon kyllä vielä ite sit haluttu lähtee). Mut tuo on vaan erikoista että toisen lääkärin mielestä oot liian vanha ja toisen mielestä liian nuori🥴 Että tiedä sitte kumpaa.

Samasta syystä mulla lyhyt kaava, taisin olla 34v kun amh joku 4,7. Ja pari kk ennen kuin täytin 35 tehtiin tuoresiirto ja hyperi tuli. Ja soluja kerättiin 16 (kypsiä muutama vähemmän). Mutta hyvinkin voi onnistua saada enemmän soluja vain lääkitystä muuttamalla ❤️

Joo, se oli jotenkin erikoista miten se 35v olikin niin selkeä raja, että pari kk ennen synttäriä oli vielä "niin nuori" ja heti synttärin jälkeen oli että "iän takia ei oo hyperin riskiä" 😆 jotenkin niin konkreettisesti näkyi se raja että nauratti 😄 ihan tuli olo että lääkärit seuraa jotain kaaviota/flow charttia "Onko potilas yli 35v? Ei -> Nuori ja viriili, Kyllä -> Ikäloppu."

@Evanel annos oli maltillinen viimeksi, että varmasti sitä nostamalla vois olla erilaiset tulokset lyhyelläkin kaavalla. Laiton viestinkin nyt omapolun kautta, että tietysti luotetaan heidän arvioonsa, ja että meidän pääasiallinen toive on vaan että saataisiin enemmän kypsiä munasoluja. Jos uskovat että lyhyt kaava + päivitetty lääkitys riittää niin ollaan täysin tyytyväisiä siihenkin.

@Evanel kiitos tiedosta! 🙏 Pitääpä seurata tuota ketjua myös.

Takaisin