IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Tohon ivf:n tuntemuksiin vs normikierto tuli mieleen, et ero saattaa myös löytyä estrogeenitasoista, ne on meinaan huomattavasti korkeammat ivf kierrossa. Estrogeeni suojaa jonkinverran kivulta. Itsellä kun esim migreeni ym provosoituu nimemomaan estrogeeni dipeistä olin aika kiinnostunut missä vaiheessa se sit droppaa.. kysyin lääkäriltäkin, ja en siis enää muista vastausta, mut luulen että sitä ennustettiin mulle sinne vähän punktion jälkeen koska ei hcg triggeriä eikä tukilääkkeitä. En muista enää sainko mitään mega migreeniä, mut saattais jostain äpistä löytyä..

Tohon ivf:n tuntemuksiin vs normikierto tuli mieleen, et ero saattaa myös löytyä estrogeenitasoista, ne on meinaan huomattavasti korkeammat ivf kierrossa. Estrogeeni suojaa jonkinverran kivulta. Itsellä kun esim migreeni ym provosoituu nimemomaan estrogeeni dipeistä olin aika kiinnostunut missä vaiheessa se sit droppaa.. kysyin lääkäriltäkin, ja en siis enää muista vastausta, mut luulen että sitä ennustettiin mulle sinne vähän punktion jälkeen koska ei hcg triggeriä eikä tukilääkkeitä. En muista enää sainko mitään mega migreeniä, mut saattais jostain äpistä löytyä..

Tää on muuten kans mielenkiintoinen! Itelläkin nimenomaan hormonaalinen migreeni ja estrogeenidipit aina löytyy jo sen perusteella... Pahimmat atakit aina oviksen korvilla 😩 Ja asiaan liittyen, sen vierestä, tai alta sukeltaen; kävin eilen jollain migreeniylijumalan vastaanotolla. Siunaili, että mitä mä siellä teen jos tarviin kohtauslääkettä vaan pari-kolme kertaa kuussa? Noh, kyselin lähinnä et millä hoidan sit jos tää proggis onnistuu? Totesi, että samalla tavalla kuin nytkin 😱

Sumatriptan on siis kuulemma ok, jos tarve on maksimissaan muutamia kertoja kuussa satunnaisesti. Tätä mieltä on tälläkin hetkellä Käypä hoito ja julkaisua odottaa laaja tutkimus, jossa tutkitut sumatriptanille raskauden aikana altistuneet lapset ovat nyt noin kolmekymppisiä. Neurologi arvioi, että tämän julkaisun jälkeen myös gynekologit voivat puoltaa sumatriptanin käyttöä raskauden aikana ilman neurologin konsultaatiota 🥳

Jokainen tietty tekee kuten parhaaksi näkee! Itse pyrin aina mahdollisimman pitkälle kitkuttamaan Panadolilla, mutta stressiä lieventää jo tieto, että "vahvempiakin" droppeja saa käyttää.

Tää on muuten kans mielenkiintoinen! Itelläkin nimenomaan hormonaalinen migreeni ja estrogeenidipit aina löytyy jo sen perusteella... Pahimmat atakit aina oviksen korvilla 😩 Ja asiaan liittyen, sen vierestä, tai alta sukeltaen; kävin eilen jollain migreeniylijumalan vastaanotolla. Siunaili, että mitä mä siellä teen jos tarviin kohtauslääkettä vaan pari-kolme kertaa kuussa? Noh, kyselin lähinnä et millä hoidan sit jos tää proggis onnistuu? Totesi, että samalla tavalla kuin nytkin 😱

Sumatriptan on siis kuulemma ok, jos tarve on maksimissaan muutamia kertoja kuussa satunnaisesti. Tätä mieltä on tälläkin hetkellä Käypä hoito ja julkaisua odottaa laaja tutkimus, jossa tutkitut sumatriptanille raskauden aikana altistuneet lapset ovat nyt noin kolmekymppisiä. Neurologi arvioi, että tämän julkaisun jälkeen myös gynekologit voivat puoltaa sumatriptanin käyttöä raskauden aikana ilman neurologin konsultaatiota 🥳

Jokainen tietty tekee kuten parhaaksi näkee! Itse pyrin aina mahdollisimman pitkälle kitkuttamaan Panadolilla, mutta stressiä lieventää jo tieto, että "vahvempiakin" droppeja saa käyttää.

Jos asia yhtään jaa vaivaamaan niin aina on se teratologinen tietopalvelu josta saa huippu palvelua jo vaikka suunnittelu vaiheessa. Mut muistelisin itse et esikoisen raskausaikana sumatriptaanit olis tosiaan satunnaiskäytössä ollu ihan ok, mut mulla kyllä raskausaikana oli migreeni siis lähestulkoon kokonaan pois alun jälkeen (luojalle kiitos siitä estrogeenistä, ja et mun kohdalla se on just helpottava tekijä eikä pahentava)...

Täällä on mielenkiintoista keskustelua migreenistä! Mulla ei sitä ole tutkittu, kun en ole mihinkään hakeutunut, mutta epäilen hormonaalista migreeniä. Pahimmat hedarit osuu just johonkin aikaan ennen ovista, kun estrogeenitasot ei vielä ole kovin korkealla ja sitten sinne ennen menkkoja. Myös makeutusaineet ja liian matalat verensokerit liian pitkään triggeröivät. Burana +Panadol vie säryn joskus, mutta välillä mulla tulee sitten lääkkeen vaikutuksen loppumisen jälkeen vielä pahempi kipu.. Suositteletteko hakeutumaan tutkimuksiin, todetaanko migreeni ihan oireiden perusteella? Raskausajat on alun jälkeen olleet ihanan säryttömiä!

@Kosmos Joo, pitkälti todetaan oireiden perusteella. Meikäläisellä on otettu myös MRI muiden syiden poissulkemiseksi. Mulla migreenit alkoi tosiaan jo 4 vuotiaana ja silloin epäiltiin tyyliin aivokasvainta kun aiheuttivat tajuttomuuskohtauksia jne :Grimacing Face: Burana+Panadol on monilla migreenikoilla ihan toimiva combo. Sama vaan kun triptaanien kanssa, että jos niitä turhan usein joutuu syömään niin saa ns. särkylääkepäänsäryn, jolloin päänsärystä tulee semmoinen loputon oravanpyörä. Itsekin elän Buranalla ja Panadolilla niin pitkään kun mahdollista, lähinnä tuon sumatriptaanin hinnan takia 😵 Mutta paljon nopeammin sillä saa kohtauksen poikkastua.

Sitä ne lääkärit sanookin, että joillakin elämässä ne migreenittömät kaudet on raskauksia ja joillakin taas raskaus pahentaa 🥴 Innolla odotan kumpaan ryhmään kuulun... Sittenhän sanotaan, että migreeni loppuu vaihdevuosiin, mummollani loppui vasta Alzheimeriin, todennäköisesti mummo "unohti" migreeninsäkin 😅

Hei, onko täällä ketään joka olisi hiljattain ollut toisessa tai kolmannessa IVF:ssä Tilkassa? Kun ensimmäisen hoidon PAS ei tuonut tulosta, sain vain viestin omapolulle, että voin ilmoittautua seuraavaan hoitoon maaliskuussa ja että lääkäri suunnittelee seuraavan hoidon. Mitään uutta hoitosuunnitelmaa ei ainakaan vielä viikon sisään ole kuulunut (en edes tiedä mihin sellainen kuuluisi tulla?). Eniten ihmetyttää, ettei ilmoittautumista näytä edeltävän hoidon suunnittelukäyntiä (kysyin tätä hoitajalta, ja sanoi vaan, että ovat yhteydessä jos sellaiseen tarvetta).

Onko tosiaan niin, että seuraavaan hoitoon vain ilmoittaudutaan sallittuna ajankohtana, ja ennen sitä tai viimeistään silloin saa ohjeet millainen hoitoprotokolla on (eikä siitä näköjään hirveästi voi neuvotella)?
Hei, mulla on ollut kolme hoitoa Tilkassa. Muistaakseni homma meni aika lailla noin eli negan jälkeen tuli tieto milloin voi ilmoittautua seuraavaan hoitoon ja ilmoituspäivänä tuli ajat suunnitteluun ym. Joka kerta oli pitkä kaava, joten se alkoi suunnittelukäynnillä ja silloin alkoi muistaakseni aina myös Synarela. Omapolun viestikanavaa käytin jos oli kysymyksiä tai toiveita tehdä jotain eri lailla seuraavalla kerralla ja sitä kautta lääkäritkin saattoi kommentoida ja tehdä muutoksia, joten suosittelen laittamaan sitä kautta viestiä.

Olipas erikoinen vastaus sumatriptaaneista, kun teratologisen ja neuvolalääkärin mukaan sumatriptaania sais uusien suositusten mukaan käyttää harvemmin kuin kerran kuussa 😮👀 just pari viikkoa sitten tätä vasta selvittelin teratologisesta ja ma kävin neuvolalääkärillä, jolta sain panacodit kokeiluun suman tilalle. Itselläni kohtauksia on 0-2krt /2vk ja suman käyttö ”kielletty” näin useasti.

Olipas erikoinen vastaus sumatriptaaneista, kun teratologisen ja neuvolalääkärin mukaan sumatriptaania sais uusien suositusten mukaan käyttää harvemmin kuin kerran kuussa 😮👀 just pari viikkoa sitten tätä vasta selvittelin teratologisesta ja ma kävin neuvolalääkärillä, jolta sain panacodit kokeiluun suman tilalle. Itselläni kohtauksia on 0-2krt /2vk ja suman käyttö ”kielletty” näin useasti.

Se on kyllä juuri niin veteen piirretty viiva, että mikä kenellekin on "toistuvaa käyttöä" :Grimacing Face: Migreeniliitto puhuu, ettei sumatriptaanin "toistuvasta käytöstä" ole tutkimustuloksia, Käypä hoito kirjoittaa, että "satunnaisella käytöllä" ei pitäisi olla vaikutusta :Upside Down Face: Ota näistä nyt sitten selvää... Itse en voi Panacodia edes katsoa migreenin aikana, saan sillä oksennuksen lentämään ilman migreeniäkin :tears: Kodeiini ei ole mun juttu.

Ahaa no tää voiski osaltaan sit selittää🤔 onkohan mulla ollut estrotasot vähä matal ku monta kuukaut stressaantunu ja kiukkune ja kipuillu. Viime kiertokin oli jo vähän parempi saati sit nyt ku estrotasot kohol hoidoist. Sit on jotenki semmonen tyyni ja jopa lievästi eufoorinen olo, mitä oli raskaana olleski.
Maha on kyl selvästi turpee ja painoa tullu kierron alusta n. 2kg. Kai se helppaa ens viikol sit? Tietty jos plussa tulee ni turvottaa muusta syystä😅

Jos kolmanteen yritykseen mennään, itse haluan selkeän muutoksen hoitokaavaan. Ei tulos ainakaan hirveästi huonompi voi olla… Pitkään vaihtamisesta jo ainakin puhuivat. Tuleepahan julkisella kokeiltua sitten eri variaatiot niin ei tarvitse lähteä sokkona yksityisen hoitoihin. Tosin aion kyllä keskustella vakavasti neljännen hoidon mahdollisuudesta, ei hirveästi vakuuta nämä ”kyllä kaikki näytti menevän hyvin” ja ”tämä oli ehkä huonoa tuuria” kommentit.

Testipäivä on 7.2. ja hirveästi sitä ennen en viitsi testata, kun viimeksi Ovitrelle näkyi mulla 14 päivää. Tai sitten kyseessä oli kemiallinen 🤷🏼‍♀️

Kuulitko vielä mitään uutta biologilta? ❤️
Soittihan tuo biologi aamulla; roskiin meni meidän tämä(kin) hoitokierto, kirjaimellisesti.

Tänään tai viimeistään viikonloppuna pitää kunnolla puhua miehen kanssa, että onko meidän yritys nyt tässä.. Tällä hetkellä kumpikaan ei enää jaksais yrittää. 😔

Soittihan tuo biologi aamulla; roskiin meni meidän tämä(kin) hoitokierto, kirjaimellisesti.

Tänään tai viimeistään viikonloppuna pitää kunnolla puhua miehen kanssa, että onko meidän yritys nyt tässä.. Tällä hetkellä kumpikaan ei enää jaksais yrittää. 😔
Todella pahoillani olen teidän puolesta. Voi myös olla hyvä antaa ajan vähän kulua ennen kuin käy mitään lopullisia keskusteluja...

Komppaan @Fuksia kommenttia ja syvästi pahoillani olen❤️ ja kannattaa rauhassa miettiä sitten jatkoja❤️

Komppaan @Fuksia kommenttia ja syvästi pahoillani olen❤️ ja kannattaa rauhassa miettiä sitten jatkoja❤️
Kyllä me varmasti tää nyt pohditaan kunnolla, mutta enää mitään välikiertoja en aio ainakaan pitää..
Mies täytti tammikuussa 50v, joten olin jo asettanu takarajan, että vauvan pitää tänä vuonna tulla, jos on tullakseen. Ja joo, "eihän se miehen ikä mitään haittaa", mutta kyllä se jo vähän haittaa, vaikka kuinka on nuorekas ikäisekseen.

Ja nyt jos päätetään jättää hoidot, niin alotan ehkäisyn eikä sen jälkeen enää ole mahdollistakaan tulla raskaaks. 🤷‍♀️

Eli on kyllä rankka paikka.. Luovutetaanko ja käsitellään tämä elämänkriisi nyt, vai yritetäänkö vielä kerran, vaikka voimat alkaa olemaan loppu..

@Harmi89 onko kuulunu mitää soluista?

Tunnen itteni todella tyhmäks, mut jotenki kauheen epävarma olo kun on niin hyvä olo fyysisesti. Luulin, et ovitrellen jälkee iskis tukala olo, mut olo on melkee jopa parempi ku luonnonkierrossa🙈 onks tääl ketään muuta jolla olis ollu hyvä hoitovaste ja silti ihan ok olo päivää ennen punktioo? Maanantaina ainaki näky useampi lupaava folli et ei kai ne sielt mihinkää oo kadonnu🙈 ihmetyttää vaan oma hyvä vointi kun kaikkii tuntuu valittaneen ikävää oloa tässä kohtaa.
Minulla ei ollut mitään oireita ennen punktiota. Punktiossa tyhjennettiin 21 follia ja 19:ssa oli kypsä munasolu. Lievän hyperin oireet alkoivat minulla vasta punktion jälkeen.

Minulla ei ollut mitään oireita ennen punktiota. Punktiossa tyhjennettiin 21 follia ja 19:ssa oli kypsä munasolu. Lievän hyperin oireet alkoivat minulla vasta punktion jälkeen.
Noh näköjään sit on tosiaan laidasta laitaan oloja. Helpottavaa kuulla. Komea saldo muuten👌 näkykö seurantaultrassakin noin iso määrä? Pääsitkö tuoresiirtoon?

@Harmi89 ymmärrän myös ton iän tuoman takarajan. Itselläkin omat takarajat mielessä. Jaksamisia sinne❤️

Kyllä me varmasti tää nyt pohditaan kunnolla, mutta enää mitään välikiertoja en aio ainakaan pitää..
Mies täytti tammikuussa 50v, joten olin jo asettanu takarajan, että vauvan pitää tänä vuonna tulla, jos on tullakseen. Ja joo, "eihän se miehen ikä mitään haittaa", mutta kyllä se jo vähän haittaa, vaikka kuinka on nuorekas ikäisekseen.

Ja nyt jos päätetään jättää hoidot, niin alotan ehkäisyn eikä sen jälkeen enää ole mahdollistakaan tulla raskaaks. 🤷‍♀️

Eli on kyllä rankka paikka.. Luovutetaanko ja käsitellään tämä elämänkriisi nyt, vai yritetäänkö vielä kerran, vaikka voimat alkaa olemaan loppu..
Toi on vaikea päätös. Oletteko miettineet lahjasolua?
Ja jos vielä yhteen hoitokierrokseen päädytte niin ainakin olette kaikkenne tehneet asian eteen. Ettekö voi koittaa luomuna?

Noh näköjään sit on tosiaan laidasta laitaan oloja. Helpottavaa kuulla. Komea saldo muuten👌 näkykö seurantaultrassakin noin iso määrä? Pääsitkö tuoresiirtoon?
Seurantaultrassa näkyi 15, joten punktio oli positiivinen yllätys. Tuoresiirtoon ei päästy, koska folleja oli yli 20. Lopputulos ei ollut komeasta saldosta huolimatta kovin hyvä, yksi kaksipäiväinen ja kaksi heikkolaatuista blastoa, mutta kaksipäiväinen on nykyään 1-vuotias. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Seurantaultrassa näkyi 15, joten punktio oli positiivinen yllätys. Tuoresiirtoon ei päästy, koska folleja oli yli 20. Lopputulos ei ollut komeasta saldosta huolimatta kovin hyvä, yksi kaksipäiväinen ja kaksi heikkolaatuista blastoa, mutta kaksipäiväinen on nykyään 1-vuotias. :Smiling Face With Smiling Eyes:
No mutta toi 1v on jo todellakin voitto tosta satsista vaikkei montaa alkiota tullutkaan😍

Oon jopa miettinyt, et onko Ovitrelle voitu joskus pistää liian aikaisin, kun vaan munasolun koon mukaan menty, vaikka luomukierroissa se on todistetusti usein kasvanut isommaksi kuin missä vaiheessa Ovitrelle on tuikattu... Noh paha mennä sanomaan, spekulaatioita aina riittää🤷🏼‍♀️
IVF:ssä mennään kansainvälisten tutkimusten mukaan, eli tutkimuksissa on havaittu parhaan saaliin tulevan silloin kun Ovitrelle pistetään follikkelien ollessa 17-18 mm halkaisijaltaan.

@Harmi89 Pahoittelut että ei tullut tänäänkään hyviä uutisia. :Broken Heart: Voimia mietintöihin. :red-heart:

Mielenkiintoista keskustelua migreenistä. Itsellä myös joskus kierto saattaa vaikuttaa migreeneihin. Tuli tästä kanssa viime polikäynillä puhe mutta ei varsinaisesti mitään uutta lisätietoa. Mulla on kanssa käytössä varma Burana & Panadol. Tai nyt yritysaikana tietty yritys selvitä pelkällä Panadolilla, jos sattuisi kohtauksia tulemaan. Hyvä tietää että sumatriptaani voi olla vaihtoehto satunnaisiin migreeneihin raskausaikana.

@Juliet92 Olen ihmetellytkin miten ihmeessä on voinut tulla reilu kilo lisää painoa tässä viikon aikana?! Olo on kanssa aika turvonnut ja parina aamuna on myös ollut huonoa oloa mutta ei muuten sen kummempia kipuja. Oviskipua mulla ei ole ollut koskaan, joten en voi verrata oikein aiempaan. Oviksen muutenkin pitäisi tulla aikaisintaan perjantaina.

Takaisin